Rega Planar 3 vs GyroDec?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.357
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Hvilke type olje?

Nytt potensielt produkt å diskutere så busta fyker (eller olja skvetter) om:cool:.

Det vil være helt feil å si at èn type olje/spesifikasjon er den som er best egnet i en forbrenningsmotor - uansett type.

Det samme gjelder mht olje til spindellager i en platespiller. Opplagringsprinsipp, konstruksjon og hvilke materialer som er benyttet, vil sette ulike krav til hvilke oljespesifikasjon og viskositet som er best egent.

Sist redigert:
    A

ANM

Gjest
    Jeg ville vel vært skeptisk til motorolje, med alle sine tilsatte vaskemidler. Mineralsk lavviskos girolje kanskje? Temaet er vel ikke så viktig. Mange produsenter selger egen olje og selv om man lett kan mistenke at dette er en svært lukrativ geskjeft, da literprisen ofte er astronomisk, så har man gjerne disse små flaskene i årevis.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.357
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    ^ Tror du bør lese mitt innlegg èn gang til om du forsto det slik at jeg initierte bruk av motorolje:).

Det jeg ville poengtere er at det ikke er èn bestemt type olje/spesifikasjon som er best egnet i alle type spillere/lagre.

Dog - det er bedre med en ny ren olje av feil type enn møkkete worn-out olje - eller ingen olje for den saks skyld.

Sist redigert:
    A

ANM

Gjest
    Leste innlegget ditt, mitt innlegg var ikke et svar på ditt, bare egne betraktninger.:)

• Liker
    Reaksjoner: ptb
    L

Larkus

Gjest
    Hvilke type olje?

Nytt potensielt produkt å diskutere så busta fyker (eller olja skvetter) om:cool:.

Det vil være helt feil å si at èn type olje/spesifikasjon er den som er best egnet i en forbrenningsmotor - uansett type.

Det samme gjelder mht olje til spindellager i en platespiller. Opplagringsprinsipp, konstruksjon og hvilke materialer som er benyttet, vil sette ulike krav til hvilke oljespesifikasjon og viskositet som er best egent.

Hva med spillolje? Eller sildolje?

Spøk til side. Hva er synspunktene her på sntralen om silikonolje som spindelolje på grammofoner?

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Det kommer vel helt an på lageret, og smøring er et helt fag i seg selv. På den annen side er det enkle glidelager mad lavt turtall, så nesten hva som helst fungerer nok.

L

Larkus

Gjest
    Sitat fra et innlegg på vinylengine.com

"If your turntable uses sintered bronze bushes it is important to use the correct type of lubricant.

Sintered bronze bushes are porous and can be made to absorb oil. This gives them a certain degree of self lubricating ability.

Older automotive gear oils are most definitely a very bad choice as they contain sulphur based EP additives (extreme pressure) which are corrosive to yellow metals. Most modern gear oils contain buffered or deactivated sulphur which is less far less corrosive to yellow metals. However these are still damaging to yellow metals when you have a hard metal like steel in contact with a soft metal like bronze. This is exactly what we have in a turntable such as a Thorens TD124 or TD125.

You might get away with a modern gear oil I wouldn't risk it.

Engines oils are a slightly better option but they do still contain additives which are totally irrelevant in a turntable bearing and may even cause some problems.

I would not use any oils containing PTFE (teflon) or molybdenum disulphide.

The best easily available type of oil to use is an oil designed for air compressors. These oils do not contain additives which will be damaging to bronze bearing, they come in suitable viscosities and they are relatively easily obtainable.

The main advantage of synthetic base stock oils is their ability to withstand higher temperatures without breaking down and there better cold flow properties at the other end of the temperature range. This is of no benefit in your turntable bearing. Having said that the cost difference is pretty negligible in the quantities we are talking about so if you want to buy synthetic then go ahead. It certainly won't do any harm and it may provide some slight advantages.

Compressor oils tend to come is ISO viscosity ratings. Here is a rough guide.
    ISO 32 = SAE 10
    ISO 46 = SAE 20
    ISO 68 = SAE 20w
    ISO 100 = SAE 30

If your turntable has tighter bearing clearances a lower viscosity may be better and conversely if your turntable bearing is old and has widened clearances and higher viscosity may be better."

• Liker
    Reaksjoner: ptb

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.425
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Takk for gode råd fra flere her. Det var temmelig samstemt på dyrt drivverk, rimelig PU. Kanskje det kan bli fred i verden, likevel.

Da har jeg to spørsmål til:
    Noen som har konkrete anbefalinger på matte til RP8 (gjerne basert på erfaring, ikke bare fordommer;D)
    Arve: Jeg er visst for dårlig på terminologien og/eller nynorsk - hva er en platekrans?

Dyr platespiller med rimelig PU ville vært mitt klare valg.
    Sant!
    Og så kjøpe dyrare pickup etter kvart. Etter at ein skikkeleg, tilpassa riaa er på plass.
    Elles:
    Platematte påverkar lyden. Dei fleste platespelarar har ein meir eller mindre definerbar eigenlyd. Denne kan reduserast ved ymse tiltak.

I mitt tilfelle har eg fått veldig flotte dynamiske eigenskapar. Som er avgjerande viktige i mi musikkoppleving.

Desse eigenskapane vart forbetra då eg endra drivsystem frå vanleg reimdrift til "rimdrive", ein slags mellomhjulsløysing (som også har sine utfordringar), ved å kjøpe ein ekstremtallerken som krev at eg alltid må bruke platestrammar, og ved å bruke platekrans (berre nødvendig på tynne eller lett vindskeive plater). Skiftar eg til å bruke matte av eitt eller anna slag, vert eigenlyden påverka. Fyrst og framst ved å påverke dynamikken negativt på ein eller annan måte.

I gamle dagar brukte eg LP12 med filtmatte. Prøvde andre matter, og dei fungerte dårleg. Ville investere i ei korkmatte, men skifta spelaren før eg kom så langt. Gummimatte dempa dynamikken. Platestrammar var vanskeleg å bruke - måtte justere spelaren, og traff aldri skikkeleg. Min gamle Michell-strammar kunne ikkje brukast - vrei såpass hardt at justeringar måtte til etterpå. Brukte deretter Clearaudio sin superlette plast-strammar, som fungerte på nokre plater, men slett ikkje alle. Så eg slutta å spele nokre "vanskelege" plater.

I min stormfulle audiophile-ungdom brukte eg Technichs SL 1000 mk 2. Oppdaga at eg fekk betre (og ikkje berre annleis) lyd ved å snu matta og bruke Micthell platestrammar. Endå betre vart det ved bruk av matte frå PlatterMatter og ein gjennombora tiøring over senterspindelen. Eg var sikker på at dette var den beste spelaren som var innan rekkevidde, heilt til eg høyrde ein Kenwood KD 07 med platekrans og -strammar, utan matte. Så skifta eg originalarmen ut med ein ET 2, som synte meg fordelane med tangentialarmar. Selde uheldigvis spelaren då eg flytta til utlandet, men har no vorte overtydd om:

- Det er best å ha ein spelar med svinetung tallerk av daudt materiale, og bruke platekrans (på tynne plater, og på skeive plater)

- Matter av alle slag har eigenlyd, på den måten at dei dempar spelaren sitt særpreg, og fungerer som ein equalizer. Eg vil såleis ikkje bruke matte.

- Direktedrivne spelarar må ha matte og platestrammar.

- Direktedrivne spelarar har best timing. Dei burde ha best dynamikk også, men det finnest massevis av unntak. Til dømes Clearaudio, Nottingham og VPI.

- Mellomhjulsløysingar bør utforskast. Diverre er det ikkje tilgjengeleg slike som også har skikkeleg tunge tallerkar med høve til bruk av platekrans.

- Vakuum er veldig interessant, og burde kunne erstatte platekransar. Men det er dyrt og forgjengeleg.

- Det er massevis å hente på å investere i ein skikkeleg vinylrigg. Og det er farleg å få demonstrert fem - og sekssifra komponentar i heimeanlegget.

- Men du kan få flott lyd med ein Rega, ein Technics i "fornuftig" prisklasse, eller anna, om du har rett konstellasjon mellom pickup, arm, drivverk og riaa.

- Det er fornuftig å høyre på råd. Men du bør ikkje fylgje dei vilkårslaust. Stol mest på eigne sansar - det er di lommebok.
    Ein "platekrans" er eigentleg eit lodd med eit kjempestort hol i midten, som leggjast over plata og tallerkenen, slik at ytterkanten av plata vert pressa ned av loddet. Ein vanleg platestrammar pressar normalt ned midten av plata, noko som ikkje nødvendigvis pressar ned heile plata (dersom plata er litt vindskeiv). Det finnest nokre få spelarar med dette systemet; VPI sin "perephery ring" er vel den mest utbreidde. Clearaudio har også ein liknande sak, som er litt meir tungvint i bruk. Så finnest det nokre heimelaga greier som fungerer godt. I tillegg har den legendariske Kenwood KD 07 eit slikt system.
    Vakuumsugande tallerken kan også gjere susen, og er lettare i bruk.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.425
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Takk for gode råd fra flere her. Det var temmelig samstemt på dyrt drivverk, rimelig PU. Kanskje det kan bli fred i verden, likevel.

Ja, HVIS (og bare hvis) planen inkluderer å oppgradere pickup senere. Et fornuftig priset drivverk med en god pickup vil spille bedre enn et påkostet drivverk med en "bargain bucket"-pickup.
    Jau!
    Men ein "fornuftig prisa" spelar kan vere så mangt. Så det går godt an å finne ein god match.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Gått opp litt, har den ikke? Ellers er den alt annet enn høyteknologisk, men se for deg kostnadene med maskineringen. Det blir litt svinn, for det første. Det skal dreies innvendig og utvendig. Ingen problemer med at den koster en slant, selv om den som all annen hifi er dyr (i forhold til omtrent alt annet enn solbriller og sminke).

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    32.968
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Gått opp litt, har den ikke? Ellers er den alt annet enn høyteknologisk, men se for deg kostnadene med maskineringen. Det blir litt svinn, for det første. Det skal dreies innvendig og utvendig. Ingen problemer med at den koster en slant, selv om den som all annen hifi er dyr (i forhold til omtrent alt annet enn solbriller og sminke).
    Det er nok en god del kostnader med materiale og maskinering, ingen tvil om det.
    Skulle jeg bestilt noe slikt av et av mine lokale mekaniske verksteder ville det ikke blitt billig,
    jeg ser for meg minst 15 - 16 - kanskje oppimot 17 - 1800 norske kroner.

Dette såklart fordi det ville være en "one off".

/ Morten

roadrune

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Antall liker
    1.175
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Oi, det slår jo tilogmed "offshorepriser" :D

Materialkost på den der i rustfritt er under hundrelappen.

Edit: med rustfritt mener jeg her 316L

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Oi, det slår jo tilogmed "offshorepriser" :D

Materialkost på den der i rustfritt er under hundrelappen.

Edit: med rustfritt mener jeg her 316L
    Nåvél... Et rundt emne på, la oss si 350mm i diameter og 30mm tykkelse (?) vil veie nesten 30Kg. Kiloprisen på AISI 316L er ikke 3 Kr. Heller 20-30-gangen, tenker jeg. (Lenge siden jeg har kjøpt inn stål.) ;)

Uansett er det maskinering som koster.

roadrune

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Antall liker
    1.175
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Jeg ser jeg undervurderte vekten litt.

Skulle jeg lage en sånn, så hadde jeg brukt en plate på maks 20mm.
    Den blir da 15kg i 316.

Vår pris på 316 er vel rundt 40 kr/kg om jeg husker rett, da er du i 600.

For noen som produserer flere av disse vil ett tjukkvegget rør være mye mer hensiktsmessig, feks ett 12" schd 80 rør med ytre diameter på ca 314mm og en indre på 288mm, som skulle gi en vekt på 3,76 kilo på 2cm.
    En lp er 30cm.

Jeg er enig i at maskineringen er det som koster her, men dette er vel fort noe som blir laget i en cnc maskin, så da går det fort og krever ikke mye folk.

Det er vel strengt tatt nok ett eksempel på at oss hififreaker gjerne tenker at desto dyrere jo bedre, og det utnytter selvsagt bransjen til det fulle.

A

ANM

Gjest
    Synes usentrerte plater er et større problem en bukler. Så en video hvor en ape brukte en slik krans... Det får være en gren!

L

Larkus

Gjest
    Ein del sjølmotseiingar her, Arve?:)

Sitat
    "I min stormfulle audiophile-ungdom brukte eg Technichs SL 1000 mk 2. Oppdaga at eg fekk betre (og ikkje berre annleis) lyd ved å snu matta og bruke Micthell platestrammar. Endå betre vart det ved bruk av matte frå PlatterMatter og ein gjennombora tiøring over senterspindelen. Eg var sikker på at dette var den beste spelaren som var innan rekkevidde, heilt til eg høyrde ein Kenwood KD 07 med platekrans og -strammar, utan matte. Så skifta eg originalarmen ut med ein ET 2, som synte meg fordelane med tangentialarmar. Selde uheldigvis spelaren då eg flytta til utlandet, men har no vorte overtydd om:

- Det er best å ha ein spelar med svinetung tallerk av daudt materiale, og bruke platekrans (på tynne plater, og på skeive plater)

- Matter av alle slag har eigenlyd, på den måten at dei dempar spelaren sitt særpreg, og fungerer som ein equalizer. Eg vil såleis ikkje bruke matte.

- Direktedrivne spelarar må ha matte og platestrammar.

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.905
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Det med "høyteknologi", med påfølgende himling med øynene, var ment som sarkasme.

Kanskje noen kinesere kan produsere slike og selge på e-bukta for 1000 kr? De produserer jo lett fake klokker til noen hundrelapper.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Enda bedre! Men salgsvolumet styres evt av markedssegmentets selvinnsikt og selvironi, og der er det som kjent mange som sliter.

roadrune

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Antall liker
    1.175
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Men hva med en gummiring som klemmer plata fast til tallerkenen? Det burde funke og være billig samt lett, minuset er at den må passe eksakt til hver tallerken/matte.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Enda bedre! Men salgsvolumet styres evt av markedssegmentets selvinnsikt og selvironi, og der er det som kjent mange som sliter.
    Til dem kan jeg tilby en versjon av resirkulerte, danske filttøfler og skjeggfibre, der du fremdeles kjenner eimen av linolje og rullings. (Eller "linolje") ;) "Håndrullet christianiafilt med enestående akustiske egenskaper. Opplév følelsen av troverdighet!"

Sist redigert:

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Men hva med en gummiring som klemmer plata fast til tallerkenen? Det burde funke og være billig samt lett, minuset er at den må passe eksakt til hver tallerken/matte.
    Skal den ha kraft nok til å klemme plata ned til kanten, blir det nok et grusomt knot å montere den hver eneste gang.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    13.674
    Sted
    Smurfeland
    Kunne ikke alt dette mikket med platekranser og platestrammere vært løst hvis bare plateselskapene lærte seg å pushe flate plater på markedet?

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Kunne ikke alt dette mikket med platekranser og platestrammere vært løst hvis bare plateselskapene lærte seg å pushe flate plater på markedet?
    Selvfølgelig. Men å produsere plater som gjennomgående er rette og korrekt sentrert (for ikke å si støyfrie...) synes vanskeligere enn å skape fred i midtøsten. Så det åpner jo markedet for strammere, kranser og alskens greier.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    13.674
    Sted
    Smurfeland

Jo.
    Da syns jeg det er alle vinylbrukeres ansvar å klage og reklamere hver eneste gang man får en skeiv plate, og ikke gi seg før man får byttet til en som er rett. Butikken har vel tre forsøk på seg før man kan forlange å få heve kjøpet.

Jeg irriterer meg fortsatt passe mye når jeg tenker på det, over en 180 grams Rhino pressing av Master Of Reality jeg kjøpte godt over et år før jeg fikk meg platespiller igjen, og når jeg endelig hadde tatt plata i bruk hadde det gått for lang tid til å klage, og kvitteringen var kastet for lenge siden. Den er nesten uspillbar p.g.a. av alle bølgene. Har hørt av andre også at særlig Rhino har hatt mye dårlige utgivelser i så måte. Not cool. Syns iallfall ikke jeg skal være nødt til å koste på meg platestrammere og diverse til tusenvis av kroner for å få spilt av helt nye plater.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    13.674
    Sted
    Smurfeland
    Selvfølgelig. Men å produsere plater som gjennomgående er rette og korrekt sentrert (for ikke å si støyfrie...) synes vanskeligere enn å skape fred i midtøsten. Så det åpner jo markedet for strammere, kranser og alskens greier.
    Jeg nekter å tro at dette skal være så vanskelig at de ikke får det til, hvis de virkelig vil. Men mistenker vel heller at det er mye blåruss i diverse plateselskap som vil forte seg å cashe inn på vinylens oppvåkning før det dabber av igjen, og at det går utover kvalitetskontrollen.

Eller kanskje de burde begynne å lage platene av en plastblanding som var hard nok til at ikke rillene ble for fort slitt av nåla, men samtidig myk nok til at den føyde seg etter underlaget og la seg paddeflatt på platetalllerkenen.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.357
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Men å produsere plater som gjennomgående er rette og korrekt sentrert (for ikke å si støyfrie...) synes vanskeligere enn å skape fred i midtøsten.
    At platene er vindskjeve har vel mer med transport og lagring frem til de settes frem i salgshyllene å gjøre, enn selve produksjonen?

Korrekt sentrering er et produksjonsavvik - og der er vel eneste løsning (bortsett fra å reklamere) å kjøpe seg en spiller med trinnløs eksentrisk justering av spindel:rolleyes: ;)

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.357
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Da syns jeg det er alle vinylbrukeres ansvar å klage og reklamere hver eneste gang man får en skeiv plate, og ikke gi seg før man får byttet til en som er rett. Butikken har vel tre forsøk på seg før man kan forlange å få heve kjøpet.
    Helt enig. Dessverre eneste mulighet vi som forbrukere har til å påvirke. Alternativet er å ikke kjøpe.

De butikkene jeg hovedsakelig handler hos er fleksible mht reklamasjon. Jeg kan velge om jeg vil ha ny plate eller få pengene tilbake. Har de ikke fler eks. inne er det uproblematisk å få hevet kjøpet.

Noe mer komplisert om man primært handler på nett, så derfor:

local%20record%20store.jpg

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.905
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Her synes jeg PK er ryddig. De bytter prompte uten videre forhør. DB derimot, kan finne på å holde plata opp, myser mot lyset, skotter litt på deg. Men mulig det er forskjell på kunder, og jeg ser antagelig litt shady ut :rolleyes:....

Oslo.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Ja, tenke seg til! Avsporinger i trådene? Tsk, tsk! ;)

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.357
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Noe mer komplisert om man primært handler på nett, så derfor:

Vis vedlegget 404605
    Og når nærmeste platebutikk er tre timer inkl en ferje unna?
    Da tar det drøyt 6 timer å kjøpe ei plate - og ytterligere drøye 6 timer å reklamere;).

Fra spøk til side. Selvfølgelig er det slik at ikke alle har en platebutikk i nærheten, men lokal lobbing om potensielt volum kan jo faktisk resultere i at en eller annen aktør finner det formålstjenlig å ta inn vinyl - om ikke annet enn som en sidegeskjeft. Flere bensinstasjoner selger jo i dag vinylplater.

Men, dessverre er det jo slik at det generelt går i retning av motsatt vei. Den brede del av befolkningen velger heller å spare et par kroner på utpreget netthandel fremfor å støtte lokalt næringsliv - for så samtidig å klage sin nød om at lokalsamfunn faller sammen grunnet avfolking.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn