Her er subber og fronter på. Litt høyt nivå 
God og god plass... Men tror du det blir noe hjelp og sette inn glava ruller mot bakeveggen ? Og skal de ha plasten på ?nakkestøtte gjør nok helt sikkert endel utslag, ja. du har god plass til demping bak, og selv om demping gjør rommet fysisk mindre, så vil det bli akustisk større.
he he he, ja, jeg har over et dusin glavaruller med plasten på stacket opp langs bakveggen. det gjør at det blir lommer mellom rullene, og jeg tror de diffuserer litt høyere frekvenser også, men poenget med rullene er at de skal absorbere bass, og det gjør de veldig bra. vil tro det er bedre å få dem ut av plasten så det blir mer luft mellom fiberne, men jeg har bare ikke giddet å gjøre det enda. det vil da også absorbere de høyere frekvensene mye mer, noe som kan være både positivt og negativt ut fra preferanser.God og god plass... Men tror du det blir noe hjelp og sette inn glava ruller mot bakeveggen ? Og skal de ha plasten på ?nakkestøtte gjør nok helt sikkert endel utslag, ja. du har god plass til demping bak, og selv om demping gjør rommet fysisk mindre, så vil det bli akustisk større.
hvordan deler du? 80 hz? ser ut som om du har en fasekansellering mellom subber og htt ved 80 her, men du har stooort potensiale for dyyyp bass, bare sånn for å si det mildt
hvis du har mulighet for å pelle med deg en av htt ut og måle dem ute, så ser du hvordan de yter uten rommet og hvordan rommet bidrar. du kan godt la dem stå rett på bakken, men da får du on-axis responsen de vil gi i såkalt 2pi (halvkule). selvsagt litt bort fra husvegger og den slags. du kan også måle rundt dem for å se hvordan off axis responsen er. men kanskje greit å holde det enkelt først og måle 1m fra on axis.
fordelen med å gjøre det er naturligvis at du vet hva du optimaliserer deg mot inne i rommet. du gir på en måte høyttalerne de optimale betingelser ute, og prøver å oppnå så nærme som mulig dette inne.
Hva vil det si på målingen ? Burde den heves fra bakken ?men da får du on-axis responsen de vil gi i såkalt 2pi (halvkule)
Vil dette si rett framfor i høyden imellom mid/bass og diskant ? Eller burde jeg måle først mid/bass i on-axis, også diskant i on-axis ?on-axis responsen
for å måle anekoisk (uten refleksjoner) så må de høyt opp fra bakken, høyere opp jo dypere i frekvens du vil ha anekoisk respons (man bruker gating for å fjerne all respons som kommer gjennom refleksjoner i rew etterpå), men du får aldri fjernet gulvet fra rommet ditt uansett, så jeg ville bare målt i 2pi.Hva vil det si på målingen ? Burde den heves fra bakken ?men da får du on-axis responsen de vil gi i såkalt 2pi (halvkule)
on axis vil si rett på elementene, ja, 1m unna. jeg ville målt i ørehøyde når du sitter, siden det er slik de vil bli brukt. du kan også prøve litt forskjellige høyder for å se når responsen er gjevnest og prøve å gjøre så ørehøyden din blir optimal ift. målingene.Vil dette si rett framfor i høyden imellom mid/bass og diskant ? Eller burde jeg måle først mid/bass i on-axis, også diskant i on-axis ?on-axis responsen
for å måle anekoisk (uten refleksjoner) så må de høyt opp fra bakken, høyere opp jo dypere i frekvens du vil ha anekoisk respons (man bruker gating for å fjerne all respons som kommer gjennom refleksjoner i rew etterpå), men du får aldri fjernet gulvet fra rommet ditt uansett, så jeg ville bare målt i 2pi.
jo høyere opp fra bakken du får dem, jo lenger tid tar det før lyden fra dem reflekteres av bakken, og dermed får du større tidsvindu jo lenger fra bakken du får dem. så fort den første refleksjonen treffer mikrofonen, så har du ikke anekoisk tidsvindu lenger, og jo lenger fra alle flater er, desto bedre, men uansett ikke noe poeng å bli helt mr science her.
får du en ut og måler i 2pi, så får du jo sett hvordan de oppfører seg uten vegger og tak.
on axis vil si rett på elementene, ja, 1m unna. jeg ville målt i ørehøyde når du sitter, siden det er slik de vil bli brukt. du kan også prøve litt forskjellige høyder for å se når responsen er gjevnest og prøve å gjøre så ørehøyden din blir optimal ift. målingene.Vil dette si rett framfor i høyden imellom mid/bass og diskant ? Eller burde jeg måle først mid/bass i on-axis, også diskant i on-axis ?on-axis responsen
du kan også måle 2m unna ground plane, dette gjøres ofte på subber for å kompensere for "gain" fra bakken, men det gjelder hovedsaklig i bassen.
Har sett litt på målingene dine. Det et ikke halvgalt dett, med tanke på at det er et såpass lite rom uten noen tiltak.
Jeg ser du har en kansellering mellom frontet og subber. Her er det to måter å løse dette på. Det ene et ved bruk av dsp det du går satt delefrekvens og tidsjusterer riktig. Det andre et å flytte på subber og fronter.
Spiller frontene dine fullrange? Hvor lang overlapping har du mellom fronter og sub?
Er det elementet til subbene du mener ?Når jeg ser på bilder så ser det ut som om det er subbene som gir dette sluket. Jeg tipper at avstanden fra element til sidevegg eller frontvegg. Er ca dobbelt så lang?
_respekt_ for dedikasjon, og flott plass du bor på, rett ned og fiske når man blir lei av hjemmekinobygging.
hadde du yamaha i kjeden da du gjorde utendørsmålinger og hadde du satt konfig til through så du ikke hadde noen av filterne lagt inn under de målingene?
innendørs: i utgangspunktet må du kjøre ny kalibrering med ypao for hver endring du gjør, for det den gjør er blant annet å sette avstander slik at fasen skal være korrekt mellom høyttalerne/subbene.
---
du kan gjerne peke mikrofonen rett mot objektet du skal måle. det er det mest vanlige. mikrofonen er omnidireksjonell, så den skal plukke opp fra alle kanter, men jeg ville pekt den rett mot. sikkert ikke noen krise at du ikke gjorde det ute i dag, men greit å huske på.
---
nå har du to ting som kan være fordelaktig. det ene er et mål å bevege deg mot mtp demping av førsterefleksjoner og høyttalerplassering, det andre er at du har et godt grunnlag for å bruke eq på direktelyden til høyttalerne høyere opp i frekvens (du kan jo se hvor skoen trykket mtp utendørsresponsen). feks ser du at det skjer litt rundt 1.5khz som muligens kan korrigeres for med godt resultat.
blir spennende å følge videre her, mange gode råd har allerede kommet inn.
er nesten sikker på at ryggen på reclinerne dine er med på å fucke opp responsen mye pga mik-posisjon. det er viktig å huske på når du bruker ypao også. ville nok prøvd å dempe førsterefleksjoner, lagt ned ryggen slik retep sa og kjørt ypao med ryggene ute av veien. sjekk om det er de ved å måle responsen med umik med ryggen oppe og nede. er nok ikke dumt å få seg et mikrofonstativ med boom arm for å få bedre kontroll på mik-posisjon. koster noen få hundringser i diverse musikksjapper på nett.
Kan du snu døren slik at den går ut av rommet? Regner mer den går inn nå siden ht kommer i veien.
ja, og å snu rommet er kanskje litt vel heavy å gjøre mtp kabler, projektor og det hele... litt avhengig av hvordan du ender opp med å dele subbene, så kan det kanskje fungere bra å ha de bak reclinerne. jo lavere ned, desto mindre betydning siden lyden uansett vil være omnidireksjonell under cirka 80 hz. da vil det i alle fall ikke bounce lyd mellom subbene foran.
husk også at elementene kan peke opp i luften, da får de mindre fotavtrykk også, og du får litt mer å gå på mtp gulvplass. det kan være smart å prøve på både foran og bak. forhåpentligvis vil de ikke komme i veien for lerrettet.
men selv ville jeg latt det stå som du hadde tenkt og så ta en og en ting av gangen, dvs få dempet førsterefleksjonene, så flytte subbene bak reclinerne. førsterefleksjonene ser ut til å være det mest viktige mtp den store forskjellen i respons ute og inne.
det skjønner jeg godt at du ikke gjør, ja.Og snu rommet lar seg nok ikke gjøre
Men førsterefleksjonen. Er det nok med de 5 cm platene jeg har eller må det tykkere plater eventuelt glava til den ?
det skjønner jeg godt at du ikke gjør, ja.Og snu rommet lar seg nok ikke gjøre
Men førsterefleksjonen. Er det nok med de 5 cm platene jeg har eller må det tykkere plater eventuelt glava til den ?
ikke ofte jeg sier dette, men jo tykkere jo bedre. ;D
hadde begynt med det du har til disposisjon nå og prøvd videre ut fra hva du oppnår med det.
---
mitt utgangspunkt for dette rommet hadde vært å få høyttalerne kloss opp i lerrettet, for da blir kanselleringen fra veggen bak muligens så høyt opp i frekvens at den ikke blir spesielt hørbar. alt ekstragainet du får i bassen ved å ha dem så tett oppi veggen hadde jeg senket med dsp. i tillegg ville jeg forsøkt å finne en annen plass til subbene som gjør at du fint kan passere med øl, pizzafat og greier uten å velte ned alt som er.
+ eventuell massiv demping av bass bak i rommet og demping av førsterefleksjonene (har jeg sagt dette en mill ganger nå?).
du kan bli crazy willy nilly man og dempe alt under lerrettet opp til høyttalerne også, sånn at høyttalerne stikker flush ut fra masse isolasjon (og så evt. trekke stoff over).
masse muligheter, men lurt å gjøre ting gradvis for å se hva du liker, så du ikke bare stapper rommet fullt og føler det blir skikkelig tungt å være der inne.
Ok. Håpte på det var selve døren som var problemet.
Uansett. Legg ut en måling av venstre og høyre side med GD og de første 30ms på Impulse.
Med ryggen på sofa reclina ned.
De to vil vise hvordan det står til tidsmessig og refleksjons messing med rommet ditt. GD kam du vise helt opp.
Som hutsefruts er inne på. Tiltak i rommet et neste steg. Men du må finne ut hvordan du liker lyden. og det et desverre stor forskjell på å tjune rommet til musikk og til film. På film så kan du tillate deg mye mer. Altså mye større del av flatene dempet. Da det på film et ambience / klang med på innspillinger i langt større del enn på musikk.
Å denne frekvenser under Schrøder mrd akustiske tiltak. Blir ofte enten svært store eller dyre.
Selv med et rom på 40m2. Så har jeg valgt å ta toppene på frekvensgangen med EQ fra ca 140hz og ned mot 20 med EQ.
Husk på at om du skal dempe en frekvens på 100hz så er bølgelengden 3.4meter. Dvs at absorbenten må være minimum 85cm dyp. Om jeg ikke husker helt feil.
I Yamahaen din. Så har du sikkert mulighet til å justere delay. Avstand etter YAPO kalibrering. Jeg henter selv mye med å justere delay selv etter Audyssey sin kalibrering. Audessy treffer bra på alle kanaler foruten subbene.
Når di nå skal til å justere posisjoner for høyttalerene og sweetspot. Mål med all mulig kalibrering av. Jo flatere du får frekvens jo mindre må YAPO jobbe. Den behringer ampen din har vel dsp. Se om du får den dippen borte ved å justere delay på egenhånd.
Spill av en 80hz sinustone med rew. Åpne mic meter. Spl meter og juster delay på subbene. Der hvor du har mest output er den delayet du burde ha. Kjør så Pink noise. Med 40hz som bunn og 160hz som topp. Åpne RTA og se på hvordan det ser ut på hver side av delefrekvens. Justere litt på delay og se om det skjer noe positivt.
Er et av lenge målene dine 320cm på rommet? Har du 240cm til taket? Eller står elementet 160cm 80cm eller 40cm fra en hard flate? Gulv, tak, vegger osv. Alle de målene gir kansellering i området rundt 80hz. Dette gjelder også avstand fra hodet til alle vegger, gulv og tak.
Har du vurdert å bytte til akustisk transparent duk i lerretet ditt, og flytte det litt frem i rommet, så du kan få plass til høyttalerne bak?
Antar at du vil ønske å snu høyttalerne opp-ned slik at diskanten ender opp i ca samme høyde som før. Subene kan da plasseres sammen i midten uten at de kræsjer med senteren, og du vil kunne komme lett ut og inn av rommet selv om ting står litt lengre frem.
Bak lerretet, rundt høyttalerne, kan du fylle på med dempematerialer for å kontrollere refleksjoner fra frontveggen, slik at det blir mindre negative konsekvenser av å ha høyttalerne så tett på frontveggen som du da vil få de, samtidig som at dempingen også vil hjelpe til å kontrollere den generelle akustikken i rommet.
Mulig dette allerede er vurdert og er totalt uaktuelt, men det kan jo løse enkelte åpenbare problemer du har med plassering i rommet.
Sammenligne impulse responsen med ht på linje med sub og bak i rommet.
Legg ut gjerne de første 35ms. Blir vel 0.035 på limit. Høyre.
vil bare støtte dette.Mikrofonen må stå i midten av rommet midt der hvor du har hodet når du sitter i sweetspot for å få en mest mulig nøyaktig måling. Dette har mye og si!
Ser ut som det begynner å bli litt bedre her hvertfall.
Mikrofonen må stå i midten av rommet midt der hvor du har hodet når du sitter i sweetspot for å få en mest mulig nøyaktig måling. Dette har mye og si!
Når det kommer til deling tror jeg 120hz ville vært et bedre utgangspunkt. Dette vil også være best på film da lfe-sporet ikke går høyere enn dette.
Legg gjerne ut noen målinger hvor du deler fronter/sub på 120hz med mic midt i "skallen" i sweetspot. Både fronter og sub sammen, kun fronter og kun sub.
Impulsresponsen kan du endre til maks -50 i db og maks 100ms i innstillinger øverst til høyre.