Nei nei ikke mitt bilde, se linken min som ligger i innleggetDitt bilde ? Isåfall håper jeg du brukte 800mm eller mer
Du har selvfølgelig rett. Men for å være noenlunde seriøs, så synes jeg fuglene virker litt forstyrrende i et ellers utrolig fint bilde. Men dette er selvfølgelig en smakssak.Alle bildene i anmeldelsen er i samme stil, dyr omgitt av uskarphet. Jeg synes vel ikke at forgrunns-bokeh er noe særlig berikende for bilder.
GRIZZLEY BEAR HUNTING SALMON, ALASKA. NIKON D5, 400/2.8, 1/2500 SEC AT F/7.1 AND ISO 3200
Jeg ser det poenget, men jeg blir liksom litt fiksert på fuglene, og det er vel ikke meningen. Jeg hadde nesten foretrukket at i alle fall den nærmeste fuglen hadde vært skarpt avtegnet, selv om det ville vært en fotografisk sensasjon å få det til uten juksing i Photoshop. Men smaken er som baken....morsomt å diskutere uansett.Jeg er ikke enig og mener både uskarp forgrunn og fuglen er med på og skape dybde i bildet. Det eneste jeg syntes kunne vært foruten om er bjørn nr2. Fuglen ligger bare over å venter på ett restemåltid
GRIZZLEY BEAR HUNTING SALMON, ALASKA. NIKON D5, 400/2.8, 1/2500 SEC AT F/7.1 AND ISO 3200
Og du har D ? Kjøpt av en dansk kamerabygger.Dersom jeg ikke fryser fast til bakken alt ved første skritt, tenkte jeg meg en tur ut med apparatet i morgen.
Det er vel nettopp det som er problemet: At mange bruker uskarp bakgrunn som en krykke, det har nesten blitt amatørens varemerke. I stedet for å komponere bildet skikkelig, med en god bakgrunn så åpner den late fotografen opp blenderen for fullt. Men dette går ofte ut over hovedmotivet også, neser og ører er gjerne uskarpe. Blar man igjennom arbeidet til de mest anerkjente fotografene gjennom historien er det som regel lite som er gjort med liten dybdeskarphet, det er eventuelt om lyset ikke strakk til.Selv er jeg en bigfan av uskarp bakgrunn og effekten den gir, om apen i dette bildet hadde vært klint inntill bakgrunnen er jeg ikke sikker på at det hadde vært ett like spennnende bilde.
Hva prater du om? Utstyr som finnes idag har da ingen problemer med å skyte skarpt på full åpning. Fotografer mestrer dette og har gjort det til sitt levebrød å faktisk bruke dette bevisst og som er en av grunnen hvorfor de er blitt så populære. En av de mest suksessfulle barnefotografene bruker dette og skyter faktisk alle bildene sine på f1.2. At du tilegner å ta dette å være en amatørs varemerke sier vel litt om hvor lite du vet om amatører da de fleste med sine telefoner og digitale kameraer i auto modus ikke har en anelse om hvordan du tar bilder på denne måten. Bruker du lyset og komponerer riktig kan du strålende resultater på denne måten med ett sterkt fokus på akkurat det du ønsker.Det er vel nettopp det som er problemet: At mange bruker uskarp bakgrunn som en krykke, det har nesten blitt amatørens varemerke. I stedet for å komponere bildet skikkelig, med en god bakgrunn så åpner den late fotografen opp blenderen for fullt. Men dette går ofte ut over hovedmotivet også, neser og ører er gjerne uskarpe. Blar man igjennom arbeidet til de mest anerkjente fotografene gjennom historien er det som regel lite som er gjort med liten dybdeskarphet, det er eventuelt om lyset ikke strakk til.Selv er jeg en bigfan av uskarp bakgrunn og effekten den gir, om apen i dette bildet hadde vært klint inntill bakgrunnen er jeg ikke sikker på at det hadde vært ett like spennnende bilde.
Beklager litt sent svar....Og du har D ? Kjøpt av en dansk kamerabygger.Dersom jeg ikke fryser fast til bakken alt ved første skritt, tenkte jeg meg en tur ut med apparatet i morgen.
mvh
Helt klart. Men det er vel også et poeng at en riktig komponert bakgrunn også er viktig for bildet, og at den kan være vel så vanskelig å få til som hovedmotivet? På bilder med dyremotiver liker jeg at også miljøet rundt kommer frem. Bilder av Julius kan enhver besøkende ta, men en sjimpanse ute i bushen gir et ganske annet inntrykk....Hva prater du om? Utstyr som finnes idag har da ingen problemer med å skyte skarpt på full åpning. Fotografer mestrer dette og har gjort det til sitt levebrød å faktisk bruke dette bevisst og som er en av grunnen hvorfor de er blitt så populære. En av de mest suksessfulle barnefotografene bruker dette og skyter faktisk alle bildene sine på f1.2. At du tilegner å ta dette å være en amatørs varemerke sier vel litt om hvor lite du vet om amatører da de fleste med sine telefoner og digitale kameraer i auto modus ikke har en anelse om hvordan du tar bilder på denne måten. Bruker du lyset og komponerer riktig kan du strålende resultater på denne måten med ett sterkt fokus på akkurat det du ønsker.Det er vel nettopp det som er problemet: At mange bruker uskarp bakgrunn som en krykke, det har nesten blitt amatørens varemerke. I stedet for å komponere bildet skikkelig, med en god bakgrunn så åpner den late fotografen opp blenderen for fullt. Men dette går ofte ut over hovedmotivet også, neser og ører er gjerne uskarpe. Blar man igjennom arbeidet til de mest anerkjente fotografene gjennom historien er det som regel lite som er gjort med liten dybdeskarphet, det er eventuelt om lyset ikke strakk til.Selv er jeg en bigfan av uskarp bakgrunn og effekten den gir, om apen i dette bildet hadde vært klint inntill bakgrunnen er jeg ikke sikker på at det hadde vært ett like spennnende bilde.
@authentic: Jeg burde nok forfattet et litt grundigere svar, kanskje det kommer senere, men jeg vil oppfordre deg til å lese Teju Cole sin artikkel i New York Times Magazine om bilder med handling i flere plan.
http://nyti.ms/1iTSBzn
For meg er dette milevis mer interessant enn blender 1.2 og barnefotografer.
Kan avslutte med Sam Abell sitt klassiske bilde som har akkurat riktig mengde uskarp bakgrunn. Legg også merke til kameraklubbreglene som er brutt her, med avkuttede hoder og løse armer.
Vis vedlegget 359943
Disse påstandene om ledelinjer som man ofte hører blant hobbyfotografer slår meg alltid som banale og en grov undervurdering av den menneskelige oppfattelsesevnen. Man legger merke til det som er interessant, ikke hva noen vilkårlige linjer leder deg til. Et godt bilde har også mer å fare med enn bare en ting, og i den fotografiske kanon finnes det masse brudd på reglene. Går man inn på 500px eller flickr er det derimot millioner av bilder som følger alle reglene og feiler totalt i å engasjere.synes ikke dette var noe godt eksempel. øyet dras innover mot det uskarpe. bildet virker også ubalansert (ref gylne snitt).
Det har du selvfølgelig rett i. Men mitt tilsvar var mest til authentic, som hevder at uskarpheten er noe å trakte etter i seg selv. Mitt syn er at det er som sukkertøy, eller i det minste eyecandy altså noe som er fristende, men substansløst. Bildene til OJL er det kansje ikke så mye å gjøre med, men jeg reagerer på at han plasserer å mye uskarphet i forgrunnen, jeg synes det er forstyrrende. Samme når bakenden til bjørnen allerede befinner seg i uskarphetsfeltet. Det blir for meg en merkelig estetikk.de fleste av bildeeksemplene til OJL var tatt med 400 mm og oppover. da blir det vanskelig å få annet enn uskarp bakgrunn. man må operere med 1/2000 s for å sikre skarpe bilder.
Den bøtta irriterer meg mye, merker hvordan jeg beundrer bildet mens plutselig den knallrøde bøtta kommer inn og ødelegger en god del, uansett ett knalltøft bilde selv om jeg merker det ikke er helt i min sjanger.@authentic: Jeg burde nok forfattet et litt grundigere svar, kanskje det kommer senere, men jeg vil oppfordre deg til å lese Teju Cole sin artikkel i New York Times Magazine om bilder med handling i flere plan.
http://nyti.ms/1iTSBzn
For meg er dette milevis mer interessant enn blender 1.2 og barnefotografer.
Kan avslutte med Sam Abell sitt klassiske bilde som har akkurat riktig mengde uskarp bakgrunn. Legg også merke til kameraklubbreglene som er brutt her, med avkuttede hoder og løse armer.
Vis vedlegget 359943
Tror egentlig at den røde bøtten gjør bildet. Sam Abell har en interessant book som heter The Life of a Photograph der han viser flere versjoner av bildene sine, blant annet en annen versjon av dette. Mener å huske at bøtten ble diskutert.
Abell sin National Geographic-kollega William Albert Allard har forørig et bilde av en lignende situasjon som jeg liker veldig godt (cowboybildene til Allard er helt nydelige):
Vis vedlegget 359945
Syntes hele bildet bærer preg av overeksponering, det kan være gjort bevisst for å lage en mer utvasket scene og kanskje forsterke dramatikken i det hele men mest sannsynlig er det ett bilde tatt i øyeblikket slik som bjørne bildet uten mulighet for `in real life pause knappen` med mulighet for å stille kameraet optimalt. Det ser ut på meg som at dette er nokså uredigerte bilder så det er nok mange som ser sin sjarm i dette men for meg kunne jeg tenkt å gjort noen valg i RAW konvertering som hadde gjort at bilde hadde kommet noe annerledes ut.Det har du selvsagt all rett til å mene. Selv har jeg muskelkontroll over øynene og kan studere forskjellige deler av det i detalj. Jeg synes sprøyten står i fin relieff mot røyken. Den har nettopp blitt brukt til å bedøve dyret som skal svimerkes mens det holdes fast av flere cowboyer. Man formelig lukter røyken og svetten. Bildet er forøvrig bedre på trykk enn skjerm. trykk Hvis du heller vil henge deg opp i en påstått overeksponering i en intens situasjon så er det en oppsummering av alt som er galt med kameraklubbmentaliteten.
Forøvrig er dette villaper som kommer ned fra fjellene i Ao Nang og ikke Julius in the parkHelt klart. Men det er vel også et poeng at en riktig komponert bakgrunn også er viktig for bildet, og at den kan være vel så vanskelig å få til som hovedmotivet? På bilder med dyremotiver liker jeg at også miljøet rundt kommer frem. Bilder av Julius kan enhver besøkende ta, men en sjimpanse ute i bushen gir et ganske annet inntrykk....Hva prater du om? Utstyr som finnes idag har da ingen problemer med å skyte skarpt på full åpning. Fotografer mestrer dette og har gjort det til sitt levebrød å faktisk bruke dette bevisst og som er en av grunnen hvorfor de er blitt så populære. En av de mest suksessfulle barnefotografene bruker dette og skyter faktisk alle bildene sine på f1.2. At du tilegner å ta dette å være en amatørs varemerke sier vel litt om hvor lite du vet om amatører da de fleste med sine telefoner og digitale kameraer i auto modus ikke har en anelse om hvordan du tar bilder på denne måten. Bruker du lyset og komponerer riktig kan du strålende resultater på denne måten med ett sterkt fokus på akkurat det du ønsker.Det er vel nettopp det som er problemet: At mange bruker uskarp bakgrunn som en krykke, det har nesten blitt amatørens varemerke. I stedet for å komponere bildet skikkelig, med en god bakgrunn så åpner den late fotografen opp blenderen for fullt. Men dette går ofte ut over hovedmotivet også, neser og ører er gjerne uskarpe. Blar man igjennom arbeidet til de mest anerkjente fotografene gjennom historien er det som regel lite som er gjort med liten dybdeskarphet, det er eventuelt om lyset ikke strakk til.Selv er jeg en bigfan av uskarp bakgrunn og effekten den gir, om apen i dette bildet hadde vært klint inntill bakgrunnen er jeg ikke sikker på at det hadde vært ett like spennnende bilde.
Dette bildet er tatt med film, antagelig Kodachrome. Ikke mange redigeringsmuligheter der. Her er en video fra samme fotograf med med et annet cowboy-bilde som også er overeksponert: https://vimeo.com/93735366Det ser ut på meg som at dette er nokså uredigerte bilder så det er nok mange som ser sin sjarm i dette men for meg kunne jeg tenkt å gjort noen valg i RAW konvertering som hadde gjort at bilde hadde kommet noe annerledes ut.
Det er ikke det at det er et spesifikt mål å bryte reglene, det dreier seg snarere stole på eget blikk og ikke dømme bilder utifra et regelverk. Har du aldri spurt deg hvor disse reglene kommer fra?jeg synes det er vitner om kunnskapsmangel når brudd på reglene skal være et mål. det understøttes av kommentarene om manglende dybdeskarphet i bjørnebildene til OJL.
Det beste bilde du har vist fram hittil, flott komponert og miljø. Her er det lettere å "sanse" omgivelsene syntes jeg.Dette bildet er tatt med film, antagelig Kodachrome. Ikke mange redigeringsmuligheter der. Her er en video fra samme fotograf med med et annet cowboy-bilde som også er overeksponert: https://vimeo.com/93735366Det ser ut på meg som at dette er nokså uredigerte bilder så det er nok mange som ser sin sjarm i dette men for meg kunne jeg tenkt å gjort noen valg i RAW konvertering som hadde gjort at bilde hadde kommet noe annerledes ut.
Synes forresten at det siste apebildet ditt var bedre enn det første. Her er det en dynamikk mellom apene, og øykontakt med fotografen. Dessuten er ikke bakgrunnen samme farge som apene.