Ja, til spesielt musikkbruk ville jeg vært veldig forsiktig med å dempe for mye. Bedre å dempe strategisk, også på gulvet hvis man kan det. Bevarer mer energi og gir mer levende akustikk. Men teppe er veldig behagelig og passer sånt sett godt til hjemmekino. Kombinerer man det med riktig underlag, så kan det bli relativt bredbåndet.Jeg bruker bare vanlig laminat hos meg og det fungerer helt ypperlig syntes nå jeg da. Jeg har dog dempet gulvrefleksjonen med 25cm flexi-a.
Samme her, laminat gulv og 25 cm,i reflekspunkt men jeg har i stede for flexi-a blandet to typer luriumJeg bruker bare vanlig laminat hos meg og det fungerer helt ypperlig syntes nå jeg da. Jeg har dog dempet gulvrefleksjonen med 25cm flexi-a.
Interessant! Teppe vil gjøre hjemmekinoen lunere. Har du en link til hva du mener bør brukes under? Hvis jeg forstår det rett så er poenget at tykkelsen skal øke det effektive frekvensspekteret det dempes over slik at en unngår for mye demping i toppen?Teppe kan i grunnen fungere veldig bra, dersom det kombineres med god demping under (tykk felt e.l.).
Nei, det er ikke horn. Et veldig stor horn vil kun minimere gulvrefleksjonene, men unngår de ikke.Da er vi vel inne på horn, er vi ikke ? Er noe ved den løsningen som holder igjen på rominnformasonen på platene. Skjønner ikke hvorfor det er sånn, men det er meget tydelig på enkelte testspor.
Med ens enheder mindsker man gulvet og loftets påvirkning, da f.eks. to 8 tommere samler lyden.Og hvilken høyttalerkonstruksjon er det som helt unngår gulvrefleksjoner?
Hvor kan en høre en slik høyttaler under noen lund kontrollerte former.Disse for eksempel:
Vis vedlegget 348600
Her er det en fordel at gulvet er hardt og reflekterende siden høyttalerne bruker gulvet akustisk som et speil.
Litt avhengig av hvor langt du sitter fra høyttalerne, så kan gulvrefleksjoner spille en stor rolle. Hos meg ble det en markant fobedring med 2 hjemmelagede puffer fylt med rockwool. De er 15-20 cm tykke, og står hevet 10 cm over gulvet. Spesielt i området 200 til ca 1200 Hz ble det klar forbedring. Jeg har også et stort teppe i ren ull på gulvet mellome sweetspot og høyttalere. Et nakent gulv, uansett materiale, er ikke å anbefale.Det skulle ikke forundre meg om forskjellen i lyd mellom laminat og tregulv er langt større enn forskjellen mellom kabelbytter Men la oss ikke blande kabler inn i denne fine tråden!
Takk for de konstruktive bidragene, gulv må jeg ha så får se hva jeg ender opp med å spankulere rundt på.
Den vil skabe problemer med at den er der. Placeret imellem højttalerne. Alt det der står der betyder mindre rum og mindre dybdeperspektiv. Jeg har prøvet at have en stor subwoofer stående der og den harmonerede godt, men da den kom væg blev dybden og rummet meget større.Her er en annen måte å minimere gulvrefleksjoner på. Interessant tråd med målinger osv:
A new center channel for the Octagon - AVS Forum | Home Theater Discussions And Reviews
Eller slik:Her er en annen måte å minimere gulvrefleksjoner på. Interessant tråd med målinger osv:
A new center channel for the Octagon - AVS Forum | Home Theater Discussions And Reviews
Legger jeg teppe og ender opp med "død" lyd i toppen kan det sikkert være litt problematisk å reversere uten å bytte gulv... Foreløpig virker det tryggest å gå for et normal gulv og så dempe det som trengs etter smak. Smart triks med hjemmelagde pufferLitt avhengig av hvor langt du sitter fra høyttalerne, så kan gulvrefleksjoner spille en stor rolle. Hos meg ble det en markant fobedring med 2 hjemmelagede puffer fylt med rockwool. De er 15-20 cm tykke, og står hevet 10 cm over gulvet. Spesielt i området 200 til ca 1200 Hz ble det klar forbedring. Jeg har også et stort teppe i ren ull på gulvet mellome sweetspot og høyttalere. Et nakent gulv, uansett materiale, er ikke å anbefale.Det skulle ikke forundre meg om forskjellen i lyd mellom laminat og tregulv er langt større enn forskjellen mellom kabelbytter Men la oss ikke blande kabler inn i denne fine tråden!
Takk for de konstruktive bidragene, gulv må jeg ha så får se hva jeg ender opp med å spankulere rundt på.
Jeg er enig i at man ikke bør ha ting plassert mellom høyttalerne, men denne står montert i en baffelvegg for å minimere tidlige refleksjoner.Den vil skabe problemer med at den er der. Placeret imellem højttalerne. Alt det der står der betyder mindre rum og mindre dybdeperspektiv. Jeg har prøvet at have en stor subwoofer stående der og den harmonerede godt, men da den kom væg blev dybden og rummet meget større.Her er en annen måte å minimere gulvrefleksjoner på. Interessant tråd med målinger osv:
A new center channel for the Octagon - AVS Forum | Home Theater Discussions And Reviews
Alle materialer har sin egenressonans som vil "synge" med når du spiller musikk. Det er massen + evtluftspalte + massen til nabomaterialer som bestemmer hvilken timbre materialet får. Å knakke på materialet i sammenhengen du skal bruke det gir et enkelt og greit svar på hvilken "klang" materialet vil bidra med.Det skulle ikke forundre meg om forskjellen i lyd mellom laminat og tregulv er langt større enn forskjellen mellom kabelbytter Men la oss ikke blande kabler inn i denne fine tråden!
Takk for de konstruktive bidragene, gulv må jeg ha så får se hva jeg ender opp med å spankulere rundt på.
Ville ikke lagt noe vekt på denne artikkelen. Den blir bare for dum.Angående gulvmateriale er vel denne artikkelen interessant:
RealTraps - Does Wood Really Sound Warm?
Kanskje ikke det viktigste stedet å legge ressursene, om man ikke skal legge inn absorbsjon da.
Jeg da AtleT som er så "heldig" å ha fliser på gulvet...Alle materialer har sin egenressonans som vil "synge" med når du spiller musikk. Det er massen + evtluftspalte + massen til nabomaterialer som bestemmer hvilken timbre materialet får. Å knakke på materialet i sammenhengen du skal bruke det gir et enkelt og greit svar på hvilken "klang" materialet vil bidra med.Det skulle ikke forundre meg om forskjellen i lyd mellom laminat og tregulv er langt større enn forskjellen mellom kabelbytter Men la oss ikke blande kabler inn i denne fine tråden!
Takk for de konstruktive bidragene, gulv må jeg ha så får se hva jeg ender opp med å spankulere rundt på.
I tillegg vil hardheten på overflaten gi ulik absorbering av lyse frekvenser.
Hva som er best finnes det ingen fasit på, men det kan være lurt å ikke samme materialet i hele rommet. Å lime gulv kan være en god ide for minimal egenlyd på grunn av høyere masse, men mange foretrekker ressonerende gulv fordi det hjelper til i bassen.
Har hørt rom med teppefliser, parkett og laminat som gulv som har vært veldig bra.
Ville nok valgt reflekterende gulv som et utgangspunkt jeg og, så kan du tune med tiltak og evt tepper etterhvert.
Hvordan låter det da?Jeg da AtleT som er så "heldig" å ha fliser på gulvet...Alle materialer har sin egenressonans som vil "synge" med når du spiller musikk. Det er massen + evtluftspalte + massen til nabomaterialer som bestemmer hvilken timbre materialet får. Å knakke på materialet i sammenhengen du skal bruke det gir et enkelt og greit svar på hvilken "klang" materialet vil bidra med.Det skulle ikke forundre meg om forskjellen i lyd mellom laminat og tregulv er langt større enn forskjellen mellom kabelbytter Men la oss ikke blande kabler inn i denne fine tråden!
Takk for de konstruktive bidragene, gulv må jeg ha så får se hva jeg ender opp med å spankulere rundt på.
I tillegg vil hardheten på overflaten gi ulik absorbering av lyse frekvenser.
Hva som er best finnes det ingen fasit på, men det kan være lurt å ikke samme materialet i hele rommet. Å lime gulv kan være en god ide for minimal egenlyd på grunn av høyere masse, men mange foretrekker ressonerende gulv fordi det hjelper til i bassen.
Har hørt rom med teppefliser, parkett og laminat som gulv som har vært veldig bra.
Ville nok valgt reflekterende gulv som et utgangspunkt jeg og, så kan du tune med tiltak og evt tepper etterhvert.
Jeg har ikke finlest den, men husket bare i farten at Winer hadde undersøkt forskjellige materialer.Ville ikke lagt noe vekt på denne artikkelen. Den blir bare for dum.Angående gulvmateriale er vel denne artikkelen interessant:
RealTraps - Does Wood Really Sound Warm?
Kanskje ikke det viktigste stedet å legge ressursene, om man ikke skal legge inn absorbsjon da.
Hvordan låter det da?[/QUOTE]Jeg da AtleT som er så "heldig" å ha fliser på gulvet...
Sliter i enkelte frekvenser når jeg drar på litt. Har to tepper. Et mellom lytteposisjon og HT og et bak lytteposisjon, men ikke heldekkende.[/QUOTE]Hvordan låter det da?Jeg da AtleT som er så "heldig" å ha fliser på gulvet...
I lys av trådens tittel, dette må du gjerne forklare. Hvorfor er etterklangstid irrelevant for små rom?Den siste biten hvor Ethan måler RT60 i en boks så er han fullstendig på bærtur. Den er direkte komisk. Etterklangstid eksisterer overhodet ikke verken der eller i mindre rom.
Er nok ikke enig med deg her. For å illustrere og sette det på spissen: sammenlign klangen i et tomt flislagt bad og et tomt rom med treplanker på gulv og vegger. Lik størrelse.Den siste biten hvor Ethan måler RT60 i en boks så er han fullstendig på bærtur. Den er direkte komisk. Etterklangstid eksisterer overhodet ikke verken der eller i mindre rom.
Men den andre delen synes jeg virker grei. Det er ikke særlig forskjell å snakke om på ulike harde materialer og ikke nok til at det utgjør noe reelt i mindre rom. Det som virkelig betyr noe er hvordan man behandler utstikkende frekvenser i lytteposisjonen og bassområdet.
Det vil ta tid å forklare. Mulig jeg kommer til å skrive en undervisning om det på nettsiden vår. Til tross for at det ble oppklart for tiår siden, så lever det fremdeles som en av de største mytene i dag. Det er storroms akustikere som bruker fortsatt dette i smårom med resultat av de i stor grad ødelegger akustikken til seriøs musikkbruk.I lys av trådens tittel, dette må du gjerne forklare. Hvorfor er etterklangstid irrelevant for små rom?Den siste biten hvor Ethan måler RT60 i en boks så er han fullstendig på bærtur. Den er direkte komisk. Etterklangstid eksisterer overhodet ikke verken der eller i mindre rom.
RT60s måleprinsipp er greit nok, og det er fysisk lyd man måler i rommet, men det er verdiløst i mindre rom, hvorfor?
Nå skummet jeg åpningsinnlegget i linken over. Slik jeg oppfatter det, så er det terminologien "etterklangstid" akustikere ikke liker å bruke om smårom. At mekanismene for etterklang i store rom, har andre virkningsmåter enn, uhm, etterhenget av lydenergi i mindre rom, er jeg med på.Det vil ta tid å forklare. Mulig jeg kommer til å skrive en undervisning om det på nettsiden vår. Til tross for at det ble oppklart for tiår siden, så lever det fremdeles som en av de største mytene i dag. Det er storroms akustikere som bruker fortsatt dette i smårom med resultat av de i stor grad ødelegger akustikken til seriøs musikkbruk.I lys av trådens tittel, dette må du gjerne forklare. Hvorfor er etterklangstid irrelevant for små rom?Den siste biten hvor Ethan måler RT60 i en boks så er han fullstendig på bærtur. Den er direkte komisk. Etterklangstid eksisterer overhodet ikke verken der eller i mindre rom.
RT60s måleprinsipp er greit nok, og det er fysisk lyd man måler i rommet, men det er verdiløst i mindre rom, hvorfor?
Kort fortalt han man noe som kalles "diffuse field" lyd på engelsk, som innebærer at all lyden ankommer likt. Det gjør det ikke i et lite rom p.g.a. fysikken (nærliggende flater) og da er hele grunnlaget og kriterie vekke for en RT60 måling. Selv mange steder i en konsertsal er det ikke sann etterklangstid og derfor vil en dyktig akustiker aldri lene seg på slike målinger alene.
Les gjerne denne tråden:
https://www.gearslutz.com/board/stu.../821073-can-small-rooms-have-real-reverb.html
Måtte tenke litt mer på denne. Mulig det finnes noe, men jeg tror det blir vanskelig. Poenget er å øke frekvensspekteret ja. Bare teppe vil kunne dempe de øverste frekvensene og det er ikke bra alene.Interessant! Teppe vil gjøre hjemmekinoen lunere. Har du en link til hva du mener bør brukes under? Hvis jeg forstår det rett så er poenget at tykkelsen skal øke det effektive frekvensspekteret det dempes over slik at en unngår for mye demping i toppen?Teppe kan i grunnen fungere veldig bra, dersom det kombineres med god demping under (tykk felt e.l.).
Jeg harMidas:
Du må nok lese litt mer i tråden. Eller enda bedre, les noen bøker om akustikk
Bare la være å sette opp gulvplater det, og så sette inn noe som er perforert i stedet. Da har man jo tilgang rett ned til typisk 20cm gulvisolasjon mellom bjelkene. -- gitt at man ikke har gulv på betongdekke...Man skulle simpelthen laget en grop som man la demping nedi, så en strukturelt solid perforert plate oppå der som fungerte som gulv. Så kunne man lagt teppe oppå der igjen og sånn sett hatt det som så ut som et vanlig gulv, men med innebygget demping.
Omtrent det samme som jeg var inne på i innlegg 124Man skulle simpelthen laget en grop som man la demping nedi, så en strukturelt solid perforert plate oppå der som fungerte som gulv. Så kunne man lagt teppe oppå der igjen og sånn sett hatt det som så ut som et vanlig gulv, men med innebygget demping.
Du overser deler av definisjonen på RT60 og derfor blir konklusjonen din også feil.En RT60 måling sier ikke annet enn hvor lang tid det tar for lyd i en gitt frekvens bruker på å falle 60db. Dette er relevant i både store og små rom.
Men du vil ikke si hva du synes jeg overser?Du overser deler av definisjonen på RT60 og derfor blir konklusjonen din også feil.En RT60 måling sier ikke annet enn hvor lang tid det tar for lyd i en gitt frekvens bruker på å falle 60db. Dette er relevant i både store og små rom.