SHOW ME YOUR CURVES
Kan bli en meget interessant tråd.
Her er mine kurver i et rom helt uten akustiske tiltak (midtkurven gjelder, den blå er korrekturen). Som du ser, er det heftige utslag nede i bassområdet, 55-65 Hz. Det er nok der det må gjøres noe. Eventuelt kan en subwoofer kanskje bedre de dype frekvensene.
Men hvordan ser tidsdomenet ut?
Spør du meg er tidsdomenet minst like viktig som frekvensdomenet. Har du målinger av decay og ETC? Viktig å ikke se seg blind på bare frekvensrespons. En paddeflat respons låter helt forferdelig om man har mye decay eller utstikkende refleksjoner.
Kanskje vi ser et forbedringspotensial som enkelt kan ordnes?
Denne tråden er et kjempe initiativ
kommer nok tilbake når jeg lurer på noe
.
Hei og takk for konstruktiv tilbakemelding
Genelecs GLM minner litt om Apple-verdenen (GLM står for Genelec Loudspeaker Manager, som inneholder bl.a. DSP som lagres i monitorene). Det er enkelt, det funker, men når behovene blir mer spesialiserte, må man sette sin lit til at designerne visste hva de gjorde (og nå lurer mange på hva Apple holder på med for tiden, men det er en annen diskusjon).
Med andre ord: Genelecs GLM-programvare inneholder ikke waterfall etc. :-(
Det er kun frekvensrespons, samt mulighet for å tidsjustere høyttalerne i forhold til lytteposisjon (i fall det er ulik avstand mellom høyttalere og lytteposisjon).
Full oversikt over GLM finnes her: http://www.genelec.com/sites/defaul...GLM 2.0/glm_2_0_system_operating_manual_0.pdf
Så når det kommer til andre typer målinger (waterfall, decay og energy time curve), så har jeg ingen anelse hvordan det ser ut i mitt rom.
Det finnes imidlertid målinger for mine høyttalere av en mer teoretisk art, i den forstand at målingene er gjort i ekkofrie kamre; men da er jo rommet tatt ut av likningen.
En professor ved Princeton er i full gang med å kartlegge høyttaleres egenskaper i slike rom (et forskningsprosjekt som er støttet av Sony for å gi Sony morgendagens teknologi på hodetelefonfronten). Og her er relevante, romuavhengige målinger for Genelec 8351a:
https://www.princeton.edu/3D3A/Directivity/Genelec 8351A/index_H.html
Og her er en liste over alle de høyttalerne som Princeton har testet på samme vis:
https://www.princeton.edu/3D3A/Directivity.html
På Princeton-siden ovenfor finner du høyttalere rangert på en retningsindeks (directivity index) og konstant retning-indeks (constant directivity index). 8351a er midt på treet med hensyn til retning (er det noe poeng å skåre høyest her, hvis man ikke har en klar preferanse for å bare sitte i ro i sweet spot?), men retningsstabiliteten (constant directivity) er best - slik jeg leser det - av alle høyttalerne som er målt. I reklamebrosjyren til Genelec omtales denne egenskapen som Directivity Control Waveguide*.
8351a er en monitor med tre forsterkere og etter det jeg forstår tre DACer med DSP-teknologi. Når Genelec ennå ikke har introdusert waterfall etc. i sin GLM-programvare, så skyldes det enten at monitorene skårer pinlig svakt på disse punktene (skyver problemene under teppet), eller at Genelec mener man kommer langt nok i mål med å sørge for en flat kurve fordi det også ligger annen teknologi bak som sørger for et godt lydbilde (som kunne vært beskrevet ved waterfall etc.) i lytteposisjonen. Ikke godt å si. Jeg kan spørre Genelec hvor de står på dette temaet.
Når det gjelder Genelecs SAM-teknologi og GLM for øvrig, er den tidligere beskrevet i Resolution Magazin (beskrivelse av 8260a som er større, men eldre enn 8351a), av en førsteamanuensis, Keith Holland, ved universitetet i Southampton:
http://resolution.nodecube.net/products/pdfs/Monitoring/Genelec 8260A.pdf
For øvrig oppgir Genelec kritisk lytteavstand for alle sine høyttalere som en tilnærming til tematikk om gjenklangens farging av lyden:
http://www.genelec.com/sites/default/files/media/Studio%20monitors/Catalogues/genelec_monitors_in-room_performance.pdf
Her ser vi at 8351a har en kritisk lytteavastand på litt over to meter før gjenklang (reverberation) dominerer.
Dette ble en del tekst selv om jeg ikke har så mye data utover frekvenskurven å by på. Og det meste av teksten er som nevnt om romuavhengige (ekkokamre) høyttalermålinger Genelec og GLM-pakken er holdt så enkel at det kun er frekvenskurven man kan fikle med. Vi vet ikke helt hva DSP-programvaren gjør for øvrig (og om den gjør noe annet enn å glatte kurvene). Men jeg skal som sagt forsøke å få noe ut av Genelec om dette.
Min første prioritet er å teste litt mht. frekvensene på 55-65 Hz; hva betyr flytting av møbler og monitorer? Andre innspill for de heftige 55-65 Hz-utslagene?
Deretter kunne det vært artig med en mer utvidet måling basert på de parametrene du viste til.
Men før jeg kommer dit: Klarer du eller noen andre her å gi meg en tolkning av de dataene som Princeton har kommet frem til? Både når det gjelder 8351a-høyttaleren spesifikt og de 20+ andre høyttalerne generelt?
*Genelecs utviklingssjef skriver bl.a. følgende om akustikk, deriblant Directivity Control Waveguide, og Genelecs måte å forholde seg til akustikktemaet på:
"While the human hearing system does not change so fast, the consensus on how loudspeakers should work seems to change much faster. There are some widely accepted recommendations on the listening conditions enabling the listener to perceive small details in an audio recording. One of the more widely accepted of these is Recommendation ITU-R BS.1116-1. There, it is recommended that the frequency response of the loudspeaker system at the listening position is flat, i.e. the same level of audio is received at all audible frequencies. Naturally, one must also look at the decay characteristics of the room at the same time. The capacity of the room to store audio will change our perception of the sound color. The same recommendation has it that the decay time of the room should be equal at all frequencies.
The power response is the power radiated by the loudspeaker as a function of frequency. The acoustical axis of a loudspeaker is the direction of listening to the loudspeaker where the frequency response has been designed to be optimal. Usually the frequency response is designed to be flat on the acoustical listening axis in anechoic conditions (free field). If the power response of a loudspeaker is flat at the same time the frequency response is flat on axis in anechoic conditions, the loudspeaker radiates the audio energy in approximately the same space angle at all frequencies. When the loudspeaker is placed in a room, the audio radiated to directions other than the listening direction becomes audible because this sound energy remains in the reverberation of the room and decays over time. This energy will modify the listener’s perception of the sound color.
In conventional loudspeaker designs, the radiator diameter (size) causes the radiator to become more directive when the frequency increases. If the sound level on axis remains the same, this translates to outputting less power for higher frequencies. This then leads to designs where the power response can slope down for higher frequencies.
You mention an “optimal” power response curve slope. Such figures can exist for certain types of designs. It is dangerous to say that this slope would be universally true. Monotonically down-sloping and smoothly changing power response is usually advantageous, however, compared to power responses that suddenly change when frequency changes. Sudden changes imply that there can be large differences in the amount of power put into the reverberant field of the room when moving from one frequency to the next. This can become audible as disturbing colorations.
The Directivity Control Waveguides (DCW) that Genelec uses can maintain controlled directivity and improve the neutrality of audio compared to designs that do not use them. The DCW increases the sensitivity and the acoustic output of a driver towards low frequencies compared to a system that does not use a DCW. All Genelec drivers are electronically equalized for flat frequency response. The combination of the DCW and the electronic equalization can create a nearly perfect radiator with controlled directivity combined with a very flat on-axis response.
For any living room, including Finnish living rooms, the response calibration should result in the experience of a flat frequency response at the listening location. The reverberation in the living room will significantly affect this. All Genelec products contain the room response calibration settings to compensate for the colorations affected by the reverberant field of the room. These can be set by listening or by using a measurement tool.
The sensation of the “brightness” of audio can be very personal. There are also differences in if listeners want to achieve very neutral reproduction or if they prefer a certain type of sound balance. Sometimes this leads to responses that indeed are sloping down toward the high frequencies.
The picture you are referring to (“tweeterlens.jpg”) is not a picture of Yamaha NS-10 but of DynaudioAcoustics BM5A MKII. It does not have an acoustic lens on the tweeter. There is no DCW structure either. This type of design has directivity properties essentially determined by the size of the front baffle, and the diameter of the tweeter. These directivity properties are affected by the possible breakups of the dome structure of the tweeter, causing the dome to no longer have pistonic movement. Loudspeakers with this basic design can be made flat on the acoustical axis but usually show relatively strong variations of the power response. Usually the reverberation characteristics of the listening room will have stronger effect on the perceived sound color of products with this design approach compared to designs that use the DCW structure.
Dr. Aki Mäkivirta
R&D Director".