S
Syncrolux
Gjest
Rekkevidde over 15 mil har jeg ikke bruk for egentlig. Men å kunne fylle opp igjen bilen med energi på noen få minutter nær sagt hvor som helst er litt nødvendig.
Tja, billigere drivstoff er vel ikke akkurat det som trengs... så langt har jeg kjørt ca 11.000km. Om vi antar 10% ladetap så har jeg så langt brukt ca 2700kWh strøm. Det ville kostet meg ca 2000 kroner om jeg betalte for alt selv (dvs kun ladet hjemme). Mine reelle drivstoffutgifter er enda lavere siden jeg har ladet en ikke uvesentlig del av totalen på Teslas egne superlader og hjemme hos famile på ferie o.l. Har betalt maks 1500 kroner for "drivstoff" så langt. Tipper under 1/5 av hva samme kjørelengde ville kostet meg med juksemotordieselstasjonsvognene jeg hadde før.Hadde de enda gjort det billigere om natten for vanlige husholdninger, ville det også vært et salgsargument for elbilbransjen.
Ja kan du skjønne det........Det er tydelig at mange har tøyd den økonomiske strikken langt for å få råd til en Tesla når man ser det klages over en økning i strømprisen på et par øre pr. kWh og dessuten er avhengig av å snylte på arbeidsgiver etc. for å få ladet.
![]()
Hva har du tenkt å gjøre med flytrafikken? En Londontur genererer så vidt jeg vet like mye Co2 pr passasjer som ganske mange måneders normal bilkjøring, og stadig fler flyr oftere og oftere lenger og lenger. Nei, dette vil ikke gå fort.Vi står overfor en prekær situasjon, hvis alvor gradvis går opp for flere og flere: fossile brensler er russisk rulett med fremtiden.Tror du det går så kjapt da? Jeg tipper verdens bilpark fortsatt er dominert av bensin og diesel om 20 år.
Jeg jobber i data-bransjen, der utviklingen gjerne går veldig kjapt. Men ikke SÅ kjapt som folk gjerne tror. Det er mange ting som ikke har forandret seg på minst 20 år. Forbedret ja, men ikke revolusjonert. Internet var en revolusjon, men i bunn og grunn er internet det samme i dag som for 20 år sida.
Jeg kunne gjerne tenkt meg en elbil sjøl, da de er mye bedre å kjøre. Men siden min bil med oljebrenner i fronten er så og si ny, så er det mange mange år igjen før den havner hos høggern. Minst 10, helst 15 år håper jeg.
Så, ja, det vil gå fort.
Det første er nok korrekt for den del... jeg har ikke tøyd strikken, men ville ikke brukt så mye penger på en "vanlig" bil siden jeg ikke synest jeg får veldig mye for pengene når staten skal ha en såpass stor del av prisen i særavgifter. Tviler også på at særlig mange lader hos arbeidsgiver med Tesla, det er nok mer relevant for biler som har kortere rekkevidde og man må lade for å komme seg hjem fra jobb. Selv har jeg aldri med ladekabelen med mindre jeg skal på langtur og er avhengig av å lade på hytta e.l. Om jeg absolutt ville kunne jeg ladet en del på offentlig parkering, i parkeringshus osv osv men det er altfor mye pes for å få gratis energi verdt et par kroner, samt at jeg synest slike plasser bør brukes av folk som faktisk kan trenge de, dvs folk som ikke kan lade hjemme eller har bil med dårlig rekkevidde.Det er tydelig at mange har tøyd den økonomiske strikken langt for å få råd til en Tesla når man ser det klages over en økning i strømprisen på et par øre pr. kWh og dessuten er avhengig av å snylte på arbeidsgiver etc. for å få ladet.
Tall fra utslipp fra ulike typer transport i USA (tallene fra 2006, men et generelle bildet stemmer nok bra fortsatt). Kan legge til at transportsektoren stod for 28% av totalen. Den største posten er produksjon av elektrisk energi med 34% av totalen).Hva har du tenkt å gjøre med flytrafikken? En Londontur genererer så vidt jeg vet like mye Co2 pr passasjer som ganske mange måneders normal bilkjøring, og stadig fler flyr oftere og oftere lenger og lenger. Nei, dette vil ikke gå fort.
Forhåpentligvis vil VW-skandalen få politikerne til å åpne øynene for å revurdere avgjørelsen de tok da denne typen bil sist var oppe til vurdering. Frem til vi har bedre lade- og batteriteknologi vil nok dette være en gyllen middelvei som vil kunne tillate at alle kan kjøre utslippsfritt til daglig, og aldri vil ha behov for mer enn en bil.
Jeg har i grunnen aldri skjønt konseptet om å kjøpe millionbil for å spare penger....Det er tydelig at mange har tøyd den økonomiske strikken langt for å få råd til en Tesla når man ser det klages over en økning i strømprisen på et par øre pr. kWh og dessuten er avhengig av å snylte på arbeidsgiver etc. for å få ladet.
![]()
Det er enkel shopping-logikk. Man slipper å betale moms og avgifter, ergo har man TJENT penger. I hvert fall tenkte min ex-kone sånn.....Jeg har i grunnen aldri skjønt konseptet om å kjøpe millionbil for å spare penger....Det er tydelig at mange har tøyd den økonomiske strikken langt for å få råd til en Tesla når man ser det klages over en økning i strømprisen på et par øre pr. kWh og dessuten er avhengig av å snylte på arbeidsgiver etc. for å få ladet.
![]()
Så det er egentlig en litt småfet konebil ?Det er enkel shopping-logikk. Man slipper å betale moms og avgifter, ergo har man TJENT penger. I hvert fall tenkte min ex-kone sånn.....Jeg har i grunnen aldri skjønt konseptet om å kjøpe millionbil for å spare penger....Det er tydelig at mange har tøyd den økonomiske strikken langt for å få råd til en Tesla når man ser det klages over en økning i strømprisen på et par øre pr. kWh og dessuten er avhengig av å snylte på arbeidsgiver etc. for å få ladet.
![]()
Å? Det er jo enkel logikk. Du kjøper en bil til en viss pris, den koster et visst beløp i drift pr år med ditt kjøremønster, du selger den igjen etter et visst antall år for en viss restverdi. Så kan du anslå/gjette på de enkelte tallene, men det er ikke vanskelig å regne ut at elbiler har høyere anskaffelsespris og lavere driftskostnad enn fossilbiler (hvis vi ser bort fra avgiftsbelastningen). Om det er lønnsomt eller ikke kommer helt an på bruksmønster og gjetninger om restverdi. Jeg anser min P85 fra høsten 2013 som et nokså godt kjøp med totalkostnader som en nøktern mellomklassebil over forventet levetid, mens nybilprisene nå er såpass mye høyere at det begynner å bli vanskelig å regne hjem en P90D.Jeg har i grunnen aldri skjønt konseptet om å kjøpe millionbil for å spare penger....
Kona kjører heller Cayenne..Så det er egentlig en litt småfet konebil ?Det er enkel shopping-logikk. Man slipper å betale moms og avgifter, ergo har man TJENT penger. I hvert fall tenkte min ex-kone sånn.....Jeg har i grunnen aldri skjønt konseptet om å kjøpe millionbil for å spare penger....Det er tydelig at mange har tøyd den økonomiske strikken langt for å få råd til en Tesla når man ser det klages over en økning i strømprisen på et par øre pr. kWh og dessuten er avhengig av å snylte på arbeidsgiver etc. for å få ladet.
![]()
GTE er ikke i samme kategori. Det er en bil som kan drives av en bensinmotor. Ampera (og sine likesinnede) bruker kun bensinmotoren til å lade batteriet om behovet skulle oppstå på langturer, slik at fremdrift alltid håndteres av elmotoren, og bensinmotoren kan produsere strøm på det mest effektive turtallet og med høyest mulig effektivitet pr dråpe.Hva mener du? En Golf GTE har vel knapt avgifter i det hele tatt. Ikke mye mer å ta ut her medmindre man gjør dem momsfrie....Forhåpentligvis vil VW-skandalen få politikerne til å åpne øynene for å revurdere avgjørelsen de tok da denne typen bil sist var oppe til vurdering. Frem til vi har bedre lade- og batteriteknologi vil nok dette være en gyllen middelvei som vil kunne tillate at alle kan kjøre utslippsfritt til daglig, og aldri vil ha behov for mer enn en bil.
Oppgraderinger kan være det samme som en real nedgradering.
Måtte jo klikke her såklart selv om jeg visste svaret.Her kan du sjekke om din bil er berørt av jukset: https://189motor.no
Folkevogna mi blir nok chippet om til 170hk og får nytt gratis partikkelfilter.Oppgraderinger kan være det samme som en real nedgradering.
Mange eksempler i HiFi miljøet.
Total ødeleggelse i forhold til utgangspunktet.
Motoren ble produsert med forskjellige slagvolum.Trodde det bare var 2.0l motorer som var "berørt", men nå hører jeg at en Golf 1.6l er innkalt. Hva er det for tull? Er det enda mer juks enn det vi har hørt om?
At det også gjelder 1.6l - motorer har vært kjent en god stund. Så vidt jeg har skjønt er dog ikke 1.6l - versjonen solgt i det amerikanske markedet.Trodde det bare var 2.0l motorer som var "berørt", men nå hører jeg at en Golf 1.6l er innkalt. Hva er det for tull? Er det enda mer juks enn det vi har hørt om?
Møller burde heller ha skrevet : " Vi skjønner at harding på HFS får enda mer å skrive om, han vil så gjerne ha masse følelser rundt emnet..."Møller burde kanskje skrevet: Vi skjønner at du blir opprørt
Luftproblemene i Bergen er faktisk svært reelle enten du bryr deg eller ikke, og de som tar sjansen på å kjøre VWer uten typegodkjenning kan nok risikere å få seg en skikkelig overraskelse. Det er vel rimelig sannsynlig at biler som ikke er oppgradert vil miste typegodkjenningen.Nå er det ikke VW som eier bilene etter at de er solgt så hver kunde bestemmer jo selv hva han ønsker å gjøre videre.
Nå har ikke jeg noen VW men hvis jeg hadde hatt det hadde jeg ikke brydd meg, problemet gjelder jo bare for hysteriske amerikanere og et lite utvalg med minst like hysteriske Bergensere og Osloborgere.