Nå har tråden etter hvert beveget seg et bra stykke bort fra VW og juks, men det er en slags fellesnevner mellom VW, diesel, ved og strøm. Dieselifiseringen av Europa (den finnes ikke i privatbilismens hjemland - USA) er ene og alene en konsekvens av et ensidig fokus på CO2-utslipp og sett fra forbrukerens side er mekanismene som er brukt pumpepris, drivstofforbruk pr. mil og avgiftssystemet i enkelte land - som Norge. Diesel har vært da shit fordi det slipper ut mindre CO2 enn bensin gjennom den høyere drivstoffeffektiviteten til dieselmotorer, men så har man ignorert/ikke visst/sett bort fra at utslippene av annet (NOx) er mange, mange ganger høyere enn for bensinmotorer. Testmetodene og offisielle data har vært en vits er en sak, men like fullt har det vært ønsket å vri drivstoffmiksen over mot diesel, noe man har lykkes temmelig godt med i Eruopa. Til sammenliging er kun 1% av privatbilismen i USA dieselbasert. Folk flest har en opptatthet av drivstoffpriser som er totalt blåst ut av proporsjoner. Men en vanlig bil og normal kjørelengde tilsier en krone til eller fra på punpeprisen penger spart eller brukt tilsvarende eksempelvis en boks snus til eller fra i måneden. For de fleste husholdninger har det nesten ingen betydning.
Vedfyring har noe av den samme rollen. Ved er CO2-nøytralt (ved forbrenning slippes ut det samme som er bundet i vekstperioden), men at det er den største kilden til svevestøv i Norge var det neppe så mange som visste. Selv selverkærte rettroende miljøfrieker har valgt å se bort fra dette eller ikke visst det. Det har stått i avisene nå og da de siste årene, SSB har dataene, men man skylder like fullt på bilismen - selv om den utgjør en ganske liten fis i svevestøvsammenheng (men har selvsagt andre uheldige effekter).
På en side opptrer folk flest helt etter incentivene - en krone eller to lavere pumpepris og folk kjøper dieselbiler i hopetall. Helt uavhengig av om man kjører 5000 eller 50.000 kilometer i året. I første tilfeller spiller literprisen ingen rolle for kostnaden ved bilholdet, i siste har det en god del å si. På en annen side har økonomi ingen ting å si - som nevn tidligere er det å fyre med ved stort sett meningsløst om man skal spare penger, men det hindrer ikke folk å dra på Statoil og Plantasjen for å shoppe dyr ved når det står i avisene at strømprisen har vært kjempehøy i Trøndelag mellom klokken 7 og 9 om morgenen (en pris privatkunder med snittavregning ikke ser noe til uansett).