Artig historie du deler. Selv synes jeg det var kjekt å se litt av de eldre Quadral høyttalerne.
Da regner jeg med du mener Titan serien.
Vis vedlegget 364544
MK 1-4
Etter ett besøk på High-End messe i Frankfurt i 19 og pil og bue.
Ble jeg totalt forelsket i den eksepsjonelle dype kjellerbassen disse høyttalerne hadde.
Verken 24 tom Hartley, Infinity Quantum, Beveridge sub, Dayton Wright, Snell , Imf, og atter andre høyttalere, hadde den brutale tyngden Titan hadde.
Dette ble etter hvert Quadrals kjennemerke på hele høyttaler serien. God, dyp, og fyldig bass.
Diskanten ble ivaretatt av ett båndelement utviklet av Masushita i Japan. Den var ikke tenkt til hi-fi sammenheng. Men ble utviklet til å gjengi frekvenser langt over det vi kan høre. Vi snakker om ca 100 khz. Bruket var å jage bort rotter, som kan registrere ( tror ikke de hører det slik vi oppfatter det ) dette som svært ubehagelig, og dermed flykter. Lydtrykket var her også viktig, så enheten måtte være kraftig. 4.3 kg magnet på diskant er ikke å kimse av.
Det Quadral gjorde med den, var å utvikle en spredelinse og wave guard, som gagnet oss mennesker.
resultater var diskant gjengivelse så uanstrengt som ingen ande hadde. Om du liker det, er opp til deg.
Mellomtonen, bel ivaretatt av ett relativt standard 4 1/4 tom, med con membran. I mk 1,2 og 3, var opphenget invertert. Uten at det betydde noe for lyden. mk4 versjonen hadde oppheng som normalt utover.
Dette elementet ble ankepunktet for Titan utover i 90 årene, da andre produsenter begynte å produsere bedre elementer.
Men bevares, slett ikke dårlig av den grunn.
Den legendariske bassen, ivaretas av ett 12 toms element utviklet i Italia av ett konsern jeg dessverre ikke husker navnet på. Dette gjelder elementet i mk 1 og 2.
Elementet sitter i transmission linje som er 3,2 meter lang. Noe som er kvartbølge av ca 27 hz.
Regner med dere kjenner årsaken til bruken av dette prinsippet. For ordens skyld kan vi si det er ett Passivt system som styrer elementet til å klare lavere frekvenser en i andre metoder, som trykkammer og bassrefleks. Servostyrte elementer med sensor. Blir på en måte den aktive versjonen.
Bakdelen med prinsippet er vel tungdreven, og noe tregere element.
NB: Om noen skulle falle for fristelsen å se etter noen av disse.
Så MÅ!! mk 1 og 2, ha egne Powere med elektronisk deling. Da... blir det fart i sakene. Det passive filteret i disse. er ubrukelige.
MK 2 ble brukt som Europa referanse i mange år med disse ampene, på 80 tallet.
puhh, tar mk 3 og senere modeller i ett annet innlegg, om noen vil det.
Kommer plutselig tilbake.
Ser du har hatt mange forskjellige modeller. Jeg har også hatt en del modeller fra dette merket, men de har alle vært av nyere dato.
Denne så jo spennende ut også! Titan MK V.
Vis vedlegget 364963
Hei.
Kan du fortelle noe om hvilke modeller du har hatt.
Kjenner veldig mange av dem. Men lite etter mk 6 serien.
Fra forrige innlegg om Titan..
Mk2 versjonen spilte etter den tiden, helt fantastisk. Og med de aktive forsterkerne, til tider høyt også. Til tross av drifts effekt på 82/83 db/w.meter
Da jeg, og andre "dro på" begynte bassen å trampe takten. bassen slo spolen i bunn. Og det er ikke særlig sunt. Selv om det som regel gikk bra.
Til mk3 versjonen
utviklet de ett helt nytt 12 tom element, av en helt annen karakter, både ved lyd trykk og gjengivelse.
Feilen var bare at de satte det i samme linje, som i mk2. Da forsvant litt av karakteren i bassen. Til tross for ett fantastisk element, definerte det ikke så bra.
Kassen ble noe bedre avstivet, og kassen noe mer moderne og rundt i kantene.
De kunne, og burde fortsatt 3 ampes, men det passive delefilteret, var nå til å leve med. Selv om potensialet til høyttaleren ikke ble utnyttet.
Tror Quadral satset mye på dette prosjektet, så økonomien ville at den gikk i 3 år, selv om de viste om problemene i bassen.
I 1990 kom mk4.
Bass elementet ble beholdt, men linjen ble till kortere 2,8 meter. Og kom nå ut på baksiden. Dette resulterte i noe høyere "styrings frekvens"
Det enorme "skyvet" helt nede i de siste frekvensene forsvant, men definisjonen var nå på høyt nivå igjen.
Nå kunne du ikke lenger 3 ampe de. Men be ampe. Altså 2 forsterkere. De sluttet også her med egne forsterkere.
Delefilteret var nå så sterkt forbedret, at det ble litt unødvendig mellom diskant og mellomtone.
Titan var nå nesten på toppen igjen.
Utviklerne likte ikke at signaturen helt i bunn, var borte. Dessuten begynte mellomtonen å henge noe etter på definisjon og dynamikk, kontra andre produsenter av high-end høyttalere.
Det er hevet over en vær tvil om at utviklerne hos Quadral, lenge anså de store Infinity høyttalerne som referanse.
bass elementet i mk4, var utviklet for å bli bedre en det nye grafitt elementet til Infinity.
I 1995, kom mk5 versjonen. Og dessverre den siste egentlige "TITAN" .
Vis vedlegget 365041
Ett helt nytt design kom også.
De klarte ikke å få "det nye" elementet til å spille riktig i den gamle gode linjen.
Nå la de 12 toms elementet på toppen av kassen. Linjen ble noe lengre, ca 3 meter. Dermed noe dypere styrings frekvens.
Fremdeles ikke helt på mk2 nivå. Dermed lagde de sin egen effekt forsterker på 400 watt. det er den du ser i front nede litt over TITAN merket. Du ser kjøle ribbene.
Dyp bass og definisjon oppnådd !!
Nå måtte dele frekvensen oppad forandres, for ikke å miste dybde og definisjon i lydbildet. Ett 8 toms element ble tilført i front, for å møte ett helt nytt mellomtone element.
En helt fantastisk mellomtone av bånd type så dagens lys. Nå visste de av erfaring fra Infinity at en mellomtone som spile begge veier, var vrien å få integrert i ett normalt rom. Og Quadrals filosofi, var også at deres høyttalere ikke kom til å stå i ett perfekt rom,
Dermed spilte det nye elementet kun fremover. Dette måtte være lynraskt ! Testen viste at elementet hadde kapasitet til å gjengi 40khz !!.I praksis ble åpnings vinkelen da så smal, at det ikke kunne brukes som diskant Utviklerne forutså ikke at på grunn av trykk og påvirkninger bak båndet, da mot kassen. Så strakk båndet seg og begynte å lage ulyder som skurring og annet. Auda...Dette resulterte i en stramme skrue under på elementet som da strammet det opp igjen. Dette var fryktelig fomlete for private personer, og dermed salg. Men for en lyd !!
Utviklerne fortalte at den gamle diskanten ikke var rask nok til den nye mellomtonen. Så da så en ny bånd diskant lansert. Jeg mener og tror at det gamle rett å slett ble for dyrt å produsere.
Uansett. Dette er den beste Titan noensinne.
I år 2000, kom mk6 versjonen. Som etter vert ble kalt "aurum" serien.
Vis vedlegget 365036
De gamle papp membraner i bass, ble ansett som for trege, ( noe som sikkert stemmer) Ett helt nytt materiale, kalt altima, så dagens lys.
det er tre lettmetaller aluminium, titan og magnesium sammen med hverandre for å oppnå en perfekt oppførsel.
De toskete nye utviklerne hos Quadral, fant ut at trasmisson linjen ble for dyr, og for stor. Dermed forsvant denne, for aldri å komme igjen. Signaturen med det enorme fundamentet i bassen forsvant. De fikk riktig nok ett raskt element som definerte bedre, men jeg vet hvilke jeg vil ha.
Med de problemene de hadde med bånd mellomtonen, ble altima innført der også. Og denne var slett ikke Raskere. Bare enklere å ha med å gjøre. Og myyye billigere å produsere. De toskete utviklerne ville med dette også avvikle bånd diskanten, og vipps, richom så dagens lys. Ingen dårlig sak, men ikke på nivå med bånd nei....
Mk6. en billig, simpel og enkel "topp høyttaler " fra Quadral.
Titan, var med dette død. Og kom aldri igjen.......
I mk7,
Vis vedlegget 365037
ble de toskete utviklerne tvunget til å utvikle en ny bånd diskant. puhh.
reddet. Denne har også en hardt slående 15 tommer, og var relativt lett dreven.
Nå skulle man spill høyt.
Stopper her, da kunnskapen min ikke lenger strekker til.
I mk8
Vis vedlegget 365038
tok de bort bassen, og satte inn 2 10 tommere.
denne har fått fine tester, Men er ikke legere oppe i referanse klassen som versjon 1-5 var
Mk6 og 8 har forresten ett "kammer" foran bassene, som skal styre disse til å klare noe lavere frekvenser, pluss å gjøre de litt kjappere.
Prinsippet er bedre kjent i proff miljøet. Er ikke sikker på at de er helt enige med Quadal når det gjelder egenskapene av dette prinsippet.
Ble ett langt innlegg.
Håper jeg ikke kjeder dere, og gleder noen.
hupp8)