Forsterkere Flere produsenter av forsterkere går over til klasse D. Hvorfor?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.837
    Antall liker
    39.993
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Med høyfrekvente kretser som en nCore eller chipamp vil kretslayout ha mye å si. Det handler om lengde og bredde av traces, hvilke komponenter som er plassert ved siden av hverandre, bruk av jordingsplan osv. Eminent målbart, alt sammen, og kan dessuten simuleres.

    Tom Christiansen skriver litt om det her: LM3886 Chip Amp Stability Analysis
    Bruno Putzeys skriver også litt om kretslayout og EMI her: UcD and EMI

    Men begge skriver veldig lite om hørbare (og ikke målbare) forskjeller mellom ledninger av sølv vs kobber.
    Hvis man f.eks plasserte strømforsyningen i et separat kabinett, mener du det ville gitt en målbar forbedring i forhold til standard-kit'et fra Hypex?
    Nei, snarere tvert i mot. Induktansen i den ekstra kablingen og kontaktmotstanden i koblingspunktene (og lykke til med å finne egnede kontakter, forresten) ville skapt mye mer problemer enn det "løste". Med nCore ville jeg fulgt Brunos instrukser til punkt og prikke, inkludert jordingskjema og balansert input. Jeg ser ingen oppside ved å forsøke å være lur med den der, bare noen opplagte muligheter til å rote det til.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.463
    Antall liker
    16.787
    Sted
    Østfold
    EQ cannot fix ANY acoustical problems whether they are from waveguides or direct radiators. They can do "perfect" correction at a single point - by making ALL other points worse. Numerous studies have shown that this is a mixed bag - sometimes the sound improves sometimes it degrades. Basically if the problem are not primarily acoustical ones then we can expect an improvement, but if ther are acoustical in nature you should expect them to degrade.
    Skremmende at folk med slike holdninger får gå løse.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    EQ cannot fix ANY acoustical problems whether they are from waveguides or direct radiators. They can do "perfect" correction at a single point - by making ALL other points worse. Numerous studies have shown that this is a mixed bag - sometimes the sound improves sometimes it degrades. Basically if the problem are not primarily acoustical ones then we can expect an improvement, but if ther are acoustical in nature you should expect them to degrade.
    Skremmende at folk med slike holdninger får gå løse.
    Nokså likt mine egne tanker om den saken.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.463
    Antall liker
    16.787
    Sted
    Østfold
    Svaret fins kanskje oppi tråden her et sted, eller kanskje ikke.
    Men det kan i hvertfall være lurt å ikke kjøpe en slik klasse-D forsterker, hvis du har tenkt å bruke den til musikk:

    Vis vedlegget 357965

    Dette er en enkel og avslørende måling av ulyd fra en forsterker.
    Hvilken forsterker er det der? Jeg kan ikke huske jeg noen sinne har sett en så katastrofal IMD-måling.
     

    Ketil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Innlegg
    2.318
    Antall liker
    892
    Da tror jeg det gikk et lys opp for meg.....
    Det sies at 90% av all kommunikasjon er ikke-verbal. Jeg skal ikke gå god for tallet, men når man skriver og leser på et forum er det nok noe man bør ha i bakhodet. Selv om vi har disse berømte smiley'ene til hjelp så er de nok en relativ dårlig erstatning for den ikke-verbale kommunikasjonen.
     

    Crusty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.09.2012
    Innlegg
    3.109
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Horten
    Svaret fins kanskje oppi tråden her et sted, eller kanskje ikke.
    Men det kan i hvertfall være lurt å ikke kjøpe en slik klasse-D forsterker, hvis du har tenkt å bruke den til musikk:

    Vis vedlegget 357965

    Dette er en enkel og avslørende måling av ulyd fra en forsterker.
    Hvilken forsterker er det der? Jeg kan ikke huske jeg noen sinne har sett en så katastrofal IMD-måling.
    Ja, det skulle jeg gjerne likt å vite også. Så jeg/vi slipper å kjøpe dritten. Ser ikke helt poenget med å legge ut en sånn måling uten å samtidig fortelle hva den faktisk kommer fra.

    Hvis ikke poenget er å kokketere med at man "ikke vil henge ut noen". Men da kunne man vel bare gitt faen i å legge ut målingen i utgangspunktet... Eller?
     
    Sist redigert:
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Å "henge ut" var da en merkelig måte å se det på. Tenker man sånn i noen annen bransje? Om dieselbilene til VW, for eksempel?
     

    Crusty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.09.2012
    Innlegg
    3.109
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Horten
    Å "henge ut" var da en merkelig måte å se det på. Tenker man sånn i noen annen bransje? Om dieselbilene til VW, for eksempel?
    Det er det jeg også lurer på. Det var vel egentlig poenget. Og svaret er mest sannsynlig "nei". Heldigvis.
    Men innen denne hobbyen har vi hatt utallige eksempler på at visse mennesker mener at "bransjen" må forsvares til enhver pris.
    De som stiller spørsmål blir jo gjerne stemplet som bråkmakere som "ikke engang hører på musikk, men bare måler". Merkelig holdning, spør du meg.

    Det jeg mener er; skal man legge ut en måling som ikke ligner grisen, så ha samtidig baller til å fortelle hvilket produkt som faktisk har blitt målt.
    Å ikke nevne navn blir jo fullstendig meningsløst og hjelper ingen.
     
    Sist redigert:

    kortvarig

    Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Innlegg
    2.237
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    Gætter på det er ICEpower :) Men ja , synes også det er mærkeligt at lægge så ringe en måling ud og ikke fortælle hvilket fabrikat det drejer sig om.
     

    eldo472

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.01.2005
    Innlegg
    1.043
    Antall liker
    299
    Sted
    Tranby
    Sony har nå gått tilbake fra s-master til gamle måten på både hifi og surround.

    Årsaken var at prisen på surround forsterkerne var for dyre og på hifi fikk de dårlig respons fra kundene.

    Her er Sony sin argumentasjon for s-master / pwm konstruksjon klippet fra: https://docs.sony.com/release/ES_STR_05_Final.pdf.

    Why Digital Amplification? After decades of engineering practice, the limitations and awkwardcharacteristics of traditional amplifiers have become so familiar that mostengineers don't even notice them:
    • Complexity. In the context of today's home theater receivers, you havedigital source material processed through a digital preamplifier—only to beconverted to analog prior to amplification.
    • Heat generation. Conventional power output transistors throw off much oftheir power as heat. And heat is always bad for electronics.
    • Thermal modulation distortion. Changes in the audio signal cause immediate changes in the output transistor temperature, which in turn causechanges in transistor performance! This is thermal modulation distortion.
    • Crossover distortion. Conventional transistor pairs create crossoverdistortion, which becomes particularly audible during quiet passages. Thenormal solution is amplifier bias—which means more heat!
    • Open-loop distortion. Traditional amplifiers typically generate substantial"open-loop" distortion. The Negative Feedback (NFB) used to correct thiscan trigger other problems like Transient Intermodulation Distortion.

    Commonly understood for decades, these limitations are so thoroughlyingrained in home audio design that they're considered "inevitable." Resolvingthese issues means accepting massive heat sinks, tolerating circuitous signalpaths and chasing down transient distortions. ... Digital amplifiers had been around for decades, outside the mainstream ofhome audio. But great strides in Large Scale Integration (LSI), 1-bit processingand faster MOS FET output transistors have opened the door to a new generation of digital amplifier technology.

    Her er en artikkel om mannen bak Sony sine topp serier fra 90 tallet og utviklingen av pwm modellene.
    The "mad scientist" of Sony audio | Sound & Vision

    Teknologien har gjort at man nå kan lage klasse-d bedre enn før.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.837
    Antall liker
    39.993
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Og lurer man på om forsterkeren har en varm klang, så kan denne målingen avsløre dette ved at det oppstår lavere ordens imd komponenter ved mye lavere frekvens, slik som i en C15:

    Vis vedlegget 357968
    Forvrengningsmønsteret ser kjent ut. Lave forvrengningsnivåer med en overvekt av ørevennlig andreordens, lite av høyere orden. Kan så vidt se sjetteordens stikke opp av støygulvet ved 3 kHz, men ved fullstendig uhørbare nivåer. Hvis dette er en MBL Corona C15, så har den et Hypex klasse D utgangstrinn. Theta Digital Prometheus også. Og NAD 3020D.
    MBL Corona C15 monoblock power amplifier Measurements | Stereophile.com
    Theta Digital Prometheus monoblock power amplifier Measurements | Stereophile.com
    NAD D 3020 integrated amplifier Measurements | Stereophile.com

    Spørsmålet i trådtittelen kan også besvares med dette bildet av en NAD 3020 og 3020D.
    image.jpeg
     
    Sist redigert:

    JENO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Innlegg
    2.603
    Antall liker
    1.389
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    Theta har ikke UCD, men NC1200. :)

    Kvålsvoll:

    Hadde vært kult om du legger ut hvilke forsterkere dette er, spesielt den som måler bra hvis du vil unngå å henge ut noen.
     
    Sist redigert:

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Interessant å se begeistringen over NAD D3020. Jeg tror den forvrengningen kombinert med styrker fra klasse D slår godt ut hos mange. Transparent elektronikk er krevende å få til da er avslørende. Som noen sa: Det å kombinere noe som er svært oppløst med noe som er behagelig er det som er virkelig vanskelig.

    Derfor tror jeg vi vil se mer av "type NAD forsterkeren" og av mange ulike typer. Fortsatt vil de fleste trolig tune anleggene sine med elektronikk framfor å bale med aktiv deling og DSP.

    Ofte er det egentlig en form for euforisk forvrengning, som er billig å implementere, man betaler for i svært dyre forsterkere. Gjerne kombinert med et spesielt design og forlokkende reklame.

    Myter om at veldig dyrt er synonymt med bra står forhåpentligvis for fall og folk vil i større grad legge penger i det som monner. Synes vi allerede har sett en dreining her de seneste 3-5 årene. Troen på dyre kabler, kostbar elektronikk, plugger, diverse tweak osv. er blitt mindre og folk fremstår som mer skeptiske. Kanskje i stor grad p.g.a. forum og internett.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.349
    Antall liker
    11.524
    Torget vurderinger
    10
    Husker jeg hadde ProAc response 2.5 som ble drevet av Bladelius Thor MKII. Det låt rent, stramt og med full kontroll.
    Så koblet jeg til en ganske god Shanling integrert 35 watts rørforsterker (som NAT forhandlet). Bassen mistet en god del kontroll men mellomtonen blomstret, høyttalerne var ikke til å kjenne i gjen.

    Samme opplevde jeg med et par Aurum Cantus stativhøyttalere med bånddiskant. Låt helt Ok med Electrocompaniet ECI-3. Når jeg byttet til en Cayin 10 watts integrert rørforsterker så blomstret lydbildet med detaljer som jeg ikke hørte med EC. Var som å gå fra 128 kb MP3 til CD kvalitet, nei, jeg overdriver ikke.

    Prøver å forstå forklaringene her i tråden. Er forklaringen på mine erfaringer at innhangsimpedansen på rørforsterkere lager en liten EQ tilt med fokus på mellomtone? I såfall kan jeg ikke forstå det slik fordi diskanten var briljant, det eneste man merker er at bassen blir mindre kontrollert.

    Det jeg har lest og lært tidligere er at 2 harmonisk forvrenging er mer behagelig for øret. Rør har en høy men glatt forvrengning som bølger som duver på havet, transistor har lave bølger men med skarpe krusninger??
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Husker jeg hadde ProAc response 2.5 som ble drevet av Bladelius Thor MKII. Det låt rent, stramt og med full kontroll.
    Så koblet jeg til en ganske god Shanling integrert 35 watts rørforsterker (som NAT forhandlet). Bassen mistet en god del kontroll men mellomtonen blomstret, høyttalerne var ikke til å kjenne i gjen.

    Samme opplevde jeg med et par Aurum Cantus stativhøyttalere med bånddiskant. Låt helt Ok med Electrocompaniet ECI-3. Når jeg byttet til en Cayin 10 watts integrert rørforsterker så blomstret lydbildet med detaljer som jeg ikke hørte med EC. Var som å gå fra 128 kb MP3 til CD kvalitet, nei, jeg overdriver ikke.

    Prøver å forstå forklaringene her i tråden. Er forklaringen på mine erfaringer at innhangsimpedansen på rørforsterkere lager en liten EQ tilt med fokus på mellomtone? I såfall kan jeg ikke forstå det slik fordi diskanten var briljant, det eneste man merker er at bassen blir mindre kontrollert.

    Det jeg har lest og lært tidligere er at 2 harmonisk forvrenging er mer behagelig for øret. Rør har en høy men glatt forvrengning som bølger som duver på havet, transistor har lave bølger men med skarpe krusninger??


    Uff, du minner meg på Cayin anlegget jeg solgte for noen år siden; deres (den gang) største monoblokker 9085D og tilhørende forforsterker. Vel, jeg solgte de fordi jeg ikke orker rør-problematikk, fikk det ikke godt nok til, dvs. jeg orket ikke fordype meg nok i det. Men, vil også nevne at forskjellen fra dette komplette Cayin rørsettet og til mine to L.C. Audio Patriot V100 faktisk ikke var så veldig stor når Patriotene gikk i klasse A og på singel ended konfigurasjon (kun to transistorer per kanal).
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.697
    Sted
    Ålesund, Norge
    Svaret fins kanskje oppi tråden her et sted, eller kanskje ikke.
    Men det kan i hvertfall være lurt å ikke kjøpe en slik klasse-D forsterker, hvis du har tenkt å bruke den til musikk:

    Vis vedlegget 357965

    Dette er en enkel og avslørende måling av ulyd fra en forsterker.
    Hvilken forsterker er det der? Jeg kan ikke huske jeg noen sinne har sett en så katastrofal IMD-måling.
    Mange vil vite hva dette er for noe, men det er irrelevant i forhold til å få vist at det er store forskjeller på forskjellige konstruksjoner.
    Jeg kan si så mye som at den ikke er fra noen av de kjente produsentene av forsterkermoduler.
    De som har lest tråden om selskapet mitt og det jeg står for skjønner fort at jeg ikke går av veien for å henge ut et dårlig produkt, hvis jeg finner det hensiktsmessig.
    Men dette produktet er ikke nødvendigvis dårlig.

    Og fint er det ikke, men så spørs det hvor mye som er hørbart av dette.
    Sjelden man hører på 19+20k sinustoner på så høye nivåer at hf driverene brennes i løpet av få sekunder.
    Forvrengningen under rundt 1k er veldig lav på denne forsterkeren.
    Jeg har ved selvsyn opplevd gullører som ikke reagerer på at forsterkere klipper ganske solid, og klipping ser enda verre ut.

    Uten å ha prøvd å høre på dette, så velger jeg å tro at dette høres elendig ut.
    Men nå trodde jo jeg også at det skulle være lett å påvise en hørbar forskjell på veldig forskjellige forsterkere, under gunstige betingelser.
    Det viste seg jo å være særdeles vanskelig, og enda så har jeg ikke greid å høre forskjell annet enn ved å bruke spesielle målesignaler avspilt på veldig høyt lydnivå.
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.697
    Sted
    Ålesund, Norge
    Theta har ikke UCD, men NC1200. :)

    Kvålsvoll:

    Hadde vært kult om du legger ut hvilke forsterkere dette er, spesielt den som måler bra hvis du vil unngå å henge ut noen.
    Den unormalt gode forsterkeren og den som heter C15 er begge mine egne design.
    Begge har interessante kretstekniske løsninger, kanskje jeg finner fram skjema på noe av dette en dag.

    Å passe på å ikke henge ut noen er litt for sent, da jeg allerede har laget flere artikler, postet utallige innlegg på diverse forum, presentert ting på websiden i regi av selskapet mitt, som i praksis henger ut hele den gamle hifi-bransjen.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.463
    Antall liker
    16.787
    Sted
    Østfold
    Er det du som har utført målingene også? Det ser jo ut til at målevinduet ikke er kalibrert til målingen.
     

    AJ84

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.12.2013
    Innlegg
    291
    Antall liker
    69
    Hvilken forsterker er da det beste valget for ett billig sub prosjekt? Har AB alternativ her (ebay nr 131591154378 ) og D alternativ her (ebay nr 191303615502 )
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.349
    Antall liker
    11.524
    Torget vurderinger
    10
    Husker jeg hadde ProAc response 2.5 som ble drevet av Bladelius Thor MKII. Det låt rent, stramt og med full kontroll.
    Så koblet jeg til en ganske god Shanling integrert 35 watts rørforsterker (som NAT forhandlet). Bassen mistet en god del kontroll men mellomtonen blomstret, høyttalerne var ikke til å kjenne i gjen.

    Samme opplevde jeg med et par Aurum Cantus stativhøyttalere med bånddiskant. Låt helt Ok med Electrocompaniet ECI-3. Når jeg byttet til en Cayin 10 watts integrert rørforsterker så blomstret lydbildet med detaljer som jeg ikke hørte med EC. Var som å gå fra 128 kb MP3 til CD kvalitet, nei, jeg overdriver ikke.

    Prøver å forstå forklaringene her i tråden. Er forklaringen på mine erfaringer at innhangsimpedansen på rørforsterkere lager en liten EQ tilt med fokus på mellomtone? I såfall kan jeg ikke forstå det slik fordi diskanten var briljant, det eneste man merker er at bassen blir mindre kontrollert.

    Det jeg har lest og lært tidligere er at 2 harmonisk forvrenging er mer behagelig for øret. Rør har en høy men glatt forvrengning som bølger som duver på havet, transistor har lave bølger men med skarpe krusninger??

    Bump :)
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.463
    Antall liker
    16.787
    Sted
    Østfold
    Er det det avsnittet som er innledet med rødmerking du lurer på?

    EQ som følge av impedans mismatch mellom komponentene er totalt uforutsigbart.
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.090
    Antall liker
    2.963
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    "Prøver å forstå forklaringene her i tråden. Er forklaringen på mine erfaringer at innhangsimpedansen på rørforsterkere lager en liten EQ tilt med fokus på mellomtone? I såfall kan jeg ikke forstå det slik fordi diskanten var briljant, det eneste man merker er at bassen blir mindre kontrollert. "

    Hvordan skulle ingangsimpedansen kunne gjøre det du beskriver i mellomtonen?
    (vanligvis settes den av en motstand fra g1 på inngangsrøret til jord)

    Det du erfarte i bassen skyldes kanskje at ht var laget med tanke på å drives av en ss amp med lav utgangsimpedans (milliohm)
    til forskjell fra røramper som ofte har z out større enn 1,5 ohm

    med en god dht amp ville antakelig det du beskriver i diskanten blitt enda mer uttalt
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.349
    Antall liker
    11.524
    Torget vurderinger
    10
    Henger fortsatt ikke helt med her men den gangen, med konvensjonelle høyttalere, så opplevde jeg uten unntak store forbedringer med å bruke rørforsterkere og senere klasse A transistorforsterker fra Malmin, First Watt og Pass Labs.

    Lurer også på om de fleste forsterkere låter ganske likt dersom de ikke belastes? Mao brukes til 115 dB kompresjonsdrivere. Vil da forsterkerteknologi være mindre viktig?
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.463
    Antall liker
    16.787
    Sted
    Østfold
    Forsterkerne vil i seg selv låte ganske likt på lett last om signalet inn er lineart. Imidlertid vil høyttalerne oppføre seg ulikt avhengig av hvilken forsterker som belaster dem.
     

    S. Lieng

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.663
    Antall liker
    850
    Theta har ikke UCD, men NC1200. :)

    Kvålsvoll:

    Hadde vært kult om du legger ut hvilke forsterkere dette er, spesielt den som måler bra hvis du vil unngå å henge ut noen.
    Den unormalt gode forsterkeren og den som heter C15 er begge mine egne design.
    Begge har interessante kretstekniske løsninger, kanskje jeg finner fram skjema på noe av dette en dag.

    Å passe på å ikke henge ut noen er litt for sent, da jeg allerede har laget flere artikler, postet utallige innlegg på diverse forum, presentert ting på websiden i regi av selskapet mitt, som i praksis henger ut hele den gamle hifi-bransjen.

    Da venter jeg på at det blir lagt ut noen fantastisk vellydende forsterkere (store og varme) på brukten snart, så kan jeg få enda bedre lyd hjemme hos meg.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.964
    Antall liker
    8.382
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Forsterkerne vil i seg selv låte ganske likt på lett last om signalet inn er lineart. Imidlertid vil høyttalerne oppføre seg ulikt avhengig av hvilken forsterker som belaster dem.
    Det kunne vore ein ide å utarbeide ei liste over kva faktorar som spelar inn på matchinga mellom høgtalarar og forsterkarar. Har elles lurt på om trafoen i rørforsterkarar (og McIntosh-forsterkarar) sine kvalitetar fyrst og framst har med impedanse å gjere
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Forsterkerne vil i seg selv låte ganske likt på lett last om signalet inn er lineart. Imidlertid vil høyttalerne oppføre seg ulikt avhengig av hvilken forsterker som belaster dem.
    Det kunne vore ein ide å utarbeide ei liste over kva faktorar som spelar inn på matchinga mellom høgtalarar og forsterkarar. Har elles lurt på om trafoen i rørforsterkarar (og McIntosh-forsterkarar) sine kvalitetar fyrst og framst har med impedanse å gjere


    Så enig!!!
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    6.379
    Antall liker
    9.811
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    De to nederste er klasse D monoblokker på 150 watt i 8ohm per stk. 21 cm bredde.

     
    N

    nysjerrigper

    Gjest
    xpa gen3 er en type AB (H?) med switchmode strømforsyning. samme PSU i alle og modulsystem slik at man kan oppgradere fra stereo til 7 kanaler selv.
    de mindre emersa er icepower.
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    6.379
    Antall liker
    9.811
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    xpa gen3 er en type AB (H?) med switchmode strømforsyning. samme PSU i alle og modulsystem slik at man kan oppgradere fra stereo til 7 kanaler selv.
    de mindre emersa er icepower.
    Du har faktisk rett, gen3 er klasse AB med klasse H switchmode strømforsyning som du sier.
    Ja samme strømforsyning i alle - 3 kilowatt. Men ifølge Emotiva må ekstra kanaler settes i av dem.

    Emersa, BaseX og Stealth seriene med forsterkere er klasse D
     

    Midas

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    07.01.2015
    Innlegg
    1.061
    Antall liker
    772
    Sted
    Stavangerområdet
    La oss si du har 5 meter høyttalerkabel på 2,5kvmm, og inni forsterkeren har du 5cm 1,5kvmm. La oss så si at du bytter ut de 5cm 1,5kvmm med 2,5kvmm. Da vil resistansen i en ledningstråd fra forsterkerkortet til høyttalerterminalen gå ned fra 0,0343 ohm til 0,0341 ohm. Det er en reduksjon på omtrent 0,6%. Øker vi tverrsnittet på høyttalerkabelen til 4kvmm går resistansen ned til 0,213 ohm. Det er en reduksjon på 37,5%. Det er liten tvil om hvor det monner.
    @Snickers-is, dette er enkel og grei regning på impedanser og avstander. Hvor mye har det å si for totalbildet, dynamikken i praksis? Hvilken erfaring har du gjort deg?

    Poenget mitt er at jeg har nå tenkt å prøve ut hypex nc400, og i oppsettet mitt bruker jeg bi-amp med 2x2,5mm^2 hvor lengste er 5-ish meter. Jeg har i etterkant dessverre funnet ut at HT-kablene er CCA (copper clad aluminum) og ikke OFC, og dermed er nok i praksis tverrsnittet mer i nærhet av 1,5mm^2 Cu. Spørsmålet er da om med en såpass lavimpedant forsterker som nc400, vil det da ha nevneverdig betydning på dynamikken og kontrollen? Hva hadde du gjort?
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.463
    Antall liker
    16.787
    Sted
    Østfold
    Er dette til B&W-ene? Jeg vet ikke hva slags impedanser de trives med, men det er jo utvilsomt mulig å redusere impedansen ved for eksempel å gå opp til 4 eller 6kvmm rent kobber.

    Hva jeg ville gjort? Jeg ville vurdert systemet som en helhet og ikke forsterkeren og høyttalerkablene alene, men akkurat kabler er jo veldig billig å oppgradere så der kan man jo også eksperimentere litt.

    Monterer man en motstand i serie med en driver vil det i mange tilfeller gå ut over driverens absolutte evne til å levere dynamikk. Man ser det på at 3. harmonisk forvrengning øker. Men dette er nok ikke en vesentlig faktor når det kommer til normale tverrsnitt for høyttalerkabler. Da er det reaktive lastfaktorer man må se på.
     

    Midas

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    07.01.2015
    Innlegg
    1.061
    Antall liker
    772
    Sted
    Stavangerområdet
    Er dette til B&W-ene? Jeg vet ikke hva slags impedanser de trives med, men det er jo utvilsomt mulig å redusere impedansen ved for eksempel å gå opp til 4 eller 6kvmm rent kobber.

    Hva jeg ville gjort? Jeg ville vurdert systemet som en helhet og ikke forsterkeren og høyttalerkablene alene, men akkurat kabler er jo veldig billig å oppgradere så der kan man jo også eksperimentere litt.

    Monterer man en motstand i serie med en driver vil det i mange tilfeller gå ut over driverens absolutte evne til å levere dynamikk. Man ser det på at 3. harmonisk forvrengning øker. Men dette er nok ikke en vesentlig faktor når det kommer til normale tverrsnitt for høyttalerkabler. Da er det reaktive lastfaktorer man må se på.
    Stemmer, på B&W DM603 S3. Impedanskurven er nede i 3 ohm på det laveste.

    DM603FIG1.jpg


    B&W DM603 S3 loudspeaker Measurements | Stereophile.com

    Men takk, jeg var litt ute etter den helhetslige effekten på systemet. I PA er jo 2,5mm^2 vanlig i både 15-25 meter, gjerne også til toppene i PA-flaten, uten at noen lurer på om kabelen er god nok. Og der kjøres det ofte langt mer effekt enn i et hjemmeoppsett.
     

    Kule-Trygve

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Innlegg
    2.596
    Antall liker
    289
    Troen på dyre kabler, kostbar elektronikk, plugger, diverse tweak osv. er blitt mindre og folk fremstår som mer skeptiske. Kanskje i stor grad p.g.a. forum og internett.
    Litt morsomt å tenke på at grunnen til at du i det hele tatt har dette forumet å skrive på, kanskje kan sies å skyldes "velvilligheten" til et firma som selger DA- konvertere til 225.000 og slikt..ettersom jeg har forstått det er Høium Hi- Fi som driver hele forumet. (Ja det er neppe noen butikk i å drive forumet etter det jeg her lest om mer eller mindre gratisjobbing av involverte personer...)
     

    JENO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Innlegg
    2.603
    Antall liker
    1.389
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    Og internett eksisterer pga teknologidrevne forskningsmiljøer fjernt fra tweaks og andre virkelighetsfjerne dingser.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    En CD-spiller til millionen er vanvittig dyrt, men like forbannet 'gjedd førr pængan' i forhold til kabler til 100.000,-.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Serveren som HFS ligger på er sikkert badet i linolje, avmagnetiseres daglig, og har Nordost strømkabler. :)



    (beklager, kunne ikke dy meg)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn