BEF.
Bransjeaktør
Da er vi 2, blir nok en Subwoofer 2 i TV stuen i ny huset.Sikler veldig på AS Sub 2 selv
Da er vi 2, blir nok en Subwoofer 2 i TV stuen i ny huset.Sikler veldig på AS Sub 2 selv
Du mener vel 2 stkDa er vi 2, blir nok en Subwoofer 2 i TV stuen i ny huset.Sikler veldig på AS Sub 2 selv
...da kan du jo selge Sub 1 til meg og kjøpe deg en sub 2......Da har jeg fått kalibrert og testet AS Sub1, og gjort meg opp en mening om den.
Suben er kun testet til film da jeg ikke har sub utgang på stereoforsterkeren fra Gato.
Sammenligningsgrunnlaget er min egen SVS SB13 Ultra. Disse subene har elementer av identisk størrelse, men SVS er oppgitt til 1000w men Sub1`s forsterker er begrenset til 500. SVS har også et noe større kabinett. Rommet jeg bruker er rektangulært på ca 35 kvadrat, hvor jeg spiller på tvers i den ene halvdelen. Sub er plassert fremme i høyre hjørne. Sub1 er satt til referansevolum og jeg bruker eq1 som skal la den spille ned til 20Hz.
Filmen jeg har valgt å teste med er Resident Evil: Retribution med den alltid like heite Milla Jovovitch i hovedrollen.
Det første jeg legger merke til er hvor rask denne suben er, og snerten den klarer levere oppover i frekvensene. Der hvor SVS buldrer og braker i bunnen klarer Sub1 fint å skille mellom geværskudd og eksplosjoner. Det rasktsvingende elementet henger også godt med på maskingevær ild der hvor SVS leverer kun en sammenhengende buldring. Når det gjelder å fylle rommet med trykk trekker SVS det lengste strået, og det blir klart at Sub1 er litt for liten for mitt rom. Har man derimot et rom på opp til rundt 20kvm vil man ikke savne noe som helst fra Sub1.
Det jeg ønsker meg er Sub1`s hastighet med SVS sitt volum, og dette finnes det faktisk en enkel løsning på. Jeg trenger en AS Sub2
Jeg tror de fleste produsenter er redde for PEQ < 30 Hz fordi det er så fort gjort å gjøre brukerfeil, pluss at algoritmene på 96kHz fort kan bli ustabile under 25-30 Hz pga avrundingsfeil. Men som du sier hadde det vært sjef med en expert mode som gjorde at man kunne fjerne eventuelt høypassfilter og sette PEQ filterne lavere, men det kan fort ende i hardtklippende amp, bunnede elementer som lager skrapelyder og hylgråtende kunder som forlanger service.@Lsound: Har dere vurdert å gi tilgang til mer avansert justering på DSPene i subbene? Min use case er mulighet til å legge inn små justeringer, f.eks. huskurve i subben. Hvis dere tilbyr PEQ under 30Hz, så blir dere eneste på markedet (som jeg vet om) som tilbyr dette og da slipper man et ekstra prosesseringsledd på sub.
Og så har jeg et teknisk spørsmål: Fasejusteringen, er det et allpass-filter som (kun) justerer fasen på en spesifikk frekvens og ruller av over og under denne frekvensen. Hva er i så fall senterfrekvensen? Eller er fasejusteringen en ekte tidsjustering hvor alle frekvenser endres?
Hvorfor skal man kjøre et IIR/FIR filter på 96kHz i en sub? Sett DSP til å kjøre, tja 1kHz-2kHz, så kan filteret være numerisk stabilt veldig langt ned mot DC.Jeg tror de fleste produsenter er redde for PEQ < 30 Hz fordi det er så fort gjort å gjøre brukerfeil, pluss at algoritmene på 96kHz fort kan bli ustabile under 25-30 Hz pga avrundingsfeil. Men som du sier hadde det vært sjef med en expert mode som gjorde at man kunne fjerne eventuelt høypassfilter og sette PEQ filterne lavere, men det kan fort ende i hardtklippende amp, bunnede elementer som lager skrapelyder og hylgråtende kunder som forlanger service.
Men hadde vært stilig og en game changer for tuklerne om man kunne aktivert en expert mode på eget ansvar.
Det holder mer enn nok med en for å rive ei normal TV stueDu mener vel 2 stk
.......helt sikkert , men så var det dette med symmetri da ..Det holder mer enn nok med en for å rive ei normal TV stueDu mener vel 2 stk
Hvordan har du opplevd den ifht bruk til musikk vs hjemmekino? Gjør den en bedre jobb på det ene eller andre området? Eller er den som et Colombi egg, som passer like godt til begge deler?Proffen: Sub1 var kun på lån for test. Bestilling av Sub2 er nå lagt inn, og sub1 returneres.
Uansett kan Sub1 anbefales på det sterkeste etter å ha testet den. Jeg har hatt suber i alle vaianter og prisklasser, og dette er en av de beste jeg har testet
Du har sub utgang på Gato!Da har jeg fått kalibrert og testet AS Sub1, og gjort meg opp en mening om den.
Suben er kun testet til film da jeg ikke har sub utgang på stereoforsterkeren fra Gato.
Sammenligningsgrunnlaget er min egen SVS SB13 Ultra. Disse subene har elementer av identisk størrelse, men SVS er oppgitt til 1000w men Sub1`s forsterker er begrenset til 500. SVS har også et noe større kabinett. Rommet jeg bruker er rektangulært på ca 35 kvadrat, hvor jeg spiller på tvers i den ene halvdelen. Sub er plassert fremme i høyre hjørne. Sub1 er satt til referansevolum og jeg bruker eq1 som skal la den spille ned til 20Hz.
Filmen jeg har valgt å teste med er Resident Evil: Retribution med den alltid like heite Milla Jovovitch i hovedrollen.
Det første jeg legger merke til er hvor rask denne suben er, og snerten den klarer levere oppover i frekvensene. Der hvor SVS buldrer og braker i bunnen klarer Sub1 fint å skille mellom geværskudd og eksplosjoner. Det rasktsvingende elementet henger også godt med på maskingevær ild der hvor SVS leverer kun en sammenhengende buldring. Når det gjelder å fylle rommet med trykk trekker SVS det lengste strået, og det blir klart at Sub1 er litt for liten for mitt rom. Har man derimot et rom på opp til rundt 20kvm vil man ikke savne noe som helst fra Sub1.
Det jeg ønsker meg er Sub1`s hastighet med SVS sitt volum, og dette finnes det faktisk en enkel løsning på. Jeg trenger en AS Sub2
Joda. Preout kan brukes, men litt tungvindt da den er fullfrekvent
Utfordringen er å unngå at suben jobber høyere enn jeg ønsker i Hz. Subens DSP er vanligvis ikke god nok til å fungere optimalt her, og det er derfor en fordel med en ekstern DSP som kontrollerer signalet mellom preout og sub in. Mange kan nok være uenig med meg her, men det er min erfaring med suber genereltJoda. Preout kan brukes, men litt tungvindt da den er fullfrekvent
Hva er egentlig ulempen med å bruke en fullfrekvent forforsterkerutgang til suben?
Utfordringen er å unngå at suben jobber høyere enn jeg ønsker i Hz. Subens DSP er vanligvis ikke god nok til å fungere optimalt her, og det er derfor en fordel med en ekstern DSP som kontrollerer signalet mellom preout og sub in. Mange kan nok være uenig med meg her, men det er min erfaring med suber genereltJoda. Preout kan brukes, men litt tungvindt da den er fullfrekvent
Hva er egentlig ulempen med å bruke en fullfrekvent forforsterkerutgang til suben?
Foretrekker også denne løsningen hos meg. Får mer naturlig lydbilde. Men toppklasse-suber er vel lettere å integrere i så måte. Er veldig sugen på å prøve en av AS sine subber.Jeg bruker normalt ikke sub på musikk i stereo da jeg foretrekker å la høyttalerne jobbe alene
Roper ut et ekko på dette. At folk ikke forstår slike plots er en dårlig unnskyldning for ikke å publisere dem. Hvis de blir publisert, så lærer folk seg å tolke og sette dem inn i en større sammenheng etterhvert.Kudos til Arendal Sound for at dere publiserer polar respons. Det er ikke hverdagskost!
Når du sier "vellydende amerikanske forsterkere" , så burde vel min 501 blokker passe brukbart sammen med AS Tower også da skulle man troLsound kjører nå nedsatte priser på ATI effektforsterkere. Dette er vellydende amerikanske forsterkere som skal fungere svært godt sammen med Arendal Sound Tower og Monitor.
Jeg vurderer sterkt å slå til på en AT6002 Signature som er satt ned 25% fra 40 til 30k. Denne har jeg virkelig tro på sammen med Tower
ATI – lsound.no
Arendal Center vil nok gi deg endel mer fylde, dynamikk og åpenhet kontra Swans F1.1C. Doxa sin lydsignatur skal passe Arendal Sound godt, den er åpen, bra kontroll og leverer nok strøm.Noen med erfaring fra både Swans F1.1C og Arendal`s Center ? Forskjeller ?
Har Swans centeren nå. Jakter på noen som kansje matcher Doxa 8.1 signature bedre en swansen.
Jeg har i utgangspunktet ikke lyst til å si så mye for jeg vet jeg stuper rett inn i et potensielt vepsebol herHvordan finner folk Arendal Tower/Monitor sammenliknet med Klipsch RF-serie, eksempelvis RF-7?
Hvordan stiller seg mh diskant/mellomtone, oppløsning, dynamikk etc?
Svært spent på hva dere med erfaring evt kan si om dette!
Jeg kan ikke uttale meg om Doxa, men jeg har hatt swans f1.1c og har nå as center.Noen med erfaring fra både Swans F1.1C og Arendal`s Center ? Forskjeller ?
Har Swans centeren nå. Jakter på noen som kansje matcher Doxa 8.1 signature bedre en swansen.
Når det kommer til sub skal jeg ikke uttale meg siden jeg (foreløpig) ikke har fått hørt AS sine subber, men jeg ser ikke at du har noe som helst på å tape på å bestilte AS Tower og Center. Det er som sagt lenge siden jeg har kost meg så godt med film som jeg har gjort de siste ukene. RF7MK2 var ganske så artige de også, helt frem til AS Tower kom i hus og RF7mk2 ble plutselig satt fullstendig i skyggen. På centerne er det som nevnt no contest (og jeg kan fortsatt ikke fatte å begripe hvordan klipsch klarte å gå fra rc7 til makkverket rc64!).Glimrende! Tusen takk for ærlig og utdypende svar!
Grunnen til at jeg spør er at jeg tidligere hadde et Klipsch RF7, RF5, RC7, SVS PB12 PLUS2 OG PC13 ULTRA oppsett, men valgte å nedgradere XTZ Cinema grunnet omprioriteringer. Nå har jeg igjen lyst å anskaffe meg noe som fungerer godt på både musikk og film, samt øker spl kapasitet og lydkvalitet. Skal også vedgå at jeg er sulten på å prøve noe nytt/annet =)
Planen er å beholde de to XTZ 3x12 subene, og bygge ut resten av systemet etterhvert som jeg har bestemt meg. Siden RF7 mk1 er den høyttaleren jeg har hatt og brukt lengst, blir den en form for "referanse". Mange produkter ellers på markedet finner jeg også til å være for "snill" til filmbruk (smakssak), og sådan finner jeg dine betraktninger om AS vs RF7 veldig verdifulle, takk!