Sluket, dette mener jeg helt seriøst: Du har ikke tenkt på å skrive en slags cheesy amerikansk selvhjelpsbok for hifi-entusiaster som føler seg forvirra og i nød?Lenge siden jeg gikk i meg selv og fant ut at jeg egentlig ikke vil inn i himmelen, og da jeg heller ikke er dendrofil så er begge problemene ute av verden!Mange gode innspill her. For å legge mine 2c i potten: Vit hva du må ha, hva du vil ha, og hva du kan leve uten. Noen trær er riktignok høyere enn andre. Men, ingen vokser inn i himmelen (selv om reklamen og hifibladene vil ha deg til å tro at det og det treet ikke bare vokser inn i himmelen, men ut på andre siden).
Men, hvordan finne frem? Sterkt overforenklet selvsagt - men som med mye annet her i livet så handler det om å ha et mål. Og ikke en floske som "at det skal låte som i virkeligheten" Det er ikke noe mål, det er en henvisning til "The Impossible Dream" - av mange og forståelige årsaker. Mål må være forståelige, realistiske og oppnåbare. Mål bør kunne deles opp i delmås, som sikrer fremdrift og følelsen av suksess underveis. Det er ingen ting som slår dette med å dra rundt til folk som har oppegående anlegg/lyd for å erfare noe av hva som finnes av muligheter. Finn ut hva du synes best representerer ditt ideal - sjekk av mot dine reelle muligheter, som ofte har med plass/rom og budsjett å gjøre. Ikke heng deg for mye opp i elektronikkjeden, tenk i første rekke på romme tog høyttalerne. Har du bestemt deg for disse tingene så er det bare å gjøre en liten backwards engineering mht. elektronikken. Stikkord; høyttalerens følsomhet og dit reelle behov for desiBel infusert adrenalin.
Tungdrevne ht. betyr at forsterker må kunne levere nok strøm (som er en komponent bav effekten selvsagt) Eks. en sak 8W vil som regel by på problemer.
Har du en ht. med relativt god effektivitet - 90 dB og bedre, så er det noe mer fleksibelt, og du trenger heller ikke gå på med voldsom overkill for å få liv i anlegget (men LITT overkill gjør ikke noe da..)
Stort mer av veivalg etc. husker jeg ikke - det er 40 år siden jeg oppdaget hvordan finne frem.. men universalreglene fra den gang gjelder fortsatt, av den enkle grunn til at det koker ned til fysiske lover og ikke salgstriks og forvrengte sannheter i markedsføringen av produkter. Det gjelder å kunne se gjennom all BS og akseptere at hifi er en industri på lik linje med alle andre kommersielle produkter vi kjøper, og at reklamen ikke skiller seg vesentlig fra reklame for helt andre produkter. De samme mekanismer og kjøreregler for å få oss til å kjøpe ting gjelder også for hifi!
Tenk litt på det når du ser tv-reklamer for såpe, sminke etc. etc. Hvor ille kan disse produktene ha vært i fjor når de bare i år har blitt nye, forbedret og inneholder 30% mer aktiv karbamid som attpåtil er klinisk testet.....
"The Way of the Sluk: How I got the best possible sound in my own home, and how you can do it too"
Jeg hadde glatt lagt meg i sovepose utenfor bokhandelen for å få kjøpt den på lanseringsdagen!
(men helt seriøst altså. slike bøker tror jeg faktisk ikke det finnes så mange av. de få som er, er gjerne litt tunge og faglige i formen, feks bøkene til Floyd Toole og Ethan Winer osv)
Sist redigert: