I en dunkel og kald kammersal.......

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Steen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.204
    Antall liker
    1.520
    Ofte lurt på hvordan akustikken ute på Domkirkeodden på Hamar er? Med glass og alt er den neppe noe særlig ? Kirka her oppe, Biri, har bra akustikk. Har hørt Tord Gustavsen der og Solveig Slettahjell samt Kristin Asbjørnsen. Forskjellige konsept, men det fungerte bra der oppe.
    Har hatt den tvilsomme fornøyelse å synge på domkirkeodden ved mange anledninger, og den er mildt sagt vanskelig å håndtere. Det er en etterklang som aldri tar slut, og visse instrumenter får en boost mens andre drukner. Vi har prøvd å musisere på langs, tvers| og diagonalt, men har vel ikke funnet en fasit ennå. Tilbakemeldinger fra publikum tyder dog på at det kanskje oppleves verre for utøverne enn for tilhørerene.
    Steen
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Takk for den Vidar! Har ikke fått hørt på den enda, men den skal jeg kose meg med. Fint at du "drar" litt i musikkdelen av tråden. :)

    Ellers fikk jeg ånden over meg i går og nøstet opp noen løse tråder i oppsettet mitt. Man blir så lat når man er fornøyd, men hvis det noen skal vises frem må det jo gjøres ordentlig først. En lang historie kort, gjorde det lettere å komme til med måleutstyret og jobbet litt med gainstruktur på ekstrakanalene og nivåmatchet alle høyttalerene manuelt. Nå ligger alt til rette for nye og bedre målinger.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Rattle er desverre en av de dirigenter man enten liker eller liker litt mindre. Jeg tilhører nok den siste varianten. Klemperer gjorde nr. 2 utallige ganger, og mange finnes i både studio og live innspilinger, men hvis du ikke har fått med deg hans 1965 Bayerische Rundfunk fra EMI, er den herved anbefalt.
    Hvor finnes østlandets rundeste og lengste etterklang?
    Steen

    Vis vedlegget 369929
    Da har jeg lyttet gjennom noen ganger. Litt typisk Klemperer egentlig. Så er det alltid tankevekkende hvor lite det egentlig betyr at timing og intonasjon ikke er 100% så lenge karakteren er så gjennomtenkt og overtydelig som her. Takk for anbefalingen!
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.473
    Antall liker
    3.747
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    En liten oppfølger til innlegg #1815 ang operaen. Jeg var der igjen i går kveld og så Anna Karenina. Denne gangen var det Ballett med ren akustisk musikk av bl.a Rakhmaninov og Lutoslawski. Det var mye bedre lyd enn sist, selv om Håvard Gimse sitt flygel låt litt innesperret nede i graven. Han hadde et nummer med flygel på senen og det låt mye bedre (fantastisk pianist). Jeg må også trekke frem Grete Sofie Borud Nybakken som Kitty, hennes dans var rett og slett en nytelse å se på:)
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Takk for oppfølger Vidar! Godt at opplevelsen var bedre. Forøvrig enig at Håvard Gimse er en fantastisk musiker! :)
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Dagen i går var god dag i Atle sitt liv.:)
    Dagen begynte med en kammermusikkøving tidlig på morgenen, deretter en økt med min fiolinistelev som spille Brahms fiolinkonsert for meg, deretter en ny øvelse, denne gang med Edward Gregson repertoar og derfra rett til en langøkt i Slukoteket hvor jeg ble servert alt som hjertet behager. Flott fyr og flott anlegg.
    I dag har det vært en helt annen dag med blant annet en god lunsj på Holmenkollen Park hotell, fantastisk utsikt over fjorden på en dag som denne.

    Sitter her og reflekterer litt med bakgrunn i en tilbakemelding jeg fikk i fra Orso i en annen tråd, og forsøker å finne ut om det er slik jeg blir oppfattet på forumet av de som bare skummer innleggene mine. Ikke at det egentlig spiller noen rolle, men man bruker jo en del tid her inne og da er det litt synd om man blir oppfattet motsatt av det en selv tror. Jeg er nok heller litt kjedelig og nøktern og en som velger det trygge og endrer mening sjelden når en tenketank først er tenkt ferdig. Har for eksempel aldri brukt penger på dyre kabler og har holdt fast på høyttalerene mine i over 10 år.
    Tror problemet er at lyd og musikk er så nyansert at det kan være utfordrende å forstå budskapet av det skrevne ord hvis man er vant til å ta ting man leser bokstavelig. Spesielt hvis man ikke tar heltheten med i bildet. Ikke vet jeg, får tenke litt på det. Kom gjerne med en mening.

    "Orso:
    Nå kan det selvsagt hende du har skiftet mening. Det virker som du gjør om mye. Først er fullkorreksjon med Audiolense 100% transparent og senere blir det sagt ingen bruker Audiolense på den måten og at det absolutt er ikke er bra. Og i det ene øyeblikket er etterklangsmålinger en viktig ingrediens i små rom og selve definisjonen betyr ingenting og i neste øyeblikk kritiserer du produkter med målinger som er basert på etterklangsmålinger og sier de ikke er gyldige i mindre rom.

    Så kan det nevnes at Gryphon forsterkereren er først bedre enn Ncore, men etter salget så er Ncore plutselig vel så bra. Og i et nærmest semi-anekoisk rom så er alt supert og slik det skal være, mens da det flyttes til en dønn naken stue så er den akustikken plutselig mye bedre.

    Er det rart jeg blir forvirret og blir en smule skeptisk til inntrykkene dine?:) No pun intended, men du er litt som kappen etter vinden."
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    25.706
    Antall liker
    70.277
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Vi kjenner hverandre ikke, deler ikke musikksmak og har lite til felles når det gjelder hifi-kompetanse. Akkurat det siste skulle jeg forøvrig ønske var annerledes :) Det forandrer ikke på det faktum at innleggene dine er noe av det jeg setter mest pris på her på HFS. Jeg oppfatter deg som søkende, nysjerrig, dedikert og alltid behjelpelig. Du må gjerne reflektere over krangelen med Orso, men jeg tror det er liten grunn til å tro at uttalelsene derfra reflekterer en generell oppfatning av deg.

    Det skriftlige er selvfølgelig vanskelig på et forum som dette hvor de fleste ikke kjenner hverandre. Det meste av det vi skriver blir nok tolket høyst forskjellig, og det er lite å gjøre med det så lenge vi ikke kjenner hverandre godt. Uten kjennskap til hverandre og i mangelen på mimikk er vi dømt til en salig blanding av forståelse og misforståelser, noe som selvfølgelig også skjer når vi kjenner hverandre og kan krydre med mimikk. Selv ville jeg nok rådet deg til å senke skuldrene, fortsette som du stevner og eventuelt rydde opp på kammerset med Orso hvis du finner det nødvendig. Ha en fortsatt fin kveld :)
     
    Sist redigert:

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.183
    Antall liker
    5.318
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Oppfatter deg som seriøs, søkende og åpen. En lydnerd med høy kompetanse. Som Karmana har jeg stor glede av dine innlegg. Jeg lar meg spesielt imponere av din evne til alltid å være åpen, konstruktiv og positiv. Dette selv når du diskuterer med folk som har, et etter mitt skjønn, lite reflektert forhold til lyd. (Tenker ikke på Orso her).
    At du som musiker bedre enn de fleste middelaldrene "besserwissere" som frekventerer forumet vet hvordan instrumenter faktisk låter er hevet over tvil. At du har brukt den kunnskapen ikke til å hovere men til å hjelpe andre står det respekt av.

    Skal innrømme at bruken din av flerkanal var uventet og noe jeg selv ikke tror så mye på, men what the heck, moro å følge med. DSP er spennende, selvom jeg ikke selv har kastet meg ut idet. Litt krangel kan forekomme i trådene. Det synes jeg ikke du skal ta deg nær av. Keep it up:rolleyes:
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.675
    Sted
    Hølen
    Jeg kjenner deg så igjen i Karmanas og Finals ord at jeg tillater meg å gjøre dem til mine. Ditt engasjement, din åpenhet, kompetanse og kunnskap om hvordan instrumenter virkelig låter, parret med evne til å dele, gjør at dine tanker og innlegg er noe av det jeg setter mest pris på her inne. Det vanskeligste med kommunikasjon er illusjonen om at den er til stede. Her inne kan det lugge ganske drøyt til tider, og folk mistolker, antar og mener mye om alt. Ikke tro alt du tenker. Orsos tolkninger er hans.
    En fortsatt god helg til deg, og velkommen til påskelytting.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Tusen takk alle tre for flotte ord! Veldig hyggelig.:)

    Så på oversikten over trådene jeg har startet siden 2006 så dette nicket ble opprettet. Det gikk i lydkort, akustikk, EQ og ABX dengang. Jeg får musikken intravenøst i hverdagen så min tilnærming til hobbyen har hele tiden vært å forstå. Da med fokus på de aspektene som ikke er åpenbare. De er det fasinerende mange av synes jeg. En venninne av meg er undervannsakustiker med doktorgrad. Hun sier at miljøet hennes ser på akustikk basert på
    psykoakustikk er kvasivitenskap. Jo mer jeg har forstått om emnet er jeg blitt mer og mer enig med henne, men fra et musisk standpunkt er det likevel avgjørende å spille på lag med rommet i praksis.
    Prosjektet om musikers hørsel jeg deltok i gav tre dager hvor jeg hang med de som har psykoakustikk som profesjon. Selv de sa gang på gang at teori og praksis er to helt forskjellige ting og at hørsel var veldig individuelt. Noen har glassører som ikke tåler noen ting mens andre har betongører som tåler alt og hørbarhetstersklene varierer stort i alle grener.

    Brukte et par år på masse kontrollerte forsøk hvor jeg testet ulike teorier i praksis. Det er alltid så mange faktorer som spiller inn at det blir meget komplisert å kontrollere hva som fungerer i praksis og ikke. På toppen av dette kommer subjektiv smak. Fortsetter etterpå, nå er det frokost. Ha en fin dag i solveggen.
     
    Sist redigert:

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    9.277
    Antall liker
    30.705
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Karmana, Final og Impulse dekket godt inn mine tanker rundt dette.
    Jeg har alltid oppfattet deg som nysgjerrig og søkende, og ikke minst åpen for å prøve nye / andre ting og ideer.
    Det er en helt annen skål enn vinglete og omskiftelig.

    Skriftlig kommunikasjon ER krevende, og man vet sjelden hvordan ens skrevne ord oppfattes av den som leser.
    Enda verre her inne, hvor det er så mange lesere, og hvor så godt som alle disse har forskjellig ballast, følgelig vil de
    lage sin egen sammenheng ut av hva som står på skjermen foran dem.

    Din tråd er en av de hyggeligste jeg besøker, bl.a pga før nevnte nysgjerrighet og åpenhet om tanker du gjør deg
    underveis i utprøvinger av dette og hint. Du gjør deg interessante refleksjoner.

    At jeg sjelden kommenterer, har nok med å gjøre; at de tekniske bitene passerer i god fart ca 10 cm over luggen,
    men det sier såklart mest om meg.... :rolleyes:

    Hold frem som du stevner Atle!

    / Morten
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.654
    Antall liker
    32.467
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Kjære Atle! Du er han som satte seg i bilen, på en fridag. For å kjøre over 20 mil for å bruke av sin erfaring og sitt engasjement hjemme hos meg. Når du var her var du ydmyk, til stede og ivrig. Ikke belærende eller med ønske om at dine løsninger var de beste. Slik sett hadde jeg en av de gode stundene opp i hula med deg. Og snart tenkte jeg å ta turen ned til deg.

    Din higen etter å lære , forstå, prøve ut gir resultater. Hadde noen sagt at du skulle drive med flerveis lyd og N-core for 3 år siden hadde det neppe vært så aktuelt. Men du har hørt og testet ut over tid. Funnet noe som fungerer for deg. Opp i alt spiller du et instrument som levebrød, du vet hvordan ting bør høres ut for å få en gitt sound. Det gjør deg til en nyttig sparringspartner på flere områder.

    Mest av alt er du en tvers igjennom snill fyr som vil alle vel. Som Sluket sier, deg skulle en ha klonet.. Vær den du er, for i den egenskap er du best! Og kappa, den henger trygt der den henger :)
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.998
    Antall liker
    29.873
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    ^^Tiltredes.

    Forøvrig synes nå jeg at det å skifte referanser er et tegn på utvikling, og jeg er imponert over din nysgjerrighet, AtleT. Det skulle da bare mangle at man ikke tok konsekvensene av det man har forsket seg frem til!

    mvh
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.839
    Antall liker
    3.527
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Hei Atle

    Har ikke fått lest meg opp på tråden din, bare noen brudd stykker.
    Må alikevel bare takke deg for tips om Monozil brass, det var morro.
    Som far til en 11 år trompetist i korps (og materialforvalter) var det riktig gøy å se på og høre sammen med gutten.
    Ikke så gærn lyd heller gjennom trutene mine.:)

    Habicht
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.340
    Antall liker
    13.698
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Fortsett med din ydmyke og nysgjerrige holding i godlydens tjeneste Atle.
    Du er en god ressurs her på HFS.
    Ingen her sitter på fasiten, og jeg har ikke inntrykk av at du "snur kappen etter vinden".
    Som tkr er inne på, referanser endres med alder og utvikling. Ellers kommer man jo ikke videre.
    Det skrevne ord på et forum kan ofte misforstås, derfor er tempen til tider høy her på hfs.
    Vi rir av stormene og fortsetter....kjør på videre du. Godt å ha deg her.:D
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    25.489
    Antall liker
    36.154
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Ble mange liker på flere foregående flotte innlegg her, som jeg støtter fullt ut;)
    Oppfatter deg som en seriøs og kunnskapsrik mann, med en lekende nysgjerrighet for aktuelt ståsted men også veien videre. Ydmyk og flott sosial holdning til medmennesker her inne:)
    Leser ofte dine innlegg med stor interesse, fortsett med din gode tråd Atle:D

    gismo
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.473
    Antall liker
    3.747
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Atle, i tillegg til alt det fine og riktige som er sagt om deg i de siste innleggene er du av den sjeldne typen som virkelig graver deg ned i dybden på temaer/ting du lurer på, skulle ønske det var fler som gjorde det:) Satt og formulerte ett svar i går kveld rett etter jeg så innlegget ditt, men det var litt for mye bursdags Amarone innabords, så det tok alt for lang tid å formulere noe fornuftig:)
    Hilsen fra påskefjellet:
    Tørråsen.jpg
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Dette var overveldende karer! Tusen takk alle sammen, dere er veldig greie. Har sikret videre lyst for skriving i lang tid fremover nå! :)

    HCS: Det var bare hyggelig og skulle bare mangle. Gleder meg til du kommer. Tankene om Ncore var nok ikke så fjerne som du tror for 5 år siden.;) Hørte kvalitetene ved denne forsterkeren med det samme på den tiden, men jeg hadde ingen ordentlig pre når jeg sammenlignet med Diablo i "bøttekottet". Det rommet var også så dempet at Diabloen spilte nesten på full gass for å få realistisk lydtrykk. Da utgjør wattforskjellene mye. Har lett etter en dobbelt så kraftig Ncore 1200 modul siden, for å teste for moro skyld, men har ikke blitt hardt prioritert siden jeg egentlig ikke savnet noe i lyden. I stua her trengte ikke Diablo på mer enn halv styrke og da ble forskjellene til Ncore 400 selvfølgelig mindre med ordentlig pre. Ikke dermed sagt at Ncore er bedre, men god nok. Gryphon forsterkerene er noe eget. Multikanal har jeg også lett etter en inngang til lenge, men hadde ikke plass i leiligheten. Bestemte meg for å kjøpe to Respons med suber brukt for en stund siden som skulle stå i rommet i kjelleren, men ble solgt rett foran øynene på meg. Når det ble som det ble, så er det jo egentlig helt greit, ville fylt opp stua med høyttalere ellers. Lynx har jeg hatt i kikkerten siden 2011, men fikk ikke låne med hjem av Prolyd og var litt skeptisk til å bruke proffesjonelt utstyr med Diablo i frykt for selvsving. Har lett etter utstyr jeg kan kombinere jobb med opptak og avspilling siden og komben Lynx Aurora/Ncore løste denne logistikken. Når jeg samtidig begynte å innse at min filosofi rundt ideelle lytterom for klassisk musikk kunne la seg løse med flere kanaler i stedet for akustikktiltak var dette nok til å få fortgang i ting. At jeg har mailet litt med Reidar Persson om digital deling og aktiv drift satte heller ikke bremser på det. Når alt kunne finansieres av salget av Diablo ble det mindre og mindre grunn til å beholde den. :) Vil beskrive dette mer som en evolusjon av tidligere standpunkter snarere enn revolusjon og nye veier.

    Final: Vi må få til treffet vår snart. Skjønner du er småskeptisk til flere kanaler, men valget er tatt på bagrunn av dypere research og tankegods rundt psykoakustikk og hvilken funksjon diffusorer egentlig har i små rom og kombinert med min egen akustikkfilosofien om hvordan skape en konsertsal av tokanals lyd. Målet er å få til dette uten akustikktiltak. Ble ikke 100% som jeg hadde tenkt, men det meste fungerte og noe fungerte bedre enn planlagt. Hovedårsakene er at hørbarheten av tidlige refleksjoner er lett manipulerbare og fleksible og muligheten for å aktivere flere moder i rommet samtidig i bassen. At diskant/nedre mellomtone/bass har fått 8 elementer til høres på headroommet. At det i tillegg kan kombineres med hverdagslyd for familen og er dønn stabilt gjør det til et kinderegg.

    Fortsetter litt etterpå, nå er det ut på til en bedre Indisk middag. :)
     
    Sist redigert:

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Hei Atle

    Har ikke fått lest meg opp på tråden din, bare noen brudd stykker.
    Må alikevel bare takke deg for tips om Monozil brass, det var morro.
    Som far til en 11 år trompetist i korps (og materialforvalter) var det riktig gøy å se på og høre sammen med gutten.
    Ikke så gærn lyd heller gjennom trutene mine.:)

    Habicht
    Gleder meg å høre! Anbefaler å høre de live ved første anledning. Denne uken er forresten Alan Vizutti i byen hvis dere har tid og lyst til å høre en trompetist i verdensklasse.
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.183
    Antall liker
    5.318
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    AtleT, du gikk jo over til Lynx på DAC' siden for en stund siden. Foretok du noen sammenlikning mellom Auralic og Lynx Aurora i den forbindelse?
    Forstår at Aurora er en flerkanals DAC, men lurer på om du foretok noen 2 kanals sammenlikning og hvordan du i såfall opplevde forskjellene.

    Du får unnskylde hvis du har skrevet om det i tråden tidligere:rolleyes:.

    God Påske.

    Final
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Litt usikker om jeg har skrevet om det faktisk, det var så mye bytter i den forbindelse. Har ikke sammenlignet direkte og har ikke prøvd Lynx på Diablo. Inntrykket jeg har etter testingen med Ncore er at Auralic er litt "tørrere" i øvremellomtone, samtidig som det har en ganske viril basstrommegjengivelse.
    Lynx er mindre viril og derfor mer behersket, men løser opp øvre mellomtone på en mykere måte. Spiller betydelig bedre på lavere samplerater og er snillere mot den digitale volumkontrollen.

    Auralic kranglet litt med macen. Måtte ofte starte avspillingsoftware to ganger på morgnen og kunne ofte hoppe ut etter noen timers lytting. Lynx låser seg til software med en gang og har ikke hoppet ut til nå.
    Tror alle disse opplevelsene har en sammenheng. Holder en knapp på at Lynx gjør en objektivt sett "bedre" jobb med konverteringen.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Fortsetter litt på tråden jeg avsluttet i innlegg 1942.

    Mitt fokus på lytterom her på forumet begynte av den enkle grunn at jeg har en drøm og mulighet til å bygge mitt eget lytterom fra schratch. Det var sånn det egentlig begynte. Er nok belastet med visse controllfreakgener og med tanke på hva et lytterom koster å bygge og de manglende mulighetene til å gjøre det om igjen hvis ting går galt gjorde at jeg ville undersøke litt rundt de aspektene.

    Min første anleggstråd hadde et fokus på hva et perfekt lytterom egentlig er: http://www.hifisentralen.no/forumet...ten-pa-det-perfekte-lytterom.html#post1122113

    Dette ledet meg inn på akustikkbehandling. Spørsmålene var så mange og kontrollerte erfaringer så få, så jeg fant ut at jeg måtte prøve det ut i praksis i et rom vi brukte som kontor ved siden av stua kalt "bøttekottet". Skulle egentlig bare bo i leiligheten i 4 måneder til så det var veldig provisorisk. Det endte med at vi bodde der i 1.5 år. Dette ble mitt labratorium hvor jeg trivdes kjempegodt og kunne teste ut alt jeg hadde lyst til. Det beste var at jeg fikk erfart en slik akustikk og blitt vant med å komme tett inn på opptaket. Beskriver litt om prosessen her http://www.hifisentralen.no/forumet...-dunkel-og-kald-kammersal-11.html#post1779956

    Gjorde meg ferdig med mesteparten akustikkresearchen her, men det har vært veldig moro og lærerikt å leve musikerlivet med den ballasten.

    Da jeg startet denne tråden sier egentlig tittelen seg selv. Jeg forstod at mye av begrensningene i lydillusjonen kom i fra opptaket og ikke anlegget eller akustikken i rommet. Faktisk så er mellomtonen faktisk veldig resistent mot påvirkning fra akustikken og topp og bunn vil alltid variere fra rom til rom og oppsett til oppsett.
    Jeg ønsket å gå litt vekk fra kontrollen på akustikken for å gjøre opplevelsen av klassiske opptak bedre. Hvordan og hvorfor står beskrevet herfra og mange sider utover: http://www.hifisentralen.no/forumet...-dunkel-og-kald-kammersal-29.html#post1848445

    Nå ble det aldri slik at jeg fikk laget Kammersalen, men en lightversjon av konseptet fikk jeg prøvd ut i et annet rom hos en venn (Tralltrall), så jeg fikk svarene jeg trengte. Dessuten fikk jeg besøke Slukoteket og fikk konstatert alle mine teorier.

    Når jeg så satt i min minimalistiske stue så strandet prosjektet på alle måter en stund før jeg skjønte at flere kanaler ville gjøre mye av nytten og på enkelte måter knuser det opprinnelige konseptet.

    Sånn.. Da var historien fortalt enda en gang. Noen vil sikkert tolke det som å snu kappen etter vinden. I mitt hode er det ganske kontrollert fremdrift mot et fremtidig mål om et rom bygget fra schratch. Føler meg ganske trygg på at jeg vet hva og hvordan nå, dessuten har jeg yrkesmessig fått et nytt ben å stå på.
     
    Sist redigert:

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    God Påske!

    Det er hjemmepåske for oss i år og roen har senket seg. God tid er undervurdert. :)
    Har hatt litt kvalitetstid hos Sluket før helgen og så en film i atmoskinoen til Tralltrall i forigårs og har fått spisset anlegget mitt litt her med Audiolense de siste dagene.
    Nevnte for en stund siden at jeg er på utkikk etter en "hissigpropp" som kan stå i hjørnet i frontveggen. Har egentlig aldri interessert meg for disse utskjelte bulldogene som er mestre i å ødlegge homogeniteten på selv de beste oppsettene, men nå har jeg endelig lest meg opp litt og funnet en sub jeg tror skal passe til oppgaven. Skal bare få inn litt penger, så blir det litt mer futt i de to nederste oktavene.

    english_bulldog_11.jpg





    Dagen går med på å rippe inn litt ny "påskemusikk".

    Ønsker med dette alle en fin og fredelig påskefeiring! :)

    Påskeripping.jpg
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Det er liv over 5 Khz

    Har lyst til å skrive litt mer om lytteromsakustikk her på en skjærtorsdag.

    Jeg har som kjent litt vanskelig for å finne en fasit for akustikk for alle typer musikk og høyttalere. Jeg mener ganske sterkt at i hovedsak klassisk musikk, men også annen akustisk musikk kler en livligere akustikk enn annen musikk. Skal skrive litt om hvorfor jeg tror det har en sammenheng.

    I akustikk har man betegnelser som critical distance og dette illustrerer styrkeforholdet mellom høyttaler og refleksjonene i rommet ved økt avstand. For mer tradisjonell studiomusikk som oftest er nærmikket er det mer naturlig å dempe mange av førsterefleksjonene og ha et rom med mindre bidrag fra refleksjoner fordi fasiten egentlig ligger i den lyden som mikses fra miksepulten.

    I en opptakssituasjon for klassisk musikk vil problemstillingen rundt critical distance bli det samme i forholdet mellom kilden og mikrofonen som i en lyttesituasjon. Jo nærmere mikrofonen er i forholdt til reflekterende flater jo sterkere vil kilden være i forhold til rommet.

    I klassisk musikk ligger mye av dynamikken i toppregisteret fordi flesteparten av instrumentene aktiverer flere ressonanser når de spiller sterkt enn når de spiller svakt. Dette er gjenomfrekvensspekter fra 29 klassiske innspillinger. Jo sterkere musikken er jo mer høyfrekvent blir den helt opp i 10Khz. Størst utslag blir det på ca 8khz.

    Skjermbilde 2016-03-24 kl. 20.46.25.png


    Ok, men dette gjengitt av diskanten og kan fint oppfattes i hvilket som helst akustikk ser jeg skrevet av profesjonelle studiomusikere rundt om kring. Men hvorfor oppleves det ikke sånn da!?

    Hvis man går litt dypere inn i materien så vet man at det er i selve tonestarten frekvensspekteret til instrumenter er rikest. Dette forklares av at materialene ikke klarer å holde holde intensiteten oppe mer enn i noen millisekunder. Men oppløsningen i øret vårt er slik at vi ikke rekker å oppfatte dette første gangen lyden passerer øret vårt. Det har en sammenheng med denne.

    Oppfattelse av pitch vs tid.jpg


    For å oppfatte de lyseste overtonene trenger vi de rett og slett gjentatt flere ganger og det er der refleksjonene hjelper oss. Dette er også grunnen til at instrumenter spilt utendørs uten nære reflekterende flater lyder veldig kroppslig og mellomtonebasert i forhold til i eksempelvis en steinkirke.

    I tillegg kommer det an på retningen lyden kommer fra. Vi har bedre oppløsning i de lyse frekvensene når lyden kommer fra siden. Noe som gjør at skoeskekonsertsalene har fått fotfeste. Dette kommer av at siderefleksjonene bidrar til en sterkere oppfattelse av dynamikk og klangfarger.

    Skjermbilde 2015-07-28 kl. 14.21.29.jpg


    Denne undersøkelsen viser at man oppfatter opptil 5db større dynamiske utsving med bidrag fra siderefleksjoner i konsertsaler. Disse tallene kan ikke direkte overføres til lytterom, det vil være store tidsforskjeller her, men ørene fungerer på samme måte i et mindre rom og det indikerer et litt mer komplekst bilde for akustikken i lytterommene.

    HRTF.jpg


    Hjernen summerer refleksjonene og setter de sammen til en sound. Når idealet er å sitte i en akustisk sal hvor vi er vant til at refleksjonene kommer fra alle mulige vinkler så behøver vi de samme refleksjonene fra lytterommet for å skape en god illusjon.

    Det spesielle er at dette gjelder faktisk refleksjoner så høyt som 6-10Khz for klassisk musikk. De akustiske data til mange akustikkprodusenter prioriterer ikke målinger over 5Khz, som viser at frekvenser over 5Khz ikke er prioritert. Etterklangmålinger RT60 brukes etter standarden kun til 4Khz.

    Tenker man over det er det kanskje ikke så rart klassisk musikkk ofte lyder litt merkelig rundt omkring?

    Hvis lydsporet inneholder elektroniske lyder eller bass, trommer og gitarer som enten er plugget rett i miksebordet eller er nærmikket vil de samme refleksjonene kunne virke forstyrrende og ødeleggende.

    Skriver litt mer senere i påsken hvordan det lyder i rom der disse frekvensene blir tatt vare på i forhold til rom der etterklangen helt øverst er kort.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.986
    Antall liker
    108.261
    Torget vurderinger
    23
    Flott med litt seriøse betraktninger i en høytid - da har en kanskje også litt bedre tid til å reflektere over slikt, m.a.o. yte innlegget mer rettferdighet.

    Men sub....? Skeptisk....
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.654
    Antall liker
    32.467
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Var innom Stephans dome her i Wien for et par dager siden. Et mannskor på 11 stk sto og sang, litt tilfeldig, på ene siden av hovedskipet. Men de fylte hele rommet. Uten å ta i maks, uten forsterkning. Det rare var at lyden var omtrent like høy om jeg gikk helt inntil de, eller gikk 50 meter unna. Ble mildt sagt fascinert. Noen forklaring på hvorfor det er slik Atle? Og God Påske! ;)
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.986
    Antall liker
    108.261
    Torget vurderinger
    23
    Var de like store ikjeften som enkelte her inne :cool: så kanskje forklaringen var at de fungerte som en slags line Source og følgelig ikke falt av med like mange dB? Over to you, Atle!
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Takk Sluk. Har ikke dratt den vinklingen på forumet før og tenkte det var på tide. Sub ja, det blir spennende.. Dette anlegget blir bare mer og mer rampete. Røsker litt opp i vedtatte sannheter i hifimiljøet. :)
    Vi får se, blir det ingen suksess går den rett ut igjen, men er sterk i trua sjøl.
     
    Sist redigert:

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.986
    Antall liker
    108.261
    Torget vurderinger
    23
    Med trua og bruktbørsen kommer en langt! (gammelt Slukordtak)
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Var innom Stephans dome her i Wien for et par dager siden. Et mannskor på 11 stk sto og sang, litt tilfeldig, på ene siden av hovedskipet. Men de fylte hele rommet. Uten å ta i maks, uten forsterkning. Det rare var at lyden var omtrent like høy om jeg gikk helt inntil de, eller gikk 50 meter unna. Ble mildt sagt fascinert. Noen forklaring på hvorfor det er slik Atle? Og God Påske! ;)
    Kult!
    Regner ikke med de fylte HELE rommet? Er ikke den større enn Nidarosdomen? Blir mye av det samme som nevnt egentlig. Lang etterklang i stenkirker i både bass og diskant samtidig som halvbuer gir fokuserende effekter som forsterker ytterligere hvis ikke avstandene er for store. Et 11 manns kor som virkelig kan synge sprer lyden bredt. At det ikke blir sterkere nærmere lydkilden er naturlig siden forsterkningen fra rommet vs direktelyden er en glidende overgang inntil en viss avstand.
    Hvis det er nok søyler og liknende som reflekterer nok energi tilbake til koret kan man oppleve lyden nær selv på lang avstand.
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    Steen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.204
    Antall liker
    1.520
    Det er en befrielse å lese hvor enkelt du beskriver det som sikkert mange her inne opplever daglig. Den enorme forskjell det er på opplevet live musikk i egnete lokaler, kontra den ofte flaue måten slik musikk gjengis over stereoen. Jeg har som før omtalt valgt en betraktelig enklere vei rundt problemet enn din løsning, men likevel er det godt å høre en proff som sier at vi kan gi faen i akustikk demping og skumle førsterefleksjoner. Gleder meg til fortsettelsen av Atles påske-evangelie.
    Steen
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    T
    Det er en befrielse å lese hvor enkelt du beskriver det som sikkert mange her inne opplever daglig. Den enorme forskjell det er på opplevet live musikk i egnete lokaler, kontra den ofte flaue måten slik musikk gjengis over stereoen. Jeg har som før omtalt valgt en betraktelig enklere vei rundt problemet enn din løsning, men likevel er det godt å høre en proff som sier at vi kan gi faen i akustikk demping og skumle førsterefleksjoner. Gleder meg til fortsettelsen av Atles påske-evangelie.
    Steen
    Er ganske fasinerende, men ganske naturlig at bransjen ikke prioriterer "oss". De som presser på for forskningen for lytterom er pengesterke industrier og da i hovedsak for studioer som i hovedsak skal mikse komersiell musikk og for film. Dette gjelder også utvikling av akustikktiltak.
    Synes den mest interessante forskningen for klassisk musikk skriver seg ut i fra konsertsaler og utvikling av elektronisk reverb.

    Sterkt forenklet så har en mann som Floyd Toole sakte, men sikkert åpnet for mer og mer rombidrag i de siste artiklene sine og uten at jeg husker ordrett skriver han noe sånt som at han ikke vet hva den ideelle lytteromsakustikk er for noe. Og at refleksjoner kun skygger over informasjonen fra opptaksrommet, men at man egentlig ikke behøver denne informasjonen i hverken miksesituasjon eller lytting. Han er dog tydelig på at man ikke kan beholde alle refleksjoner. Jeg har egentlig aldri lest Toole med mer enn et halvt øye, men han har stor autoritet i bransjen. Kanskje dette åpner for bedre dokumentasjon av dette i fremtiden fra andre?

    Hvis favorittgenren er en annen kan dette bildet fort snu seg opp ned.

    He he, Atles påskeevangelium ja... Morsomt at det går an å løse samme problemstilling på flere måter. Det finnes flere også..
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn