H
Hardingfele
Gjest
Stopper bestilling av biler - DN.noSalget av ny VW har visst ikke gått ned.![]()
Kanskje litt tidlig å si. Men enkelte storkunder velger å være avventende.
Stopper bestilling av biler - DN.noSalget av ny VW har visst ikke gått ned.![]()
Akkurat der skiller de seg ikke så mye fra almuen...Jim, da !Morsomt men likevel ikke det viktigste. Det er at du slipper å betale for deg når du er ute og kjører og dermed slipper å være med å bidra til bedre veier.
Alle vet at fiffen helst vil unngå å bidra til fellesskapet.
Jim, da !Morsomt men likevel ikke det viktigste. Det er at du slipper å betale for deg når du er ute og kjører og dermed slipper å være med å bidra til bedre veier.
Alle vet at fiffen helst vil unngå å bidra til fellesskapet.
Akkurat der skiller de seg ikke så mye fra allmuen...Jim, da !Morsomt men likevel ikke det viktigste. Det er at du slipper å betale for deg når du er ute og kjører og dermed slipper å være med å bidra til bedre veier.
Alle vet at fiffen helst vil unngå å bidra til fellesskapet.
Må ikke ødelegge for trådstarter og tesla eiere nå. De må få være skadefro og infame i tillegg til at de ikke bidrar. Slik sett bygger de et image.Akkurat der skiller de seg ikke så mye fra allmuen...Jim, da !Morsomt men likevel ikke det viktigste. Det er at du slipper å betale for deg når du er ute og kjører og dermed slipper å være med å bidra til bedre veier.
Alle vet at fiffen helst vil unngå å bidra til fellesskapet.
Ikke si det høyt for da begynner kanskje? Bare for å være annerledes...!
Eller det er muligens det vi bør gjøre, si det høyt mener jeg!![]()
Sludder.Akkurat der skiller de seg ikke så mye fra almuen...Jim, da !Morsomt men likevel ikke det viktigste. Det er at du slipper å betale for deg når du er ute og kjører og dermed slipper å være med å bidra til bedre veier.
Alle vet at fiffen helst vil unngå å bidra til fellesskapet.
Det er jo det de fleste bilmerker har. 1.6 literen (bensin) i min Ford kan fås med både 150, 180 og 225 (tror jeg) HK, avhengig av programvare. Det interessante er jo kanskje at motorene med høyere HK antall ikke nødvendigvis har høyere utslipp i en reell kjøresituasjon enn modellen med mindre HK, rett og slett fordi de kjører mer uanstrengt og brenner renere.Kan ikke VW gjøre det valgfritt? Få en bil med programvare som gjør den dau, miljøvennlig og med lave avgifter, eller en med programvare som oser av kjøreglede, utslipp og avgifter.
Neste generasjon kommer nok med gir i motsetning til betamodellen.Fullt dreiemoment fra lydløse 0 rpm er ihvertfall ganske morsomt. Gire?![]()
Hvor fant du EA 189 nummeret ?Do you have a newsletter?Få dieselbilene inn i kollektivfeltet, da kommer de fortere frem og mindre utslipp. Og samtidig el. bilene ut av kollektiven, bedre de står i kø på tomgang.
Egentlig er det som skjer win-win. Vi får en omlegging som er ordentlig på overtid. Litt snurt fordi jeg kjøpte Skoda med EA189, men det skal bli moro å følge Møllers kundeservice og eventuelle godtgjørelser. Blir nok en del gratis service.
Det bildet stryker med glans på EUs krav til luftkvalitet. Ikke i nærheten engang. Forurensningen man ser er nok en blanding av NOx fra dieselbiler, røyk fra vedfyring og støv fra piggdekk, kanskje med litt SOx fra skipstrafikk og oljefyring på toppen.Bergen en kald vinterdag med det mye omtalte giftlokket over byen. Ikke rart med så mange VW-dieselbiler på veiene.![]()
Det som er synlig er vel støv? Hvor ser du NOx og SOx?Det bildet stryker med glans på EUs krav til luftkvalitet. Ikke i nærheten engang. Forurensningen man ser er nok en blanding av NOx fra dieselbiler, røyk fra vedfyring og støv fra piggdekk, kanskje med litt SOx fra skipstrafikk
Giftlokk = vanndamp?Det som er synlig på bildet er vanndamp.
Gulskjæret i røyken. Smog. Men vedfyring ser ut til å være største synder, etter fargen å dømme. Noen som har sett en kjemisk analyse av en dårlig dag i Bergen?Det som er synlig er vel støv? Hvor ser du NOx og SOx?Det bildet stryker med glans på EUs krav til luftkvalitet. Ikke i nærheten engang. Forurensningen man ser er nok en blanding av NOx fra dieselbiler, røyk fra vedfyring og støv fra piggdekk, kanskje med litt SOx fra skipstrafikk
There was no panic, as London was renowned for its fog. In the weeks that ensued, however, statistics compiled by medical services found that the fog had killed 4,000 people.[11] Most of the victims were very young or elderly, or had pre-existing respiratory problems. In February 1953, Lieutenant-Colonel Lipton suggested in the House of Commons that the fog had caused 6,000 deaths and that 25,000 more people had claimed sickness benefits in London during that period.[12]
Most of the deaths were caused by respiratory tract infections from hypoxia and as a result of mechanical obstruction of the air passages by pus arising from lung infections caused by the smog. The lung infections were mainly bronchopneumonia or acute purulent bronchitis superimposed upon chronic bronchitis.[13]
More recent research suggests that the number of fatalities was considerably greater, at about 12,000.[2]
Slik ser et bilde i kveldssol ut, intet mer eller mindre.Edit: Den gulbrune NOx-fargen er enda tydeligere her, på bildet Bergen kommune bruker til å illustrere luftkvalitetsmålingene:
Vis vedlegget 340944
https://www.bergen.kommune.no/aktuelt/tema/luftkvalitet/9166/article-90991#
Slik ser NOx ut, folkens.
Mulig, men selv tror jeg ikke det der er harmløs kveldssol akkurat. Anyways, dette tyder vel ikke på at norske myndigheter vil la muligheten gå fra seg til å gjøre VW og dieselbiler til syndebukk: Norge felt for skadelig luftforurensing - nyheter - Dagbladet.noSlik ser et bilde i kveldssol ut, intet mer eller mindre.
Det er vel vanskelig å si noe som helst om NOx eller noe annet ut av slikt bilde. Hva vet vi om kameraet fargebalanse, hva horisontens brytning av sollyset gjør, etc..
Og selv om det er bevist gang etter gang at det er farlig vil folk både bo og jobbe der inne.Merkelig at enkelte har så tungt for det. "Vanndamp", "solnedgang".
Vis vedlegget 340961
Luften i Oslo og Bergen er farlig vinterstid. Det er for lite vind, og den sære topografien sperrer luften inne, og fører til konsentrasjon av forurensing.
(Jeg flyttet tilbake til Oslo i 2007, og begynte straks å hoste. Ikke plagsomt, bare en jevn, daglig hoste som ble kommentert. Sommerstid var den der ikke, høst/vinter/tidlig vår, var den der. Flyttet ut av Oslo i 2012 ... hosten forsvant på et par måneder, og har ikke vendt tilbake.)
Forurenset luft rammer tusenvis - NRK Norge - Oversikt over nyheter fra ulike deler av landet
Eller ikke ser spøkelser ved høylys dag...Merkelig at enkelte har så tungt for det. "Vanndamp", "solnedgang".
Til de som har greie på dette: Er påstanden riktig? Er det slik at alle motorer som er "tunet ned" gjennom en datachip, slipper ut mer skadelige avgasser under vanlig kjøring enn en som ikke er "tunet ned"? I så fall vil jo omtrent alle bilmerker kunne anklages for noe liknende som VW nå har innrømmet......??????Det er jo det de fleste bilmerker har. 1.6 literen (bensin) i min Ford kan fås med både 150, 180 og 225 (tror jeg) HK, avhengig av programvare. Det interessante er jo kanskje at motorene med høyere HK antall ikke nødvendigvis har høyere utslipp i en reell kjøresituasjon enn modellen med mindre HK, rett og slett fordi de kjører mer uanstrengt og brenner renere.Kan ikke VW gjøre det valgfritt? Få en bil med programvare som gjør den dau, miljøvennlig og med lave avgifter, eller en med programvare som oser av kjøreglede, utslipp og avgifter.
Tja. Nå har man i snart femten år konstatert gradvis forverring av luftkvaliteten i norske tettsteder, og spesielt i Oslo og Bergen.Eller ikke ser spøkelser ved høylys dag...Merkelig at enkelte har så tungt for det. "Vanndamp", "solnedgang".
Å forby piggdekk i et land som Norge kan vel bare noen som enten ikke kjører bil selv, eller kun kjører på tørre veier uten snø og is finne på. Har kjørt en del med piggfrie dekk selv, men etter å ha gått over til piggdekk igjen sist vinter er det ingen tvil hos meg hva som er tryggest og mest forsvarlig på norske vinterveier.Tja. Nå har man i snart femten år konstatert gradvis forverring av luftkvaliteten i norske tettsteder, og spesielt i Oslo og Bergen.Eller ikke ser spøkelser ved høylys dag...Merkelig at enkelte har så tungt for det. "Vanndamp", "solnedgang".
Astma/Allergiforbundet har advart. Spesialister på luftveislidelser har varslet alarm. Ledelsen i byene har erkjent problemet og innført piggdekkavgift og bomringer, samt at man vurderer piggdekkforbud og forbud mot dieselbiler. Leger og spesialister mener det dør 1500/år, minimum, pga dette, de fleste rett etter at forurensingen har vært på det verste (to-tre dager etter ryker folk inn på sykehus)
Og nå nylig ble altså Norge dømt for brudd på forpliktelsen om å gjøre tilstrekkelig for å sikre luftkvaliteten til borgerne.
Se spøkelser? Tullebukk.
Jeg aner ikke om det er riktig, men jeg har i hvert fall hørt at min BMW diesel (som har 184 hK i norsk utgave) bruker mer drivstoff (opp til 10% mer) enn den tyske versjonen av den samme motoren (som yter 216 hK). Mer drivstoff = mer forurensning vil jeg tro. Så hvis man hadde sluppet å chippe den ned for på grunn av det norske avgiftsystemet ville man kunne fått lavere utslipp (i hvert fall av CO2).Til de som har greie på dette: Er påstanden riktig? Er det slik at alle motorer som er "tunet ned" gjennom en datachip, slipper ut mer skadelige avgasser under vanlig kjøring enn en som ikke er "tunet ned"? I så fall vil jo omtrent alle bilmerker kunne anklages for noe liknende som VW nå har innrømmet......??????Det er jo det de fleste bilmerker har. 1.6 literen (bensin) i min Ford kan fås med både 150, 180 og 225 (tror jeg) HK, avhengig av programvare. Det interessante er jo kanskje at motorene med høyere HK antall ikke nødvendigvis har høyere utslipp i en reell kjøresituasjon enn modellen med mindre HK, rett og slett fordi de kjører mer uanstrengt og brenner renere.Kan ikke VW gjøre det valgfritt? Få en bil med programvare som gjør den dau, miljøvennlig og med lave avgifter, eller en med programvare som oser av kjøreglede, utslipp og avgifter.