L
Larkus
Gjest
Silikonolje. Bedre smøremiddel finnes neppe. Tåler høyt trykk før oljefilmen "brytes".Nå har vi diskuter matter, PU vs drivverk. Hva med olje?! Hva slags olje bruker dere?
Silikonolje. Bedre smøremiddel finnes neppe. Tåler høyt trykk før oljefilmen "brytes".Nå har vi diskuter matter, PU vs drivverk. Hva med olje?! Hva slags olje bruker dere?
Hvilke type olje?
Nytt potensielt produkt å diskutere så busta fyker (eller olja skvetter) om.
Det vil være helt feil å si at èn type olje/spesifikasjon er den som er best egnet i en forbrenningsmotor - uansett type.
Det samme gjelder mht olje til spindellager i en platespiller. Opplagringsprinsipp, konstruksjon og hvilke materialer som er benyttet, vil sette ulike krav til hvilke oljespesifikasjon og viskositet som er best egent.
Ein "platekrans" er eigentleg eit lodd med eit kjempestort hol i midten, som leggjast over plata og tallerkenen, slik at ytterkanten av plata vert pressa ned av loddet. Ein vanleg platestrammar pressar normalt ned midten av plata, noko som ikkje nødvendigvis pressar ned heile plata (dersom plata er litt vindskeiv). Det finnest nokre få spelarar med dette systemet; VPI sin "perephery ring" er vel den mest utbreidde. Clearaudio har også ein liknande sak, som er litt meir tungvint i bruk. Så finnest det nokre heimelaga greier som fungerer godt. I tillegg har den legendariske Kenwood KD 07 eit slikt system.Takk for gode råd fra flere her. Det var temmelig samstemt på dyrt drivverk, rimelig PU. Kanskje det kan bli fred i verden, likevel.
Da har jeg to spørsmål til:
Noen som har konkrete anbefalinger på matte til RP8 (gjerne basert på erfaring, ikke bare fordommer;D)
Arve: Jeg er visst for dårlig på terminologien og/eller nynorsk - hva er en platekrans?
Sant!Dyr platespiller med rimelig PU ville vært mitt klare valg.
Og så kjøpe dyrare pickup etter kvart. Etter at ein skikkeleg, tilpassa riaa er på plass.
Elles:
Platematte påverkar lyden. Dei fleste platespelarar har ein meir eller mindre definerbar eigenlyd. Denne kan reduserast ved ymse tiltak.
I mitt tilfelle har eg fått veldig flotte dynamiske eigenskapar. Som er avgjerande viktige i mi musikkoppleving.
Desse eigenskapane vart forbetra då eg endra drivsystem frå vanleg reimdrift til "rimdrive", ein slags mellomhjulsløysing (som også har sine utfordringar), ved å kjøpe ein ekstremtallerken som krev at eg alltid må bruke platestrammar, og ved å bruke platekrans (berre nødvendig på tynne eller lett vindskeive plater). Skiftar eg til å bruke matte av eitt eller anna slag, vert eigenlyden påverka. Fyrst og framst ved å påverke dynamikken negativt på ein eller annan måte.
I gamle dagar brukte eg LP12 med filtmatte. Prøvde andre matter, og dei fungerte dårleg. Ville investere i ei korkmatte, men skifta spelaren før eg kom så langt. Gummimatte dempa dynamikken. Platestrammar var vanskeleg å bruke - måtte justere spelaren, og traff aldri skikkeleg. Min gamle Michell-strammar kunne ikkje brukast - vrei såpass hardt at justeringar måtte til etterpå. Brukte deretter Clearaudio sin superlette plast-strammar, som fungerte på nokre plater, men slett ikkje alle. Så eg slutta å spele nokre "vanskelege" plater.
I min stormfulle audiophile-ungdom brukte eg Technichs SL 1000 mk 2. Oppdaga at eg fekk betre (og ikkje berre annleis) lyd ved å snu matta og bruke Micthell platestrammar. Endå betre vart det ved bruk av matte frå PlatterMatter og ein gjennombora tiøring over senterspindelen. Eg var sikker på at dette var den beste spelaren som var innan rekkevidde, heilt til eg høyrde ein Kenwood KD 07 med platekrans og -strammar, utan matte. Så skifta eg originalarmen ut med ein ET 2, som synte meg fordelane med tangentialarmar. Selde uheldigvis spelaren då eg flytta til utlandet, men har no vorte overtydd om:
- Det er best å ha ein spelar med svinetung tallerk av daudt materiale, og bruke platekrans (på tynne plater, og på skeive plater)
- Matter av alle slag har eigenlyd, på den måten at dei dempar spelaren sitt særpreg, og fungerer som ein equalizer. Eg vil såleis ikkje bruke matte.
- Direktedrivne spelarar må ha matte og platestrammar.
- Direktedrivne spelarar har best timing. Dei burde ha best dynamikk også, men det finnest massevis av unntak. Til dømes Clearaudio, Nottingham og VPI.
- Mellomhjulsløysingar bør utforskast. Diverre er det ikkje tilgjengeleg slike som også har skikkeleg tunge tallerkar med høve til bruk av platekrans.
- Vakuum er veldig interessant, og burde kunne erstatte platekransar. Men det er dyrt og forgjengeleg.
- Det er massevis å hente på å investere i ein skikkeleg vinylrigg. Og det er farleg å få demonstrert fem - og sekssifra komponentar i heimeanlegget.
- Men du kan få flott lyd med ein Rega, ein Technics i "fornuftig" prisklasse, eller anna, om du har rett konstellasjon mellom pickup, arm, drivverk og riaa.
- Det er fornuftig å høyre på råd. Men du bør ikkje fylgje dei vilkårslaust. Stol mest på eigne sansar - det er di lommebok.
Jau!Takk for gode råd fra flere her. Det var temmelig samstemt på dyrt drivverk, rimelig PU. Kanskje det kan bli fred i verden, likevel.
Ja, HVIS (og bare hvis) planen inkluderer å oppgradere pickup senere. Et fornuftig priset drivverk med en god pickup vil spille bedre enn et påkostet drivverk med en "bargain bucket"-pickup.
Det er nok en god del kostnader med materiale og maskinering, ingen tvil om det.Gått opp litt, har den ikke? Ellers er den alt annet enn høyteknologisk, men se for deg kostnadene med maskineringen. Det blir litt svinn, for det første. Det skal dreies innvendig og utvendig. Ingen problemer med at den koster en slant, selv om den som all annen hifi er dyr (i forhold til omtrent alt annet enn solbriller og sminke).
Nåvél... Et rundt emne på, la oss si 350mm i diameter og 30mm tykkelse (?) vil veie nesten 30Kg. Kiloprisen på AISI 316L er ikke 3 Kr. Heller 20-30-gangen, tenker jeg. (Lenge siden jeg har kjøpt inn stål.)Oi, det slår jo tilogmed "offshorepriser"
Materialkost på den der i rustfritt er under hundrelappen.
Edit: med rustfritt mener jeg her 316L
Jeg skal straks utvikle en platekrans i filt!En platekrans på en Rega er vel uansett ikke å anbefale.Tallerkenen ville vel ikke gått rundt i det hele tatt....8)
Hvilken forretningsidé!Jeg skal straks utvikle en platekrans i filt!En platekrans på en Rega er vel uansett ikke å anbefale.Tallerkenen ville vel ikke gått rundt i det hele tatt....8)
Til dem kan jeg tilby en versjon av resirkulerte, danske filttøfler og skjeggfibre, der du fremdeles kjenner eimen av linolje og rullings. (Eller "linolje") "Håndrullet christianiafilt med enestående akustiske egenskaper. Opplév følelsen av troverdighet!"Enda bedre! Men salgsvolumet styres evt av markedssegmentets selvinnsikt og selvironi, og der er det som kjent mange som sliter.
Skal den ha kraft nok til å klemme plata ned til kanten, blir det nok et grusomt knot å montere den hver eneste gang.Men hva med en gummiring som klemmer plata fast til tallerkenen? Det burde funke og være billig samt lett, minuset er at den må passe eksakt til hver tallerken/matte.
Kunne ikke alt dette mikket med platekranser og platestrammere vært løst hvis bare plateselskapene lærte seg å pushe flate plater på markedet?
Selvfølgelig. Men å produsere plater som gjennomgående er rette og korrekt sentrert (for ikke å si støyfrie...) synes vanskeligere enn å skape fred i midtøsten. Så det åpner jo markedet for strammere, kranser og alskens greier.Kunne ikke alt dette mikket med platekranser og platestrammere vært løst hvis bare plateselskapene lærte seg å pushe flate plater på markedet?
Da syns jeg det er alle vinylbrukeres ansvar å klage og reklamere hver eneste gang man får en skeiv plate, og ikke gi seg før man får byttet til en som er rett. Butikken har vel tre forsøk på seg før man kan forlange å få heve kjøpet.Kunne ikke alt dette mikket med platekranser og platestrammere vært løst hvis bare plateselskapene lærte seg å pushe flate plater på markedet?
Jo.
Jeg nekter å tro at dette skal være så vanskelig at de ikke får det til, hvis de virkelig vil. Men mistenker vel heller at det er mye blåruss i diverse plateselskap som vil forte seg å cashe inn på vinylens oppvåkning før det dabber av igjen, og at det går utover kvalitetskontrollen.Selvfølgelig. Men å produsere plater som gjennomgående er rette og korrekt sentrert (for ikke å si støyfrie...) synes vanskeligere enn å skape fred i midtøsten. Så det åpner jo markedet for strammere, kranser og alskens greier.Kunne ikke alt dette mikket med platekranser og platestrammere vært løst hvis bare plateselskapene lærte seg å pushe flate plater på markedet?
At platene er vindskjeve har vel mer med transport og lagring frem til de settes frem i salgshyllene å gjøre, enn selve produksjonen?Men å produsere plater som gjennomgående er rette og korrekt sentrert (for ikke å si støyfrie...) synes vanskeligere enn å skape fred i midtøsten.
Helt enig. Dessverre eneste mulighet vi som forbrukere har til å påvirke. Alternativet er å ikke kjøpe.Da syns jeg det er alle vinylbrukeres ansvar å klage og reklamere hver eneste gang man får en skeiv plate, og ikke gi seg før man får byttet til en som er rett. Butikken har vel tre forsøk på seg før man kan forlange å få heve kjøpet.
Og når nærmeste platebutikk er tre timer inkl en ferje unna?
Da tar det drøyt 6 timer å kjøpe ei plate - og ytterligere drøye 6 timer å reklamere.Og når nærmeste platebutikk er tre timer inkl en ferje unna?