Tjah - det hele kommer vel an på hvilket marked som er? Er det en håndfuld rikinger som MÅ ha forgyldt do - så MÅ de kanskje og ha en høyttaler til 3 millioner.
Eller en pickup til 50000.
Om den lyder (dersom en er noe klart over 20 år gammel hvor hørselen fortsatt klarer 20kHz) bedre - kan være et betimelig spørsmål...
Vell - kanskje koker det hele ned til om en har anlegg for lyd - eller anlegg for prestige?
Personlig har jeg hørt på demonstrasjoner i fine lokaler på utstyr til fler hundre tusin - men står igjen med en sterk fornemmelse av at det EGENTLIG hva angår "god lyd" ikke har vært noen som helst "revolusjon" fra den gang jeg fikk interessen (rundt 1983 - forrige årtusind) til nå. Javel - det kom CD, som (etter en håndfuld år) ble noenlunde brukbar hva lyd angikk, og ble fulgt av høyere samplingsrate/bit-dybde (mest til fordel for de som skulle argumentere i PR-avdelingen??), så kom det streaming (som fortsatt høres ut som en litt påkostet kasett-spiller i forrige årtusind)...
I mine ører (og med rimelig god erfaring både innen at gå på konsert og selv spille klassisk orgel (og her er vel akkurat det et tankekors: innen HIFI har det siden tidenes morgen eksistert et rimelig fast referansepunkt: levende musikk!)) - har ikke det vært noe revolusjon i HIFI-verdenen. Hva lyd angår!
Har hørt bedre lyd helt tilbake i 83 fra en Linn (husker hverken pu eller ta), AR-pre på EAR 509 via ESL 57 - end veldig mye annet dyrt og påkostet. Og diverse andre "pre-millennium"- anlegg. Yamaha NS-1000, Technics 1200 platespiller, DCM-Time-Window, Conrad Johnson forsterkere, AR-forsterkere, diverse rørforsterkere både pre og Power.
I mine øyne (ører) er egentlig det ikke hverken tidspunkt hvor produktet er produsert eller prisen som avgjør utkomme - men kombinasjon - og ikke minst i forhold til det rom man hører musikken i.
Mitt råd er (dersom en ønsker best mulig lyd) at bruke størstedelen av budgett på lydkilde og høyttalere - og resten på forsterkere (og mindst på kabler og andre typer "snake-oil")...