Asbjørn
Rubinmedlem
1. Spørsmålet er vel heller når det er riktig å gjøre det. I neste punkt var du med på enkelte tilfeller hvor dette er riktig. Vi er sikkert også helt enige om at et hypotetisk forbud mot hijab ville vært helt på trynet, og at det franske klespolitiets aksjoner mot burkini på strendene bare er idiotisk. Et eller annet sted mellom de ytterpunktene bør det altså være en grense, hvor det blir riktig å bruke statsmaktens myndighet til å regulere.1. Nå spiller du dum. Poenget er at man ikke bør bruke statsmakten til å regulere folks meninger, oppfatninger og klesvalg. Man kan gjøre det på arbeidsplasser, institusjoner m.m. hvor det er saklige grunner for å begrense folks frihet.
2. Absolutt, og man kan selvsagt si at det begrenser naturister/nudisters frihet. Men forskjellen her er at en nudist/naturist ikke har problemer med å ha på seg klær (så vidt jeg vet) og at man har lagt til rette for utøvelsen, nudiststrender osv. I tillegg må man skue til tradisjonen vi har med regulerering av nakenhet. Lovverket på dette feltet er blitt til gjennom en lang historie mht nakenhet. Historien vi har fra okkupasjonen gjør også at hakekors har en helt spesiell betydning, selv om korset var i bruk lenge før nazistene omdefinerte det. Det er vel ikke forbudt å bruke, men som du sier man vil nok kunne risikere "tiltak".
Men hvis f.eks. det utviklet seg til en trend at folk i niqab begikk lovbrudd iført drakten slik at hensynet til folks trygghet osv. ble aktualisert, nærmer vi oss argumenter for reguleringer i offentligheten. Man kan sammenligne med tiltak overfor motorsykkelgjenger (Hell's Angels).
3. Skal man regulere folks frihet til å kle seg som de selv ønsker bør man ha spesielt gode argumenter. Det holder ikke at "folk føler seg støtt". Mange burde føle seg støtt over t-skjorter med Stalin og Mao på, men et forbud blir i mine øyne et frihetsovertramp. Det er altfor enkelt å si at det ikke finnes "religiøs hjemmel". Hvor i bibelen står det hvordan prestens alba skal se ut f.eks?
4. Det er lov å være politisk ekstrem. I min bok er man politisk ekstrem hvis man ikke tillater folk å ha, vise og ytre politiske oppfatninger.
2. Vi begynner å få en del erfaring med militante islamister også, som selvsagt er noe annet enn alminnelig troende muslimer.
[digresjon] Mens jeg studerte i Boston verserte det en sak om en student på Berkeley som hevdet sin menneskerett til å gå naken på campus. I forelesningene, i kantinen, overalt og hele tiden. Siden dette var Berkeley ble det en større diskusjon utav det, men det endte med at han fikk et ultimatum om å kle på seg eller bli kastet ut. Han valgte det siste, såvidt jeg husker. Et leserbrev i studentavisen The Tech inviterte figuren til å komme til MIT for å fortsette aksjonen der (dette var i februar og snøen var halvmeteren dyp), men vi så aldri noe til ham. Edit: Det endte ganske ille med ham: https://en.wikipedia.org/wiki/Andrew_Martinez [/digresjon]
3 & 4. Forsåvidt enig. Spørsmålet er igjen hva som er "spesielt gode argumenter" og hva som er ytringsformer som går utenfor grensene for hva som skal være tillatt. Bruk av niqab på offentlig sted er en politisk ytring. Militant salafistisk islamisme er vel ikke så mye bedre enn en klynge Hell's Angels i full uniform og fri eksos oppover Karl Johan eller at noen kler seg ut som SS-offiserer og gjør nazi-hilsen utenfor Stortinget. Sånn sett er vi allerede så ekstreme at vi setter en stopper for visse ytringer av politiske oppfatninger og enkelte andre former for antisosial oppførsel.
Sist redigert: