Så hvordan lyder et rom med liv over 5Khz?
På onsdag hadde jeg med junior på bytur. Han skulle kjøpe Skylander og far skulle kjøpe cder til påske. Når vi kom fra "Bare Jazz" og sikret en Brian Bromberg til påskelytting var det et kvarter til trikken skulle gå, så da gikk vi inn i domkirken i mellomtiden. Klokken var 1215 og det var orgelmeditasjon. I Oslo domkirke lyder de lyse tonene nærmest vektløse. Man hører at kilden er svak, men lyden bærer godt og de lyse frekvensene høres tynne og kroppslige ut med rikhet i overtonene.
Det er som friksjon blir borte og lyden får vinger som på denne videoen (fra 40 sek)
En ting er å lytte til et opptak av et slikt rom, men det selvfølgelig noe annet er det å være i rommet. Det er det tredimensjonale lydfeltet som gir opplevelsen.
Som musiker som holder på i begge genre så vet jeg at denne lyden er drepen for studiomusikk. I akustisk musikk er det fokus på klang, mens i studio er det fokus på timing. Detaljer i timing blir borte i et klangfullt lokale, man hører tonestart, men nyanser i betoninger blir borte. Klangen derimot blir rikere.
Hører man på denne innspillingen av blåserekke i studio så kan man høre det ekte rommet ved 37 sekunder (godt eksempel på et rom uten liv over 5Khz egentlig) og hvordan det låter i tørr miks ved 1.09.
Her er pitch og timing det viktige. Sounden lager man med sammensetningen av instrumenter.
Jeg vil beskrive denne tørre sounden som råere og med mer friksjon. Vingene som løfter og "forfiner" lyden er borte, noe som selvfølgelig hadde vært helt feil for denne musikken.
Tilbake til anlegget. Nå vi lytter i et lite rom er det en tendens til at vi ubevisst lytter ved det volumet som gjør at de refleksjonene som er i rommet kommer frem og omslutter oss, så i prakis tuner vi lyden med lydstyrken. Årsaken er at akustikk er i hovedsak linjær i forhold til lydstyrle, men det er ikke hørselssansen. Det betyr at vi hører mer og mer til akustikken i rommet jo høyere vi lytter. På grunn av mange faktorer er det oftes overvekt av rombidrag i 1-4 Khz og fra stående bølger i bassen. Slike rom høres ofte litt grove og uferdige ut. 4-10 Khz er det som dør fortest ut.
Det Steen, Ottone, jeg og sikkert mange flere forsøker å få til er å gjenskape denne friksjonsfrie og klangfulle lyden fra anlegget.