U
utgatt25555
Gjest
Selvfølgelig! min smak er alltid best....for meg!Og alle svarene har dette mer eller mindre skjulte budskapet: Mitt anlegg er bedre enn ditt anlegg.
mvh
Selvfølgelig! min smak er alltid best....for meg!Og alle svarene har dette mer eller mindre skjulte budskapet: Mitt anlegg er bedre enn ditt anlegg.
Det blir det i det øyeblikket du setter ting opp mot hverandre her inneDet var nå ikke meningen dette skulle ende opp som en tissekonkurranse.
Hadde ikke forventet noe annet. Det er grunn til at popcorn alltid nevnes på første side i tråder som dette.Det blir det i det øyeblikket du setter ting opp mot hverandre her inneDet var nå ikke meningen dette skulle ende opp som en tissekonkurranse.
mvh
Ikke jeg heller! men jeg undres stadig over folk som kjører fram gamle teser som om de var nye. Den nye vinen er blitt gammel og sur!! har man vært her inne siden 2004-05 så har man vel egentlig hørt og lest det meste, uten at det har gjort så mye annen nytte enn tidvis underholdning, tidvis er det jo både underholdende og irriterende med alle disse stadig nye stjerneskuddene på hifi-himmelen, og når ikke forsterkere, kilder og ikke minst kabler...er enten feil konstruerte eller dårlige om man hører forskjell så fatter man at man er på ett sted...hvem som er hvor kan jo diskuteres, men sist jeg sjekket falt steinen til jorden, selv om noen sikkert vil beskylde meg for å hevde noe annet, tross egne handicap i øvelsen hørsel...Hadde ikke forventet noe annet. Det er grunn til at popcorn alltid nevnes på første side i tråder som dette.Det blir det i det øyeblikket du setter ting opp mot hverandre her inneDet var nå ikke meningen dette skulle ende opp som en tissekonkurranse.
mvh
Har du rippet SACD selv?Jeg har gått helt over til rippet musikk på PC. Superfornøyd. Foobar og Jriver som spillere.
Alt av diverse andre spillere (Vinyl, CD/SACD/DVD-Audio) spillere blir ikke brukt mer.
Har alt liggende enten i PCM format (alle mulige bits og Khz'er lagret i Flac format) + DSD i DSF format.
2 kanal og multikanal. Formatene som er rippet er CD, LP, SACD, DVD-Audio, DVD-Video, BluRay, kassett, Q8, Quad-LP, Reel-2-Reel osv.
Kan ikke få det enklere. filene tagget slik at det er lett å finne. Julemusikk finnes på sekunder.
Dynamic Range er en indikator på om musikken holder et visst nivå. Vet ikke hvor mye jegg har slettet med en DR på rundt 6.
Klarer ikke å høre på det på anlegget.
For min del startet det med at jeg ønsket best mulig kvalitet på kilde materialet og avspilt i en spiller.
I tillegg å kunne flytte med seg hele arkiver mitt når jeg ønsker hytte på fjellet/sjøen eller spania.
Har holdt på med dette de siste 5-6 årene. Igjen. Superfornøyd.
Nå kommer anlegget inn.
Nok kraft i PC. Nok hukommelse til å spille fra minne. (SSD/8TB disk/16GB RAM som et minimum)
God DAC. Fleksibel. Skifte mellom PCM (alle formater) + DSD (All formater)
Nok kraft i Reciever/Amp til å drive høytalere.
Gode nok høytalere.
"All work and no play makes Jack a dull boy"
Chapter 10 of Karl Marx's Capital: Critique of Political Economy (Volume one), from 1867
I tillegg selvsagt fra Stanley Kubrick's The Shining (1980).
Er det mulig å komme for å høre når anlegget er pakket ut og satt opp?Jeg er spent på hvordan Kii three, som må betegnes som et "måleanlegg" vil låte i stuen min kontra Monitor audio pl 200 + devialet 120.
Kii three måler paddeflatt fra 20hz-20khz (+-0.5db) mens pl 200 er en relativt standard taler med litt heving i bassområdet og litt heving i øverste diskant.
Dersom jeg klarer å integrere kii skikkelig i rommet med bruk av målinger via rew, litt knoting med de innebygde justeringsmulighetene i kii og eventuelt litt hjelp av dirac ved behov, så skal det være mulig å få til et noenlunde akseptabelt eksemplar av et enkelt (men avansert) måleanlegg i en vanlig stue.
Jeg bestilte Kii uhørt basert på målinger, omtaler og troverdige forklaringer (og ikke minst latterlig bra service og tålmodighet fra kii audio norge) fra høyttaler-produsenter om hvorfor målinger er essensielle, så det vil kvalifisere meg som en god representant for de som velger med grafer istedenfor øret.
Utfra de lærdes uttalelser vil jeg oppleve et objektivitets-produkt som kii som en klar forbedring over det jeg har nå. Prisklassen er lik nåværende oppsett, så det blir spennende.
Noen som vil ymte frempå med spådommer om dette blir suksess eller fiasko?
Spennende! Har vært nysgjerrig på dette produktet selv (startet tom en tråd om Three). Syretesten er langtidsbruket, dvs hvor lenge man klarer å leve med produktet, altså noe helt annet enn å sette på gode innspillinger og "WOW'er!" i noen mnd. før det havner på brukten.Jeg er spent på hvordan Kii three, som må betegnes som et "måleanlegg" vil låte i stuen min kontra Monitor audio pl 200 + devialet 120.
Kii three måler paddeflatt fra 20hz-20khz (+-0.5db) mens pl 200 er en relativt standard taler med litt heving i bassområdet og litt heving i øverste diskant.
Dersom jeg klarer å integrere kii skikkelig i rommet med bruk av målinger via rew, litt knoting med de innebygde justeringsmulighetene i kii og eventuelt litt hjelp av dirac ved behov, så skal det være mulig å få til et noenlunde akseptabelt eksemplar av et enkelt (men avansert) måleanlegg i en vanlig stue.
Jeg bestilte Kii uhørt basert på målinger, omtaler og troverdige forklaringer (og ikke minst latterlig bra service og tålmodighet fra kii audio norge) fra høyttaler-produsenter om hvorfor målinger er essensielle, så det vil kvalifisere meg som en god representant for de som velger med grafer istedenfor øret.
Utfra de lærdes uttalelser vil jeg oppleve et objektivitets-produkt som kii som en klar forbedring over det jeg har nå. Prisklassen er lik nåværende oppsett, så det blir spennende.
Noen som vil ymte frempå med spådommer om dette blir suksess eller fiasko?
Ja, syretesten er langt mer vesentlig enn wow-faktor. Akkurat dette vil bli satt på prøve da anlegget også skal fungere som tv, film og spill-høyttalere.Spennende! Har vært nysgjerrig på dette produktet selv (startet tom en tråd om Three). Syretesten er langtidsbruket, dvs hvor lenge man klarer å leve med produktet, altså noe helt annet enn å sette på gode innspillinger og "WOW'er!" i noen mnd. før det havner på brukten.
Men at du allerede har bestilt produktet vitner jo om en stor forventningsbias, så sjansen for suksess er relativt stor, iaf kortsiktig.
Fikk med meg dette, men tenker ikke meget på det. Det er vel sjelden man får sokkene blåst av seg av store lydopplevelser på messer i dårlige hotellrom?Det virket ikke akkurat som at denne høyttaleren tok Fidelity sine utskremte med storm under Horten messen, slik jeg tolket det ihvertfall. Personlig synes jeg den virker interessant.
2. Premie:Mark har begynt å mekke en premie til vinneren.Hvem avgjør hva som er "vinner" og hvilke kriterier ligger til grunn for å kåre en vinner? Og hva er premien? Utifra enkelte innlegg kan det kanskje være passende med en komplett samling av Sputnik. På kasett..
Vis vedlegget 415976
Glimrende spørsmål.Jeg undrer over hvor i prosessen man skal slutte å måle for å få det beste resultatet. Har trådstarter noen tanker om det?
Elementene, delefilterkomponenter og kasseressonanser måles for eksempelvis i produksjonsprosessen. Går skillet mellom produsent og forbruker? I så fall hvorfor.
Interessant spørsmål. Jeg vil vel svare med å si at dette i stor grad handler om i hvilken grad produsent legger til rette for at forbruker kan videreføre de målinger som er nedlagt i utviklingen av Hifi utstyr.Jeg undrer over hvor i prosessen man skal slutte å måle for å få det beste resultatet. Har trådstarter noen tanker om det?
Elementene, delefilterkomponenter og kasseressonanser måles for eksempelvis i produksjonsprosessen. Går skillet mellom produsent og forbruker? I så fall hvorfor.
I et analogt anlegg
Så langt har Amethyst kun blitt brukt som en heldigital prosessor. Hva så når den settes inn i et mer konvensjonelt stereoanlegg? Inn på teppet med mine egne Gallo Acoustics Nucleus Reference 3.5 (60.000 kr). Effektforsterkeren er den 80.000 kroner dyre referansen Hegel H30, og forforsterkeren Hegel P30(40.000 kr) brukes til å sammenligne sammen med digitalkonverteren HD12(7.000 kr). En rimelig konverter, men veldig god til prisen.
Som kombinert forforsterker og DAC gir Trinnov Amethyst et veldig nøytralt inntrykk. Musikken har flott klarhet i mellomtoneområdet, kvinnevokaler låter åpent og skiller seg godt ut fra musikken. Gallo-høyttalerne, som låter aller best fra mellomtoneområdet og oppover, bevarer sin klang.
Med Hegel HD12 og P30 får musikken noe mer varme og fylde, og et bedre inntrykk av dybde utover mot horisonten. Det låter vel å bra med Amethyst, men som ren forforsterker er det vanskelig å forsvare den høye prisen.
Kjør korreksjon, og pipen får en ganske annen lyd. Også denne gang strammer bassen seg opp og får frem snerten i basstromma mye bedre, og gir dermed mer dansefot av hiphop og techno. I tillegg trekkes lydbildet opp i høyden, instrumenter henger mer i luften, med en meget nøyaktig plassering i landskapet. Dette klarer ikke den minimalistiske Hegel-forforsterkeren å henge med på. All musikk låter bedre med Amethyst.
DetteÅ sammenligne to forskjellige måter å bygge et anlegg på. Skal man teste dette alene, så mener jeg rommene må være identiske. Da har man et likt utgangspunkt som man jobber utifra. Da vil man se forskjell på de ulike tankene isolert sett.
Små og vanskelig hotellrom finner jeg ganske uinteressante. Ikke sikkert høyttalerne går gjennom døren heller. Dessuten er det langt å frakte mye produkter. Forslaget mitt står med større og bedre lokaler i Bergen. Men igjen, andre må gjerne gjøre noe i Horten eller andre steder.DetteÅ sammenligne to forskjellige måter å bygge et anlegg på. Skal man teste dette alene, så mener jeg rommene må være identiske. Da har man et likt utgangspunkt som man jobber utifra. Da vil man se forskjell på de ulike tankene isolert sett.
vil ha noko for seg. Kva om vi tok sikte på å bruke to tilnærma like hotellrom på neste Horten-messe til å køyre ei samanlikning? Dei to ulike aktørane burde få god tid tli å trimme rom/utstyr, og likevel vert det vanskeleg. Ikkje perfekt samanlikningsgrunnlag, all den tid romma ikkje er spesielt ideelle, og litt for små. Men gjennomførbart, vil eg tru....?
Det er jo en del forhandlere i Bergens området så det kunne vært på sin plass. Vi har jo de to litt mainstream forhandlerne i form av av Hifi Klubben og Soundgarden. Og så Musik Magasinet som profilerer seg mer mot utøvende musikere. I tillegg feinschmeckeren Renaissance Audio og nykommeren Duet Audio. Og ikke å glemme Lyd og Akustikk med vår kjære Orso.Dersom Orso og bergensmiljøet var i stand til å få til ei messe der, ville det vore svært interessant. Bergen har ikkje hatt hifimesse på lang tid.....
Jeg har allerede tilgang til skole. Det er både fordeler og ulemper med å bruke denne skolen til messe. Fordeler er at det blir nesten ingen utgifter og det er bra størrelse på rommene. At mange av rommene har like dimensjon kan også være positivt.Det meste skjer i mai, så det er både ei god og dårleg tidsperiode.
Det kunne kanskje vere ein god ide å lokalisere messa til ein skule, og ikkje eit hotell? Dersom ein baserte seg på klasserom, ville det vere tilgang på mange rom i ca 60 m2-området. Litt mykje vindaugs- og andre harde flater burde ein kunne jobbe rundt, og relativt rimeleg husleige. Ulempa er at skular normalt er opptekne i vekesvis. Men det er også haust- og vinterferiar som kunne vere attraktive tispunkt. Typisk veke 40 og 8. +-
Berre ein ide...
Haustferie er typisk betre enn vinterferie når det skal køyrast bil. Eg har køyrt til Hortenmessa fleire gonger - dei fleste på sommardekk.Hvordan er været vestafjells i de tidsperiodene Arve? Husk at for å krysse fjellet bør det være mer en hifi som trekker. Flott for oss med kjærlighetslivet i orden og kunne gjøre en helg av det...
Gode poeng. Et element man kan reflektere over er antallet målinger som må til får å gi et absolutt kvalitativt bilde av et lydbilde. Et annet er valgets kval mellom enkeltmålinger i en kalibreringprosess. Valg som i sluttenden påvirker resultatet.Glimrende spørsmål.Jeg undrer over hvor i prosessen man skal slutte å måle for å få det beste resultatet. Har trådstarter noen tanker om det?
Elementene, delefilterkomponenter og kasseressonanser måles for eksempelvis i produksjonsprosessen. Går skillet mellom produsent og forbruker? I så fall hvorfor.
Uten å vite hva andre tenker antar jeg at de som argumenterer for subjektiv lytting over objektiv måling mener at produsentene som måler seg frem til et godt utgangspunkt og lar lyttetester bestemme siste rest angående delevalg og lydsignatur er de produsentene som låter best.
Og at de samme mener at man kommer lenger med å ta ting inn i hus for subjektiv lytting for å finne produkter som produserer en lyd man liker.
Jeg ser på ingen måte noe galt i denne fremgangsmåten, man kommer jo i nærheten av mål til slutt. Men denne fremgangsmåten er særdeles lite effektiv og veldig tidkrevende. For å ikke snakke om kostbar.
Ser man på det hele med objektive øyne så ser man jo at folk flest foretrekker en spesifikk lydkurve og at man foretrekker minst mulig artifakter/forvrenging fra både elektronikk og høyttalere, så en mye enklere fremgangsmåte er å bruke det som utgangspunkt fremfor tilfeldige komponenter til test.
Når jeg ser resultatene av tester under kontrollerte forhold som helt klart viser det jeg nevnte ovenfor, så står jeg igjen med en logisk slutning som tilsier at de som argumenterer for subjektiv lytting egentlig kompenserer for svakheter i lytterommet med svakheter/styrker i komponenter. Det er jo to veier mot samme mål, gitt at kontrollerte tester faktisk er representativt for folk flest.
(Likevel skal det noteres blant objektivistene at subjektive lyttetester ofte har vist at målingene ikke alltid er grundige/gode nok og trenger bedre målinger/forståelse/målemetoder/høyere sensitivitet for å dokumentere hva som er årsaken til lytte inntrykkene, så man kan ikke med et godt objektivt grunnlag bare anta at målingene man har er et endelig og definitivt svar på hvorfor.)
Det er flere ulike måter å behandle et rom på. Det kanskje mest populære metoden er LEDE/RFZ. Det innebærer at tidlige refleksjoner i et mindre er minimert. Og at sene refleksjoner er diffusert. Refleksjonene som skal diffuseres bør ideelt sett komme såpass sent at man kan høre signalet fra opptaket og opptaksrommet.I et måleanlegg vil et hovedfokus være å minimere rommets bidrag til den lyd som når lytterens ører, med andre ord nulle ut rommet. Mest mulig direktelyd er et ideal, med andre ord mye det samme som man oppnår med et par hodetelefoner. Betyr dette at et måleanlegg i større grad enn et anlegg av den klassiske sorten vil ha "hodetelefonlyd"? Og er egentlig hodetelefonlyd naturlig?
Hvis man f.eks sitter i et lokale og lytter til et kammerorkester, er det da direktelyd fra utøverne som danner inntrykket hos den individuelle lytter? Vil det ikke isteden være den måten rommet samspiller med lyden fra de enkelte utøvere som danner inntrykket av naturlig lyd hos den enkelte lytter? Nå vil jo et slikt lokale forhåpentligvis være akustisk behandlet i større eller mindre grad, men likevel vil jeg si at det er et samspill mellom rom og utøver som er utgangspunktet for hva lytteren har som referanse til naturlig lyd.
På samme måte ved avspilling i et rom hjemme; vil ikke rommets samspill med anleggets lyd være det som en lytter vil oppfatte som naturlig? Oppnår man egentlig naturlig lyd ved å nulle ut rommet?
Du kan se litt på den linken jeg la ut i tråden "Mitt anlegg" Der er det mye bra info og selvfølgelig noe småpirk som ikke stemmer heltI et måleanlegg vil et hovedfokus være å minimere rommets bidrag til den lyd som når lytterens ører, med andre ord nulle ut rommet. Mest mulig direktelyd er et ideal, med andre ord mye det samme som man oppnår med et par hodetelefoner. Betyr dette at et måleanlegg i større grad enn et anlegg av den klassiske sorten vil ha "hodetelefonlyd"? Og er egentlig hodetelefonlyd naturlig?
Hvis man f.eks sitter i et lokale og lytter til et kammerorkester, er det da direktelyd fra utøverne som danner inntrykket hos den individuelle lytter? Vil det ikke isteden være den måten rommet samspiller med lyden fra de enkelte utøvere som danner inntrykket av naturlig lyd hos den enkelte lytter? Nå vil jo et slikt lokale forhåpentligvis være akustisk behandlet i større eller mindre grad, men likevel vil jeg si at det er et samspill mellom rom og utøver som er utgangspunktet for hva lytteren har som referanse til naturlig lyd.
På samme måte ved avspilling i et rom hjemme; vil ikke rommets samspill med anleggets lyd være det som en lytter vil oppfatte som naturlig? Oppnår man egentlig naturlig lyd ved å nulle ut rommet?