Bil, båt og motorsykkel VW fersket i eksosjuks - kjøreforbud neste?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.286
    Antall liker
    11.177
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Vi får se hvor dypt den der stikker. Normal prosedyre i VW vil være å korsfeste to-tre ingeniører offentlig og gi toppsjefene store bonuser for å ha ryddet opp, før alt fortsetter eksakt som før.
    Hvor i alle dager har du fått for deg at dette ikke er SOP de fleste steder?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.634
    Antall liker
    41.515
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Si det. Nå har jeg nok fått et inntrykk av at organisasjonskulturen i VW går utenpå det meste i så måte, men akkurat det er ikke helt unikt, nei.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    4.165
    Antall liker
    3.276
    Torget vurderinger
    1
    Sånn rent teknisk er det veldig pussig at VW ikke har klart å bygge dieselmotorer som holder kravene, mens f.eks Peugeot greier det uten å jukse (får vi tro). Nå er franske biler mye bedre enn sitt rykte og 1,6 liters dieselen står vel i alt fra Volvo til ford. Den er vel regnet for å være såpass god at de fleste ikke tar bryet med å utvikle en selv, de kjøper av Peugeot.
     
    D

    Desillusjonert

    Gjest
    Vi får se hvor dypt den der stikker. Normal prosedyre i VW vil være å korsfeste to-tre ingeniører offentlig og gi toppsjefene store bonuser for å ha ryddet opp, før alt fortsetter eksakt som før. Winterkorn har allerede fått sin mangemillioners sluttpakke og styrets bekreftelse om at han ikke hadde noe som helst med saken å gjøre. Det gir grunn til litt skepsis om hvor selvransakende den granskingen kommer til å være.
    Er ikke dette normal prosedyre i veldig mange bedrifter?
    Er du på VW korstog eller noe?
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.654
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Hele tråden er et korstog for å få litt "heat" bort fra tesla tråden. Det har ts innrømmet, uten at det er noen krise. Når det hele understøttes av hardingfele sine mange "gode" antagelser har tråden faktisk en fiffig underholdningsverdi.
     

    AlfdB

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.04.2014
    Innlegg
    225
    Antall liker
    92
    11,5 millioner sure kunder er korstog nok.
    For noe tøv! Jeg og mange med meg er ikke sure, men vi er meget undrende. Jeg har kjørt VAG i mange år, bilene er blitt meget gode - de er ikke blitt dårligere etter dette.

    Jeg har fått med meg de siste årene at det er en del mennesker/debattanter (ikke relatert til hifisentralen..) som av en eller annen grunn bruker alle anledninger til å tekke VW sine biler ned i søla - mest sannsynlig nettroll. Det er ikke trolling i denne tråden, så det er sagt, men det kokes jaggu mye suppe på denne saken nå... Det er begivenheter på denne kloden som er betydelig viktigere enn VW sin softwaremagi - og dette med VW går over - uansett utfall....!
     
    • Liker
    Reaksjoner: kns

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    3.055
    Antall liker
    3.160
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    32
    Vi får se hvor dypt den der stikker. Normal prosedyre i VW vil være å korsfeste to-tre ingeniører offentlig og gi toppsjefene store bonuser for å ha ryddet opp, før alt fortsetter eksakt som før. Winterkorn har allerede fått sin mangemillioners sluttpakke og styrets bekreftelse om at han ikke hadde noe som helst med saken å gjøre. Det gir grunn til litt skepsis om hvor selvransakende den granskingen kommer til å være.
    Er ikke dette normal prosedyre i veldig mange bedrifter?
    Er du på VW korstog eller noe?
    Normal prosedyre på Stortinget her hjemme tilogmed.
    Men det er vanskelig for noen batteri-bileiere å se lenger enn eksospotta på bilen foran.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.634
    Antall liker
    41.515
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Er du på VW korstog eller noe?
    Ikke egentlig. Har eid VW selv, men kommer aldri til å gjøre det igjen. Bra design, mye kvalitetsproblemer og rust, forferdelig service. På ett tidspunkt var det vanskelig å få automatkassen i gir på morgenen. Verkstedet ga oss to alternativer: Ny girkasse til 50000 eller overhaling til 30000. Det var da jeg dro på meg kjeledressen og feilsøkte selv. Årsaken viste seg å være en defekt mikroswitch på bremsepedalen, slik at solenoiden noen ganger blokkerte girspaken fra å flyttes ut av Park. Ny microswitch kostet 100 kr - problem gone. Jeg var nok litt spydig da jeg ringte tilbake til verkstedet. Derimot var jeg direkte forbannet da bilen hadde vært på service og bremsene sviktet påfølgende uke pga sprukken vakuumslange. Det var krysset av på sjekklisten for utført visuell kontroll, men likevel måtte jeg plutselig håndtere en ferielastet bil uten bremser noen dager senere. Det var da vi sluttet å bruke merkeverkstedet. Jeg måtte også sette av en helg hver vår til å slipe og lakkere sesongens rustskader. Dette er noen år tilbake, men ordet "folkevognreparatør" er fortsatt et mye brukt skjellsord på disse kanter. Madammen refererer fortsatt til VW Touran som en "sånn derre Folkevogn Kalkun".

    Som tidligere konsulent i bilindustrien hadde jeg også litt kontakt med utviklingsavdelingen hos VW. Jeg opplevde den som uvanlig arrogant og resistent mot endringsforslag, selv til tyske ingeniører å være. Derfor synspunktet om at VW er i en særklasse her. Jeg er fortsatt ikke overrasket over at VW hadde overbevist seg selv om at alt er lov, så lenge man ikke blir tatt. Angst und Arroganz.
     
    Sist redigert:
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Den derre Microswitchen til automatkassa er problem på mange andre biler også. Jeg kom unna med å skifte bare selve girspaken på min Citroen. Men likevel surt å betale 2500 kr for noe som kunne vært fikset langt billigere...

    Jeg har vel et generelt inntrykk av at serviceapparatet til VW er banditter. Har hatt en VW på service hos merke merkeverksted et par ganger... aldri mer. De skulle blant annet ha 11.000 for å fikse en eksoslekkasje. Et lokalt Bosch-verksted fikset det for 400 kr.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    11.013
    Antall liker
    3.557
    Er du på VW korstog eller noe?
    Ikke egentlig. Har eid VW selv, men kommer aldri til å gjøre det igjen. Bra design, mye kvalitetsproblemer og rust, forferdelig service. På ett tidspunkt var det vanskelig å få automatkassen i gir på morgenen. Verkstedet ga oss to alternativer: Ny girkasse til 50000 eller overhaling til 30000. Det var da jeg dro på meg kjeledressen og feilsøkte selv. Årsaken viste seg å være en defekt mikroswitch på bremsepedalen, slik at solenoiden noen ganger blokkerte girspaken fra å flyttes ut av Park. Ny microswitch kostet 100 kr - problem gone. Jeg var nok litt spydig da jeg ringte tilbake til verkstedet.
    Jeg blir mer og mer skeptisk til norske merkeverksteder; dyrt og passe dårlig.

    Bruker fortrinnsvis Roger Niemi Bil i Luleå når jeg skal ha gjort noe med bilen min. Profesjonell, servicevennlig og gode priser. Bytte av registerreim, vannpumpe og glødeplugger på min Volvo V50 kostet Nok 4450,-. Bil i Nord (volvo) skulle ha 12.400,-

    Og angående glødepluggene: Bil i Nord sa at det lå en feilindikator på den ene glødepluggen, men at jeg burde bytte alle ganske snart siden glødepluggene hadde en tendens til å ville brenne seg fast i motorblokka og at dem måtte hamres ut. Dessuten lå pluggene vanskelig plassert. Pris for bytte av gødeplugger: 2950,- Her er hva Roger Niemi Bil i Sverige sa: dem har aldri byttet glødeplugger på V50. Og at pluggene er lette å skru ut og ligger ikke vanskelig plassert i det hele tatt. Dem brukte 20 min på jobben.

    Det må være mye humbug i denne bransjen.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Det er et sykdomstegn når man stadig hører historier fra venner, slekt og kolleger på jobb om merkeverksted ditt og datt som stadig har prøvd å lure kundene sine... VW er ikke enestående i så måte, det er mer et generelt problem. Selv bruker jeg aldri merkeversted mer.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.308
    Antall liker
    900
    Apropos glødeplugger; på Touran og Passat koster originale 200,-, det tar 20 min å bytte alle fire og de sitter helt løst (skrus til med momentnøkkel med 15nm)

    Det som beskrives over er ikke typisk for VW, gjelder jo alle. Priser bestemmes utfra kjøpekraft, kjører du Audi istedetfor Skoda så koster nøyaktig samme service på Audi mer. Temp. reguleringen i kjøleskapet røk 2 år siden, fikk beskjed fra Elektrolux om å kjøpe nytt, et lokalt verksted skulle ha 2500,- for rykke ut. Fikk tak i ny temp. sensor til 175,- og bytta selv.
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    Noe så inderlig tåpelig som å tro at tråden er startet for å "trekke oppmerksomhet bort fra Teslas problemer". At det er mulig å være så totalt nedsnødd er hinsides.

    VW har begått en gigantisk brøler, som berører hele VAG-gruppen, som er til skade for millioner av kunder, som har fått finansieringsselskap til å trekke selskapets kreditt i tvil (fordi gjensalgsverdien av bilene er skadet), som rangeres blant de største industriskandalene vi kjenner i nyere tid, og som er en merkevarebommert som alt har påført selskapet titalls milliardtap regnet i euro. (De mest pessimistiske anslagene ser for seg at VW kan tape godt over 500 milliarder euro på dette. Det har ikke selskapet økonomi til).

    Og så får HCS seg til å melde at "tråden er startet for å avlede oppmerksomhet fra Tesla". Det er garantert hundre ganger flere VAG-bileiere her på HFS enn det er Tesla-eiere. Det alene gjør tråden relevant. At enkelte ikke klarer å ta inn over seg hvilke problemer VW/VAG står overfor, og hva dette betyr, både for konsernet, kunder og offentlighet, får disse slite med selv.

    Fra Financial Times - som en grei belysning på problemet. VW står på leirføtter og forsøker desperat å "rulle ut" skandalen trinnvis, så selskapet ikke går omkull:

    Investors in securities sold by Volkswagen may incur losses if prices of second-hand cars fall sharply due to the emissions scandal, Fitch Ratings has warned.
    Yields on the company’s asset-backed securities, which move inversely to price, have increased by around 10-15 basis points over the past week, according to market participants.
     
    Sist redigert av en moderator:

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.286
    Antall liker
    11.177
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har vel et generelt inntrykk av at serviceapparatet til VW er banditter.
    Det er Møller da. De er beryktet. Men generelt er det all grunn til å unngå merkeverksteder. Men det gjelder ikke bare bilbransjen heller da....
     
    D

    Desillusjonert

    Gjest
    Er du på VW korstog eller noe?
    Ikke egentlig. Angst und Arroganz.
    Virker noe arrogant å bruke så mye tid på denne tråden, når Tesla har nok av problemer og kunne like godt vært i lignende situasjon der kunder krever tilbake de hestekreftene som forsvant i et pennestrøk? Eller med alle de mekaniske problemene? Men Tesla eiere virker til å være lik Apple eiere, det er som å diskutere med/mot en kult...

    Tesla-eiere raser: Hevder bilen mangler hestekreftene som ble lovet - Elbil - VG
    TESLA - Tesla-eieren Morten mener han har fått færre hestekrefter enn lovet
    Tesla-eiere klager til Forbrukerrådet over få hestekrefter - DN.no
    Tesla med store motorproblemer i Norge - Elbil - VG
    Tesla-eiere: – Flere feil på bilen, men vi «elsker» den! - Elbil - VG
    Strøm av Tesla-havarier
    Mener Tesla har flere problemer - DN.no
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.286
    Antall liker
    11.177
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Fra Financial Times - som en grei belysning på problemet. VW står på leirføtter og forsøker desperat å "rulle ut" skandalen trinnvis, så selskapet ikke går omkull:

    Investors in securities sold by Volkswagen may incur losses if prices of second-hand cars fall sharply due to the emissions scandal, Fitch Ratings has warned.
    Yields on the company’s asset-backed securities, which move inversely to price, have increased by around 10-15 basis points over the past week, according to market participants.
    Det er 0,1 til 0,15 % da, ikke egentlig dramatisk, men selvsagt en indikasjon på at noen er litt bekymret. Hadde man vært reelt bekymret for en konkurs snakker vi helt andre påslag. Når det er sagt er jeg enig i at mange i denne tråden synes å undervurdere konsekvensene og virker å tro at dette har noe å gjøre med at ALLE dieselbiler under normal kjøring slipper ut mer enn testene indikerer. Ja det gjør de, men det er ikke det dette dreier seg om.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.286
    Antall liker
    11.177
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Men Tesla eiere virker til å være lik Apple eiere, det er som å diskutere med/mot en kult...
    Bytt ut Apple eller Tesla her med enkelte grisedyre HiFimerker her (siden vi er på en HiFi sentral), så treffer du fortsatt blink.......

    Husk på at dette dreier seg ikke om hva vi kjøper, men at det vi kjøper definerer hvem vi er. Og da går det fort en kule hett. Det er i hvert fall det grisedyktige markedsførere har fått oss til å tro. Vi er ikke Audieiere (4 nuller i grillen og en bak rattet), men en med penger som eksemplifiserer "Vorsprung durch Technik". Hvem vil ikke gjerne være en slik, og hvor vondt gjør det ikke når det viser seg at selvbildet har fått en knekk? Og for Teslaeiere er det jo miljøet som teller, litt leit da at så mange klager på hestekreftene.....
     
    Sist redigert:

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.654
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Noe så inderlig tåpelig som å tro at tråden er startet for å "trekke oppmerksomhet bort fra Teslas problemer". At det er mulig å være så totalt nedsnødd er hinsides.

    VW har begått en gigantisk brøler, som berører hele VAG-gruppen, som er til skade for millioner av kunder, som har fått finansieringsselskap til å trekke selskapets kreditt i tvil (fordi gjensalgsverdien av bilene er skadet), som rangeres blant de største industriskandalene vi kjenner i nyere tid, og som er en merkevarebommert som alt har påført selskapet titalls milliardtap regnet i euro. (De mest pessimistiske anslagene ser for seg at VW kan tape godt over 500 milliarder euro på dette. Det har ikke selskapet økonomi til).

    Og så får HCS seg til å melde at "tråden er startet for å avlede oppmerksomhet fra Tesla". Det er garantert hundre ganger flere VAG-bileiere her på HFS enn det er Tesla-eiere. Det alene gjør tråden relevant. At enkelte ikke klarer å ta inn over seg hvilke problemer VW/VAG står overfor, og hva dette betyr, både for konsernet, kunder og offentlighet, får disse slite med selv.

    Fra Financial Times - som en grei belysning på problemet. VW står på leirføtter og forsøker desperat å "rulle ut" skandalen trinnvis, så selskapet ikke går omkull:

    Investors in securities sold by Volkswagen may incur losses if prices of second-hand cars fall sharply due to the emissions scandal, Fitch Ratings has warned.
    Yields on the company’s asset-backed securities, which move inversely to price, have increased by around 10-15 basis points over the past week, according to market participants.

    Du bekymrer deg for mye du... Nesten så en kan synes synd på deg. Men bare nesten... Det er uansett langt viktigere ting å bry seg om i hverdagen i dag enn hva som skjer i Wolfsburg.. :)
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    Teslas problemer er det jo fritt rom for å diskutere i Tesla-tråden, noe eiere av bilen nok også er interesserte i. Noe annet ville vært underlig.
    Men VAG-VWs problemer er det jammen mulig å diskutere uten at man skal tro det skyldes et ønske om å røyklegge hva Tesla står i av utfordringer. Er Tesla-skeptiker selv, om det er av interesse.

    Blir bare banalt å påstå at denne tråden har noe annet formål enn å diskutere hva dette betyr for VAG-VW og eiere av deres produkter. (Og jeg har "berørt bil").
     
    Sist redigert av en moderator:
    D

    Desillusjonert

    Gjest
    Men Tesla eiere virker til å være lik Apple eiere, det er som å diskutere med/mot en kult...
    Bytt ut Apple eller Tesla her med enkelte grisedyre HiFimerker her (siden vi er på en HiFi sentral), så treffer du fortsatt blink.......

    Husk på at dette dreier seg ikke om hva vi kjøper, men at det vi kjøper definerer hvem vi er. Og da går det fort en kule hett. Det er i hvert fall det grisedyktige markedsførere har fått oss til å tro. Vi er ikke Audieiere (4 nuller i grillen og en bak rattet), men en med penger som eksemplifiserer "Vorsprung durch Technik". Hvem vil ikke gjerne være en slik, og hvor vondt gjør det ikke når det viser seg at selvbildet har fått en knekk? Og for Teslaeiere er det jo miljøet som teller, litt leit da at så mange klager på hestekreftene.....
    Dersom man kjøper bil for å booste eller opprettholde selvbildet, så har man i utgangspunktet litt vel lavt selvbilde...
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.286
    Antall liker
    11.177
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Men Tesla eiere virker til å være lik Apple eiere, det er som å diskutere med/mot en kult...
    Bytt ut Apple eller Tesla her med enkelte grisedyre HiFimerker her (siden vi er på en HiFi sentral), så treffer du fortsatt blink.......

    Husk på at dette dreier seg ikke om hva vi kjøper, men at det vi kjøper definerer hvem vi er. Og da går det fort en kule hett. Det er i hvert fall det grisedyktige markedsførere har fått oss til å tro. Vi er ikke Audieiere (4 nuller i grillen og en bak rattet), men en med penger som eksemplifiserer "Vorsprung durch Technik". Hvem vil ikke gjerne være en slik, og hvor vondt gjør det ikke når det viser seg at selvbildet har fått en knekk? Og for Teslaeiere er det jo miljøet som teller, litt leit da at så mange klager på hestekreftene.....
    Dersom man kjøper bil for å booste eller opprettholde selvbildet, så har man i utgangspunktet litt vel lavt selvbilde...
    Like fullt er det det markedsføringen gjør. Særlig for de dyre merkene. Kanskje fordi det er litt for enkelt å oppdage at man kommer like raskt, like sikkert, nesten like komfortabelt og med like mye bagasje fram i en bil til halve prisen. Hva skal man da finne på for å få noe ekstra kroner ut av kundene? Lite annet å gjøre enn å appellere til vårt innebygde behov for å fremstå som litt spesiell, og helst litt bedre enn naboen. Og ikke glem, uten folks vilje til å bruke mer og mer penger på produkter som har stadig synkende marginalnytte, så vokser ikke økonomien (og brutto nasjonalprodukt, som for lengst har sluttet å være et mål på hvor bra vi har det), alt dette i følge økonomene.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    La oss heller diskutere Land Rover og tekniske problemer. Det tar fokuset vekk fra alle andre bilmerker vil jeg tro..... :)
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.286
    Antall liker
    11.177
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    La oss heller diskutere Land Rover og tekniske problemer. Det tar fokuset vekk fra alle andre bilmerker vil jeg tro..... :)
    Så lenge hovedpoenget med en bil for enkelte er å demonstrere at man har råd til kaste bort penger, er vel Land Rover et knallprodukt skulle jeg tro?

    Minner meg for øvrig om DNs anmeldelse av BMW X6, den hadde vel heading (omtrent slik): "Trenger en liten bil, men bare MÅ ha en stor og dyr en".
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.634
    Antall liker
    41.515
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Virker noe arrogant å bruke så mye tid på denne tråden, når Tesla har nok av problemer og kunne like godt vært i lignende situasjon der kunder krever tilbake de hestekreftene som forsvant i et pennestrøk? Eller med alle de mekaniske problemene? Men Tesla eiere virker til å være lik Apple eiere, det er som å diskutere med/mot en kult...
    Vi har da allerede en egen tråd, til nå på 209 sider og langt over 4000 innlegg, hvor det temaet diskuteres så det rekker? Jeg syntes bare det var litt unødvendig å bruke plass i den tråden på å diskutere VW's krise. Det er jo et stort tema i seg selv, vel verdt en diskusjonstråd selv om vi bare har kommet til 826 innlegg så langt.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Tesla eiere har heller ikke lagt skjul på irritasjon ved markedsføring. Lokk har man heller ikke lagt på hverken vannlekkasjer, bytting av driveunit , småkjipe stoler etcetc
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.634
    Antall liker
    41.515
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tipper det første mange av dere hørte om Teslas ladeproblemer høsten 2013 var da jeg skrev om dem i Tesla-tråden. Jeg har vel også vært nokså tydelig på hva jeg mener om effektdifferansen på P85D (et helt unødvendig, selvpåført problem for Tesla).

    Men jeg opplever vel kanskje at det blir litt avledningsmanøver å bringe opp Tesla i en tråd om VW? ???
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS
    H

    Hardingfele

    Gjest
    Er jo kjedelig å sette trådpissere på ignore. Men til slutt er det bare å klikke Ja når man blir spurt om man er sikker på om man vil det.

    Nåja. VW har presentert et revidert resolusjonsforslag til tysk godkjenningsmyndighet, som enda ikke har godkjent hva VW ønsker å gjøre for å rette opp feilen. Fortsatt i det blå hva som skal skje med bilene - og litt rart at Møller her hjemme mener det skal være greit å ordne. Så sent som 22. oktober måtte VWs sjef i Irland innrømme overfor samferdselskomitéen i nasjonalforsamlingen at Wolfsburg enda ikke har en løsning.

    Som man ser nederst har VW litt penger å leke med, men det var vel ikke reparasjon av allerede solgte biler de hadde tenkt å bruke dem på ...

    Første kvartal med tap på 15 år for gruppen. Og det de har satt til side er for lite.

    Volkswagen will post Wednesday its first quarterly loss in 15 years after the automaker was rocked this summer with a scandal that affected 11 million vehicles and cost the company tens of billions of dollars in lost value already.
    Bloomberg (via Automotive News) reported that 10 analysts estimated that the company would post a $3.6 billion loss for the quarter ending Sept. 30.
    Although the company said it reserved more than $7 billion to help pay for the scandal, many agree that the loss will be far greater — from $16 billion to $86 billion.
    New Volkswagen CEO Matthias Müller will address investors for the first time during the earnings call. At stake is the company’s future profitability and appearance for the beleaguered automaker who has yet to define specifically how it will fix its cars worldwide.
    “We understand that VW is in a very tricky spot,” Arndt Ellinghorst, a London-based analyst with Evercore ISI, told Bloomberg. “Nevertheless, the company should be far more proactive and release more factual details concerning its recalls.”
    In 2013, Volkswagen spent more on research and development than any other company — in any sector. This month, Müller said that the company would shed non-essential projects from its budget to keep the company afloat during the crisis.
    According to Bloomberg, the company may have a sizable warchest to help weather the storm — at least temporarily.
    At the end of June, Volkswagen had $23.7 billion in net liquid assets on hand, and an additional $12 billion in marketable securities it could sell if needed. The company also recently finished its settlement with Suzuki, which bolstered its balance sheet by roughly $4 billion.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.259
    Antall liker
    14.817
    Fra Financial Times - som en grei belysning på problemet. VW står på leirføtter og forsøker desperat å "rulle ut" skandalen trinnvis, så selskapet ikke går omkull:

    Investors in securities sold by Volkswagen may incur losses if prices of second-hand cars fall sharply due to the emissions scandal, Fitch Ratings has warned.
    Yields on the company’s asset-backed securities, which move inversely to price, have increased by around 10-15 basis points over the past week, according to market participants.
    Det er 0,1 til 0,15 % da, ikke egentlig dramatisk, men selvsagt en indikasjon på at noen er litt bekymret. Hadde man vært reelt bekymret for en konkurs snakker vi helt andre påslag. Når det er sagt er jeg enig i at mange i denne tråden synes å undervurdere konsekvensene og virker å tro at dette har noe å gjøre med at ALLE dieselbiler under normal kjøring slipper ut mer enn testene indikerer. Ja det gjør de, men det er ikke det dette dreier seg om.
    Det er korrekt, en endring i yield på 10-15 basispunkter er relativt lite dramatisk. Til sammenligning er det sånn ca hvor mye yielden på 10 års amerikansk statsgjeld har endret seg de siste par dagene basert på at markedet ser en renteøkning i USA i nærmeste fremtid som mer sannsynlig basert på hva Fed uttalte i går. Det er ganske mange handledager det siste året hvor rentene på tysk statsgjeld har endret seg tilsvarende basert på kun sentiment i markedet.

    Men: Yielden på gjelden til Volkswagen har endret seg ganske mye relativt til det generelle rentenivået (les: rentenivået på tysk statsgjeld med tilsvarende løpetid) de siste ukene og månedene. Det har vært et kurfall på rundt 10% om man ser stort på det - til tider oppimot 20% på om man velger seg de mørkeste dagene. Så finansieringskostnaden har steget en god del, og investorer i gjelden til VW har tapt en grei sum penger på dette. På sikt er det selvsagt lønnsomheten og eksistensen av den "interne banken" i VW som er relevant, og da har en reprising av gjelden ganske mye å si siden det går utover marginene, alternativt hva de kan tilby kundene av vilkår om de vil opprettholde marginene.

    I parantes bemerket er det ikke så mye kjent, men det finnes flere eksempler på store selskaper som driver med ett eller annet, men som samtidig har en ganske stor finansiell virksomhet internt. Det meste kjente eksempelet er nok GE Finance (verdens største eier av passasjerfly - de var det i alle fall for noen år siden). Det Sony egentlig driver med, dvs TV-spill og forbrukerelektronikk osv går ikke spesielt bra - den mest lønnsomme biten av Sony driver med pensjoner, forsikringer og slikt.

    Den spesielt intersserte kan f.eks se her:
    http://www.boerse-frankfurt.de/en/bonds/

    (søk på "Volkswagen" under "issuer")
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.634
    Antall liker
    41.515
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Interessant.
    According to the study, conducted by researchers at MIT and Harvard University and published in the journal Environmental Research Letters, excess emissions from Volkswagen’s defeat devices will cause around 60 people in the U.S. to die 10 to 20 years prematurely. If the automaker recalls every affected vehicle by the end of 2016, more than 130 additional early deaths may be avoided. If, however, Volkswagen does not order a recall in the U.S., the excess emissions, compounding in the future, will cause 140 people to die early.

    In addition to the increase in premature deaths, the researchers estimate that Volkswagen’s excess emissions will contribute directly to 31 cases of chronic bronchitis and 34 hospital admissions involving respiratory and cardiac conditions. They calculate that individuals will experience about 120,000 minor restricted activity days, including work absences, and about 210,000 lower-respiratory symptom days.

    In total, Volkswagen’s excess emissions will generate $450 million in health expenses and other social costs, the study projects. But a total vehicle recall by the end of 2016 may save up to $840 million in further health and social costs.
    Study quantifies US health impacts of Volkswagen emissions defeat devices | MIT Laboratory for Aviation and the Environment

    Hva er strafferammen for 60x drap i grenselandet mellom forsettlig og uaktsomt?
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Interessant.
    According to the study, conducted by researchers at MIT and Harvard University and published in the journal Environmental Research Letters, excess emissions from Volkswagen’s defeat devices will cause around 60 people in the U.S. to die 10 to 20 years prematurely. If the automaker recalls every affected vehicle by the end of 2016, more than 130 additional early deaths may be avoided. If, however, Volkswagen does not order a recall in the U.S., the excess emissions, compounding in the future, will cause 140 people to die early.

    In addition to the increase in premature deaths, the researchers estimate that Volkswagen’s excess emissions will contribute directly to 31 cases of chronic bronchitis and 34 hospital admissions involving respiratory and cardiac conditions. They calculate that individuals will experience about 120,000 minor restricted activity days, including work absences, and about 210,000 lower-respiratory symptom days.

    In total, Volkswagen’s excess emissions will generate $450 million in health expenses and other social costs, the study projects. But a total vehicle recall by the end of 2016 may save up to $840 million in further health and social costs.
    Study quantifies US health impacts of Volkswagen emissions defeat devices | MIT Laboratory for Aviation and the Environment

    Hva er strafferammen for 60x drap i grenselandet mellom forsettlig og uaktsomt?
    Det kan man regne ut.

    Tar man tallene fra Tobacco Master Settlement Agreement, og fordeler dette på tobakksrelaterte dødsfall i de 46 inkluderte statene i det aktuelle tidsrom, så vil man sitte igjen med en sum.

    Vil man kunne kjøpe en Passat for pengene?

    Regn ut og se.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.421
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Er du på VW korstog eller noe?
    Ikke egentlig. Angst und Arroganz.
    Virker noe arrogant å bruke så mye tid på denne tråden, når Tesla har nok av problemer og kunne like godt vært i lignende situasjon der kunder krever tilbake de hestekreftene som forsvant i et pennestrøk? Eller med alle de mekaniske problemene? Men Tesla eiere virker til å være lik Apple eiere, det er som å diskutere med/mot en kult...

    Tesla-eiere raser: Hevder bilen mangler hestekreftene som ble lovet - Elbil - VG
    TESLA - Tesla-eieren Morten mener han har fått færre hestekrefter enn lovet
    Tesla-eiere klager til Forbrukerrådet over få hestekrefter - DN.no
    Tesla med store motorproblemer i Norge - Elbil - VG
    Tesla-eiere: – Flere feil på bilen, men vi «elsker» den! - Elbil - VG
    Strøm av Tesla-havarier
    Mener Tesla har flere problemer - DN.no
    Hehe. Problemet til VW er løsbart, men det koster skjorta. Problemene til Tesla er bygd inn i konstruksjonen og av arbeiderne og tar ingen ende :p
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.286
    Antall liker
    11.177
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Vi har en Teslatråd for dette. Slitsomt at folk ikke kan holde seg til tema.....
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.634
    Antall liker
    41.515
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det der er virkelig ikke gode nyheter for VW/VAG. Så lenge det bare var den ene motorfamilien kunne de håpe på å legge skylden på en håndfull ingeniører, og deretter legge saken bak seg. Nå begynner det å se mer og mer ut som en bevisst strategi på konsernnivå. Ikke at det burde overraske noen, men det er vanskelig å se hvordan VW skal begrense skadene nå.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn