Poenget mitt er at klangsignaturen til 300B bl.a. er farget av en andel med (2. harmonisk) forvrengning. Så hvordan skulle man klare å gjenskape den uten forvrengning? Du skriver vitterlig at de spiller som 300B, men uten forvrengning. Det er strengt tatt ikke mulig, om du skjønner hva jeg prøver å si. Men greit, la det være med det.
Nå vel. Har du hørt vellykkede interstage-konstruksjoner med 300B bestykning? Begrepet "forvrengning" er ikke akkurat det første som slår en. Lytter du på de beste Spec-forsterkerne, vil du definitivt oppleve en lydsignatur som minner sterkt om gode interstagekonstruksjoner. Det er klangspekteret som er fellesnevneren. Evnen til å gjenskape ekte akustikk, overtonestruktur, liv.
Mvh
Håkon Rognlien
Hva er poenget med innlegget ditt, Håkon?
Jeg går ut ifra at det er The Lars du sikter til da det ikke finnes mange interstage 300B-konstruksjoner der ute? Ja, jeg har hørt vellykkede 300B konstruksjoner og vi er sågar forhandler av rørforsterkere i ultra high-end klassen. Vi har for øvrig en TRON Discovery Reference 300B forsterker i demo og har hatt det i flere år nå. Så jeg er svært godt kjent med lydsignaturen til 300B.
Det er dog allmennkunnskap at forvrengning er en (positiv?) egenskap ved rør og det kommer man ikke unna uansett hvor god resten av forsterkerkonstruksjonen måtte være. Det burde du være den første til å være klar over med din erfaring..?