TrompetN
Hi-Fi freak
- Ble medlem
- 04.03.2004
- Innlegg
- 8.699
- Antall liker
- 7.007
Sjuke karer
Har hatt den tvilsomme fornøyelse å synge på domkirkeodden ved mange anledninger, og den er mildt sagt vanskelig å håndtere. Det er en etterklang som aldri tar slut, og visse instrumenter får en boost mens andre drukner. Vi har prøvd å musisere på langs, tvers| og diagonalt, men har vel ikke funnet en fasit ennå. Tilbakemeldinger fra publikum tyder dog på at det kanskje oppleves verre for utøverne enn for tilhørerene.Ofte lurt på hvordan akustikken ute på Domkirkeodden på Hamar er? Med glass og alt er den neppe noe særlig ? Kirka her oppe, Biri, har bra akustikk. Har hørt Tord Gustavsen der og Solveig Slettahjell samt Kristin Asbjørnsen. Forskjellige konsept, men det fungerte bra der oppe.
Da har jeg lyttet gjennom noen ganger. Litt typisk Klemperer egentlig. Så er det alltid tankevekkende hvor lite det egentlig betyr at timing og intonasjon ikke er 100% så lenge karakteren er så gjennomtenkt og overtydelig som her. Takk for anbefalingen!Rattle er desverre en av de dirigenter man enten liker eller liker litt mindre. Jeg tilhører nok den siste varianten. Klemperer gjorde nr. 2 utallige ganger, og mange finnes i både studio og live innspilinger, men hvis du ikke har fått med deg hans 1965 Bayerische Rundfunk fra EMI, er den herved anbefalt.
Hvor finnes østlandets rundeste og lengste etterklang?
Steen
Vis vedlegget 369929
Gleder meg å høre! Anbefaler å høre de live ved første anledning. Denne uken er forresten Alan Vizutti i byen hvis dere har tid og lyst til å høre en trompetist i verdensklasse.Hei Atle
Har ikke fått lest meg opp på tråden din, bare noen brudd stykker.
Må alikevel bare takke deg for tips om Monozil brass, det var morro.
Som far til en 11 år trompetist i korps (og materialforvalter) var det riktig gøy å se på og høre sammen med gutten.
Ikke så gærn lyd heller gjennom trutene mine.
Habicht
Kult!Var innom Stephans dome her i Wien for et par dager siden. Et mannskor på 11 stk sto og sang, litt tilfeldig, på ene siden av hovedskipet. Men de fylte hele rommet. Uten å ta i maks, uten forsterkning. Det rare var at lyden var omtrent like høy om jeg gikk helt inntil de, eller gikk 50 meter unna. Ble mildt sagt fascinert. Noen forklaring på hvorfor det er slik Atle? Og God Påske!
Pleier å vite hva jeg driver med. Den suben er nok rimelig bombesikker til det bruket jeg skal ha den til.Med trua og bruktbørsen kommer en langt! (gammelt Slukordtak)
Er ganske fasinerende, men ganske naturlig at bransjen ikke prioriterer "oss". De som presser på for forskningen for lytterom er pengesterke industrier og da i hovedsak for studioer som i hovedsak skal mikse komersiell musikk og for film. Dette gjelder også utvikling av akustikktiltak.Det er en befrielse å lese hvor enkelt du beskriver det som sikkert mange her inne opplever daglig. Den enorme forskjell det er på opplevet live musikk i egnete lokaler, kontra den ofte flaue måten slik musikk gjengis over stereoen. Jeg har som før omtalt valgt en betraktelig enklere vei rundt problemet enn din løsning, men likevel er det godt å høre en proff som sier at vi kan gi faen i akustikk demping og skumle førsterefleksjoner. Gleder meg til fortsettelsen av Atles påske-evangelie.
Steen