Bil, båt og motorsykkel VW fersket i eksosjuks - kjøreforbud neste?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.253
    Antall liker
    14.810
    I tilfelle Volkswagen er bagrunnen også sentral. Det er verdens nest største bilprodusent, bak Toyota. Det gapende hullet i VWs marked har vært USA, og deres manglende suksess i US of A har vært en sentral faktor i en intern maktkamp i toppledelsen i VW og de har ønsket å bli størst. En sentral del av strategien til VW i USA har vært å selge inn diesel som et "rent" alternativ til bensin pga lavere CO2-ustlipp og generelt lavere drivstofforbruk enn for bensinmotorer. Den strategien kan man nå med realtiv stor sikkerhet si har feilet ganske spektakulært. Dieselandelen i USA er kun 1% i personbilmarkedet og av denne lille delen er VW størst og har (nå hadde) ambisjoner om å bli mye større. I motsetning til hva som er populært å tro så er det ganske stort fokus på utslipp fra biler i USA, hvilket også er en av grunnene til at kravene er mye strengere og testene mer reelle enn hva som er tilfelle i Europa. Som nevnt kan Tesla Model S kjøre over 100 km lengre i Eurupa enn i USA til tross for at bilene er helt identiske...

    I Europa er historien en litt annen. På så mange måter er testene i EU meningsløse - det er visstnok helt vanlig å fjerne speil og tape alle skjøter i karosseriet for å minimere luftmostanden under testing. Faktisk drivstofforbruk ligger generelt en god del høyere enn hva produsentene liker å skryte på seg, og testene gjøres stort sett av ymse institutt som ikke er veldig uavhengige av oppdragsgiver, nemlig bilprodusentene selv. Så utslippene er mye større og drivstoffregningen for kundene er betydelig høyere enn hva man skulle tro på forhånd. Institusjonalisert svindel på en massiv skala er neppe så veldig langt unna sannheten.

    Særlig Tyskland og Frankrike har store bilindustrier - hver 7. tyske arbeider er direkte eller indirekte i bilbransjen. Det skal ikke veldig mye fantasi til for å skjønne hva som har blitt lobbet for inn mot EU hva gjelder krav, testprosedyrer og så burtetter. Testene er på grensen til meingsløse, og det gjelder i stor grad også for elbiler for øvrig. Alle som har prøvd å kjøre 500km+ i en Tesla eller 200km i en Nissan Leaf kan bekrefte at det ikke går med noenlunde normal kjøring. Under ideelle forhold, ja, og det er også det testsyklusen går ut på.

    Om noen mener dette er i samme gate som å skryte på seg 150 hestekrefter ekstra eller 0.4 sekunder raskere 0-100-tid for å få et fåtall kunder til å betale et sted mellom 100 og 150k mer enn hva en bil som gjør 0-100 0.7 sekduner tregere gjør så er det muligens på tide med en aldri så liten realitetsorientering.

    Fra The Economist:

    The European Union (EU) is not as demanding in the matter of NOx as the Americans are. It concentrates more on fuel efficiency and carbon-dioxide emissions, where its standards are the highest in the world. The problem is that these tough limits bear little resemblance to what cars emit when on the road. According to Transport & Environment (T&E), a green pressure group, the gulf between stated fuel-economy figures (and by extension carbon-dioxide emissions) and those achieved by an average driver has grown to 40% in recent years (see chart 4)

    It is possible that some companies are using software trickery to cheat on Europe’s tests on fuel efficiency. But as Nick Molden of Emission Analytics, a consulting firm in Britain, argues, the European testing regime is so out of date and open to abuse that carmakers do not have to bother with such subtlety. The companies test their own vehicles under the auspices of independent testing organisations certified by national governments. But these organisations are commercial enterprises that compete for business. Although obliged to put the vehicles through standard activity cycles both in a laboratory and on a test track—neither of which is remotely realistic—they are aware that their ability to “optimise” the test procedures is a way to win clients. In practice this means doing everything possible to make the test cars perform far better than the versions punters drive off the forecourt.
    The cars that are tested have generally been modified to be as frugal as possible. Things that add weight, such as sound systems, are left out. Drag is reduced by removing wing mirrors and taping up cracks between panels. Special lubricants make the engines run more smoothly. Low-resistance tyres are overinflated with special mixtures of gas. Alternators are disconnected, which gives more power to the wheels but guarantees a flat battery in the end. The cars may be run in too high gear, and conducting tests at the highest allowed ambient temperature—another efficiency booster—is commonplace.
     
    Sist redigert:

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.425
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Rent personlig så ville det plaget meg mer med for lite effekt enn for høye utslipp.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.543
    Antall liker
    41.324
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ikke noe problem. Først får du for høye utslipp, deretter for lite effekt og for lite dreiemoment (og sannsynligvis for høyt drivstofforbruk på toppen). Enjoy.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.543
    Antall liker
    41.324
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Morgan Stanley: VW scandal threatens internal combustion engine - Business Insider
    Volkswagen scandal: Why it's 'worse than Enron' - Business Insider
    There are reasons to believe that the fallout from this scandal will be as big as Enron, or even bigger. Most corporate scandals stem from negligence or the failure to come clean about corporate wrongdoing. Far fewer involve deliberate fraud and criminal intent."

    The article offers seven reasons:
    1. Higher air pollution actually costs lives.
    2. VW has been at the head of a Europe-wide push for diesel, prodding governments to favour it through policy.
    3. The fines and lawsuits looming for VW will most likely be larger than for Enron.
    4. Enron's fraud hid massive losses, whereas "Volkswagen could get wiped out even though the company is financially healthy."
    5. The scandal damages Germany's image more broadly and the image of other German automakers.
    6. Other firms that have invested in the rise of diesel will be damaged even if they have not cheated in any way.
    7. The scandal could taint the idea of using cleaner technology to mitigate against.

    It's a pretty brutal list.
    For den som ikke husker så langt tilbake: Slik gikk det med Enron. Det tok også med seg revisjonsfirmaet Arthur Andersen i kollapsen. En ting var jukset, men det virkelige raset begynte da finansmarkedet mistet tilliten til firmaet, finansieringskostnadene skjøt i været, og det ikke lenger var mulig å holde karusellen gående. Revisjonsfirmaet knakk deretter under vekten av erstatningssøksmålene for ikke å ha oppdaget og stoppet jukset tidligere.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.253
    Antall liker
    14.810
    Ingenting å bekymre seg over - VW ror dette pent i land...
    Markedet er i alle fall så langt svært uenig. Dieselgate har kostet Folkevogn 40% av markedsverdien, så får vi se hvor det ender.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.457
    Antall liker
    6.881
    Dieselmotor er det nye neger.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.543
    Antall liker
    41.324
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ingenting å bekymre seg over - VW ror dette pent i land...
    På kort sikt, sannsynligvis. Avsetningen på 6,5 mlliarder euro er formodentlig ikke nok, men en krigskasse på 21 milliarder euro i cash hjelper en god del. Nå kutter VW i alle kostnader og investeringer for å frigjøre enda mer cash. Hvis regningen blir større enn ca 25 milliarder blir det vanskeligere. De kan stå av litt mer ved å refinansiere og hente inn ny kapital. Et sted rundt 35 milliarder vil bety game over. Ordren fra finansavdelingen ser ut til å være "skalk alle luker for storm". Så langt har VWs lånerenter (dvs bond yields) økt med to prosentpoeng, og det vil gjøre vondt hvis de må hente inn mer kapital.
    Volkswagen Assesses Emissions Scandal’s Impact on Its Finances - WSJ

    Hvis VW først begynner å få kontantproblemer vil finansieringsdivisjonen sannsynligvis klappe sammen først og ta med seg resten av konsernet. Det er en ganske stor bank inni VW som driver med finansiering av bilkjøp. Det er ganske lønnsom business, ettersom de kan låne inn penger til industrirente og låne den ut igjen til forbruksrente. Men hvis kreditorene begynner å tvile på stabiliteten av VW vil den rentemarginen brått bli mye mindre, og hvis de vil ha igjen pengene sine med det samme vil korthuset kollapse. Jeg tror ikke det skjer, med mindre det dukker opp mer juks enn det som er avdekket til nå, men det er en mulighet.

    Derimot er hele VWs strategi bygget rundt dieselbiler og stadig produktutvikling. Hvis den politiske backlashen mot dieselbiler generelt og VW spesielt blir så hard som det kan se ut til, vil VW få en skikkelig smell på litt lengre sikt. Det amerikanske markedet kan de allerede bare glemme. Grunnen til at et bilfirma som VW sitter på mye cash er for å finansiere produktutvikling og fabrikkinvesteringer. Hvis den cash-bingen i praksis blir inndratt av myndighetene og salget av eksisterende biler dykker, vil VW få store problemer med å utvikle neste generasjon biler. Det er ikke en god ting. De vil nok greie å hangle med, men som en skygge av seg selv. Som Opel, omtrent, med "me too"-biler som få vil kjøpe.

    Og VW som en seriøs aktør i neste generasjon batteri- og elbil-teknologi? Da trenger man virkelig et berg av cash å investere. Det blir krevende prioriteringer.
     
    Sist redigert:

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.457
    Antall liker
    6.881
    Kanskje me too-biler slår voldsomt an i den nye virkeligheten.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.253
    Antall liker
    14.810
    I følge the Economist er (nå muligens var?) VW det selskapet i verden som bruker mest penger i året på R&D, over 13 milliarder dollar.
     
    Sist redigert:

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    3.045
    Antall liker
    3.105
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    32
    Ingenting å bekymre seg over - VW ror dette pent i land...
    På kort sikt, sannsynligvis. Avsetningen på 6,5 mlliarder euro er formodentlig ikke nok, men en krigskasse på 21 milliarder euro i cash hjelper en god del. Nå kutter VW i alle kostnader og investeringer for å frigjøre enda mer cash. Hvis regningen blir større enn ca 25 milliarder blir det vanskeligere. De kan stå av litt mer ved å refinansiere og hente inn ny kapital. Et sted rundt 35 milliarder vil bety game over. Ordren fra finansavdelingen ser ut til å være "skalk alle luker for storm". Så langt har VWs lånerenter (dvs bond yields) økt med to prosentpoeng, og det vil gjøre vondt hvis de må hente inn mer kapital.
    Volkswagen Assesses Emissions Scandal’s Impact on Its Finances - WSJ

    Hvis VW først begynner å få kontantproblemer vil finansieringsdivisjonen sannsynligvis klappe sammen først og ta med seg resten av konsernet. Det er en ganske stor bank inni VW som driver med finansiering av bilkjøp. Det er ganske lønnsom business, ettersom de kan låne inn penger til industrirente og låne den ut igjen til forbruksrente. Men hvis kreditorene begynner å tvile på stabiliteten av VW vil den rentemarginen brått bli mye mindre, og hvis de vil ha igjen pengene sine med det samme vil korthuset kollapse. Jeg tror ikke det skjer, med mindre det dukker opp mer juks enn det som er avdekket til nå, men det er en mulighet.

    Derimot er hele VWs strategi bygget rundt dieselbiler og stadig produktutvikling. Hvis den politiske backlashen mot dieselbiler generelt og VW spesielt blir så hard som det kan se ut til, vil VW få en skikkelig smell på litt lengre sikt. Det amerikanske markedet kan de allerede bare glemme. Grunnen til at et bilfirma som VW sitter på mye cash er for å finansiere produktutvikling og fabrikkinvesteringer. Hvis den cash-bingen i praksis blir inndratt av myndighetene og salget av eksisterende biler dykker, vil VW få store problemer med å utvikle neste generasjon biler. Det er ikke en god ting. De vil nok greie å hangle med, men som en skygge av seg selv. Som Opel, omtrent, med "me too"-biler som få vil kjøpe.

    Og VW som en seriøs aktør i neste generasjon batteri- og elbil-teknologi? Da trenger man virkelig et berg av cash å investere. Det blir krevende prioriteringer.
    Det blir litt for mange "hvis"-er her og for mye kjøkkenbenkspekulasjoner etter min smak.
    Det er helt naturlig for enhver bedrift å trekke investeringer, og dra inn kapital når de ruster til kamp.

    Hvis vi skal snakke om hvis-er, blir jo den største om hvor mange andre produsenter som vil dras med i dragsuget og hva slags konsekvenser dette får for enkelte lands økonomi på lang sikt.
    Vi snakker også om en av Europas hjørnesteinsbedrifter og Tysklands stolthet.
    Dette blir ordnet opp i på billigst mulig måte.
    Blodige tall vil vi nok se, men korthusfall kommer ikke.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.543
    Antall liker
    41.324
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det blir litt for mange "hvis"-er her og for mye kjøkkenbenkspekulasjoner etter min smak.
    Det er helt naturlig for enhver bedrift å trekke investeringer, og dra inn kapital når de ruster til kamp.

    Hvis vi skal snakke om hvis-er, blir jo den største om hvor mange andre produsenter som vil dras med i dragsuget og hva slags konsekvenser dette får for enkelte lands økonomi på lang sikt.
    Vi snakker også om en av Europas hjørnesteinsbedrifter og Tysklands stolthet.
    Dette blir ordnet opp i på billigst mulig måte.
    Blodige tall vil vi nok se, men korthusfall kommer ikke.
    Det er ikke mer "kjøkkenbenk" enn at de store meglerhusene skriver omtrent det samme i sine analyser og markedsoppdateringer. VW er i seriously deep shit sett fra finansmarkedets side. Konkursscenariet drøftes, men anses ikke som veldig sannsynlig. Langsiktig skade anses derimot som overveiende sannsynlig.
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.253
    Antall liker
    14.810
    Den artikkelen Dr. Dong linker til er veldig bra og anbefales på det sterkest for den som behersker tysk et stykke utover videregående-skole-nivå.

    www.sueddeutsche.de/auto/vw-abgas-skandal-hoellenmaschine-ea-1.2677909

    Kort oppsummering: VW satset en svært stor del av fremtiden til firmaet på "clean diesel", en motor som var renere og mer effektiv enn hybridmotoren til Toyota men som kostet mye mindre. Da de innså at de ikke fikk det til, begynte på få dårlig tid. Og så jukset de. At toppledelsen ikke kjente til dette fremstå omtrent like sannynslig som at månen er en ost.

    In Wolfsburg waren sie genervt: Von Japanern abhängen lassen, und dann
    auch noch bei Motoren? Von wegen! Statt auf den Hybrid, setzten sie bei
    VW schon seit Jahren auf den Diesel,
    und derjenige, der für diese Technologie stand, war mächtig: Ferdinand
    Piëch, graue Eminenz des Konzerns und bis zum Frühjahr
    Aufsichtsratschef. Wie ein Monarch zog er bei den Motorentreffen in die
    Wiener Stadtresidenz ein. Sein Credo: "Ich bin nicht gern Zweiter!"
     

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    3.045
    Antall liker
    3.105
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    32
    Det blir litt for mange "hvis"-er her og for mye kjøkkenbenkspekulasjoner etter min smak.
    Det er helt naturlig for enhver bedrift å trekke investeringer, og dra inn kapital når de ruster til kamp.

    Hvis vi skal snakke om hvis-er, blir jo den største om hvor mange andre produsenter som vil dras med i dragsuget og hva slags konsekvenser dette får for enkelte lands økonomi på lang sikt.
    Vi snakker også om en av Europas hjørnesteinsbedrifter og Tysklands stolthet.
    Dette blir ordnet opp i på billigst mulig måte.
    Blodige tall vil vi nok se, men korthusfall kommer ikke.
    Det er ikke mer "kjøkkenbenk" enn at de store meglerhusene skriver omtrent det samme i sine analyser og markedsoppdateringer. VW er i seriously deep shit sett fra finansmarkedets side. Konkursscenariet drøftes, men anses ikke som veldig sannsynlig. Langsiktig skade anses derimot som overveiende sannsynlig.
    Og avisene er ute etter skandaleoverskrifter, slik som enkelte her er.
    Scenarier er naturlig å lage hos alle investorer for enhver bedrift som kan få beslaglagt egenkapital.
    VAG er "hot" akkurat nå, og blir selvsagt diskutert i alle kretser, på samme måte som oljeprisene og Telenor.

    I etterkant av slike avsløringer er det mer interessant å se hvor mange andre som tøyser med oppgitte utslippstall og spesielt hvilke Amerikanske produsenter som også synder.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.275
    Antall liker
    11.161
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Her er essensen fra artikkelen i Suddeutsche Zeitung:

    Wenn der Dieselmotor ähnliche Stickoxidemissionen wie der Ottomotor erreichen solle, dann sei er bei den Kosten "locker auf dem Niveau des Vollhybridantriebs", erklärte Hohenberg. Und das würde heißen: ziemlich teuer. Genau das aber war das Problem - VW wollte nicht nur den saubersten Vierzylinder-Diesel der Welt bauen, er sollte auch günstig sein und gleich auch noch die Hybrid-Konkurrenz von Konzernen wie Toyota ausstechen.

    Edit: Weld77 har suget ut den samme essensen som meg. Uhyre bra artikkel.​
     

    AlfdB

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.04.2014
    Innlegg
    225
    Antall liker
    92
    De fleste som kommenterer VW for tiden fokuserer på selve jukset og de bedriftsøkonomiske aspekter. Den politiske siden vies liten oppmerksomhet, men er ikke uvesentlig i denne saken. Verken Tyskland eller EU er det spor interessert i at VW velter overende - og det vil heller ikke skje. Alt for store samfunnsinteresser står på spill.
    Bilbransjen for øvrig har også problemer med de knallharde utslippskravene, alle har de sine svin på skogen - men mest sannsynlig ikke så direkte som VW har agert med sin softwaremanipulasjon. Jeg tror vi nå ser starten på en omveltning i bilbransjen, og hvordan storsamfunnet forholder seg til utslipp fra bilismen - en bilisme som er "limet" i samfunnets verdiskapning.

    Ellers melder VG i dag (plussartikkel) at en del forhandlere (som er intervjuet) har solgt bra med biler - etter at skandalen ble kjent. Den KAN synes som at VW som (knallsterk) merkevare kan stå av stormen i forhold til markedet....?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.253
    Antall liker
    14.810
    I etterkant av slike avsløringer er det mer interessant å se hvor mange andre som tøyser med oppgitte utslippstall og spesielt hvilke Amerikanske produsenter som også synder.
    I USA er de mindre opptatt av drivstofforbruk og CO2 enn av andre avgasser. Diesel personbiler produseres knapt (i det hele?) i USA. I Europa er det omvendt, der er man besatt av CO2 og har inntil nylig gitt relativt balla i NOx-utslipp.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.543
    Antall liker
    41.324
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det som også er ganske alvorlig for fremtidsutsiktene for VW er at jukset tilskrives en elendig selskapsstyring og bedriftskultur. Å sette inn nåværende CFO som ny styreformann er et kroneksempel på håpløs selskapsstyring. Det gir dårlige odds for bot & bedring, og markedet reagerer deretter.
    Volkswagen’s ‘uniquely awful’ governance at fault in emissions scandal
    FT: Boardroom Politics at Heart of VW Scandal
    Volkswagen scandal: Bad governance is often a sign of trouble ahead - Telegraph
    VW Shareholder Speaks Out on Scandal, Governance - Bloomberg Business

    Selvfølgelig visste Herr Dr Piëch om dette. Det ville ikke forundre meg om styreformannen personlig beordret den "kreative" løsningen på problemet.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.275
    Antall liker
    11.161
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Artikkelen som referert sier at den gamle TDI dieselen var en blindgate som VW sov på alt for lenge, og når de fikk kniven på strupen med nye avgasskrav var de allerede for sent ute til å møte ny konkurranse.

    Dette også med ref til Asbjørns innlegg om bedriftskultur, det tegnes mer og mer et bilde av en arrogant bedriftsledelse som ikke fulgte med i timen og førte firmaet inn i deep shit.
     

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    3.045
    Antall liker
    3.105
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    32
    I etterkant av slike avsløringer er det mer interessant å se hvor mange andre som tøyser med oppgitte utslippstall og spesielt hvilke Amerikanske produsenter som også synder.
    I USA er de mindre opptatt av drivstofforbruk og CO2 enn av andre avgasser. Diesel personbiler produseres knapt (i det hele?) i USA. I Europa er det omvendt, der er man besatt av CO2 og har inntil nylig gitt relativt balla i NOx-utslipp.
    Korrekt.
    Nettopp derfor er man nødt til å se det hele utslippsbildet i globalt perspektiv.
    Det er ikke NOx alt som er giftig.

    Dette blir garantert løftet opp på politisk nivå.
    Kan hende endel advokater har lagt ned mange gratis arbeidstimer uten å få lønn for strevet.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.425
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Ikke noe problem. Først får du for høye utslipp, deretter for lite effekt og for lite dreiemoment (og sannsynligvis for høyt drivstofforbruk på toppen). Enjoy.
    Det er jo ikke akkurat mye hokus pokus å bytte software på en bil. Med en custom map så ligger jo alt til rette for å kjøre med helt blendet EGR uten at det vil gi noen feilmelding, vinn vinn situasjon egentlig. Hvis dette påvirker bruktprisene på 2.0 dieselen deres så seiler den jo opp til en ny kandidat for meg ved neste bilbytte.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.300
    Antall liker
    899
    Det er vel heller ikke noe hokus pokus å ettermontere en 2 liters adblue dunk i trunken? Enkelte VW har jo det allerede?
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.300
    Antall liker
    899
    Forstår jeg det riktig så har VW jukset på en euro5 motor som ikke lengre produseres? Euro6 motorene er ikke under etterforskning og tilfredsstiller alle myndighetskrav?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.253
    Antall liker
    14.810
    Forstår jeg det riktig så har VW jukset på en euro5 motor som ikke lengre produseres? Euro6 motorene er ikke under etterforskning og tilfredsstiller alle myndighetskrav?
    Ja. Jukset omfatter Euro5. Neste runde blir sannsynligvis økt fokus på hvor mye ymse motorer faktisk slipper ut kontra fantasitallene fra "testene" som gjøres ifm typegodkjenningen. Så langt er det vel ikke noe som tyder på at VW er bedre eller dårligere enn andre på nye motorer.

    Det er dog snakk om 11 millioner biler eller deromkring, og siden motoren kom i 2008 så har disse bilene relativ lang forventet restlevetid selv om de begynner å få noen år på baken.

    På kort sikt er nok det største problemet knyttet til at det er solgt rundt en halv million slike i USA hvor kulturen for og utbetalignene ifm søksmål er noget større enn i Europa. På lengre sikt er problemet om diesel - som VW har satset svært tungt på - blir mindre aktuelt som drivstoff for privatbiler pga endrede krav til utslipp av annet enn CO2 og generell drivstofføkonomi.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.333
    Antall liker
    7.503
    Torget vurderinger
    4
    Artikkelen som referert sier at den gamle TDI dieselen var en blindgate som VW sov på alt for lenge, og når de fikk kniven på strupen med nye avgasskrav var de allerede for sent ute til å møte ny konkurranse.

    Dette også med ref til Asbjørns innlegg om bedriftskultur, det tegnes mer og mer et bilde av en arrogant bedriftsledelse som ikke fulgte med i timen og førte firmaet inn i deep shit.
    Var det noen som sa Kodak ?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.253
    Antall liker
    14.810
    "Volkswagen to delay or cancel all non-essential investments" ble akkurat flashet...
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.275
    Antall liker
    11.161
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Artikkelen som referert sier at den gamle TDI dieselen var en blindgate som VW sov på alt for lenge, og når de fikk kniven på strupen med nye avgasskrav var de allerede for sent ute til å møte ny konkurranse.

    Dette også med ref til Asbjørns innlegg om bedriftskultur, det tegnes mer og mer et bilde av en arrogant bedriftsledelse som ikke fulgte med i timen og førte firmaet inn i deep shit.
    Var det noen som sa Kodak ?
    Tja. VW har jo fått på plass produkter som dekker dagens krav (uansett hva man måtte mene om de) og har et sterkt varemerke så jeg tror det er meget langt fra at det går samme veien som Kodak, som ikke hadde konkurransedyktige nye produkter og som vel opererte i et marked der varemerkelojaliteten på langt nær var like sterk blant det brede lag av kunder (hvem andre enn profesjonelle fotografer brydde seg om hva som sto på filmrullen?). Men Kodak viser at å sove i timen i det minste kan bli dyrt. Og strategien om å bli verdens største bilprodusent basert på styrken til dieselteknologi kan de bare glemme. De taper penger på kort sikt og svekker definitivt sin posisjon på lang sikt med mindre de klarer å snu hele skuta, fort.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.253
    Antall liker
    14.810
    De taper penger på kort sikt og svekker definitivt sin posisjon på lang sikt med mindre de klarer å snu hele skuta, fort.
    Og deri er det et stort problem om de i lang, lang tid må bruke svært mye av sin oppmerksomhet og ressurser på denne saken. Som nevnt var de verdens største på R&D målt i penger brukt, det spørst om de innehar den posisjonen til neste år.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.368
    Antall liker
    8.856
    Torget vurderinger
    1
    De fleste som kommenterer VW for tiden fokuserer på selve jukset og de bedriftsøkonomiske aspekter. Den politiske siden vies liten oppmerksomhet, men er ikke uvesentlig i denne saken. Verken Tyskland eller EU er det spor interessert i at VW velter overende - og det vil heller ikke skje. Alt for store samfunnsinteresser står på spill.
    Er ikke den Tyske stat (delstat?) medeier i VW?
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.368
    Antall liker
    8.856
    Torget vurderinger
    1
    I USA er de mindre opptatt av drivstofforbruk og CO2 enn av andre avgasser. Diesel personbiler produseres knapt (i det hele?) i USA. I Europa er det omvendt, der er man besatt av CO2 og har inntil nylig gitt relativt balla i NOx-utslipp.

    De produserte dieselbiler en periode men mener det var en katastrofe. Massive motorhavari og tilbakekallinger.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.368
    Antall liker
    8.856
    Torget vurderinger
    1
    VW er sterk på alle felt. Framstidstrategien har ikke vært diesel. Allerede for to år siden sa de at strategien for de neste ti år er ladbar hybrid/bensin og deretter el....
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.253
    Antall liker
    14.810
    Jo, Niedersachsen eier 20% av ene aksjetypen (den stemmeberettigede). Prosche eier litt over 50% av de samme aksjene og 32% av den andre typen aksjer. Så Porsche er suverent største eier i Volkswagen.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.706
    Antall liker
    11.066
    Sted
    Trondheim
    VWs største satsningsområde det siste året har vel vært plug-in hybrider? De har ikke gjort som Volvo og satset på kombinasjon av strøm+diesel, men strøm+bensin. De første bilene fra denne satningen er jo nettopp introdusert (Golf GTE og Passat GTE). Spesielt Golft GTE selger svært godt her i landet nå.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.253
    Antall liker
    14.810
    VWs største satsningsområde det siste året har vel vært plug-in hybrider? De har ikke gjort som Volvo og satset på kombinasjon av strøm+diesel, men strøm+bensin. De første bilene fra denne satningen er jo nettopp introdusert (Golf GTE og Passat GTE). Spesielt Golft GTE selger svært godt her i landet nå.
    Om det er "satsingsområde" eller ikke for the usual suspects kan nok diskuteres. Det er greit å ha flere ben å stå på og følge med på utviklingen i tilfelle rottefelle og VW er så stort at det er uproblematisk for de å spille på flere hester samtidig. Hybridbiler er fortsatt, til liks med elektriske biler, ganske så kostbare for kundene sammenlignet med alternativene i de fleste markeder. En Golf GTE koster vel ca det samme i Norge som i Tyskland (litt forskjell pga ulike mva-satser). Får ganske mange bra alternativer for de rundt 350-400k NOK en slik koster om man anvender pengene i det tyske bilmarkedet. Strøm er også ganske mye dyrere i de fleste andre land og bensin billigere så drivstoffordelen er også mindre i utlandet.

    Den elektriske og hybrid - revolusjonen som er i ferd med å få feste i Norge er netsen i sin helhet drevet av avgiftssystemet. Andre land har ikke dette fenomenet.
     

    KjellR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Innlegg
    3.557
    Antall liker
    3.509
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    De fleste som kommenterer VW for tiden fokuserer på selve jukset og de bedriftsøkonomiske aspekter. Den politiske siden vies liten oppmerksomhet, men er ikke uvesentlig i denne saken. Verken Tyskland eller EU er det spor interessert i at VW velter overende - og det vil heller ikke skje. Alt for store samfunnsinteresser står på spill.
    Bilbransjen for øvrig har også problemer med de knallharde utslippskravene, alle har de sine svin på skogen - men mest sannsynlig ikke så direkte som VW har agert med sin softwaremanipulasjon. Jeg tror vi nå ser starten på en omveltning i bilbransjen, og hvordan storsamfunnet forholder seg til utslipp fra bilismen - en bilisme som er "limet" i samfunnets verdiskapning.

    Ellers melder VG i dag (plussartikkel) at en del forhandlere (som er intervjuet) har solgt bra med biler - etter at skandalen ble kjent. Den KAN synes som at VW som (knallsterk) merkevare kan stå av stormen i forhold til markedet....?
    Nettopp - VW holder seg nok fint på bena. Så kan alle synsere rote med fantasifulle scenarier. :)
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.333
    Antall liker
    7.503
    Torget vurderinger
    4
    Finnes det noen tilgjengelig oversikt over ukentlig salg av biler ? Noe lignende AC Nielsen ?

    Jeg tipper at noen følger det ukentlige salget av VW-biler med argusøyne for tiden.
    I det øyeblikk man ser tegn til at forbrukere velger seg vekk fra deres produkter kan man male fanden på veggen med bred sort pensel.
    I det øyeblikk forbrukere mister tillitten til VW, det være seg mistro til produktene eller mistro til selskapets soliditet og påfølgende mulig verditap på bilene, da vil selv VW slite med å opprettholde cashflow.
    Kombinasjonen av at investeringene i nye produkter strupes, merkevaren forvitrer, erstatningskrav seiler inn og cashflow tørker inn vil være katastrofal selv for VW.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.253
    Antall liker
    14.810
    Finnes det noen tilgjengelig oversikt over ukentlig salg av biler ? Noe lignende AC Nielsen ?

    Jeg tipper at noen følger det ukentlige salget av VW-biler med argusøyne for tiden.
    I det øyeblikk man ser tegn til at forbrukere velger seg vekk fra deres produkter kan man male fanden på veggen med bred sort pensel.
    I det øyeblikk forbrukere mister tillitten til VW, det være seg mistro til produktene eller mistro til selskapets soliditet og påfølgende mulig verditap på bilene, da vil selv VW slite med å opprettholde cashflow.
    Kombinasjonen av at investeringene i nye produkter strupes, merkevaren forvitrer, erstatningskrav seiler inn og cashflow tørker inn vil være katastrofal selv for VW.
    Salget var opp i september i USA (saken kom ut 18. September). Nå vet jeg ikke om et salg er når bilen bestilles eller når den faktisk blir levert, men det var forventet et fall. Det var Audi som stod for mesteparten av økningen. Det er kort tid (saken blåste 18. September) så trenden fremover blir nok fulgt nøye, men jeg regner med det er ganske mye lag i statistikkene siden det er ganske lang leveringstid, forhandlere kan gå med på priskutt for at kunder ikke skal kansellere osv osv. Vanskelig å vite noe sikkert før man eventuelt ser en trend over tid.
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    VWs største problem nå, er "due diligence" prosessene som virksomheter må følge, for å være i pakt med ulike sertifiseringer og krav i forhold til samfunn, aksjonærer, osv.
    Store kjøpere av bilflåter har alt flagget at de tar en VAG-pause, siden de ikke ønsker å ha blitt eksponert negativt ved å bidra til forurensing, og ved å kjøpe fra en virksomhet som svindler forbrukere. I tillegg sitter slike kjøpere alltid og finregner på videresalgmulighetene, og verditapet VW har eksponert flåtene for er betydelig.

    Half of company car buyers may ditch Volkswagen after emissions scandal | This is Money

    De som innbiller seg at Wolfsburg og VAG ikke gjennomgår et Ragnarok for tiden, følger ikke med. I tillegg har investorer gått fra å trakte etter "debt bonds" fra VW til å forsøke å kvitte seg med dem, uten for store tap.

    GoodCarBadCar er et greit sted for den som vil følge bilsalg i USA.

    GOOD CAR BAD CAR
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn