Noen intesesse for hi fi historien min ??

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • tokai

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.12.2012
    Innlegg
    261
    Antall liker
    199
    JA ja. Er ikke spesielt flink verken i rettskrivning eller til å sjekke at jeg har truffet rett tast heller.
    Trodde heller ikke dette handlet om Norsk time på skolen. Trodde jeg var ferdig med det herr lærer.

    Yamaha B-6 var ikke i produksjon da jeg jobbet hos dem.
    Men...ærlig talt, syntes du de er så godt lydende da ??
    I forhold til andre ting jeg har nevnt !!
    Men tøffe er de.
    Skal legge ut bilder og tekst på andre ting jeg har prøvd, og glemt med tiden.
    Takk for at du minte meg på en jeg ikke husket på. Som Yamaha b-2, og b-4
    Hitachi Hma- 7500, hma 8300 og hca 8300
    Historien er ikke komplett nei.
    Alt fra Hitachi var morsomt da jeg lånte de hos Strandberg. Lyden strakk ikke helt til i mitt system.
    I en tid da smittefaren for hi-fi var stor. ca 1977. Ville en liten Plate/stereo sjappe i Porsgrunn kalt Qudrio musikk, selge Yamaha, som ble presentert i Norge på Hotell Bristol i 1977. Sikker nå.
    Ove Berg hos Strandberg ville også det, og har var mye rikere. Så han fikk ordren. Da denne var mye større.
    Han var veldig keen på å kvitte seg med b-2, Prøvd, og ser man det. Mine Kenwood M-07 var faktisk bedre.
    B-4 var slett ikke bra nok...
    Skal forsøke å forbedre meg til å skrive. Sorry. Er dårlig til det. Har alltid hvert det. Håper det er hyggelig lesning likevel.
    658483-hitachi_hma7500_stereo_power_amplifier.jpg
    Hitachi-HMA-8300-front_21.jpg
    hitachi-hca-8300-stereo-control-amplifier-front-view_71438.jpg
    B-4-6.jpg
    yamaha-B2_1.jpg
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    tokai

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.12.2012
    Innlegg
    261
    Antall liker
    199
    Reneste tidsmaskinen! Så minst 12-15 produkter her som har vært innom her i heimen og! Trist med den øresusen for øvrig.
    Øresus er noe dritt !!!
    Ødelegger mikro dynamikken i området det gjelder.
    Så ikke grunn til å avansere ytterligere når jeg ikke hører bra nok.
    Men musikken en like fin enda !!
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.677
    Antall liker
    111.387
    Torget vurderinger
    23
    Suverent det viktigste Tokai - lysår viktigere enn både utstyr og nazirettskriving! Herlig stoff. For en ekte Oslogutt så er dette nesten som en audiofil utgave av "Olsenbanden" - kjenner seg igjen på hvert hjørne! Takk for at du tar deg bryet med å dele!
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.985
    Antall liker
    8.405
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Dette var skikkeleg moro å lese. Det er tydeleg at du har fått herje med ein del legendeprodukt vi andre berre har høyrt om, og det er også kjekt å kjenne att gamle travarar eg har hatt (eller hatt på besøk) sjølv. Ser du hadde snikimportert Kenwood L07M, sidan dei ikkje hadde denne "vernekappa" som skjemde ut designet fullstendig. Ein liten merknad til Kenwoodspelaren: han kom då aldri med vakuumtallerk? Den eg prøvde hadde verdas fyrste platekrans og -lodd, og var så god at kompisen min gav opp medlemsskapet i SL 1000-klubben.
    Eit anna moment: du skriv svært detaljert om alle komponentane. Eg skjønar at det vil vere frykteleg mykje arbeid å skrive ned meir om vilkåra rundt det du fekk tak i. Men det er alltid interessant å vite kva som var drivkreftene bak prioriteringane, og korleis dei andre vilkåra og omgjevnadane (miljøet, lytterommet, og alt anna) låg til rette for det du lytta til.
    Takk for ein svært spennande powerpoint.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.814
    Antall liker
    9.744
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Ser at mange av bildene er fra Retro Audio i Berlin. En seriøs sjappe som jeg har handlet god gammel årgang fra. Kan anbefales hvis det napper i lommeboka.:)
     

    Kanutus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Innlegg
    2.006
    Antall liker
    781
    Sted
    Nesodden
    Reneste tidsmaskinen! Så minst 12-15 produkter her som har vært innom her i heimen og! Trist med den øresusen for øvrig.
    Øresus er noe dritt !!!
    Ødelegger mikro dynamikken i området det gjelder.
    Så ikke grunn til å avansere ytterligere når jeg ikke hører bra nok.
    Men musikken en like fin enda !!
    Øresus er noe dritt, ja. Jeg later som ingenting og skrur på musikken, og det er heldigvis sjelden at det er så ille at jeg legger merke til det mens jeg har på musikk. Men det blir jo aldri helt stille da ....
     

    tokai

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.12.2012
    Innlegg
    261
    Antall liker
    199
    Dette var skikkeleg moro å lese. Det er tydeleg at du har fått herje med ein del legendeprodukt vi andre berre har høyrt om, og det er også kjekt å kjenne att gamle travarar eg har hatt (eller hatt på besøk) sjølv. Ser du hadde snikimportert Kenwood L07M, sidan dei ikkje hadde denne "vernekappa" som skjemde ut designet fullstendig. Ein liten merknad til Kenwoodspelaren: han kom då aldri med vakuumtallerk? Den eg prøvde hadde verdas fyrste platekrans og -lodd, og var så god at kompisen min gav opp medlemsskapet i SL 1000-klubben.
    Eit anna moment: du skriv svært detaljert om alle komponentane. Eg skjønar at det vil vere frykteleg mykje arbeid å skrive ned meir om vilkåra rundt det du fekk tak i. Men det er alltid interessant å vite kva som var drivkreftene bak prioriteringane, og korleis dei andre vilkåra og omgjevnadane (miljøet, lytterommet, og alt anna) låg til rette for det du lytta til.
    Takk for ein svært spennande powerpoint.
    Hei,
    Det har du sannelig rett i med Kenwood spilleren.
    Det var denne.
    Turntables003.jpg

    Luxman Pd-375 m/ orginal arm og autoretur.
    Husker det nå. Lenge siden må vite.
    Ble danket ut av min H/K Rabco spiller m/ tangensial arm.
    Var veldig ømfintlig for feedback ( hos meg )
    Fikk vekk dette da jeg satt den i en sandhaug mitt på gulvet.
    Men vet du hva !! fikk ikke lov til å ha sand haugen !!!
    Enda jeg hadde eget lytte rom. hrmm.

    Siden det er interessant å høre om rom, filosofi og prioriteringer. Skal jeg komme tilbake til dette.
     

    tokai

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.12.2012
    Innlegg
    261
    Antall liker
    199
    Reneste tidsmaskinen! Så minst 12-15 produkter her som har vært innom her i heimen og! Trist med den øresusen for øvrig.
    Øresus er noe dritt !!!
    Ødelegger mikro dynamikken i området det gjelder.
    Så ikke grunn til å avansere ytterligere når jeg ikke hører bra nok.
    Men musikken en like fin enda !!
    Øresus er noe dritt, ja. Jeg later som ingenting og skrur på musikken, og det er heldigvis sjelden at det er så ille at jeg legger merke til det mens jeg har på musikk. Men det blir jo aldri helt stille da ....
    Det gjør jeg også, med volumet.
    Men den er såpass kraftig at mikro dynamikken i området 2862 hz til 5833 hz, ;) er redusert endel.
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.225
    Antall liker
    5.434
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Veldig trivelig lesning - noen felles treffpunkt - AR høyttalere og første DP'en også mye jeg ønsket meg men aldri hadde råd til. Luxman M-05 absolutt i den kategorien.☺
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.985
    Antall liker
    8.405
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Hei,
    Det har du sannelig rett i med Kenwood spilleren.
    Luxman Pd-375 m/ orginal arm og autoretur.
    Husker det nå. Lenge siden må vite.
    Ble danket ut av min H/K Rabco spiller m/ tangensial arm.
    Var veldig ømfintlig for feedback ( hos meg )
    Fikk vekk dette da jeg satt den i en sandhaug mitt på gulvet.
    Men vet du hva !! fikk ikke lov til å ha sand haugen !!!
    Enda jeg hadde eget lytte rom. hrmm.

    Siden det er interessant å høre om rom, filosofi og prioriteringer. Skal jeg komme tilbake til dette.
    Eg prøvde også sandhaug, og ved hjelp av eit skap der eg skrudde igjen dørene, tetting med innvendig vinylbelegg, nøyaktig utsaging til platespelarkabinettet i toppen, fekk eg ganske god lyd. Så oppdaga eg at ei vegghylle frå Target faktisk gjorde ein betre jobb.....
    Gler meg til å høyre meir om dette. Stå på!
     

    tokai

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.12.2012
    Innlegg
    261
    Antall liker
    199
    Kan begynne med å nevne en artig historie, som ikke har noe med selve lyden å gjøre.
    Men syntes den hører med.
    beocord_1800_4132_579979.jpg
    7822739455.jpg

    Dette er to bilder av Beocord 1800.
    En liggende spolebånd opptaker med alle muligheter. Ekko, sound on sound osv.
    Det lokket dere ser, var løst, og bare å løfte vekk fra spilleren. B&O garanterte at man kunne stå på dette uten at det gikk i stykker.
    Dette stemte !
    Vi kunne jo ikke unnlate å fortelle dette til de som kom på besøk. Også når vi hadde fest...............
    Dere kan vel se for dere fortsettelsen.
    Kan huske ett kobbel av mennesker oppe på en stol, med felles sats med målet som var lokkete på gulvet.
    Utrolig nok, overlevde lokket alle festene, og forsøk på ødeleggelse.
    Her hadde virkelig B&O sine ord i behold.
    Har forresten ikke verken truffet, eller hørt om andre som har eid denne B&O saken.
    noen her ??
     

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.500
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Artig historie du deler. Selv synes jeg det var kjekt å se litt av de eldre Quadral høyttalerne.
     

    tokai

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.12.2012
    Innlegg
    261
    Antall liker
    199
    Artig historie du deler. Selv synes jeg det var kjekt å se litt av de eldre Quadral høyttalerne.
    Da regner jeg med du mener Titan serien.
    Quadral-Titan-I-IV-C-40c8fea1-50067402.jpg
    MK 1-4
    Etter ett besøk på High-End messe i Frankfurt i 19 og pil og bue.
    Ble jeg totalt forelsket i den eksepsjonelle dype kjellerbassen disse høyttalerne hadde.
    Verken 24 tom Hartley, Infinity Quantum, Beveridge sub, Dayton Wright, Snell , Imf, og atter andre høyttalere, hadde den brutale tyngden Titan hadde.
    Dette ble etter hvert Quadrals kjennemerke på hele høyttaler serien. God, dyp, og fyldig bass.
    Diskanten ble ivaretatt av ett båndelement utviklet av Masushita i Japan. Den var ikke tenkt til hi-fi sammenheng. Men ble utviklet til å gjengi frekvenser langt over det vi kan høre. Vi snakker om ca 100 khz. Bruket var å jage bort rotter, som kan registrere ( tror ikke de hører det slik vi oppfatter det ) dette som svært ubehagelig, og dermed flykter. Lydtrykket var her også viktig, så enheten måtte være kraftig. 4.3 kg magnet på diskant er ikke å kimse av.
    Det Quadral gjorde med den, var å utvikle en spredelinse og wave guard, som gagnet oss mennesker.
    resultater var diskant gjengivelse så uanstrengt som ingen ande hadde. Om du liker det, er opp til deg.

    Mellomtonen, bel ivaretatt av ett relativt standard 4 1/4 tom, med con membran. I mk 1,2 og 3, var opphenget invertert. Uten at det betydde noe for lyden. mk4 versjonen hadde oppheng som normalt utover.
    Dette elementet ble ankepunktet for Titan utover i 90 årene, da andre produsenter begynte å produsere bedre elementer.
    Men bevares, slett ikke dårlig av den grunn.

    Den legendariske bassen, ivaretas av ett 12 toms element utviklet i Italia av ett konsern jeg dessverre ikke husker navnet på. Dette gjelder elementet i mk 1 og 2.
    Elementet sitter i transmission linje som er 3,2 meter lang. Noe som er kvartbølge av ca 27 hz.
    Regner med dere kjenner årsaken til bruken av dette prinsippet. For ordens skyld kan vi si det er ett Passivt system som styrer elementet til å klare lavere frekvenser en i andre metoder, som trykkammer og bassrefleks. Servostyrte elementer med sensor. Blir på en måte den aktive versjonen.
    Bakdelen med prinsippet er vel tungdreven, og noe tregere element.

    NB: Om noen skulle falle for fristelsen å se etter noen av disse.
    Så MÅ!! mk 1 og 2, ha egne Powere med elektronisk deling. Da... blir det fart i sakene. Det passive filteret i disse. er ubrukelige.
    MK 2 ble brukt som Europa referanse i mange år med disse ampene, på 80 tallet.

    puhh, tar mk 3 og senere modeller i ett annet innlegg, om noen vil det.
    Kommer plutselig tilbake.
     

    Cobra2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Innlegg
    4.988
    Antall liker
    1.071
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    75
    Auda....har vært innom litt for mye av det samme utstyret, enten som egen samle-mani, eller innom for rep/justering.
    Mangler Naka ZXL- Limited....og de fysisk store JBL-modellene, Quadral og Dynaudio på "besøks-listen".
    AudioVector M3 & S-6 ble ødelagt av bånd-diskanten, en "nedgradering" til ScanSpeak Revelator silke-domer fungerte MYE bedre.
    Focal Utopia av tidelig årgang burde forbli UTOPIA (fiction), og bildeporno i klasse med Countach.
    Yamaha B-2 og noen Sony modeller med V-FET blir nok værende hos meg i lang tid fremover.
    Kenwood L-07 platespilleren var antakelig min største skuffelse, etter hypen & prisen.
    Ellers er historien liknende, med opp og nedturer. Med muligheter for nye eventyr.

    Flott historie, - fortsett gjerne med videre utfylling om dine opplevelser!
     

    tokai

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.12.2012
    Innlegg
    261
    Antall liker
    199
    Litt om lytterommene opp gjennom tiden.
    Før jeg flyttet ut av barndoms hjemmet, var jeg naturligvis prisgitt det som var der.
    Slett ikke ille, bare litt lite. Akustikk ol. Var heller ikke helt på agenda så tidlig.Da var det om å gjøre å prøve mest mulig.
    Likevel måtte det inn eq, Da berg og dalbanen fra platespilleren var langt fra bra.
    Vi fikk også tak på ett system fra AWAB, mener jeg det hette. For å se frekvensgang på tv skjerm.

    Når jeg flyttet ut, så jeg alltid eter om det var ett, eller flere rom som kunne duge til "hi-fi hule"
    Mange ganger ble det dagligstuen. Da jeg nesten aldri har vært alene, måtte jeg naturligvis ta hensyn.
    Men tepper, gardiner, planter ( ikke å kimse av ) pluss en og annen akustikk plate, søyle osv. Har det sneket seg inn.

    Feedback fra platespiller var ett fryktelig problem. Alle løsninger her tør jeg ikke nevne, Da blir jeg vel satt bort ett eller annet sted. Godt det er lenge siden.

    En gang måtte jeg sette inn dør fra stue til gang, fordi åpningen til gangen gikk i mot-fase til bassen. Hele bassområdet kom da opp på nivå med resten.
    Nivå økning var 6-8 db. Og det er mye !!

    Jeg flyttet permanent ( trodde jeg ) til Spania en tid. Med anlegg og alt. Når jeg kom tilbake, var økonomien så skral, at jeg ikke kunne velge bosted etter ønske.
    Stuen i ny bolig da, var helt håpeløst mot mine Quadral Titan mk5.
    Det bare basset !! Dermed solgte jeg de. Det dummeste salget noensinne !!
    Kjenner godt han jeg solgte de til, men han nekter å selge tilbake. grrr.
    Bass gjengivelsen fra disse, strekker nok ikke helt opp i dagens hurtige systemer. Men det skulle jeg lett levd med på grunn av resten av lydbildet.

    I dag har jeg en liten kjellerstue som fungerer ok. Sliter noe i området 50/60 -90 hz. Og der er det veldig vanskelig å diffusere, eller dempe annet for å rette opp.
    Skal ta noen bilder å legge ut senere.
     

    tokai

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.12.2012
    Innlegg
    261
    Antall liker
    199
    Auda....har vært innom litt for mye av det samme utstyret, enten som egen samle-mani, eller innom for rep/justering.
    Mangler Naka ZXL- Limited....og de fysisk store JBL-modellene, Quadral og Dynaudio på "besøks-listen".
    AudioVector M3 & S-6 ble ødelagt av bånd-diskanten, en "nedgradering" til ScanSpeak Revelator silke-domer fungerte MYE bedre.
    Focal Utopia av tidelig årgang burde forbli UTOPIA (fiction), og bildeporno i klasse med Countach.
    Yamaha B-2 og noen Sony modeller med V-FET blir nok værende hos meg i lang tid fremover.
    Kenwood L-07 platespilleren var antakelig min største skuffelse, etter hypen & prisen.
    Ellers er historien liknende, med opp og nedturer. Med muligheter for nye eventyr.

    Flott historie, - fortsett gjerne med videre utfylling om dine opplevelser!
    Kan du tenke deg noe liknende
    Muligens.
    Jeg syntes det er riktig trivelig å dele min historie. Og elsker å høre andres.
    Hodet mitt syntes det er synd at bare jeg skal høre på meg......
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.578
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Radionette Soundmaster 75, har jeg faktisk stående.
    Husker den fra jeg var knøtt liten. Faderens som jeg fikk en gang.
    Var tenkt å få smurt den opp igjen, noen knapper og sånt.
    Men bare ikke kommet så langt enda..huff :)
     

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.500
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Artig historie du deler. Selv synes jeg det var kjekt å se litt av de eldre Quadral høyttalerne.
    Da regner jeg med du mener Titan serien.
    Vis vedlegget 364544 MK 1-4
    Etter ett besøk på High-End messe i Frankfurt i 19 og pil og bue.
    Ble jeg totalt forelsket i den eksepsjonelle dype kjellerbassen disse høyttalerne hadde.
    Verken 24 tom Hartley, Infinity Quantum, Beveridge sub, Dayton Wright, Snell , Imf, og atter andre høyttalere, hadde den brutale tyngden Titan hadde.
    Dette ble etter hvert Quadrals kjennemerke på hele høyttaler serien. God, dyp, og fyldig bass.
    Diskanten ble ivaretatt av ett båndelement utviklet av Masushita i Japan. Den var ikke tenkt til hi-fi sammenheng. Men ble utviklet til å gjengi frekvenser langt over det vi kan høre. Vi snakker om ca 100 khz. Bruket var å jage bort rotter, som kan registrere ( tror ikke de hører det slik vi oppfatter det ) dette som svært ubehagelig, og dermed flykter. Lydtrykket var her også viktig, så enheten måtte være kraftig. 4.3 kg magnet på diskant er ikke å kimse av.
    Det Quadral gjorde med den, var å utvikle en spredelinse og wave guard, som gagnet oss mennesker.
    resultater var diskant gjengivelse så uanstrengt som ingen ande hadde. Om du liker det, er opp til deg.

    Mellomtonen, bel ivaretatt av ett relativt standard 4 1/4 tom, med con membran. I mk 1,2 og 3, var opphenget invertert. Uten at det betydde noe for lyden. mk4 versjonen hadde oppheng som normalt utover.
    Dette elementet ble ankepunktet for Titan utover i 90 årene, da andre produsenter begynte å produsere bedre elementer.
    Men bevares, slett ikke dårlig av den grunn.

    Den legendariske bassen, ivaretas av ett 12 toms element utviklet i Italia av ett konsern jeg dessverre ikke husker navnet på. Dette gjelder elementet i mk 1 og 2.
    Elementet sitter i transmission linje som er 3,2 meter lang. Noe som er kvartbølge av ca 27 hz.
    Regner med dere kjenner årsaken til bruken av dette prinsippet. For ordens skyld kan vi si det er ett Passivt system som styrer elementet til å klare lavere frekvenser en i andre metoder, som trykkammer og bassrefleks. Servostyrte elementer med sensor. Blir på en måte den aktive versjonen.
    Bakdelen med prinsippet er vel tungdreven, og noe tregere element.

    NB: Om noen skulle falle for fristelsen å se etter noen av disse.
    Så MÅ!! mk 1 og 2, ha egne Powere med elektronisk deling. Da... blir det fart i sakene. Det passive filteret i disse. er ubrukelige.
    MK 2 ble brukt som Europa referanse i mange år med disse ampene, på 80 tallet.

    puhh, tar mk 3 og senere modeller i ett annet innlegg, om noen vil det.
    Kommer plutselig tilbake.
    Ser du har hatt mange forskjellige modeller. Jeg har også hatt en del modeller fra dette merket, men de har alle vært av nyere dato.

    Denne så jo spennende ut også! Titan MK V.
    Titan MK V.jpg
     

    tokai

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.12.2012
    Innlegg
    261
    Antall liker
    199
    Artig historie du deler. Selv synes jeg det var kjekt å se litt av de eldre Quadral høyttalerne.
    Da regner jeg med du mener Titan serien.
    Vis vedlegget 364544 MK 1-4
    Etter ett besøk på High-End messe i Frankfurt i 19 og pil og bue.
    Ble jeg totalt forelsket i den eksepsjonelle dype kjellerbassen disse høyttalerne hadde.
    Verken 24 tom Hartley, Infinity Quantum, Beveridge sub, Dayton Wright, Snell , Imf, og atter andre høyttalere, hadde den brutale tyngden Titan hadde.
    Dette ble etter hvert Quadrals kjennemerke på hele høyttaler serien. God, dyp, og fyldig bass.
    Diskanten ble ivaretatt av ett båndelement utviklet av Masushita i Japan. Den var ikke tenkt til hi-fi sammenheng. Men ble utviklet til å gjengi frekvenser langt over det vi kan høre. Vi snakker om ca 100 khz. Bruket var å jage bort rotter, som kan registrere ( tror ikke de hører det slik vi oppfatter det ) dette som svært ubehagelig, og dermed flykter. Lydtrykket var her også viktig, så enheten måtte være kraftig. 4.3 kg magnet på diskant er ikke å kimse av.
    Det Quadral gjorde med den, var å utvikle en spredelinse og wave guard, som gagnet oss mennesker.
    resultater var diskant gjengivelse så uanstrengt som ingen ande hadde. Om du liker det, er opp til deg.

    Mellomtonen, bel ivaretatt av ett relativt standard 4 1/4 tom, med con membran. I mk 1,2 og 3, var opphenget invertert. Uten at det betydde noe for lyden. mk4 versjonen hadde oppheng som normalt utover.
    Dette elementet ble ankepunktet for Titan utover i 90 årene, da andre produsenter begynte å produsere bedre elementer.
    Men bevares, slett ikke dårlig av den grunn.

    Den legendariske bassen, ivaretas av ett 12 toms element utviklet i Italia av ett konsern jeg dessverre ikke husker navnet på. Dette gjelder elementet i mk 1 og 2.
    Elementet sitter i transmission linje som er 3,2 meter lang. Noe som er kvartbølge av ca 27 hz.
    Regner med dere kjenner årsaken til bruken av dette prinsippet. For ordens skyld kan vi si det er ett Passivt system som styrer elementet til å klare lavere frekvenser en i andre metoder, som trykkammer og bassrefleks. Servostyrte elementer med sensor. Blir på en måte den aktive versjonen.
    Bakdelen med prinsippet er vel tungdreven, og noe tregere element.

    NB: Om noen skulle falle for fristelsen å se etter noen av disse.
    Så MÅ!! mk 1 og 2, ha egne Powere med elektronisk deling. Da... blir det fart i sakene. Det passive filteret i disse. er ubrukelige.
    MK 2 ble brukt som Europa referanse i mange år med disse ampene, på 80 tallet.

    puhh, tar mk 3 og senere modeller i ett annet innlegg, om noen vil det.
    Kommer plutselig tilbake.
    Ser du har hatt mange forskjellige modeller. Jeg har også hatt en del modeller fra dette merket, men de har alle vært av nyere dato.

    Denne så jo spennende ut også! Titan MK V.
    Vis vedlegget 364963
    Hei.
    Kan du fortelle noe om hvilke modeller du har hatt.
    Kjenner veldig mange av dem. Men lite etter mk 6 serien.

    Fra forrige innlegg om Titan..
    Mk2 versjonen spilte etter den tiden, helt fantastisk. Og med de aktive forsterkerne, til tider høyt også. Til tross av drifts effekt på 82/83 db/w.meter
    Da jeg, og andre "dro på" begynte bassen å trampe takten. bassen slo spolen i bunn. Og det er ikke særlig sunt. Selv om det som regel gikk bra.

    Til mk3 versjonen
    utviklet de ett helt nytt 12 tom element, av en helt annen karakter, både ved lyd trykk og gjengivelse.
    Feilen var bare at de satte det i samme linje, som i mk2. Da forsvant litt av karakteren i bassen. Til tross for ett fantastisk element, definerte det ikke så bra.
    Kassen ble noe bedre avstivet, og kassen noe mer moderne og rundt i kantene.
    De kunne, og burde fortsatt 3 ampes, men det passive delefilteret, var nå til å leve med. Selv om potensialet til høyttaleren ikke ble utnyttet.
    Tror Quadral satset mye på dette prosjektet, så økonomien ville at den gikk i 3 år, selv om de viste om problemene i bassen.

    I 1990 kom mk4.
    Bass elementet ble beholdt, men linjen ble till kortere 2,8 meter. Og kom nå ut på baksiden. Dette resulterte i noe høyere "styrings frekvens"
    Det enorme "skyvet" helt nede i de siste frekvensene forsvant, men definisjonen var nå på høyt nivå igjen.
    Nå kunne du ikke lenger 3 ampe de. Men be ampe. Altså 2 forsterkere. De sluttet også her med egne forsterkere.
    Delefilteret var nå så sterkt forbedret, at det ble litt unødvendig mellom diskant og mellomtone.
    Titan var nå nesten på toppen igjen.

    Utviklerne likte ikke at signaturen helt i bunn, var borte. Dessuten begynte mellomtonen å henge noe etter på definisjon og dynamikk, kontra andre produsenter av high-end høyttalere.
    Det er hevet over en vær tvil om at utviklerne hos Quadral, lenge anså de store Infinity høyttalerne som referanse.
    bass elementet i mk4, var utviklet for å bli bedre en det nye grafitt elementet til Infinity.

    I 1995, kom mk5 versjonen. Og dessverre den siste egentlige "TITAN" .
    hoch-mittel-und-grundtoner_98453.jpg

    Ett helt nytt design kom også.
    De klarte ikke å få "det nye" elementet til å spille riktig i den gamle gode linjen.
    Nå la de 12 toms elementet på toppen av kassen. Linjen ble noe lengre, ca 3 meter. Dermed noe dypere styrings frekvens.
    Fremdeles ikke helt på mk2 nivå. Dermed lagde de sin egen effekt forsterker på 400 watt. det er den du ser i front nede litt over TITAN merket. Du ser kjøle ribbene.
    Dyp bass og definisjon oppnådd !!
    Nå måtte dele frekvensen oppad forandres, for ikke å miste dybde og definisjon i lydbildet. Ett 8 toms element ble tilført i front, for å møte ett helt nytt mellomtone element.
    En helt fantastisk mellomtone av bånd type så dagens lys. Nå visste de av erfaring fra Infinity at en mellomtone som spile begge veier, var vrien å få integrert i ett normalt rom. Og Quadrals filosofi, var også at deres høyttalere ikke kom til å stå i ett perfekt rom,
    Dermed spilte det nye elementet kun fremover. Dette måtte være lynraskt ! Testen viste at elementet hadde kapasitet til å gjengi 40khz !!.I praksis ble åpnings vinkelen da så smal, at det ikke kunne brukes som diskant Utviklerne forutså ikke at på grunn av trykk og påvirkninger bak båndet, da mot kassen. Så strakk båndet seg og begynte å lage ulyder som skurring og annet. Auda...Dette resulterte i en stramme skrue under på elementet som da strammet det opp igjen. Dette var fryktelig fomlete for private personer, og dermed salg. Men for en lyd !!
    Utviklerne fortalte at den gamle diskanten ikke var rask nok til den nye mellomtonen. Så da så en ny bånd diskant lansert. Jeg mener og tror at det gamle rett å slett ble for dyrt å produsere.
    Uansett. Dette er den beste Titan noensinne.

    I år 2000, kom mk6 versjonen. Som etter vert ble kalt "aurum" serien.
    quadralaurumtitan.jpg

    De gamle papp membraner i bass, ble ansett som for trege, ( noe som sikkert stemmer) Ett helt nytt materiale, kalt altima, så dagens lys. det er tre lettmetaller aluminium, titan og magnesium sammen med hverandre for å oppnå en perfekt oppførsel.
    De toskete nye utviklerne hos Quadral, fant ut at trasmisson linjen ble for dyr, og for stor. Dermed forsvant denne, for aldri å komme igjen. Signaturen med det enorme fundamentet i bassen forsvant. De fikk riktig nok ett raskt element som definerte bedre, men jeg vet hvilke jeg vil ha.
    Med de problemene de hadde med bånd mellomtonen, ble altima innført der også. Og denne var slett ikke Raskere. Bare enklere å ha med å gjøre. Og myyye billigere å produsere. De toskete utviklerne ville med dette også avvikle bånd diskanten, og vipps, richom så dagens lys. Ingen dårlig sak, men ikke på nivå med bånd nei....
    Mk6. en billig, simpel og enkel "topp høyttaler " fra Quadral.
    Titan, var med dette død. Og kom aldri igjen.......

    I mk7,
    utimg2648_1_1287087049.jpg

    ble de toskete utviklerne tvunget til å utvikle en ny bånd diskant. puhh.
    reddet. Denne har også en hardt slående 15 tommer, og var relativt lett dreven.
    Nå skulle man spill høyt.

    Stopper her, da kunnskapen min ikke lenger strekker til.

    I mk8
    Quadral-Aurum-Titan-VIII.jpg

    tok de bort bassen, og satte inn 2 10 tommere.
    denne har fått fine tester, Men er ikke legere oppe i referanse klassen som versjon 1-5 var
    Mk6 og 8 har forresten ett "kammer" foran bassene, som skal styre disse til å klare noe lavere frekvenser, pluss å gjøre de litt kjappere.
    Prinsippet er bedre kjent i proff miljøet. Er ikke sikker på at de er helt enige med Quadal når det gjelder egenskapene av dette prinsippet.

    Ble ett langt innlegg.
    Håper jeg ikke kjeder dere, og gleder noen.
    hupp8)
     

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    3.034
    Antall liker
    3.098
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    32
    Interessant og underholdende hifi-historie du har, og så utrolig mye flott utstyr som har vært innom stua di :cool:.
    Veldig artig å se hva enkelte har drevet med gjennom tidene.
     

    tokai

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.12.2012
    Innlegg
    261
    Antall liker
    199
    Noen som kjenner denne da ?
    930fab0e46047882570f7d647e30a8ae (1).jpg
    901_orig_1.jpg


    BOSE 901.
    En legende som slett ikke er verdsatt i Norge.
    Jeg kjøpte aldri denne, men min gode venn Ragnar gjord det. På grunn av dårlig påvirkning fra meg. Hrmm
    Den versjonen han kjøpte, var mk 4. Og den første 901, som var lettdreven.
    Vi to brukte disse så mye rundt om kring, at jeg nesten kan se på de som eiendom.
    To galninger, sommer og vinter på Suzuki a-100. En kjørte(naturligvis) den andre med en 901 under hver arm, og "rom expander" i lommen.
    For de som ikke kjenner 901, var det Armann Bose sitt prinsipp på høyttaler. Dette bygde på akustikken til ett kasse instrument med strenger.
    Kassen lager 8/9 deler av lyden, å slynger den som bølger bakover fra instrumentet. 1/9 kommer fra selve strengen, og blir kastet forover mot lytteren.
    Derfor har 901 8 like enheter bak( i litt vinkel) og ett samme framme.
    Bose ville ikke dele opp frekvensområdet med deling som til bass og diskant, og mere, da lyden alltid kom fra ett og samme punkt.
    Kef, Tanoy og andre bygger også rundt dette prinsipp på mange av deres høyttalere.
    Problemet med dette var å finne ett element som spilte bra med flat frekvenskurve fra 20 til 20 000 hz. Dette fant han ikke. Han fant ett som gikk fra ca 50 til ca 15 000 hz.
    Dette elementet var fryktelig tungdrevent. Og ble kun brukt i de 2 første versjoner.
    I senere modeller utviklet de ett element selv, som var ganske lettdreven, men rullet mye av på begge flankene. Dette kompenserte de med Rom expander

    Mange som har hørt disse høyttalerne, syntes ikke særlig om dem. Få er de som virkelig har hørt dem.
    Bakveggen er ekstremt viktig her. Best spilte de om bakveggen var av murstein. o.l.
    For... bakdelen med 901, var jo at ingen mikset musikken etter 901. Så det måtte rettes på, med eks mursteins vegg !!

    Høyt spilte de, og mye tålte de.
    vi satte kabelen rett i 220volt kontakten, de hadde veldig høy ohm( res motstand, rundt 50 Hz).
    Dette ble ett sabla rabalder i noen sekunder, til vi nesten måtte ta ut kabelen igjen. Elementene hadde sikker brent også om vi hadde holdt på.

    Jeg unner alle å få en lytte stund til disse i de rette omgivelsene. Tror de fleste ville få en fin opplevelse da.
     

    knarfar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2014
    Innlegg
    2.440
    Antall liker
    2.321
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Noen som kjenner denne da ?
    Vis vedlegget 365413 Vis vedlegget 365414

    BOSE 901.
    En legende som slett ikke er verdsatt i Norge.
    Jeg kjøpte aldri denne, men min gode venn Ragnar gjord det. På grunn av dårlig påvirkning fra meg. Hrmm
    Den versjonen han kjøpte, var mk 4. Og den første 901, som var lettdreven.
    Vi to brukte disse så mye rundt om kring, at jeg nesten kan se på de som eiendom.
    To galninger, sommer og vinter på Suzuki a-100. En kjørte(naturligvis) den andre med en 901 under hver arm, og "rom expander" i lommen.
    For de som ikke kjenner 901, var det Armann Bose sitt prinsipp på høyttaler. Dette bygde på akustikken til ett kasse instrument med strenger.
    Kassen lager 8/9 deler av lyden, å slynger den som bølger bakover fra instrumentet. 1/9 kommer fra selve strengen, og blir kastet forover mot lytteren.
    Derfor har 901 8 like enheter bak( i litt vinkel) og ett samme framme.
    Bose ville ikke dele opp frekvensområdet med deling som til bass og diskant, og mere, da lyden alltid kom fra ett og samme punkt.
    Kef, Tanoy og andre bygger også rundt dette prinsipp på mange av deres høyttalere.
    Problemet med dette var å finne ett element som spilte bra med flat frekvenskurve fra 20 til 20 000 hz. Dette fant han ikke. Han fant ett som gikk fra ca 50 til ca 15 000 hz.
    Dette elementet var fryktelig tungdrevent. Og ble kun brukt i de 2 første versjoner.
    I senere modeller utviklet de ett element selv, som var ganske lettdreven, men rullet mye av på begge flankene. Dette kompenserte de med Rom expander

    Mange som har hørt disse høyttalerne, syntes ikke særlig om dem. Få er de som virkelig har hørt dem.
    Bakveggen er ekstremt viktig her. Best spilte de om bakveggen var av murstein. o.l.
    For... bakdelen med 901, var jo at ingen mikset musikken etter 901. Så det måtte rettes på, med eks mursteins vegg !!

    Høyt spilte de, og mye tålte de.
    vi satte kabelen rett i 220volt kontakten, de hadde veldig høy ohm( res motstand, rundt 50 Hz).
    Dette ble ett sabla rabalder i noen sekunder, til vi nesten måtte ta ut kabelen igjen. Elementene hadde sikker brent også om vi hadde holdt på.

    Jeg unner alle å få en lytte stund til disse i de rette omgivelsene. Tror de fleste ville få en fin opplevelse da.
    Gleder meg til igjen å høre disse hos TT på lørdag. Helt spesielle og spiller strålende synes jeg. Skikkelig morohøyttalere.

    Flott tråd. Masse morsom lesning og minner her.
     

    janfrt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Innlegg
    7.491
    Antall liker
    8.619
    Sted
    Pt. Høvik
    Kan begynne med å nevne en artig historie, som ikke har noe med selve lyden å gjøre.
    Men syntes den hører med.
    Vis vedlegget 364491 Vis vedlegget 364492
    Dette er to bilder av Beocord 1800.
    En liggende spolebånd opptaker med alle muligheter. Ekko, sound on sound osv.
    Det lokket dere ser, var løst, og bare å løfte vekk fra spilleren. B&O garanterte at man kunne stå på dette uten at det gikk i stykker.
    Dette stemte !
    Vi kunne jo ikke unnlate å fortelle dette til de som kom på besøk. Også når vi hadde fest...............
    Dere kan vel se for dere fortsettelsen.
    Kan huske ett kobbel av mennesker oppe på en stol, med felles sats med målet som var lokkete på gulvet.
    Utrolig nok, overlevde lokket alle festene, og forsøk på ødeleggelse.
    Her hadde virkelig B&O sine ord i behold.
    Har forresten ikke verken truffet, eller hørt om andre som har eid denne B&O saken.
    noen her ??
    Ja, jeg har eid en. Kjøpt av faren til en venn av meg for mange herrens år siden. I dag har jeg en suveren 2400 i topp stand.

    Når det gjelder BOSE 901, så sjekk tråden til TT.
     
    • Liker
    Reaksjoner: TT.

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.677
    Antall liker
    111.387
    Torget vurderinger
    23
    Spilte murpussen av veggene med 901 / 400 Watt hjemme i blokkleiligheten da jeg som 16-åring fortsatt bodde "hjemme" :cool: Tightere enn froskeræva var de...
     

    Evo III

    Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    27.803
    Antall liker
    59.591
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    80
    Dette vekker mange gode minner,jobbet på OHC i perioden 1981/84 ca solgte mye yamaha utstyr da jeg likte kassettspillerene deres godt :). Mye flott utstyr du har hadt i ditt eie :)
    O
     

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.500
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Artig historie du deler. Selv synes jeg det var kjekt å se litt av de eldre Quadral høyttalerne.
    Da regner jeg med du mener Titan serien.
    Vis vedlegget 364544 MK 1-4
    Etter ett besøk på High-End messe i Frankfurt i 19 og pil og bue.
    Ble jeg totalt forelsket i den eksepsjonelle dype kjellerbassen disse høyttalerne hadde.
    Verken 24 tom Hartley, Infinity Quantum, Beveridge sub, Dayton Wright, Snell , Imf, og atter andre høyttalere, hadde den brutale tyngden Titan hadde.
    Dette ble etter hvert Quadrals kjennemerke på hele høyttaler serien. God, dyp, og fyldig bass.
    Diskanten ble ivaretatt av ett båndelement utviklet av Masushita i Japan. Den var ikke tenkt til hi-fi sammenheng. Men ble utviklet til å gjengi frekvenser langt over det vi kan høre. Vi snakker om ca 100 khz. Bruket var å jage bort rotter, som kan registrere ( tror ikke de hører det slik vi oppfatter det ) dette som svært ubehagelig, og dermed flykter. Lydtrykket var her også viktig, så enheten måtte være kraftig. 4.3 kg magnet på diskant er ikke å kimse av.
    Det Quadral gjorde med den, var å utvikle en spredelinse og wave guard, som gagnet oss mennesker.
    resultater var diskant gjengivelse så uanstrengt som ingen ande hadde. Om du liker det, er opp til deg.

    Mellomtonen, bel ivaretatt av ett relativt standard 4 1/4 tom, med con membran. I mk 1,2 og 3, var opphenget invertert. Uten at det betydde noe for lyden. mk4 versjonen hadde oppheng som normalt utover.
    Dette elementet ble ankepunktet for Titan utover i 90 årene, da andre produsenter begynte å produsere bedre elementer.
    Men bevares, slett ikke dårlig av den grunn.

    Den legendariske bassen, ivaretas av ett 12 toms element utviklet i Italia av ett konsern jeg dessverre ikke husker navnet på. Dette gjelder elementet i mk 1 og 2.
    Elementet sitter i transmission linje som er 3,2 meter lang. Noe som er kvartbølge av ca 27 hz.
    Regner med dere kjenner årsaken til bruken av dette prinsippet. For ordens skyld kan vi si det er ett Passivt system som styrer elementet til å klare lavere frekvenser en i andre metoder, som trykkammer og bassrefleks. Servostyrte elementer med sensor. Blir på en måte den aktive versjonen.
    Bakdelen med prinsippet er vel tungdreven, og noe tregere element.

    NB: Om noen skulle falle for fristelsen å se etter noen av disse.
    Så MÅ!! mk 1 og 2, ha egne Powere med elektronisk deling. Da... blir det fart i sakene. Det passive filteret i disse. er ubrukelige.
    MK 2 ble brukt som Europa referanse i mange år med disse ampene, på 80 tallet.

    puhh, tar mk 3 og senere modeller i ett annet innlegg, om noen vil det.
    Kommer plutselig tilbake.
    Ser du har hatt mange forskjellige modeller. Jeg har også hatt en del modeller fra dette merket, men de har alle vært av nyere dato.

    Denne så jo spennende ut også! Titan MK V.
    Vis vedlegget 364963
    Hei.
    Kan du fortelle noe om hvilke modeller du har hatt.
    Kjenner veldig mange av dem. Men lite etter mk 6 serien.

    Fra forrige innlegg om Titan..
    Mk2 versjonen spilte etter den tiden, helt fantastisk. Og med de aktive forsterkerne, til tider høyt også. Til tross av drifts effekt på 82/83 db/w.meter
    Da jeg, og andre "dro på" begynte bassen å trampe takten. bassen slo spolen i bunn. Og det er ikke særlig sunt. Selv om det som regel gikk bra.

    Til mk3 versjonen
    utviklet de ett helt nytt 12 tom element, av en helt annen karakter, både ved lyd trykk og gjengivelse.
    Feilen var bare at de satte det i samme linje, som i mk2. Da forsvant litt av karakteren i bassen. Til tross for ett fantastisk element, definerte det ikke så bra.
    Kassen ble noe bedre avstivet, og kassen noe mer moderne og rundt i kantene.
    De kunne, og burde fortsatt 3 ampes, men det passive delefilteret, var nå til å leve med. Selv om potensialet til høyttaleren ikke ble utnyttet.
    Tror Quadral satset mye på dette prosjektet, så økonomien ville at den gikk i 3 år, selv om de viste om problemene i bassen.

    I 1990 kom mk4.
    Bass elementet ble beholdt, men linjen ble till kortere 2,8 meter. Og kom nå ut på baksiden. Dette resulterte i noe høyere "styrings frekvens"
    Det enorme "skyvet" helt nede i de siste frekvensene forsvant, men definisjonen var nå på høyt nivå igjen.
    Nå kunne du ikke lenger 3 ampe de. Men be ampe. Altså 2 forsterkere. De sluttet også her med egne forsterkere.
    Delefilteret var nå så sterkt forbedret, at det ble litt unødvendig mellom diskant og mellomtone.
    Titan var nå nesten på toppen igjen.

    Utviklerne likte ikke at signaturen helt i bunn, var borte. Dessuten begynte mellomtonen å henge noe etter på definisjon og dynamikk, kontra andre produsenter av high-end høyttalere.
    Det er hevet over en vær tvil om at utviklerne hos Quadral, lenge anså de store Infinity høyttalerne som referanse.
    bass elementet i mk4, var utviklet for å bli bedre en det nye grafitt elementet til Infinity.

    I 1995, kom mk5 versjonen. Og dessverre den siste egentlige "TITAN" .
    Vis vedlegget 365041
    Ett helt nytt design kom også.
    De klarte ikke å få "det nye" elementet til å spille riktig i den gamle gode linjen.
    Nå la de 12 toms elementet på toppen av kassen. Linjen ble noe lengre, ca 3 meter. Dermed noe dypere styrings frekvens.
    Fremdeles ikke helt på mk2 nivå. Dermed lagde de sin egen effekt forsterker på 400 watt. det er den du ser i front nede litt over TITAN merket. Du ser kjøle ribbene.
    Dyp bass og definisjon oppnådd !!
    Nå måtte dele frekvensen oppad forandres, for ikke å miste dybde og definisjon i lydbildet. Ett 8 toms element ble tilført i front, for å møte ett helt nytt mellomtone element.
    En helt fantastisk mellomtone av bånd type så dagens lys. Nå visste de av erfaring fra Infinity at en mellomtone som spile begge veier, var vrien å få integrert i ett normalt rom. Og Quadrals filosofi, var også at deres høyttalere ikke kom til å stå i ett perfekt rom,
    Dermed spilte det nye elementet kun fremover. Dette måtte være lynraskt ! Testen viste at elementet hadde kapasitet til å gjengi 40khz !!.I praksis ble åpnings vinkelen da så smal, at det ikke kunne brukes som diskant Utviklerne forutså ikke at på grunn av trykk og påvirkninger bak båndet, da mot kassen. Så strakk båndet seg og begynte å lage ulyder som skurring og annet. Auda...Dette resulterte i en stramme skrue under på elementet som da strammet det opp igjen. Dette var fryktelig fomlete for private personer, og dermed salg. Men for en lyd !!
    Utviklerne fortalte at den gamle diskanten ikke var rask nok til den nye mellomtonen. Så da så en ny bånd diskant lansert. Jeg mener og tror at det gamle rett å slett ble for dyrt å produsere.
    Uansett. Dette er den beste Titan noensinne.

    I år 2000, kom mk6 versjonen. Som etter vert ble kalt "aurum" serien.
    Vis vedlegget 365036
    De gamle papp membraner i bass, ble ansett som for trege, ( noe som sikkert stemmer) Ett helt nytt materiale, kalt altima, så dagens lys. det er tre lettmetaller aluminium, titan og magnesium sammen med hverandre for å oppnå en perfekt oppførsel.
    De toskete nye utviklerne hos Quadral, fant ut at trasmisson linjen ble for dyr, og for stor. Dermed forsvant denne, for aldri å komme igjen. Signaturen med det enorme fundamentet i bassen forsvant. De fikk riktig nok ett raskt element som definerte bedre, men jeg vet hvilke jeg vil ha.
    Med de problemene de hadde med bånd mellomtonen, ble altima innført der også. Og denne var slett ikke Raskere. Bare enklere å ha med å gjøre. Og myyye billigere å produsere. De toskete utviklerne ville med dette også avvikle bånd diskanten, og vipps, richom så dagens lys. Ingen dårlig sak, men ikke på nivå med bånd nei....
    Mk6. en billig, simpel og enkel "topp høyttaler " fra Quadral.
    Titan, var med dette død. Og kom aldri igjen.......

    I mk7,
    Vis vedlegget 365037
    ble de toskete utviklerne tvunget til å utvikle en ny bånd diskant. puhh.
    reddet. Denne har også en hardt slående 15 tommer, og var relativt lett dreven.
    Nå skulle man spill høyt.

    Stopper her, da kunnskapen min ikke lenger strekker til.

    I mk8
    Vis vedlegget 365038
    tok de bort bassen, og satte inn 2 10 tommere.
    denne har fått fine tester, Men er ikke legere oppe i referanse klassen som versjon 1-5 var
    Mk6 og 8 har forresten ett "kammer" foran bassene, som skal styre disse til å klare noe lavere frekvenser, pluss å gjøre de litt kjappere.
    Prinsippet er bedre kjent i proff miljøet. Er ikke sikker på at de er helt enige med Quadal når det gjelder egenskapene av dette prinsippet.

    Ble ett langt innlegg.
    Håper jeg ikke kjeder dere, og gleder noen.
    hupp8)
    Har hatt mange av Aurum modellene. Enten over lengere tid eller til test.

    Tar de jeg husker sånn i farta.

    Aurum 30
    Aurum 90
    Aurum 970
    Aurum Montan
    Aurum Vulkan
    Aurum SUB10

    Har nå Aurum Orkan VIII som er i den nyeste serien.

    Alle disse har Altima elementer. Synes de er veldig gode på akustisk musikk og spesielt gitar.

    Orkan.
     

    tokai

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.12.2012
    Innlegg
    261
    Antall liker
    199
    Dette vekker mange gode minner,jobbet på OHC i perioden 1981/84 ca solgte mye yamaha utstyr da jeg likte kassettspillerene deres godt :). Mye flott utstyr du har hadt i ditt eie :)
    O
    Var det Terje du kjøpte Yamaha av da ?
    <det var forgjengeren min i så fall.

    Takk.. har eid mye, og prøvd fryktelig mye. Før da.
    Da gikk det fint å teste det meste av utstyr.
    Vanskelig i dag med utstyr i millionklassen.

    Har glemt mye utstyr som er eid og prøvd.
    Kommer på endel nå som jeg har begynt på denne tråden.
    Tar det etter hvert.
     

    tokai

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.12.2012
    Innlegg
    261
    Antall liker
    199
    Kan begynne med å nevne en artig historie, som ikke har noe med selve lyden å gjøre.
    Men syntes den hører med.
    Vis vedlegget 364491 Vis vedlegget 364492
    Dette er to bilder av Beocord 1800.
    En liggende spolebånd opptaker med alle muligheter. Ekko, sound on sound osv.
    Det lokket dere ser, var løst, og bare å løfte vekk fra spilleren. B&O garanterte at man kunne stå på dette uten at det gikk i stykker.
    Dette stemte !
    Vi kunne jo ikke unnlate å fortelle dette til de som kom på besøk. Også når vi hadde fest...............
    Dere kan vel se for dere fortsettelsen.
    Kan huske ett kobbel av mennesker oppe på en stol, med felles sats med målet som var lokkete på gulvet.
    Utrolig nok, overlevde lokket alle festene, og forsøk på ødeleggelse.
    Her hadde virkelig B&O sine ord i behold.
    Har forresten ikke verken truffet, eller hørt om andre som har eid denne B&O saken.
    noen her ??
    Ja, jeg har eid en. Kjøpt av faren til en venn av meg for mange herrens år siden. I dag har jeg en suveren 2400 i topp stand.

    Når det gjelder BOSE 901, så sjekk tråden til TT.
    Hahh, det var artig.
    Så var jeg ikke alene om den da.;);)

    Tråden til TT ja....
    Har litt liten tid på dagen.
    Så nå er det andre natt nesten uten søvn.
    Kjempe tråd.
    Så mye flott musikk, og mye jeg ikke kjenner.
    Denne skal jeg helt klart følge.
    Etter at jeg har sett alle foregående sider... og det var mange.
    For ikke snakke om masse annet flott utstyr. En real entusiast
     

    tokai

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.12.2012
    Innlegg
    261
    Antall liker
    199
    Kan begynne med å nevne en artig historie, som ikke har noe med selve lyden å gjøre.
    Men syntes den hører med.
    Vis vedlegget 364491 Vis vedlegget 364492
    Dette er to bilder av Beocord 1800.
    En liggende spolebånd opptaker med alle muligheter. Ekko, sound on sound osv.
    Det lokket dere ser, var løst, og bare å løfte vekk fra spilleren. B&O garanterte at man kunne stå på dette uten at det gikk i stykker.
    Dette stemte !
    Vi kunne jo ikke unnlate å fortelle dette til de som kom på besøk. Også når vi hadde fest...............
    Dere kan vel se for dere fortsettelsen.
    Kan huske ett kobbel av mennesker oppe på en stol, med felles sats med målet som var lokkete på gulvet.
    Utrolig nok, overlevde lokket alle festene, og forsøk på ødeleggelse.
    Her hadde virkelig B&O sine ord i behold.
    Har forresten ikke verken truffet, eller hørt om andre som har eid denne B&O saken.
    noen her ??
    Ja, jeg har eid en. Kjøpt av faren til en venn av meg for mange herrens år siden. I dag har jeg en suveren 2400 i topp stand.

    Når det gjelder BOSE 901, så sjekk tråden til TT.
    Hahh, det var artig.
    Så var jeg ikke alene om den da.;);)

    Tråden til TT ja....
    Har litt liten tid på dagen.
    Så nå er det andre natt nesten uten søvn.
    Kjempe tråd.
    Så mye flott musikk, og mye jeg ikke kjenner.
    Denne skal jeg helt klart følge.
    Etter at jeg har sett alle foregående sider... og det var mange.
    For ikke snakke om masse annet flott utstyr. En real entusiast
     

    tokai

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.12.2012
    Innlegg
    261
    Antall liker
    199
    Litt om rommet jeg nå bruker.
    Bilder sier ofte mere enn ord..

    2016-02-16 21.30.55.jpg
    2016-02-16 21.35.03.jpg
    2016-02-16 21.33.19.jpg
    2016-02-16 21.32.57.jpg


    De er tatt med mobil tlf. De er ikke helt hundre, men gir vel ett bilde.

    Rommet har 3 farger på vegg. Sort rundt lerret, myk overgang til lys grønn, til off hvite der vi sitter.
    Alle vinduer er blokkert med plater trukket med akkustilux dempefiber. Alle kabler trukket i kanaler. Egen patent, laget av kirsebær tre.
    Malt Furu tak, moderat dempet over. Jeg ønsker første refleksjon.
    I ett så lite rom, må selv mine gamle Infinty rs2b, settes med toe inn.
    Egen 25 amp sikrings kurs, ( den tar noe annet også )
    Har kastet ut dempe føtter og plattformer.
    Husk at jeg nå går i vintage. Ser etter en power om noen vil bytte. Den som står der nå, er en Perreaux p -350.

    Bøtter av systemer som spiller bedre en dette nå, men det er ikke lengre helt greia.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.985
    Antall liker
    8.405
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Noen som kjenner denne da ?
    Vis vedlegget 365414

    BOSE 901.
    En legende som slett ikke er verdsatt i Norge.
    Jeg unner alle å få en lytte stund til disse i de rette omgivelsene. Tror de fleste ville få en fin opplevelse da.
    Ja, det var her galskapen starta for min del. Kjøpte eit sett mk II pent brukt. Oppdaga nettopp det du seier, men sakna litt dynamikk og trøkk. Så eg kjøpte den vesentleg meir lettdrivne mk III, som også gjekk djupare pga bassrefleks. Men så var det andre sider som var betre med mk II, og så var det dette med lydbildet - berre eitt lydbilde, heile tida. Men flott var det. Heldigvis måtte eg i militæret litt etterpå, så eg fann det lurast å selje all hifien medan eg var borte. Så starta eg med blanke ark og full lommebok då eg kom heim att...
    Eg kom også til å sende 220V inn på høgtalarane. Det gjekk heilt fint, men fy, for ein 50 Hz-tone....

    Testa elles mk VI for nokre år sidan. Høgtalaren har slett ikkje tapt seg, og han er visst å få kjøpt framleis. Men kjenn besøkstida, det var tale om at miljøomsyn ville forvanske produksjonen, slik at dei må gje seg... Men ein burde fått høyre denne genistreken. Trass i visse manglar, er det eit svært godt tidsvitne over ein vintagelyd som syner kreativiteten og nytenkinga frå tidleg 70-tal, då ein mann var ein mann, og hifi var hifi...
     

    tokai

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.12.2012
    Innlegg
    261
    Antall liker
    199
    Håper jeg kan skrive om vintage utstyr som ble forsøkt, selv om det ikke var aktuelt med kjøp.
    Har uheldigvis ( eller motsatt ) mange andres anlegg på samvittigheten. Venner og bekjente hadde en merkelig trang til å måtte ha hjelp til kjøp av eget system.

    her er ett eksempel.

    $_59.jpg
    4c76ded44ecdc_177472b.jpg


    Marantz HD serie.
    Spesielt den gulv stående mod. 88, ble spesielt populær.
    Den ble presentert i 1975, og solgt fra året etter. 76.
    Den var vel egentlig ikke så bra, men vi ble ganske fasinert av ett ganske komplett lydbilde fra bunn til topp, der man kunne spille høyt.
    Det viste seg riktignok at diskantene ikke tålte så mye, så med litt for liten forsterker, (som de fleste hadde) var det masse bytte av disse.

    med dyp bass nede i ca 30hz, minus noen db, og drifts effekt på 90/ db w meter, sa de godt ifra !
    De kunne også settes opp enten som trykkammer eller reflex, ved bruk av denne.
    MarantzHD-88s006.jpg

    En skumgummi propp i reflex røret. Mange har brukt dette senere, jeg kan ikke si hvilke som gjorde det tidligere.
    Kanskje noen andre som vet ??
    At den råtnet opp ganske fort, viste seg med årene.

    Lydbildet var nokså flatt i hd serien, men det betød ikke så mye for folk flest på den tiden. Masse lyd for penga, det var det som var viktig.
    At de var store, var også viktig, 106 cm høyde må vite !!

    De mindre i serien, ble liksom ikke samme suksess, litt med unntak av hd 77, som hadde samme bestykning, bare med 1 diskant. Og ikke gulv stående da.

    Regner med at det er noen som har hatt disse her en gang.
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    42.386
    Antall liker
    93.686
    Sted
    Nedre Tonsåsen
    Torget vurderinger
    99
    Noen som kjenner denne da ?
    Vis vedlegget 365413 Vis vedlegget 365414

    BOSE 901.
    En legende som slett ikke er verdsatt i Norge.
    Jeg kjøpte aldri denne, men min gode venn Ragnar gjord det. På grunn av dårlig påvirkning fra meg. Hrmm
    Den versjonen han kjøpte, var mk 4. Og den første 901, som var lettdreven.
    Vi to brukte disse så mye rundt om kring, at jeg nesten kan se på de som eiendom.
    To galninger, sommer og vinter på Suzuki a-100. En kjørte(naturligvis) den andre med en 901 under hver arm, og "rom expander" i lommen.
    For de som ikke kjenner 901, var det Armann Bose sitt prinsipp på høyttaler. Dette bygde på akustikken til ett kasse instrument med strenger.
    Kassen lager 8/9 deler av lyden, å slynger den som bølger bakover fra instrumentet. 1/9 kommer fra selve strengen, og blir kastet forover mot lytteren.
    Derfor har 901 8 like enheter bak( i litt vinkel) og ett samme framme.
    Bose ville ikke dele opp frekvensområdet med deling som til bass og diskant, og mere, da lyden alltid kom fra ett og samme punkt.
    Kef, Tanoy og andre bygger også rundt dette prinsipp på mange av deres høyttalere.
    Problemet med dette var å finne ett element som spilte bra med flat frekvenskurve fra 20 til 20 000 hz. Dette fant han ikke. Han fant ett som gikk fra ca 50 til ca 15 000 hz.
    Dette elementet var fryktelig tungdrevent. Og ble kun brukt i de 2 første versjoner.
    I senere modeller utviklet de ett element selv, som var ganske lettdreven, men rullet mye av på begge flankene. Dette kompenserte de med Rom expander

    Mange som har hørt disse høyttalerne, syntes ikke særlig om dem. Få er de som virkelig har hørt dem.
    Bakveggen er ekstremt viktig her. Best spilte de om bakveggen var av murstein. o.l.
    For... bakdelen med 901, var jo at ingen mikset musikken etter 901. Så det måtte rettes på, med eks mursteins vegg !!

    Høyt spilte de, og mye tålte de.
    vi satte kabelen rett i 220volt kontakten, de hadde veldig høy ohm( res motstand, rundt 50 Hz).
    Dette ble ett sabla rabalder i noen sekunder, til vi nesten måtte ta ut kabelen igjen. Elementene hadde sikker brent også om vi hadde holdt på.

    Jeg unner alle å få en lytte stund til disse i de rette omgivelsene. Tror de fleste ville få en fin opplevelse da.
    Jeg har slike i Series 3 versjon og jeg har virkelig blitt glad i dem. Har ikke perfekt oppsett på de, men du verden å de spiller. I helgen hadde jeg en gjeng fra Sentralen på besøk og de som ikke hadde hørt dem før, fikk regelrett hakeslepp. En av de trodde suben til surrerundtanlegget var tilkoblet, men det var den selvfølgelig ikke. Jeg demonstrerte dem med og uten original EQ/RoomX og det er som natt og dag lydmessig. At 901 er sterkt undervurdert er iallefall helt klart. Mine er forøvrig rehabilitert av første eier for to år siden og har følgelig skiftet alle elementene. I tillegg har jeg oppgradert EQ med nye komponenter og trukket nytt stoff på frontene for et mer nøytralt og morderne utseende (svart stoff). Har forøvrig originalfrontene
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn