Introduksjon av Neutral Audio High-End X-DREI
DREI står for «Dynamic Reduction of Electronics Interactions».
Neutral Audio X-DREI er en analog prosessor som gjør flere ting, de fleste basert på gammel velkjent teknikk innen lydprosessering. Produktet kan f.eks plasseres mellom DAC/RIAA, Preamp/Integrert og mellom preamp/effekttrinn.
Fasekorreksjon.
Leonard R. Kahn utviklet denne teknikken på 50-tallet. Ved å bruke faseroteringsprisippet vil det opprinnelige lydsignalet som sendes inn til X-DREI korrigeres til fasekorrekt signal. Lydmessig vil det gi en mer stabil ( og større!) sweetspot og stabilt lydbilde, naturlig vokalgjengivelse og høyere lydnivå uten å skru opp volum. Fasekorrekt lyd vil si at alle frekvenser kommer i riktig tid...
Referanser: The W3AM Phase Rotating Asymmetry Eliminator!
Phase Rotation - SouthSIDE Multimedia
http://www.aphex.com/resources/pdf/Aphex_230_PHASE_ROTATOR_White-Paper.pdf
«Harmonisk» korrigering
Lydsignalet som sendes inn i X-drei inneholder diverse informasjon.
Sinusbølger ( se over), triangulære bølger og kvadratiske bølger kan nevnes.
Neutral Audio X-DREI forvrenger (klipper) og reproduserer triangulære bølgeformer (som har oddharmoniske forvrengninger) og gjør om kvadratiske bølgeformer til asymmetriske (se bildet under). Resultatet er at man får en snillere last for forsterkeren og en lyd som er mer harmonisk korrekt, behagelig og samtidig fase-korrekt. Sjekk ut video lenken!
Referanser:
Basic Audio Wave Shapes
Triangle-to-Sine Converter
Distortion, Clipping, and Square Waves
Oscilloscope Testing of the Audio Amplifier.
Blumlein
En musikkfil kan deles opp i frekvensområdene HF, MF & LF ( diskant, midttone og bass)
Ved skifte av fokus mellom disse frekvensdelene fungerer DREI som analog romkorreksjon. Har man f.eks problemer med mye bass, så kan man skifte fokuset mot midttone og diskant. Prosessen gjøres uten EQ, men via en gammel teknikk som Alan Blumlein oppdaget i 1931.
Referanse: A D Blumlein, British Patent 394,325 (14 June 1933), reprinted in Journal of the AES, vol 6, pp 91-98, 130 (April 1955)
http://decoy.iki.fi/dsound/ambisonic/motherlode/data/6939.pdf
Blumlein så ikke stereo som en hardkodet L/R reproduksjon, men heller en sum av signalene M (=
L + R dvs sweetspot) og differansesignalet S (= L-R).
Bokstavene M og S står for "mid" og "side" . "M" er det signalet som inneholder informasjon vi hører i midten stereopresentasjonen (sweetspot), S inneholder informasjon fra sidene (ambiens/"romlyd") –( «l» og «r»)
når S =0 har vi en mono signal! Ved å øke S-informasjonen, så økes vidden av stereoperspektivet. Ved å øke S
videre kan man oppnå en stereopresentasjon som strekker seg forbi høyttalerne!
Konkrete eksempler:
Vi vet for eksempel at typiske hornhøyttalere har lite dybde og en mer " in your face" lydpresentasjon, ved øke S-signalet kan hornhøyttalere få dybden de mangler, dette gjøres ved stille inn DREI på maks (rød) og fokusere energien mot bass og midttone. Små stativhøyttalere kan nærme seg f.eks. gulvstående ved å justere S-nivået!
Referanse: http://www.audiosignal.co.uk/Resources/Stereo_shuffling_A4.pdf
Konklusjon: Neutral Audio X-DREI er ingen DSP, EQ,kompressor eller digital romkorrigering. Dette er en analogprosessor som forbedrer lydkvaliteten i anlegget betraktelig!
For dere som er interessert så kan vi tilby hjemlån eller butikkdemo av High-End X-DREI. Veiledende pris: 28500.
Kontakt Roald Mikkelsen ( Renaissance Audio) : 452 27 819
Moiz Audio : 93047149 epost: info@moiz.no
Sist redigert: