Da er helgen over og sammenligningen mellom Yamaha CX-A5100 og Marantz AV 8801 er over for denne gang. Dette har vært en interessant helg med mye testing, mye godt lag, og ikke minst enormt vertskap i fra Arve Hundbedt. Tusen takk.
I bildet bakfra venstre: Eivind, Arne. Foran: Bengt, Svein (meg) og Arve Hunsbedt til høyre. I tillegg var orso med på fredagen og lørdag formiddag.
Målsetning
Hunsbedt har Marantz AV 8801 som prosessor, men det kjøres ingen prosessering i denne. Dette gjøres i dedikerte Crown amper. Her prosesseres delefilter og romkalibrering. 8801 kjøres da rent igjennom, hvor eneste oppsett er tidsforsinkelse og eventuell large/small deling på surroundkanalene.
Målet med denne testen var da å erstatte 8801 med en Yamaha 5100, og uten noen form for prosessering. Grunnspørsmålet var: Er der forskjell i egenlyden mellom 8801 og 5100? For å sitere påstandene: Finner vi den varme lyden Marantzen mot den kliniske lyden i Yamaha?
Vi har ikke sett på romkorrigeringsegenskaper mot Audyssey XT32 mot YPAO. Det hadde tatt veldig mye lengre tid, og ville garantert vært betydelig mer subjektivt orientert.
Oppsett
For å få til dette var det nødvendig å finne en måte Yamaha og Marantzen kunne brukes helt i parallell. På signalsiden var dette mulig fordi Oppo har to HDMI-utganger som kan settes opp til å sende det samme signalet på begge utgangene. Da koblet vi opp én HDMI til Marantz og én til Yamaha. Deretter måtte man finne en måte å veksle Marantz-utgangene med Yamaha-utgangene. Dette må kunne foregå raskt, og aller helst blindt slik at forventningbiaset kan fjernes fra ligningen.
For å få til dette, laget jeg en 10 kanals A B tester til denne testen. Se byggetråden
http://www.hifisentralen.no/forumet...1342-byggetra-d-10-kanals-b-tester-m-xlr.html for mer info om byggeprosessen. Boksen er bygd opp med releer som bytter mellom kilde A og kilde B. Boksen er sattt sammen med komponenter fra pro-audio og er skjermet innvendig for å få minst mulig påvirkning av signalet. Boksen har 10 fullt isolerte kanaler slik at man kan veksle alle linjene i Hunsbedts 7.2-oppsett. A-inngangen ble da koblet til Marantz, B-inngangen til Yamaha og utgangen ble koblet ut til forsterkerene.
Vi hadde en 10 meter lang ledning med en bryter i enden som lot oss veksle mellom A og B. Selve boksen har et rødt og et grønt lys og viser hvilke av A B inngangen man lytter til, men hvis man ikke ser boksen kan man ikke vite hvilken kilde man lytter til. På den måten har vi mulighet til å kjøre testen blindt.
Her er noen bildet fra teknisk rom og oppsettet. Yamahaen er satt oppå racket med forsterkere og AB-boksen er koblet inn mellom Marantz (i racket) og XLR-kablene som går til ampene.
En viktig forutsetning for å kunne være i stand til å kunne høre på de riktige forskjellene i en AB test er at nivåene er eksakt like. Hvis ikke lytter man bare til nivåforskjellene. Jeg kopierte innstillingene fra Marantz inn i Yamaha; Levels, distance, large/small og x-over-frekvenser. Begge enhetene ble satt i through/straight og både YPAO og MultiEQ XT32 ble slått av. All dynamiske funksjoner, som dynamic volume, YPAO volume, osv. av.
For å kalibrere nivåene satte jeg både Yamaha og Marantz i MV -20dB og satte opp en lydmåler i rommet. Jeg spilte så av en 1kHz sinus fra Oppo for hver kanal, og justerte speaker level i Yamahaen slik at SPL-nivået var likt.
Dette viste seg å gi alt for store nivåforskjeller fordi vi kunne høre klar forskjell i nivåene, og jeg måtte gjøre kalibreringen på nytt. Toleransen i lydtrykksmåleren var tydeligvis for stor til at man fikk nøyaktig nok kalibrering på denne måten. Løsningen ble koble ut forsterkene og koble utgangene fra AB testeren inn i REW og så bruke signalmeteret der til å matche nivåene nøyaktig.
Stereo
På stereo var kildemateriale min testliste i FLAC, avspilt fra Oppoens mediespiller. Vi hørte på Boz Scaggs - Thanks to you, Kari Bremnes - Over en by, Michael Jackson - Stranger in Moscow, Sissel Kyrkjebø - Vårvinda friskar, Yello - Junior B og Planet Dada, Chris Jones - Long after you're gone.
På stereo musikk var det
svært vanskelig å høre forskjell mellom Marantz og Yamaha. Hvis man satt i førersetet og hadde AB-bryteren i hånden, kunne man ense en forskjell. Men det var på ingen måte tydelige og klare forskjeller og panelet kom aldri til en klar konklusjon om forskjeller. Man måtte konsentrere så hardt for å høre forskjell at man ofte ble usikker på man man faktisk hørte forskjell. Når man ikke satt med kontrollen av AB, var det så godt som umulig å høre hva man hørte på. Det eneste man kunne høre var et lite knepp i lyden ved byttet mellom A og B, eller ingen ting.
Noen mente av Yamahaen virket å ha en anelse mer luft helt øverst i toppen, mens andre ikke kunne ense det. Marantzen virket litt varmere i low-mid, men samtidig en anelse hardere i lyden. Også ikke en klar konklusjon fra alle. Hvis man skulle konkludere om "er det forskjell mellom Yamaha og Marantz" er man i tvil med vekt mot "nei", for forskjellene er så små med så små marginer at det var helt på grensen til det hørbare.
Multispor
På multispor var kildematerialet både musikk og film: Chris Botti in Boston, Adele at Royal Albert Hall, David Foster with friends, The Police, The art of flight, Master and commander, Tron Legacy.
Her fant vi en stor og svært så overraskende forskjell: På enkelte lydspor, f.eks. the art of flight, var lydmiksen mellom Yamaha og Marantz veldig forskjellig. Lydmiksen fra Marantz var tettere, senterfokusert, mens Yamaha hadde klart åpnere lydbilde med mer surround. Dette er noe jeg ikke kan forstå, fordi jeg trodde Dolby og DTS hadde rimelig strenge krav til hvordan lydmikser skal være.
Det er meg uklart om denne forskjellen var en forskjell i lydkarakter eller om det er bare snakk om miksnivåforskjeller. Jeg har en hypotese om det sistnevnte, fordi når vi først har klart å matche nivåforskjellene er det svært vanskelig å skille dem. I dette tilfelle var det klar og tydelig forskjell i både volum og i balanse. Jeg har ingen forklaring på hvorfor dette skjer. Hver kanal har blitt kalibrert én og én, slik at nivåene er helt idendiske, og på stereo er det likt. Når dette settes sammen til en miks ble det på enkelte spor store forskjeller.
Andre spor, var igjen helt like, hvor man som med stereo, ikke var i stand til høre forskjell. Så snart som man ble sugd inn i handlingen i bildet, var det umulig å høre A eller B. Iallefall ikke hvis ikke man satt med AB-bryteren i hånden.
Konklusjon
Konklusjonen er at det er svært liten, om ingen, forskjell mellom Marantz AV 8801 og Yamaha CX-A5100 i det oppsettet vi testet med. Når nivåene stemmer overvens er det svært vanskelig å ense forskjeller. At Yamaha og Marantz gjør ulik miksbalanse i TrueHD og DTS-MA undrer meg og er noe jeg skal undersøke videre.
Det er mange funksjoner på begge enheter som vi ikke har sett på. For eksempel har vi jo ikke sett på romkorrigeringsegenskapene til noen av dem, slik at testen er på ingen måte komplett for Yamaha vs Matantz.
En liten subjektiv fotnote: Jeg prøvde å koble opp en billig ebay HDMI-splitter fra en PC til hver at prosessorene for å kunne AB teste med lyd fra PC. På denne, fikk jeg umiddelbar HDMI-lås på Yamahaen, mens Marantzen nektet å akseptere HDMI-inngangen. Derfor måtte jeg droppe dette i testen. Når jeg testet dette hjemme på to Yamahaprodukter, hadde jeg ingen problemer med å låse på signalet fra HDMI-splitteren. Dette stemmer med min generelle observasjon: Jeg har aldri hatt HDMI-synkproblemer på Yamaha.