Lovemusikk's hule.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.092
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Du har noe å glede deg til Lovemusic. VR er virkelig noe å høre musikk på. Er sikkert mine gamle du har fått tak i.

    De trenger mye luft rundt seg. Du kan ikke sette de klint opp i hjørner. Ver veldig påpasselig når du kobler opp at de står på riktig side. Både bassmodul og toppmodul har en venstre og høyre side. dette står ved serienr.

    Du trenger litt krefter til å kontrollere basen. De har en liten party pukkel som kan vere ok å ha ved innspillinger som er nøytral eller tynne. Ved feks stereofile sine testlåter som ofte er svulstige så blir det for meg litt for mye av det gode.

    Bruk tid på plassering, hos meg responderte de veldig med ulik plassering.
    Lykke til.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.578
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Det ER ikke størrelsen det kommer an på innen den disiplinen. Lettdrevent? Det er Focal, PMC og PSB også...tilogmed visse italienere har en overraskende snill impedanskurve. Får du inn en av de italienske får du aldri frua vekk fra anlegget igjen. Sålenge du kombinerer med Rega og Doxa, da..Suben trengs heller ikke:cool: Vil du ha flere alternativer når bedre halvdelen din hiver ut de forvokste amerikanske dyra? Du veit hvor jeg er..
    Ja du håper ho hiv de ut? haha..
    Skjønner du hater store høyttalere :p
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.578
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Du har noe å glede deg til Lovemusic. VR er virkelig noe å høre musikk på. Er sikkert mine gamle du har fått tak i.

    De trenger mye luft rundt seg. Du kan ikke sette de klint opp i hjørner. Ver veldig påpasselig når du kobler opp at de står på riktig side. Både bassmodul og toppmodul har en venstre og høyre side. dette står ved serienr.

    Du trenger litt krefter til å kontrollere basen. De har en liten party pukkel som kan vere ok å ha ved innspillinger som er nøytral eller tynne. Ved feks stereofile sine testlåter som ofte er svulstige så blir det for meg litt for mye av det gode.

    Bruk tid på plassering, hos meg responderte de veldig med ulik plassering.
    Lykke til.
    Selger skulle holde av, er det du? Eller hatt de før det?
    Ja de kan bli for stor for min stue ( Har gammelt hus modell, lengde av hus og ikke så bred stue, og har anlegget på langside og ommøblering blir nok utelukket)
    Riktig side ja. det skal jeg sjekke opp i. Står venstre og høyre bak ved serie nr?

    Ja takk, blir spennende.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.554
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Er sikkert gamle kortet som står i min, som i følge Abrahamsen låt best.
    I følge svar var det kun 8 stk DAC som har fått nytt kort.
    Det gamle tranceiver-kortet laget ofte grums og skurr, men låt varmere. Mer Abrahamsen. Det nye låter rent og mer nøytralt. Hva som er best er nok en smakssak. Hos meg, med mange "varme" komponenter, låt det bedre med det nye kortet.

    At det kortet kun har blitt byttet på åtte eksemplarer av V6 finner jeg mildest talt ekstremt usannsynlig. Det var masse snakk om det i vennetråden en periode, f.eks.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.088
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Jeg hater ikke store høyttalere, men det er svært få som har fått dem til uten svært store kompromisser. Hvorfor skal man betale samme pris, behøve større forsterker og- uansett hva man gjør- sitte med en høyttaler som er full av kompromisser? I et rom der høyttaleren blir altfor stor. Defeats the point of the exercise, a complete waste of cash! Da sitter du igjen med et ubalansert, lite gjennomtenkt system, noe som faktisk går imot selve definisjonen av ordet.. Det er akkurat det du har opplevd med Dynaudio jeg absolutt ikke liker. Altså at forsterkeren få pusteproblemer, og ikke greier jerngrepet om elementer- og følgelig samspillet med kilder blir lidende av en for liten motor i herligheten. På toppen kommer alle akustiske problemer, dempingsbehov, ukontrollerte resonnanser ++
    Det jeg hater er å kompromisse på kvalitet-det har jeg rett og slett ikke tid til. Livet er for kort:rolleyes: Hvis valget står mellom en liten Melitta designperle og en Moccamaster Clubline 741 velger jeg Moccamasteren. Fordi den rett og slett er mer gjennomtenkt, bedre bygd, ser bedre ut og lager hundre ganger bedre kaffe- og det fram til jeg er hundre!! Skjønner du?:cool: Liten, men velforspent er langt kulere enn forvrengt og ukontrollert. Hvis motor og kjøreegenskaper står i forhold til hverandre kan tilogmed noe så usannsynlig som en dieseldreven Porsche funke.
     
    Sist redigert:

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.092
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Det er nok mine gamle. Kjøpt de fra en kar i Trøndelag? Jeg er ikke selger....

    Ja det står ved serienr på hver enkelt del.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.578
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Er sikkert gamle kortet som står i min, som i følge Abrahamsen låt best.
    I følge svar var det kun 8 stk DAC som har fått nytt kort.
    Det gamle tranceiver-kortet laget ofte grums og skurr, men låt varmere. Mer Abrahamsen. Det nye låter rent og mer nøytralt. Hva som er best er nok en smakssak. Hos meg, med mange "varme" komponenter, låt det bedre med det nye kortet.

    At det kortet kun har blitt byttet på åtte eksemplarer av V6 finner jeg mildest talt ekstremt usannsynlig. Det var masse snakk om det i vennetråden en periode, f.eks.

    Ja..det var det. Var bedre hos meg og med det nye syns jeg
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.578
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Jeg hater ikke store høyttalere, men det er svært få som har fått dem til uten svært store kompromisser. Hvorfor skal man betale samme pris, behøve større forsterker og- uansett hva man gjør- sitte med en høyttaler som er full av kompromisser? I et rom der høyttaleren blir altfor stor. Defeats the point of the exercise, a complete waste of cash! Da sitter du igjen med et ubalansert, lite gjennomtenkt system. Det er akkurat det du har opplevd med Dynaudio jeg absolutt ikke liker. Det jeg hater er å kompromisse på kvalitet:rolleyes: Hvis valget står mellom en liten Melitta og en Moccamaster Clubline 741 velger jeg Moccamasteren. Fordi den rett og slett er mer gjennomtenkt, bedre bygd og lager hundre ganger bedre kaffe- og det fram til jeg er hundre!! Skjønner du?:cool: Liten, men velforspent er langt kulere enn forvrengt og ukontrollert. Hvis motor og kjøreegenskaper står i forhold til hverandre kan tilogmed noe så usannsynlig som en dieseldreven Porsche funke.

    Ja, men nå får jeg prøve disse som jeg har lyst til og ikkje minst tjene jeg på det ved evnt salg igjen.

    Og når jeg ikke endelig har bestemt meg for hva jeg vil ha inn, så er dette knall så lenge. Kanskje får jeg det til? Det vet en ikke.
    Jeg har og et annet rom oppe, som på sikt skal bygges opp med et lite seriøst anlegg og tv. Der blir det sånne ynkelige stativhøyttalere :p

    Eg elska bass, men må være spillende bass.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.578
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Det er nok mine gamle. Kjøpt de fra en kar i Trøndelag? Jeg er ikke selger....

    Ja det står ved serienr på hver enkelt del.
    Oki, da er det han jeg kjøper fra. Sør Trøndelag.
    oki flott.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.092
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    VonSchweikert er tungsolgte bare så du er klar over det. Men jeg er ganske sikker på at du ikke finner bedre til prisen. De er musikalske som fyttigrisen. Kjør med bi-wire kabler på de. Jeg mener jeg hørte forskjell på bi-wire og med jumper..

    Sett de opp uten å bruke bakdiskanten, når du finner riktig plassering, få en til å besøke deg, som kan skru opp bakdiskanten til du akkurat hører at den spiller med. Jeg fikk best resultat med den på kl 11.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.088
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Hvis monitorer låter smått har du ikke gjort god nok jobb med dem. Det er mitt syn. En velmatchet monitor nagler lytterens hake til gulvet med vantroens firtomsspiker:cool: Nesten uansett romstørrelse. Bass i massevis kan du få, men du må vite hva du gjør. Det vet både jeg og halve HFS at Lovemusikk får til..ingen fare der..du får nok av det du kaller "spillende bass".
     
    Sist redigert:

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.578
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Hvis monitorer låter smått har du ikke gjort god nok jobb med dem. En velmatchet monitor nagler lytterens hake til gulvet med vantroens firtomsspiker:cool: Bass i massevis kan du få, men du må vite hva du gjør. Det vet både jeg og halve HFS at Lovemusikk får til..ingen fare der..
    Hehe.. nei du har nok rett. Bare tulla med deg :p
    Faktisk har jeg tenkt en del på å prøve Focal stativ høyttalere. Litt trua på de.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.578
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    VonSchweikert er tungsolgte bare så du er klar over det. Men jeg er ganske sikker på at du ikke finner bedre til prisen. De er musikalske som fyttigrisen. Kjør med bi-wire kabler på de. Jeg mener jeg hørte forskjell på bi-wire og med jumper..

    Sett de opp uten å bruke bakdiskanten, når du finner riktig plassering, få en til å besøke deg, som kan skru opp bakdiskanten til du akkurat hører at den spiller med. Jeg fikk best resultat med den på kl 11.
    Tusen takk for tips.
    Salgs tips er vel å fylle stua med folk så de får høre de. Jeg fikk hakeslipp da jeg hørte dette merket på butikken til Roald.
    F.eks når det ble spilt slagverksolo.. Sinnsjukt, det var som at en stod forran slagverket. Drittøft og ikkje minst ekte.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.088
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Ang. Focal: Du har grunn til å tro på disse franskmennene. Sammen med Seas , Dynaudio og Vifa-ScanSpeak- hvis portefølje inkluderer Peerless- er nemlig Focal en av verdens mest respekterte råelementprodusenter. Hvem tror du har laget diskantene og trettentommerne til Wilson? Invertert dome er et Focaltrekk- kun de har fått det til ordentlig. Og ser du på Aria 906, feks, har den linfibermembran i bassen. Altså samme plantefiber sommerskjorta di kan være laget av. Det engelske ordet "Linen"- altså bordduker/sengetøy- er avledet av samme stoff, da lin var vanlig i tekstilproduksjon i tidligere tider. Totalresultatet låter som en krysning av Sonus Fabers trefibermembraner og en i polypropylen. Svært naturlig. Lettdrevne er de også. Vil du ha skikkelig bil-lyd skal du se på hva Focal gjør i den disiplinen. DET er kult, det.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.092
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Synes litt synd på Lovemusic jeg nå. Han har kjøpt seg noen flotte gode store høyttalere ( min smak ) som jeg tidligere har hatt hjemme hos meg. Von Schweikert er jo laget for å stå i normale rom. De er relativt lette å få til å spille bra. Men får å få til det optimale så trenger han litt tid. Lovemusic får ikke høyttalerene i hus før slutten av juni. Men alikevel så har tråden hans allerede vendt VS ryggen virker det som og anbefalinger om nye høyttalere ligger klar.

    La nå Lovemusic få høyttalerene i hus. La han få jobbe litt med plasseringer, toe in, avstander mellom HT og sweetspot. Skulle det ikke smake bra nok, så kan man komme med tips. Phykologisk så vil man ofte kunne legge føringer på hva man opplever ved å anbefale andre saker og ting.

    Lovemusic. Gled deg til å få de i hus du.


    Her er en Review Lovemusic og noen bilder fra da jeg hadde de.

    Specifications
    Von Schweikert Audio VR-4 Generation III
    3 Way, 5 driver, two-piece stacking monitor
    Crossover - 150 Hz and 2.6 kHz.
    Response - 20-20kHz, +/- 3 dB, 18Hz-25kHz -6dB (+/- 1dB at midband).
    Nominal Impedance - 6 Ohms
    Sensitivity - 89dB @ 1w/1m using 2.83v (in room)
    Suggested Retail - $3995/PR. Scheduled Increase to $4750 - 1 November 2001

    Address:
    204 Greenville Drive Unit F
    El Cajon, California 92020
    Phone: 619/444-7136
    Web: www.vonschweikert.com


    Shine On You Crazy Diamond
    Few speakers in the history of this bizarre industry have been showered with the press and controversy that surround the original Von Schweikert Research VR-4 and the subsequent "Gen II." From its first release back in 1995, it drew enormous attention.
    Upon first hearing the original VR-4 in HAL’s large dedicated listening room, I was immediately aware that I had not heard any speaker at anywhere near its price range that could get so many things right. With the Gen II’s introduction in 1998 we were permitted even more clarity and resolution, deeper, defter, more articulate bass, greater ease of dynamics, improved timbral accuracy, and an even more seamless integration of the drivers.
    The 2001 CES brought us the latest incarnation of this standard, the VR-4 Generation III. While I think it ironic that the serial number on my review models (01010image: http://www.hifisentralen.no/forumet/images/smilies/cool.gif
    8) coincides with the first date that I heard the Gen III prototypes (2001 January 0image: http://www.hifisentralen.no/forumet/images/smilies/cool.gif
    8) in Las Vegas, I am more taken by the degree of improvement they offer over their predecessor. The Gen III is such a significant advance over my long-time reference Gen II’s that it might be more correct to see them as an entirely new product rather than a simple descendant or reworking of the distinguished VR-4 line.

    To truly appreciate the importance of this loudspeaker, we need to take a bit of a journey. That will be another story - and soon. A full interview with Albert Von Schweikert is coming soon, so let’s move on for now. For now, let’s just say, "Theeey’re baaaack."


    Welcome to the Machine
    Following in the now time-honored cloth wrap tradition, this iteration of the VR-4 is also a stacked two-module system. It has a slightly different look now as the Mid/Tweeter module has its sloping face on the inside surface rather than the rear. The design incentive for this new module shape, including the acutely rounded contour of the cabinet edges, was a significant reduction of baffle area near the critical midrange and tweeter drivers, and thereby, a vast reduction in baffle related reflections and colorations. With this new shape, the Gen III Mid/Tweeter module presents an even lower percentage of baffle area to the drivers than any mini monitor I can think of, giving rise to a tremendously smooth off-axis response, an outstanding degree of openness and an imaging ability that will spook you! The resulting symmetrical look is both elegant and aids in the illusion of a somewhat smaller appearance. Although the Gen III is not significantly smaller than the Gen II, their new shape allows them to present a noticeably less invasive presence on their environment.
    Though the cabinet presents an elegant sophistication, the insides are even more refined. Both modules are fashioned from medium density fiberboard, use 2" thick front baffles for driver mounting and are 1" thick on every other wall. Internal cabinet damping is achieved in a way that may at first seem obsessive, but the resultant performance suggests otherwise. After applying a new internal cross bracing technique, a ½’ layer of felt is place against the inside of the cabinet. This foundation layer is then followed by a 1" thick application of acoustic foam. As no adhesive is used to attach the foam to the felt, the acoustic transfer between these two mediums at this boundary is dramatically less affected. Finally, various densities of loose Dacron material are used behind the cones and throughout the rest of the enclosure. This whole approach has been dubbed "Gradient Density" by VSA. Though this may at first sound simply like overkill, it is indeed responsible for a very high degree of reduction of internal standing wave reflection and coloration that is, in my opinion, a significant factor leading to the resultant superb degree of transparency this new reference product offers.
    For the foundation of the Gen III, twin 9" carbon fiber woven filament woofers, developed and designed to VSA’s specifications, from OEM driver manufacturer Tonegen, replace the smaller 8" epoxy treated polypropylene units used in the Gen II. They are housed in a modified, triple chambered, transmission line enclosure. The woofers back wave is coupled to the room via a huge 7" diameter flared port that is vented out the front of the cabinets. This enormous vent is the most unique port I’ve run into yet. First, its sheer size is notable. Ideally, one would like to have a port area equivalent to the surface area of the drivers the port serves. This is difficult to do – at least if you wish to keep the enclosure smaller than the average refrigerator. Invariably some concessions must be made to optimize the port area and keep the cabinet at a reasonable volume. This vent is unique in another way. It starts off some 7" wide, tapers down to 4" near the middle of its running length and then flares back out to 7" where it meets the room. This "wasp-wasted" shape, known in the engineering world as the Venturi Principle, actually allows for port gain. Finally, venting the rear wave forward, rather than to the rear, permits both closer placement to the rear wall when necessary without coloring the lowest frequencies and provides better room integration of the back wave to the acoustic environment. In this alignment, these drivers are said to achieve a flat response to 20 Hz (within –3 to –6 dB depending on the room acoustical "gain").
    The Gen II’s 5.5" carbon fiber mid-driver has been replaced with a custom developed 6" "Aerogel" driver from Audax. "Aerogel" is a very rigid material and is composed of carbon impregnated cellulose acetate pulp with Kevlar threads as a binder. This matrix is then treated with a clear polymer coating to help reduce standing wave formation. The driver is mounted on a cast frame basket with a butyl rubber surround and uses a high power, low distortion motor. Its enclosure is a good bit larger than the one employed in the Gen II, and is actually two chambers of differing volumes tuned to attenuate the back wave of this so called "Heroic" driver almost completely. This new tuning seems paramount in reducing back wave distortion and thereby lowing standing wave distortion issues. Factor in the resultant loss of diffraction issues caused by the upright poles in the original Gen II housing and we can see where a huge improvement in midrange purity and clarity is possible. I have to point out that Albert uses the Quad ESL as a reference for midrange performance. I can say he has been VERY successful in this regard. I am getting ahead of myself.


    A 1" silk dome tweeter from Vifa/Scan-Speak replaces the 1" damped aluminum dome of the precursor. Remarkably similar to the tweeter used in the upper end Dunlavy products, it incorporates a proprietary carbon based damping compound applied in two layers and employs a custom grade of Ferro-fluid in the voice coil gap. These remarkable tweeters are then graded at the factory and only those meeting the highest of standards are shipped to VSA.
    In an effort to enhance the previous version of the rear ambiance system, in conjunction with the use of the ambience derivation circuit first introduced on the original VR-4, VSA has developed a dipolar rear midrange/tweeter that utilizes a dispersion controlling "wave guide" technique. The Dimension Control can be attenuated by a variable control mounted just above the sturdy Cardas 5 way binding posts on the rear panel of the module.
    The crossover is of the acoustic fourth order variety with flex points set at 150 Hz and 2.6kHz. It is also unique in that it is a group of lower (first and second) order networks cascaded into each other to combat radical phase shift often associated with higher order crossover networks. Internal components include Solen capacitors, custom inductors, and Analysis Plus wiring. Naturally the crossover incorporates all the proprietary methods developed and trademarked by VSA; namely their Ambience Retrieval System and Global Axis Integration Network. To help reduce detrimental baffle diffraction, electronic time alignment is used on the driver array now that the more traditional single plane baffle has supplanted the physical staggering of all previous VR-4 models.
    Input posts are now two sets of very brawny Cards binding posts. After auditioning numerous brands of less expensive offshore offerings, Albert concluded that their near universal coloration of the upper midrange was too high and thereby warranted the use of the Cardas units. These sturdy and useful posts are brass with rhodium and gold plating and accept quarter inch spade lugs or bananas. As the two sets of inputs for the Mid/Tweeter module and Woofer module are still separated by some three feet, biwiring concerns should be addressed accordingly.
    Response is listed as 20 Hz to 25 kHz. Six ohms is the average system impedance, with 4 ohms presented by the woofer module (20 Hz – 150 Hz) and 8 ohms by the Mid/Tweeter module (150 Hz – 20 kHz). Power handling is given as 10 to 300 watts and they are rated at 89 dB efficient. Though the units come with the traditional black cloth wrap, you may choose between light or dark red cherry appointments. Black ash finished end caps are available at a slightly higher cost. The assembled units are 46" high and weigh in at 135 pounds each. Just six inches wide at their very tops, the Mid/Tweeter module slowly widens to 11" during the first 14" of descent, retaining that 11" width all the way to the floor. They are a constant 20 " deep from top to bottom. VSA warrants parts and labor for 10 years, excluding coil and related damage from clipping or other abuse, and is transferable from the original owner.


    Have A Cigar
    As prepared as I should have been, I made the same mistake with the newest VR-4 that I had with the Gen II – I expected only marginal advances over its precursor. The new VR-4 Generation III is so remarkably improved over it’s derivation that it literally defies being seen as merely the next logical advancement in its blood line.
    My most significant concern with the VR-4 Gen II was in the bass department. Though it was more extended and powerful than anything I had heard in its price point, the bass and midbass were still somewhat loose and less defined by comparison to many world class speakers. Though the correction of an initial crossover component placement oversight in my original prototypes improved the low and mid bass performance a good bit, there were still not quite fast and controlled enough to be considered competitive with world class performance. The Gen III corrects all that.
    Deep bass is much lower and significantly faster. While the two lowest octaves of the Gen II could occasionally overload with very demanding material, the Gen III scales the depths with aplomb and superb musicality. Lower midbass speed and detail are also vastly improved, offering a much-enhanced account of both harmonic shadings and pitch definition in double bass and bass guitar runs. This more rhythmic presentation allows for a more realistic bloom to the body of instruments like the cello and piano. Their performance here is remarkably reminiscent of the original VSR VR-6, a $12,500 product that was heralded as the 1999 Asian "Product of the Year."
    Though the remarkable improvements in the woofer cabinet, drivers, crossover and back-wave coupling are spectacular, the lower registers are not the only treat the Gen III has to offer. Where the Gen II was open and refreshing in its presentation of midrange, the Gen III is focused and revelatory. This custom designed 6" "Aerogel" driver is shocking in its vitality and truthfulness of timbre. Piano, violin and the human voice have an uncanny vibrancy. The rather curt, dynamic "blat" signature sound of horns is recreated as authentically as I’ve ever experienced from any dynamic loudspeaker. There is such an impression of speed here, both in the rise and decay of voices, that you are overwhelmed by the resultant tonal purity. Timbre is presented with a liquidity that left me asking how it could be achieved at this price point. I have heard slightly better midrange purity, but not from a product selling for less than well more than three times the Gen III’s asking price.


    Violins, cellos and even double basses have a bloom and a body about them that are as close to the concert hall as I’ve yet to experience short of the concert hall event. The sound of a bow, even the rosin on that bow, has taken on an inescapable and essential truth. Piano voices are so warm, yet articulately delineated, that you can almost reach out and touch them. Vocalists breath and move in real space, not some two dimensional recreation of that space. Delicate percussion instruments, from triangles to maracas, exist in space with their own individuality and uniqueness. There is a new degree of life is breathed into the music with the VR-4 Gen III.
    This newfound resolve is quite apparent and easily experienced, especially with complex voices, both human and instrument. Take Beth Orton’s duo with Terry Callier on "Pass In Time" from herCentral Reservation disc [Arista ARCD 9038]. On many lesser speakers, and I don’t mean only in price, the enchantment that is generated by the individuality of those two voices so delicately woven together is lost as they are mingled and amalgamated. The Gen III’s superb midrange performance allows us to hear them in their individuality, intricately, yet all the while enhancing their combined synergy. Pure magic!
    The openness and detail of the Gen II’s uppermost frequencies, without harshness or glare, had been one of the speaker’s most endearing qualities. While I’ve had a number of emails over the years since my original review of the Gen II (July 199image: http://www.hifisentralen.no/forumet/images/smilies/cool.gif
    8) from readers saying that they had an occasional glimmer of hardness or whiteness in that department, it was almost always attributable to some other component upstream. Yet here again the Gen III handily surpasses its predecessor.

    There is an uncanny lightness and delicacy to the highest of treble resulting in one of the most effortless high frequency presentations I’ve heard. This sense of ease, in fusion with the rear-firing rear ambience tweeter, gives the listener the sense that the treble extension is completely unfettered. The smoothness in this region is amazingly seductive and non-fatiguing. The upper most reaches, including piano and string harmonics and especially cymbal and triangle attack and trail, are without doubt some of the most magical you will likely hear for anywhere near its price.
    These attributes combine to affect some other areas of performance. Large-scale dynamics are greatly improved, and given the abilities of the Gen II, that is no small accomplishment. It is my feeling that the greater speed offered by the Gen III’s across the entire frequency spectrum is what gives these new references their impressive dynamic performance. While the Gen III is listed as 2 db less efficient than the Gen II, they sound louder at the same volume setting with the same material. I must attribute this to the significantly increased clarity and macro dynamic adeptness. Micro dynamics are simply breathtaking. When questioning Albert about this attribute, he informed me that the Beta product had left him wanting. That concern lead him to a full re-engineering of the Midrange motor structure, which included a doubling of the magnet size resulting in a significant improvement in the production models transparency and visceral attack.


    Wish You Were Here
    As one would expect of any of Albert’s VR (Virtual Reality) series of loudspeakers, the soundstaging and imaging abilities are exquisite. The Gen III’s offer a marginally deeper soundstage than the Gen II, but the focus and illumination they bring to all aspects of it are most remarkable. Movement five, "Red Carpet Tango", from Michael Daugherty’s Metropolis Symphony [Argo 452 103-2], opens with two horns deeply recessed into the back of the stage, one calling and one answering. I’ve never heard the depth and location of those horns more truthfully or accurately portrayed.
    Try Harp Attack [Alligator LCD 4790], which features the voices of Carey Bell, Billy Branch, James Cotton and Junior Wells, each playing their own respective harp (that’s a harmonica for those of you who find yourselves instrumentally challenged). In the opening cut, "Down Home Blues," the four men are lined up left to right across the stage and take turns soloing. Unreal! Both their location within the soundstage and the resultant sounds of their voices and harps are vibrant, lifelike and so well recreated in space that, with your eyes closed, you might believe the four were standing in front of you! There is something raw about hearing a blues harp blown live, right in front of you. There is a roughness to the edges, a bite if you will, and a resultant growl that is very hard to get right - under even the best of circumstances. Well with the VR-4 Gen III it was completely right – and in a big way.
    "Peggy’s Kitchen Wall," from Bruce Cockburn’s Stealing Fire [True North TN 57], exposes the background singers as an assemblage of discrete individual voices, behind Bruce and slightly elevated, not a single conglomerate group voice. And the breath-taking "Spaséñiye sodélal" from Professor Johnson’s HDCD stunner Postcards[Reference Recordings RR-61] is frightening – each soloist occupies his own unique space within the recording. I have always used this track for its ability to cause a system to falter or shine, but now – phenomenal! Those little hairs on the back of my neck were reaching for the sky.


    Shine On You Crazy Diamond
    Taken individually, any of these discrete performance attributes would be welcomed; together, they combine to introduce us to a new thoroughbred that still sells for less than four grand. What Albert has done with the introduction of the VR-4 Gen III is providereal contention with the top dogs at a price most could find a way to afford. The chasm between the best speakers money can buy and the best speakers you can buy with your money has just been struck a crushing blow. Over the years, the original two versions of the VR-4 have often been referred to as a poor mans WATT. Using that analogy to describe the new VR-4 would be an insult to the Gen III, they are that good!


    Deep, articulate bass, deft, tuneful midbass, truthful, resolving midrange, delicate, detailed treble, blinding attack, laser sharp focus, electron microscope resolve, seamless driver integration, unnerving neutrality, exquisite octave-to-octave tonal balance, broadband truth of timbre, see through transparency, focused and unwavering soundstage and image, elegance and poise. What more can I say, they are the total package. The VR-4 Gen III may well be Maestro Albert Von Schwiekert’s most significant creation simply because it redefines what one should come to expect from an affordable loudspeaker and because it drastically lowers the price to performance bar – yet again! If you are considering a speaker purchase, even if your budget permits your spending three or more times the asking price of these new paradigms, go give the latest VR-4 a listen. You may just find yourself with a pile of dough left over.
    So if you’ve ever found yourself wishing that you could find a loudspeaker that combines the dynamic capability of the Nearfield Acoustics PipeDreams, the resolve of the Wilson Audio MAXX and the seductive midrange of the Martin Logan Statement for under four grand, your dreams have just been answered! If you think I’m kidding, go give them a listen. These are truly reference gradeloudspeakers. One final comment here in the hopes of being able to save you yet another chunk of change. Get off your duff and go hear the phenomenal overachieving VR-4 Gen III right now. What’s the rush? As of November first of this year, the harsh facts of being in business have forced VSA to announce a rise in the retail price to $4750. I don’t care at all. Even on my collegiate budget, I’ve asked VSA send me an invoice; I’ll find the funds. These puppies aren’t leaving my listening room. Bravo Albert, bravo!

    Read more at http://www.hifisentralen.no/forumet...retep-s-lytterom-154.html#dFGUULQ5zrfpLVWY.99

    1452377900685-1877936658.jpg
    1452424880993-1003839504.jpg
    1452377845437-1779876767.jpg
    DSC_0505.jpg
     

    Vedlegg

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.092
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Den jumperkabelen ble laget den første kvelden jeg fikk de inn siden jeg ikke hadde bi-wire kabel..
     

    T-1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.08.2015
    Innlegg
    3.281
    Antall liker
    10.326
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    34
    Tipper du kommer bli meget happy med disse! Gleder meg til å høre de :)
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.088
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Morsomme er de iallefall. Lytteinntrykk forventes!
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.578
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Takk takk :)

    Har nå hørt dette merket 2 ganger i noen timer hos Roald i Bergen så vet hva de står for og ja Retep, jeg gleder meg. :)
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.578
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Prøver med mobil nå.
    Rommet oppe. Planene
    er først å pusse opp litt.
    Her skal det da være tv, film og ikkje minst musikk.
    Her skal jeg ha stativhøyttalere.
    Forsterker merke har jeg ikke lagt noe plan på.
    Tenker at jeg må ha litt forskjell fra nede.
    Men det skal være enkelt så jr på 8 kan bruke det.
    Da blir det sikkert med innebygget DAC, men trenger ikke nødvendigs det.

    Huset er fra 1933 så trengs litt oppussing, men kjekt det. Badet oppe er nytt så der slipper jeg unna.
    Nei nå sporet vi av her.

    Bilder av rommet her i 2 etg kommer.
    Ser ikke ut som at jeg får det til via mobilen.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.578
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Her er altså rommet oppe som etter hvert skal bli en bra kosekrok tenke jeg.

    Det er jo litt vinkler her og der i dette rommet, så tror det blir bra lyd.
    Så nå at jeg ikke hadde fått med meg bildet helt opp, men i veggen til anlegget er det også en sånn vinkel oppe som dere ser i bakvegg.
    Døren står på skrå som dere ser.
    Eller hva sier dere som har greien på akustikk?

    20160526_194934.jpg


    20160526_195041.jpg



    Jr sitt rom inne bak der.

    20160526_195314.jpg


    Utsikt fra vinduet og dette er da mot Nord nå kl 20.30

    20160526_195152.jpg
     
    Sist redigert:

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.578
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.088
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Xcell, Lovemusikk: Med det rommet der bør vel strengt tatt høyttalerne veggmonteres, vel? Feks Sonus Faber Cremona Auditor Elipsa. Den kan jeg love er en mye mer engasjerende lytt, Forutsatt match med Doxa 61, 012 og Rega. . Ellers er altså Aria 906 et strøkent forslag..den vil synge selv på en 70SE:rolleyes:
     
    Sist redigert:

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.578
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Xcell, Lovemusikk: Med det rommet der bør vel strengt tatt høyttalerne veggmonteres, vel? Feks Sonus Faber Cremona Auditor Elipsa. Den kan jeg love er en mye mer engasjerende lytt, Forutsatt match med Doxa 61, 012 og Rega. . Ellers er altså Aria 906 et strøkent forslag..den vil synge selv på en 70SE:rolleyes:
    Jepp
    Sonus blir vel for dyr for meg.
    Men Focal Aria 906 er en fin ting tror jeg. :)
    Veggmonteres.. Hva med bass og dybde? Tenkte stativ jeg da..?
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.088
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Forstår det. Men den døra/vinkelen til høyre på anleggsveggen kan nok kanskje skape problemer for den type plassering. Spørs på hvor bredt det er, samt plass til høyre høyttaler. Hvis den er liten nok går det bra med stativer.
    Sonus har Venere Wall også- samt at Aria-serien nok også omfatter LCRer. Bass- dog kun nødvendig til LCR? En liten REL T5i holder i massevis..
     
    Sist redigert:

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.578
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Forstår det. Men den døra/vinkelen til høyre på anleggsveggen kan nok kanskje skape problemer for den type plassering. Spørs på hvor bredt det er, samt plass til høyre høyttaler. Hvis den er liten nok går det bra med stativer.
    Sonus har Venere Wall også- samt at Aria-serien nok også omfatter LCRer. Bass- dog kun nødvendig til LCR? En liten REL T5i holder i massevis..
    Oki, det er bra.
    Nja.. får tenke på det. Har jo og mulighet å la anlegget stå på bakvegg eller vegg som døren grenser til. 3 Vegger å velge i, selv om siste alternativ ikke er ønskelig.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.578
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Her er omtale om de jeg og har sett på til stuen nede.
    Men da blir det kjøp uten å ha hørt.
    Får kanskje være en reserveløsning hvis VR4 blir for store.

    Arendal Sound, Tower
    Limer inn her kopiert fra L-Sound:



    06/01/16
    Ny referanse i prisklassen under 100.000,-

    Jeg har nå hatt disse høyttalerne i hus i godt og vel en uke. De første dagene har de stått og spilt i hjemmekinoen 24 timer i døgnet for innspilling på relativt høyt volum. Har nå fått testet de litt, og dette er, uavhengig av pris, noe av det bedre jeg har hørt. Legger jeg prisen til grunn finnes der ikke konkurrenter til denne høyttaleren. Mine...Les mer forrige høyttalere kostet 235.000,- for paret (Adam Audio Tensor Beta), og Arendal Sound 1723 Tower er faktisk ikke så langt unna disse i ren opplevd lydkvalitet. Jeg har et fantastisk godt rom, hvis eneste ulempe er at det er svært avslørende for dårlig lyd. Men disse høyttalerne er vanvittig oppløste, meget stramme i bassområdet og har en dynamikk i mellomtonen svært få andre høyttalere jeg har testet er i nærheten av. At du i tillegg kan spille ulidelig høyt er bare en bonus, men for min del ikke noe absolutt krav, siden jeg sjeldent spiller så høyt. Jeg er svært opptatt av delefilterkonstruksjon, for er ikke dette skikkelig gjort vil man miste mye av flerdimensjonaliteten i lyden, og stereoperspektivet blir flatt og simpelt. Med disse vil man få en ekstrem holografi, og jeg vil plassere disse høyttalerne på min topp 3 liste, kun forbigått av for eksempel TAD R1 (500.000,- paret) og Martin Logan Summit X (140.000,- paret). Mine gamle Adam gruses fullstendig av disse på dette punktet, noe som faktisk gjør meg litt irritert … Summa summarum, bedre enn de fleste andre høyttalere på faktorer som holografi, dynamikk, oppløsning, perspektiv, lydtrykk, lav forvrengning og ikke minst finish – de ser ut til å kunne koste minst 5 ganger så mye. Minst! At de er meget lette å drive er også en klar fordel, man driver de glatt med en grei receiver. Løp og kjøp!
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.578
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Her under første slåtten i år.
    Funker som f dette :)

    13087913_718870118273882_2224861313723631748_n.jpg
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.578
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    En uke ferie nå i Juni, så da blir det opp her å fiske igjen.
    Har også en elv fra dette vannet og opp i et annet som er en fin elevstrekning å fiske på.

    11825771_10153373575060342_5388948850559679635_n.jpg
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.578
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    I Juli skal vi i Flekke elva, Sone 2

    Blir nok ikke denne vannføringen som her 1 Juni under åpningen i år.

    Harefossen øverst i sonen. En nydelig fiske elv og mye fisk.

    13350310_1056169291085505_7018289905472418972_o.jpg
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.578
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Litt mer innspilte nå, men enda langt unna.

     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.088
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Venter du fortsatt på 61 Light, Lovemusikk? Den SEen skulle jo skiftes ut..
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.088
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Så KØL er i feriemodus? Håper snart å kunne bli det selv- når oppgjøret kommer..får nok å gjøre om tre tusen skiver skal digitaliseres før høsten..
     
    Sist redigert:

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.578
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Så KØL er i feriemodus? Håper snart å kunne bli det selv- når oppgjøret kommer..får nok å gjøre om tre tusen skiver skal digitaliseres før høsten..
    Mente sendes fra meg til Doxa. Jeg venter på skattepenger først :p

    3000 offa...da har du jobb :)
    Bruker mest Spotify og Tidal. Betalingsversjonene må vite :)
    Har nå noen cder jeg og da + noen få lp plater.
    Hadde nå bare Spotify hatt full oppløsning og.. samenligner en de to med 320 oppløsning er spotify mye bedre faktisk.
    Jaja..
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn