Bil, båt og motorsykkel VW fersket i eksosjuks - kjøreforbud neste?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • H

    Hardingfele

    Gjest
    ÅH-NEIIII.

    Blir det ikke noe konkurs da ?
    Hva med alle milliardsøksmålene ?
    Er det slutt på underholdninga fra ingeniørene og statsviterne her inne?
    Ikke noe mer krisemaksimering heller ?
    Filler'n.
    Må jeg begynne å lese Dagbladet nå da?
    Ganske uinformert og tåpelig oppgulp, POB.

    VW må fikse snart 15 millioner biler (og det baller på seg med flere, etterhvert, ser vi)

    Slikt koster. Ikke bare når det gjelder logistikken forbundet med å gjennomføre det, men også fordi innsatsen fortrenger arbeid som skulle vært gjort på vanlige biler, servicearbeid som VAG ville tjent penger på -- og ikke som her, som de må betale selv.

    I tillegg altså at bilene de "fikser" vil få økt drivstofforbruk og redusert effekt. Hvem skal kompensere for det?

    Og hvem skal kompensere for fallet i bruktverdi? Både til bileierne og til dem som har investert i lån til VAG-gruppen?

    I tillegg altså et fjell av avgifter man har lurt seg unna som skal betales, i samtlige land VAG-gruppen har solgt biler i.

    For å klare å dekke regningen for denne gigantbrøleren, har gruppen skåret utviklingsbudsjettet inn forbi beinet og dypt ned i margen ...

    Denne historien er langt fra over, så følg med.
     
    Sist redigert av en moderator:

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    3.045
    Antall liker
    3.105
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    32
    ÅH-NEIIII.

    Blir det ikke noe konkurs da ?
    Hva med alle milliardsøksmålene ?
    Er det slutt på underholdninga fra ingeniørene og statsviterne her inne?
    Ikke noe mer krisemaksimering heller ?
    Filler'n.
    Må jeg begynne å lese Dagbladet nå da?
    Ganske uinformert og tåpelig oppgulp, POB.
    Jeg venta på den, og det var useriøst skrevet av meg, men det er slik en del av dere legger frem deres synspunkter, med dommedagsprofetier og konkurser. Sannheten i saken ligger ikke hos deg.
    Uinformert er jeg ikke, velger å se realistisk på det, og river meg ikke i håret av uavklarte saker.


    VW må fikse snart 15 millioner biler (og det baller på seg med flere, etterhvert, ser vi)

    Slikt koster. Ikke bare når det gjelder logistikken forbundet med å gjennomføre det, men også fordi innsatsen fortrenger arbeid som skulle vært gjort på vanlige biler, servicearbeid som VAG ville tjent penger på -- og ikke som her, som de må betale selv.
    Antagelig blir dette fikset så langt det er mulig på en ordinær service for å holde kostnader nede og logistikken riktig, de klarer uansett ikke gjennomføre dette utenom "vanlig" drift på værkstedene.

    I tillegg altså at bilene de "fikser" vil få økt drivstofforbruk og redusert effekt. Hvem skal kompensere for det?
    Hvorfor blir det økt forbruk og mindre ytelse ? Og hvor har du dette fra ? VAG sier vel noe annet.

    Og hvem skal kompensere for fallet i bruktverdi? Både til bileierne og til dem som har investert i lån til VAG-gruppen?
    Fall i verdi er kun spekulasjoner.
    Aksjekursen peker snart riktig vei igjen (tror faktisk det er oppgang nå), og utlånere vil få sine verdier sikret.


    I tillegg altså et fjell av avgifter man har lurt seg unna som skal betales, i samtlige land VAG-gruppen har solgt biler i.
    Avgifter kommer de ikke unna, men ingen vet noe størrelse på dette ennå.

    For å klare å dekke regningen for denne gigantbrøleren, har gruppen skåret utviklingsbudsjettet inn forbi beinet og dypt ned i margen ...

    Denne historien er langt fra over, så følg med.
    Ja, den med Dagbladet var nok litt drøy synes jeg, det burde jeg holde meg for god til.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.425
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Prøvekjørte Passat GTE i dag, overraskende fin bil.
     

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.341
    Antall liker
    1.241
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Hadde Passat tidligere som var på verksted 13 ganger på 1,5 år.
    Mye krangel med leverandør. Holdte ikke ut lengre og byttet.
    De kan godt gå konk for min del.....
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.532
    Antall liker
    41.308
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Tja, den koreanske boten er på ca 1000 kr pr bil. Hvis vi leker med tanken om at det samme beløpet vil gjelde alle ca 15 millioner biler med fuskemotor som er "oppdaget" til nå, blir jo det småpene 15 milliarder kroner i tillegg til kostnadene ved å tilbakekalle og fikse bilene, erstatninger til kunder, advokatkostnader, etc. Ikke nok til å knekke VW over natten, men jeg tror ikke jeg ville kalt det en "relativt liten sak".
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.275
    Antall liker
    11.158
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Offtopic hadde ikke være rare greiene dersom folk skulle holde seg ontopic.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.271
    Antall liker
    4.081
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Nå er jo ikke dette lengre en dieselsak. Bensinmotorene har jo også fått sin omgang med utslippsjuks.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.275
    Antall liker
    11.158
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Men om plugin hybriden også er rammet, er vel det en ørliten overraskelse?
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.702
    Antall liker
    11.054
    Sted
    Trondheim
    Ja, den har bensinmotor. Jeg har en Golf GTE. Har hatt den i 3,5 mnd hittil, og den er en fryd å kjøre. Kvikk i forbikjøringer og svært stillegående. Jeg har kjørt 2500 km så langt og brukt ca 60 l bensin - gjennomsnittlig forbruk på ca 0,24 l/mil. Det er jo mer enn EU-syklusen tilsier, men den er jo rimelig urealistisk da. Batteriet holder til den daglige kjøringen til/fra jobb/butikk/sentrum, og så har man kombinasjon el/bensin for lengre turer. Passer akkurat til mitt kjøremønster.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.702
    Antall liker
    11.054
    Sted
    Trondheim
    Nå er jo ikke dette lengre en dieselsak. Bensinmotorene har jo også fått sin omgang med utslippsjuks.
    Så langt er det bare bensinmotorene med sylinderkutt som er berørt (1.4 TSI ACT - den som slår av en sylinder når den ikke trengs). GTEene har ikke denne teknologien.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.271
    Antall liker
    4.081
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Nå er det ikke veldig mange ukene siden det bare var en spesifikk dieselmotor som var berørt. Så selv om det du sier gir mening, så ville vel ingen bli spesielt overrasket dersom det viser seg at samtlige bilmodeller har blitt juksa med. tilogmed den rene elbilen deres kunna ha pøst ut nox og co2 uten at det egentlig hadde overrasket meg nå, med tanke på hvordan saken har økt i omfang fra uke til uke.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.300
    Antall liker
    899
    Tja, den koreanske boten er på ca 1000 kr pr bil. Hvis vi leker med tanken om at det samme beløpet vil gjelde alle ca 15 millioner biler med fuskemotor som er "oppdaget" til nå, blir jo det småpene 15 milliarder kroner i tillegg til kostnadene ved å tilbakekalle og fikse bilene, erstatninger til kunder, advokatkostnader, etc. Ikke nok til å knekke VW over natten, men jeg tror ikke jeg ville kalt det en "relativt liten sak".
    Hvis man leker videre så har VW tjent svært gode penger på å selge de 15 millioner bilene, og har i tillegg sugerøret på plass i 15 millioner lommebøker de neste 10-15 årene mens bilen ruller. Toyota er f.eks. helt utradert på nyttebiler, jfr Hiace. Disse pengene hentes fort inn.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Tja, den koreanske boten er på ca 1000 kr pr bil. Hvis vi leker med tanken om at det samme beløpet vil gjelde alle ca 15 millioner biler med fuskemotor som er "oppdaget" til nå, blir jo det småpene 15 milliarder kroner i tillegg til kostnadene ved å tilbakekalle og fikse bilene, erstatninger til kunder, advokatkostnader, etc. Ikke nok til å knekke VW over natten, men jeg tror ikke jeg ville kalt det en "relativt liten sak".
    Hvis man leker videre så har VW tjent svært gode penger på å selge de 15 millioner bilene, og har i tillegg sugerøret på plass i 15 millioner lommebøker de neste 10-15 årene mens bilen ruller. Toyota er f.eks. helt utradert på nyttebiler, jfr Hiace. Disse pengene hentes fort inn.
    Har de det? VW er jo kjent for å ha bransjens desidert laveste marginer
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    Mange innbiller seg at bilfabrikanter tjener mye på bilsalg. Bildet i Norge er ikke representativt for situasjonen ellers. Man tjener på service og annen oppfølging, mens konkurransen fabrikantene imellom presser prisene ut.

    Car Dealers Earn Just $23 Per Car Sold

    Toyota har best margin av de store. Vi i Norge har et skrudd bilde av situasjonen pga de enorme avgiftene staten legger på nye biler, sammenlignet med de fleste andre land. Bilforhandlere i utlandet er veldig misunnelige på norske kolleger, som kommer langt bedre utav det, fordi kalkylegrunnlaget de begynner med, når de skal legge inn sin gevinst, er så mye høyere. Så detjener tusener, der en amerikansk bilforhandler tjener 23 dollar pr bil, i snitt.

    Amerikanske forhandlere tar igjen på andre områder, som man kan se i artikkelen.

    image.jpeg
     
    Sist redigert av en moderator:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.532
    Antall liker
    41.308
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Vredens argumenterte i flere år, i engelskspråklige artikler skrevet under fullt navn på industriblogger, for hvorfor GM nødvendigvis måtte gå konk. Hvilket det til slutt gjorde. Han selekterte sine kilder godt.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.425
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Helt enig i det du skriver Asbjørn, skulle ønske jeg var like flink til å føre pennen.

    Når det er sagt så siktet jeg til selektering av kilder og evnen til å plukke ut kilder og presentere de.
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.952
    Antall liker
    1.319
    Kan ikke huske sist jeg så en luftmassemåler uten dette gitteret som en integrert del av huset. Falt det ikke VW inn å bruke det istedetfor å trikse med software for å greie utslippskravene? De har antagelig måtte spesifisere at de Ikke ville ha gitter da de la ut anbud på MAF enhetene.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.425
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Hvor mange sjekker luftmengdemåler opp mot estimert verdi som en del av vedlikeholdet? Bilverkstedet gjør det ikke.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.195
    Antall liker
    8.406
    Torget vurderinger
    12
    Hvis fiksen til VW er så enkel som det beskrives, en ny plastdel og litt oppgradert programvare, hvorfor i huleste ble ikke bilene levert slik i utgangspunktet? Dette stinker råttent lang vei. Og så er det visstnok 2 utro tjenere hos Audi som har fikset 3l dieselmotorene deres. I do not believe a shit from that company anymore.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.195
    Antall liker
    8.406
    Torget vurderinger
    12
    Men de har ikke blitt avslørt for juks. Dårlige testmetoder er en annen sak. Og tyske AMS er knappest nøytrale ...
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.271
    Antall liker
    4.081
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Ikke mange ukene siden vi hadde omstrukturering av vann som tema her på sentralen. Nå er det altså omstrukturering av luft som er greia.
    Følg med neste uke, da lanseres omstrukturert strøm som vil gi elbilene korrekt rekkevidde og ytelse!
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.195
    Antall liker
    8.406
    Torget vurderinger
    12
    Ingen snakker om å jukse, men denne type målinger kan gi stor respons ved liten endring. Tysk bilindustri og ærefølelse har fått en knekk. Tilliten til markedet må gjenopprettes. Ikke tro det ligger miljøidealisme bak dette :).
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.368
    Antall liker
    8.855
    Torget vurderinger
    1
    Ja, den har bensinmotor. Jeg har en Golf GTE. Har hatt den i 3,5 mnd hittil, og den er en fryd å kjøre. Kvikk i forbikjøringer og svært stillegående. Jeg har kjørt 2500 km så langt og brukt ca 60 l bensin - gjennomsnittlig forbruk på ca 0,24 l/mil. Det er jo mer enn EU-syklusen tilsier, men den er jo rimelig urealistisk da. Batteriet holder til den daglige kjøringen til/fra jobb/butikk/sentrum, og så har man kombinasjon el/bensin for lengre turer. Passer akkurat til mitt kjøremønster.
    Jeg var mest positivt overrasket over bilens fine fjæringskomfort. De ekstra 300kg gjør den godt...
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.251
    Antall liker
    14.805
    At slaget stuper i US of A er en bekymring til tross for at det ugjør en liten del av totalen, for det var her VW skulle vokse. De ligger laaaangt bak Toyota i det amerikanske bilmarkedet. "Clean Diesel" var strategien og den feilet.

    "Fiksen" de har lansert funker også så vidt jeg har skjønt kun i Europa siden testene der er såpass idiotiske i utgangspunktet at det ikke skal så mye til å passere de.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.741
    Antall liker
    111.637
    Torget vurderinger
    23
    No har me juksa litt... ser ut som de har vært innom designavdelingen til Range Rover en tur..

    Volkswagen-Cross-Coupe-GTE-Concept-2015-photo-1.jpg

    Volkswagen-Cross-Coupe-GTE-Concept-2015-photo-5.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn