I en dunkel og kald kammersal.......

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • A

    ANM

    Gjest
    Når idealet er å sitte i en akustisk sal hvor vi er vant til at refleksjonene kommer fra alle mulige vinkler så behøver vi de samme refleksjonene fra lytterommet for å skape en god illusjon.
    Men det betyr vel ikke at rommet kan være ubehandlet? Tross alt er ikke refleksjonene som oppstår i en stue analogt med de som oppstår i en konsertsal? Om du lar lyden sprette fra tak og vegger er det jo ditt lille rom du opplever?
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.654
    Antall liker
    32.467
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Har du blitt banjo-infisert.. :cool:. Må nok en utblåsning på toppnivå til Maynard om det skulle kunne gå over..

    Vedr kor.. Meget fascinerende fenomen med så jevn lydstyrke. Jeg skrittet opp 50-55 m. Trykket, om en kan kalle det det, var helt likt kloss opp til som på maks avstand. Må si at den gotiske byggestil har noen side-effects som jeg ikke har tenkt så mye på før.. ;)
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Når idealet er å sitte i en akustisk sal hvor vi er vant til at refleksjonene kommer fra alle mulige vinkler så behøver vi de samme refleksjonene fra lytterommet for å skape en god illusjon.
    Men det betyr vel ikke at rommet kan være ubehandlet? Tross alt er ikke refleksjonene som oppstår i en stue analogt med de som oppstår i en konsertsal? Om du lar lyden sprette fra tak og vegger er det jo ditt lille rom du opplever?
    Kommer litt an på hva definisjonen på hva et ubehandlet rom er. Et lite og tomt betongrom vil ikke bli noen høydare nei.

    Det enkle svaret er at man bør styre unna de sterkeste rom effektene som gir sterkest clues. At opptaket inneholder clues fra opptaksrommets akustikk hjelper veldig på å lure hjernen. Hvis etterklangen er jevn fra mellomtonen og oppover samtidig som det harmonerer med høyttalerens romrespons er mye gjort. I praksis betyr det at rommet + høyttaler må låte fint og homogent og rommet må være stort nok med minimum god avstand til reflekterende vegger. Låter ikke rom + høyttaler bra i utgangspunktet er akustiske tiltak gode verktøy. Bassen er en annen historie.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Har du blitt banjo-infisert.. :cool:. Må nok en utblåsning på toppnivå til Maynard om det skulle kunne gå over..

    Vedr kor.. Meget fascinerende fenomen med så jevn lydstyrke. Jeg skrittet opp 50-55 m. Trykket, om en kan kalle det det, var helt likt kloss opp til som på maks avstand. Må si at den gotiske byggestil har noen side-effects som jeg ikke har tenkt så mye på før.. ;)
    Tøft, det skulle jeg gjerne opplevd. Jeg har spilt mange konserter med Trondheimsolistene i Nidarosdomen for full kirke. Da må vi spille veldig svakt på scenen for at det ikke skal bli for sterkt i andre enden av kirka i forhold til orkesteret. Har hatt kjente som har sittet der og fortalt at de nesten ikke hørte annet enn trompet.
    Har du prøvd lyddusj noen gang med konkave flater i begge ender? Det blir litt av samme konseptet. :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Så hvordan lyder et rom med liv over 5Khz?

    På onsdag hadde jeg med junior på bytur. Han skulle kjøpe Skylander og far skulle kjøpe cder til påske. Når vi kom fra "Bare Jazz" og sikret en Brian Bromberg til påskelytting var det et kvarter til trikken skulle gå, så da gikk vi inn i domkirken i mellomtiden. Klokken var 1215 og det var orgelmeditasjon. I Oslo domkirke lyder de lyse tonene nærmest vektløse. Man hører at kilden er svak, men lyden bærer godt og de lyse frekvensene høres tynne og kroppslige ut med rikhet i overtonene.

    Det er som friksjon blir borte og lyden får vinger som på denne videoen (fra 40 sek)

    En ting er å lytte til et opptak av et slikt rom, men det selvfølgelig noe annet er det å være i rommet. Det er det tredimensjonale lydfeltet som gir opplevelsen.

    Som musiker som holder på i begge genre så vet jeg at denne lyden er drepen for studiomusikk. I akustisk musikk er det fokus på klang, mens i studio er det fokus på timing. Detaljer i timing blir borte i et klangfullt lokale, man hører tonestart, men nyanser i betoninger blir borte. Klangen derimot blir rikere.

    Hører man på denne innspillingen av blåserekke i studio så kan man høre det ekte rommet ved 37 sekunder (godt eksempel på et rom uten liv over 5Khz egentlig) og hvordan det låter i tørr miks ved 1.09.
    Her er pitch og timing det viktige. Sounden lager man med sammensetningen av instrumenter.


    Jeg vil beskrive denne tørre sounden som råere og med mer friksjon. Vingene som løfter og "forfiner" lyden er borte, noe som selvfølgelig hadde vært helt feil for denne musikken.

    Tilbake til anlegget. Nå vi lytter i et lite rom er det en tendens til at vi ubevisst lytter ved det volumet som gjør at de refleksjonene som er i rommet kommer frem og omslutter oss, så i prakis tuner vi lyden med lydstyrken. Årsaken er at akustikk er i hovedsak linjær i forhold til lydstyrle, men det er ikke hørselssansen. Det betyr at vi hører mer og mer til akustikken i rommet jo høyere vi lytter. På grunn av mange faktorer er det oftes overvekt av rombidrag i 1-4 Khz og fra stående bølger i bassen. Slike rom høres ofte litt grove og uferdige ut. 4-10 Khz er det som dør fortest ut.

    Det Steen, Ottone, jeg og sikkert mange flere forsøker å få til er å gjenskape denne friksjonsfrie og klangfulle lyden fra anlegget.
     
    Sist redigert:

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.986
    Antall liker
    108.261
    Torget vurderinger
    23
    Flotte innlegg - slikt stoff beriker HFS for de av oss som graver litt dypere og prøver å forstå. Det med timing har vi alle opplevd, bevisst og/eller ubevisst - kirken er eksempelet vi alle har opplevd. Tenk bare på hvordan det låter når vanlige kirkegjengere synger med - da blir det en herlig røre av delay fra orgel/rom i tillegg til de umusikalske sangfugler som ikke har timimg etter pausene. "Ja vi elsker" er et glimrende eksempel på at folk ikke klarer å telle lenger enn til 15......hvorpå det dures i vei med "Furet værbitt" gjerne et helt slag i den siste takten (som er 4/4). Enda festligere blir det når en hører de som sitter lengst unna orgelet i tillegg...
    Eller når orgelet og koret befinner seg i hver sin ende av en kirke av en viss størrelse, og du sitter i midten og hører. Det kan låte ganske herlig uansett, p.g.a. romligheten, 3d og settingen generelt men det er en herlig røre i forhold til tilsvarende musikkstykke i et kontrollert studioopptak. Jeg foretrekker kirken dog, merkelig nok. Eller kanskje ikke? Selv med ekstra forsinkelse fra lange transportveier til de dypeste pedaltoner.

    Musikklæreren min på ungdomsskolen var også kirkeorganist, hørte ham ved noen anledninger - og en mer takt/timingmessig talentløs proffmusiker har jeg aldri noensinne hørt! Våger å påstå at hans variasjoner i tempi bl.a. aldri har satt sine ben på NOE partitur!
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.654
    Antall liker
    32.467
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Ja dette er hjerneføde som det settes stor pris på. Selv er fascinasjon over stemmer stor da jeg har leflet litt med det selv. Hvordan ulike klanger og kompressorer brukt i en miksepult kan gjøre ting magiske. Og evt ikke. I Wien var jeg nå på en mini konsert. For egen del innser jeg at mer og mer er de litt mørkere utgaver av instrumenter jeg liker best. Bratsj feks, var overlegen fiolin i mine ører uten forsterkning. Så og baryton, kontra tenor stemmer. At takhøyde er noe en skulle hatt et par meter til av, kan jeg ikke nekte for.. :)
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.986
    Antall liker
    108.261
    Torget vurderinger
    23
    Det viktigste HCS, er åndelig takhøyde. Det er noe som enkelte besitter og mange kan jobbe med, men så å si alle kan få!
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Til mer du skiver om alle "svakhetene" av musikk gjengitt over et anlegg jo mindre bryr jeg meg om det, "svakhetene" altså.
    Er det ikke bare og innfinne seg med at hermetisk musikk er et eget medie som gir det det gir.
    For min del er jeg mer og mer på å utelukke rommets bidrag så langt det lar seg gjøre. Høre kun det som ligger på platen.
    Synes forresten at det musikalske budskap er lett og fange selv om det ikke ligner 100% den hendelsen der opptaket ble gjort.(noe som en i nesten 100% av tilfellene ikke vet)
    Vil jeg ha det ene går jeg ned i kjelleren og vil jeg ha det andre går jeg på konsert.
    Deilig å være så enkel i hode;)
     
    Sist redigert:

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.986
    Antall liker
    108.261
    Torget vurderinger
    23
    Synes ikke dette er svakheter, Achtmal.. dette er virkeligheten, forklart og plukket fra hverandre lag for lag på en forbilledlig og lesverdig måte. Selv har jeg ingen problemer med å høre "gjennom" slikt når jeg spiller musikk, der er jeg kanskje mer japansk enn de fleste (de har en egen evne til å kunne ignorere "feil" og urenheter når de er der fra naturens side), heldigvis får jeg si. Jo mer en forstår jo enklere synes jeg det er å forholde seg til det du da kaller svakheter. Og jo mer jeg forstår, jo mindre plager det meg og jo morsommere blir lytteopplevelsen. Livet blir bedre når glasset er halvfullt.
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Synes ikke dette er svakheter, Achtmal.. dette er virkeligheten, forklart og plukket fra hverandre lag for lag på en forbilledlig og lesverdig måte. Selv har jeg ingen problemer med å høre "gjennom" slikt når jeg spiller musikk, der er jeg kanskje mer japansk enn de fleste (de har en egen evne til å kunne ignorere "feil" og urenheter når de er der fra naturens side), heldigvis får jeg si. Jo mer en forstår jo enklere synes jeg det er å forholde seg til det du da kaller svakheter. Og jo mer jeg forstår, jo mindre plager det meg og jo morsommere blir lytteopplevelsen. Livet blir bedre når glasset er halvfullt.
    Helt enig, en deilig befrielse å lese Atle sine analyser. Har rettet litt på det
     
    Sist redigert:

    Steen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.204
    Antall liker
    1.520
    Til mer du skiver om alle svakhetene av musikk gjengitt over et anlegg jo mindre bryr jeg meg om det, svakhetene altså.
    Er det ikke bare og innfinne seg med at hermetisk musikk er et eget medie som gir det det gir.
    For min del er jeg mer og mer på å utelukke rommets bidrag så langt det lar seg gjøre. Høre kun det som ligger på platen.
    Synes forresten at det musikalske budskap er lett og fange selv om det ikke ligner 100% den hendelsen der opptaket ble gjort.
    Vil jeg ha det ene går jeg ned i kjelleren og vil jeg ha det andre går jeg på konsert.
    Deilig å være så enkel i hode;)
    Hvis du, som jeg, har fulgt bare litt med på de utallige tråder her på forumet som omhandler REW og målemafiaens anbefalinger mht. akustikk og demping av rommets bidrag, vil du skjønne at dette ikke er synonymt med å "være så enkel i hode". Tvert om.
    Denne tråden er jo et mønstereksempel på hvordan vi andre kan nyte godt av erfaringer gjort av en person, som kontinuerlig kan sammenligne hva som skjer på "settet" og i stuen.
    Steen
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Til mer du skiver om alle svakhetene av musikk gjengitt over et anlegg jo mindre bryr jeg meg om det, svakhetene altså.
    Er det ikke bare og innfinne seg med at hermetisk musikk er et eget medie som gir det det gir.
    For min del er jeg mer og mer på å utelukke rommets bidrag så langt det lar seg gjøre. Høre kun det som ligger på platen.
    Synes forresten at det musikalske budskap er lett og fange selv om det ikke ligner 100% den hendelsen der opptaket ble gjort.
    Vil jeg ha det ene går jeg ned i kjelleren og vil jeg ha det andre går jeg på konsert.
    Deilig å være så enkel i hode;)
    Hvis du, som jeg, har fulgt bare litt med på de utallige tråder her på forumet som omhandler REW og målemafiaens anbefalinger mht. akustikk og demping av rommets bidrag, vil du skjønne at dette ikke er synonymt med å "være så enkel i hode". Tvert om.
    Denne tråden er jo et mønstereksempel på hvordan vi andre kan nyte godt av erfaringer gjort av en person, som kontinuerlig kan sammenligne hva som skjer på "settet" og i stuen.
    Steen
    Insinuerer du at jeg ikke er enkel i hode, skjerp deg;)
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.986
    Antall liker
    108.261
    Torget vurderinger
    23
    Sixpack, grillkylling og potetgull til Tippekampen (!) på lørdager vs. østers, hummer og Sancerre til Hovedscenen sier ingen ting om hodets kompleksitet, bare litt om preferansene til vedkommende. Selv er jeg i den lykkelige situasjon at jeg kan nyte begge delene!

    Musikk og andre kulturelle aktiviteter kan beskrives i akkurat samme termer som dette.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Flotte innlegg - slikt stoff beriker HFS for de av oss som graver litt dypere og prøver å forstå. Det med timing har vi alle opplevd, bevisst og/eller ubevisst - kirken er eksempelet vi alle har opplevd. Tenk bare på hvordan det låter når vanlige kirkegjengere synger med - da blir det en herlig røre av delay fra orgel/rom i tillegg til de umusikalske sangfugler som ikke har timimg etter pausene. "Ja vi elsker" er et glimrende eksempel på at folk ikke klarer å telle lenger enn til 15......hvorpå det dures i vei med "Furet værbitt" gjerne et helt slag i den siste takten (som er 4/4). Enda festligere blir det når en hører de som sitter lengst unna orgelet i tillegg...
    Eller når orgelet og koret befinner seg i hver sin ende av en kirke av en viss størrelse, og du sitter i midten og hører. Det kan låte ganske herlig uansett, p.g.a. romligheten, 3d og settingen generelt men det er en herlig røre i forhold til tilsvarende musikkstykke i et kontrollert studioopptak. Jeg foretrekker kirken dog, merkelig nok. Eller kanskje ikke? Selv med ekstra forsinkelse fra lange transportveier til de dypeste pedaltoner.

    Musikklæreren min på ungdomsskolen var også kirkeorganist, hørte ham ved noen anledninger - og en mer takt/timingmessig talentløs proffmusiker har jeg aldri noensinne hørt! Våger å påstå at hans variasjoner i tempi bl.a. aldri har satt sine ben på NOE partitur!
    Takk, det er hyggelig å se at selv du kan få noe ut av dette.

    Nå må du ikke spore av leserene med bilder av timingrøre med sekunders avstand. Var mer på det mikroskopiske plan jeg tenkte på. Ulikhetene utkrystaliserer seg gjerne når man hører klassiske musikere spille "rytmisk" musikk eller omvendt. He he...

    Tror ikke det er så greit å være gammel organist fra den eldre generasjonen. Man spiller veldig mye alene og 50% av repertoaret er av det friere slaget. :)
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Til mer du skiver om alle "svakhetene" av musikk gjengitt over et anlegg jo mindre bryr jeg meg om det, "svakhetene" altså.
    Er det ikke bare og innfinne seg med at hermetisk musikk er et eget medie som gir det det gir.
    For min del er jeg mer og mer på å utelukke rommets bidrag så langt det lar seg gjøre. Høre kun det som ligger på platen.
    Synes forresten at det musikalske budskap er lett og fange selv om det ikke ligner 100% den hendelsen der opptaket ble gjort.(noe som en i nesten 100% av tilfellene ikke vet)
    Vil jeg ha det ene går jeg ned i kjelleren og vil jeg ha det andre går jeg på konsert.
    Deilig å være så enkel i hode;)
    Enig med deg. Hadde noen fortalt meg for snart 20 år siden at det var sånn det hang sammen hadde jeg spart meg for en del research. :D

    I mitt hode handler hifihobbyen om å skape et lydbilde hvor man selv trives å lytte til musikk tilpasset egnet lydstyrke og musikksmak. Når man leser rundt om på forumet virker det som mange ikke er enige med oss og leter etter et en objektive sannhet om hvordan man skal gjengi lydbildet som ligger på platen 100%.

    Klassisk musikk er det egentlig ganske lite bevissthet rundt, så da tenker jeg det kan være interessant å dele noen tanker om verktøy man kan bruke for lettere å nå sitt eget lydideal.

    Enkel i hode du liksom.... :)
     
    Sist redigert:

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.654
    Antall liker
    32.467
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Finn en dato den nærmeste mnd og send meg denne på pm. Lyst til å høre, se og lære litt. Kommer alene, så du trenger ikke være redd før bølingen fra bøgda ;)
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Finn en dato den nærmeste mnd og send meg denne på pm. Lyst til å høre, se og lære litt. Kommer alene, så du trenger ikke være redd før bølingen fra bøgda ;)
    Velkommen! Gleder meg til det. Vi får snakke litt om du skal vente til suben er på plass eller ikke.

    PS: invitasjonen var til deg så det passer bra. :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.654
    Antall liker
    32.467
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Finn en dato den nærmeste mnd og send meg denne på pm. Lyst til å høre, se og lære litt. Kommer alene, så du trenger ikke være redd før bølingen fra bøgda ;)
    Velkommen! Gleder meg til det. Vi får snakke litt om du skal vente til suben er på plass eller ikke.

    PS: invitasjonen var til deg så det passer bra. :)
    Er glad i subb.. Men du bestemmer. Blir bra anyway ;)
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.986
    Antall liker
    108.261
    Torget vurderinger
    23
    Flotte innlegg - slikt stoff beriker HFS for de av oss som graver litt dypere og prøver å forstå. Det med timing har vi alle opplevd, bevisst og/eller ubevisst - kirken er eksempelet vi alle har opplevd. Tenk bare på hvordan det låter når vanlige kirkegjengere synger med - da blir det en herlig røre av delay fra orgel/rom i tillegg til de umusikalske sangfugler som ikke har timimg etter pausene. "Ja vi elsker" er et glimrende eksempel på at folk ikke klarer å telle lenger enn til 15......hvorpå det dures i vei med "Furet værbitt" gjerne et helt slag i den siste takten (som er 4/4). Enda festligere blir det når en hører de som sitter lengst unna orgelet i tillegg...
    Eller når orgelet og koret befinner seg i hver sin ende av en kirke av en viss størrelse, og du sitter i midten og hører. Det kan låte ganske herlig uansett, p.g.a. romligheten, 3d og settingen generelt men det er en herlig røre i forhold til tilsvarende musikkstykke i et kontrollert studioopptak. Jeg foretrekker kirken dog, merkelig nok. Eller kanskje ikke? Selv med ekstra forsinkelse fra lange transportveier til de dypeste pedaltoner.

    Musikklæreren min på ungdomsskolen var også kirkeorganist, hørte ham ved noen anledninger - og en mer takt/timingmessig talentløs proffmusiker har jeg aldri noensinne hørt! Våger å påstå at hans variasjoner i tempi bl.a. aldri har satt sine ben på NOE partitur!
    Takk, det er hyggelig å se at selv du kan få noe ut av dette.

    Nå må du ikke spore av leserene med bilder av timingrøre med sekunders avstand. Var mer på det mikroskopiske plan jeg tenkte på. Ulikhetene utkrystaliserer seg gjerne når man hører klassiske musikere spille "rytmisk" musikk eller omvendt. He he...

    Tror ikke det er så greit å være gammel organist fra den eldre generasjonen. Man spiller veldig mye alene og 50% av repertoaret er av det friere slaget. :)
    Er det ikke greit å begynne med sekunder og situasjoner folk kan relatere seg til..? Jeg lærte engang en fin lekse; skal du kaste på stikka og er uerfaren, lønner det seg da å trene med å stå to meter fra streken og så jobbe seg frem til fem, eller å begynne rett på fem meter?

    You can't serve two masters er det noe som heter - dette passer bra på musikksjangere som jazz og klassisk. Selv om unntak finnes så er det ikke liketil for en klassisk utdannet/utøvende musiker å spille jazz. Improvisasjon, bakfot, frempå, synkoperinger, fraseringer, Call and resoonse, quotes etc. - det meste av dette er ukjente ting for en som er klassisk skolert. Særlig det å kødde med timingen faller vanskelig, og det er ikke så rart. Tolkning av klassisk musikk har fler begrensninger enn jazz, det går mest på tempi og definisjon av pp-ff og den enkelte dirigent. Når en klassisk musiker skal spille friere musikk blir det gjerne noe stivt og oppstyltet over det. Selv ikke et musikalsk geni som Oscar Peterson var helt fri for disse elementene. Og andre veien, når Stravinsky, som var en stor tilhenger av jazz, skrev musikk på tampen av karrieren så var det fremfor alt det lekne og fantasifulle i musikken hans som skilte den fra annen klassisk samtidsmusikk, ikke de mer tradisjonelle jazzvridningene. Dette er et interessant tema som kan diskutere og filosofere over i det uendelige...
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Hvis man tenker seg to trioer som eksempelvis piano, fiolin og cello/bass som spiller i samme lokale. Den ene spiller klassisk og den andre spiller jazz.
    Hvis man forsterker jazztrioen med et dårlig PA og mikrofoner vil det sannsynligvis gjøre at opplevelsen blir bedre (riktig gjort selvfølgelig). Foten til publikum vil gå mer.
    Hvis man derimot forsterker den klassiske trioen med selv den beste PAen og de beste mikrofonene vil det nærmest alltid bli en nedgradering.

    I klassisk musikk er rytmen og timingen også ekstremt viktig og fraseringen og klangbehandlingen har lag på lag på lag med sofistikerte detaljer, men på en annen måte enn i jazz. I klassisk så er på en måte tolkningen improvisasjonen, men innenfor hver strenge stilart. Når stykker blir spilt på 100.000 gang så krever det sofistikert frasering på et helt annet nivå enn rytmiske genre.

    I jazzen og annen rytmisk musikk ligger det sofistikerte innen timingen og tone og rytmevalg i improvisjasjonen. Jeg mistenker eksempelvis de beste trommeslagerene om å ha et forhold til hver enkelt 16 del i en 12 takters periode. Hvordan det er mulig ligger utenfor min forstand. :)
     
    Sist redigert:

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.654
    Antall liker
    32.467
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Så litt dårlig humor...Du tar denne Atle? Når omsider jeg og skjønte den.. ;)

    atle.jpg



    Gsus has risen! God jul!
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Vel overstått påske!

    Det var en herlig en. En påske med mye tid foran anlegget. Mye ny musikk og mye gammelt. LAWO er et plateselskap som er som skapt for undertegnede. Veldig mye bra utøvere og komposisjoner og alle platene byr på et godt og moderne lydbilde.

    Litt tweaking har det blitt og synes det har skrudd seg noen hakk i riktig retning. Å lage et Audiolense filter i ny og ne er noe jeg virkelig koser meg med og i denne påsken har jeg tydeligvis kommet et skritt videre for så god lyd som jeg har nå tror jeg at jeg aldri har hatt før. Har vært mer eller mindre fornøyd med lyden siden jeg endelig fikk meg en god dac for 3-4 år siden, så alt som har skjedd etterpå har vært bonus og strekking av en strikk som har vært lang nok for meg.

    Likefullt er en slik bonus veldig gledelig og gjør godt i sjelen når platesamlingen får en oppgradering.

    Har lyst til å poste noen plater jeg har kost meg med i Påsken, alle norske:

    Ni fiolinsoloer spilt av ulike fiolinister. Flere av stykkene er skrevet til fiolinisten som spiller. Morsomt konsept.

    nine-solos-for-nine-violinists_2_2012-09-25-11-29-48.jpg



    Kjempeflott ny blokkfløytemusikk.

    Blockbird.jpg


    Rolf Borch har laget sitt eget klarinettorgel og spiller orgelmusikk på klarinett.


    Rolf borch.jpg



    Spennende album fra alltid kreative Elbjørg Raknes

    Open.jpg



    Norge har et nytt stjerneskudd på trompet. Erlend Aagaard-Nilsen er en kjempeflott trompetist. (Vant forresten nettopp prøvespill for jobb i KORK for ca en måned tilbake)

    Erlend aagard-nilsen.jpg
     
    Sist redigert:

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Direktelyd vs reflektert lyd

    Et av målene med Flerkanalsstereo var å manipulere lyttesansen så mer av klangen som ligger på opptaket skulle tre frem. Dette fungerte fint med en gang. I det så ligger det at alle seks høyttalerene utjevner hverandres svakheter og fyller flere av funksjonene et stort rom som en konsertsal vil ha. Dette kan man gjøre når man bare skal reprodusere klang som allerede ligger på opptaket.

    Et annet punkt som jeg ikke har skrevet så mye om er andelen direktelyd i forhold til reflektert lyd. I påsken har jeg forsøkt en videreutvikling mellom targetkurve i Audiolense og reflektert lyd i form av forsinkete høyttalere og det reflekterte lydspektrumet fra lytterommet. Som jeg har skrevet om før kan den reflekterte lyden i fra lytterommet i toppregisteret til en viss grad tunes med targetkurve over 4Khz. Dette opplever jeg som et viktig parameter at direktelyden på høyttaleren harmonerer med etterklangen fra lytterommet. JBLene har en -3db bryter bak så når man tar med den i regnestykket så fungerer det i praksis slik at jeg kan tune etterklangen i opptaksrommet ved at ekstrakanalene kan følge targetkurve i toppen 3 db lavere. Med en targetkurve som til en viss grad kompenserer for klangen i rommet og -3db bryteren koblet inn er effekten at opptaket oppleves betydelig "våtere" (mer etterklang).

    Nå i påsken har jeg eksprimentert videre med å forsøke å få til dette nedover i øvre bass. Det viser seg at litt mindre nivå i nedre mellomtonen/øvre bass gjør at developmenteffektene fra ekstrakanalene kommer tydeligere frem, så nå har jeg har fått et "riktigere" forhold mellom direkte og reflektert lyd i forhold til det man har når man hører i konsertsalen også i nedre mellomtone/øvre bass.

    Premien for denne tweakingen er åpenbar. Musikkglede...

    Når jeg får sub på plass er målet at jeg kan få til disse effektene videre nedover i den dypeste bassen.

    Lyd er moro!
     
    Sist redigert:

    knuba

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.03.2007
    Innlegg
    309
    Antall liker
    139
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    3
    Atle, jeg må si jeg er svært imponert både over kompetansen og hvor strukturert du går til verks i utviklingen mot bedre lyd. Inspirerende! :D
     

    Steen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.204
    Antall liker
    1.520
    Atle, uten å gjøre det om til et professorat, kan du enkelt forklare hva Audiolense gjør og hva en targetkurve er?
    Steen

    PS! Beklager min uvitenhet
    Edit: Jeg har lest meg opp på JuiceHiFi, men har ikke helt forstått hva det kreves på hardwaresiden.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    @Knuba: Tusen takk du! :)
    Er ikke helt sikker på hvilken kompetanse eller struktur jeg besitter, men den barnslige opplevelsen av å finne ut nye ting..., den er til stede i stor grad. :)
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Atle, uten å gjøre det om til et professorat, kan du enkelt forklare hva Audiolense gjør og hva en targetkurve er?
    Steen

    PS! Beklager min uvitenhet
    Audiolense er et softwareprogram som korrigerer høyttalerene etter et fleksibelt valgt tidsvindu fra en romakustikkmåling etter en fleksibelt valgt frekvenskurve (target). Fantastisk software. Juice HiFi
    Det som kreves på Hardwaresiden er PC avspilling. På avspillingsoftware-siden så kreves et program som kan kjøre et convolution-program.
     

    Steen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.204
    Antall liker
    1.520
    Atle, uten å gjøre det om til et professorat, kan du enkelt forklare hva Audiolense gjør og hva en targetkurve er?
    Steen

    PS! Beklager min uvitenhet
    Audiolense er et softwareprogram som korrigerer høyttalerene etter et fleksibelt valgt tidsvindu fra en romakustikkmåling etter en fleksibelt valgt frekvenskurve (target). Fantastisk software. Juice HiFi
    Det som kreves på Hardwaresiden er PC avspilling. På avspillingsoftware-siden så kreves et program som kan kjøre et convolution-program.
    Så vi som primært driver i det analoge domene, vil fortsette å være lykkelig uvitende om slik triksing.
    Steen
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn