Hva med stor felle over hele frontveggen dekket av f.eks masonittplate? eller diffusorer av f.eks. isopor eller hard EPS? da vil du jo beholde refleksjonene over 500hz for klangen sin del, samt få bukt med bassabsorpsjonen. Kunne vært en ide dersom du ikke har lyst til å ty til kommersielle løsninger.Det har du helt rett i. Har fått målt litt etter å ha skjøtet fire XLR kabler og brukt det som mikrofonkabel. Flyttet to absorbenter til frontvegg og vips så var hele dippen borte, pluss litt annet også. Etter noe flytting på remedier havnet resultatet innenfor +/- 5 db mellom 60-400hz uglattet - høyeste nivå lå ved 70 hzDen smale dippen rundt 150 er muligens kansellering fra frontveggen? Dvs lyd fra baksiden som har gått i frontvegg og kommet tilbake ute av fase ift forroversignalet
Frontvegg må til pers!
Ikke umulig - men som den meget objektive personen jeg er, og dessuten helt på tilskuerbenken i denne debatten må jeg nok si at rørfundamentalistene fortsatt leder i påberopelsen om den eneste sannhet. Ja, også Kortvarig daer alle dsp´ere fundamentalister?
de besitter den eneste sannhet?
Men så var det dette med ørene da....
for min del er det ikke snakk om tiltro til noe enn det som kan høres, og der har hittil dsp feilet for megDet har du rett i emo - det hjelper ikke når ørene er fulle av %#)(&GGBVUYD/)(&%#(/&%G i kombinasjon med religiøs tiltro til bestemte konsepter.
Man opplever ting anderledes, dine opplevelser er ofte ganske anderledes enn mine....f.eks test av Bryston 300W i bassen vs Anatec kl.D, hvor jeg foretrekker kl.D. 300B vs accuphase/first watt kl.a til horn, der jeg gjentatte ganger velger trisser.for min del er det ikke snakk om tiltro til noe enn det som kan høres, og der har hittil dsp feilet for megDet har du rett i emo - det hjelper ikke når ørene er fulle av %#)(&GGBVUYD/)(&%#(/&%G i kombinasjon med religiøs tiltro til bestemte konsepter.
men dsp er jo en rimelig shortcut til grei lyd
et bra passivt filter koster jo mere enn en dsp som dekker filter, dac og hele smæla...ikke rart det er populært...
mvh
Leif
Ikke sikker på hviket bilde du vil ha, men her kommer en måling av den ene høytaleren.Ønsker meg et et bilde, 8x12_TOM
Gjort mest for tyngden/gledens skyld. Låter nok likt når alt er tunet inn med en god DSP.men choker i Pass liker dere...
Neida, ikke oppfattet jeg det sånn heller.Ingen som mobber her Bergfinn. Hverken jeg, 8x eller for den saks skyld LMC.
tulling!Gjort mest for tyngden/gledens skyld. Låter nok likt når alt er tunet inn med en god DSP.men choker i Pass liker dere...
spiller ingen rolle for meg om dsp ere ratter seg ut i bushenIts Leifs way or the highway.......
For noen er det og ok og være selvhjulpen. Og det er det nok lettere med DSP og målemic enn delefilterkomponenter og loddebolt..
NKåre er på plass ja....Det koker vel enkelt og greit ned til at LMC ønsker forvrengning i oppsettet sitt og da er ikke aktivt delefilter og moderne transistorer veien.
For min del synes jeg det har sin sjarm og noe euforisk forvrengning kan være fordelaktig til enkelte innspillinger. Samtidig tror jeg det også handler mye om vaner og lyttemiljøet/akustikken.
Hehe. Spiller ingen rolle for meg om det heter Hypex, Anaview, Abletec, Bryston, Nelson Pass eller DP. Men jeg foretrekker effektforsterkere som er transparente til mye musikk ja.NKåre er på plass ja....Det koker vel enkelt og greit ned til at LMC ønsker forvrengning i oppsettet sitt og da er ikke aktivt delefilter og moderne transistorer veien.
For min del synes jeg det har sin sjarm og noe euforisk forvrengning kan være fordelaktig til enkelte innspillinger. Samtidig tror jeg det også handler mye om vaner og lyttemiljøet/akustikken.
ja da forsterker du i alle fall ikke problemet upstream......Heller liten psu i dsp en skrikete pa-drivere...
sett på et Steinway opptak med Ncore og lytt til overtonestrukturenHehe. Spiller ingen rolle for meg om det heter Hypex, Anaview, Abletec, Bryston, Nelson Pass eller DP. Men jeg foretrekker effektforsterkere som er transparente til mye musikk ja.NKåre er på plass ja....Det koker vel enkelt og greit ned til at LMC ønsker forvrengning i oppsettet sitt og da er ikke aktivt delefilter og moderne transistorer veien.
For min del synes jeg det har sin sjarm og noe euforisk forvrengning kan være fordelaktig til enkelte innspillinger. Samtidig tror jeg det også handler mye om vaner og lyttemiljøet/akustikken.
Hvis det absolutt ikke låter bra med transparent elektronikk, så er det som regel en solid skavank et annet sted i anlegget.
For det første - hvor får du dette med peanut PSU fra? FYI, jeg personlig spiller ikke på Groundsound dersom det er det du sikter til - her er det rent analogt. Og i følge Robert (som tross alt har konstruert og produsert GS) så er det prøvd ut, og hadde ingen hørbar effekt med større PSU. Og overdim i din verden er kanskje akkurat lagom i MIN. Alt henger sammen, også "tykke aluplater" - ikke alltid at forskalingsbord funker serru. Er noe med vektforhold mellom bevegelige og stasjonære deler.rart at Sluket, der alt skal være så overdimensjonert, tryner på målstreken, med en peanøtt psu i en så kritisk funksjon!?
men tykke aluplater må det være!
Jeg tror kanskje du overser en del av totaliteten og hvor mye spesielt høyttalerne, plassering, frekvensrespons og akustikk spiller inn på det tonale.sett på et Steinway opptak med Ncore og lytt til overtonestrukturen
kommer til å høres ut som et yamaha el-piano
ENIG!Ingen her som har tatt digital deling til det ytterste, verken hypex eller groundsound representerer vel det ypperste av hva som kan oppnås med dsp.
I teorien og "verdens beste " anlegg , skulle man vel tro at i hvilken form kildemateterialet var i ved skapelsen, var ganske utslagsgivende ?
Rent lydmessig så tror jeg ikke Hypex DLCP mangler noe særlig på være transparent. Funksjonsmessig har den derimot svakheter og da spesielt mulighet for FIR filtre. Selv om det riktig nok ikke er 100% sikkert at FIR er en hørbar oppgradering. Groundsound var når jeg testet den et godt stykke unna.Ingen her som har tatt digital deling til det ytterste, verken hypex eller groundsound representerer vel det ypperste av hva som kan oppnås med dsp.
I teorien og "verdens beste " anlegg , skulle man vel tro at i hvilken form kildemateterialet var i ved skapelsen, var ganske utslagsgivende ?