For kuriositetens skyld, ta en titt på pluggene i denne artikkelen fra Gore (lenken er postet tidligere, så denne er til glede for nye lesere...):
http://www.gore.com/MungoBlobs/255/...per (Military)_05-13-2016 (US Electronic).pdf
Det er med andre ord målbare forskjeller mellom plugger.
Jeg syntes den ene pluggen, fra Amphenol, kunne være interessant å bruke i min digitalkonverter - i stedet for en RJ45-plugg. Men så sjekket jeg prisen; 700 euro for én plugg. Da var det ikke lenger så interessant med en plugg som gir målbart bedre dataoverføring - uten at det sannsynligvis kan høres! - men som kan spille mens huset brenner ned (mil spec-pluggene fra Amphenol er lagd for å motstå bl.a. store ytre påkjenninger).
Interessant. De pluggene er tydeligvis konstruert for å gi stabil gigahertz Ethernet-forbindelse mens flyet drar 8-10 G i temperaturer fra minus mange til pluss noen hundre grader mens det belyses av radarer og jammere på kloss hold.
Til sammenligning behøver S/PDIF 10 MHz eller så, dvs ca 1 % av båndbredden de der er designet for, ved nokså konstante +20 grader i snilt elektromagnetisk miljø.
Så hifi-bransjen prøver å selge oss eksotiske digitalkabler, enten de består av superrene sølvtråder i håndflettet silke eller milspec råkabel som egentlig hører sammen med Amphenol-pluggene, med
RCA-plugger i hver ende. De pluggene har uspesifisert impedans og båndbredde, tvilsomme mekaniske egenskaper, kobler signal før jord (utstyret må være avslått før tilkobling), og ble utviklet som en billig kobling for radiokabinetter til hjemmebruk på 1940-tallet.
Vis vedlegget 399945
Folk som likevel tror at "bedre" S/PDIF-kabler til titusenvis av kroner med RCA-plugger på er en meningsfylt oppgradering stiller seg lagelig til for litt hetsing og latterliggjøring, ja.