Diverse Endelig skjønte jeg hva "loudness wars" dreier seg om

Outport

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.01.2014
Innlegg
233
Antall liker
39
Tror dere MQA vil gi bedre lyd på disse loudness war innspillingene?

Må MQA mastres eller lage nye cd'r eller lossless filer fra master på nytt for disse innspillingene?
 

Kanutus

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.11.2014
Innlegg
2.006
Antall liker
781
Sted
Nesodden
Nei, tviler på (edit: tror ikke) at lyden blir bedre på allerede mastrede innspillinger. Da er det jo snakk om kompresjon (pakking -> utpakking) av allerede eksisterende bits. Er fila dårlig i utgangspunktet er det lite å gjøre. Lyden på strømming kan muligens bli bedre, siden det er snakk om kompresjonsalgoritmer her ... Med ny mastring kan det hende det blir bedre, men jeg tror det har lite med MQA som filformat å gjøre ...
 
Sist redigert:

Midas

Bransjeaktør
Ble medlem
07.01.2015
Innlegg
1.061
Antall liker
772
Sted
Stavangerområdet
Er ikke grunnen til at en må ty til disse Uhumskhetene som limitere og kompressorere er at en legger grunnivået på innspillingen for høyt slik at det ikke er "headroom" igjen for naturlig dynamikk?
Det er dette jeg merker først ved at på gode innspillinger så kan jeg dra på mye mer volum enn på remastringer og nyere innspillinger. Løsninger er jo da latterlig enkel for å få bedre lyd.....
Jo, egentlig. Iallefall for limitere, siden maks nivå er maks og man kan ikke gå over. Kompressorer er nok et litt lengre svar. Mye handler nok om få klemt inn (for) mye på den lille plassen som er tilgjengelig fordi dem har spist opp sitt eget headroom. Samtidig kan kompressorer også brukes i å skape det musikalske uttrykket man ønsker, ref eksemplet om tungrocksgitaren. Det er et faktum at musikk skal være (som i ønsket) mer komprimert enn hva den var på 70-tallet, uavhengig av peak-limiting eller ikke.

Og dette er et interessant tema, fordi musikkuttrykket i de ulike tidsepokene henger mye sammen med tilgjengelig lydteknologi fra tiden. I dag er kompressorer ekstremt lett tilgjengelig i opptak og reproduksjon. Musikken som lages i dag bærer følgelig preg av dette. Et annet eksempel er at på 80-tallet kom (tap)delay-boksene. Legg da merke med at svært mye musikk fra denne tiden er preget av å bruke betydelige mengder av dette.
 

skranglefant

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.11.2015
Innlegg
2.772
Antall liker
4.665
Sted
Bartistan
Bruken av kompressor som kreativt lydverktøy eksploderte vel på 60tallet.
Hør på f.eks Revolver.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.551
Antall liker
7.271
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Kompressor som effekt på instrumenter er et nyttig verktøy. På en hel master kan det bli lit annerledes.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.551
Antall liker
7.271
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Peak viser vel lydnivå i mastringen, så vidt jeg vet. Er peak stadig opp mot 100 %, er det for meg som oftest en lidelse å høre på.
Peak-nivået er det sterkeste partiet i et spor. Toppen av bølgeformen, altså.

Opp mot 100% burde vel ikke være noe problem, så lenge det ikke klipper eller er brickwalled. Å bruke opp hele det dynamiske spennet ved å peake på nærmest mulig 100 er nesten fornuftig, bare dynamikkområdet som brukes er stort nok.
 

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
35.852
Antall liker
20.621
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Peak viser vel lydnivå i mastringen, så vidt jeg vet. Er peak stadig opp mot 100 %, er det for meg som oftest en lidelse å høre på.
Peak-nivået er det sterkeste partiet i et spor. Toppen av bølgeformen, altså.

Opp mot 100% burde vel ikke være noe problem, så lenge det ikke klipper eller er brickwalled. Å bruke opp hele det dynamiske spennet ved å peake på nærmest mulig 100 er nesten fornuftig, bare dynamikkområdet som brukes er stort nok.
Ikke vet jeg, annet enn at de som har peak opp mot 100% og presset dynamikk er en lidelse å lytte til.
 

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
35.852
Antall liker
20.621
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Før nevne Brothers in Arms, Vertigo 1985;

DR20 -2.00 dB -23.86 dB 5:12 01-So Far Away
DR18 -2.00 dB -22.62 dB 8:26 02-Money for Nothing
DR13 -6.98 dB -22.62 dB 4:12 03-Walk of Life
DR14 -9.61 dB -27.12 dB 6:34 04-Your Latest Trick
DR13 -14.86 dB -30.84 dB 8:31 05-Why Worry
DR17 -4.78 dB -25.27 dB 6:58 06-Ride Across the River
DR14 -5.21 dB -24.75 dB 4:40 07-The Man's Too Strong
DR18 -2.95 dB -23.49 dB 3:41 08-One World
DR15 -6.95 dB -26.21 dB 6:59 09-Brothers in Arms


En nytelse å lytte til. Her er ingenting presset, det lyder analogt og med null lyttetretthet.

I sterk kontrast til SACD-en fra 2005;


DR8 -0.10 dB -9.51 dB 5:12 ?-01 So Far Away
DR7 -0.10 dB -9.61 dB 8:26 ?-02 Money for Nothing
DR6 -0.10 dB -8.18 dB 4:12 ?-03 Walk of Life
DR8 -0.10 dB -9.83 dB 6:34 ?-04 Your Latest Trick
DR11 -0.10 dB -13.44 dB 8:31 ?-05 Why Worry
DR10 -0.10 dB -12.71 dB 6:58 ?-06 Ride Across the River
DR7 -0.10 dB -11.22 dB 4:40 ?-07 The Man's Too Strong
DR8 -0.10 dB -9.87 dB 3:40 ?-08 One World
DR8 -0.10 dB -11.05 dB 7:00 ?-09 Brothers in Arms

Her er alt presset og slitsomt. Jeg har begge utgaver, og Vertigo fra 1985 spiser SACD-en til frokost.
 
Sist redigert:

skranglefant

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.11.2015
Innlegg
2.772
Antall liker
4.665
Sted
Bartistan
...peak opp mot 100% og presset dynamikk...
.... er to forskjellige ting.
Peak er peak, altså det høyeste nivået som oppnås. Vi kan kalle det låtas Mount Everest.

Presset dynamikk henspeiler på låtas gjennomsnittsnivå. Jo høyere, jo mer slitsomt.
 

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Innlegg
2.669
Antall liker
859
Torget vurderinger
8
...peak opp mot 100% og presset dynamikk...
.... er to forskjellige ting.
Peak er peak, altså det høyeste nivået som oppnås. Vi kan kalle det låtas Mount Everest.

Presset dynamikk henspeiler på låtas gjennomsnittsnivå. Jo høyere, jo mer slitsomt.
Det er gjennomsnittsnivået som er den store stygge ulven her da dette gjør enkelt å greit at det ikke finnes headroom.
Det ser ikke ut som de som styrer dette ikke forstår dette, da hver gang dette blir diskutert så kommer kompressorer og limitere på banen.....

En innspilling med lavt innspilings nivå (en kan bruke volumknappen lenger opp på skalaen), låter i 99% av tilfellene bedre.....

At det blir gjort en "dårlig" jobb i studio er en annen sak, og har med manglende godt håndtverk og kunnskap å gjøre....

For høyt nivå er hærverk.....
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.551
Antall liker
7.271
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Peak viser vel lydnivå i mastringen, så vidt jeg vet. Er peak stadig opp mot 100 %, er det for meg som oftest en lidelse å høre på.
Peak-nivået er det sterkeste partiet i et spor. Toppen av bølgeformen, altså.

Opp mot 100% burde vel ikke være noe problem, så lenge det ikke klipper eller er brickwalled. Å bruke opp hele det dynamiske spennet ved å peake på nærmest mulig 100 er nesten fornuftig, bare dynamikkområdet som brukes er stort nok.
Ikke vet jeg, annet enn at de som har peak opp mot 100% og presset dynamikk er en lidelse å lytte til.
Vel, hvis signalet har vært hardt limited ("brick Wall limited") eller har klippet pga. overstyring (over 100% signalstyrke) en eller annen gang i produksjonen, er jo løpet kjørt, men da er løpet kjørt uansett. Hvis dynamikken er til stede, er det bare fint at peak-nivået ligger kloss opptil 100%. Da har man jo mer å leke med. Hvis man legger seg med peak på 90% har man jo bare 80% av mediets potensielle dynamikkområde disponibelt, og får veldig lav lydstyrke på innspillingen.
 
Topp Bunn