cbarth1
Hi-Fi freak
Prøver og ser om det er noe interesse for disse gamle klenodiene.
Har selv hatt noen Dali 104 i snart 20år, de har vel stått omtrent like lenge lagret som de har blitt brukt.
De senere årene har de vel omtrent bare blitt tatt frem som ''vente-høyttalere'', når jeg har solgt et par og venter på å finne et nytt par med høyttalere.
Men like forbasket så overrasker de meg et lite grann hver gang tar de frem, det er noe organisk, ekte, dynamisk og naturtro ved mellomtonen i dem.
La gå at diskanten er alt annet enn imponerende, og bassen er hverken dyp eller spesielt spenstig.
Så her for en tid siden begynte jeg å eksperimentere litt med nye diskanter i waveguide. Å himmel og hav hvor artig dette låt. Jeg tror de fleste ville blitt veldig overrasket over hvor god mellomtone gjengivelse det faktisk er i disse. Problemet er at disse elementene var billige, og de ble paret sammen med billige diskanter og billige kabinetter. Så publikum fikk i sjelden grad oppleve den iboende kvaliteten til disse Vifa C17 bassmellomtonene. (Et heldig unntak er da selvfølgelig Living Voice)
Mr Troels Gravesen utforsket litt om disse elementene en gang mitt på 2000 tallet,
og for å sitere han:
''
Har selv hatt noen Dali 104 i snart 20år, de har vel stått omtrent like lenge lagret som de har blitt brukt.
De senere årene har de vel omtrent bare blitt tatt frem som ''vente-høyttalere'', når jeg har solgt et par og venter på å finne et nytt par med høyttalere.
Men like forbasket så overrasker de meg et lite grann hver gang tar de frem, det er noe organisk, ekte, dynamisk og naturtro ved mellomtonen i dem.
La gå at diskanten er alt annet enn imponerende, og bassen er hverken dyp eller spesielt spenstig.
Så her for en tid siden begynte jeg å eksperimentere litt med nye diskanter i waveguide. Å himmel og hav hvor artig dette låt. Jeg tror de fleste ville blitt veldig overrasket over hvor god mellomtone gjengivelse det faktisk er i disse. Problemet er at disse elementene var billige, og de ble paret sammen med billige diskanter og billige kabinetter. Så publikum fikk i sjelden grad oppleve den iboende kvaliteten til disse Vifa C17 bassmellomtonene. (Et heldig unntak er da selvfølgelig Living Voice)
Mr Troels Gravesen utforsket litt om disse elementene en gang mitt på 2000 tallet,
og for å sitere han:
''
The Vifa C17WH-69-08 is a "special" driver. Special because it's so ordinary - probably made in tenth of thousands - and special because a lot of things went right with this driver. Sometimes a driver turns out to have the right cone material and coating for a given size, thickness and weight; the right voice coil diameter; the right surround providing the right damping to cone motion; the right magnet size to provide useful TS-data, etc. When all the individual parts are made right, the result may be better than what we might expect from the sum of the parts. A curvilinear cone like this will mostly have a smooth frequency response compared to a straight-sided and deep cone like the Philips 9710 and this Vifa C17WH-69-08 is no exception. It's basically flat up to 2-3 kHz and what happens above, is a series of modest resonances that are easily taken care of in the crossover. A straight sided cone, like the Philips 9710, has great bass performance, but above 2-3 kHz the response rises some 10 dB and sharp filters are needed.So here we have a stamped metal chassis, thin paper cone and a foam surround. Some 15 years ago we might have rejected this driver as a useless old-timer. Yet it must be one the most often used drivers. Basically it costs nothing and some may reject this driver due to the fact that it carries a foam surround that will rot in 15-20 years time. Applying some thin silicone liquid to the foam may extent its lifetime but don't use silicone spray due to the solvent used. It must be pure silicone with no additives. The type of silicone that comes in a bottle with a small brush is usually good. A foam surround may be one of the tools to make a better than average midrange presentation. Foam surrounds are still around - and for good reasons. G. A. Briggs found the foam surround superior to corrugated paper and cloth some 45 years ago - but unfortunately didn't compare with rubber. Very little can be found in the books of Colloms and Dickason on the impact on sound and overall performance of drivers due to various outer surround materials.As long as the C17WH is not forced to play excessively loud, it can deliver some of the best midrange performances available . If driven too loud, it starts sounding compressed, but which driver doesn't? Well, the Audio Technology 15H52 is one, but that's another story for the wide baffle section. The C17 is found in numerous versions, most often the "WG", fitted with a smaller magnet and allowing decent bass from a small cabinet. The "WH" has a larger magnet and sensitivity around 90-91 dB/2.8 volts and from two in parallel we may expect minimum 95 dB/2.8V. However, this will result in an impedance of 4 ohms, or rather 3.5 ohms. So possibly not the ideal partner for single ended triodes. But push-pull triodes and small class A amps may like it a lot. We'll see. (I've already had the question if the "WG" can substitute the "WH" in this construction and the answer is no. Different driver = different crossover and box tuning).'' Håper det er litt interesse og at noen er villig til å følge på og dele sine erfaringer og tanker rundt disse sjarmtrolla. (Jeg vet gutta i Impulse H6 Klonen har mye å by på ) Cbarth |