Noe sånn her synes jeg for 6 år siden....
[h=2]Dynaudio Focus 220II gulvstående høyttalere[/h][h=1]Justert fokus?[/h]Dynaudio Focus 220 med endingen II som står for versjon to med små justeringer til det bedre. Fidelity sjekker ut hva som skjer når danskene har fokus på de små tingene.
Dette er faktisk det tredje paret høyttalere fra Dynaudios Focus-serie som er på besøk i mitt anlegg. Siden da har det skjedd ting med både anlegget mitt og høyttalerserien fra danskene. En liten oppsummering er på sin plass. Focus serien er tredje serie i hierarkiet til Dynaudio. DM og Exite befinner seg under, Contour, Confidence og Evidence befinner seg over. Minste høyttaleren i focusserien, 110 som jeg skrev om i Fidelity 21, er fortsatt minste modell men den finnes nå også i helaktiv utgave med forsterkeren på baksiden. Videre oppover er modellen 140 som jeg eide i nærmere tre år, og deretter kommer modellen jeg nå har i hus 220. Nå altså i revidert utgave 220II. Helt øverst troner treveismodellen 360, og som seg hør og bør finnes det en senterhøyttaler til hjemmekinobruk, 200 C. Mine egne Focus 140 ble solgt da de ikke klarte å fylle stua i mitt nye hus på samme måte som de fikk til i mitt lille lytterom i det gamle huset. Jeg synes det er vanskelig å få subwoofer til å fungere like godt som høyttalere med mer bassreserver og har derfor etter hvert landet på gulvstående høyttalere i eget anlegg. Mine nåværende referanser i prisklassen gulvstående 20-tusen kroners høyttalere er Bowers & Wilkins CM9. Men det føltes mer enn naturlig å høre hva storebrødrene til mine gamle 140er kan gjøre i et større lytterom.
Kassehøyttaler
Det skjer mye spennende på høyttalerfronten, og mange produsenter forlater den tradisjonelle kasseformen til fordel for ulike typer åpne baffelløsninger. Men ikke så hos Dynaudio, her holder man fortsatt på med å foredle tradisjonelle løsninger. Enkle førsteordens delefiltre, utstrakt bruk av toveisløsninger og alltid kun ett sett høyttalerterminaler på baksiden er noen av kjennetegnene til Dynaudio. Focus 220II byr heller ikke på noe grensesprengende i så måte. Det er en toveis bassreflekshøyttaler med to 6,5 tommers mellomtone-/ basselementer og en 28mm silkedome til diskant. Kabinettet er som på de andre modellene i serien designet i det jeg vil kalle god nordisk tradisjon, slank, stilren og med en egenart i form av skrå kanter på sidene av frontbaffelen og bredden på kassen som smalner inn mot bakplaten av høyttaleren. Parene jeg hadde til omtale var finert med lys ask, en finish som kler høyttalerne meget godt og som understreker den kjølige elegansen. Høyttalerne fås også i kirsebærtre, rosentre og sort ask, men det er dessverre kun den lille aktive 110A som leveres i høyglans hvit eller sort. Det er lov å håpe på at dette også blir et mulig tilvalg på de andre modellene i serien.
Endringer
Den første modellen 220 ble av flere oppfattet som litt slurvete i bunnen og i overkant basstung. Sannsynligvis er det noe av årsaken til at Dynaudio valgte å utarbeide en mkII av modellen. Diskanten har fått fintunet frekvensresponsen og med den spesielle coatingen av silkedomen og med frontplaten av metall – mot normalt plast - skal det etter sigende ikke være noen unoter eller resonanser igjen. Delefilteret er også endret og skal sørge for en mer jevn frekvensgang og optimal faserespons. Tuningen på bassrefleksporten er endret for å gi en dypere, mer kontrollert og renere bassgjengivelse enn på forgjengeren. Av tekniske data kan man lese at II-modellen har en dB lavere følsomhet og at delefrekvensen mellom diskant og mellomtone er endret fra 1600Hz til 1800Hz. Øvrige oppgitte opplysninger er identiske på gammel og ny modell. Dessverre har jeg ikke hørt den første versjonen av høyttaleren, så mine beskrivelser må eventuelt sammenlignes med andre inntrykk av den forrige modellen for å avstemme endringene på modellen. Jeg har i alle fall ikke noen ankepunkter på de områdene hvor den gamle modellen skulle ha litt utfordringer.
Lyden mkII
Som Dynaudiohøyttalere flest trives også 220II best godt unna bak- og sidevegger. Hos meg ble dette til drøye meteren til bakvegg og omtrent 70 cm til nærmeste sidevegg, og høyttalerne vinklet nesten rett på lytteposisjon. De ble koblet opp med min Audionet SAM V2 og kilden som normalt Marantz SA-11S1. (Dette var altså før jeg begynte å surre med vinyl..) I mine omtaler av modellene 110 og 140 fra samme serie er det en ting som går igjen, og det første som slår meg når jeg lytter til 220II er det samme; Dette låter ekte! På samme måte som de mindre modellene er denne høyttaleren rå på å skape illusjonen av at artistene er i samme rom som deg, nærvær er en god beskrivelse av hva Focusserien til Dynaudio er glimrende på. På Patricia Barbers utsøkte Nightclub blir dette veldig tydelig for meg, og jeg blir satt ut av hvor ekte pianoet låter. Det er noe med klangen fra denne høyttaleren som gjør at musikken oppleves så virkelighetsnær. Høyttaleren er tung på labben i bassen, og den spiller både med god definisjon og er relativt raskt også i dette området. Det er god dybde og bredde i lydbildet, bare høyden er litt mer begrenset enn hva jeg er vant med fra andre høyttalere. Lyden er ikke den som låter mest imponerende ved første lytt, men når du har gitt høyttaleren tid så endrer det seg til å bli meget imponerende hvor godt denne høyttaleren skildrer klang og egenlyden til instrumentene, for ikke å snakke om stemmer! Focus 220II gjengir vokalister med hud og hår, skjeggstubber eller botox! Den naturlige, lett mørke klangen fra høyttalerne med masse detaljer gir en realisme til stemmer som tydelig viser hvorfor denne produsenten har bygd seg et navn som spesialister på toveis stativhøyttalere. Igjen passer slagordet godt, og 220II viser seg som nakne, ærlige og ekte musikkformidlere.
Bakdeler?
Hvordan kan man så finne noen ting som det kan være greit å vurdere før kjøp av en slik høyttaler? Ærlighet er alltid bra, er det ikke? Vel, nettopp høyttalerens gjennomsiktighet og ærlighet kan være tøffe tak for dårlige innspillinger. Jeg opplever også større utfordringer med refleksjoner i min normale stue som jeg ikke reflekterte over i mitt gamle lytterom som var bedre dempet. 220II vil også gjerne ha en sterk forsterker, og da med tanke på høy dempingsfaktor og dermed basskontroll. Jeg er redd bassen kan flyte ut med en mindre forsterker uten samme kontroll av basselementene som min Audionetforsterker. Med B&W CM9 i samme rom har jeg muligheten til en liten sammenligning av to meget interessante høyttalere i samme prisklasse. B&W har ikke samme egenskaper og ikke samme tyngde i den nederste bassen, den låter mer ”smooth” i mellomtone og overgangen til diskanten og lydbildet er større men ikke like presist som på Dynaudio. Det er som normalt lettere å plukke forskjeller mellom høyttalere enn andre komponenter, og disse to høyttalerne er gode eksempler på høyttalere som begge er utmerkede men som likevel bør høres før kjøp.
Konklusjon
Mine gode erfaringer med de to stativhøyttalerne i Focusserien til Dynaudio gjorde meg spent på hva jeg ville oppleve med den gulvstående 220II. Enkelt sagt er det en 140 med større bassreserver og høytspillingsegenskaper, litt mer utfyllende er den også mer oppløst i toppen og spiller større. Naturlig mørk klang med diskant som ikke stikker seg frem akkurat som det Dynaudio normalt serverer, ingen revolusjon altså og godt er det! De spiller dypt i bassen og med både tyngde og definisjon, har du behov for sub med disse i stua så er du kravstor ut over det normale. Atter en gang er det nærvær til artistene og denne herlige illusjonen av artistene i rommet som gjør seg gjeldende, og blandet med troskap til instrumentenes egenklang blir dette vellykket! Er du på utkikk etter et par gulvstående høyttalere til rundt tjue tusen kroner paret så lytt for all del på et par Dynaudio Focus 220II før du bestemmer deg. Anbefalt!
Faktaramme Dynaudio Focus 220II
To-veis gulvstående bassreflekshøyttaler
Følsomhet 86dB (2.83v/1m)
Maks effekt 250w
Impedans 4 Ohm
Frekvensgang (+-3dB) 32Hz – 25kHz
Delefrekvens 1800Hz
Vekt 18,7kg
BxHxD 205 x 980 x 295mm
Importør Dynaudio
Forhandlere Soundgarden og Norsk Audio Teknikk
Pris 26.999,- nok
Det er lenge siden jeg hørte Focus220II, så det er ikke helt enkelt å si noe om forskjellene på disse og Vienna Mozart.
Men, jeg kan prøve.
Jeg tror Mozart er enda tyngre på labben i bassen, og noe mer tilgivende i overgangen mellomtone/diskant.
Tror også at Mozart nok legger på litt ekstra fylde på mannsstemmer.
Jeg tror at Focus 220II vil oppfattes som mer nøytral enn Mozart.
mvh