Politikk, religion og samfunn Dårlig kvalitet på norsk grunnskole?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    3 av 8 ganger er 37,5 % fravær. Så det går ikke nå lenger. 1 av 8 ganger er 12,5% og såvidt innenfor rektors utvidelsesmulighet.

    Røe Isaksen har da ikke oppfordret elever til å bruke sine 10 % fravær. Han oppfordrer de som har vært syke til å ikke dokumentere sykdommen sin før de når 10%-grensen. Elever skal altså sette seg i en posisjon der de står i fare for å miste karakteren. Håpløst! Alt annet enn å være ansvarlig. Senere drar han ironisk nok "ansvar for egne handlinger"-kortet.
    Prosentene er irrelevant, selvfølgelig

    Så du leser Isaksen: Ingen grunn til å springe til fastlegen før 10%; etter 10% er det for sent!

    Eller misforstår jeg deg kapitalt?
    Prosentene er nettopp hva debatten handler om.

    ordrett sitat fra Røe Isaksen 3:15 inn i debatten:
    "Det er ingen grunn til å gå til legen første dagen man er syk, eller om man er borte 2-3 dager. Det er kun nødvendig når du nærmer deg eller kommer over 10%-en. Og så er det til og med ekstra sikkerhetstak der også, så hvis du har veldig tungtveiende grunner for å være borte, trøbbel på hjemmebane f.eks, så kan du gå til rektor og si 'vet du hva, eh, jeg klarte rett og slett ikke å få dokumentasjon' og så kan rektor øke grensen til 15 %"

    Ser du den logiske bristen?
    Nei.

    Forklar. Hva er det i det du viser til som er en oppfordring? «… nå oppfordrer ungdom til å sette seg i en posisjon der de står i fare for å ikke få karakter.»

    (Jeg er litt treg av meg i kveld.)
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Flere faktorer hvor flaks kommer inn:
    Lærerens pedagogiske evner. Lærerens tid til oppfølging av enkeltstudenten. Studiemiljøet. Kompetansen på medstudentene. Forstyrrende elementer. fasiliteter +++

    Man kan lære svært mye uten å jobbe med faget, og visa versa.
    Deilig å se hvordan egenaktiviteten forsvinner i et hav av mulige forutsetninger.
    Det er vel heller motsatt. Uansett hvor stor egenaktivitet du har så må man ha flaks for å få særlig utbytte.
    Nei, det er ikke motsatt.

    Du kommer ikke av flekken uten egenaktivitet, selv om alle andre forutsetninger var på plass. Og det er ikke måte på hva folk har greid - gjennom egenaktivitet og manglende andre forutsetninger - å lære. Men ingen lærer uten egenaktivitet. Om en da ikke bare skal bli med på Larsonquiz…
     
    Sist redigert:

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    3 av 8 ganger er 37,5 % fravær. Så det går ikke nå lenger. 1 av 8 ganger er 12,5% og såvidt innenfor rektors utvidelsesmulighet.

    Røe Isaksen har da ikke oppfordret elever til å bruke sine 10 % fravær. Han oppfordrer de som har vært syke til å ikke dokumentere sykdommen sin før de når 10%-grensen. Elever skal altså sette seg i en posisjon der de står i fare for å miste karakteren. Håpløst! Alt annet enn å være ansvarlig. Senere drar han ironisk nok "ansvar for egne handlinger"-kortet.
    Prosentene er irrelevant, selvfølgelig

    Så du leser Isaksen: Ingen grunn til å springe til fastlegen før 10%; etter 10% er det for sent!

    Eller misforstår jeg deg kapitalt?
    Prosentene er nettopp hva debatten handler om.

    ordrett sitat fra Røe Isaksen 3:15 inn i debatten:
    "Det er ingen grunn til å gå til legen første dagen man er syk, eller om man er borte 2-3 dager. Det er kun nødvendig når du nærmer deg eller kommer over 10%-en. Og så er det til og med ekstra sikkerhetstak der også, så hvis du har veldig tungtveiende grunner for å være borte, trøbbel på hjemmebane f.eks, så kan du gå til rektor og si 'vet du hva, eh, jeg klarte rett og slett ikke å få dokumentasjon' og så kan rektor øke grensen til 15 %"

    Ser du den logiske bristen?
    Nei.

    Forklar. Hva er det i det du viser til som er en oppfordring? «… nå oppfordrer ungdom til å sette seg i en posisjon der de står i fare for å ikke få karakter.»

    (Jeg er litt treg av meg i kveld.)
    Han sier her at ungdom som har 3 sykedager eller over 10% fravær skal ikke ta seg bryet med å gå til legen på det første fraværet. Eleven står da i den situasjonen av at hun er 1 fraværsdag (i f.eks gymfaget) fra å ikke få karakter i faget. Det er ikke en posisjon ansvarlige mennesker setter seg selv i. Og Røe Isaksen drar frem "ansvar for egne handlinger"-kortet. Elevene er ansvaret bevisst og går til fastlegen og får fraværet dokumentert. Å gjøre noe annet ville vært uansvarlig da skjønn ikke lenger kan benyttes.

    Som Lahlum sa: Eleven møter opp til 50 av 58 timer og kvalifiserer til en 3. Den 3-eren bør eleven få beholde.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Flere faktorer hvor flaks kommer inn:
    Lærerens pedagogiske evner. Lærerens tid til oppfølging av enkeltstudenten. Studiemiljøet. Kompetansen på medstudentene. Forstyrrende elementer. fasiliteter +++

    Man kan lære svært mye uten å jobbe med faget, og visa versa.
    Deilig å se hvordan egenaktiviteten forsvinner i et hav av mulige forutsetninger.
    Det er vel heller motsatt. Uansett hvor stor egenaktivitet du har så må man ha flaks for å få særlig utbytte.
    Nei, det er ikke motsatt.

    Du kommer ikke av flekken uten egenaktivitet, selv om alle andre forutsetninger var på plass. Og det er ikke måte på hva folk har greid - gjennom egenaktivitet og manglende andre forutsetninger - å lære. Men ingen lærer uten egenaktivitet. Om en da ikke bare skal bli med på Larsonquiz…
    Egenaktivitet er vel og bra, men egenaktivitet i seg selv er ikke nok. Da kunne alle og enhver pløyd seg gjennom la oss si kvantefysikk eller medisinstudier. Strykprosenten på grunnleggende matematikk på universitetet ligger jo rundt 40%. Uhørt om egenaktivitet generelt sett var nok. Egenaktivitet bidrar selvsagt, men man kommer langt uten også hvis man har flaks.

    Og det finnes personer som surfer gjennom VGS med solide karakterer uten å gjøre annet enn å møte opp. De surfer til og med gjennom Bachelorstudier på universitetet med middels karakterer, og er de heldige med studentmiljøet får de gode karakterer med liten innsats.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Det er vel heller motsatt. Uansett hvor stor egenaktivitet du har så må man ha flaks for å få særlig utbytte.
    Nei, det er ikke motsatt.

    Du kommer ikke av flekken uten egenaktivitet, selv om alle andre forutsetninger var på plass. Og det er ikke måte på hva folk har greid - gjennom egenaktivitet og manglende andre forutsetninger - å lære. Men ingen lærer uten egenaktivitet. Om en da ikke bare skal bli med på Larsonquiz…
    Egenaktivitet er vel og bra, men egenaktivitet i seg selv er ikke nok. Da kunne alle og enhver pløyd seg gjennom la oss si kvantefysikk eller medisinstudier. Strykprosenten på grunnleggende matematikk på universitetet ligger jo rundt 40%. Uhørt om egenaktivitet generelt sett var nok. Egenaktivitet bidrar selvsagt, men man kommer langt uten også hvis man har flaks.

    Og det finnes personer som surfer gjennom VGS med solide karakterer uten å gjøre annet enn å møte opp. De surfer til og med gjennom Bachelorstudier på universitetet med middels karakterer, og er de heldige med studentmiljøet får de gode karakterer med liten innsats.
    Du vil liksom ikke snakke fornuft.

    Som jeg sa, det er da mange som kommer seg gjennom Larsonquiz uten særlig egenaktiviet. Selv papegøyer gjenkjenner farger! Jeg snakker om å lære noe, ikke bare gjenkjenne noe. Gå tilbake til startinnlegget mitt og argumenter derfra.

    Tillegg:

    Fins det læring uten egenaktivitet? Hvis ja; hva kjennetegner slik «læring» i motsetning til læring hvor egenaktivitet er nødvendig. Kan en lære å lese uten å lese? Regne uten å regne? Tenke uten å tenke?
     
    Sist redigert:

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Din påstand var at man ikke kommer av flekken uten egenaktivitet. Jo, det gjør man hvis omstendighetene er rette. Altså om man har flaks.

    Ellers er det mer interessant om du nå endelig har forstått Røe Isaksens logiske brister. Ikke at jeg holder pusten.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Din påstand var at man ikke kommer av flekken uten egenaktivitet. Jo, det gjør man hvis omstendighetene er rette. Altså om man har flaks..
    Tull!
    Jeg sa at man kommer ikke av flekken når det gjelder læring uten egenaktivitet. Jeg er ikke i tvil om at du kan ta en master uten egenaktivet i læringsmessig henseende. Produseres mange papegøyer - næh, ikke mange!

    Så: Hva er læring uten egenaktivitet? Det må du fortelle verden. Læring som flaks, som du hevder? Hva er det du prater om?

    Tilbake til utgangspunktet (så vi slipper dette evindelige bevegelige målet):
    #2227
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.992
    Antall liker
    8.412
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Det er eit litt spesielt læringssyn som kjem til uttrykk innimellom. Somme ser ut til å tru at læring er eit slags "pulver" som lærar eller andre kan dele ut meir eller mindre til dei trengande.
    Saken er at læringsprossessen er minst like hard som fysisk aktivitet. Ein kan godt trene "hjernemuskelen" ved å bruke han effektivt, ein kan komme langt ved å velje rett studieteknikk ut frå læringsstilspreferansar. Ein vinn stort på å vere ein av få elevar i klassen i staden for å vere ein av mange, og forsking fortel at det å ha ein nær relasjon til læraren er eit pluss.
    Litt ut frå kva fag vi snakkar om, vil læringsutbyttet alltid ha samanheng med i kva grad eleven arbeider med stoffet. Einaste måten å lære glosar på, er å pugge og øve. Anten ved å bruke gloseboka, eller ved opphald i eit land der det aktuelle språket brukast. Ein kan slutte seg til mykje "før og etter" ved logikk, men å kunne dei eksakte årstala krev at ein les. Og vi ser at du ikkje kan bli ein god lesar utan å øve, øve og øve.
    Å tru at ein kan flakse seg til kunnskap og erkjenning, er rimeleg misforstått. "Geni" er 99% arbeid, og 1% intelligens, seiest det.
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.763
    Antall liker
    2.984
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Var på et interessant foredrag med to engelskmenn i dag. De tok for seg begrepet læring. Det ble da hevdet at læring foregår utenfor den trygge, behagelige komfortsonen. Tror akkurat det synet vil kunne krasje litt med hvordan mange foreldre tenker....
    Analogien var å skulle lære seg å sykle. Man lærer ikke å sykle ved å beholde støttehjulene på i all evighet, da øver man. Læringen foregår i det øyeblikket støttehjulene tas av og ungene vingler avgårde. Kanskje de til og med velter og slår seg. Da var holdningen "opp og prøv igjen".... Tenker jo at mange foreldre vil "stakkarsliggjøre" barna, og kanskje til og med montere tilbake støttehjulene, for "nederlag"/å ikke lykkes umiddelbart er jo en vederstyggelighet, må vite......
    Blir en interessant høst, når man på alvor skal utfordre elevene, og sørge for at de både titt og ofte havner utenfor komfortsonen.... :rolleyes:

    mvh
    Proffen
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Læring krever mot, og det største motet må til når en skal jakte på sin egen uvitenhet. Læring som eksponering av egen uvitenhet. Det er ikke alltid like lett.
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.763
    Antall liker
    2.984
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Og i dagens jantesamfunn forveksles det kanskje og blir til frykt for å mislykkes, fordi man er så forbasket opptatt av hva alle andre skal/vil mene.... Jaja, ikke rart det blir mange glass-sjeler der ute....

    mvh
    Proffen
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    16.344
    Antall liker
    13.022
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Noen tanker fra en etterhvert lett rusten herre,,, :)
    Nå er jo jeg litt oppi årene, men jeg mener og tror at dette har sammenheng med den generelle overbeskyttende mentaliteten som har utviklet seg i løpet av en del tiår. Det stilles for eksempel stort sett ikke krav til unger og unge lenger, - vi måtte delta i det arbeidet som måtte gjøres i heimen, det være seg snømåking, vedkløyving eller hva som helst, mens idag blir snøen frest eller det komme en leiemaskin, ved blir levert i garasjen, osv. osv. Jeg hr et hus som går på utleie, og i fjor var det noen som ga bort en relativt ny komfyr. Da jeg kom for å hente den, var det bare kona hjemme, og hun kvidde seg for å ta i den tross alt lette komfyren. Da kom familiens 15-åring hjem fra forballtrening, og da var jo problemet løst - trodde jeg. Men , å nei stakkars, nei guttungen var jo sliten etter treninga at han måtte jo restituere! Det var helt utelukket at han skulle ta i med komfyren..... men den kom nå i bilen etterhvert, - og jeg hadde rygghaill et par dager :)
    Det er en syting og en jamring blant dagens foreldre som er helt utrolig - mens man flipper mellom TV-seriene med fjernkontrollen!
    Selvsagt er dette litt satt på spissen - men ikke mye. Innsats som ikke kan sees på som lek og moro er i ferd med å bli tabu. Jeg lurer ofte på hvordan dette samfunnet vårt i fjord og berglandet skal ende, for det må uten tvil noen drastiske mentalitetsendringer til...
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.159
    Antall liker
    10.714
    Noen tanker fra en etterhvert lett rusten herre,,, :)
    Nå er jo jeg litt oppi årene, men jeg mener og tror at dette har sammenheng med den generelle overbeskyttende mentaliteten som har utviklet seg i løpet av en del tiår. Det stilles for eksempel stort sett ikke krav til unger og unge lenger, - vi måtte delta i det arbeidet som måtte gjøres i heimen, det være seg snømåking, vedkløyving eller hva som helst, mens idag blir snøen frest eller det komme en leiemaskin, ved blir levert i garasjen, osv. osv. Jeg hr et hus som går på utleie, og i fjor var det noen som ga bort en relativt ny komfyr. Da jeg kom for å hente den, var det bare kona hjemme, og hun kvidde seg for å ta i den tross alt lette komfyren. Da kom familiens 15-åring hjem fra forballtrening, og da var jo problemet løst - trodde jeg. Men , å nei stakkars, nei guttungen var jo sliten etter treninga at han måtte jo restituere! Det var helt utelukket at han skulle ta i med komfyren..... men den kom nå i bilen etterhvert, - og jeg hadde rygghaill et par dager :)
    Det er en syting og en jamring blant dagens foreldre som er helt utrolig - mens man flipper mellom TV-seriene med fjernkontrollen!
    Selvsagt er dette litt satt på spissen - men ikke mye. Innsats som ikke kan sees på som lek og moro er i ferd med å bli tabu. Jeg lurer ofte på hvordan dette samfunnet vårt i fjord og berglandet skal ende, for det må uten tvil noen drastiske mentalitetsendringer til...
    https://www.nrk.no/norge/rektorblogg-skapte-storm-om-overbeskyttende-foreldre-1.13130900
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Det er eit litt spesielt læringssyn som kjem til uttrykk innimellom. Somme ser ut til å tru at læring er eit slags "pulver" som lærar eller andre kan dele ut meir eller mindre til dei trengande.
    Saken er at læringsprossessen er minst like hard som fysisk aktivitet. Ein kan godt trene "hjernemuskelen" ved å bruke han effektivt, ein kan komme langt ved å velje rett studieteknikk ut frå læringsstilspreferansar. Ein vinn stort på å vere ein av få elevar i klassen i staden for å vere ein av mange, og forsking fortel at det å ha ein nær relasjon til læraren er eit pluss.
    Litt ut frå kva fag vi snakkar om, vil læringsutbyttet alltid ha samanheng med i kva grad eleven arbeider med stoffet. Einaste måten å lære glosar på, er å pugge og øve. Anten ved å bruke gloseboka, eller ved opphald i eit land der det aktuelle språket brukast. Ein kan slutte seg til mykje "før og etter" ved logikk, men å kunne dei eksakte årstala krev at ein les. Og vi ser at du ikkje kan bli ein god lesar utan å øve, øve og øve.
    Å tru at ein kan flakse seg til kunnskap og erkjenning, er rimeleg misforstått. "Geni" er 99% arbeid, og 1% intelligens, seiest det.
    Bra innlegg.

    En lærer skal vel først og fremst lære noen hvordan de skal lære.

    .. og inspirere til å ville lære ...

    Kanskje en lærer med null kunnskap om et fag kan være en god faglærer hvis han er med på prosessen?

    På den annen side er det jo ingen ulempe at den samme læreren allerede har solid fagkunnskap og erfaring.

    Og .. hvordan kan en god pedagog ende opp med dårlige karakterer i et fag? Gjelder ikke de samme prinsippene for læreren også?

    Ser ut som en kurve dette. Jo lavere man er på nivå og alderstrinn desto viktigere er læringsprosessen vs. kunnskapstilegnelse. .. og desto mindre fagkunnskap kreves av læreren.

    Pedagogikk blir aldri uvesentlig eller unyttig på noe trinn. Men fag blir mer og mer nødvendig jo høyere man kommer.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    16.344
    Antall liker
    13.022
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Ingen sier vel at pedagogikk er unyttig eller uvesentlig, men jeg har vel sjøl hatt omtrent like mange komplett umulige lærere som jeg har hatt ekstremt gode i løpet av mime ca 16 år på benken,- men alle disse hadde en ting til felles, - alle hadde ped. Dersom du mangler grunnleggende egenskaper for kommunikasjon så hjelper dessverre ikke ped. Et annet eksempel fra mine barns tid, - en mattelærer med toppkarakter fra UiO, men som unisont ble bedømt som en komplett umulig lærer, - med ped. Det merkeligste med denne karen er at jeg traff han noen ganger i privat ærend, og da var han jo en trivelig kar, selv om han ikke akkurat var noen skravlepapegøye... Det ligger noen egenskaper i bunnen som jeg mistenker ikke kan læres..??
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.992
    Antall liker
    8.412
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Med mange rare (og mindre rare) erfaringar bak meg, tenkjer eg på undervisning som eit handverk. (andre, flinkare pedagogar enn meg, som dei gamle i Suttung-rørsla er ikkje hanverkarar, men kunstnarar)

    Du må bruke same strategi som ein treskjerar. Sjå kva slags vedstykke du har. Og sjå korleis du kan bruke dei verktøya best råd. Det er ikkje sikkert du får til å lage det du hadde tenkt. Så får du lage noko anna brukbart. Og av og til er det håplaust å bruke veden til anna enn oppvarming...

    (på russekortet til ein kamerat stod det: Født staur vert aldri flaggstong)
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Med mange rare (og mindre rare) erfaringar bak meg, tenkjer eg på undervisning som eit handverk. (andre, flinkare pedagogar enn meg, som dei gamle i Suttung-rørsla er ikkje hanverkarar, men kunstnarar)

    Du må bruke same strategi som ein treskjerar. Sjå kva slags vedstykke du har. Og sjå korleis du kan bruke dei verktøya best råd. Det er ikkje sikkert du får til å lage det du hadde tenkt. Så får du lage noko anna brukbart. Og av og til er det håplaust å bruke veden til anna enn oppvarming...

    (på russekortet til ein kamerat stod det: Født staur vert aldri flaggstong)
    Skal vi spille litt Pink Floyd som en svanesang til enhetsskolen?
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.992
    Antall liker
    8.412
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Med mange rare (og mindre rare) erfaringar bak meg, tenkjer eg på undervisning som eit handverk. (andre, flinkare pedagogar enn meg, som dei gamle i Suttung-rørsla er ikkje hanverkarar, men kunstnarar)

    Du må bruke same strategi som ein treskjerar. Sjå kva slags vedstykke du har. Og sjå korleis du kan bruke dei verktøya best råd. Det er ikkje sikkert du får til å lage det du hadde tenkt. Så får du lage noko anna brukbart. Og av og til er det håplaust å bruke veden til anna enn oppvarming...

    (på russekortet til ein kamerat stod det: Født staur vert aldri flaggstong)
    Skal vi spille litt Pink Floyd som en svanesang til enhetsskolen?
    "We don't need no education"?
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.328
    Antall liker
    9.337
    Torget vurderinger
    1
    Noen tanker fra en etterhvert lett rusten herre,,, :)
    Nå er jo jeg litt oppi årene, men jeg mener og tror at dette har sammenheng med den generelle overbeskyttende mentaliteten som har utviklet seg i løpet av en del tiår. Det stilles for eksempel stort sett ikke krav til unger og unge lenger, - vi måtte delta i det arbeidet som måtte gjøres i heimen, det være seg snømåking, vedkløyving eller hva som helst, mens idag blir snøen frest eller det komme en leiemaskin, ved blir levert i garasjen, osv. osv. Jeg hr et hus som går på utleie, og i fjor var det noen som ga bort en relativt ny komfyr. Da jeg kom for å hente den, var det bare kona hjemme, og hun kvidde seg for å ta i den tross alt lette komfyren. Da kom familiens 15-åring hjem fra forballtrening, og da var jo problemet løst - trodde jeg. Men , å nei stakkars, nei guttungen var jo sliten etter treninga at han måtte jo restituere! Det var helt utelukket at han skulle ta i med komfyren..... men den kom nå i bilen etterhvert, - og jeg hadde rygghaill et par dager :)
    Det er en syting og en jamring blant dagens foreldre som er helt utrolig - mens man flipper mellom TV-seriene med fjernkontrollen!
    Selvsagt er dette litt satt på spissen - men ikke mye. Innsats som ikke kan sees på som lek og moro er i ferd med å bli tabu. Jeg lurer ofte på hvordan dette samfunnet vårt i fjord og berglandet skal ende, for det må uten tvil noen drastiske mentalitetsendringer til...
    https://www.nrk.no/norge/rektorblogg-skapte-storm-om-overbeskyttende-foreldre-1.13130900
    Last ned en app. Det hjelper sikkert på neste gang du skal hente noe..!
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.809
    Antall liker
    3.259
    Sted
    Liten by
    Usikker på hvor jeg skal poste denne, men når skal man skjønne at denne typen mobbing vil fortsette og bare øke i omfang når de skjønner at de ikke blir tatt:
    https://www.nrk.no/troms/xl/noen-hater-elise-1.13133895

    Og jeg skjønner ikke at de ikke blir tatt. Det må da være enkelt å finne IP adressen?

    Beklager om dette er totalt feil sted å legge ut dette.
     

    decibelius

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2007
    Innlegg
    7.866
    Antall liker
    1.679
    Sted
    Bislett
    Er det 2 av 10 som går ut av grunnskolen uten å kunne lese/skrive, eller er det bare 1?
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.361
    Antall liker
    18.873
    Torget vurderinger
    2
    Lurer på hva kineserne syns om russefeiring? I Kina patruljerer politiet gatene for å sikre ro og minst mulig støy utenfor eksamenslokalene under avsluttende eksamen på samme trinn. Myndighetene bruker droner og radioavlytting for å sikre mot juks.

    Yuan Qi was quietly confident. In his mocks he was averaging in the 690s, out of a maximum of 750 – good enough to get into the capital’s elite universities. He had been cramming for 12 hours a day in the months leading up to the test, with extra classes at weekends. Since March, he had been operating on just six or seven hours sleep a night. Every possible step had been taken to maximise his chances of succeeding. The day before the first morning paper, his parents had rented a hotel room next to Tsinghua University middle school, where he would sit his papers, so that they could arrange his meals and attend to his every other need. By that point, Yuan Qi had spent so much time doing mock exams that he was totally inured to the real thing, which passed in a haze.

    https://www.theguardian.com/world/2016/oct/12/gaokao-china-toughest-school-exam-in-world
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.992
    Antall liker
    8.412
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Utan vilje til å satse verkeleg på skulen, har ikkje PISA-målingane meining. (Med satsing på skulen meiner eg andre ting enn symbolpolitikk).
    Elles er eg usikker på korleis ein skal bruke PISA-resultata i praksis. Å oppgradere lærarane til å berre undervise i fag dei har mastergrad i, og nekte fagleg godkjenning av elevar med 10% fråver er neppe det som får oss framover.....
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.763
    Antall liker
    2.984
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Det er IKKE et krav om å måtte være rakettforsker for å skjønne at jenten i LUFS-lenken har helt rett!
    Men noe skal de jo ha å gjøre på, i Tigerstaden, slik at de kan heve sine feite lønninger.....
    Det er jo et liiiiiiiiiiite håp om at noe kan skje, når noen av broilerne i Oslo nå begynner å snakke om maxantall elever i en klasse - men det er faretruende langt fra prat til handling.

    mvh
    Proffen
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.992
    Antall liker
    8.412
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Makstal har vore diskutert mange gonger. SV gjekk i si tid inn for å redusere elevtalet pr klasse ganske radikalt, men enda opp med at Kristin Halvorsen hadde frislepp - "det måtte vere ein demokratisk rett for kommunene å bestemme kor mange elevar pr klasse". Noko som førte til at elevtalet i mi klasse auka til 32 (lovleg grense var 30 før).
    Skulepolitikarar kjenneteiknast ved at dei konsentrerar seg om å drive symbolpolitikk.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.361
    Antall liker
    18.873
    Torget vurderinger
    2
    Ah, finnene ser lyset. Fagene vi lærer kommer fra tiden da barna skulle bli gode borgere av nasjonen. Derfor geografi, historie, religionslære osv for å forstå og akseptere sin nasjonale tilhørighet og skjønne noe så enkelt som en grense og hva det innebar. Lesing, skriving og matematikk var viktig for å forstå instruksjonsmanualer og kunne betjene fabrikkenes maskiner og annet utstyr.

    Nå har finnene skjønt at en ny tid krever en annen tilnærming.

    https://brightside.me/wonder-curios...rld-to-get-rid-of-all-school-subjects-259910/
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.361
    Antall liker
    18.873
    Torget vurderinger
    2
    Ble introdusert i fjor - har vært prøveprosjekt. Man skal samle flere fag i "emner" som skal gi et bedre helhetsblikk, så elevene bedre får en forståelse for hvordan ting henger sammen, på tvers av fag. Og så kan man velge emne etter eget engasjement/interesse. Merk at det begynner etter en rekke år med tradisjonell undervisning.

    http://www.theweek.co.uk/63071/why-...aditional-school-subjects-in-favour-of-topics

    Finland is preparing to move from a "teaching by subject" to a "teaching by topic" approach in its secondary schools. For example, students would study the European Union – which would include languages, history, geography and politics – instead of individual subjects. Alternatively, students on a vocational course get the opportunity to do "cafeteria services" lessons, which would include maths, languages, and writing and communication skills.
    Schools can choose which topics they want to focus on, with students and teachers both providing input. The scheme has been trialled at several schools in the capital, Helsinki, and will be extended to more schools from next year. It is hoped that the changes will be in place in schools across the country by 2020.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.992
    Antall liker
    8.412
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Ser dei meiner alvor.... det er slett ikkje så dumt, og tanken har vore presentert før, mellom anna av Aasmund Olavsson Vinje i si tid, då han tok til motmæle mot det vi har sett på som den moderne skulen.
    I eit framtidssamfunn er det kanskje behov for å lære metoden for å finne kunnskap, ikkje berre kunnskapen. Det å verte fortruleg med ein framgangsmåte, ein læringsstrategi, eller ein forskingsmetode, er kanskje betre enn å ha massevis av detaljkunnskapar om eitt emne, slik det leggjast opp no framover. Det er sjeldan at ei problemstilling berre har eitt fagleg perspektiv. Som regel er det tverrfagleg.
    Verd å tenkje over.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Tverrfaglighet er tverrFAGLIGHET; tverr er parasitær på faget. Enhetsvitenskapen er ferdigdrømt. Enhetsmetoden er ferdigdrømt.

    (Det blir litt som ledere som skal lede alt og intet mellom himmel og jord. Hvorfor Vinjegutten skulle være en autoritet her, unnslipper meg.)

    Tillegg: Jeg er selvfølgelig ikke motstander av tverrfaglighet, men den blomster i prosjekter, ikke fagutvikling.)
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    tverrfaglighet fører til at personen i større grad ser helheten og ikke så ofte har på seg skylapper som fagspesialister kan ha tendens til å bruke.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.992
    Antall liker
    8.412
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Trur vi har bruk for mykje meir heilskapstenking enn fagidioti i framtida. Det hadde nok gamle Vinje vore einig i. Så eg tek han til inntekt for mitt syn, inntill eg kjem på ein autoritet.
    Elles er "Dølen" og "Ferdaminne" ganske interessante. Når ein finn fram til det aktuelle.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Selvfølgelig er det fint med helskapstenkning, men det angår andre ting. Vitenskap er i sitt vesen spesialiserende, og skal en lære faget, så går en ikke via helskapstenkingen. I så henseende er det best å satse på fagidioten. Den vitenskapelig forsking generer et pluriversum, og ikke et universum. Det er ikke for ingenting at såkalt tverrvitenskap finner sin blomstring i det prosjektmessige - hvor fag-/vitenskapsdisipliner samarbeider -, og vanskelig lar seg institusjonalisere. Så får en vurdere hva en vil at folk skal lære på skolen.
     
    Sist redigert:

    ePi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    1.643
    Antall liker
    1.373
    This system will be introduced for senior students, beginning at the age of 16. The general idea is that the students ought to choose for themselves which topic or phenomenon they want to study, bearing in mind their ambitions for the future and their capabilities. In this way, no student will have to pass through an entire course on physics or chemistry while all the time thinking to themselves “What do I need to know this for?”
    Om unge mennesker klarer å se såpass langt inn i fremtiden og i tillegg innrette seg deretter på skolen er jeg litt mer skeptisk til. Men jeg tar gjerne feil :)
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.657
    Antall liker
    10.987
    Sted
    Trondheim
    Enig, ePi. Jeg er skeptisk til å ha alt for mye valgfrihet for så unge mennesker.
    Jeg er imidlertid overbevist om at den inndelingen vi har i skolen i dag med fag og klasser basert på alder ikke er den beste. Det gjør det relativt enkelt å organisere, men om det er det beste for elevenes læring og om det forbereder dem for morgendagens samfunn er jeg slettes ikke sikker på.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn