Bil, båt og motorsykkel VW fersket i eksosjuks - kjøreforbud neste?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • H

    Hardingfele

    Gjest
    Bare å følge med her. Skal nok ha en vedvarende kuldeperiode før det blir riktig ille. Klikk på stedsnavn for å få opp kart med monitoroversikt.

    Luftkvalitet.info - Luftkvalitet in Norge

    Fikk forøvrig e-post fra Møller: bilen kan gjøres utslippskompatibel med en enkel programvareoppdatering, "uten at ytelse eller forbruk påvirkes".

    Ja, og alle Møllers kunder må ha vært veldig godtroende tidligere, siden de kan skrive noe så dumt. Da må man jo undre over hvorfor de ikke gjorde det slik i sin tid? :)
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.741
    Antall liker
    111.636
    Torget vurderinger
    23
    Sist jeg var i Shanghai fikk jeg luftveisinfeksjon etter bare en times tid! Et helvete - og da SÅ du ikke forurensningen en gang, men du kjente lukta av kjemikalier etc.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.700
    Antall liker
    11.054
    Sted
    Trondheim
    Jeg har tydeligvis vært heldig. Jeg har vært i Hong Kong, Beijing og Shanghai. Nydelig vær alle tre stedene. Sol fra skyfri himmel i Beijing. Uten at jeg dermed tror at det er slik der til vanlig.
     

    KjellR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Innlegg
    3.554
    Antall liker
    3.506
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    Sist jeg var i Shanghai fikk jeg luftveisinfeksjon etter bare en times tid! Et helvete - og da SÅ du ikke forurensningen en gang, men du kjente lukta av kjemikalier etc.
    Var på en del (jobb)turer til Shanghai for 12 - 13 år siden. Da var trafikken langt ifra så tung som den er i nå nyere tid, og det var ok å være ute på byvandring.
    Men hører det er blitt ganske ugreit etterhvert...
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    I høst har jeg vært inne i Oslo ved en del anledninger. Begynner å småhoste etter en dag, om jeg prøver å fylle lungene hoster jeg skarpt. Hosten forsvinner når jeg kommer hjem igjen. Var plaget med det hele tiden jeg bodde i Oslo sist. Er ikke astmatiker, men tydeligvis følsom for luften i Oslo.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.300
    Antall liker
    899
    Dersom du vet at de vil stige 20-40% så er det jo bare å låne i vei for å finansiere det. Det er jo sikker inntekt.

    Med den tankegangen der vil jeg anbefale å holde deg langt unna aksjer i alle fall. Det finnes ikke noen aksje man vet vil stige 20-40% innen 1-2 år. Om det er Volkswagen du tenker på så minner jeg om at verdien av selskapet fallt mye mer før dieseljukset ble kjent enn etterpå. Verdien toppet i februar/mars 2015 på ca 240 EUR pr. askje. Dagen før dieselsaken sprakk kostet den 168 Euro - en nedgang på 30%. Nå koster den ca 130 Euro, eller ca 22% mindre enn før dieselsaken sprakk.

    I tillegg minner jeg om at VW handles i EUR, mens dine midler er i NOK, så du får valutakursrisikoen på toppen. Om kronen skulle finne på å styrke seg tilbake til lave på 8-tallet så kan du tape 10-15% der (og motsatt om kronen skulle svekke seg enda mer mot EUR).

    En garantert investering i NOK for privatpersoner har en avkastning på ca 2% i året. Det er hva du får på en høyrentekonto for inntil 2 mio så det er garantert av staten.
    Den millionen har snart økt med 400.000. Kanskje når vi halvmillionen før jul.

    image.jpg
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.654
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Da jeg studerte i Los Angeles på begynnelsen av 80-tallet var det så mye smog at himmelen var helt gul. Og det nesten uten en eneste VW.. Storm i vannglass så langt, denne tråden. Luftkvaliteten i Oslo kan ikke alene tilskrives VW.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.195
    Antall liker
    8.406
    Torget vurderinger
    12
    Det er det vel neppe noen som har sagt. Men VW har storsatset på dieselmotorer som frmdeles skaper store mengder usunn luftkvalitet lokalt med sine NOx-utslipp. At VW har latt som at de er bedre enn de er i så måte har hvertfall ikke bidratt positivt. Men nå er vel oljebrennere uansett bare en gammeldags måte å varme opp bygninger på..... Å net, det stemmer, det er visst dreiemomentet som er clouet i en motor som man lærte å si i kor for noen år tilbake..... (smilefjes med himlende øyne)
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.654
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Kjører bla diesel brenner uten partikkelfilter. Betaler ekstra årsavgift pga dette. På tide å ta en Oslo tur for å få valuta for pengene...
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.195
    Antall liker
    8.406
    Torget vurderinger
    12
    Hei mister. Du har ikke rett til å forurense selv om du betaler avgift for det ;). Har du diesel? Sa ikke du at du i motsetning til meg hadde ordentlig motor i tyskerjævelen........

    edit: når jeg tenker meg snakker du selvfølgelig om landroveren. Puuh...
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    16.483
    Antall liker
    13.162
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Oslo-smogen vinterstid er ikke akkurat av nyere dato. Husker en tur nedover for vel 20 år siden, rundt begynnelsen av desember. Råtåka og dunsten fikk det ordentlig til å snurpe seg i brystet på en som er vant til frisk sjøluft......
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.248
    Antall liker
    14.801
    Oslo-smogen vinterstid er ikke akkurat av nyere dato. Husker en tur nedover for vel 20 år siden, rundt begynnelsen av desember. Råtåka og dunsten fikk det ordentlig til å snurpe seg i brystet på en som er vant til frisk sjøluft......
    Jeg har ikke tall, men antar at bruken av oljefyr eksempelvis har fallt ganske så mye i Oslo. Jeg kjøpte hus med oljefyr, den snurpet i seg 3-4000 liter i året før jeg pensjonerte den. Alt utslipp lokalt i Oslo. Til sammenligning dekket samme mengde drivstoff en 4-5 års dieselforbruk på bilen, hvorav mesteparten ble spyttet ut (og i tillegg til en viss grad renset) over det ganske land.

    I parantes bemerket er det lang mer energieffektivt å brenne olje for å varme opp bolig og tappevann og la bilen gå på el enn omvendt. Oljefyren jeg hev ut hadde en virkningsgrad på ca 95%.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.654
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Og plutselig kommer VW med en hydrogen bil som blåser div El biler av banen. Hydrogen er fremtiden, bare vent å se.. :)
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.248
    Antall liker
    14.801
    For din del kan vel fremtidens biler gå på hvasomhelst så lenge det ikke er strøm.

    (Hydrogen er i prinsippet en elbil, forresten)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.531
    Antall liker
    41.301
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har aldri forstått hvorfor det skulle være så bra å ta strøm, bruke den til å elektrolysere vann til hydrogen og oksygen, frakte hydrogenet rundt om i tankbiler, fylle det på en annen bil, og så bruke en brenselscelle til å regenerere strøm som man kan drive en elbil med. De to ekstra konverteringene halverer virkningsgraden i kjeden. Og det er i beste fall. I praksis produseres hydrogen ved cracking av naturgass til hydrogen og karbondioksyd (som går rett ut i luften).

    Eneste "fordel" måtte være at selve ladingen ikke tar så lang tid, men det er før man legger til tiden det tar å kjøre til en hydrogenstasjon. Som med en fossilbil må man også stå ved siden av i vinterkulden og overvåke prosessen mens bilen lader. Ladingen av en vanlig batterielektrisk bil i daglig bruk tar i praksis kortere tid. Stikkontakter finnes overalt, så man bruker 20 sek på å plugge inn når man parkerer og nye 20 sek på å plugge ut når man skal kjøre. That's all, folks!
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    Hydrogen er et desperat forsøk på å holde liv i nåværende struktur for tanking av biler. Desentralisert lading er faktorer overlegent. Og da ser vi bort fra problemer forbundet med kombinasjonen hydrogen og metall.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.248
    Antall liker
    14.801
    Ikke forvirre HCS med basale fakta nå. Viktigste er som sagt åpenbart at bilen ikke er ladbar fra strømnettet.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.531
    Antall liker
    41.301
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Som flere av oss har forsøkt å forklare: Dette var ikke snakk om en overhengende fare for "sudden death" (med mindre finansieringskostnadene plutselig økte så mye at korthuset VW Credit kollapset). Det er summen av alle bøter og erstatninger som kommer til å bli en tung bør over ganske lang tid sammen med slitasjen på merkevaren ved stadige drypp om saken. VW forsøkte å legge den død, men mislyktes. Den kommer til å være en klamp om foten på VW i mange år. Det vil føre til at de vil miste markedsandeler, ha mindre penger til produktutvikling og investeringer, som i sin tur svekker konkurranseposisjonen og fører til tapte markedsandeler, osv. Hvor alvorlig den spiralen blir står ennå igjen å se. Vi får se når 2020-modellene skal lanseres.
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    Trodde VW var dødsdømt og nærmest nedlagt jeg. Jaggu er de frekke som stadig holder på... ;)
    Mens VW, ikke overraskende, har forsøkt å få gjennom en "fix" via Tysklands godkjenningsinstans, der man skulle innbille verden at alt som skal til var en oppdatering av software, finner amerikanerne at dette er lattervekkende usannsynlig. Så de har nettopp avvist VWs bud på hva som må til.

    Det betyr selvsagt nye runder her i Europa, for bileiere er vel ikke så snøblinde som enkelte kommentarer her kan tyde på?

    California board rejects Volkswagen's diesel fix plan | Reuters
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.741
    Antall liker
    111.636
    Torget vurderinger
    23
    Så at det var varslet søksmål fra den amerikanske stat i størrelsesorden 160 milliarder...... dette går skeis er jeg redd. Vanskelig å komme unna i søksmålenes hjemland. Det væres blod.
     

    freddie77

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.09.2009
    Innlegg
    865
    Antall liker
    457
    Hardingfele skrev:
    Det betyr selvsagt nye runder her i Europa, for bileiere er vel ikke så snøblinde som enkelte kommentarer her kan tyde på?
    Hvorfor skulle det føre til nye runder i Europa dersom fixen er godkjent og tilfredsstiller europeiske krav som ikke er like strenge som i USA?
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    Fordi bileierne ikke kommer til å akseptere en løsning som betyr at biler med denne motoren taper betydelig verdi ved videresalg. Et stort antall søksmål i gang mot VW i Europa, fra sammenslutninger av bileiere. USAs reaksjon blir god ammunisjon i de rettssakene. Og VW vil bli nødt til å tilby samme løsning i Europa som i USA. (Der har forøvrig alle berørte eiere alt fått litt sukkerspinn før de offisielle reaksjonene.)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn