Jeg var også på messa!
Så deilig. Være på en messe. Slippe å høre på alle som jamrer seg om dårlige rom som ødelegger lyden. Noe jeg mener er sterkt overdrevet. Her låt alt bra, ingen klaget, att på til originalt dansk øl å få enten på flaske eller fra iskolde fat. Og smørrebrød med mer pålegg enn en norsk restaurantdriver noen gang ville spandert på en gjest… Vel, mye bra utstyr og store rom skal ha æren for en makaløs helg, men veien til København og Gøteborg dere er ikke lenger enn at jeg anbefaler alle å ta turen for OPPLEVELSEN sin del.
Hører kun JEG dette?
Var der i to dager. Fikk et lite sjokk i det jeg ankom fredag, idet jeg går fra innlevering av jakken (garderoben) til toalettet, hvor jeg går forbi en åpen dør hvor en utstiller spiller musikk hvor jeg erklærer; i helvete spiller de på to høyttalere samtidig? Hvor svaret var det samme jeg sanset i Horten; disse store Piega høyttalerne med tre store basser (og en skrå topp) til langt over 100.000 for paret - de låter som to helt forskjellige høyttalere hva bass og mellomtone/diskant angår. Fullstendig forskjellig klangbalanse - vil kalle det som en gedigen konstruksjonsfeil - jeg tuller ikke Piega fans om dere leser dette. Hadde Reidar Persson hørt dette (Response høyttalere) hadde han blitt akutt syk og reist hjem til Tjörn. Forferdelig lydbilde...! Uansett hvor oppløste de er i toppen.
Umulig men sant!
Konstruksjonsfeil, var derimot ikke Dynaudio sine nye småhøyttalere til 4.500 danske som på en stor McIntosch rigg spilte mer musikk enn all viten & hi-fi lærdom tilsier. Alle satt enten og smilte, eller regelrett lo, for dette var rett og slett ikke mulig – enda vi satt der og opplevde det svart på hvitt. Klart det svingte mer over deres elegante lydsøyler til sekssifret beløp og med 10 aktive trykk-kammer subber tilkoblet, men forestillingen med småtassene forteller meg bare at jeg selv har rett i mine evige påstander om man ALDRI får for store forsterkere på små høyttalere. Vi som satt der fikk bekreftet at det IKKE er galskap med noen av verdens feteste forsterkerier koblet til to danske Dynaudio kasser til under 5 danske tusenlapper... Fabelaktig! Ufattelig! Naturstridig! Sant!
Lotto anlegg - nei egentlig ikke!
Så var det alle anleggene til en halv million, en million eller mer. Som låt greit nok men liten imponator faktor egentlig i forhold til hva greiene kostet. Klart kulere å høre de enn å se de i amerikanske annonser i hi-fi blader, men altså skuffende til prisen…
Sorry B&W fans!
Hehe, så var det nye serien til B&W da. Som jeg selv har idioterklært pga. utseende og for høye priser. Men hvor 803 D3 i sort både så bra ut og spilte klassisk musikk så bra som jeg aldri før har hørt på en høyttaler...
Yepp, jeg er norsk!
Man blir ikke flau av å være nordmann med så mye Hegel på div. demorom. Alle omtaler Hegel med respekt og nysgjerrighet - begge deler noe jeg vil tro hører de gode Tandberg- og Electrocompaniet årene til. Nye DACen oser av respekt og H360 omtales om et gullfunn. EC derimot hadde ikke selvtillit og oppmerksomhet som Hegel, tror vi skal se Hegel bare vokse opp i himmelen nå som de i tillegg forstår å putte mest mulig i boksene - foruten grumlyd. Fin folkelig demo av Hegel gutta, ingen nykker der nei. Måtte spørre hvorfor de ikke hadde HDMI i nye DAcen som stod der og viste hvem som er sjefen av DACer. – Vi har ikke funnet noen leverandører av disse modulene som er gode nok! Og har ikke tid til å la en mann bruke ett år på dette nå om dagen.
Høyttaler sex...
Følte det slik. På demorommet til Hegel. Da jeg flere ganger var borte på å ta på den nye KEF stativhøyttaleren som låt så sinnsykt bra. Hvor jeg den ene gange stakk langfingeren langt inn i "anus" på den, vred den erotisk rundt for så å oppdage at bassrefleksrøret var like mykt som fingeren min. Her var med andre ord ikke mye resonans i et billig plastikkrør - tvert i mot det innbød til fingring og dermed nok en forklaring på hvordan en høyttaler kan låte så sinnsykt riktig. For ingen sånne imponator effekter, bare så amazing riktig!
Endelig...
Fikk jeg hørt på disse hvite Devaliet Phantom "plastikk-kulene" under kontrollerte forhold. OK, de får terningkast 6 på alle områder - bortsett fra at jeg ikke kjøper dem nå - venter i stedet til deres neste modell kommer. Ja, altså det blir som å skulle forklare en fyr hvordan en rørforsterker låter det lille ekstra magiske, at det er det som mangler med Phantom - enda jeg fint kunne levd med dem i stua. Og den dagen modellen over/bedre kommer, da frykter jeg verdens høyttaler- og forsterkerprodusenter gråter seg i søvn hver neste natt. Men som en sa under demoen; den dagen de andre også utvikler bokser som dette her skal de bli moro!
Flyplass-støy...
Danskenes ellers herlige leverandør/importør Hifi Freaks hadde koblet opp et bra 10-kanalers Dolby Atmos sett for å vise systemets fortreffeligheter. Hvor summen av alt dette - enten det var jagerfly som kom på skrå bakfra for så å endre kurs over hodet på deg – mens det samtidig eksploderte - i praksis nesten opplevdes som støy så lenge man så det på storskjermen. Sagt på en annen måte; et råbra tokanals stereoanlegg er (sett i mine øyne) mer enn bra nok til å gjengi både musikk og understreke det som skjer på en film. Skulle jeg sett en hel film med disse 10 kanalene surrenede med div. effekter hele tiden, hadde jeg trolig blitt svimmel.
Amen!
Mest tid brukte jeg på det lille rommet til NewClassD, grunnleggeren av gamle L.C.Audio Technolgy - Lars Clausen - en av flad-landets bæste forstærker hoder. Som med hjemme bygde høyttalere fra fem og halv fems (1995) - riktig nok modifisert med litt nyere Scan Speak elementer og to fete Duelund kondensatorer i diskanten til "bare" 4 danske 1000-lapper per stk. - spilte oppløst musikk så jeg trodde demoen to minutter tidligere en etasje lenger ned på Martin Logan Neolith til kun DKR 776.000,- var en parodi i forhold. For all del, disse Martin Logan bautaene til nesten million låt ikke dårlig, overhodet ikke. Men Lars Clausen born in the Holsterbro spilte musikk på ny egenkonstruert HELT NY rør DAC & klasse D-forsterkeri med bøtte kondensatorer og bøttetrafoer så jeg flere ganger ble i det sentimentale hjørnet. ALDRI - uansett anlegg - har jeg hørt trommevisper som disse to dager på Hilton hotel rom NewClassD. Og hvor Kari Bremnes og Nancy Griffith sloss om å komme lengst inn i hjertet mitt, enda jeg har hørt begge damene live og vet hvordan begge skal låte og se ut. Denne nye rør-DAC-en var priset til 8 danske tusenlapper, det dobbelte som ferdig bygget i kabinett og en fire, fem lapper med med high-end forforsterker "innlagt." Husker ikke prisene på forsterkerne deres, men jeg husker disse høyttalerne fra fem og halv fems for drøyt 15 år siden den gang det het L.C. Audio og jeg var på besøk der nede.
Horten.
Igjen takk til Terje og Jørgen som står bak Horten messa. Selv om København og Gøteborg er grummere, mens alle tre er like viktig. Neste gang, da SKAL jeg også til München - basta! Takk også, til dere bak forumet vi her skriver på. Uten alt dette, nei så hadde det ikke vært så moro og være hi-fi interessert anno 2015. Vel, flyet går om ikke så lenge. La inn en dag ekstra i København, var bl.a. innom K.T. Radio - mer om det i en annen tråd - skal kun røpe at besøk i denne forretningen for en nordmann er mini-messe i seg selv. De hadde nesten alt av utstyr vi drømmer om hjemme i isbreland, og hyggelig betjening som ikke målte deg opp og ned men nøt at en nordmann stakk innom.