En skal vel så langt være forsiktig med å si at det er hele bransjen som er juksere. Så vidt jeg har fått med meg, så er ingen andre blitt fersket. Trur eg.
Jeg peker ikke på annet enn at det å ta avstand fra en aktør i et marked ikke trenger å henge sammen med at aktøren nødvendigvis må innrømme ulovligheter, jfr. min fokus på andre bransjer i innlegget. Berettigede mistanker og utøvelse av dårlig etikk kan være god nok grunn til å gi beskjed som forbruker. F.eks å la være å kjøpe Iphone pga. arbeidernes dårlige arbeidsforhold og betingelser.Innrømmelse? Den skjønner jeg ikke. Jeg tenker forbrukermakt ved å fortelle syndebukkene at slikt ikke er akseptabelt.Helt greitt det, som forbrukere gjør vi våre valg. Men er det INNRØMMELSEN som er vesentlig her?Hvis man ønsker å bevisst kjøpe NYE produkter fra en stor produsent som har innrømmet å ha drevet uærlig i stor skala er dette et personlig valg. Jeg trenger ikke forstå det.
Som forbruker er jeg mye mer opptatt av barnearbeid og elendige arbeidsvilkår (slavearbeid..) når vi handler klær fra de store kjedene, og duppeditter som f.eks. Iphone. Vi snakker vel egentlig om etikk her, og hvordan vi som forbrukere agerer for å prøve å bidra til en bedre verden.
Slik jeg tenker så er det flere varer og forhandlere som skal boikottes (jeg kjøper ikke...!) før jeg på lista mi kommer ned til VAG.
Dersom jeg skulle valgt vekk VAG idag ved nybilkjøp så tenker jeg det ville blitt en utfordring å velge ut hvilket fabrikat jeg da skulle velge, siden ingen har noen form for "renhetsgaranti" hengende ved seg slik jeg ser markedet og dagens teknologi. Jeg vet også alt for lite om den etiske statusen hos f.eks. Toyota eller Citroen.
Biler som forbrenner fossilt drivstoff er ikke ok uansett i dagens klimadebatt, det er vel alle enige om...
Å velge bort VAG-produkter er forresten ekstremt enkelt. Jeg har gjort det hele livet og kommer til å fortsette med det. Uten å savne noe.
Godt innlegg; mye av utviklingen idag skjer jo ved reverse engineering, og at en eller annen halvamatør organisasjon i USA er eneste aktør som var istand til å lese motorstyringskode, har jeg ingenting tro på. Her må det foregå noe; noe vi sikkert ikke får svar før om flere år i ei eller anna høring eller bok . Skulle også tro disse ingeniørene skifter jobb, og at dette burde være kjent i miljøet. Trossalt en god del år siden den motoren ble lansert.Jeg er ikke spesielt ivrig på å følge med i media, men en ting jeg lurer på når noen skriver at alle de andre bilprodusentene sitter musestille og virker nervøse for å si noe som helst i denne sammenhengen, så synes jeg det er rart. Det burde hagle søksmål mot VW/VAG fra samtlige andre bilprodusenter som selger biler i samme segment som juksebilene til VAG, siden VAG har tilranet seg en enorm salgsfordel siden de kunne omgå miljøkrav og enorme avgiftskrav uten å ha grunnlag for det, og dermed har de i praksis "stjålet" penger fra de andre produsentene siden folk heller kjøpte en jukseVAG fremfor en ÆrligBMW for eksempel.
Men om dette ikke skjer, altså at produsentene lar være å saksøke, så er det jo litt... rart. Synes jeg. Kan det være at ingen føler seg trygge nok på at de vil klare seg igjennom grundige undersøkelser dersom søkelyset blir satt på dem selv, og derfor vil de ikke utsette seg for oppmerksomheten det vil medføre dersom de krever erstatning for tapte salg?
Jeg blir svært overrasket dersom det viser seg at noen motorer i det heletatt konstruert etter at "den motoren" kom på markedet uten jukseprogrammet. Om en motor kan tjene på det, hvorfor skulle ikke alle andre også få samme fordel?Trossalt en god del år siden den motoren ble lansert.
Jeg skulle selvfølgelig skrevet "som til og med har innrømmet" = her er det ikke tvil. Innrømmelsen i seg selv har mindre interesse som du og skriver.Jeg peker ikke på annet enn at det å ta avstand fra en aktør i et marked ikke trenger å henge sammen med at aktøren nødvendigvis må innrømme ulovligheter, jfr. min fokus på andre bransjer i innlegget. Berettigede mistanker og utøvelse av dårlig etikk kan være god nok grunn til å gi beskjed som forbruker. F.eks å la være å kjøpe Iphone pga. arbeidernes dårlige arbeidsforhold og betingelser.Innrømmelse? Den skjønner jeg ikke. Jeg tenker forbrukermakt ved å fortelle syndebukkene at slikt ikke er akseptabelt.Helt greitt det, som forbrukere gjør vi våre valg. Men er det INNRØMMELSEN som er vesentlig her?Hvis man ønsker å bevisst kjøpe NYE produkter fra en stor produsent som har innrømmet å ha drevet uærlig i stor skala er dette et personlig valg. Jeg trenger ikke forstå det.
Som forbruker er jeg mye mer opptatt av barnearbeid og elendige arbeidsvilkår (slavearbeid..) når vi handler klær fra de store kjedene, og duppeditter som f.eks. Iphone. Vi snakker vel egentlig om etikk her, og hvordan vi som forbrukere agerer for å prøve å bidra til en bedre verden.
Slik jeg tenker så er det flere varer og forhandlere som skal boikottes (jeg kjøper ikke...!) før jeg på lista mi kommer ned til VAG.
Dersom jeg skulle valgt vekk VAG idag ved nybilkjøp så tenker jeg det ville blitt en utfordring å velge ut hvilket fabrikat jeg da skulle velge, siden ingen har noen form for "renhetsgaranti" hengende ved seg slik jeg ser markedet og dagens teknologi. Jeg vet også alt for lite om den etiske statusen hos f.eks. Toyota eller Citroen.
Biler som forbrenner fossilt drivstoff er ikke ok uansett i dagens klimadebatt, det er vel alle enige om...
Å velge bort VAG-produkter er forresten ekstremt enkelt. Jeg har gjort det hele livet og kommer til å fortsette med det. Uten å savne noe.
Det stemmer ihvertfall for min del. Det er mye mer underholdning i å anta enn å vite!Jeg forholder meg til de som er avslørt i juks. Insinuering om andres evt svin på skogen er meningsløs bortforklaring. Menneskenes favorittgren![]()
Diesel-Skandal: USA verwehren VW-Manager die Ausreise - Wirtschaft - S�ddeutsche.deDie deutschen Manager fürchten, persönlich strafrechtlich verfolgt zu werden, fürchten, in den USA festgehalten zu werden, bis der Skandal aufgearbeitet ist.
Und ganz abwegig scheint das nicht. Einem VW-Manager, der in den USA arbeitet, ist bereits der Pass abgenommen worden, wie die Süddeutsche Zeitung aus Konzernkreisen erfahren hat. Womöglich fürchten US-Behörden, dass sich der Manager durch eine Ausreise einer Befragung entziehen könnte.
[...]
Denn ein Chef, der in Amerika im Hotel festsitzt - damit würde die Krise endgültig zum Desaster.
Abgas-Skandal: Warum das System VW faul ist - Wirtschaft - S�ddeutsche.deWenn Unternehmen in einer großen Krise stecken, so wie jetzt der VW-Konzern, gibt es vieles, was sie falsch machen können. Der mit Abstand größte Fehler von allen ist die sogenannte Salamitaktik: das scheibchenweise Einräumen von Verfehlungen, gern kombiniert mit blumigen Euphemismen und ein bisschen heißer Luft. Diese Strategie ist fatal, denn sie zieht nicht nur die Krise in die Länge, sie schadet auch der Glaubwürdigkeit eines Unternehmens zusätzlich zu dem ohnehin schon entstandenen Vertrauensverlust durch den ursprünglichen Fehler.
Du har et noe forenklet perspektiv her synes jeg. "Andres svin på skogen" er ikke meningsløs. Så og si alle bilprodusenter har avvik mellom målt utslipp (gitt testkriterier) og utslipp i daglig bruk. Isolert har VW fjusket, men avvik mellom målt og reellt utslipp "eier" alle produsentene i noen grad. Det er mer fokus og mer inngående tester nå i mest sannsynlig nær fremtid som blir interessant.Jeg forholder meg til de som er avslørt i juks. Insinuering om andres evt svin på skogen er meningsløs bortforklaring. Menneskenes favorittgren![]()
Avvik er det, men det er kun en pr i dag som beviselig har benyttet uærlige metoder. Testsyklusens realisme ift virkelig kjøring er en annen sak.Du har et noe forenklet perspektiv her synes jeg. "Andres svin på skogen" er ikke meningsløs. Så og si alle bilprodusenter har avvik mellom målt utslipp (gitt testkriterier) og utslipp i daglig bruk. Isolert har VW fjusket, men avvik mellom målt og reellt utslipp "eier" alle produsentene i noen grad. Det er mer fokus og mer inngående tester nå i mest sannsynlig nær fremtid som blir interessant.Jeg forholder meg til de som er avslørt i juks. Insinuering om andres evt svin på skogen er meningsløs bortforklaring. Menneskenes favorittgren![]()
Jeg er ikke ute etter å forsvare VW, de har "driti på draget" så det holder! Men det skal bli interessant å se hvordan landskapet ser ut når mer inngående målinger av utslipp i reell trafikk ser ut.
Jeg kan ikke lese tysk, og sliter litt med dårlige google-oversettelser. Men det er så at amerikanerne begynner å bli utålmodig med tyske myndigheters etterforskning av VW? Og VW sine egne manglende forklaring på hvordan de skal utbedre utslipp på rammede biler? I så fall slår politikken inn her..??Tyske VW-ansatte får konfiskert passene sine og nektes å reise ut igjen hvis de viser seg i USA, ettersom amerikanske myndigheter ikke vil la dem unndra seg avhør og personlig straffeansvar ved å reise tilbake til Tyskland. VWs nye konsernsjef Michael Müller har avlyst planlagte reiser til USA for å unngå å bli holdt tilbake der. VW behandles nå som en kriminell organisasjon av amerikanske myndigheter.
Diesel-Skandal: USA verwehren VW-Manager die Ausreise - Wirtschaft - S�ddeutsche.deDie deutschen Manager fürchten, persönlich strafrechtlich verfolgt zu werden, fürchten, in den USA festgehalten zu werden, bis der Skandal aufgearbeitet ist.
Und ganz abwegig scheint das nicht. Einem VW-Manager, der in den USA arbeitet, ist bereits der Pass abgenommen worden, wie die Süddeutsche Zeitung aus Konzernkreisen erfahren hat. Womöglich fürchten US-Behörden, dass sich der Manager durch eine Ausreise einer Befragung entziehen könnte.
[...]
Denn ein Chef, der in Amerika im Hotel festsitzt - damit würde die Krise endgültig zum Desaster.
VW vil betale kontant erstatning til berørte kunder:
- Volkswagen vil tilby dieselbil-eiere penger i h�nda - nyheter - Dagbladet.no
Og dessuten en drepende kommentar om VW's taktikk med å la stadig nye "oppdagelser" dryppe ut:
Abgas-Skandal: Warum das System VW faul ist - Wirtschaft - S�ddeutsche.deWenn Unternehmen in einer großen Krise stecken, so wie jetzt der VW-Konzern, gibt es vieles, was sie falsch machen können. Der mit Abstand größte Fehler von allen ist die sogenannte Salamitaktik: das scheibchenweise Einräumen von Verfehlungen, gern kombiniert mit blumigen Euphemismen und ein bisschen heißer Luft. Diese Strategie ist fatal, denn sie zieht nicht nur die Krise in die Länge, sie schadet auch der Glaubwürdigkeit eines Unternehmens zusätzlich zu dem ohnehin schon entstandenen Vertrauensverlust durch den ursprünglichen Fehler.
BMW har tidevis knivet med Toyota om å selge flest biler i verden. Det er ingen liten bilfabrikk med et beskjednt utviklingsbudsjettPussig hvis det er kun VW som har tusket med tallene eller ikke har nådd kravene. Mange små fabrikker som feks BMW, OPEL og andre som ikke har slike utviklingsbudsjett som kanskje sliter like mye. Time vil sjåv
BMW er en knøtt ift VW konsernetBMW har tidevis knivet med Toyota om å selge flest biler i verden. Det er ingen liten bilfabrikk med et beskjednt utviklingsbudsjettPussig hvis det er kun VW som har tusket med tallene eller ikke har nådd kravene. Mange små fabrikker som feks BMW, OPEL og andre som ikke har slike utviklingsbudsjett som kanskje sliter like mye. Time vil sjåv
Ja jøss, hvor får du det i fra?BMW har tidevis knivet med Toyota om å selge flest biler i verden. Det er ingen liten bilfabrikk med et beskjednt utviklingsbudsjettPussig hvis det er kun VW som har tusket med tallene eller ikke har nådd kravene. Mange små fabrikker som feks BMW, OPEL og andre som ikke har slike utviklingsbudsjett som kanskje sliter like mye. Time vil sjåv
Godt innlegg; falitterklæring med f.eks. CE-merking og nedleggelse av nasjonale kontrollorgan som Nemko. Her har industrien fått det akkurat som de vil. Ansvar pulveriseres og ev. påviste brudd får ingen konsekvenser."Politicians, to be sure, tightened CO2 emissions requirements so as to distinguish themselves as climate protectors. But they didn't do anything to ensure that emissions could be efficiently monitored. On the contrary, they tolerate a vast gray area that provides automakers with plenty of room for deceit."
Minner litt om euroen dette. (sitat fra ovenstående innlinkete artikkel).
Uhyre god artikkel forøvrig, som kan få hårene til å reise seg på ryggen av skrekk når man leser om samarbeidet mellom regjeringer, bilindustri og EUs fullstendig manglende evne til å gjennomføre uavhengig politikk og kontrollordninger.
Ett av (de mange) poengene i artikkelen er at alle landene i EU har ulike kontrollorganer, og at godkjennelse i ett av de automatisk gjelder i hele EU. Dermed har det blitt en konkurranse blant kontrollorganene om å være mest lemfeldig (hvem vil vel gjøre seg selv arbeidsløs?), og fornuftige forslag fra feks det nederlandske kontrollorganet om presiseringer og standardisering har falt på stengrunn. Luftmotstandskoeffisienten måles feks ved å måle hvor langt bilen ruller fra en gitt hastighet, det har stimulert enkelte til å sette på tunge hjul (siden dette ikke er standardisert og tunge hjul ruller lenger)..... og organer som har kontrollert dette har ikke fått oppdrag..... GRØSS!Godt innlegg; falitterklæring med f.eks. CE-merking og nedleggelse av nasjonale kontrollorgan som Nemko. Her har industrien fått det akkurat som de vil. Ansvar pulveriseres og ev. påviste brudd får ingen konsekvenser."Politicians, to be sure, tightened CO2 emissions requirements so as to distinguish themselves as climate protectors. But they didn't do anything to ensure that emissions could be efficiently monitored. On the contrary, they tolerate a vast gray area that provides automakers with plenty of room for deceit."
Minner litt om euroen dette. (sitat fra ovenstående innlinkete artikkel).
Uhyre god artikkel forøvrig, som kan få hårene til å reise seg på ryggen av skrekk når man leser om samarbeidet mellom regjeringer, bilindustri og EUs fullstendig manglende evne til å gjennomføre uavhengig politikk og kontrollordninger.
Til slutt vil det nok sive inn hos raringer, som mener det VAG har gjort er en bagatell, at vi snakker om en gigantisk skandale, som i tillegg har seriøse aspekter av kriminelle gjerninger over seg.Tyske VW-ansatte får konfiskert passene sine og nektes å reise ut igjen hvis de viser seg i USA, ettersom amerikanske myndigheter ikke vil la dem unndra seg avhør og personlig straffeansvar ved å reise tilbake til Tyskland. VWs nye konsernsjef Michael Müller har avlyst planlagte reiser til USA for å unngå å bli holdt tilbake der. VW behandles nå som en kriminell organisasjon av amerikanske myndigheter.
Diesel-Skandal: USA verwehren VW-Manager die Ausreise - Wirtschaft - S�ddeutsche.deDie deutschen Manager fürchten, persönlich strafrechtlich verfolgt zu werden, fürchten, in den USA festgehalten zu werden, bis der Skandal aufgearbeitet ist.
Und ganz abwegig scheint das nicht. Einem VW-Manager, der in den USA arbeitet, ist bereits der Pass abgenommen worden, wie die Süddeutsche Zeitung aus Konzernkreisen erfahren hat. Womöglich fürchten US-Behörden, dass sich der Manager durch eine Ausreise einer Befragung entziehen könnte.
[...]
Denn ein Chef, der in Amerika im Hotel festsitzt - damit würde die Krise endgültig zum Desaster.
VW vil betale kontant erstatning til berørte kunder:
- Volkswagen vil tilby dieselbil-eiere penger i h�nda - nyheter - Dagbladet.no
Og dessuten en drepende kommentar om VW's taktikk med å la stadig nye "oppdagelser" dryppe ut:
Abgas-Skandal: Warum das System VW faul ist - Wirtschaft - S�ddeutsche.deWenn Unternehmen in einer großen Krise stecken, so wie jetzt der VW-Konzern, gibt es vieles, was sie falsch machen können. Der mit Abstand größte Fehler von allen ist die sogenannte Salamitaktik: das scheibchenweise Einräumen von Verfehlungen, gern kombiniert mit blumigen Euphemismen und ein bisschen heißer Luft. Diese Strategie ist fatal, denn sie zieht nicht nur die Krise in die Länge, sie schadet auch der Glaubwürdigkeit eines Unternehmens zusätzlich zu dem ohnehin schon entstandenen Vertrauensverlust durch den ursprünglichen Fehler.
Google translate er faktisk svært bra på Tysk - Engelsk, så prøv den settingen i stedet for Tysk - Norsk (som bare lager språkrøre)Jeg kan ikke lese tysk, og sliter litt med dårlige google-oversettelser.
Interssant artikkel. Virker som de som har skrevet dette har god innsikt i "hva som skjer". Samrøren mellom bilindustrien (VW) og politkken kan gjøre denne saken veldig delikat for tyske politikere.
Bild skriver at Winterkorn på motormessen i Genève i 2012 erklærte at utslippene fra VW-bilene skulle reduseres med 30 prosent innen 2015, og at ingeniørene ikke turde fortelle ham at det ville være vanskelig å få til.
Jeg har nå likevel mer sansen for BMW og Mercedes markedsføring. At Tesla er like ille på markedsføring gjør ikke saken bedre. (sistnevnte har jo også fått mye pes for sin "pris inkludert drivstoffbesparelse".Til sammenligning har Teslas 85kWh-pakke et sted rundt 77kWh som kan brukes til å kjøre bilen. Batteriet er riktignok 85kWh, men det er et lite område som ikke er tilgjengelig helt i toppen da å lade smekk fullt sliter mye på batteriet, samt et ganske stort buffer i bunn av samme grunn. Et Li-Ion-batteri som blir fullstendig uladet er dødt.
Det er altså ikke veeeldig spesielt å operere med en større batterikapasitet enn den som er tilgjengelig til å kjøre/varme opp kupeen etc. Sånn sett liten forskjell på hvordan VW og Tesla oppgir batterikapasiteten, men i praksis spiller det mindre rolle på Teslaen siden batteriet er såpass stort i utgansgspunktet. Det "mangler" 16% på VW og 10% på Tesla.
Europeiske tall for rekkevidde er knapt mulig å oppnå i praksis, de amerikanske er mer korrekte. Tesla kan kjøre ca 500km i Europa og ca 400km i USA til tross for at bilen er akkurat den samme.