Bil, båt og motorsykkel VW fersket i eksosjuks - kjøreforbud neste?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.743
    Antall liker
    8.170
    Torget vurderinger
    0
    Jeg kaller det drittby av helt personlige grunner. Etter x antall turer inn til sykehuset på Montebello. X antall spaserturer inn til Vigelandsparken og inn til Oslo på perm og panikkangstanfall i Oslo sentrum så har Oslo by blitt en drittby.
    Mer info en nødvendig, men men..

    Oi da! Håper det går bra med deg nå?
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.020
    Antall liker
    4.160
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Jeg kaller det drittby av helt personlige grunner. Etter x antall turer inn til sykehuset på Montebello. X antall spaserturer inn til Vigelandsparken og inn til Oslo på perm og panikkangstanfall i Oslo sentrum så har Oslo by blitt en drittby.
    Mer info en nødvendig, men men..

    Oi da! Håper det går bra med deg nå?
    Jepp, men synet på Oslo har desverre ikke endret seg. Det er ca 5 år siden allerede.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.425
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Nå er det jo Exxon sin skyld at biler slipper ut co2 og Nox, dette burde Snåsamannen ha forutsett.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS
    D

    Desillusjonert

    Gjest
    Oppland Arbeiderblad - De verste miljøsvina

    "Et hyklersk klimafokus er overklassens avledning og bortforklaring. Ressurskrisa er vårt virkelige problem. Forbruket og verdens befolkning må reduseres. Bedre å gjøre det gjennom en planmessig befolkningspolitikk enn å overlate jobben til sult, krig og elendighet."
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.635
    Antall liker
    41.521
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.286
    Antall liker
    11.177
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    ^ Øh, vel. Og eksakt hvem skulle gjennomføre en "planmessig befolkningpolitikk" på global basis, og på hvilken måte skulle det gjøres? Vaksinasjonsteam blir allerede steinet rundt om i afrikanske landsbyer fordi det spres rykter om at de er sendt ut av noeslags vestlig steriliseringsprogram. Lykke til.
    Ingen vaksinasjon betyr vel egentlig at sterilisering er overflødig fra et befolkningsperspektiv?
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    ^ Øh, vel. Og eksakt hvem skulle gjennomføre en "planmessig befolkningpolitikk" på global basis, og på hvilken måte skulle det gjøres? Vaksinasjonsteam blir allerede steinet rundt om i afrikanske landsbyer fordi det spres rykter om at de er sendt ut av noeslags vestlig steriliseringsprogram. Lykke til.

    Litt mer on topic: Volkswagen undersøker om ny motor inneholder jukseprogramvaren - Volkswagen - Bil - E24
    Fantastisk. "Undersøker om ..." -- dette vet de selvsagt, i detalj. Frykter vel at samtlige motorversjoner skal bli undersøkt. Italienerne er snart ferdige med sitt enorme testprogram av VW-biler. De skulle teste 1000 tilfeldig utvalgte.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.741
    Antall liker
    111.646
    Torget vurderinger
    23
    Suveren prevansjon er selvsagt mus lim.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.635
    Antall liker
    41.521
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Fantastisk. "Undersøker om ..." -- dette vet de selvsagt, i detalj. Frykter vel at samtlige motorversjoner skal bli undersøkt. Italienerne er snart ferdige med sitt enorme testprogram av VW-biler. De skulle teste 1000 tilfeldig utvalgte.
    That could add millions more to the number of affected vehicles, said Ferdinand Dudenhoeffer, head of the Center of Automotive Research at the University of Duisburg-Essen.

    The more vehicles that include illegal software, the higher the costs Volkswagen could face for refitting them, as well as for potential regulatory fines and lawsuits.

    "I think it is a big problem," Dudenhoeffer said, adding the lack of information from Volkswagen made it impossible to know for sure how many more vehicles might be affected. "It suggests it doesn't know it's product, which is a tragedy."

    [...]

    "The way this is all coming out...is amazing," said Bernstein analyst Max Warburton. "Perhaps they can change their advertising slogan from 'Das Auto' to 'Das Motor: Engines so complicated even we don't understand how they work!'" he said.
    http://www.autonews.com/article/201...le-emissions-test-rigging-with-further-engine
     

    AlfdB

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.04.2014
    Innlegg
    225
    Antall liker
    92
    Hvis de skal "tvinge" folk over på nye biler så skal jaggu rabatten være god!!! Og - på andre siden - kanskje mulighet for en super handel!?!? Ellers jobber tydeligvis VAG stadig med nye løsninger for å havne ned mest mulig på bena. Det virker som det er 1.6 motoren som volder mest problemer nå.

    Litt på siden av VW sine gjerninger så er det interessant å se hvordan problematikken mht valg av motoralternativer har tatt av i media. Rene fossile biler er "ut", ladbare hybrider blir først lovprist, deretter dømt til elendig valg dersom langkjøring har prioritet. Elbiler har for kort rekkevidde eller er for dyre osv osv....
     

    AlfdB

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.04.2014
    Innlegg
    225
    Antall liker
    92

    niha

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.035
    Antall liker
    407
    Torget vurderinger
    7
    Bare de ikke tar igjen det de gir i rabatt i form av dårligere innbyttepris. Er det ikke slik bilforhandlere opererer da?
     

    AlfdB

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.04.2014
    Innlegg
    225
    Antall liker
    92
    For å være ærlig tror jeg ikke på dette med innbytte og rabatt i det hele tatt - kun spekulasjoner! Skulle dette likevel bli realitet må kundene få markedspris - det som var markedspris FØR VW-skandalen - for innbyttebilen. I tillegg må det gis rabatt på i alle fall 20-30% av veiledende pris på ny bil, samt rentefritt lån....?! (Jeg har til dags dato ikke kjøpt ny bil uten å få minst 10% rabatt på bilens veiledende totalpris). Kostnaden for VW vil bli enorm......
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.274
    Antall liker
    4.096
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Ja, men kostnaden ved å ikke gjøre det kan nok bli enda større.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.259
    Antall liker
    14.817
    "Vanlige" biler selges med minimal fortjeneste. Er vel nesten ingen som betaler listepris så de har ikke mye å gå på før det blir underskuddsforetak utav det.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    4.165
    Antall liker
    3.276
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har fått brev om at Caddyen (140hk DSG) skal inn på reparasjon ja. Antar man med tysk grundighet ikke lar noen slippe unna. Kjenner jeg kunne tenkt meg en varebil med store batterier nå...
     
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    8.275
    Sted
    Laksevåg - Bergen
    Regner med det sitter minst et dusin VW-fuskebileiere rundt om i verden med halvstive nakkehår. De spør seg sikkert : Hva er fuskebilen min verd ? Hvor mye effekt og dreiemoment forsvinner etter "reparasjon" ? Hvem vil kjøpe min fuskebil ? Hva får jeg i innbytte for min fuskebil ?
    En annen sak er : Er det kun VW som fusker eller har fusket ? Neppe - det fuskes over en lav sko - helt sikkert.
    Kommer du til en bilforhandler med en "fuskis" så blir innbytteprisen lavere enn normalt. Det har aldri vært god butikk å kjøpe bil - det er noe alle vet. Normalt verditap på en bil pr.idag er 15% årlig. Det vil si at hvis du kjøper en bil til kr 500000,- vil verdien etter 5 år være nede i ca halvparten. En fuskebil tror jeg vil falle mer. Er du tatt i "doping" får det konsekvenser. Hvem ville ansatt Lance Armstrong som sjef i et sykkelteam ? Etter omprogrammering lover VW at bilen skal yte det samme som før. Veldig skeptisk. Du får ikke høy utelse og lavt utslipp samtidig. Eller for å si som Ole Brum : "Ja takk - begge deler". Hestekrefter og dreiemoment blir redusert etter omprogrammering - noe annet ville vært veldig rart. Hvis bilen blir helt lik etter dette inngrepet, hvorfor ble ikke fuskebilene programert riktig når bilene forlot fabrikken da de var nye ? Har 2 biler i heimen i dag, begge har bensinmotor. Diesel hører til i båter og lastebiler - ikke i personbiler. Det lukter, støyer og "noxer". Gud vet hva som skjer med millioner av VW-biler som kanskje ingen vil ha - til normal pris. Kjøp 3 - betal for 2 ? Tiden vil vise.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.743
    Antall liker
    8.170
    Torget vurderinger
    0
    Nå har jeg hørt dette "gnålet" om NOX fra dieselmotorer ganske lenge, men så vidt jeg kan se har min bil aldri sluppet ut noen slike!!
    NOX.JPG
    Hvor er det dere samler dem opp? Jeg har gitt opp å lete bak eksosrøret...!
     

    oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.863
    Antall liker
    621
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Jeg tror at etter fem år etter dett er det meste glemt.

    Lukter og støyer? Ikke særlig mye fra en moderne dieselbil.
     
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    8.275
    Sted
    Laksevåg - Bergen
    Uansett hvor forsiktig du er når det fylles diesel, så får du diesel på hendene. Det lukter py. Uansett hvor moderne en dieselbil er, så vil en bensinmotor gå jevnere.
    Har kjørt 100-vis av dieselbiler, og ingen av dem går så silkemykt som en bensinmotor.
     
    D

    Desillusjonert

    Gjest
    100-vis? :)
    Ellers er jeg enig, jeg savner virkelig rekke sekseren i min gamle BMW. Men jeg liker også drivstoff forbruket i min diesel... :)
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.730
    Antall liker
    11.086
    Sted
    Trondheim
    Jeg liker drivstofforbruket i min rekke-sekser diesel BMW. Lyden er ikke så ille heller. :D
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    Blir visst dyrt, dette, for VW. Anslagene nå er varierende, men de snille går på 15-20 milliarder Euro.

    Som berørt før begynner nå innlånere å stille strengere krav, i tillegg. Som artikkelen er innom, er det ikke usannsynlig at det vil bli enda dyrere, når regningen for denne rare beslutningen ligger klar.

    Dieselskandalen: Varsler skrekkregning - Dieselskandalen - VG
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.635
    Antall liker
    41.521
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    ^Primærkilden for den artikkelen er Automotive News, et blad som "alle" i bilindustrien leser. Noen heftige sitater der:

    Volkswagen will have to find a place for a multigallon urea tank. They may have to drill through sheet metal to create a filler neck that’s convenient for consumers who would need to replenish the liquid every three or four months. It may cost thousands of dollars per car, he said.

    [...]

    “It’s going to require an uncomfortable amount of hacking at the car,” said Bill Visnic, an independent automotive analyst based in Weirton, West Virginia. “There’s no real pretty way to put it. You’re going to have to drill some holes and run some lines under the car. You’ve got to find someplace to put the tank. It’s going to add up pretty quickly.”

    Visnic estimates the per-car costs will be conservatively “at least several hundreds of dollars per car, maybe higher.”

    Linford Berry, owner of Mountain Valley Motors, a Volkswagen specialist in Dayton, Virginia, said adding a urea tank system to a customer’s Volkswagen TDI could cost more than $3,500 in his shop.

    There would be the tank, a heater to keep it from freezing, a pump and injectors to shoot a mist of urea-based fluid into an exhaust chamber to enable the chemical reaction that breaks nitrogen oxide into nitrogen and oxygen. There would also be wiring from the engine computer back to the tank. There also might need to be reprogramming of the computer, or a new computer if the existing unit doesn’t have circuits that could control the new equipment.

    Volkswagen’s costs would be less because of economies of scale, but it’s hard to say how much lower they would be, Berry said.

    CEO Matthias Mueller told Frankfurter Allgemeine Zeitung newspaper on Oct. 7 he was considering setting up specialized repair shops temporarily in every market where there is a recall.

    Asked about trying to fit new parts like a catalytic converter into an engine where there’s no space, he said: “Then we will just have to make space, to rebuild it if need be. Of course at no cost to the consumer.”
    http://europe.autonews.com/article/20151022/ANE/151029954
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    4.165
    Antall liker
    3.276
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er nå kjempefornøyd med toliteren i Caddyen. Går jevnt gjør den og.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    ^Primærkilden for den artikkelen er Automotive News, et blad som "alle" i bilindustrien leser. Noen heftige sitater der:

    Volkswagen will have to find a place for a multigallon urea tank. They may have to drill through sheet metal to create a filler neck that’s convenient for consumers who would need to replenish the liquid every three or four months. It may cost thousands of dollars per car, he said.

    [...]

    “It’s going to require an uncomfortable amount of hacking at the car,” said Bill Visnic, an independent automotive analyst based in Weirton, West Virginia. “There’s no real pretty way to put it. You’re going to have to drill some holes and run some lines under the car. You’ve got to find someplace to put the tank. It’s going to add up pretty quickly.”

    Visnic estimates the per-car costs will be conservatively “at least several hundreds of dollars per car, maybe higher.”

    Linford Berry, owner of Mountain Valley Motors, a Volkswagen specialist in Dayton, Virginia, said adding a urea tank system to a customer’s Volkswagen TDI could cost more than $3,500 in his shop.

    There would be the tank, a heater to keep it from freezing, a pump and injectors to shoot a mist of urea-based fluid into an exhaust chamber to enable the chemical reaction that breaks nitrogen oxide into nitrogen and oxygen. There would also be wiring from the engine computer back to the tank. There also might need to be reprogramming of the computer, or a new computer if the existing unit doesn’t have circuits that could control the new equipment.

    Volkswagen’s costs would be less because of economies of scale, but it’s hard to say how much lower they would be, Berry said.

    CEO Matthias Mueller told Frankfurter Allgemeine Zeitung newspaper on Oct. 7 he was considering setting up specialized repair shops temporarily in every market where there is a recall.

    Asked about trying to fit new parts like a catalytic converter into an engine where there’s no space, he said: “Then we will just have to make space, to rebuild it if need be. Of course at no cost to the consumer.”
    http://europe.autonews.com/article/20151022/ANE/151029954
    Kan vel ikke dette løses på en grei og grønn måte da? VW-biler blir etterutrustet med et lite pissior ved siden av dieselinntaket. Så kan man selv bidra litt til miljøet hver morgen. Eventuelt gjøre en deal med din lokale overleguminosifiserte veganer som kan komme på besøk hver 3. morgen.

    evt...

    elbileiere må jo gjerne kontakte en kyndig elektriker for å legg opp infrastrukturen for bilismen sin.... VW-eiere kan jo på samme måte få til noe lignende med å kontakte sin lokale VVS-ekspert.

    Vann- og avløpsetaten kan sikkert også bidra med ladepunkter.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.635
    Antall liker
    41.521
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    ^ Det er jo bare en liten 180-graders kroppsvridning fra å gi begrepet "drittbil" et helt nytt innhold.
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    Uforståelig stutedum beslutning VW-ledelsen begikk, da den fusket seg til "clean diesel". Dersom Winterkorn slipper unna dette er det enda mer uforståelig.
     

    AlfdB

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.04.2014
    Innlegg
    225
    Antall liker
    92
    Uforståelig stutedum beslutning VW-ledelsen begikk, da den fusket seg til "clean diesel". Dersom Winterkorn slipper unna dette er det enda mer uforståelig.
    Man kan ta tanken om straff til Winterkorn litt lenger. Dersom det kun er en håndfull personer i VW som står bak dette (les: som kan ansvarliggjøres) så kan en straffeforfølgelse av disse personene ta fokus vekk fra VW som konsern. Strenge straffer for svindel, og VW blir "renvasket" som bilprodusent. Jeg tror at en av faktorene som hindrer dette så langt er at maktmenneskene i VW har (hadde...) betydelig politisk innflytelse (og makt), og da blir veien til domstolene lengre.
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    Det viktige der står til sist. Hittil har de tatt utgangspunkt i 6,8 milliarder som skal gå til utbedring, men anslagene går fra 20-78. Jeg tror ikke rabatt på min "neste" VW blir nok til å redde merkets anseelse. Utebedringsforslaget er enda ikke godkjent.

    Full Cost

    The carmaker has yet to win regulators’ approval for its recall plans for 8.5 million cars in Europe or 480,000 in the U.S., making the full cost and negative effect on the underlying business in coming quarters unclear. Analyst estimates for recalls, fines and losses in brand value have ranged from 20 billion euros to as much as 78 billion euros.
    “A large degree of uncertainty persists about how customers will react, if they lose trust in the VW brand or not,” said Frank Biller, a Stuttgart-based analyst at LBBW Bank, who put the price tag at roughly 48 billion euros. “The exact fallout just remains difficult to forecast."
    Though some vehicles will only need a software update, Volkswagen hasn’t said how it will fix those that do require new parts. Others may be bought back entirely.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.635
    Antall liker
    41.521
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Vi får se hvor dypt den der stikker. Normal prosedyre i VW vil være å korsfeste to-tre ingeniører offentlig og gi toppsjefene store bonuser for å ha ryddet opp, før alt fortsetter eksakt som før. Winterkorn har allerede fått sin mangemillioners sluttpakke og styrets bekreftelse om at han ikke hadde noe som helst med saken å gjøre. Det gir grunn til litt skepsis om hvor selvransakende den granskingen kommer til å være.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Skulle ønske jeg var en VW jukseingeniør nå...

    Ser for meg en slik fallskjerm...

    ta 2-3 år i kasjotten og vi sørger for at du og dine lever glade dager resten av livet ... om du bare holder kjeft om de over.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn