Bil, båt og motorsykkel VW fersket i eksosjuks - kjøreforbud neste?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    4.161
    Antall liker
    3.274
    Torget vurderinger
    1
    Det ser ut til at flere fabrikker er på samme galeien. Mitsubishi har vel innrømmet juks. Og nylig var det razzia på Peugeot/Citroen for å se etter juks. Uansett har vi jo alle visst at offisielle forbrukstall har vært tilnærmet uoppnåelige for mange biler. VW skal ha kred for at de startet å lage virkelig gode, sterke og sparsomme dieselmotorer sist på nittitallet. 1,9 TDI med 90 - 110HK er en klassiker.

    Men nå ser det ut til at toget går for diesel. Det er vel egentlig ikke mulig å lage motorer som greier kravene lenger. Det hektes på rensesystem etter rensesystem og dette er en potensielt kostnadsbombe for eieren når ting svikter.

    Kanskje Musk hadde rett; La VW bøte ved å legge om til elektriske biler. Jeg lar diesel-Caddyen gå til det dukker opp en batteridrevet utgave som greier 300 km uten lading. Bilen har vært bra, men det har gått MYE penger i drivstoff, service og reparasjoner på tre år. 2 tonn hybrid frister IKKE.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.865
    Antall liker
    9.806
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Jeg tror faktisk Toyota var veldig fornuftige og ærlige her. De har satset beinhardt på hybrid i de siste årene og latt dieseltoget gå.
    De forstod sannsynligvis at det må jukses for å få til det som konkurrentene skryter av at de får til.
     

    TiaZzz

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.12.2015
    Innlegg
    135
    Antall liker
    41
    Sted
    Skedsmo
    Jeg tror faktisk Toyota var veldig fornuftige og ærlige her. De har satset beinhardt på hybrid i de siste årene og latt dieseltoget gå.
    De forstod sannsynligvis at det må jukses for å få til det som konkurrentene skryter av at de får til.
    Fornuft eller penger under bordet for å holde liv i en stadig mindre populær oljenæring?

    Prius(før et plug-in alternativ) var virkelig en gigantløgn da den ble lansert som et grønt alternativ. Her skulle liksom en bil ha så mye mindre utslipp, men hva skjer om du drar en Prius ut på langtur? Forbruket går opp! Du haler jo rundt på batterier, elmotorer og elektronikk på en underdimensjonert forbrenningsmotor. Uten start/stop har man ingen opplading så hele det "grønne" i Priusen er dødvekt. Det trenger ikke engang være langtur, bare du ikke har typisk start/stop-bykjøring så kommer Priusen negativt ut.

    Plug-in hybrid er et alternativ da man kan kjøre elektrisk for småturer, men "vanlig" hybrid er et smalt nisjeprodukt for de som lunter rundt i byer og da er en elbil bedre.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.865
    Antall liker
    9.806
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Jeg synes ikke Toyota fortjener pepper fordi de var tidlig ute med hybrid
    (Og jeg kjører ikke Toyota)
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.237
    Antall liker
    14.787
    Da ble det formelt bekreftet at de setter av 16.2 milliarder Euro.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.194
    Antall liker
    8.405
    Torget vurderinger
    12
    Det må skilles mellom virkelig forbruk vs testsyklus og manipulering av tester. Bilfabrikkene skal vel ikke belastes for urealistiske testkrav? Ønsker ellers et nytt testregime velkomment.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.194
    Antall liker
    8.405
    Torget vurderinger
    12
    Ser forresten at tilbakekallingen gjelder Porsche, Audi, VW, Opel og Mercedes. Uten at detaljer er gitt om hvorfor annet enn justering av forbruk .....
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.698
    Antall liker
    11.051
    Sted
    Trondheim
    Plug-in hybrider er en grei løsning hvis man har et kjøremønster som passer. Min Golf GTE har på de siste 1000 km hatt et gjennomsnittforbruk på 0,12 l/mil.
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    Nå blir det rarere og rarere med tanke på ryktet til tysk bilindustri.
    Biler som slår av dieselrens under 17 varmegrader (Opel) eller 10 varmegrader (øvrige berørte modeller) er temmelig forbrytersk omgang med folkehelsen.


    En ny utslippsskandale ryster tysk bilindustri. Ifølge Der Spiegel blir rensingen på flere Mercedes- og BMW-modeller skrudd av når temperaturen synker under 10 grader. For Opel skjer det allerede fra 17 grader. Der Spiegel: Dieselrenser skrur seg av ved 17 grader - Bil og miljø - VG
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    Sikkert bare en bagatell, ikke noe å bry seg om. Går bra.

    VGs oppfatning:


    Hvis det viser seg at hele den tyske bilbransjen, lenge omtalt som verdens fremste og mest teknologisk avanserte, systematisk har jukset med utslippene er det en skandale av historiske dimensjoner. Ikke bare i Tyskland, men i hele verden. Granskinger og meget tøffe reaksjoner mot funn av juks må til. Det kommer til å sette tyske myndigheter på harde prøver, i verste fall kan landets bilindustri få banesår. Men oppgjøret må tas.

    VG mener: Utslippslureriet - VG
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.654
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Bare å vente på BMW får smekk og da.. Selvom de, av mange, regnes for de beste blant de tyske, til å lage motorer i moderne tid.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Volvo hadde store problemer med sine euro6 lastebilmotorer de 2 første vintrene, partikkelfilteret brenner ikke rent ved lavere temperaturer. Konsekvensen av dette på en lastebil er at den bare stopper. Går man tom for adblue får man kjøre på 25% kapasitet en knapp stund før man blir stående. Kanskje på tide å innføre like strengt regime på personbiler?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.237
    Antall liker
    14.787
    VW (og de fleste andre) tjener ikke pengene sine på å selge biler i seg selv, så akkurat bilsalget gir ikke veldig mye penger i kassa. Det er en bransje med stort sett tynne marginer, men over livsløpet til en bil så tar de det inn på service og lignende. Porsche har dog høye marginer på selve bilene.

    Det skal selges fryktelig mange biler for å tjene inn avsetningene som er tatt ifm dieseljukset. Hva sluttregningen faktisk blir vet man jo ikke før om mange år når alt av rettsaker og erstatningssaker er over, men dyrt forventes det å bli - det er jo derfor de har tatt så store avsetninger i regnskapet som de har gjort.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.654
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    VW (og de fleste andre) tjener ikke pengene sine på å selge biler i seg selv, så akkurat bilsalget gir ikke veldig mye penger i kassa. Det er en bransje med stort sett tynne marginer, men over livsløpet til en bil så tar de det inn på service og lignende. Porsche har dog høye marginer på selve bilene.

    Det skal selges fryktelig mange biler for å tjene inn avsetningene som er tatt ifm dieseljukset. Hva sluttregningen faktisk blir vet man jo ikke før om mange år når alt av rettsaker og erstatningssaker er over, men dyrt forventes det å bli - det er jo derfor de har tatt så store avsetninger i regnskapet som de har gjort.
    Leser du VG ser du at VW har ikke solgt så mange biler siden VW Boble.. Det må da kalles et par? Og sikkert overraskende for de fleste. Du har kanskje jobbet i bilbransjen og vet konkrete marginer? I mine to år i den bransjen fikk jeg erfare at marginer var svært ulike mellom merkene. Helt enig i at det er satt av mye. Men når det selges mye og så puster de nok lettere ser nede.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.237
    Antall liker
    14.787
    Jada, det ser ikke ut som salget har blitt påvirket veldig mye - det store spørsmålet er muligens hva som skjer i USA - å ta markedsandeler der har vært en sentral strategi for VW og "clean dieslel" skulle være middelet - den taktikken er nok relativt død nå. På enda lengre sikt blir det spennede å se hva som skjer med utviklingen - som nevnt tidligere i tråden (og nok overraskende for de fleste, meg selv inkludert) så er/var VW det selskapet i verden som bruker mest penger på R&D.

    Marginer finner man rundomkring på nettet (jeg har aldri jobbet i bilbransjen). BMW har ganske bra, Ford har veldig dårlige. Som du sier - det varierer mellom merkene, men så langt jeg har lest er de relativt dårlige i "massesegmentet" der hvor de fleste bilene tross alt selges. Marginene er generelt høyere på store og dyre biler enn på små og rimelige. Et av mine favorittrivia er at det koster kun 10.000 Euro mer å produsere en Audi Q7 enn en Fiat 500 i direkte variable kostnader. Faste kostnader er stort sett like for alle modeller, så da sier det seg selv at fortejenesten er betydelig høyere på en Q7 enn på en Fiat 500 når man ser på forskjellene i utsalgspris (tenker da ikke på Norge hvor avgiftene gjør forskjellen i salgspris enorm).

    For VWs ve og vel er Norge uansett en fis, så hva som skjer her til lands er ikke så veldig viktig.

    Denne http://www.economist.com/node/14456887 er forresten ganske bra, fra 2009 så noen år gammel nå, men innholdet er interessant.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS
    H

    Hardingfele

    Gjest
    At nordmenn kjøper VW er nok ikke tilstrekkelig for å friskmelde VW/VAG. VW-salget i Europa har falt i januar, februar og mars - til tross for at bilsalget ellers har steget. HCS kan jo, muligens, ta det innover seg. Før jul fikk jeg et optimistisk budskap fra Møller om hvordan alt nå ville ordne seg, samtidig som jeg måtte innse at jeg derfor ikke hadde krav på noen erstatning. Siden er det blitt stille, siden alt ikke har ordnet seg -- softwareløsningen er ikke godkjent.

    Trenden med fallende salg for gruppen fortsatte altså i mars (og straks kommer apriltallene):

    European car sales rise in March despite Volkswagen fall - BBC News

    Prognose for april:
    http://www.ibtimes.com/april-2016-n...digit-growth-expected-nissan-honda-gm-2361980

    I USA har VW-salget falt med 12,5% i første kvartal.
     
    Sist redigert av en moderator:

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.654
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Ja, skjønner at de som har produkter fra VW kan være påvirket. Det blir uansett spennende å se. Og bildet er neppe sort hvitt. Selv om noen foretrekker det slik.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.237
    Antall liker
    14.787
    Hvorfor USA er viktig... der er VW små sammenlignet med andre, og spesielt erkekonkurrenten Toyota (tall for 2015):

    usa.JPG
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.368
    Antall liker
    8.854
    Torget vurderinger
    1
    Ja, VW selger nesten ikke biler i Norge lenger.. ;). Konkurs må være nære, slik dommedagsprofetene har ment.. Snakker om tragssyn.
    Ja. det går nok til helvete. I første kvartal i år er VW for første gang verdens største (VW nå størst i verden - BilNorge.no). I tillegg har VW i april største markedsandel i Norge siden 1965; i boblas glansdager. Tilsammen har VAG 1/3 av markedet i Norge....(Ny statistikk: Ladehybrider foran elbiler - Bil og trafikk - VG)

    Det er forøvrig ikke bare Tysk bilindustri som har jukset; "alle" har jukset". Den samme bilindustrien har jo gjentatte ganger påpekt at bla EU's utslippskrav ikke er realistiske, men har likevel "føyet" seg. Tro om ikke har skjedd med politikerers stilltiende samtykke....
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.520
    Antall liker
    41.270
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Som nevnt en del ganger mener ikke "dommedagsprofetene" at konkursen står for døren. Den akutte faren for det ser ut til å være overstått. Derimot er scenariet at dette koster mye penger over lang tid og at VW må stramme inn på både produktutvikling og fabrikkinvesteringer, at fremtidige produkter derfor vil være mindre attraktive, og at markedsandelene går ned over tid. Etterhvert kan VW bli en regional spiller av type Renault eller PSA heller enn en rival for Toyota, Ford og GM. La oss se på salgstallene igjen om noen år, når bilene som er på tegnebrettet i dag skal ut på veien.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.654
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Ja fint å se "om noen år" da det, for enkelte, virket som konkurs var dagsaktuell.. :rolleyes:
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.298
    Antall liker
    899
    For de som kjøpte VW aksjer ihøst har på kort tid hatt avkastning på 30-40%. Easy money.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.520
    Antall liker
    41.270
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Gjorde du? Hvis ikke, hvorfor ikke?

    Kursen nå ligger vel omtrent på gjennomsnittet av høstens kurser, så du går tydeligvis ut fra at "ihøst" betyr eksakt 2 oktober og ikke f eks 12 oktober (som ville gitt null avkastning til i dag) eller 16 september (minus 20 prosent til nå). VW-aksjen er ned seks prosent hittil i år, ned tre prosent bare i dag. For en mer langsiktig investor med 5 eller 10 års horisont er dette elendige resultater. Kursen er den samme som den var sommeren 2007. Det er ni år siden.

    http://finance.yahoo.com/echarts?s=vow.de+interactive
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.520
    Antall liker
    41.270
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er veldig, veldig vanskelig å time en bunn som varer i bare en dag. Da skal du sitte med pengene klar og ha guts til å skyve alle sjetongene inn i det øyeblikket det ser ut som alt går til helvete. En eller annen trader greide kanskje å gå inn 2 oktober på kurs 102 og selge seg ut igjen 12 oktober på 132, men å sitte med aksjene etter det har bare vært tull og null avkastning. Avkastningsfri risiko.

    Å kunne se bunner i markedet et halvt år i ettertid regnes vanligvis ikke som stor visdom.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.659
    Antall liker
    7.373
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Det er veldig, veldig vanskelig å time en bunn som varer i bare en dag. Da skal du sitte med pengene klar og ha guts til å skyve alle sjetongene inn i det øyeblikket det ser ut som alt går til helvete. En eller annen trader greide kanskje å gå inn 2 oktober på kurs 102 og selge seg ut igjen 12 oktober på 132, men å sitte med aksjene etter det har bare vært tull og null avkastning. Avkastningsfri risiko.

    Å kunne se bunner i markedet et halvt år i ettertid regnes vanligvis ikke som stor visdom.
    Den som hadde mye penger og visdom rett før Steve Jobs kom tilbake til Apple, da aksjen lå i $1.19 (evnt i april 84, rett før Mac var lansert - da var aksjen på $0.44) kunne gjort seg gode penger. Den toppet på $132...

    Johan-Kr
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.520
    Antall liker
    41.270
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Å kjøpe Tesla-aksjer i januar/februar 2013 ville også vært lurt, sett i ettertid. For min del stoppet det på noe så trivielt som at nettbanken jeg bruker ikke tillot aksjekjøp på NASDAQ og at jeg var for lat til å sette opp konto hos Netfonds bare for dette. Tanken var å kjøpe aksjer for samme beløp som depositumet på den første bilen. De 30k ville vært 204k nå. Ikke nok til å betale bilen, men et greit tilskudd.

    Til sammenligning: 30k investert i VW-aksjer på samme tid ville vært 22k nå - først null avkastning frem til august 2015, så plutselig 30 % verdifall, og så flatt igjen frem til nå. Joda, litt av en investeringsmulighet i VW-aksjer. TSLA er mye morsommere hvis man vil leke daytrader.

    Capture.jpg
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.698
    Antall liker
    11.051
    Sted
    Trondheim
    Det er veldig, veldig vanskelig å time en bunn som varer i bare en dag. Da skal du sitte med pengene klar og ha guts til å skyve alle sjetongene inn i det øyeblikket det ser ut som alt går til helvete. En eller annen trader greide kanskje å gå inn 2 oktober på kurs 102 og selge seg ut igjen 12 oktober på 132, men å sitte med aksjene etter det har bare vært tull og null avkastning. Avkastningsfri risiko.

    Å kunne se bunner i markedet et halvt år i ettertid regnes vanligvis ikke som stor visdom.
    Den som hadde mye penger og visdom rett før Steve Jobs kom tilbake til Apple, da aksjen lå i $1.19 (evnt i april 84, rett før Mac var lansert - da var aksjen på $0.44) kunne gjort seg gode penger. Den toppet på $132...

    Johan-Kr
    Aksjen har blit "split" flere ganger i den perioden. Hvis du kjøpte en aksje den gangen ville du sitte med 16 aksjer i dag. Så en aksje til $1.19 i 1997 ville gi deg 16 aksjer til $100 i dag. Bra uttelling. Men det var jo på håret at Apple overlevde. De var på konkursens rand i 1997.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.520
    Antall liker
    41.270
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Som tidligere nevnt så kjenner jeg flere som eier VW og flere som har bestilt ny VW / VAG. Fellestegn - de er fullstendig bekymringsløse. Rare greier gitt...
    Fullstendig ubegripelig for meg, tidligere VW-eier som jeg er. Jeg måtte banke rust på Caravellen som på en lastebåt i Nordsjø-trafikk. Satte av en helg hver vår med roterende stålbørste, sinkspray og utbedringslakk for at den skulle se noenlunde anstendig ut noen måneder til. Det boblet friskt i alle hjulbuer og andre platekanter.

    Det er kanskje ikke nødvendig å klikke på linken nedenfor for å vite hvilket bilmerke som skiller seg spesielt ut?
    Nye biler ruster som aldri før - Dinside Motor
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    Komm-ansvarlig helt uforstående til at VW er en rustversting, ser jeg. Det kryr jo av bilblader, bilfora og bilprogrammer, slikt bør man ha fått med seg.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.520
    Antall liker
    41.270
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    ^ Akkurat det at importøren stilte seg helt uforstående til at det overhodet kan eksistere noe problem var det minst overraskende i hele artikkelen...

    Det ser ut som stående instruks er å blånekte for alt inntil krampa tar dem og bevisene blir overveldende. Jfr eksosskandalen.
     

    KjellR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Innlegg
    3.554
    Antall liker
    3.506
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    Komm-ansvarlig helt uforstående til at VW er en rustversting, ser jeg. Det kryr jo av bilblader, bilfora og bilprogrammer, slikt bør man ha fått med seg.
    Om VW ruster er meg klekkende likegyldig. Jeg er ingen VW eier så bekymrer meg ikke. Men kjenner mange fornøyde VW eiere - som handler som aldri før... Rare greier.. ;)
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.752
    Antall liker
    11.988
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Husker hu anita svanes fra kongeparken da jeg var russ :) flott jente
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn