Ja, det med energien er vel kanskje den største utfordringen som må løses. Hvis alle biler i verden plutselig måtte lades elektrisk på 10 min, så må det skje dramatiske ting med el-nettet. I Norge har vi tross alt et veldig bra nett, i sterk kontrast til f.eks USA, Kina og India.
I Norge er ikke energien en utfordring (all privatbilisme i landet ville utgjøre ca 6% av norges forbruk av elektrisk energi dersom hele bilparken ble elektrifisert). Utfordringen ligger først og fremst i
effekten. Det er dog også sannsynligvis løsbart med en prismekanisme som får folk til å lade om natten i all hovedsak. Store batterier trenger også stort sett mindre ladeeffekt siden man "alltid" har nok energi på batteriet uansett. Jeg lader Teslaen med 5-6-7A hver 3. dag sånn ca. Nå kjører jeg riktignok ganske lite til daglig, men med betydelig mer daglig kjøring måtte jeg først og fremst øke ladefrekvensen, ikke ladeeffekten.
6 Ampere ladestrøm 12 timer i døgnet (si fra klokka 19 om kvelden til klokka 7 neste morgen) gir 16,5kWh, la oss si 15kWh etter ladetap. Det gir sånn ca 7 mil tilgjengelig kjørelengde hver dag. Det holder for veldig, veldig mange - men ikke for alle.
Det er kun i folks hode at man alltid trenger å lade på kort tid fordi man er vant med å fylle tanken på kort tid. Det kritiske er å ha saktelading tilgjengelig der man står parkert i timesvis og så ha hurtiglading for langkjøring o.l. Elbil krever at man tenker litt annerledes rundt "fylling av tanken" og basert på hva som hevdes rundtomkring så sitter dette ganske langt inne for svært mange. Et veldig vanlig spørsmål jeg får er "hvor lang tid tar det å fylle batteriet hjemme". Svaret er sånn ca 30 timer, men sidepoenget er at det er fullstendig irrelevant siden det aldri er nødvendig.