Bil, båt og motorsykkel VW fersket i eksosjuks - kjøreforbud neste?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • H

    Hardingfele

    Gjest
    Norge er de facto 100% selvforsynt med grønn kraft, dvs. vannkraft, og på årsbasis har vi en betydelig netto krafteksport. I enkelte perioder kan det regionalt være underskudd pga av at nasjonal overføringskapasitet ikke er tilstrekkelig. Grønne sertifikater og hele det hopprennet der, samt regnestykket med import av "skitten" kraft grenser etter min mening til politisk humbug.
    Hensikten på sikt er uten tvil å øke eksportkapasiteten slik at vi kan eksportere enda mer kraft til flerdobbel pris, men det betyr også at vår innelandske pris også vil øke betydelig fordi den da må "harmoniseres" med det europeiske markedet.
    Det Aurora skriver om økt pris er godt forklart her. Velkommen til det rare bakvendtlandet, med råbillig vannkraftproduksjon og egen olje og gass, der forbrukerne får regningen for mange rare påfunn.

    KRAFTKABLER TIL UTLANDET - Norges kraftoverskudd forsvinner til England
     

    KjellR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Innlegg
    3.554
    Antall liker
    3.506
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    Kjenner mange VW eiere. De var og er fortsatt fornøyd med bilvalget - og etter "katastrofen" er de fortsatt harmoniske mennesker som sover om natten. Ikke har de dårlig samvittighet for noe heller. Rare greier.

    Men VW eiere er kanskje et merkelig folkeferd (helt nedsnødde?)...;)
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.425
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Testen til AMS viser at det er like råttent uavhengig av fabrikat og Euro 5/6. Det å tro noe annet blir som å tro at det utelukkende finnes lykkelige skjebner i Red light district i Amsterdam for å så bli indignert etter å ha besøkt området..
    Abgastest-Wertung-fotoshowBigImage-b8cf4c5-913183.jpg
     

    Medlem-

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.09.2012
    Innlegg
    922
    Antall liker
    829
    Sted
    Bergen
    Vi har nettop fått to Passater stv og en CaddyMaxi på jobben og venter på to Caddyer til alle med kjempegode dieselmotorer;)
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    16.483
    Antall liker
    13.162
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Hm... 15t fra fyring og oppvarming, knapt ett tonn fra biltrafikk og ca 2 t fra direkte veislitasje. Det blir bare halvparten av totalen på 35....Hvor ble det av resten??
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.700
    Antall liker
    11.054
    Sted
    Trondheim
    Utslipp fra båter på havna f.eks. Det var vel en som refererte til at "støvlokket" over Danmarksplass i Bergen var like ille på 50-tallet, selv om det knapt fantes biler den gangen.
    Jeg tror forøvrig at støvpartikler faller ned, Hardingfele. Så joda - støv fra vedfyring slippes ut litt høyere opp, men jeg har såpass tro på gravitasjonen at jeg tror at støvet faller ned... Er man heldig så blåser det litt slik at det faller ned litt bortenfor der det ble sluppet ut, men det ender nede på bakken uansett. Det tar kanskje litt tid, men etter en stund er det nede på gateplan. Hvis alle starter å fyre samtidig, vil det kanskje ta en time til støvet er nede på gateplan, men deretter er det en kontinuerlig tilstrømning. Utslipp fra privatbiler er minimalt i sammenligning.
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.248
    Antall liker
    14.801
    Ad hva som mangler:
    Det ble sluppet ut 35 200 tonn svevestøv (PM10) i 2014. Det er en nedgang på 8 prosent fra året før. Snaut halvparten av svevestøvutslippene i 2014 stammet fra vedfyring. Vedforbruket i boliger og fritidsboliger var 14 prosent lavere i 2014 enn i 2013, noe som kan ha sammenheng med at 2014 var et rekordvarmt år. Også det beregnede utslippet av svevestøv fra vedfyring ble redusert med 14 prosent.
    Utslipp fra industri og bergverk bidro med 8 400 tonn, noe som utgjorde 24 prosent av svevestøvutslippene i 2014. Innenriks sjøfart og fiske og forbrenning i olje og gassutvinning stod hver for 5 prosent av utslippene.

    Utslipp til luft av miljøgifter og svevestøv - SSB
    http://ssb.no/natur-og-miljo/statistikker/milgiftn/aar/2015-12-18?fane=tabell&sort=nummer&tabell=250248


     
    Sist redigert:
    H

    Hardingfele

    Gjest
    Utslipp fra båter på havna f.eks. Det var vel en som refererte til at "støvlokket" over Danmarksplass i Bergen var like ille på 50-tallet, selv om det knapt fantes biler den gangen.
    Jeg tror forøvrig at støvpartikler faller ned, Hardingfele. Så joda - støv fra vedfyring slippes ut litt høyere opp, men jeg har såpass tro på gravitasjonen at jeg tror at støvet faller ned... Er man heldig så blåser det litt slik at det faller ned litt bortenfor der det ble sluppet ut, men det ender nede på bakken uansett. Det tar kanskje litt tid, men etter en stund er det nede på gateplan. Hvis alle starter å fyre samtidig, vil det kanskje ta en time til støvet er nede på gateplan, men deretter er det en kontinuerlig tilstrømning. Utslipp fra privatbiler er minimalt i sammenligning.
    Det er der partiklenes størrelse kommer inn. Måling av potensialet for luftveisplager tar høyde for dette ved å måle andelen partikler som kan sveve i luften. Du finner godt stoff om dette om du leser om PM 2.5, som er et mål for størrelsen. (PM - Particulate Matter)
    Enda større partikler faller ned lettere.

    Om tyngdekraften tok partiklene ville problemet forsvinne, eller?
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.992
    Antall liker
    13.674
    Sted
    Smurfeland
    Ja, jeg er jo ganske begavet. :rolleyes:

    Hun lider iallfall ikke av falsk beskjedenhet.
     

    Medlem-

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.09.2012
    Innlegg
    922
    Antall liker
    829
    Sted
    Bergen
    I Bergen feks.er det jo størsteparten av trafikken på en vanlig hverdag diesel yrkesbiler(varebiler) og busser og taxier.Ganske lite privatbiler egentlig.Bare i firmaet jeg jobber i er det ca 220 diesel yrkesbiler i sving hver dag.Dette kan dustekjerringen uansett ikke gjøre noe med da hele servicenæringen ville stoppet opp.En test der en kunne stoppet alle dieselbiler for ett døgn vil uansett ikke vere mulig.Kanske lettere å forby vedfyring i ett døgn for da å kunne se att giftlokket hadde gått kraftig ned.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.248
    Antall liker
    14.801
    Nordmenn (inkludert meg selv...) sitt forhold til ved er fascinerende. Om vi skreller vekk alt føleri, gleden av å se på en flamme, terapien i å hugge egen ved osv osv og koker det ned til mer pragmatiske faktorer sitter man igjen med følgende:

    - Vedfyring er en grei måte å tilføre stor varmeeffekt på. For min egen del er mitt vannbårne varmeanlegg noe underdimensjonert, det funker greit ned til ca -7-8 grader i kombiansjon med de elektriske varmekablene jeg har, men under det blir det noe snaut. Da kunne jeg enten brukt 100.000 kroner mer på en mer fancy varmepumpe og flere radiatorer etc eller så kan jeg sette på en ekstra elovn pr etasje (koster 500 kroner stykket) og/eller sveive igang vedovnen. Jeg gjør en kombinasjon av de to.
    - En del eldre boliger har svært underdimensjonert elanlegg da oppvarming har vært basert på oljefyr. Å oppgradere dette er temmelig kostbart, så å slenge i ved er en fin måte å holde varmen på.

    Om man kjøper ved i 1000l storsekk så koster det i Oslo-området fra rundt 700 og oppover. Om man kjøper bjørkeved i storsekk (folk flest har en irrasjonell fascinasjon for bjørk og betaler typisk ca 50% ekstra for ca 10% ekstra energiinnhold). La oss si 700 kroner for 1000l ved. Da har man - forutsatt en noenlunde moderne, rentbrennende ovn en fyringskostnad på i underkant av 90 øre pr. kwh. Elektrisitet er som regel billigere, eller kun marginalt dyrere. Om man har en umoderne ovn eller kjøper ved i småkvanta så blir regnestykket veldig, veldig dårlig. Ditto om man investerer i en moderne ovn. Nesten uansett er det rimeligere å fyre med strøm. En vanlig innvending er at det er så billig om man hugger veden selv, men da må man huske på at det alltid er et alternativ å selge veden og kjøpe elektrisk energi for pengene. Jeg mener at det eneste tilfelle man reelt har gratis ved er dersom man får den av familie/venner, da er det såpass frekt å selge den videre at det ikke er et reelt alternativ. I tillegg har man ved egenhugst behov for noe maskineri i form av motorsag, evt vedkløyver osv. Utover bønder er det ikke veldig mange som har disse tingene uansett.

    Dersom man ganske enkelt forbød vedfyring i Oslo ville det altså knappest merkes på lommeboka til noen av byens innbyggere - om noe ville nok de fleste få mer å rutte med om de sluttet med ved og gikk over til strøm. Eneste problem ville være at spisslasten på elnettet ville øke siden folk da måtte fyre ekstra mye med strøm når det var ekstra kaldt, men utover det er det svært vanskelig å se noen reelle problemer med å innføre vedfyringsforbud.

    Det ville dog blitt borgerkrig om det ikke var lov å fyre i peisen.
     
    Sist redigert:

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.272
    Antall liker
    11.152
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    I Bergen feks.er det jo størsteparten av trafikken på en vanlig hverdag diesel yrkesbiler(varebiler) og busser og taxier......Dette kan dustekjerringen uansett ikke gjøre noe med da hele servicenæringen ville stoppet opp.
    Nei definitivt ikke siden hun sitter i byrådet i Oslo.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.248
    Antall liker
    14.801
    Eneste problem ville være at spisslasten på elnettet ville øke .....
    Neida, det er bare å slutte å lade elbilene.
    Det er et større problem at alle varmepumper slutter å gi noe effekt omtrent samtidig. Kompis av meg jobber i Statnett - de ser det veldig godt når det blir så kaldt i Oslo at luftbaserte varmepumper mister funksjonen sin.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.741
    Antall liker
    111.636
    Torget vurderinger
    23
    Kommer an på varmepumpen. I tradisjonell norsk kjipingstil selges/velges det også her på pris. Så ikke hos meg - jeg har proffutgave fra Mitsubishi Heavy Industries (IKKE Electric) og den jobber fint ned til -15 grader. Koster mer, ja - men er noe helt annet.
     

    pekaill

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Innlegg
    1.676
    Antall liker
    1.116
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Off topic, men alle varmepumper jeg har vært borti fungerer fint ned til -20oC, og noen klarer også lavere enn dette.

    Selv ved -20 oC gie en luft til luft varmepumpe vesentlig mer varme enn du putter på i strøm.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.248
    Antall liker
    14.801
    Men du får en ikke-lineær sammenheng mellom temperatur og strømforbruk siden COP blir dårligere jo mer varme man trenger. Derfor blir det veldig tydelig.
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    Er også blitt fortalt at varmepumpene ikke har godt av å arbeide i veldig lave temperaturer, uten at jeg har annet enn installatørens ord for det. Slår min av ved -14.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.654
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Min Toshiba hadde ikke noe problem med å avgi varme ved 26 blå nå. Ved er for kos og tørre ut luften. Kleberstein-ovn er genialt. Har gulvvarme og. Bergvarme svarer seg ikke ifht ordinær strøm.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.248
    Antall liker
    14.801
    Varme avgir de uansett. I verste fall er cop ca 1, dvs at varme ut er lik elektrisk energi inn minus litt tap for avriming. Men da kan man like gjerne bruke en panelovn, dvs man sparer ikke noe strøm. Det reklameres gjerne med så og så mye effekt, problemet er at den får man ikke når man trenger den som mest.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.654
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Kanskje er ikke målet å spare noe som helst? Men å forbruke med god samvittighet. Enhver må finne ut hvordan en løser sine energi behov.
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    Litt relevant underholdning om fremskritt i bilproduksjon. I 2009 arrangerte den amerikanske forsikringsindustrien en kollisjon mellom en bil fra 1959 og en moderne småbil.

    Av interesse burde være at bilindustrien hele tiden kjempet hardt mot de sikkerhetstiltakene som har gjort biler tryggere. Motstanden mot setebelter og obligatorisk airbag brukte man enormt med penger på, gjennom lobbyvirksomhet og kampanjer. Påbud om innføring av "crumple zones", "survival cages" osv ble kalt unødvendig fordyrende og eksempel på "design by government".

    (Min far kjøpte seg en ytterjakke med svart diagonal strek på, da setebeltepåbudet kom, så det skulle se ut som om han brukte belte! Den jakken sluttet han å bruke etter at han kjørte bilen i en fjellvegg, heldigvis i såpass lav fart at han bare brakk nesen).

     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.741
    Antall liker
    111.636
    Torget vurderinger
    23
    Off topic, men alle varmepumper jeg har vært borti fungerer fint ned til -20oC, og noen klarer også lavere enn dette.

    Selv ved -20 oC gie en luft til luft varmepumpe vesentlig mer varme enn du putter på i strøm.
    Mine Mitsubishi gir gevinst ned til - 25 grader, og ved -15 som er det laveste jeg har brukt de ved så er effektiviteten oppgitt til 2,3 x input. Ikke vanskelig å merke dette.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.248
    Antall liker
    14.801
    Nå har tråden etter hvert beveget seg et bra stykke bort fra VW og juks, men det er en slags fellesnevner mellom VW, diesel, ved og strøm. Dieselifiseringen av Europa (den finnes ikke i privatbilismens hjemland - USA) er ene og alene en konsekvens av et ensidig fokus på CO2-utslipp og sett fra forbrukerens side er mekanismene som er brukt pumpepris, drivstofforbruk pr. mil og avgiftssystemet i enkelte land - som Norge. Diesel har vært da shit fordi det slipper ut mindre CO2 enn bensin gjennom den høyere drivstoffeffektiviteten til dieselmotorer, men så har man ignorert/ikke visst/sett bort fra at utslippene av annet (NOx) er mange, mange ganger høyere enn for bensinmotorer. Testmetodene og offisielle data har vært en vits er en sak, men like fullt har det vært ønsket å vri drivstoffmiksen over mot diesel, noe man har lykkes temmelig godt med i Eruopa. Til sammenliging er kun 1% av privatbilismen i USA dieselbasert. Folk flest har en opptatthet av drivstoffpriser som er totalt blåst ut av proporsjoner. Men en vanlig bil og normal kjørelengde tilsier en krone til eller fra på punpeprisen penger spart eller brukt tilsvarende eksempelvis en boks snus til eller fra i måneden. For de fleste husholdninger har det nesten ingen betydning.

    Vedfyring har noe av den samme rollen. Ved er CO2-nøytralt (ved forbrenning slippes ut det samme som er bundet i vekstperioden), men at det er den største kilden til svevestøv i Norge var det neppe så mange som visste. Selv selverkærte rettroende miljøfrieker har valgt å se bort fra dette eller ikke visst det. Det har stått i avisene nå og da de siste årene, SSB har dataene, men man skylder like fullt på bilismen - selv om den utgjør en ganske liten fis i svevestøvsammenheng (men har selvsagt andre uheldige effekter).

    På en side opptrer folk flest helt etter incentivene - en krone eller to lavere pumpepris og folk kjøper dieselbiler i hopetall. Helt uavhengig av om man kjører 5000 eller 50.000 kilometer i året. I første tilfeller spiller literprisen ingen rolle for kostnaden ved bilholdet, i siste har det en god del å si. På en annen side har økonomi ingen ting å si - som nevn tidligere er det å fyre med ved stort sett meningsløst om man skal spare penger, men det hindrer ikke folk å dra på Statoil og Plantasjen for å shoppe dyr ved når det står i avisene at strømprisen har vært kjempehøy i Trøndelag mellom klokken 7 og 9 om morgenen (en pris privatkunder med snittavregning ikke ser noe til uansett).
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.248
    Antall liker
    14.801
    For de som måtte tro at NOx er noe man "plutselig" har oppdaget er en konsekvens av diesel eller et problem i det hele så kan det være verdt å se på hvor lenge California har hatt reguleringer og utslippskrav som omfatter NOx (hint: siden for lenge siden). Det er ikke spesielt troverdig når det fremstilles som om dette var helt ukjent og noe man ikke visste da reglene ble innført - som norske politikere jo har hevdet.
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    For de som måtte tro at NOx er noe man "plutselig" har oppdaget er en konsekvens av diesel eller et problem i det hele så kan det være verdt å se på hvor lenge California har hatt reguleringer og utslippskrav som omfatter NOx (hint: siden for lenge siden). Det er ikke spesielt troverdig når det fremstilles som om dette var helt ukjent og noe man ikke visste da reglene ble innført - som norske politikere jo har hevdet.
    Nja, Astma og Allergi var mot innføringen, og argumenterte med styrke om hvorfor, med henvisning til partikkelutslipp. Men man hadde det vi nå vet er urealistisk lave verdier for NOx-utslipp ...
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.700
    Antall liker
    11.054
    Sted
    Trondheim
    Nå sitter jeg her i Würzburg, en by omtrent på Trondheims størrelse. Det er kaldt (rett under 0) på morgenen, klarvær og vindstille. Byen ligger i et dalføre, og er det er perfekte forhold for et støvlokk over byen. Trafikken er omtrent som i Trondheim, dieselandelen er nok noe lavere, men det er masse dieselbiler her. Det eneste som mangler er støvlokket. Så dieselbiler i Tyskland fører ikke til den støvplagen som dieselbiler i Norge gjør. The plot thickens...
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Mangler bare et par og seksti tusen innbyggere, 20 flere kuldegrader og ei havn eller 2 så er du der.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.531
    Antall liker
    41.298
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.700
    Antall liker
    11.054
    Sted
    Trondheim
    Poenget var utslipp fra biler. Da spiller det mindre rolle om det er en havn her. Klarvær. Stillestående luft. Mye biltrafikk. By som ligger i et dalsøkk. Perfekte forhold for luftforurensning fra biler, men det er ingen. Jeg sammenligner med Trondheim, og ser at Würzburg er noe mindre (ca 140000 innbyggere). Trafikken er omtrent som i Trondheim, men det er ingen havn og folk fyrer ikke med ved. Og det er heller ikke noen merkbar forurensning, noe som i hvertfall får meg til å tro at hovedsynderen i forurensningsproblematikken i Norge ikke nødvendigvis er dieselbilene.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.700
    Antall liker
    11.054
    Sted
    Trondheim
    15 Grader og 20 km/t? Hvor tar de det fra? Da jeg gikk ut i morges var det 0 grader og vindstille. Vannet i fontenene er frosset til is. Jeg gikk med lue og skjerf hele dagen for ikke å fryse. Den målestasjonen kan ikke stå nede i sentrum.
    Edit: jeg ser at den står ved motorvegen rett bak Slottet. Jeg var der (slottet) for 4 t siden og da var vannet i fontenen frosset. Det var skikkelig kaldt, selv om det var vindstille. Det termometeret må stå rett i solveggen.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn