Bil, båt og motorsykkel Merkelige biler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.787
    Antall liker
    12.501
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    Min første bil var en Austin Maxi 1750 hl (highline:)).Arvet/kjøpt av min far som hadde hatt den i årevis. Alle jeg traff som gadd uttale seg om bilen syntes den var stygg. En ekstremt praktisk og svært lite glamorøs bil. U-kul og kjedelig kanskje, men også svært bra. Hadde på den tiden god drivstofføkonomi, gode gassdempere, et hav av plass og god fremkommelighet. Tverrstilt motor og et hjul i hvert hjørne. Det føltes godt de to gangene da de motocrosskjørende naboene kjørte seg fast med sin urQuattro, og jeg bare kjørte stille og rolig opp bakkene. (gikk helt fint å grisekjøre med den også men litt mer power hadde ikke skadet).
    Det er vel ingen tvil om at British Leyland rotet bort denne i alt tullet sitt. Heldigvis hadde jeg aldri andre problemer med min enn normal slitasje. Det eneste merkelige er at ingen andre har planket konseptet fullt ut..

    Austin Maxi 1750 hl.jpg

    Austin Maxi 1750 hl int 2.jpg
    Bakluka åpnet helt ned til fangeren, og helt ut til hver side. Baksetet kunne felles begge veier så du kunne velge mellom "seng", eller flatt gulv hele veien frem til forsetene.
    Austin Maxi 1750 hl int.jpg austin_maxi_1750_hl.jpg

    http://www.aronline.co.uk/blogs/cars/austin/maxi/the-cars-austin-maxi-development-history/
     
    Sist redigert:

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.637
    Antall liker
    10.114
    Minner litt om de gamle Wiesel beltebilene som har gått i skytteltrafikk vinterstid fra E-16 til Tyin høyfjellshotell.
    Det er montert gamle chevy V8 motorer på disse. Bråker helt vanvittig, og de kommer frem overalt enda så utgamle de er.
    Bomardier produserete disse. Tøfft navn, forresten.
    Les mer: Bombardier B-12

    (Mens jeg har deg på tråden, jeg ser helst at du slutter å mobbe British Leylands utmerkede produkter. Ryktet om deres dårlige kvalitet er ondsinnet, tysk propaganda.)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.702
    Antall liker
    37.966
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Bakluka åpnet helt ned til fangeren, og helt ut til hver side. Baksetet kunne felles begge veier så du kunne velge mellom "seng", eller flatt gulv hele veien frem til forsetene.
    I sin ufattelige visdom bestemte styret i British Leyland at den bakluka skulle få være en "unique selling proposition" for Maxi. Ingen andre BL-produkter fikk lov til å bygges som hatchback. Resultatet var at biler som Allegro og Princess så ut som hatchbacks fra siden, men bare hadde en liten bakluke. I mellomtiden tok hatchbacks som VW Golf/Passat og Renault 16/20 over størstedelen av markedssegmentet. Gennialt, Egon! (Rover SD1 slapp på en eller annen måte unna med sin hatchback, kanskje fordi den var posisjonert i et markedssegment hvor den ikke konkurrerte med Maxi.)

    Austin Princess 1800 HL 1975 rear.jpg
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.277
    Antall liker
    13.553
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Minner litt om de gamle Wiesel beltebilene som har gått i skytteltrafikk vinterstid fra E-16 til Tyin høyfjellshotell.
    Det er montert gamle chevy V8 motorer på disse. Bråker helt vanvittig, og de kommer frem overalt enda så utgamle de er.
    Bomardier produserete disse. Tøfft navn, forresten.
    Les mer: Bombardier B-12

    (Mens jeg har deg på tråden, jeg ser helst at du slutter å mobbe British Leylands utmerkede produkter. Ryktet om deres dårlige kvalitet er ondsinnet, tysk propaganda.)
    Hehe, mobbe du liksom. jeg vil heller kalle det berettiget mobbing. :p
    Som nevnt her før så var jo britisk bilindustri på 70-tallet preget av en rekke streiker som satte sitt preg på kvalitet og driftsikkerhet.

    Når det er sagt, har jeg faktisk stor sans for britisk bildesign fra denne tiden kontra det mange andre land hostet opp av mer eller mindre vellykket design både fra Tyskland og Japan. Mini Morris er jo en klassiker jeg har hatt mye moro med, det var gode biler også.
    Austin Princess var jo veldig fin og fikk en årets bil utmerkelse om jeg ikke husker feil, dog var vel byggekvaliteten på denne heller dårlig.
    Husker flere i Valdres på denne tiden var støtt og stadig på verksted med Princess, og ikke minst Marina...for en drittbil. :mad:


    Pen bil.


     
    Sist redigert:

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.277
    Antall liker
    13.553
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6


    SAAB 96 er,blir og har alltid vært en merkelig bil. Ble mye brukt i rally.
    Jeg satt i en sånn fra Valdres til Sunnmøre på sent 70-tall, uten dama på bildet.
    Det gikk over 10 timer på denne tiden. Mange smale grusveier da. Men koselig var det.
    Var innom Trollstigen også.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.766
    Antall liker
    17.996
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Om dama på bildet hadde vært med så hadde vel turen over fjellet tatt +/- 8 sek. lengre tid;)
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.833
    Antall liker
    107.701
    Torget vurderinger
    23
    Mangler bare en Morgan :cool:
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Eller en Amphicar med ski..hehe..Mye tøft her..inklusive Austin..
     
    • Liker
    Reaksjoner: TT.

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Prinsessa i BMC Racing Green, Bergfinn.. BRA! Hu der ER faktisk pen..og enda penere som svart Wolseley-

    Spør igjen, jeg: Hvordan kan det ha seg at trådfolket her konsekvent mobber de produsentene som har hatt baller nok til å gå egne veier ved å kalle produktene merkelige hvis de ikke følger alle andre? Vel: Regler og former har opphav et sted. Maxi, Triumph, Sprite, Midget, Saab 96..de VAR faktisk utrolig gjennomtenkte, de--men de var, er og blir aldri en Toyota...godt er forresten det:mad: Vil du se noe uholdbart designmessig? Prøv Toyota Corolla KE20-anno 1973:rolleyes: Moderns første bil, totalt ødelagt lakk og tynnvalsa, håndsveivede karosseriplater. De platene skulle komme til å bli kjent som rispapir innen familien..men bilen gikk, den..det skal de ha for, Toyota. Fatterns dieseldyr av en Datsun 220C fra samme tid tålte omtrent sand på tanken, og gikk- bokstavelig talt- 1 000 000 km før den ga opp. Der var platene MYE tjukkere, men motoren desto tregere ( Nissan SD22 diesel) og neglen kunne brukes som blyant for å pynte bilen..:cool: Ekte japansk Rat Look. Men det var en 220C til i samme farge og spec hjemme.. og den var faktisk ganske stilig.

    I Japan blir det sagt: Spikeren som stikker ut får smake hammeren.

    Sjelden har det ordtaket passa bedre enn på norske bilkjøpere..

    Forresten er de mosegrodde der en jobb for Tow-Mater..Hvor mye knall bildesign som ligger og ruster i UK/ USAs bakgårder vites dessverre ikke. Det jeg vet er at jeg mye heller ville hatt Edd China til å se over bilen min enn Richard Rawlings..Merkelig er- for Auditor- at Rat Look-miljøet er så alt for stort..uff...skal du restaurere bilen, ta deg av hele-inkludert lakken. Kall meg gjerne purist, men en Ferrari F40 skal være 100% som den ble bygget i Italia. Helst hvit- som Sonny Crocketts Testarossa,. Won´t bug the purists..
    Jeg har vel knapt blitt så irritert av et motorprogram noen gang som da jeg første gang så GMG "forbedre" den vraka F40en..og attpåtil tjene avsindige penger på det..strange...Som å putte Dalideler i en Sonus Faber -og regne med at den deretter fortsatt er en Sonus Faber- med dertil "ørende" kvaliteter... Ren blasfemi- intet annet:cool:
     
    Sist redigert:
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    8.269
    Sted
    Laksevåg - Bergen
    Renault 16 var vel den første "kombicoupe". En litt merkelig sak på denne var at akselavstanden var ca 7cm lengre på venstre side enn på høyre. Dette fordi at bakre bærearmer/bakasler lå forskjøvet seg i mellom i lengderetning. Sjekk forskjellen i lengde mellom bakdør og hjulbue :
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    VSP: Se, så fin..Det er noe annet enn japanske oljekrisevogner med rispapirkarosseri.
    Valentino: ..og er relativt store på sykler, om jeg husker riktig. Toillball her brukte visst en girspak fra en Campagnolo til liftmekken på et spinnerprosjekt for etpar år siden- lakkert i en Lamborghinifarge:cool:
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.200
    Antall liker
    24.674
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Campa har et stort navn men er ganske små egentlig. De lager bare drivverksystemer til landevei- og sykkelkrossykler nå, og hjul også til terrengsykler via underbruket Fulcrum, og de er milevis bak Shimano og SRAM hva gjelder omsetning. Men de er fremdeles familieeid i den fine italienske tradisjonen.

    /ot
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    10.998
    Antall liker
    6.677
    Sted
    Holmestrand
    Mye vanlige biler her nå. Simca og Renault er jo ikke akkurat merkelige biler. Det eneste merkelige ved de er at folk gadd å kjøpe de;).
    Lånte en Renault 16 noen sommeruker i ungdommen.
    Min første tanke når tilbudet kom var å takke nei, men etter hvert likte jeg bilen riktig godt.

    Og den ser merkelig ut.
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    10.998
    Antall liker
    6.677
    Sted
    Holmestrand
    Merkelige er heller de som IKKE ville vurdert en Renault.
    Ingenting merkelig med det, så lenge Renault er så lemfeldige på kvalitet og varighet... En av mine brødre gikk seg på en kjempeblemme med Renault Laguna. Kjempebra bil - når den funka. Reparasjoner i fleng.

    Johan-Kr
    Jeg rulla på 200 og et eller annet tusen på min Laguna.
    Ingen problemer i det hele tatt. Det er mer enn jeg kan si om Passaten.
     
    Sist redigert:
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Mye vanlige biler her nå. Simca og Renault er jo ikke akkurat merkelige biler. Det eneste merkelige ved de er at folk gadd å kjøpe de;).
    Lånte en Renault 16 noen sommeruker i ungdommen.
    Min første tanke når tilbudet kom var å takke nei, men etter hvert likte jeg bilen riktig godt.

    Og den ser merkelig ut.
    Renault 16 var en veldig kul bil. Jeg hadde en, som jeg dessverre knekte motoren på (vannlekkasje...)
    Rattgir og sofa foran. Og myyyyk i fjæringa, mykere enn noen annen bil jeg har hatt som ikke hadde grønne gasskuler (dvs Citroën).
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.865
    Antall liker
    5.754
    Sted
    oslo
    noen rare citroën modeller fra André Trigano sin samling, nylig auksjonert bort under retromobile.

    M35.
    267 stykker ble laget, med wankel under panseret, og styling fra ami8.
    1971-Citroen-M35-prototype.jpg

    BX4 TC
    citroens feilslåtte gruppe B forsøk.
    citroen så mot audi quattro og tenkte at lang snute og elendig vektfordeling var veien til suksess.
    ikke mange år siden denne uelskede og glemte bilen gikk for lommerusk.
    nå har derimot alle andre gruppe B biler økt såpass i verdi at denne har kastet seg på karusellen som investeringsobjekt.
    1986-Citroen-BX-4TC.jpg
     
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    8.269
    Sted
    Laksevåg - Bergen
    Merkelige er heller de som IKKE ville vurdert en Renault.
    Ingenting merkelig med det, så lenge Renault er så lemfeldige på kvalitet og varighet... En av mine brødre gikk seg på en kjempeblemme med Renault Laguna. Kjempebra bil - når den funka. Reparasjoner i fleng.

    Johan-Kr
    Jeg rulla på 200 og et eller annet tusen på min Laguna.
    Ingen problemer i det hele tatt. Det er mer enn jeg kan si om Passaten.
    Denne typen Laguna var faktisk veldig pålitelig og hadde minimalt med feil :



    Denne derimot, hadde tildels mye feil, og var vel årsaken til at Renault fikk et dårlig rykte.
    Driftsikkerheten var helt grei, men den hadde mange feil og skavanker :
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    42.619
    Antall liker
    93.848
    Sted
    Nedre Tonsåsen
    Torget vurderinger
    99
    "Tjorven", svensk postbil. Om jeg ikke husker helt feil har denne høyreratt og skyvedør for lettere å legge post i postkassene og muligens laget av DAF i Nederland?

    2035269244_eda9d134b2.jpg
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    TT: Yep, den postbilen er nok en van Doorne..og Saxon var en Cortina beregnet på US-markedet:rolleyes: Tror postbilene var mye av grunnen til den seinere etableringen av tidligere nevnte NedCar--ved å skape interesse for DAF hos Volvo.. Bussene ti DAF er forresten mer komfortable enn en MB eller Scania. I skoletida husker jeg det var rift om plassene i DAFen når den sto på sia av en Volvo som hadde samtidig rute til samme sted..Den nederlandske bussen hadde kraftigere motor også- og ei morsom motorbrems..
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: TT.

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    DER var DKW´en..iallefall en halv:cool: Se, så tøft!!
     
    • Liker
    Reaksjoner: TT.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn