Jeg er ofte late to the party. Og i blant tar det meg lang tid å forstå hifi-ting som er opplagte for mange andre. Og i går kveld fikk jeg plutselig en slags aha-opplevelse: Hva disse "loudness wars" egentlig dreier seg om. Tenkte jeg kunne skrive en post om det, hvis det skulle være andre som er i samme båt
Altså: Jeg har lenge lest hifi-nerder klage sin nød over disse loudness-krigene. Jeg har skjønt – teoretisk – at det er en dårlig ting. Og jeg skjønte på en eller annen måte konseptet, at mikserne prøver å få musikken til å spille så høyt som mulig hele tiden, ut fra antakelsen om at flere lyttere da vil like sangene når man hører dem første gangen (siden høy lyd høres bedre og klarere ut for ørene våre enn lav lyd).
Men jeg har aldri selv opplevd det som noe stort problem. Eller riktigere å si er nok at jeg aldri har vært i stand til å peke på problemet, selv om jeg antakelig har opplevd det. For det jeg har opplevd hjemme hos meg selv er at det er noen plater jeg synes det er involverende og spennende å høre på, mens andre fort høres uengasjerende (selv om jeg liker musikken). Men hvorfor?
I går fikk jeg plutselig en aha-opplevelse. Jeg satte på en plate det er lenge siden jeg har hørt på, Breakfast in America av Supertramp. Denne plata hørte jeg nærmest religiøst på for en del år tilbake, men da på vinyl. Så jeg har en sterk indre referanse for hvordan den skal høres ut. Men det er noen flyttinger siden den lp-plata dessverre ble borte. Og i går fant jeg den fram på Tidal. Men: Var det sånn det skulle være...? Et eller annet hørtes feil ut. Selv om anlegget mitt er veldig mye bedre i dag enn det var før. Likevel var det et eller annet som var uengasjerende, og jeg forstod ikke helt hva.
Men så demret det for meg. Jeg husket denne plata som en plate med veldig mye dynamikk, der samme låter kan bevege seg fra svakt til sterkt. Jeg husker det godt, fordi det gjorde at jeg noen gang måtte skru ned lyden midt under en sang, så jeg ikke skulle forstyrre naboene hvis det var sent. Men sånn var det ikke nå. Det hørtes bare... flatt ut. Så kom jeg på at jeg hadde lest et par steder at remastre av gamle plater ofte var dårligere enn originalen, og at det var en grunn til at folk i blant foretrakk LPer. Kunne det være tilfelle her? Jeg lette meg fram til en loudness wars-database, der en god del plater er lagt inn: Album list - Dynamic Range Database
Og ganske riktig: Den remaster-versjonen som lå ut på Tidal hadde blitt mikset med svært liten dynamisk range. Mens de tidlige lp-versjonene hadde hatt mye dynamikk. Og da skjønte jeg det: Problemet med the loudness wars er jo at det reduserer dynamikken! Det hadde jeg vel "visst" før også. Men nå skjønte jeg det plutselig med ørene.
Siden i går har jeg hørt på en del plater med litt nye ører. Det slår meg plutselig at dette antakelig er langt viktigere enn jeg har trodd. Det er en del plater jeg har syntes det er mer behagelig å høre på over tid, mens andre plater har gjort meg litt sliten. Men antakelig har jeg vært så vant til at det bare er sånn rock og pop høres ut, liksom, at jeg ikke har klart å gjenkjenne problemet. Etter å ha hørt gjennom en del sanger og plater, virker det på meg som om dette faktisk må være et ganske stort problem med mye pop og rock som gis ut? Nå hører jeg at mange av dem har omtrent ingen dynamikk. Det er like høyt hele tiden. Og det gjør at ørene mine aldri får hvile. Og det gjør også at spenningen hos meg ikke blir holdt ved like. Musikken trollbinder meg ikke, fordi det ikke er nok dynamisk bevegelse.
Som sagt, dette er kanskje selvsagt for de fleste her inne... Skrev nå et innlegg om det likevel
Altså: Jeg har lenge lest hifi-nerder klage sin nød over disse loudness-krigene. Jeg har skjønt – teoretisk – at det er en dårlig ting. Og jeg skjønte på en eller annen måte konseptet, at mikserne prøver å få musikken til å spille så høyt som mulig hele tiden, ut fra antakelsen om at flere lyttere da vil like sangene når man hører dem første gangen (siden høy lyd høres bedre og klarere ut for ørene våre enn lav lyd).
Men jeg har aldri selv opplevd det som noe stort problem. Eller riktigere å si er nok at jeg aldri har vært i stand til å peke på problemet, selv om jeg antakelig har opplevd det. For det jeg har opplevd hjemme hos meg selv er at det er noen plater jeg synes det er involverende og spennende å høre på, mens andre fort høres uengasjerende (selv om jeg liker musikken). Men hvorfor?
I går fikk jeg plutselig en aha-opplevelse. Jeg satte på en plate det er lenge siden jeg har hørt på, Breakfast in America av Supertramp. Denne plata hørte jeg nærmest religiøst på for en del år tilbake, men da på vinyl. Så jeg har en sterk indre referanse for hvordan den skal høres ut. Men det er noen flyttinger siden den lp-plata dessverre ble borte. Og i går fant jeg den fram på Tidal. Men: Var det sånn det skulle være...? Et eller annet hørtes feil ut. Selv om anlegget mitt er veldig mye bedre i dag enn det var før. Likevel var det et eller annet som var uengasjerende, og jeg forstod ikke helt hva.
Men så demret det for meg. Jeg husket denne plata som en plate med veldig mye dynamikk, der samme låter kan bevege seg fra svakt til sterkt. Jeg husker det godt, fordi det gjorde at jeg noen gang måtte skru ned lyden midt under en sang, så jeg ikke skulle forstyrre naboene hvis det var sent. Men sånn var det ikke nå. Det hørtes bare... flatt ut. Så kom jeg på at jeg hadde lest et par steder at remastre av gamle plater ofte var dårligere enn originalen, og at det var en grunn til at folk i blant foretrakk LPer. Kunne det være tilfelle her? Jeg lette meg fram til en loudness wars-database, der en god del plater er lagt inn: Album list - Dynamic Range Database
Og ganske riktig: Den remaster-versjonen som lå ut på Tidal hadde blitt mikset med svært liten dynamisk range. Mens de tidlige lp-versjonene hadde hatt mye dynamikk. Og da skjønte jeg det: Problemet med the loudness wars er jo at det reduserer dynamikken! Det hadde jeg vel "visst" før også. Men nå skjønte jeg det plutselig med ørene.
Siden i går har jeg hørt på en del plater med litt nye ører. Det slår meg plutselig at dette antakelig er langt viktigere enn jeg har trodd. Det er en del plater jeg har syntes det er mer behagelig å høre på over tid, mens andre plater har gjort meg litt sliten. Men antakelig har jeg vært så vant til at det bare er sånn rock og pop høres ut, liksom, at jeg ikke har klart å gjenkjenne problemet. Etter å ha hørt gjennom en del sanger og plater, virker det på meg som om dette faktisk må være et ganske stort problem med mye pop og rock som gis ut? Nå hører jeg at mange av dem har omtrent ingen dynamikk. Det er like høyt hele tiden. Og det gjør at ørene mine aldri får hvile. Og det gjør også at spenningen hos meg ikke blir holdt ved like. Musikken trollbinder meg ikke, fordi det ikke er nok dynamisk bevegelse.
Som sagt, dette er kanskje selvsagt for de fleste her inne... Skrev nå et innlegg om det likevel