Politikk, religion og samfunn Islamister i Norge, er de noe å bry om da?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Status
    Stengt for ytterligere svar.

    Fjernis 2.0

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2015
    Innlegg
    2.954
    Antall liker
    316
    Hvorfor stoppe med Breivik?

    Hitler var Katolikk...

    Betyr det at Hitler representerte katolismen på en grei måte???
    Hvorfor starte med Breivik er vel et bedre spørsmål.

    Hvis det Hitler fikk til står i de religiøse skriftene til katolikkene så bør de kritiseres også, du kan gjerne legge ut noen linker om at dette er tilfelle.
    Jeg ser ikke helt at det står i Koranen at man skal drive global terrorisme heller jeg da?


    Det å kalle noen muslimelsker er farlig närt å kalle noen n....r elsker... Da er det vel heller andre som er närmere Breivik.

    Bare så det er sagt, jeg elsker ikke muslimer, men jeg aksepterer de bare de oppförer seg som folk.
    Det står da klart i i de islamske skriftene at de skal spre islam der de kan, det står også klart at de skal gjøre det med alle tilgjengelige midler.

    Jeg har heller ikke skrevet at dere elsker muslimer, jeg bare lurer på om det er antirasistisk senter eller en annen av de 4589 innvandrerorganisasjonene som mottar mine skatte penger som sitter her og skriver.
     
    D

    Danke

    Gjest
    Nå er du ikke helt med, det står ingenting i frp sitt program om å drepe andre mennesker, men det er mange vers i koranen som sier at de skal drepe andre mennesker, så å si alle terror handlingene muslimske personener har gjort kan forsvares med det som står i koranen.

    Det var snarere poenget vårt..


    Er det antirasistisk senter som sitter og skriver?
    Har rasismen noe med religion å gjöre?

    Er det ikke Islam og terror vi diskuterer og ikke hudfarge?

    Er dere rasister i tillegg da eller?
    Det er ingenting som er så rasistisk og voldelig som religiøse skrifter.


    Muslimer er ikke en hudfarge, alle kan bli en muslim, har ikke nevnt hudfarge med et eneste ord, er dere ikke enig?
    Jeg hörte muslimelsker og antirasistisk senter??? Dersom du kommer inn med rasisme i en debatt om religion er linket til terror er du kanskje litt på villspor?
     
    D

    Danke

    Gjest
    Hvorfor stoppe med Breivik?

    Hitler var Katolikk...

    Betyr det at Hitler representerte katolismen på en grei måte???
    Hvorfor starte med Breivik er vel et bedre spørsmål.

    Hvis det Hitler fikk til står i de religiøse skriftene til katolikkene så bør de kritiseres også, du kan gjerne legge ut noen linker om at dette er tilfelle.
    Jeg ser ikke helt at det står i Koranen at man skal drive global terrorisme heller jeg da?


    Det å kalle noen muslimelsker er farlig närt å kalle noen n....r elsker... Da er det vel heller andre som er närmere Breivik.

    Bare så det er sagt, jeg elsker ikke muslimer, men jeg aksepterer de bare de oppförer seg som folk.
    Det står da klart i i de islamske skriftene at de skal spre islam der de kan, det står også klart at de skal gjøre det med alle tilgjengelige midler.

    Jeg har heller ikke skrevet at dere elsker muslimer, jeg bare lurer på om det er antirasistisk senter eller en annen av de 4589 innvandrerorganisasjonene som mottar mine skatte penger som sitter her og skriver.
    Alle religioner har vel som mål å spre sin religion?

    Det var ikke innvandringsorganisasjon som ble nevnt men faktisk antirasistisk senter?

    Jeg pröver å ikke väre rasistisk selv, hender jeg også blir blind engang i blandt.. Men siden vi snakker om religion og terror så har vel ikke rasisme noe med saken å gjöre?


    Her er litt info om Islam i Norge forresten:

    https://no.wikipedia.org/wiki/Islam_i_Norge
     
    Sist redigert:

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Det er da helt feil. Eskatologi som tema innen marxforskingen (historiske materialismen) florerer.
    Det er ikke religiøse forestillinger om himmel og helvete etter døden i Marx' teorier. Men det er riktig at mange sammenligner klassekampens og maktstrukturenes ende med måten religiøse fronter sine ideer om dommedag o.l.

    Marx selv skrev veldig lite om hvordan det klasseløse kommunistiske samfunn ville arte seg.

    Men uansett, poenget her er jo at det ikke er religiøse argumenter i Marx. At teorien er altfor enkel, naiv og romantisk gjør den ikke til religion.
    Ville bare påpeke at du snakket tull! Eskatologi trenger ikke ha noe med himmel og helvete å gjøre. Det er grunnleggende strukturer i den historiske utvikling som gjøre seg gjeldende.
    Så hva er tull, Dong?

    Her kan du lese om eskatologi:

    https://snl.no/eskatologi
    Fortapt ville du vært uten et lite leksikon!

    Du greier bedre Googlesøk…
     

    Fjernis 2.0

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2015
    Innlegg
    2.954
    Antall liker
    316
    Har rasismen noe med religion å gjöre?

    Er det ikke Islam og terror vi diskuterer og ikke hudfarge?

    Er dere rasister i tillegg da eller?
    Det er ingenting som er så rasistisk og voldelig som religiøse skrifter.


    Muslimer er ikke en hudfarge, alle kan bli en muslim, har ikke nevnt hudfarge med et eneste ord, er dere ikke enig?
    Jeg hörte muslimelsker og antirasistisk senter??? Dersom du kommer inn med rasisme i en debatt om religion er linket til terror er du kanskje litt på villspor?
    Hvis du hørte muslimelsker så forklarer jo dette en god del av svarene deres, rasisme var vel dere som nevnte først, men dere hørte vel at det var ikke dere men jeg som skrev rasisme.
     
    D

    Danke

    Gjest
    Har rasismen noe med religion å gjöre?

    Er det ikke Islam og terror vi diskuterer og ikke hudfarge?

    Er dere rasister i tillegg da eller?
    Det er ingenting som er så rasistisk og voldelig som religiøse skrifter.


    Muslimer er ikke en hudfarge, alle kan bli en muslim, har ikke nevnt hudfarge med et eneste ord, er dere ikke enig?
    Jeg hörte muslimelsker og antirasistisk senter??? Dersom du kommer inn med rasisme i en debatt om religion er linket til terror er du kanskje litt på villspor?
    Hvis du hørte muslimelsker så forklarer jo dette en god del av svarene deres, rasisme var vel dere som nevnte først, men dere hørte vel at det var ikke dere men jeg som skrev rasisme.
    Hva mener du med at det forklarer svarene våres?

    Mener dere dette seriöst eller?
     

    Fjernis 2.0

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2015
    Innlegg
    2.954
    Antall liker
    316
    Jeg ser ikke helt at det står i Koranen at man skal drive global terrorisme heller jeg da?


    Det å kalle noen muslimelsker er farlig närt å kalle noen n....r elsker... Da er det vel heller andre som er närmere Breivik.

    Bare så det er sagt, jeg elsker ikke muslimer, men jeg aksepterer de bare de oppförer seg som folk.
    Det står da klart i i de islamske skriftene at de skal spre islam der de kan, det står også klart at de skal gjøre det med alle tilgjengelige midler.

    Jeg har heller ikke skrevet at dere elsker muslimer, jeg bare lurer på om det er antirasistisk senter eller en annen av de 4589 innvandrerorganisasjonene som mottar mine skatte penger som sitter her og skriver.
    Alle religioner har vel som mål å spre sin religion?

    Det var ikke innvandringsorganisasjon som ble nevnt men faktisk antirasistisk senter?

    Jeg pröver å ikke väre rasistisk selv, hender jeg også blir blind engang i blandt.. Men siden vi snakker om religion og terror så har vel ikke rasisme noe med saken å gjöre?


    Her er litt info om Islam i Norge forresten:

    https://no.wikipedia.org/wiki/Islam_i_Norge
    Alle religioner har det som budskap, det er helt riktig, men det er bare en for øyeblikket som gjør det med vold i europa.

    Antirasistisk senter var jo ikke riktig ser det ut som. så derfor lurer jeg på om det er en av de 4589 andre innvandrer organisasjonene som skriver.

    Så hvis man dreper mennesker fordi de ikke tror på den riktige religionen så har det ikke noe med rasisme å gjøre, hva er da rasisme?
     

    Fjernis 2.0

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2015
    Innlegg
    2.954
    Antall liker
    316
    Jeg hörte muslimelsker og antirasistisk senter??? Dersom du kommer inn med rasisme i en debatt om religion er linket til terror er du kanskje litt på villspor?
    Hvis du hørte muslimelsker så forklarer jo dette en god del av svarene deres, rasisme var vel dere som nevnte først, men dere hørte vel at det var ikke dere men jeg som skrev rasisme.
    Hva mener du med at det forklarer svarene våres?

    Mener dere dette seriöst eller?
    Det svaret ser dere nok i morgen.

    Jeg er meg og ikke deres, men vårt er deres.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Nå er du ikke helt med, det står ingenting i frp sitt program om å drepe andre mennesker, men det er mange vers i koranen som sier at de skal drepe andre mennesker, så å si alle terror handlingene muslimske personener har gjort kan forsvares med det som står i koranen.

    Det var snarere poenget vårt..
    Er det antirasistisk senter som sitter og skriver?
    Har rasismen noe med religion å gjöre?

    Er det ikke Islam og terror vi diskuterer og ikke hudfarge?

    Er dere rasister i tillegg da eller?
    Det er ingenting som er så rasistisk og voldelig som religiøse skrifter.


    Muslimer er ikke en hudfarge, alle kan bli en muslim, har ikke nevnt hudfarge med et eneste ord, er dere ikke enig?
    Det var dette med vestlige verdier. Religionsfrihet. Følgende av våre vestlige verdier er at folk står fritt til å tro eller ikke tro på nøyaktig hva de vil. Og det inkluderer rasistiske og voldelige religiøse tekster (som islam på ingen måte er alene om å ha).

    Det du argumenterer imot er religionsfrihet. Du argumenterer imot vår grunnlov. Du argumenterer mot våre vestlige verdier. Alt fordi du ytrer at du ønsker å forsvare de vestlige verdiene mot et (innbilt) angrep fra innvandrere. Et angrep som ikke er dokumenterbart da empiri viser at innvandrere raskt tilpasser seg vår kultur, spesielt annen- og tredjegenerasjonene.
     

    Fjernis 2.0

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2015
    Innlegg
    2.954
    Antall liker
    316
    Har rasismen noe med religion å gjöre?

    Er det ikke Islam og terror vi diskuterer og ikke hudfarge?

    Er dere rasister i tillegg da eller?
    Det er ingenting som er så rasistisk og voldelig som religiøse skrifter.


    Muslimer er ikke en hudfarge, alle kan bli en muslim, har ikke nevnt hudfarge med et eneste ord, er dere ikke enig?
    Det var dette med vestlige verdier. Religionsfrihet. Følgende av våre vestlige verdier er at folk står fritt til å tro eller ikke tro på nøyaktig hva de vil. Og det inkluderer rasistiske og voldelige religiøse tekster (som islam på ingen måte er alene om å ha).

    Det du argumenterer imot er religionsfrihet. Du argumenterer imot vår grunnlov. Du argumenterer mot våre vestlige verdier. Alt fordi du ytrer at du ønsker å forsvare de vestlige verdiene mot et (innbilt) angrep fra innvandrere. Et angrep som ikke er dokumenterbart da empiri viser at innvandrere raskt tilpasser seg vår kultur, spesielt annen- og tredjegenerasjonene.
    Tingene forandrer seg og derfor må lover og regler forandres.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    ^
    Har Fjernis tatt til orde å forby islam?^

    Det er i tilfelle ikke helt bra. Men det er ingen grunn til ikke å bekjempe den med alle lovlige midler.
     
    D

    Danke

    Gjest
    Jeg ser ikke helt at det står i Koranen at man skal drive global terrorisme heller jeg da?


    Det å kalle noen muslimelsker er farlig närt å kalle noen n....r elsker... Da er det vel heller andre som er närmere Breivik.

    Bare så det er sagt, jeg elsker ikke muslimer, men jeg aksepterer de bare de oppförer seg som folk.
    Det står da klart i i de islamske skriftene at de skal spre islam der de kan, det står også klart at de skal gjøre det med alle tilgjengelige midler.

    Jeg har heller ikke skrevet at dere elsker muslimer, jeg bare lurer på om det er antirasistisk senter eller en annen av de 4589 innvandrerorganisasjonene som mottar mine skatte penger som sitter her og skriver.
    Alle religioner har vel som mål å spre sin religion?

    Det var ikke innvandringsorganisasjon som ble nevnt men faktisk antirasistisk senter?

    Jeg pröver å ikke väre rasistisk selv, hender jeg også blir blind engang i blandt.. Men siden vi snakker om religion og terror så har vel ikke rasisme noe med saken å gjöre?


    Her er litt info om Islam i Norge forresten:

    https://no.wikipedia.org/wiki/Islam_i_Norge
    Alle religioner har det som budskap, det er helt riktig, men det er bare en for øyeblikket som gjør det med vold i europa.

    Antirasistisk senter var jo ikke riktig ser det ut som. så derfor lurer jeg på om det er en av de 4589 andre innvandrer organisasjonene som skriver.

    Så hvis man dreper mennesker fordi de ikke tror på den riktige religionen så har det ikke noe med rasisme å gjøre, hva er da rasisme?
    Men hvordan var dette med kristen og muslim under Balkankrisen i europa da? Jeg minnes huske noen muslimer i konsentrasjonsleire og i massegraver?

    Denne krisen med Slobodan i förersetet blir nå akseptert av ekstreme höyre sammen med Israels statsminister i tale i FN som lösninger på problemet....
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Har rasismen noe med religion å gjöre?

    Er det ikke Islam og terror vi diskuterer og ikke hudfarge?

    Er dere rasister i tillegg da eller?
    Det er ingenting som er så rasistisk og voldelig som religiøse skrifter.


    Muslimer er ikke en hudfarge, alle kan bli en muslim, har ikke nevnt hudfarge med et eneste ord, er dere ikke enig?
    Det var dette med vestlige verdier. Religionsfrihet. Følgende av våre vestlige verdier er at folk står fritt til å tro eller ikke tro på nøyaktig hva de vil. Og det inkluderer rasistiske og voldelige religiøse tekster (som islam på ingen måte er alene om å ha).

    Det du argumenterer imot er religionsfrihet. Du argumenterer imot vår grunnlov. Du argumenterer mot våre vestlige verdier. Alt fordi du ytrer at du ønsker å forsvare de vestlige verdiene mot et (innbilt) angrep fra innvandrere. Et angrep som ikke er dokumenterbart da empiri viser at innvandrere raskt tilpasser seg vår kultur, spesielt annen- og tredjegenerasjonene.
    Tingene forandrer seg og derfor må lover og regler forandres.
    Altså må vi endre de vestlige verdiene. Noe som er nøyaktig hva ekstremistene selv ønsker.
     
    D

    Danke

    Gjest
    Har rasismen noe med religion å gjöre?

    Er det ikke Islam og terror vi diskuterer og ikke hudfarge?

    Er dere rasister i tillegg da eller?
    Det er ingenting som er så rasistisk og voldelig som religiøse skrifter.


    Muslimer er ikke en hudfarge, alle kan bli en muslim, har ikke nevnt hudfarge med et eneste ord, er dere ikke enig?


    Det var dette med vestlige verdier. Religionsfrihet. Følgende av våre vestlige verdier er at folk står fritt til å tro eller ikke tro på nøyaktig hva de vil. Og det inkluderer rasistiske og voldelige religiøse tekster (som islam på ingen måte er alene om å ha).

    Det du argumenterer imot er religionsfrihet. Du argumenterer imot vår grunnlov. Du argumenterer mot våre vestlige verdier. Alt fordi du ytrer at du ønsker å forsvare de vestlige verdiene mot et (innbilt) angrep fra innvandrere. Et angrep som ikke er dokumenterbart da empiri viser at innvandrere raskt tilpasser seg vår kultur, spesielt annen- og tredjegenerasjonene.
    Tingene forandrer seg og derfor må lover og regler forandres.
    Lover mot ekstreme islamister og å forhindre ungdom å dra til Syria for å krige, strengere kontroller av miljöet osv er jeg FOR.

    Det å forby vanlige muslimer å praktisere sin tro i ro og fred er jeg IMOT.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    36.075
    Antall liker
    20.848
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Kan noen ansvarlige få flyttet denne møkka til document.no?
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    21.212
    Antall liker
    30.687
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Et angrep som ikke er dokumenterbart da empiri viser at innvandrere raskt tilpasser seg vår kultur, spesielt annen- og tredjegenerasjonene.
    Pussig utsagn. 5 av hitiil 6 identifiserte Paris- terrorister var annengenerasjons innvandrere fra Tunis og Marokko.

    mvh
     
    D

    Danke

    Gjest
    Når jeg gikk inn i denne diskusjonen så hadde jeg tro på det norske samfunnet, at landet skulle klare disse motsetningene uten å löpe Isis sitt ärende.

    Etter denne lille diskusjonen så er jeg jammen ikke sikker lenger. Kanskje vi kommer til å löpe Isis ärende allikevel?
     

    Goggen8

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2014
    Innlegg
    2.402
    Antall liker
    971
    Sted
    Oslo
    For de som er interessert. Her er en liten tekst om Marx' religionskritikk, skrevet av Harvard professor Michael E. Rosen:

    Marx presents the implications of these criticisms for the critique of religion in the ‘Critique of Hegel’s Philosophy of Right: Introduction’. This short essay is a compressed masterpiece of vehement rhetoric, seething with antithesis and chiasmus. In Germany,Marx writes, ‘the critique of religion is essentially completed’. Thus the problem is how to go beyond it. Marx’s first step is to explain the significance of that critique, as he understands it.

    The world of religion is a reflection of a particular form of society: ‘This state,this society, produce religion, which is an inverted world-consciousness, because theyare an inverted world.’ Only an inverted secular world, that is to say, would producereligion as its offshoot. In religious belief, Man finds himself reflected in the ‘fantasticreality of heaven’, whilst he can find only ‘the semblance of himself, only a non-humanbeing’ in this world. Religion thus provides a realm in which individuals can realizethemselves, at least partially, given that full and adequate self-realization is not possiblein the profane world. In this way, religion preserves the social order of which it is a by-product, both by deflecting attention from its defects and by providing a partial escapefrom it. In Marx’s famous words, ‘Religion is the sigh of the oppressed creature, theheart of a heartless world and the soul of soulless conditions. It is the opium of thepeople.’

    Thus religion and the form of life associated with it are open to criticism at threepoints. (1) There is, first, the impoverished and distorted world of which religion is aby-product. (2) There is the way in which the image of reality produced by religion isfalsely transfigured. (3) Finally, there is the failure by human beings to recognize the fact that religion has its origins in mundane reality.

    It is this last element towards which the critique of religion is directed. Critiqueof religion connects religion back to its unacknowledged origins in social existence.Yet this is not enough. The critique of religion, inasmuch as it is a call to people toabandon their illusions, is also, according to Marx, ‘the call to abandon a conditionthat requires illusions’. By itself the critique of religion cannot remove the distortionand impoverishment of the world from which religion arises. This is, of course, Marx’s real project, for which the criticism of religion has merely prepared the ground.

    Once the criticism of religion has done its work, philosophy must move on ‘tounmask human self-alienation in its secular forms.’ The critique of religion ends, Marx says, ‘in the doctrine that man is the supreme being for man; thus it ends with thecategorical imperative to overthrow all conditions in which man is a debased, enslaved,neglected, contemptible being’.

    Much of this analysis represents common ground between Marx and his YoungHegelian former associates. Marx concedes that philosophy has both a critical role to play in exposing the illusions of religion and an affirmative one in establishing an ideal of human fulfilment. Nevertheless, Marx takes the Young Hegelians to task for thinkingthat philosophy alone provides a sufficient condition for human emancipation. Philos-ophy, he maintains, must move beyond itself: ‘criticism of the speculative philosophyof right does not remain within itself, but proceeds on to tasks for whose solution there is only one means—praxis.’ For this a material force, a ‘class with radical chains’, isrequired, namely, the proletariat.


    At this stage, then, Marx is critical, not so much of the content of philosophy but ofwhat we might call the meta-philosophical belief associated with it: that it is possible(as he puts it in relation to the Young Hegelians) ‘to realize philosophy without tran-scending it’. A truly successful critique of religion would require the transformation ofthe social conditions within which religion is generated and sustained.
     
    Sist redigert:
    D

    Danke

    Gjest
    Et angrep som ikke er dokumenterbart da empiri viser at innvandrere raskt tilpasser seg vår kultur, spesielt annen- og tredjegenerasjonene.
    Pussig utsagn. 5 av hitiil 6 identifiserte Paris- terrorister var annengenerasjons innvandrere fra Tunis og Marokko.

    mvh

    Var det ikke Norge vi snakket om? Hva har skjedd av muslimsk terror i Norge? I hastverk kommer jeg på en iransk aksjon mot William Nygård, og et par skudd mot en Synagoge av Bhatti? Noe mer?
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Et angrep som ikke er dokumenterbart da empiri viser at innvandrere raskt tilpasser seg vår kultur, spesielt annen- og tredjegenerasjonene.
    Pussig utsagn. 5 av hitiil 6 identifiserte Paris- terrorister var annengenerasjons innvandrere fra Tunis og Marokko.

    mvh
    Og konklusjonen er dermed at alle annengenerasjons innvandrere er potensielle terrorister? Slik som alle enslige hvite menn fra Frogner er potensielle terrorister?
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    For de som er interessert. Her er en liten tekst om Marx' religionskritikk, skrevet av Harvard professor Michael E. Rosen:

    Marx presents the implications of these criticisms for the critique of religion in the ‘Cri-tique of Hegel’s Philosophy of Right: Introduction’. This short essay is a compressed masterpiece of vehement rhetoric, seething with antithesis and chiasmus. In Germany,Marx writes, ‘the critique of religion is essentially completed’. Thus the problem ishow to go beyond it. Marx’s first step is to explain the significance of that critique, ashe understands it.

    The world of religion is a reflection of a particular form of society: ‘This state,this society, produce religion, which is an inverted world-consciousness, because theyare an inverted world.’ Only an inverted secular world, that is to say, would producereligion as its offshoot. In religious belief, Man finds himself reflected in the ‘fantasticreality of heaven’, whilst he can find only ‘the semblance of himself, only a non-humanbeing’ in this world. Religion thus provides a realm in which individuals can realizethemselves, at least partially, given that full and adequate self-realization is not possiblein the profane world. In this way, religion preserves the social order of which it is a by-product, both by deflecting attention from its defects and by providing a partial escapefrom it. In Marx’s famous words, ‘Religion is the sigh of the oppressed creature, theheart of a heartless world and the soul of soulless conditions. It is the opium of thepeople.’

    Thus religion and the form of life associated with it are open to criticism at threepoints. (1) There is, first, the impoverished and distorted world of which religion is aby-product. (2) There is the way in which the image of reality produced by religion isfalsely transfigured. (3) Finally, there is the failure by human beings to recognize thefact that religion has its origins in mundane reality.

    It is this last element towards which the critique of religion is directed. Critiqueof religion connects religion back to its unacknowledged origins in social existence.Yet this is not enough. The critique of religion, inasmuch as it is a call to people toabandon their illusions, is also, according to Marx, ‘the call to abandon a conditionthat requires illusions’. By itself the critique of religion cannot remove the distortionand impoverishment of the world from which religion arises. This is, of course, Marx’s real project, for which the criticism of religion has merely prepared the ground.

    Once the criticism of religion has done its work, philosophy must move on ‘tounmask human self-alienation in its secular forms.’ The critique of religion ends, Marx says, ‘in the doctrine that man is the supreme being for man; thus it ends with thecategorical imperative to overthrow all conditions in which man is a debased, enslaved,neglected, contemptible being’.

    Much of this analysis represents common ground between Marx and his YoungHegelian former associates. Marx concedes that philosophy has both a critical role to play in exposing the illusions of religion and an affirmative one in establishing an ideal of human fulfilment. Nevertheless, Marx takes the Young Hegelians to task for thinkingthat philosophy alone provides a sufficient condition for human emancipation. Philos-ophy, he maintains, must move beyond itself: ‘criticism of the speculative philosophyof right does not remain within itself, but proceeds on to tasks for whose solution there is only one means—praxis.’ For this a material force, a ‘class with radical chains’, isrequired, namely, the proletariat.


    At this stage, then, Marx is critical, not so much of the content of philosophy but ofwhat we might call the meta-philosophical belief associated with it: that it is possible(as he puts it in relation to the Young Hegelians) ‘to realize philosophy without tran-scending it’. A truly successful critique of religion would require the transformation ofthe social conditions within which religion is generated and sustained.
    Goggen, du må gjøre et intelligent søk. Koble sammen «historisk materialisme» + «eskatologi» på de språk du behersker.
     
    D

    Danke

    Gjest
    For de som er interessert. Her er en liten tekst om Marx' religionskritikk, skrevet av Harvard professor Michael E. Rosen:

    Marx presents the implications of these criticisms for the critique of religion in the ‘Cri-tique of Hegel’s Philosophy of Right: Introduction’. This short essay is a compressed masterpiece of vehement rhetoric, seething with antithesis and chiasmus. In Germany,Marx writes, ‘the critique of religion is essentially completed’. Thus the problem ishow to go beyond it. Marx’s first step is to explain the significance of that critique, ashe understands it.

    The world of religion is a reflection of a particular form of society: ‘This state,this society, produce religion, which is an inverted world-consciousness, because theyare an inverted world.’ Only an inverted secular world, that is to say, would producereligion as its offshoot. In religious belief, Man finds himself reflected in the ‘fantasticreality of heaven’, whilst he can find only ‘the semblance of himself, only a non-humanbeing’ in this world. Religion thus provides a realm in which individuals can realizethemselves, at least partially, given that full and adequate self-realization is not possiblein the profane world. In this way, religion preserves the social order of which it is a by-product, both by deflecting attention from its defects and by providing a partial escapefrom it. In Marx’s famous words, ‘Religion is the sigh of the oppressed creature, theheart of a heartless world and the soul of soulless conditions. It is the opium of thepeople.’

    Thus religion and the form of life associated with it are open to criticism at threepoints. (1) There is, first, the impoverished and distorted world of which religion is aby-product. (2) There is the way in which the image of reality produced by religion isfalsely transfigured. (3) Finally, there is the failure by human beings to recognize thefact that religion has its origins in mundane reality.

    It is this last element towards which the critique of religion is directed. Critiqueof religion connects religion back to its unacknowledged origins in social existence.Yet this is not enough. The critique of religion, inasmuch as it is a call to people toabandon their illusions, is also, according to Marx, ‘the call to abandon a conditionthat requires illusions’. By itself the critique of religion cannot remove the distortionand impoverishment of the world from which religion arises. This is, of course, Marx’s real project, for which the criticism of religion has merely prepared the ground.

    Once the criticism of religion has done its work, philosophy must move on ‘tounmask human self-alienation in its secular forms.’ The critique of religion ends, Marx says, ‘in the doctrine that man is the supreme being for man; thus it ends with thecategorical imperative to overthrow all conditions in which man is a debased, enslaved,neglected, contemptible being’.

    Much of this analysis represents common ground between Marx and his YoungHegelian former associates. Marx concedes that philosophy has both a critical role to play in exposing the illusions of religion and an affirmative one in establishing an ideal of human fulfilment. Nevertheless, Marx takes the Young Hegelians to task for thinkingthat philosophy alone provides a sufficient condition for human emancipation. Philos-ophy, he maintains, must move beyond itself: ‘criticism of the speculative philosophyof right does not remain within itself, but proceeds on to tasks for whose solution there is only one means—praxis.’ For this a material force, a ‘class with radical chains’, isrequired, namely, the proletariat.


    At this stage, then, Marx is critical, not so much of the content of philosophy but ofwhat we might call the meta-philosophical belief associated with it: that it is possible(as he puts it in relation to the Young Hegelians) ‘to realize philosophy without tran-scending it’. A truly successful critique of religion would require the transformation ofthe social conditions within which religion is generated and sustained.
    Goggen, du må gjøre et intelligent søk. Koble sammen «historisk materialisme» + «eskatologi» på de språk du beherkser.
    Kommunismen etter Marx var en sekulär ateistisk retning. Det var ikke först og fremst ateisme det handlet om, dvs revolusjon og klasselöse samfunn, men den var helt klart ateistisk.

    At de hyllet sine ledere med statuer og stjernestatus har ikke noe med religion å gjöre.


    Hverken kommunisme eller nazisme hadde särlig med religion å gjöre. De hadde store symboler, taler og forherligelse men var snarere inspirert av kjente filosofer som Marx og Nietsche enn de var av troen eller bönner mot noen gudeform.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.183
    Antall liker
    18.481
    Torget vurderinger
    2
    Jeg liker den som er gjennomhullet. Om savnet ble for stort, fikk man også anledning til gjensyn i mausoleet, der hans balsamerte lik kunne beses, mens man lot tårene renne og viste hvor hengiven man var til Sankt Lenin.

    Goggen, jeg klarer ikke å ta deg seriøst. Trekk hodet ut av all hermeneutikken og kikk bittelitt på virkeligheten, slik den var og nå er.

    (Etter hva jeg husker, var det konkurranse mellom skulptørene i å få til "beste flagrende frakk".

    image.jpg
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    21.212
    Antall liker
    30.687
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Et angrep som ikke er dokumenterbart da empiri viser at innvandrere raskt tilpasser seg vår kultur, spesielt annen- og tredjegenerasjonene.
    Pussig utsagn. 5 av hitiil 6 identifiserte Paris- terrorister var annengenerasjons innvandrere fra Tunis og Marokko.

    mvh
    Og konklusjonen er dermed at alle annengenerasjons innvandrere er potensielle terrorister? Slik som alle enslige hvite menn fra Frogner er potensielle terrorister?
    Ditt utsagn, som jeg siterte, var at spesielt annengenerasjons innvandrere raskt tilpasset seg vår kultur. Jeg hevdet at så ikke alltid var tilfelle, QED. Hvis du vil skjele til Norge, ta en titt på Profetens Ummah. Annengenerasjons innvandrere, alle som en.

    mvh
     

    Goggen8

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2014
    Innlegg
    2.402
    Antall liker
    971
    Sted
    Oslo
    Jeg liker den som er gjennomhullet. Om savnet ble for stort, fikk man også anledning til gjensyn i mausoleet, der hans balsamerte lik kunne beses, mens man lot tårene renne og viste hvor hengiven man var til Sankt Lenin.

    Goggen, jeg klarer ikke å ta deg seriøst. Trekk hodet ut av all hermeneutikken og kikk bittelitt på virkeligheten, slik den var og nå er.

    (Etter hva jeg husker, var det konkurranse mellom skulptørene i å få til "beste flagrende frakk".

    Vis vedlegget 348969
    Og da er liksom dette religion?
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Jeg liker den som er gjennomhullet. Om savnet ble for stort, fikk man også anledning til gjensyn i mausoleet, der hans balsamerte lik kunne beses, mens man lot tårene renne og viste hvor hengiven man var til Sankt Lenin.

    Goggen, jeg klarer ikke å ta deg seriøst. Trekk hodet ut av all hermeneutikken og kikk bittelitt på virkeligheten, slik den var og nå er.

    (Etter hva jeg husker, var det konkurranse mellom skulptørene i å få til "beste flagrende frakk".

    Vis vedlegget 348969
    Og da er liksom dette religion?
    Når en har en historieforståelse - historisk materialisme - som i sin struktur legger opp til det eskatologiske, så er det ikke vanskelig å finne plass for dyrkelsen av forløserne…
     
    D

    Danke

    Gjest
    Et angrep som ikke er dokumenterbart da empiri viser at innvandrere raskt tilpasser seg vår kultur, spesielt annen- og tredjegenerasjonene.
    Pussig utsagn. 5 av hitiil 6 identifiserte Paris- terrorister var annengenerasjons innvandrere fra Tunis og Marokko.

    mvh
    Og konklusjonen er dermed at alle annengenerasjons innvandrere er potensielle terrorister? Slik som alle enslige hvite menn fra Frogner er potensielle terrorister?
    Ditt utsagn, som jeg siterte, var at spesielt annengenerasjons innvandrere raskt tilpasset seg vår kultur. Jeg hevdet at så ikke alltid var tilfelle, QED. Hvis du vil skjele til Norge, ta en titt på Profetens Ummah. Annengenerasjons innvandrere, alle som en.

    mvh
    Disse er jo kontrollert av politi og svärt få og synlige?
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Et angrep som ikke er dokumenterbart da empiri viser at innvandrere raskt tilpasser seg vår kultur, spesielt annen- og tredjegenerasjonene.
    Pussig utsagn. 5 av hitiil 6 identifiserte Paris- terrorister var annengenerasjons innvandrere fra Tunis og Marokko.

    mvh
    Og konklusjonen er dermed at alle annengenerasjons innvandrere er potensielle terrorister? Slik som alle enslige hvite menn fra Frogner er potensielle terrorister?
    Ditt utsagn, som jeg siterte, var at spesielt annengenerasjons innvandrere raskt tilpasset seg vår kultur. Jeg hevdet at så ikke alltid var tilfelle, QED. Hvis du vil skjele til Norge, ta en titt på Profetens Ummah. Annengenerasjons innvandrere, alle som en.

    mvh
    Faktisk så hevdet du ikke noe som helst, du bare antydet noe. Og QED brukes når man har bevist en hypotese, ikke motbevist en.

    Du argumenterer ved å vise til noen kriminelle personer. Da kan jeg jo plukke frem noen kriminelle etniske nordmenn og så er det jo et bevis på at de tilpasser seg Norge. Som et moteksempel til han skrullingen Ummah kan jeg høyne med n en av våre tidligere skrullinger Arne Myrdahl f.eks.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Goggen, du må gjøre et intelligent søk. Koble sammen «historisk materialisme» + «eskatologi» på de språk du behersker.
    Der er nok heller du som må finne noe i Marx teorier om religiøs eskatologi.
    Litt hjemmelekse må du også kunne investere i. Du har så langt ikke giddet å ta det søket.

    Ingen grunn til at jeg skal forsterke folks læringsvegring.
     
    D

    Danke

    Gjest
    Jeg liker den som er gjennomhullet. Om savnet ble for stort, fikk man også anledning til gjensyn i mausoleet, der hans balsamerte lik kunne beses, mens man lot tårene renne og viste hvor hengiven man var til Sankt Lenin.

    Goggen, jeg klarer ikke å ta deg seriøst. Trekk hodet ut av all hermeneutikken og kikk bittelitt på virkeligheten, slik den var og nå er.

    (Etter hva jeg husker, var det konkurranse mellom skulptørene i å få til "beste flagrende frakk".

    Vis vedlegget 348969
    Og da er liksom dette religion?

    Lol rofl :rolleyes:
     

    Goggen8

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2014
    Innlegg
    2.402
    Antall liker
    971
    Sted
    Oslo
    Jeg liker den som er gjennomhullet. Om savnet ble for stort, fikk man også anledning til gjensyn i mausoleet, der hans balsamerte lik kunne beses, mens man lot tårene renne og viste hvor hengiven man var til Sankt Lenin.

    Goggen, jeg klarer ikke å ta deg seriøst. Trekk hodet ut av all hermeneutikken og kikk bittelitt på virkeligheten, slik den var og nå er.

    (Etter hva jeg husker, var det konkurranse mellom skulptørene i å få til "beste flagrende frakk".

    Vis vedlegget 348969
    Og da er liksom dette religion?
    Når en har en historieforståelse - historisk materialisme - som i sin struktur legger opp til det eskatologiske, så er det ikke vanskelig å finne plass for dyrkelsen av forløserne…
    Poenget til Marx er at historien om kampen om produksjonsmidlene ender i en situasjon som kjennetegnes av at ingen har en priviligert tilgang til produksjonsmidlene. Veien dit er bl.a. gjennom å gjennomskue religionens undergravende funksjon for arbeiderklassen osv.

    Det er ingen religiøs eskatologi i dette. Men det er selvsagt interessant å sammenligne med religiøse paradigmer.

    Dyrking av statsledere blir temmelig søkt å mene er religion. Det mangler ikke på statuer av Churchill, Roosevelt, Kong Haakon osv osv
     

    KjellR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Innlegg
    3.527
    Antall liker
    3.478
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    [h=4]FN: – Over 1.000 skoler ødelagt av Boko Haram i år.[/h]De militante islamistene i Boko Haram har ødelagt rundt 1.100 skoler rundt Tsjadsjøen bare i år, ifølge FNs utsending til området, skriver NTB.

    Men, hva skal man alle disse skolene..?
     
    D

    Danke

    Gjest
    Goggen, du må gjøre et intelligent søk. Koble sammen «historisk materialisme» + «eskatologi» på de språk du behersker.
    Der er nok heller du som må finne noe i Marx teorier om religiøs eskatologi.
    Litt hjemmelekse må du også kunne investere i. Du har så langt ikke giddet å ta det søket.

    Ingen grunn til at jeg skal forsterke folks læringsvegring.
    Noen ganger vil enkelte ha rett selv når de har feil! Marx og revolusjonäre kommunister hadde sine idealer som de hyllet og laget statuer av. Men de trodde ikke at de var guder, og ba ikke til Marx eller Lenin feks. De var absolut helt killing ateister til benet. Det at man lager statuer av folk betyr ikke at man tror de er guder. Det finnes statuer av Darwin også, og konger, og på seddlene våre har vi kunstnere og konger etc. Men det kalles hyllest og har ikke noe med religion å gjöre. Jeg er derimot enig i at enkelte fotball-lag etc blir hyllet.

    https://www.google.se/search?q=Marx+teorier+om+religi%C3%B8s+eskatologi&ie=utf-8&oe=utf-8&gws_rd=cr&ei=2kxKVumnL8eUsAHn34aIDQ


     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    En statue er en statue er en statue er en statue…
    Et bilde er et bilde er et bilde er et bilde …

    Det er slik det er!
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.183
    Antall liker
    18.481
    Torget vurderinger
    2
    Jeg liker den som er gjennomhullet. Om savnet ble for stort, fikk man også anledning til gjensyn i mausoleet, der hans balsamerte lik kunne beses, mens man lot tårene renne og viste hvor hengiven man var til Sankt Lenin.

    Goggen, jeg klarer ikke å ta deg seriøst. Trekk hodet ut av all hermeneutikken og kikk bittelitt på virkeligheten, slik den var og nå er.

    (Etter hva jeg husker, var det konkurranse mellom skulptørene i å få til "beste flagrende frakk".

    Vis vedlegget 348969
    Og da er liksom dette religion?
    Når en har en historieforståelse - historisk materialisme - som i sin struktur legger opp til det eskatologiske, så er det ikke vanskelig å finne plass for dyrkelsen av forløserne…
    Poenget til Marx er at historien om kampen om produksjonsmidlene ender i en situasjon som kjennetegnes av at ingen har en priviligert tilgang til produksjonsmidlene. Veien dit er bl.a. gjennom å gjennomskue religionens undergravende funksjon for arbeiderklassen osv.

    Det er ingen religiøs eskatologi i dette. Men det er selvsagt interessant å sammenligne med religiøse paradigmer.

    Dyrking av statsledere blir temmelig søkt å mene er religion. Det mangler ikke på statuer av Churchill, Roosevelt, Kong Haakon osv osv
    Du er jo så innesnødd i teori og "antall engler på en nål" argumentasjon at virkeligheten går deg forbi. Det ble produsert ikonografi over sovjetrevolusjonens ledere og inspiratorer som overgår alt, i antall og størrelse. Det var regelrette konkurranser i å begå monumentale statuer, i et nå lattervekkende omfang, men dengang gjort i blodig alvor. Og lederne var gjenstand for tilbedelse man knapt kunne unngå å forveksle med religiøsitet. Selv tekstlæren hadde preg av bibelstudier, for å si det mildt. Grav deg ut i dagen, Goggen, få med deg litt virkelighet. Å lese deg er som å kikke inn i en vaskemaskin der biter av blad fra bøker kastes omkring og glimtvis kommer til syne gjennom glass og såpeskum. Bare rør.
     
    D

    Danke

    Gjest

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    21.212
    Antall liker
    30.687
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Og konklusjonen er dermed at alle annengenerasjons innvandrere er potensielle terrorister? Slik som alle enslige hvite menn fra Frogner er potensielle terrorister?
    Ditt utsagn, som jeg siterte, var at spesielt annengenerasjons innvandrere raskt tilpasset seg vår kultur. Jeg hevdet at så ikke alltid var tilfelle, QED. Hvis du vil skjele til Norge, ta en titt på Profetens Ummah. Annengenerasjons innvandrere, alle som en.

    mvh
    Faktisk så hevdet du ikke noe som helst, du bare antydet noe. Og QED brukes når man har bevist en hypotese, ikke motbevist en.

    Du argumenterer ved å vise til noen kriminelle personer. Da kan jeg jo plukke frem noen kriminelle etniske nordmenn og så er det jo et bevis på at de tilpasser seg Norge. Som et moteksempel til han skrullingen Ummah kan jeg høyne med n en av våre tidligere skrullinger Arne Myrdahl f.eks.
    Avledningsforsøkene dine er ganske klønete, synes jeg.

    Annengenerasjons innvandrere fra muslimske land stiller mesteparten av fremmedkrigere i Syria, 5 av 6 av Paris-attentatmennene, og er kraftig overrepresentert i kriminalstatistikken i land som fører slikt (https://en.wikipedia.org/wiki/Immigration_and_crime).

    Muligens funker din "empiri" på ditt eget, høyst personlige plan, men all statistikk viser en helt annen virkelighet.

    mvh
     
    Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn