Bil, båt og motorsykkel VW fersket i eksosjuks - kjøreforbud neste?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • H

    Hardingfele

    Gjest
    ^Litt surt for eiere av C-klasse om det blir tatt til følge.

    Should the approval be pulled, the cars could neither be sold, nor driven in the EU. The group also demands that diesel-driven C-Class cars are kept out of Germany’s inner cities once the temperature drops below 10 degrees centigrade. One of the cities with the highest NOx concentrations is Daimler’s hometown Stuttgart. Stuttgart’s mayor is a member of the Green Party, so is the prime minister of Stuttgart’s state of Baden-Wuerttemberg.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.425
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Napp av ledningen til LMM på en bensinbil og utslipp og forbruk endrer seg signifikant. Det at bilen har en form for "sikkerhets"modus virker fornuftig for meg.
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    Og så ble det helsvart for VW. Ulike advokater som reiser søksmål mot VAG kan sitte i en solstol på Bahamas og avvente at rettssakene ordner seg av seg selv, i deres klienters favør.

    The documents, first reported on by the German newspaper Bild am Sonntag and since reviewed by The New York Times, could raise the penalties for Volkswagen based on laws requiring public disclosure of problems with potential to affect a company’s stock price. They indicate that top managers knew sooner than they have acknowledged that they could not bring tainted vehicles into compliance with air-quality rules, but led federal and California officials to believe otherwise. The documents also raise the possibility that Martin Winterkorn, Volkswagen’s chief executive at the time, knew of possible emissions cheating by the company sooner than he has said.


    www.nytimes.com/2016/02/19/business/volkswagen-memos-suggest-emissions-problem-was-known-earlier.html?
     
    Sist redigert av en moderator:

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.741
    Antall liker
    111.636
    Torget vurderinger
    23
    Trodde det het dommedagsbasun, ikke fele..?
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS
    H

    Hardingfele

    Gjest
    Definitivt en klok strategi. Lurer på hvor lang tid det tar før Winterkorns usedvanlig gyldne fallskjerm klapper sammen?

    Edit: er jo mange rare skandaler i næringslivet, men sjelden å se et så gjennomført forsøk på å skade egen virksomhet. Er som regel andre det går på bekostning av.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.700
    Antall liker
    11.054
    Sted
    Trondheim
    Å tro at Winterkorn ikke visste noe om dette (kontrollfreak som han visstnok er), er å tro på julenissen. Det er underlig med toppsjefer i næringslivet - de får gylne fallskjermer uansett hvor elendig jobb de har gjort. Nå har Winterkorn kjørt VW i grøfta, og for det får han en sluttpakke på 60 millioner € - 560 mill kr med dagens kurs!
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    Man skulle tro slike betingelser ble tilbudt nettopp for at man skulle stå ved roret når det blåser storm. Men ikke i VWs tilfelle, da stikker man med en halv milliard idet uværsskyene melder seg. Denne saken er så hinsides.
     

    KjellR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Innlegg
    3.554
    Antall liker
    3.506
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)

    K2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2007
    Innlegg
    1.237
    Antall liker
    2.010
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    10
    Å tro at Winterkorn ikke visste noe om dette (kontrollfreak som han visstnok er), er å tro på julenissen. Det er underlig med toppsjefer i næringslivet - de får gylne fallskjermer uansett hvor elendig jobb de har gjort. Nå har Winterkorn kjørt VW i grøfta, og for det får han en sluttpakke på 60 millioner € - 560 mill kr med dagens kurs!
    Du får ingen fallskjerm hvis du gjør jobben, da fortsetter du jo bare...
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.741
    Antall liker
    111.636
    Torget vurderinger
    23
    ALLE jukser - fra vaskekona og opp til topp politikere worldwide. Som en kollega av meg en gang filosoferte over livet; "kunsten er å ikke bli tatt"
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    Første test av VW-fiksen: Noe høyere forbruk - Dieselskandalen - VG

    Effekten og kjøreegenskapene var upåvirket, men forbruket økte og det ble ingen forbedring av NOx-utslippet.
    Fikk e-post fra VAG der de forsikret at utbedringen ville sørge for lavere utslipp, uten å påvirke ytelse og forbruk. Deretter fulgte et par avsnitt om at dette ville bety at man ikke kan fremføre noen krav om erstatning.

    Back to the drawing board. Det sier seg selv, så opplagt at noe annet blir latterlig, at dette ikke lar seg løse med en mykvarejustering. Om så var, ville det vært absurd å jukse.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.756
    Antall liker
    11.992
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Takk for link. Jeg fikk også en epost :)
    Kjære xxxxxxxx , eier av bil med registreringsnummer xxxxxx,
    Med overordnede tekniske løsninger godkjent i EA 189-saken, begynner snart verkstedinnkallingen av berørte biler. Programvare spesielt tilpasset ulike bilmodeller, motortyper og utstyrsvarianter utvikles fortløpende. Dette innebærer at bilene kalles inn på ulike tidspunkter gjennom hele 2016. De første bilene nå i mars og de siste rundt starten av desember.
    Siden vi var i kontakt med deg sist, har vi utviklet en nettportal hvor du finner informasjon om hva de tekniske løsningene innebærer, hva vi skal gjøre med bilen din og når du kan forvente innkalling. Når utbedringsløsningen for nettopp din bil er klar, vil du få tilgang til en egen kalender for reservasjon av verkstedtime. Siden inneholder også nærmere informasjon om dine rettigheter i denne saken.

    [COLOR=#1B1464 !important]EA 189-informasjon [/COLOR]​
    Vi vil ta kontakt med deg igjen, så snart oppdatert programvare er tilgjengelig for din bil.

     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    ^ Måtte smile da jeg leste dette. "mot formodning"

    I saker som dette har produsent i henhold til det norske lovverket (Lov om forbrukerkjøp/Lov om kjøp) anledning til å utbedre feilen ved produktet. I dette konkrete tilfellet skal bilene, ved hjelp av de tekniske løsningene beskrevet over, settes i den stand kundene ble forespeilet da de kjøpte bilene. Da skal det normalt heller ikke være grunnlag for å kreve kompensasjon eller prisavslag. Samtidig er berørte kunder godt ivaretatt av det samme lovverket, som automatisk dekker kundenes rettigheter om man mot formodning ikke lykkes med å utbedre feilen.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.531
    Antall liker
    41.293
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Reservere verkstedtime og møte opp fysisk for å oppdatere programvare på bilen - er ikke det litt gammeldags? ;)
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.992
    Antall liker
    13.674
    Sted
    Smurfeland
    Reservere verkstedtime og møte opp fysisk for å oppdatere programvare på bilen - er ikke det litt gammeldags? ;)
    Kanskje det bare er meg, men syns nok at eiere av "berørte biler" bør få erstatning for tapt arbeidsfortjeneste hvis det er sånn at de må møte opp i vanlig arbeidstid for å få utbedret juksebilene sine. Men det er kanskje rimelig å anta at VW uansett må holde døgnåpent på verkstedene sine en stund framover for å ta unna den massive pågangen.
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    Reservere verkstedtime og møte opp fysisk for å oppdatere programvare på bilen - er ikke det litt gammeldags? ;)
    Kanskje det bare er meg, men syns nok at eiere av "berørte biler" bør få erstatning for tapt arbeidsfortjeneste hvis det er sånn at de må møte opp i vanlig arbeidstid for å få utbedret juksebilene sine. Men det er kanskje rimelig å anta at VW uansett må holde døgnåpent på verkstedene sine en stund framover for å ta unna den massive pågangen.
    Å, det er mangt Audi/Skoda/VW-eiere bør få erstatning for, i tiden som kommer. At VAG forsøker å sno seg unna er forståelig. En innrømmelse ville kostet hundre milliarder pluss - hvor regningen ender er uklart, men det blir ikke billig. Tap av gjensalgsverdi er ett moment som vil bli umulig å ignorere.
    I verste fall, dersom de ikke lykkes med en (billig)fiks som innfrir salgsløftet, må de ta tilbake bilene, på opprinnelige kjøpsbetingelser ...
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.992
    Antall liker
    13.674
    Sted
    Smurfeland
    Om så skjedde at VW måtte ta tilbake bilene, så er det vel ingen som ville følt en betydelig mengde skadefryd av den grunn. Jeg ville iallfall ikke kost meg og tenkt at de arrogante svina fikk som fortjent.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.300
    Antall liker
    899
    Det er ingen som bryr seg om forbruket øker med 0,09. Det kan jo skyldes været den dagen, feil lufttrykk i et dekk eller kjørestil. Gjensalgsverdi blir også håpløst å fremme i en rettsal, det er neppe mulig å bevise at det skyldes dieselgate, og ikke det faktum at man snart ikke får brukt bilen i visse områder uavhengig om bilen er VAG eller ikke. Og det er naivt å tro at prisene vil falle for særlig, fordi da vil også andre bilmerker inkludert bensinbiler også falle tilsvarende. Ingen ville jo ha kjøpt 2.0FSI hvis den koster 100' mer brukt enn 2.0TDI.

    Hardingfele gir uttrykk for at han allerede har svarene her, så foreslår han konkretiserer disse og går til sak mot VW.
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    Det forundrer meg at VW i det hele tatt forsøkte å innbille verden at det var mulig å løse problemet med en kjapp mykvareoppdatering. Det sier seg selv, som jeg har gjentatt noen ganger her inne, at det da ville vært helt unødvendig å fuske.

    Nå viser det seg at løsningen ikke fungerer, og at man nok må skride grundigere (og dyrere) til verks.

    Nye problemer for Volkswagen - DN.no

    Dermed gjelder ikke Møllers påstand om at kunder ikke har krav på erstatning eller kompensasjon ... Inntil de finner på noe bedre, og dyrere -- i siste instans løper man altså risikoen forbundet med tilbakekjøp på opprinnelige kjøpsbetingelser, uavhengig av bruk av bilen i mellomtiden. Kjøpsloven er streng.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.195
    Antall liker
    8.406
    Torget vurderinger
    12
    Quickfixen som kun de mest naive burde tro skulle virke, ser ut til å kunne bli veldig kostbart for VW, men det fortjener de faktisk: Kundene skal vel få det de trodde de kjøpte?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.531
    Antall liker
    41.293
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det burde vel være opplagt at hvis det var mulig å gjøre en quickfix i software slik at motoren både ville oppfylle utslippskravene og oppnå angitt effekt og forbruk, så ville vel ingeniørene gjort det før lansering.

    Vent litt... det var vel nettopp det de gjorde. ;)
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    Quickfixen som kun de mest naive burde tro skulle virke, ser ut til å kunne bli veldig kostbart for VW, men det fortjener de faktisk: Kundene skal vel få det de trodde de kjøpte?

    Egentlig er det veldig enkelt.
    Det ble gitt falske salgsløfter og kundene kjøpte dermed på falske premisser.
    VW selv kjørte hardt ut med hvor miljøgunstig denne motoren var, mens selskapet visste at det motsatte var tilfelle.

    På det grunnlaget alene kan man få kjøpet omstøtt, om man vil.

    I en del land ønsker kunder erstatning i tillegg. I USA kommer VW til å måtte betale bøter til føderale instanser, til delstater; og erstatninger til kunder, til forhandlere og til investorer. Til slutt blir det slik her også.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.531
    Antall liker
    41.293
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.739
    Antall liker
    8.163
    Torget vurderinger
    0
    Quickfixen som kun de mest naive burde tro skulle virke, ser ut til å kunne bli veldig kostbart for VW, men det fortjener de faktisk: Kundene skal vel få det de trodde de kjøpte?

    Egentlig er det veldig enkelt.
    Det ble gitt falske salgsløfter og kundene kjøpte dermed på falske premisser.
    VW selv kjørte hardt ut med hvor miljøgunstig denne motoren var, mens selskapet visste at det motsatte var tilfelle.

    På det grunnlaget alene kan man få kjøpet omstøtt, om man vil.

    I en del land ønsker kunder erstatning i tillegg. I USA kommer VW til å måtte betale bøter til føderale instanser, til delstater; og erstatninger til kunder, til forhandlere og til investorer. Til slutt blir det slik her også.
    Litt dumt egentlig at det nok ikke er mulig å saksøke for å få erstatning for "det følelsesmessige traumet" det er å vite at man har forurenset hverdagen til gode naboer....!:(

    Det burde jo være et krav i 1,5-2 mill NOK størrlese synes jeg!:cool: Har en sart sjel når det kommer til slikt, det vet dere jo.........!;)
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    Vanskelig med slike søksmål i Norge, men argumentet vil nok bli brukt i USA.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.531
    Antall liker
    41.293
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det har blitt strammet inn der også, men en $250k eller så for "mental anguish" pr kunde bør være innen rekkevidde i en del stater. I tillegg til kompensasjon for økonomiske tap og "punitive damages" for å ha gjort det hele med vilje, selvsagt.
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    Det har blitt strammet inn der også, men en $250k eller så for "mental anguish" pr kunde bør være innen rekkevidde i en del stater. I tillegg til kompensasjon for økonomiske tap og "punitive damages" for å ha gjort det hele med vilje, selvsagt.
    VWs ledelse er nok mest i knestående og med foldede hender i disse dager, mens de ber om at selskapets rådyre amerikanske advokater skal klare å få til et mirakel: at VW ikke blir kjent skyldig i bedrageri.

    Det vil kreve et mirakel. Om det uteblir vil selskapet måtte betale utrolige erstatningssummer.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.531
    Antall liker
    41.293
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Denne ble postet i Tesla-tråden, men tåler sikkert å krysspostes hit hvor den hører mer hjemme.
    Kamkjeder ryker tvert av og stempelringer lekker olje på FSI-motorene. Åtte liter oljeforbruk på 1500 km er retro så det rekker. Førkrigstall.
    Bilhandlare slutar sälja vissa Volkswagen- och Audimodeller: "Orkar inte med eländet" - auto motor & sport
    Mer her: https://www.motormannen.se/nyheter/nyheter-2015/volkswagens-problematiska-kamkedjor/

    Ja, og så var det DSG-girkassene også:
    VW:s problem med DSG växer – vilket gynnar Aisin - auto motor & sport

    Og en recall på alle diesel-Passat, nesten 100000 biler:
    ​VW issues diesel Passat recall -- for a wiring defect - CBS News

    Det begynner å bite (eller bli ganske morsomt, alt ettersom hvordan man vil se det):
    VW-chefen förnedrad under pressvisning i Genève - auto motor & sport
     
    Sist redigert:

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    4.163
    Antall liker
    3.275
    Torget vurderinger
    1
    Ja det er jo smått utrolig etterhvert. Egentlig er det vanskelig å helt forstå amerikansk erstatningslovgivning og -rettspraksis. Man skal virkelig tenke seg om før man prøver seg på noe som helst der. Selv har jeg stor sans for mye fra dette landet, men den angstbiterske væremåten som ligger å vaker like under den hyggelige overflaten gjør meg usikker. Jeg forstår ingenting av hvordan dette landets rettssystem regner ut erstatningsbeløpenes størrelse. Tror VW har bommet totalt på kulturen de skulle inn i. De hadde aldri tort å jukse hvis de hadde kjent til konsekvensenes omfang hvis de ble avslørt.

    Men samtidig bygger amerikanerne noen aldeles fenomenale møkkabiler selv (ja, har hatt en Jeep) og da virker det ikke så nøye...
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Men hvis man fyller litt mindre på tanken, da? Kanskje sper ut med vann? Sender svigermor ut for å dytte ved køkjøring? Sånne ting?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn