DSP, måling og romkorreksjon diskusjonstråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.457
    Antall liker
    16.777
    Sted
    Østfold
    Som nevnt i en annen tråd har jeg med dette opprettet en tråd ment for diskusjon og oppklaring rundt temaer som ble tatt opp på DSP-treffet.

    Det er en fordel om spørsmål som tas opp har referanse til den bestemte videoen, og helst med tidsreferanse. Bruk linker så slipper folk å lete så mye.

    Her er kanalen: https://www.youtube.com/channel/UCaLPZA06kwkeHP512CPMxwQ

    Videre vil jeg oppfordre alle som lurer på noe til å spørre...

    ...og alle som har innspill/svar til å komme med dette.

    Dette var aldri ment som noen sologreie fra min side, men heller som et forsøk på å samle kunnskap, og å folkeliggjøre denne. Selv lærte jeg også en hel del på DSP-treffet.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.407
    Antall liker
    4.073
    Torget vurderinger
    0
    SHOW ME YOUR CURVES

    Kan bli en meget interessant tråd.

    Her er mine kurver i et rom helt uten akustiske tiltak (midtkurven gjelder, den blå er korrekturen). Som du ser, er det heftige utslag nede i bassområdet, 55-65 Hz. Det er nok der det må gjøres noe. Eventuelt kan en subwoofer kanskje bedre de dype frekvensene.

     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.191
    Torget vurderinger
    16
    Hadde vært veldig praktisk med en tematisk innholdsfortegnelse til videoene fra kurset.
    Uansett er de et fantastisk referansegrunnlag, og denne tråden tar det videre. Godt initiativ!
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.861
    Antall liker
    11.417
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Bra Snickers!! :)

    Jeg har et spørsmål som kan ta de neste 10 sidene.... ;)

    Impulsrespons:
    Hvordan bruke impulsmåling til å fase inn drivere?
    Jeg er helt blank på å tolke impulsmåling.
    Bruker REW og UMIK-1

    Jeg skjønner hva en gjør i praksis med å forsinke den ene driveren slik at begge er i fase.
    Problemet er hvordan tolke måling

    Legger ved denne videoen som viser to drivere som er plassert med avstand til hverandre:



    Og her er høyttalerne (som katten digger å klatre både rundt og inni.....) :)

    JBL.jpg



    Har no forsinket bassene med å spille pink noise og måle RTA.
    Snudde da fase på ene driver og justerte delay til max dip. Snudde så fase tilbake.
    Men har forstått det slik at impulsmåling kan brukes til dette?
     
    Sist redigert:

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.457
    Antall liker
    16.777
    Sted
    Østfold
    Vel, impulsrespons kan brukes til en del ting, men ikke til alt, og det er enkelte ting man ikke trenger impulsrespons til.

    For det første gir ikke impulsrespons et godt bilde av fase. Man kan kun korrigere for tid ved hjelp av impulsrespons.

    For det andre kan impulsrespons tydelig vise hvor impulsen starter på HF-drivere, men på bassdrivere er det veldig vanskelig å se det tydelig.

    Her er et eksempel på impulsrespons:

    9854d1224848556-how-read-impulse-response-mix-position.jpg


    Legg merke til at man til å begynne med har en veldig skarp og tydelig impuls. Dette får man typisk fra drivere som spiller høyt opp i frekvens. For drivere som ikke gjør det får man veldig små og veldig utydelige utslag. Imidlertid er timing av drivere som spiller lavere i frekvens langt mindre kritisk. La oss si man har deling ved 340Hz. Bølgelengden er på 1 meter. Om man bruker målebånd og korrigerer innenfor et par centimeter er det langt mer presist enn hva vi under noen omstendighet kan høre ved disse frekvensene.

    Når du for eksempel har en mellomtone og en diskant kan man rett og slett la disse spille helt opp i frekvens, og man vil normalt få to tydelige topper i impulsresponsen. Om man antar at den ene er mellomtone og den andre er diskant kan man så legge inn feil delay og se hvordan impulsresponsen endrer seg. Dette gir bekreftelse på at man har tolket rett. Når man så korrigerer timingen riktig skal de to impulsene sammenfalle til en impuls. Stemmer dette ved 20kHz er det rimelig å anta at dette stemmer ved 2kHz og alle andre frekvenser samtidig.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.861
    Antall liker
    11.417
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Takker! :)
    Deler ved 550hz, har ikke diskant...enda.
    Tolker det til at jeg kan like godt kan justere fase slik som jeg har gjort det egentlig med å måle RTA og snu fase, samtidig måle med meterstokken :)

    Legger ved bølgelengde kalkis for om noen andre skal justere fase:
    B?lgelengde p? lyd
     

    Hi-Fi akustikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.06.2011
    Innlegg
    1.642
    Antall liker
    465
    Sted
    Trondheim
    Takker! :)
    Deler ved 550hz, har ikke diskant...enda.
    Tolker det til at jeg kan like godt kan justere fase slik som jeg har gjort det egentlig med å måle RTA og snu fase, samtidig måle med meterstokken :)

    Legger ved bølgelengde kalkis for om noen andre skal justere fase:
    B�lgelengde p� lyd
    Dette kan du bare gjøre dersom du vet du er innenfor èn bølgelengde. Du vil få utfasing ved hver hele bølgelengdes avstand fra det du ønsker.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.861
    Antall liker
    11.417
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Takker! :)
    Deler ved 550hz, har ikke diskant...enda.
    Tolker det til at jeg kan like godt kan justere fase slik som jeg har gjort det egentlig med å måle RTA og snu fase, samtidig måle med meterstokken :)

    Legger ved bølgelengde kalkis for om noen andre skal justere fase:
    B�lgelengde p� lyd
    Dette kan du bare gjøre dersom du vet du er innenfor èn bølgelengde. Du vil få utfasing ved hver hele bølgelengdes avstand fra det du ønsker.

    Ok :)
    I mitt tilfelle er bølgelengden 62,5cm (550Hz) så jeg er innenfor bølgelengden i utgangspunktet.
    Men metoden er kanskje ikke like bra høyere i frekvens..?

    JBLene som jeg har er i fase uten å bruke delay, men komp driver ligger da en periode bak bassene.
    Men en vil vel da få kamfilter effekt. Men veit ikke om kamfilter vil da evt gjøre noe ugang siden jeg deler ganske bratt?

    Mvh
    oks
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.986
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    SHOW ME YOUR CURVES

    Kan bli en meget interessant tråd.

    Her er mine kurver i et rom helt uten akustiske tiltak (midtkurven gjelder, den blå er korrekturen). Som du ser, er det heftige utslag nede i bassområdet, 55-65 Hz. Det er nok der det må gjøres noe. Eventuelt kan en subwoofer kanskje bedre de dype frekvensene.

    Men hvordan ser tidsdomenet ut? :) Spør du meg er tidsdomenet minst like viktig som frekvensdomenet. Har du målinger av decay og ETC? Viktig å ikke se seg blind på bare frekvensrespons. En paddeflat respons låter helt forferdelig om man har mye decay eller utstikkende refleksjoner.
    Kanskje vi ser et forbedringspotensial som enkelt kan ordnes? :)

    Denne tråden er et kjempe initiativ :) kommer nok tilbake når jeg lurer på noe :).
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.483
    Antall liker
    2.222
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Kult med en DSP spørre tråd, håper å kunne spørre om noe som er relatert til rommet mitt.
    Jeg har en kraftig peak rundt 48hz i rommet mitt og lurer på hva som er best å gjøre. I dag har jeg valgt å dele subbene på ca 40hz og bassene på ca 50hz, om jeg husker riktig.
    Spørsmålet er vel om dette er måten å gjøre det på eller burde jeg prøvd andre løsningern/justeringer.
    Før jeg fikk subber og basser hver for seg senket jeg max i miniDSP som er 16db bratt i problemområdet. Det ble ikke senket nokk så det er en ganske kraftig peak.

    Bildet er fra siste måling, bare ikke heng dere opp i hevingen i diskant området. Diskant har passivt filter og er ikke justert etter att jeg bygde om Emim tårne med flere Emim :)

    IMG_0970.jpg
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Det beste er å løse det akustisk Leikis. Da bevarer du headroom og det blir dessuten bedre i hele rommet.
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.483
    Antall liker
    2.222
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Det beste er å løse det akustisk Leikis. Da bevarer du headroom og det blir dessuten bedre i hele rommet.
    Jeg er vel klar over det, men vet ikke helt hva jeg kan gjøre. Jeg skal prøve å sende ut en 48hz tone å drasse rundt å måle hvor den er sterkest
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.483
    Antall liker
    2.222
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Noen som har erfaring med slike problemområden som kan gi noen tips. Dele et stykke over og under litt slakt eller dele nærmere problemet og bratt ?

    Jeg har kjørt 48hz og målt litt rundt i rommet. Det er veldig store forskjeller i lengderettningen, selfvølgelig en peak der jeg sitter. Så jeg skjønner ikke helt hvor/hva jeg kan gjøre fysisk :)
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.697
    Antall liker
    2.994
    Torget vurderinger
    1
    Dempe i hjørner
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.483
    Antall liker
    2.222
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    I de to fremre hjørnene står subbene, i et av de siste er en dør, og det siste hjørnet ja der er det muligheter for demping :)
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.054
    Antall liker
    1.854
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Dempe i hjørner
    Trykkmaksimum kan godt være andre steder enn i hjørnene.
    Ble overrasket over dette etter å ha målt i stuen..
    48 Hz tar du effektivt med helmholtz resonatorer. Dempe hjørner vil også dempe frekvenser du kanskje ikke ønsker å dempe.
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.483
    Antall liker
    2.222
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Dempe i hjørner
    Trykkmaksimum kan godt være andre steder enn i hjørnene.
    Ble overrasket over dette etter å ha målt i stuen..
    48 Hz tar du effektivt med helmholtz resonatorer. Dempe hjørner vil også dempe frekvenser du kanskje ikke ønsker å dempe.
    Det kunne virke som db var høyest et par områder i rommet som bølger i lengderetningen.
    Setter jeg helmholtz på siden av lyttepossisjonen der ca jeg måler høyest db v 48hz eller ?
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.697
    Sted
    Ålesund, Norge
    I de to fremre hjørnene står subbene, i et av de siste er en dør, og det siste hjørnet ja der er det muligheter for demping :)
    Da blir det ikke demping, så da står du igjen med 2 muligheter - dsp og eq, eller nytt strømfilter.

    Generelt så repareres topper og resonanser med eq-kutt, men hull må ordnes enten ved å flytte på ting eller endre lydkilden, dvs sette in flere bassmoduler/subwoofere.

    Hvis problemet er en topp, så er det naturlig å starte med å prøve eq.
    I ett punkt/en lytteposisjon så blir det rett, eller i hvertfall myyyyyyyyyyyye bedre, men det blir ikke nødvendigvis jevn og god respons over hele rommet.
    Del av bassystemet >60hz, start rew, juster filter i dsp der det er mulighet for parametrisk eq med gain, senterfrekvens og q.
    Raskt å se justering live med rta, men som regel vanskelig å få veldig god oppløsning, grovjuster, mål deretter vanlig weep og bruk decay/wf til å se om det ble bra.
    Er det for lite med ett filter, så lager du ett til.
    Har du ikke slik dsp på bassystemet, så er det på tide å hive ut og få inn nytt.

    Dette er en enkel og REALISERBAR måte å løse et slikt problem på, et problem som i mer eller mindre grad er til stede i alle rom og oppsett.
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.054
    Antall liker
    1.854
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Dempe i hjørner
    Trykkmaksimum kan godt være andre steder enn i hjørnene.
    Ble overrasket over dette etter å ha målt i stuen..
    48 Hz tar du effektivt med helmholtz resonatorer. Dempe hjørner vil også dempe frekvenser du kanskje ikke ønsker å dempe.
    Det kunne virke som db var høyest et par områder i rommet som bølger i lengderetningen.
    Setter jeg helmholtz på siden av lyttepossisjonen der ca jeg måler høyest db v 48hz eller ?
    Helmholtz resonatoren virker best og skal plasseres der du måler kraftigst nivå ved problemfrekvensen. I tillegg til å dempe stående bølger ved en frekvens kan den også heve dipper høyere opp i frekvens som en bonus :)
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.483
    Antall liker
    2.222
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Jeg har MiniDSP 4x10 HD så jeg har har dsp til sub også ja :)
    Så du mener det er bedre å justere eq i problemområdet i stedet for å dele over og under ?

    Jeg kan prøve en kjapp runde med din oppskrift :)
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.483
    Antall liker
    2.222
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Sånn bare så det er nevnt, den målingen er med en dempet peak. Den er langt større uten noe eq !
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.697
    Antall liker
    2.994
    Torget vurderinger
    1
    Dempe i hjørner
    Trykkmaksimum kan godt være andre steder enn i hjørnene.
    Ble overrasket over dette etter å ha målt i stuen..
    48 Hz tar du effektivt med helmholtz resonatorer. Dempe hjørner vil også dempe frekvenser du kanskje ikke ønsker å dempe.

    Det riktige er nok at trykkmaksimum kan være andre steder i tillegg til hjørnene, i tillegg er målet å redusere hvor lenge ting lever i tid og i bassområdet er det i et normalt rom ikke mulig å dempe for mye.
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.483
    Antall liker
    2.222
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Etter å justert noe og fått en finere kurve. Jeg deler subbene høyere slik att all korrigering fåregår i eq på subber.
    Delefrekvensen flyttet opp til 65hz. Dratt ned 48hz med 16db Q2 og hevet 8db ved 25hz Q2
    Det som skjedde var att jeg måtte snu fase på bass søylene og jeg fikk langt mere etterklang som dere ser på bildet.

    IMG_0977.jpg
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.697
    Sted
    Ålesund, Norge
    Jeg har MiniDSP 4x10 HD så jeg har har dsp til sub også ja :)
    Så du mener det er bedre å justere eq i problemområdet i stedet for å dele over og under ?

    Jeg kan prøve en kjapp runde med din oppskrift :)
    Gjør en normal deling i alle tilfelle, uavhengig av hvor du velger å plassere delefrekvensen.
    Men om cf er nær peaken, så må eq utføres på begge deler.

    Når du er ferdig med eq så skal freq resp ha en flat profil uten kul og peak.
    Og decay skal vise at resonansen er kraftig dempet.
    Som regel så får du til noe som er ganske bra tidlig i tid, men det vil kunne vises et etterslep lenger ned i nivå og utover i tid.

    Er det veldig høy q på resonansen så kan det være verre å få til helt bra.
    Det kan da også bli problematisk med drift fordi akustiske forhold endrer seg med temperaturen i rommet, mens dspen blir stående på det du justerte inn.

    Men alt dette er forholdsvis lett å prøve ut, i forhold til å konstruere og tune inn en 400l helmholtz eller dempe hjørnet med 2x1x1m isolasjon.
    Måle, justere, måle mer, finjustere.
    Så høre.
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.697
    Antall liker
    2.994
    Torget vurderinger
    1
    I de to fremre hjørnene står subbene, i et av de siste er en dør, og det siste hjørnet ja der er det muligheter for demping :)
    Du kan ikke flytte subbene litt inn mot senter slik at du får litt plass?
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.483
    Antall liker
    2.222
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Hva kommer det ekstreme løftet i diskanten av.
    Det kommer av at det tidligere var 6 Emim pr side, nå er det 8 stk. Diskant har passivt filter og er ikke justert. Tanken er å få en liten amp til dem også :) Eller bare dempe de litt :)
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.483
    Antall liker
    2.222
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    I de to fremre hjørnene står subbene, i et av de siste er en dør, og det siste hjørnet ja der er det muligheter for demping :)
    Du kan ikke flytte subbene litt inn mot senter slik at du får litt plass?
    Der er jo benken med alt stæsjet :) Jeg har ikke veldig mye bredde, men mulig jeg kan flytte subbene litt frem for å få plass til noe demping bak. Subbene er festet til veggen på sidene og spiller åpent bak og på sidene inn mot senter. Dipoler de som alt annet !
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.483
    Antall liker
    2.222
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Detter er vel nesten eneste bilde jeg har der man ser litt hvordan det er.
    Frontveggen er dempet med fockfon plater, dobble 3cm, utenpå de ligger det 2 stk 5cm glava i kryss. Planen er å ha ett eller to lag med thohaug sine favoritter Knauf Space Slab plater på 10 eller 15cm i tilleg.

    IMG_0959.jpg
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Du første man bør gjøre er selvsagt å flytte seg så mye ut av peaken som mulig, veid opp mot andre kompromiss selvsagt.
    Å dra ned direktelyden med 16 dB er ikke heldig. Da mister man svært mye headroom. Det er helt ok å redusere peaker med noen dB, men pøser man på med mye så taper man dynamikk. Selv 8-10 dB er veldig mye.

    Jobb først med optimal plassering. Gjør så mulige tiltak (effektive) og bruk evt. forsiktig EQ til slutt om nødvendig. Dette er den beste løsningen, men du må selvsagt vurdere hva du kan gjøre.

    Å ha subwoofere foran bassfeller i hjørnene er uproblematisk og det trenger heller ikke å ta mye plass. Forøvrig er hjørner innen akustikk også der hvor to flater møter hverandre.

    Porøs materiale, enten det er 20 eller 30 cm tykkelse, vil ikke ha nevneverdig effekt på en 48 Hz resonanse.
     
    Sist redigert:

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.483
    Antall liker
    2.222
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Så det kan være bedre å dele bratt over og under, så man slipper å dra ned med eq ?
    Jeg deler forøvrig alt med BW18db nå.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.457
    Antall liker
    16.777
    Sted
    Østfold
    Et triks du kan prøve er å plassere bassene og subene i ulik avstand, så delayer du dem og legger delingen akkurat på problemfrekvensen. Da vil du styre bølgene i retning av lytteposisjonen og stående bølger i lengderetningen blir diffusert.
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.483
    Antall liker
    2.222
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Et triks du kan prøve er å plassere bassene og subene i ulik avstand, så delayer du dem og legger delingen akkurat på problemfrekvensen. Da vil du styre bølgene i retning av lytteposisjonen og stående bølger i lengderetningen blir diffusert.
    Subbene står helt i frontveggen, bassene står ved siden av Infinity tårna ca 1.5m nærmere sitteposs.
    Jeg har nå prøvd å dele sub og bass bratt litt over og under problem frekvensen, kjapp lytt sier att jeg tror bassen høres litt finere ut enn å dra ned kraftig. Men jeg må selvsakt få hørt litt mere :)

    Enklest hadde vel vært å kjøpt en Dirac til subbene :)

    IMG_0210.jpg
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.861
    Antall liker
    11.417
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Har du måling av sub og bass hver for seg, ukorrigert?
    Kanskje litt enklere da å identifisere problemet?

    Ser litt på denne:

    Leikis måling.jpg


    Blå pil: Dette er vel tidlig i tidsdomenet og du har allerede høyt nivå.
    Dette er jo OB. Treffer kanskje Fs på drivere litt uheldig med størrelse på fjøl?

    Rød pil: Dette er vel noe som skjer i rommet. Er vel ikke så fremtredende på denne målingen.
    I hvertfall ikke i forhold til det jeg har.... ;)
    Men det er vel "høyballer" som må plasseres på en eller annen måte.

    Har du prøvd å trekke subbass lenger ut fra bakvegg?


    Jeg er helt fersk og amatør, så slenger bare ut noen ideer...
    Arrester meg gjerne om noe er feil! :)

    Mvh
    oks
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    12.192
    Antall liker
    9.729
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Har du 60 cm til rådighet ut i rommet på hele bakveggen?
    Fyll den opp med Slab, da har du en diger bassfelle.
    Bølgelengden din på 48hz er jo på nesten 7 meter, så det trengs dramatiske tiltak.
    Så hele rommets lengd og høyde hjelper vel dramatisk til med de 60 cm.
    Har hørt et slikt rom som hadde disse problemene ble veldig mye bedre, men han hadde "bare" plass til 40 cm.
    Jeg kommer til å gjøre det samme i furtebua, men med 60 cm.

    Steinar.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.407
    Antall liker
    4.073
    Torget vurderinger
    0
    SHOW ME YOUR CURVES

    Kan bli en meget interessant tråd.

    Her er mine kurver i et rom helt uten akustiske tiltak (midtkurven gjelder, den blå er korrekturen). Som du ser, er det heftige utslag nede i bassområdet, 55-65 Hz. Det er nok der det må gjøres noe. Eventuelt kan en subwoofer kanskje bedre de dype frekvensene.

    Men hvordan ser tidsdomenet ut? :) Spør du meg er tidsdomenet minst like viktig som frekvensdomenet. Har du målinger av decay og ETC? Viktig å ikke se seg blind på bare frekvensrespons. En paddeflat respons låter helt forferdelig om man har mye decay eller utstikkende refleksjoner.
    Kanskje vi ser et forbedringspotensial som enkelt kan ordnes? :)

    Denne tråden er et kjempe initiativ :) kommer nok tilbake når jeg lurer på noe :).
    Hei og takk for konstruktiv tilbakemelding :)

    Genelecs GLM minner litt om Apple-verdenen (GLM står for Genelec Loudspeaker Manager, som inneholder bl.a. DSP som lagres i monitorene). Det er enkelt, det funker, men når behovene blir mer spesialiserte, må man sette sin lit til at designerne visste hva de gjorde (og nå lurer mange på hva Apple holder på med for tiden, men det er en annen diskusjon).

    Med andre ord: Genelecs GLM-programvare inneholder ikke waterfall etc. :-(

    Det er kun frekvensrespons, samt mulighet for å tidsjustere høyttalerne i forhold til lytteposisjon (i fall det er ulik avstand mellom høyttalere og lytteposisjon).

    Full oversikt over GLM finnes her: http://www.genelec.com/sites/defaul...GLM 2.0/glm_2_0_system_operating_manual_0.pdf

    Så når det kommer til andre typer målinger (waterfall, decay og energy time curve), så har jeg ingen anelse hvordan det ser ut i mitt rom.

    Det finnes imidlertid målinger for mine høyttalere av en mer teoretisk art, i den forstand at målingene er gjort i ekkofrie kamre; men da er jo rommet tatt ut av likningen.

    En professor ved Princeton er i full gang med å kartlegge høyttaleres egenskaper i slike rom (et forskningsprosjekt som er støttet av Sony for å gi Sony morgendagens teknologi på hodetelefonfronten). Og her er relevante, romuavhengige målinger for Genelec 8351a:

    https://www.princeton.edu/3D3A/Directivity/Genelec 8351A/index_H.html

    Og her er en liste over alle de høyttalerne som Princeton har testet på samme vis:

    https://www.princeton.edu/3D3A/Directivity.html

    På Princeton-siden ovenfor finner du høyttalere rangert på en retningsindeks (directivity index) og konstant retning-indeks (constant directivity index). 8351a er midt på treet med hensyn til retning (er det noe poeng å skåre høyest her, hvis man ikke har en klar preferanse for å bare sitte i ro i sweet spot?), men retningsstabiliteten (constant directivity) er best - slik jeg leser det - av alle høyttalerne som er målt. I reklamebrosjyren til Genelec omtales denne egenskapen som Directivity Control Waveguide*.

    8351a er en monitor med tre forsterkere og etter det jeg forstår tre DACer med DSP-teknologi. Når Genelec ennå ikke har introdusert waterfall etc. i sin GLM-programvare, så skyldes det enten at monitorene skårer pinlig svakt på disse punktene (skyver problemene under teppet), eller at Genelec mener man kommer langt nok i mål med å sørge for en flat kurve fordi det også ligger annen teknologi bak som sørger for et godt lydbilde (som kunne vært beskrevet ved waterfall etc.) i lytteposisjonen. Ikke godt å si. Jeg kan spørre Genelec hvor de står på dette temaet.

    Når det gjelder Genelecs SAM-teknologi og GLM for øvrig, er den tidligere beskrevet i Resolution Magazin (beskrivelse av 8260a som er større, men eldre enn 8351a), av en førsteamanuensis, Keith Holland, ved universitetet i Southampton:

    http://resolution.nodecube.net/products/pdfs/Monitoring/Genelec 8260A.pdf

    For øvrig oppgir Genelec kritisk lytteavstand for alle sine høyttalere som en tilnærming til tematikk om gjenklangens farging av lyden:

    http://www.genelec.com/sites/default/files/media/Studio%20monitors/Catalogues/genelec_monitors_in-room_performance.pdf

    Her ser vi at 8351a har en kritisk lytteavastand på litt over to meter før gjenklang (reverberation) dominerer.

    Dette ble en del tekst selv om jeg ikke har så mye data utover frekvenskurven å by på. Og det meste av teksten er som nevnt om romuavhengige (ekkokamre) høyttalermålinger
    :confused: Genelec og GLM-pakken er holdt så enkel at det kun er frekvenskurven man kan fikle med. Vi vet ikke helt hva DSP-programvaren gjør for øvrig (og om den gjør noe annet enn å glatte kurvene). Men jeg skal som sagt forsøke å få noe ut av Genelec om dette.

    Min første prioritet er å teste litt mht. frekvensene på 55-65 Hz; hva betyr flytting av møbler og monitorer? Andre innspill for de heftige 55-65 Hz-utslagene?

    Deretter kunne det vært artig med en mer utvidet måling basert på de parametrene du viste til.

    Men før jeg kommer dit: Klarer du eller noen andre her å gi meg en tolkning av de dataene som Princeton har kommet frem til? Både når det gjelder 8351a-høyttaleren spesifikt og de 20+ andre høyttalerne generelt?


    *Genelecs utviklingssjef skriver bl.a. følgende om akustikk, deriblant Directivity Control Waveguide, og Genelecs måte å forholde seg til akustikktemaet på:

    "While the human hearing system does not change so fast, the consensus on how loudspeakers should work seems to change much faster. There are some widely accepted recommendations on the listening conditions enabling the listener to perceive small details in an audio recording. One of the more widely accepted of these is Recommendation ITU-R BS.1116-1. There, it is recommended that the frequency response of the loudspeaker system at the listening position is flat, i.e. the same level of audio is received at all audible frequencies. Naturally, one must also look at the decay characteristics of the room at the same time. The capacity of the room to store audio will change our perception of the sound color. The same recommendation has it that the decay time of the room should be equal at all frequencies.

    The power response is the power radiated by the loudspeaker as a function of frequency. The acoustical axis of a loudspeaker is the direction of listening to the loudspeaker where the frequency response has been designed to be optimal. Usually the frequency response is designed to be flat on the acoustical listening axis in anechoic conditions (free field). If the power response of a loudspeaker is flat at the same time the frequency response is flat on axis in anechoic conditions, the loudspeaker radiates the audio energy in approximately the same space angle at all frequencies. When the loudspeaker is placed in a room, the audio radiated to directions other than the listening direction becomes audible because this sound energy remains in the reverberation of the room and decays over time. This energy will modify the listener’s perception of the sound color.

    In conventional loudspeaker designs, the radiator diameter (size) causes the radiator to become more directive when the frequency increases. If the sound level on axis remains the same, this translates to outputting less power for higher frequencies. This then leads to designs where the power response can slope down for higher frequencies.

    You mention an “optimal” power response curve slope. Such figures can exist for certain types of designs. It is dangerous to say that this slope would be universally true. Monotonically down-sloping and smoothly changing power response is usually advantageous, however, compared to power responses that suddenly change when frequency changes. Sudden changes imply that there can be large differences in the amount of power put into the reverberant field of the room when moving from one frequency to the next. This can become audible as disturbing colorations.

    The Directivity Control Waveguides (DCW) that Genelec uses can maintain controlled directivity and improve the neutrality of audio compared to designs that do not use them. The DCW increases the sensitivity and the acoustic output of a driver towards low frequencies compared to a system that does not use a DCW. All Genelec drivers are electronically equalized for flat frequency response. The combination of the DCW and the electronic equalization can create a nearly perfect radiator with controlled directivity combined with a very flat on-axis response.

    For any living room, including Finnish living rooms, the response calibration should result in the experience of a flat frequency response at the listening location. The reverberation in the living room will significantly affect this. All Genelec products contain the room response calibration settings to compensate for the colorations affected by the reverberant field of the room. These can be set by listening or by using a measurement tool.

    The sensation of the “brightness” of audio can be very personal. There are also differences in if listeners want to achieve very neutral reproduction or if they prefer a certain type of sound balance. Sometimes this leads to responses that indeed are sloping down toward the high frequencies.

    The picture you are referring to (“tweeterlens.jpg”) is not a picture of Yamaha NS-10 but of DynaudioAcoustics BM5A MKII. It does not have an acoustic lens on the tweeter. There is no DCW structure either. This type of design has directivity properties essentially determined by the size of the front baffle, and the diameter of the tweeter. These directivity properties are affected by the possible breakups of the dome structure of the tweeter, causing the dome to no longer have pistonic movement. Loudspeakers with this basic design can be made flat on the acoustical axis but usually show relatively strong variations of the power response. Usually the reverberation characteristics of the listening room will have stronger effect on the perceived sound color of products with this design approach compared to designs that use the DCW structure.

    Dr. Aki Mäkivirta
    R&D Director".
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.697
    Sted
    Ålesund, Norge
    Etter å justert noe og fått en finere kurve. Jeg deler subbene høyere slik att all korrigering fåregår i eq på subber.
    Delefrekvensen flyttet opp til 65hz. Dratt ned 48hz med 16db Q2 og hevet 8db ved 25hz Q2
    Det som skjedde var att jeg måtte snu fase på bass søylene og jeg fikk langt mere etterklang som dere ser på bildet.

    Vis vedlegget 407783
    Her er det noe rart som skjer.

    Om du får det til å virke med å lage deling med hull så blir det akkurat det samme med hensyn til headroom.
    Øvre bass og subdel må også justeres rett tidsmessig, og da er det nok mulig at fasen også stemmer bedre.

    Du trenger ikke være så redd for å miste headroom med eq/deling slik at det blir flatt.
    Limiten vil alltid være i de områdene der det er manko på nivå uansett, og er gainstruktur noenlunde på stell så mister du ikke så mye som det umiddelbart høres ut som.
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.483
    Antall liker
    2.222
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Har du 60 cm til rådighet ut i rommet på hele bakveggen?
    Fyll den opp med Slab, da har du en diger bassfelle.
    Bølgelengden din på 48hz er jo på nesten 7 meter, så det trengs dramatiske tiltak.
    Så hele rommets lengd og høyde hjelper vel dramatisk til med de 60 cm.
    Har hørt et slikt rom som hadde disse problemene ble veldig mye bedre, men han hadde "bare" plass til 40 cm.
    Jeg kommer til å gjøre det samme i furtebua, men med 60 cm.

    Steinar.
    60cm bør være muli å ta ja. Jeg får vel jobbe videre når jeg får på plass noe slikt og se om jeg får flytta subbene litt lengre fra frontveggen
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.483
    Antall liker
    2.222
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Etter å justert noe og fått en finere kurve. Jeg deler subbene høyere slik att all korrigering fåregår i eq på subber.
    Delefrekvensen flyttet opp til 65hz. Dratt ned 48hz med 16db Q2 og hevet 8db ved 25hz Q2
    Det som skjedde var att jeg måtte snu fase på bass søylene og jeg fikk langt mere etterklang som dere ser på bildet.

    Vis vedlegget 407783
    Her er det noe rart som skjer.

    Om du får det til å virke med å lage deling med hull så blir det akkurat det samme med hensyn til headroom.
    Øvre bass og subdel må også justeres rett tidsmessig, og da er det nok mulig at fasen også stemmer bedre.

    Du trenger ikke være så redd for å miste headroom med eq/deling slik at det blir flatt.
    Limiten vil alltid være i de områdene der det er manko på nivå uansett, og er gainstruktur noenlunde på stell så mister du ikke så mye som det umiddelbart høres ut som.
    Jeg har gainstruktur ganske bra bortsett fra til bassene, sub og topp er nesten lik. Bassene er såppas følsome at de er dempet med ca 10db. Jeg har drevet å sjonglert litt med forsterkerne for å høre litt hva som spiller best, Anaview er rå på alt :)
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.483
    Antall liker
    2.222
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Jeg må nesten drøyen litt med mere justeringer til jeg får gjort litt tiltak med Space Slab da sikkert.
    Har tenkt tanken om å åpne taket på sidene av lytteposisjon for å se om det kan sluke noe i probleområdet. Men det er vel vanskelig å treffe akkurat den frekvensen :). Tror det er en 6-7 cm rom over rockfon himmlingen.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn