Bil, båt og motorsykkel VW fersket i eksosjuks - kjøreforbud neste?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • S

    Syncrolux

    Gjest
    Rekkevidde over 15 mil har jeg ikke bruk for egentlig. Men å kunne fylle opp igjen bilen med energi på noen få minutter nær sagt hvor som helst er litt nødvendig.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.271
    Antall liker
    4.081
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Ser for meg at hybrider av typen Opel Ampera (en ren elbil med et bensinaggregat som kan slås på ved langkjøring for å lade batteriene. Det er altså ingen doble motorer som i mange andre hybrider) burde ha vært den naturlige løsningen.

    Forhåpentligvis vil VW-skandalen få politikerne til å åpne øynene for å revurdere avgjørelsen de tok da denne typen bil sist var oppe til vurdering. Frem til vi har bedre lade- og batteriteknologi vil nok dette være en gyllen middelvei som vil kunne tillate at alle kan kjøre utslippsfritt til daglig, og aldri vil ha behov for mer enn en bil.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Hva slags utslippsfrihet snakker vi om her?

    Jeg kan ikke si jeg personlig plages av CO2.... et problem som dessuten enkelt kan løses ved å spise mindre kjøtt.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.271
    Antall liker
    4.081
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Utslippsfritt tilsvarende måten en ren elbil omtales som utslippsfri i dagligtalen. Noe som selvsagt aldri er korrekt om man ser på hele regnskapet.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.252
    Antall liker
    14.807
    Hadde de enda gjort det billigere om natten for vanlige husholdninger, ville det også vært et salgsargument for elbilbransjen.
    Tja, billigere drivstoff er vel ikke akkurat det som trengs... så langt har jeg kjørt ca 11.000km. Om vi antar 10% ladetap så har jeg så langt brukt ca 2700kWh strøm. Det ville kostet meg ca 2000 kroner om jeg betalte for alt selv (dvs kun ladet hjemme). Mine reelle drivstoffutgifter er enda lavere siden jeg har ladet en ikke uvesentlig del av totalen på Teslas egne superlader og hjemme hos famile på ferie o.l. Har betalt maks 1500 kroner for "drivstoff" så langt. Tipper under 1/5 av hva samme kjørelengde ville kostet meg med juksemotordieselstasjonsvognene jeg hadde før.
     

    samlanes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Innlegg
    2.463
    Antall liker
    551
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Om 20år er bilen ein saga blott.
    Da blir vannstanden så høg,pga issmelting og nedbør,at det er båt som gjelder.
     
    Sist redigert:

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.204
    Antall liker
    10.761
    Det er tydelig at mange har tøyd den økonomiske strikken langt for å få råd til en Tesla når man ser det klages over en økning i strømprisen på et par øre pr. kWh og dessuten er avhengig av å snylte på arbeidsgiver etc. for å få ladet.


    :rolleyes:
     

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    3.045
    Antall liker
    3.105
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    32
    Det er tydelig at mange har tøyd den økonomiske strikken langt for å få råd til en Tesla når man ser det klages over en økning i strømprisen på et par øre pr. kWh og dessuten er avhengig av å snylte på arbeidsgiver etc. for å få ladet.


    :rolleyes:
    Ja kan du skjønne det........
    Jeg kjører dessuten en diesel-værsting, med trekk på alle hjul.

    Men det var signaleffekten statsbudsjettet gir til den jevne bilkjøper jeg tenkte på.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.535
    Antall liker
    41.310
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Så langt jeg kan se er det vel nettopp det weld77 ikke klager på. Ikke jeg heller, for den del. Det koster meg ca 6 kroner i strøm å kjøre 43 km til jobben. Hvis jeg kjører dieselbil koster det ca ti ganger så mye i drivstoff og bompenger, og hvis jeg tar toget koster det nesten dobbelt så mye som det igjen. Og det er toget som er subsidiert med millioner av statlige kroner over statsbudsjettet, dieselen er skattlagt halvt til døde, og strømmen til elbilen er "bare" skattlagt med elavgift og moms.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.275
    Antall liker
    11.158
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Tror du det går så kjapt da? Jeg tipper verdens bilpark fortsatt er dominert av bensin og diesel om 20 år.

    Jeg jobber i data-bransjen, der utviklingen gjerne går veldig kjapt. Men ikke SÅ kjapt som folk gjerne tror. Det er mange ting som ikke har forandret seg på minst 20 år. Forbedret ja, men ikke revolusjonert. Internet var en revolusjon, men i bunn og grunn er internet det samme i dag som for 20 år sida.

    Jeg kunne gjerne tenkt meg en elbil sjøl, da de er mye bedre å kjøre. Men siden min bil med oljebrenner i fronten er så og si ny, så er det mange mange år igjen før den havner hos høggern. Minst 10, helst 15 år håper jeg.
    Vi står overfor en prekær situasjon, hvis alvor gradvis går opp for flere og flere: fossile brensler er russisk rulett med fremtiden.

    Så, ja, det vil gå fort.
    Hva har du tenkt å gjøre med flytrafikken? En Londontur genererer så vidt jeg vet like mye Co2 pr passasjer som ganske mange måneders normal bilkjøring, og stadig fler flyr oftere og oftere lenger og lenger. Nei, dette vil ikke gå fort.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.252
    Antall liker
    14.807
    Det er tydelig at mange har tøyd den økonomiske strikken langt for å få råd til en Tesla når man ser det klages over en økning i strømprisen på et par øre pr. kWh og dessuten er avhengig av å snylte på arbeidsgiver etc. for å få ladet.
    Det første er nok korrekt for den del... jeg har ikke tøyd strikken, men ville ikke brukt så mye penger på en "vanlig" bil siden jeg ikke synest jeg får veldig mye for pengene når staten skal ha en såpass stor del av prisen i særavgifter. Tviler også på at særlig mange lader hos arbeidsgiver med Tesla, det er nok mer relevant for biler som har kortere rekkevidde og man må lade for å komme seg hjem fra jobb. Selv har jeg aldri med ladekabelen med mindre jeg skal på langtur og er avhengig av å lade på hytta e.l. Om jeg absolutt ville kunne jeg ladet en del på offentlig parkering, i parkeringshus osv osv men det er altfor mye pes for å få gratis energi verdt et par kroner, samt at jeg synest slike plasser bør brukes av folk som faktisk kan trenge de, dvs folk som ikke kan lade hjemme eller har bil med dårlig rekkevidde.

    Den største snyltingen er strengt tatt følgende - som er et helt vanlig fenomen:
    - stå på offentlig ladeplass uten å faktisk lade (ikke så merkelig - det er gratis og man kan stå i 16 timer mot 2 timer på andre plasser)
    - parkere på elbilplasser (som gjerne er like ved inngangen) uten å lade selv om det er 500 andre ledige plasser i parkeringshuset
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.252
    Antall liker
    14.807
    Hva har du tenkt å gjøre med flytrafikken? En Londontur genererer så vidt jeg vet like mye Co2 pr passasjer som ganske mange måneders normal bilkjøring, og stadig fler flyr oftere og oftere lenger og lenger. Nei, dette vil ikke gå fort.
    Tall fra utslipp fra ulike typer transport i USA (tallene fra 2006, men et generelle bildet stemmer nok bra fortsatt). Kan legge til at transportsektoren stod for 28% av totalen. Den største posten er produksjon av elektrisk energi med 34% av totalen).


    utslipp.gif
     
    Sist redigert:

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.368
    Antall liker
    8.855
    Torget vurderinger
    1
    Forhåpentligvis vil VW-skandalen få politikerne til å åpne øynene for å revurdere avgjørelsen de tok da denne typen bil sist var oppe til vurdering. Frem til vi har bedre lade- og batteriteknologi vil nok dette være en gyllen middelvei som vil kunne tillate at alle kan kjøre utslippsfritt til daglig, og aldri vil ha behov for mer enn en bil.

    Hva mener du? En Golf GTE har vel knapt avgifter i det hele tatt. Ikke mye mer å ta ut her medmindre man gjør dem momsfrie....
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.368
    Antall liker
    8.855
    Torget vurderinger
    1
    Det er tydelig at mange har tøyd den økonomiske strikken langt for å få råd til en Tesla når man ser det klages over en økning i strømprisen på et par øre pr. kWh og dessuten er avhengig av å snylte på arbeidsgiver etc. for å få ladet.


    :rolleyes:
    Jeg har i grunnen aldri skjønt konseptet om å kjøpe millionbil for å spare penger....
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.252
    Antall liker
    14.807
    Den har mva (som det meste annet bortsett fra elbiler). For elbiler er det mva-fritaket som virkelig river, det andre utgjør nesten ingen ting. Selv for Tesla Model S er det med dagens regime stort sett kun mva som ville tilkommet. Effektavgiften er 0 (den har 90 hester i vognkortet), vektavgiften hadde blitt noe, men fratrekk for 0 co2 dreper vektavgiften og så sitter man igjen med mva.

    Så det stemmer ikke når det står i avisene at Teslaen ville kostet netsen 2 millioner med vanlige avgifter, men det forutsetter at man er klar over at den for avgiftsformål kun ville hatt 90 hestekrefter, eller "continiously maximum power output" som er det avgjørende.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Det er tydelig at mange har tøyd den økonomiske strikken langt for å få råd til en Tesla når man ser det klages over en økning i strømprisen på et par øre pr. kWh og dessuten er avhengig av å snylte på arbeidsgiver etc. for å få ladet.


    :rolleyes:
    Jeg har i grunnen aldri skjønt konseptet om å kjøpe millionbil for å spare penger....
    Det er enkel shopping-logikk. Man slipper å betale moms og avgifter, ergo har man TJENT penger. I hvert fall tenkte min ex-kone sånn.....
     

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    3.045
    Antall liker
    3.105
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    32
    Det er tydelig at mange har tøyd den økonomiske strikken langt for å få råd til en Tesla når man ser det klages over en økning i strømprisen på et par øre pr. kWh og dessuten er avhengig av å snylte på arbeidsgiver etc. for å få ladet.


    :rolleyes:
    Jeg har i grunnen aldri skjønt konseptet om å kjøpe millionbil for å spare penger....
    Det er enkel shopping-logikk. Man slipper å betale moms og avgifter, ergo har man TJENT penger. I hvert fall tenkte min ex-kone sånn.....
    Så det er egentlig en litt småfet konebil ?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.535
    Antall liker
    41.310
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har i grunnen aldri skjønt konseptet om å kjøpe millionbil for å spare penger....
    Å? Det er jo enkel logikk. Du kjøper en bil til en viss pris, den koster et visst beløp i drift pr år med ditt kjøremønster, du selger den igjen etter et visst antall år for en viss restverdi. Så kan du anslå/gjette på de enkelte tallene, men det er ikke vanskelig å regne ut at elbiler har høyere anskaffelsespris og lavere driftskostnad enn fossilbiler (hvis vi ser bort fra avgiftsbelastningen). Om det er lønnsomt eller ikke kommer helt an på bruksmønster og gjetninger om restverdi. Jeg anser min P85 fra høsten 2013 som et nokså godt kjøp med totalkostnader som en nøktern mellomklassebil over forventet levetid, mens nybilprisene nå er såpass mye høyere at det begynner å bli vanskelig å regne hjem en P90D.
     

    KjellR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Innlegg
    3.556
    Antall liker
    3.507
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    Det er tydelig at mange har tøyd den økonomiske strikken langt for å få råd til en Tesla når man ser det klages over en økning i strømprisen på et par øre pr. kWh og dessuten er avhengig av å snylte på arbeidsgiver etc. for å få ladet.


    :rolleyes:
    Jeg har i grunnen aldri skjønt konseptet om å kjøpe millionbil for å spare penger....
    Det er enkel shopping-logikk. Man slipper å betale moms og avgifter, ergo har man TJENT penger. I hvert fall tenkte min ex-kone sånn.....
    Så det er egentlig en litt småfet konebil ?
    Kona kjører heller Cayenne.. :)
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.654
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Og hvordor det harding ? Hva slags vås er det du insinuerer ? Over ser vi et hyggelig brev,ment å ivareta kunden etter beste evne. Hvis det er så at du tror at 163000 i samlet flokk blir L-A-N-G-T ifra fornøyde bør du begrunne det litt bedre enn dette følelsesmessige smøreriet du forsøker deg på her..
     
    • Liker
    Reaksjoner: POB

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.271
    Antall liker
    4.081
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Forhåpentligvis vil VW-skandalen få politikerne til å åpne øynene for å revurdere avgjørelsen de tok da denne typen bil sist var oppe til vurdering. Frem til vi har bedre lade- og batteriteknologi vil nok dette være en gyllen middelvei som vil kunne tillate at alle kan kjøre utslippsfritt til daglig, og aldri vil ha behov for mer enn en bil.
    Hva mener du? En Golf GTE har vel knapt avgifter i det hele tatt. Ikke mye mer å ta ut her medmindre man gjør dem momsfrie....
    GTE er ikke i samme kategori. Det er en bil som kan drives av en bensinmotor. Ampera (og sine likesinnede) bruker kun bensinmotoren til å lade batteriet om behovet skulle oppstå på langturer, slik at fremdrift alltid håndteres av elmotoren, og bensinmotoren kan produsere strøm på det mest effektive turtallet og med høyest mulig effektivitet pr dråpe.


    Om jeg oppfattet den politiske avgjørelsen korrekt, er slike biler avgiftsbelagt på samme måte som om den var en helt vanlig bensinbil, og den nyter ikke godt av noen av elbil-fordelene som andre rene elbiler (hvor det teknisk sett er mulig (og lovlig) å kjøpe et aggregat og hekte bakpå i etterkant for å oppnå akkurat samme funksjon).

    Etter min mening burde avgiftene på slike biler vært lik avgiftene som ville påløpt om man hadde kjøpt et bensinaggregat av samme type som er montert i bilen, og at bilen ellers anse som en helt vanlig elbil.


    (med forbehold om at ikke-bilinteresserte Anders faktisk har oppfatta virkeligheten noenlunde korrekt)
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.275
    Antall liker
    11.158
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det er derfor det ikke er hengerkrok på elbiler.:p
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.702
    Antall liker
    11.056
    Sted
    Trondheim
    Nå er det faktisk ikke noe avgiftsfritak på en GTE. Den avgiftlegges som alle andre biler, men den får trekk i avgiften grunnet lave utslipp av CO2/NOx. Så den får avgifter på lik linje med en bensinbil (vekt/effekt etc.) men så trekkes det fra avgifter basert på utslipp. I praksis blir fratrekket omtrent det samme som den beregnede avgiften, så i praksis betaler man bare mva. Det samme burde jo gjelde for Ampera? Den burde jo får enda større fratrekk i avgiften da den burde bruke enda mindre bensin enn en plug-in hybrid siden motoren kan gå mer effektivt og dermed ha en mindre belastning enn bensinmotoren i en GTE.

    De lave utslippene fra en GTE får du jo riktignok bare hvis bilen brukes tilsvarende EU-testsyklusen - altså at man har et kjøremønster som stort sett gjør at bilen går på strøm. Kjører man langt med den får man utslipp omtrent som en vanlig Golf med en 1.4 TSI-motor. Sånn sett er nok avgiftsreduksjonen kunstig - hvis man ikke lader bilen ofte og dermed bruker bensinmotoren mye er det ikke mye som skiller den fra en vanlig Golf, men i avgiftsberegningen brukes jo tallene fra EU-syklusen.
    Jeg har nå kjørt min 1100 km, og har så langt brukt ca 15 l bensin. Mitt daglige (eller kanskje ukentlige - jeg kjører ikke hver dag) kjøremønster gjør at jeg stort sett kan kjøre på strøm, men må bruke bensinmotoren en gang i blant. Hittil har jeg ikke hatt behov for lange kjøreturer, men det kommer nok etter hvert. Det blir nok noen turer til Oslo og Bergen i løpet av noen måneder, og et par turer til Praha på nyåret. Hadde jeg fått en ny elbil til under 400 000 med rekkevidde på 50 mil hadde jeg nok gått for det, men det er bare en utopi foreløpig.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.220
    Antall liker
    5.206
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    29
    Jeg er heldigvis ikke berørt:
    [h=1]Vi kan ikke finne din bil i våre registre[/h]Din bil er muligens importert via andre kanaler enn Harald A. Møller AS. Benytt linken nedenfor for å registrere dine kontaktopplysninger så vi kan holde deg oppdatert om den videre prosessen.
     

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    3.045
    Antall liker
    3.105
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    32
    Oppgraderinger kan være det samme som en real nedgradering.
    Mange eksempler i HiFi miljøet.
    Total ødeleggelse i forhold til utgangspunktet.
    Folkevogna mi blir nok chippet om til 170hk og får nytt gratis partikkelfilter.
    Kommer til å gå som ei kule.
     

    oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.863
    Antall liker
    621
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Trodde det bare var 2.0l motorer som var "berørt", men nå hører jeg at en Golf 1.6l er innkalt. Hva er det for tull? Er det enda mer juks enn det vi har hørt om?
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.759
    Antall liker
    11.994
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Hm - var visst ikke berørt likevel. Så da er tiden inne for å herse med de som er berørt :rolleyes:



    [h=1]Vi ser at din bil ikke er berørt[/h]
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    Trodde det bare var 2.0l motorer som var "berørt", men nå hører jeg at en Golf 1.6l er innkalt. Hva er det for tull? Er det enda mer juks enn det vi har hørt om?
    Motoren ble produsert med forskjellige slagvolum.

    In die Motorreihe VW EA189 fallen überwiegend die Vierzylindermotoren mit 1,6 l und 2,0 l Hubraum, jedoch auch Dreizylindermotoren mit 1,2 l Hubraum.[1] Weltweit wurden etwa elf Millionen Motoren der Typreihe EA189 ausgeliefert, davon 5 Millionen die nach Angaben von VW „eine Servicemaßnahme erhalten werden“
     

    AlfdB

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.04.2014
    Innlegg
    225
    Antall liker
    92
    Også 1.6 motorene er berørt. Fikk nå melding om at min Octavia 2010-mod med 1.6 TDI er omfattet av "programvaren".
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.252
    Antall liker
    14.807
    Trodde det bare var 2.0l motorer som var "berørt", men nå hører jeg at en Golf 1.6l er innkalt. Hva er det for tull? Er det enda mer juks enn det vi har hørt om?
    At det også gjelder 1.6l - motorer har vært kjent en god stund. Så vidt jeg har skjønt er dog ikke 1.6l - versjonen solgt i det amerikanske markedet.
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    Møller burde kanskje skrevet: Vi skjønner at du blir opprørt
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.425
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Nå er det ikke VW som eier bilene etter at de er solgt så hver kunde bestemmer jo selv hva han ønsker å gjøre videre.
    Nå har ikke jeg noen VW men hvis jeg hadde hatt det hadde jeg ikke brydd meg, problemet gjelder jo bare for hysteriske amerikanere og et lite utvalg med minst like hysteriske Bergensere og Osloborgere.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.275
    Antall liker
    11.158
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Nå er det ikke VW som eier bilene etter at de er solgt så hver kunde bestemmer jo selv hva han ønsker å gjøre videre.
    Nå har ikke jeg noen VW men hvis jeg hadde hatt det hadde jeg ikke brydd meg, problemet gjelder jo bare for hysteriske amerikanere og et lite utvalg med minst like hysteriske Bergensere og Osloborgere.
    Luftproblemene i Bergen er faktisk svært reelle enten du bryr deg eller ikke, og de som tar sjansen på å kjøre VWer uten typegodkjenning kan nok risikere å få seg en skikkelig overraskelse. Det er vel rimelig sannsynlig at biler som ikke er oppgradert vil miste typegodkjenningen.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn