Bil, båt og motorsykkel VW fersket i eksosjuks - kjøreforbud neste?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • pekaill

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Innlegg
    1.677
    Antall liker
    1.118
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Jeg ser sjelden på reklame på tv, men i går så jeg en morsom en:

    Skoda - Simply clever :confused:

    De burde skjemmes!
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.271
    Antall liker
    4.081
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Skoda - Simply clever
    Absolutt. De var jo smarte nok til å lure systemet i mange år. Jeg synes det er vanskelig å nekte for at juksinatoren de la inn var skikkelig smart.
    De sparte masse penger, fikk pene utslippstall, høyere salg, mindre konkurranse innad de ulike segmentene, og best av alt: de slapp å anstrenge seg for å nå et mål som ellers ville krevd masse penger og hardt arbeid for å få til.
    Eneste problemet var at de ble avslørt. Ser man bort fra denne bittelille detaljen var jo dette ikke noe annet enn en genistrek.
     

    pekaill

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Innlegg
    1.677
    Antall liker
    1.118
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Eksakt slik oppfatter jeg det også, men da ville jeg kanskje ha vært litt forsiktig med å bruke "clever" i markedsføringen etter at snøballen startet å rulle.
     

    KjellR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Innlegg
    3.557
    Antall liker
    3.510
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    Ja, men det var for en uke siden. Nå eskalerer VW-saken såpass ut av kontroll etter at det ble "oppdaget" fusk med bensinbilene også at tyske myndigheter vil innføre strakstiltak og begynner å teste bilene umiddelbart.
    Ja, for hver ny avsløring blir det vanskeligere å bli tatt alvorlig for VW. At såpass mange toppledere fant seg annet å gjøre kort etter første avsløring sier sitt om hvorvidt dette var kjent i toppskiktet. Men de kunne ikke legge alle kortene på bordet fra dag 1, da ville aksjene vært i dass og pen exit blitt umulig. De ville blitt eskortert ut i håndjern.

    Til alle som måtte mene at tyske myndigheter vil redde konsernet VW/VAG for enhver pris. Hvorfor det? Bilproduksjon på slike volum er jævlig dyrt, forbrenningsmotorer er til skade for klima og miljø, industrien er avhengig av subsidier og letthendt regulering - og alternative kjøretøy er i ferd med å bli de foretrukne. Å holde liv i en skadeskutt dinosaur vil etterhvert fortone seg som et dårlig valg. Heller plukke det som kan brukes til mer tidsriktige løsninger, og la resten dø.

    Merket er Kaputt, og verre skal det bli.

    Vi får nå se... :)
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.369
    Antall liker
    8.856
    Torget vurderinger
    1
    Til alle som måtte mene at tyske myndigheter vil redde konsernet VW/VAG for enhver pris. Hvorfor det? Bilproduksjon på slike volum er jævlig dyrt, forbrenningsmotorer er til skade for klima og miljø, industrien er avhengig av subsidier og letthendt regulering - og alternative kjøretøy er i ferd med å bli de foretrukne. Å holde liv i en skadeskutt dinosaur vil etterhvert fortone seg som et dårlig valg. Heller plukke det som kan brukes til mer tidsriktige løsninger, og la resten dø.

    Merket er Kaputt, og verre skal det bli.
    750 000 ansatte. Tyske (del)stat som medeier. Største kunde til en rekke større tyske selskaper. En konkurs vil berøre millioner av arbeidsplasser når ringvirkningene taes med.
    Noen dinosaur er de ikke. De er langt om ikke lengst framme på alteernative drivkilder også, selv om du ikke har sett dem på veien ennå (nye Phaeton kommer som helelektrisk bla).
    Om ett år er alt glemt og aksjene er på vei opp....
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    Det er jo ingen som skal legge ned VW. Selskapet har allerede forsøkt å komme kritikken i forkjøpet ved å melde at det nå skal satse stort på elbiler og el/hybrider. Men det får ikke lov til å operere med samme selvråderett (eller velkjente arroganse) som før, det er garantert. Til det har de satt altfor mye på spill. Tysk Gründlichkeit er blitt til Så Sleip Man Kan Slippe Unna Med, og det mislikes sterkt. (De som leser tyske media har fått med seg hvor eitrende forbanna både representanter for industri og myndigheter er på VAG nå.)
    Om de går konkurs? Det avhenger av sluttregningen, merkevaretapet og forbrukerne. Om de risikerer å splittes opp, fordi altfor få bestemmer over altfor mye og har bevist at de driter i myndigheter, folkehelse og forretningsskikk? Veldig sannsynlig.
     
    Sist redigert av en moderator:

    KjellR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Innlegg
    3.557
    Antall liker
    3.510
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    Til alle som måtte mene at tyske myndigheter vil redde konsernet VW/VAG for enhver pris. Hvorfor det? Bilproduksjon på slike volum er jævlig dyrt, forbrenningsmotorer er til skade for klima og miljø, industrien er avhengig av subsidier og letthendt regulering - og alternative kjøretøy er i ferd med å bli de foretrukne. Å holde liv i en skadeskutt dinosaur vil etterhvert fortone seg som et dårlig valg. Heller plukke det som kan brukes til mer tidsriktige løsninger, og la resten dø.

    Merket er Kaputt, og verre skal det bli.
    750 000 ansatte. Tyske (del)stat som medeier. Største kunde til en rekke større tyske selskaper. En konkurs vil berøre millioner av arbeidsplasser når ringvirkningene taes med.
    Noen dinosaur er de ikke. De er langt om ikke lengst framme på alteernative drivkilder også, selv om du ikke har sett dem på veien ennå (nye Phaeton kommer som helelektrisk bla).
    Om ett år er alt glemt og aksjene er på vei opp....
    Jepp, tror jeg også. Mange som mener noe om fremtiden til VW - kun spekulasjoner...
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    ^Analytikere i ledende utenlandske investeringsselskap melder at de har sluttet å prøve å forstå hva det er VW holder på med. Eneste forklaring må være at man har besluttet å begå selskapsmessig selvmord.

    Derfor er din optimisme strålende å observere og gleder dypt! Også i Wolfsburg!
     

    KjellR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Innlegg
    3.557
    Antall liker
    3.510
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    ^Analytikere i ledende utenlandske investeringsselskap melder at de har sluttet å prøve å forstå hva det er VW holder på med. Eneste forklaring må være at man har besluttet å begå selskapsmessig selvmord.

    Derfor er din optimisme strålende å observere og gleder dypt! Også i Wolfsburg!
    Ja, analytikere er jo de som "(full)treffer" hele tiden...;)
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.271
    Antall liker
    4.081
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Morsomt å være kritisk til kritikere for at de bare spekulerer og synser om VW's fremtid når man faktisk gjør akkurat det samme selv. :p
    VW-spekulasjoner.JPG
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.425
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Aksjen har gått opp 1,75% i dag og hvis man ser på historikken er de nå nede på 2012 nvå, er ingen grunn til å tro at kursen skal svekke seg ytterligere.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.253
    Antall liker
    14.810
    Aksjen har gått opp 1,75% i dag og hvis man ser på historikken er de nå nede på 2012 nvå, er ingen grunn til å tro at kursen skal svekke seg ytterligere.
    Tja, det var ingen som så for seg at giganter som Enron, World Com eller Lehman Brothers kunne gå konk heller, men de gjorde de til slutt. Ikke at jeg med det tror at VW går konk, men at et selskap er stort, har/hadde store inntekter osv osv er ingen garanti for at det er lønnsomt eller liv laga på sikt.

    Hvordan forklarer du eksempelvis fallet fra 240 Euro/aksje (toppen i 2015 og til 165 (kursen før dieseljukset ble kjent) ? DAX-indexen (den viktigste aksjeindeksen i Tyskland) fallt kun 10% i det tidsrommet men WV fallt ca 25%. Det er ikke mye her i verden som er sikkert, og i alle fall ikke aksjekursen på enkeltselskaper.
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    Aksjen har gått opp 1,75% i dag og hvis man ser på historikken er de nå nede på 2012 nvå, er ingen grunn til å tro at kursen skal svekke seg ytterligere.
    Tja, det var ingen som så for seg at giganter som Enron, World Com eller Lehman Brothers kunne gå konk heller, men de gjorde de til slutt. Ikke at jeg med det tror at VW går konk, men at et selskap er stort, har/hadde store inntekter osv osv er ingen garanti for at det er lønnsomt eller liv laga på sikt.

    Hvordan forklarer du eksempelvis fallet fra 240 Euro/aksje (toppen i 2015 og til 165 (kursen før dieseljukset ble kjent) ? DAX-indexen (den viktigste aksjeindeksen i Tyskland) fallt kun 10% i det tidsrommet men WV fallt ca 25%. Det er ikke mye her i verden som er sikkert, og i alle fall ikke aksjekursen på enkeltselskaper.
    Siden tyske pensjonsfond var blant dem som gikk ut tidlig, før skandalen brast, kan muligens en forklaring være at de ble tipset om at helvete var på vei for VAG. Vårt eget pensjonsfond, derimot, fikk ikke slike tips.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Siden tyske pensjonsfond var blant dem som gikk ut tidlig, før skandalen brast, kan muligens en forklaring være at de ble tipset om at helvete var på vei for VAG. Vårt eget pensjonsfond, derimot, fikk ikke slike tips.
    Men de derimot kan jo sikkert få et fargerikt etikkdiplom for ikke å ha gitt noen en grunn til å tipse dem om slike forhold.

    Men ikke det.. om dette stemmer er det ikke helt utenkelig at disse fondene kan bli etterforsket for innsidehandel. Har en anelse om at tyske politikere ikke er like oppkjøpte som de amerikanske i slike store saker.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.195
    Antall liker
    8.406
    Torget vurderinger
    12
    Vorsprung durch betrügen. Glad jeg har styrt i bue rundt dette selskapet og dets produkter.
     

    KjellR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Innlegg
    3.557
    Antall liker
    3.510
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    Morsomt å være kritisk til kritikere for at de bare spekulerer og synser om VW's fremtid når man faktisk gjør akkurat det samme selv. :p
    Vis vedlegget 346890
    Kritisk? Bare påpeker at mange fremsetter rablende morsomme dommedagsteorier om hva som skjer med VW. Stort sett graut.
    Og jeg tror fortsatt at VW fint henter seg inn... :) Itteno' problem!

    Jepp, morsomt...
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.548
    Antall liker
    41.326
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Så langt har vel "dommedagsprofetene " vært nokså treffsikre...
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    Og apologetene vært komplett på jordet. Men det er fornøyelig støy. Litt syvende far i huset.

    En av utfordringene VW står overfor. Det er tungt å snu skuta når du satset alt for å bli verdens største bilprodusent i antall solgte biler, om markedet er på vei et annet sted. Spørs om det tar så mye som tyve år.

    image.jpg
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Her er han helt på høyde med f.eks Jay Leno.. som også mener bensinbiler blir rekreasjon i helgene
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.195
    Antall liker
    8.406
    Torget vurderinger
    12
    Dette er ikke mye fornøyelig. Trist for alle. Forhåpentligvis utenom miljøet og lufta jeg puster.

    Og siden det ikke foreligger noen reell salgsstatistikk etter jukseavsløringen er det litt rart å påstå annet enn at de selger hakka møkk ;)
     
    Sist redigert:
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Her er han helt på høyde med f.eks Jay Leno.. som også mener bensinbiler blir rekreasjon i helgene
    Elektriske biler vil bli det totalt dominerende inne får år. Det er absolutt ingen grunn til at de ikke skulle bli det. Fordelene med disse er så totale at det å kjøre noen som er drevet av eksosproduserende lapskaus er som et damplokomotiv i dag. Alle dagens fordeler med dette vil forsvinne.

    Forbrenningsbiler vil bil veteranbiler. Herlige nostalgiske objekter som man kan kjøre på en søndag og vise frem på store treff på parkeringsplassen ved store kjøpesente en og annen dag de holder stengt.
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    VW trenger all støtte de kan få. Analytikere undret seg over anslaget på ytterligere to milliarder euro, som kostnad for den seneste avsløringen, hvordan ble det beregnet? Det var et anslag. Men hva bygde det på? Det er, som nevnt, et anslag.

    Moody har nedgradert VW nå.
     

    KjellR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Innlegg
    3.557
    Antall liker
    3.510
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    Her er han helt på høyde med f.eks Jay Leno.. som også mener bensinbiler blir rekreasjon i helgene
    Elektriske biler vil bli det totalt dominerende inne får år. Det er absolutt ingen grunn til at de ikke skulle bli det. Fordelene med disse er så totale at det å kjøre noen som er drevet av eksosproduserende lapskaus er som et damplokomotiv i dag. Alle dagens fordeler med dette vil forsvinne.

    Forbrenningsbiler vil bil veteranbiler. Herlige nostalgiske objekter som man kan kjøre på en søndag og vise frem på store treff på parkeringsplassen ved store kjøpesente en og annen dag de holder stengt.
    Vi får nå se :)

    Nå skal jeg ta meg en lengre tur med Cayenne boksen min. Brumm...
     

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.457
    Antall liker
    6.147
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    9
    En skramme i lakken som fint blir borte med kyndig hjelp. VW må ut med mye penger og ripen blir glemt. De fleste produsenter har nok fusket men VW ble tatt først.
    Håper det kommer noe godt ut av dette fokuset, at oppgitte tall blir reéle.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Jeg har (bl.a.) en Ford Excursion med V-10 bensinmotor på 6,8 liter. Joda, den bruker da litt på mila, men jeg bidrar om ikke annet til et varmere klima.
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.713
    Antall liker
    4.491
    Torget vurderinger
    4
    Ble en e-golf på meg idag :) som bil nr 2
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.020
    Antall liker
    4.160
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Og apologetene vært komplett på jordet. Men det er fornøyelig støy. Litt syvende far i huset.

    En av utfordringene VW står overfor. Det er tungt å snu skuta når du satset alt for å bli verdens største bilprodusent i antall solgte biler, om markedet er på vei et annet sted. Spørs om det tar så mye som tyve år.

    Vis vedlegget 346906
    Må jeg skuffe drit i garasjen hvis jeg har en vanlig bil om 20 år? Kommer plutselig bilen til å stå i garasjen å spise høy og Gulrøtter?
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.425
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Og apologetene vært komplett på jordet. Men det er fornøyelig støy. Litt syvende far i huset.

    En av utfordringene VW står overfor. Det er tungt å snu skuta når du satset alt for å bli verdens største bilprodusent i antall solgte biler, om markedet er på vei et annet sted. Spørs om det tar så mye som tyve år.

    Vis vedlegget 346906
    IDDRI sine prognoser er stigende behov for fossilt drivstoff frem til 2030. Store selskaper som BP og Shell har lignende prognoser.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.421
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Og apologetene vært komplett på jordet. Men det er fornøyelig støy. Litt syvende far i huset.

    En av utfordringene VW står overfor. Det er tungt å snu skuta når du satset alt for å bli verdens største bilprodusent i antall solgte biler, om markedet er på vei et annet sted. Spørs om det tar så mye som tyve år.

    Vis vedlegget 346906
    IDDRI sine prognoser er stigende behov for fossilt drivstoff frem til 2030. Store selskaper som BP og Shell har lignende prognoser.
    Og så spørs det da om Tesla blir like gamle som en hest....
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.659
    Antall liker
    7.373
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Prøvekjørte en VW Amarok med 180Hk-dieselen for et par dager siden - sånn bare for å være litt vrang.

    Forsåvidt hyggelig bekjentskap, men fysj for en pris på baksetet...

    Johan-Kr
     

    januscp

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    805
    Antall liker
    372
    Torget vurderinger
    10
    Jeg har sett at noen har touchet innom hvorfor det ble jukset i denne tråden, men ikke sett annet enn dissing av VAG for å jukse. Hvem er det egentlig som jukser og hvorfor?
    Min oppfatning er at POLITIKERNE igjen bør få skylda, for å skape en opinion som hentyder at biltrafikk er verdens værste synder, og er alene om å ødelegge det miljøet vi er avhengig av for å leve. PISSPREIK!
    Det er helt andre miljøsyndere på banen som gjør bilismen til en tankestrek i det hele. Men for all del tro på det den som vil.
    Fakta er at POLITIKERNE ikke vet filla om hvordan tingene henger sammen, de blir kun fortalt av embetsverket hva de skal si, og gjør det ukritisk, og uvitende.
    Det er muligens heller slik at de vedtatte normene for utslipp fra nye kjøretøy,(EURO6 2014)er for strenge i forhold til hva man kan få til på fornuftig vis med dagens teknologi, og dermed må ingeniørene igjen levere det umulige (og jukse littegrann), istedet for å ta den tid som er nødvendig for å utvikle en bærekraftig løsning, som er ekte miljøvennlig, og som tåler dagens lys. Man kan jo snu problematikken på hodet og spørre om at når det er slik at regelverket gjør innbyggerne i et land, eller som her, brukerne av en tilgjengelig teknologi, til miljøsyndere og forbrytere - er det da brukerne, eller regelverket det er noe galt med???
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.419
    Antall liker
    1.967
    Jeg har sett at noen har touchet innom hvorfor det ble jukset i denne tråden, men ikke sett annet enn dissing av VAG for å jukse. Hvem er det egentlig som jukser og hvorfor?
    Min oppfatning er at POLITIKERNE igjen bør få skylda, for å skape en opinion som hentyder at biltrafikk er verdens værste synder, og er alene om å ødelegge det miljøet vi er avhengig av for å leve. PISSPREIK!
    Det er helt andre miljøsyndere på banen som gjør bilismen til en tankestrek i det hele. Men for all del tro på det den som vil.
    Fakta er at POLITIKERNE ikke vet filla om hvordan tingene henger sammen, de blir kun fortalt av embetsverket hva de skal si, og gjør det ukritisk, og uvitende.
    Det er muligens heller slik at de vedtatte normene for utslipp fra nye kjøretøy,(EURO6 2014)er for strenge i forhold til hva man kan få til på fornuftig vis med dagens teknologi, og dermed må ingeniørene igjen levere det umulige (og jukse littegrann), istedet for å ta den tid som er nødvendig for å utvikle en bærekraftig løsning, som er ekte miljøvennlig, og som tåler dagens lys. Man kan jo snu problematikken på hodet og spørre om at når det er slik at regelverket gjør innbyggerne i et land, eller som her, brukerne av en tilgjengelig teknologi, til miljøsyndere og forbrytere - er det da brukerne, eller regelverket det er noe galt med???
    Denne tråden startet vel egentlig med bakgrunn i at VW/VAG jukset med motorene fordi de ikke klarte å holde NOx-utslippene nede.
    Det har eksistert teknologi for dette en tid nå. At de fant den for dyr å bruke får være sin sak. Dette har ingenting med globalt klima å
    gjøre, men beviselige skadelige effekter på det vi puster inn. I tillegg skaffet de seg urettmessige konkurransefordeler i forhold til andre
    leverandører. (Så fremt disse har vært ærlige da. Det kommer vel frem etter hvert.)

    Miljøstatus i Norge : Nitrogenoksid (NOx)

    "NOx er en fellesbetegnelse for nitrogenoksidene NO og NO2. Utslipp av NOx bidrar til luftveissykdommer, dannelse av ozon nær bakken og sur nedbør. Sur nedbør er skadelig for økosystemer og vegetasjon, og kan blant annet føre til skogdød og fiskedød."

    Videre:

    "Veitrafikken sto for 22 prosent av utslippene i 2014, mens utslippene fra annen transport og bruk av motorredskaper sto for 30 prosent. Av disse er kysttrafikk og fiske de største utslippskildene. Olje- og gassvirksomheten bidro med 34 prosent av utslippene, mens industri og bergverk sto for 12 prosent."

    Dette er fakta, så vidt meg bekjent ikke særlig omstridt heller.
    Jeg skjønner ærlig talt ikke at noen kan finne på å sitte og forsvare at leverandører skal få fortsette å levere
    denne søpla, i hvert fall så lenge det finnes kjent teknologi som kan gjøre noe med det. (Som heller ikke er
    spesielt kostbar.)
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.253
    Antall liker
    14.810
    Jeg har sett at noen har touchet innom hvorfor det ble jukset i denne tråden, men ikke sett annet enn dissing av VAG for å jukse. Hvem er det egentlig som jukser og hvorfor?
    Min oppfatning er at POLITIKERNE igjen bør få skylda, for å skape en opinion som hentyder at biltrafikk er verdens værste synder, og er alene om å ødelegge det miljøet vi er avhengig av for å leve. PISSPREIK!
    Det er helt andre miljøsyndere på banen som gjør bilismen til en tankestrek i det hele. Men for all del tro på det den som vil.
    Fakta er at POLITIKERNE ikke vet filla om hvordan tingene henger sammen, de blir kun fortalt av embetsverket hva de skal si, og gjør det ukritisk, og uvitende.
    Det er muligens heller slik at de vedtatte normene for utslipp fra nye kjøretøy,(EURO6 2014)er for strenge i forhold til hva man kan få til på fornuftig vis med dagens teknologi, og dermed må ingeniørene igjen levere det umulige (og jukse littegrann), istedet for å ta den tid som er nødvendig for å utvikle en bærekraftig løsning, som er ekte miljøvennlig, og som tåler dagens lys. Man kan jo snu problematikken på hodet og spørre om at når det er slik at regelverket gjør innbyggerne i et land, eller som her, brukerne av en tilgjengelig teknologi, til miljøsyndere og forbrytere - er det da brukerne, eller regelverket det er noe galt med???
    VAG har mer spesifikt jukset for å oppfylle kravene for dieselbiler i USA som er mye strengere enn i Europa. I Europa er testene såpass meningsløse at det ikke er nødvendig å jukse for å klare de. For øvrig er (privat)bilisme en relativt stor utslippskilde og også en det er mulig å gjøre en del med uten å kuke det til altfor mye. Eller for å si det på en annen måte: Det er mye enklere for Norge å få folk over på elbiler / hybridbiler / fossilbiler med mindre utslipp enn hva det er å slutte å lete etter olje offshore.

    VAG kunne latt være å jukse i USA ved å bruke en teknologi som for det første koster en del å installere og for det andre - og muligens minst like viktig - er utviklet av Mercedes (tror jeg det var).

    Det som nå blir dratt frem i denne saken indikerer en noget spesiell kultur i Folkevogn-sjappa.
     

    OAlex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Innlegg
    3.071
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    En metode for å vurdere risiko mhp sannsynlighet, FMEA, ble utviklet på femtitallet. Slike konsekvensanalyser gjennomsyrer bilindustien. Derfor er det spesielt at en gigantisk eksossvindel kan oppstå i VW. Det er ubegripelig om de ikke har kjørt en FMEA og konsekvensanalyse på sin egen svindelstrategi.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn