|
Det er bilde 2 i denne tegneserien som er virkelig interessant.Det at "ting" programmeres til å "jukse" er jo ikke noe nytt. Det er en god bit tid siden vi diskuterte printere her inne. Printere som presenterer "feilmeldinger" fordi produsenten synes det er på tide at man kjøper en ny printer etter en satt tid.
Det blir nok ikke lenge før den første bilen blir avslørt i tilsvarende juks.
Vis vedlegget 343721
"Styringsenheten til flenseknuten er gåen og en ny koster nesten like mye som en ny bil" Verden vil bedras!
du illustrerer fint hva det å kjøre el bil gjør med folks tankegang. Greien er at vi må slutte å tenke lokal forurensing og starte å bry oss om globale utslipp.Neppe, men du illustrerer fint hvorfor folks adferd må endres gjennom incentiver eller å gjøre det ene dyrere enn det andre. Å appellere til folks moral funker ikke. Å gjøre det (enda mer) svindyrt å kjøre diesel eller bensin er mye mer effektivt. Der ligger Norge langt fremme.
Om bensin og ufarget diesel ble for eksempel tre ganger så dyrt ville enda flere gitt blanke i at de ikke kan kjøre 99 mil uten å pisse. Jeg tror så skjer, men ikke på en god stund. Det er i det hele få gode grunner til at personbiler skal ha en forbrenningsmotor. Nytte- og godstrafikk er delvis en annen historie.
ergo: tenk globalt. Norge er en liten fis på kartet og vi er enda mindre som enkeltindivider. Å kjøre Tesla gjør ingen til Messias.
Det må koste det 3dobbelte å bestille bil fra Usa og skinninteriør bør koste det 4 doble..
Du vet slike incentiver..
Dette er helt forskjellige problemstillinger. Lokalt er det helseskadelige og giftige utslipp, som NOx som er problemet. Det at folk blir syke av forurensing fra forbrenningsmotorer. Det er et lokalt problem som krever lokal fokusering. Det er dette som er hovedårsaken til at det er nødvendig å hindre forurensende biler å kjøre inn i byene.Greien er at vi må slutte å tenke lokal forurensing og starte å bry oss om globale utslipp.
Det vil være utslipp fra slik produksjon, men den kan jo forminskes ganske mye.Skal vi produsere eksempelvis stål, sement og glass så må vi akseptere CO2-utslipp.
Det var vel omtrent slik våre kjære politikere tenkte da de valgte å favorisere ("subsidiere"?) dieselbiler for noen år siden. Lavere CO2-utslipp - flotte greier. Men astmatikere og gamle folk dør av de lokale bivirkningene. Vi puster jo stort sett inn den lokale luften. Mens byen kvelesGreien er at vi må slutte å tenke lokal forurensing og starte å bry oss om globale utslipp.
det hjelper lite å hjelpe bykjernen når verden dør?Det var vel omtrent slik våre kjære politikere tenkte da de valgte å favorisere ("subsidiere"?) dieselbiler for noen år siden. Lavere CO2-utslipp - flotte greier. Men astmatikere og gamle folk dør av de lokale bivirkningene. Vi puster jo stort sett inn den lokale luften. Mens byen kvelesGreien er at vi må slutte å tenke lokal forurensing og starte å bry oss om globale utslipp.
Først av alt: Det finnes vel knapt kyr som blir avlet for skinnproduksjon, de blir avlet for mat (kjøtt og melk). Skinn blir da et biprodukt, men utover det skjønner jeg poenget ditt.du illustrerer fint hva det å kjøre el bil gjør med folks tankegang. Greien er at vi må slutte å tenke lokal forurensing og starte å bry oss om globale utslipp.Neppe, men du illustrerer fint hvorfor folks adferd må endres gjennom incentiver eller å gjøre det ene dyrere enn det andre. Å appellere til folks moral funker ikke. Å gjøre det (enda mer) svindyrt å kjøre diesel eller bensin er mye mer effektivt. Der ligger Norge langt fremme.
Om bensin og ufarget diesel ble for eksempel tre ganger så dyrt ville enda flere gitt blanke i at de ikke kan kjøre 99 mil uten å pisse. Jeg tror så skjer, men ikke på en god stund. Det er i det hele få gode grunner til at personbiler skal ha en forbrenningsmotor. Nytte- og godstrafikk er delvis en annen historie.
Hvis vi tar eksempler så kan jeg kjøre utslippsfritt i 3 år pr ku som har gått med hvis noen velger skinnseter i sin Tesla da kyr forurenser helt extremt med metanutslipp. Løsning: Tesla må begynne å tenke miljø og slutte med skinnseter!
Tesla må slutte å frakte biler til Norge med båt da den turen forurenser vesentlig mer enn turen min bil som kom fra Tyskland.
Det ville ikke forundre meg om jeg kan kjøre ett par år bekymringsløst til..
Dere som kjører sleder på over 2 tonn med breie dekk forurenser vesentlig mer med produksjon av flyvestøv ( du husker det sikker siden det var "in" å skrive om i media en stund )
ergo: tenk globalt. Norge er en liten fis på kartet og vi er enda mindre som enkeltindivider. Å kjøre Tesla gjør ingen til Messias.
Det må koste det 3dobbelte å bestille bil fra Usa og skinninteriør bør koste det 4 doble..
Du vet slike incentiver..
Litt OT; hva med raseriet og maktmidlene til oss velgere når politikerne ikke leverer, juger, omgås sannheten osv.?Det er mange byråkrater og politikere som har grunn til å være forbannet og vil se seg om etter hvilke maktmidler de har hjemmel til å bruke.
Geelmuyden Kiese er ikke i lommen på Vw konserten tydeligvis..Fra dagens nyhetsbrev fra Geelmuyden Kiese (hvor jeg i en kort periode for noen år siden jobbet):
"Og hva med Volkswagen-konsernet? Kan de overleve hvis de også blir dømt for å ha svindlet nasjonalstater for milliarder av avgiftskroner? Forrige uke ble det kjent at Volkswagen tilbakekaller totalt 8,5 millioner biler i Europa.
Jeg sier med Churchill: – This is not the end. This is not even the beginning of the end. It is only the end of the beginning."
Verdt å merke seg er også flg kommentar:
"Helgens annonsestunt i landets største aviser bidrar heller ikke til å gjenvinne kundenes tillit. Å hevde at Volkswagen avdekket diesel-jukset er å vri på sannheten. Å kalle det «uregelmessigheter i programvare» er også provoserende, spesielt siden Volkswagen bevisst har tuklet med programvaren. Jeg spør om Møller har forstått alvoret i situasjonen?"
Det er en grei måte å pisse på de som gjør den aktuelle jobben som G.K gjerne ville hatt for Vw konsernet.Tja, Hans Geelmuyden pleier å være ganske frittalende om dårlig informasjonsarbied uansett, og de har nok et poeng her.
Kanskje Oslo bør satse der det virkelig gjelder?Man kan begynne å gjette på hva som vil skje med bompengene for dieselbiler: Oslo får flere bomstasjoner - osloby
Det er jo naturlig å prise inn den lokale forurensningen gjennom bompenger, mens den globale CO2-forurensningen naturlig følger drivstofforbruket og kan prislegges der.
Sånn som dette, mener du?Kanskje Oslo bør satse der det virkelig gjelder?Man kan begynne å gjette på hva som vil skje med bompengene for dieselbiler: Oslo får flere bomstasjoner - osloby
Det er jo naturlig å prise inn den lokale forurensningen gjennom bompenger, mens den globale CO2-forurensningen naturlig følger drivstofforbruket og kan prislegges der.
Cruiseskip forurenser oslolufta - NRK �stlandssendingen - Lokale nyheter, TV og radio
Drittby? Oppvokst ved Bislett. Hva hadde Fred Anton Maier vært uten Bislett?Det må da bli vesentlig lavere forurensing i Oslo hvis infrastrukturen hadde vært slik at de som ikke skulle inn til sentrum, men videre på E6 ikke hadde trengt å stått å stampe i den samme rushen, men fått anledning til å ligge i en jevn flyt.
Tomgangskjøring og rushtrafikken må nødt til å være den største forurensingskilden?
Jeg personlig kjører aldri min egen bil inn i gryten. Jeg parkerer på Ikea og tar gratisbussen inn ( hvis jeg på død og liv må inn i den drittbyen )