Diverse Måleanlegg vs det klassiske audiofile; finnes det noen vinner?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.587
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    U

    utgatt25555

    Gjest
    Det var nå ikke meningen dette skulle ende opp som en tissekonkurranse.
    Det blir det i det øyeblikket du setter ting opp mot hverandre her inne :cool:

    mvh
    Hadde ikke forventet noe annet. Det er grunn til at popcorn alltid nevnes på første side i tråder som dette.
    Ikke jeg heller! men jeg undres stadig over folk som kjører fram gamle teser som om de var nye. Den nye vinen er blitt gammel og sur!! har man vært her inne siden 2004-05 så har man vel egentlig hørt og lest det meste, uten at det har gjort så mye annen nytte enn tidvis underholdning, tidvis er det jo både underholdende og irriterende med alle disse stadig nye stjerneskuddene på hifi-himmelen, og når ikke forsterkere, kilder og ikke minst kabler...er enten feil konstruerte eller dårlige om man hører forskjell så fatter man at man er på ett sted...hvem som er hvor kan jo diskuteres, men sist jeg sjekket falt steinen til jorden, selv om noen sikkert vil beskylde meg for å hevde noe annet, tross egne handicap i øvelsen hørsel...

    mvh
     

    fiske

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    14.12.2010
    Innlegg
    70
    Antall liker
    23
    Jeg har gått helt over til rippet musikk på PC. Superfornøyd. Foobar og Jriver som spillere.
    Alt av diverse andre spillere (Vinyl, CD/SACD/DVD-Audio) spillere blir ikke brukt mer.
    Har alt liggende enten i PCM format (alle mulige bits og Khz'er lagret i Flac format) + DSD i DSF format.
    2 kanal og multikanal. Formatene som er rippet er CD, LP, SACD, DVD-Audio, DVD-Video, BluRay, kassett, Q8, Quad-LP, Reel-2-Reel osv.
    Kan ikke få det enklere. filene tagget slik at det er lett å finne. Julemusikk finnes på sekunder.
    Dynamic Range er en indikator på om musikken holder et visst nivå. Vet ikke hvor mye jegg har slettet med en DR på rundt 6.
    Klarer ikke å høre på det på anlegget.

    For min del startet det med at jeg ønsket best mulig kvalitet på kilde materialet og avspilt i en spiller.
    I tillegg å kunne flytte med seg hele arkiver mitt når jeg ønsker hytte på fjellet/sjøen eller spania.
    Har holdt på med dette de siste 5-6 årene. Igjen. Superfornøyd.

    Nå kommer anlegget inn. :)
    Nok kraft i PC. Nok hukommelse til å spille fra minne. (SSD/8TB disk/16GB RAM som et minimum)
    God DAC. Fleksibel. Skifte mellom PCM (alle formater) + DSD (All formater)
    Nok kraft i Reciever/Amp til å drive høytalere.
    Gode nok høytalere.

    "All work and no play makes Jack a dull boy"
    Chapter 10 of Karl Marx's Capital: Critique of Political Economy (Volume one), from 1867
    I tillegg selvsagt fra Stanley Kubrick's The Shining (1980).
     
    Sist redigert:

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.711
    Antall liker
    3.385
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Jeg har gått helt over til rippet musikk på PC. Superfornøyd. Foobar og Jriver som spillere.
    Alt av diverse andre spillere (Vinyl, CD/SACD/DVD-Audio) spillere blir ikke brukt mer.
    Har alt liggende enten i PCM format (alle mulige bits og Khz'er lagret i Flac format) + DSD i DSF format.
    2 kanal og multikanal. Formatene som er rippet er CD, LP, SACD, DVD-Audio, DVD-Video, BluRay, kassett, Q8, Quad-LP, Reel-2-Reel osv.
    Kan ikke få det enklere. filene tagget slik at det er lett å finne. Julemusikk finnes på sekunder.
    Dynamic Range er en indikator på om musikken holder et visst nivå. Vet ikke hvor mye jegg har slettet med en DR på rundt 6.
    Klarer ikke å høre på det på anlegget.

    For min del startet det med at jeg ønsket best mulig kvalitet på kilde materialet og avspilt i en spiller.
    I tillegg å kunne flytte med seg hele arkiver mitt når jeg ønsker hytte på fjellet/sjøen eller spania.
    Har holdt på med dette de siste 5-6 årene. Igjen. Superfornøyd.

    Nå kommer anlegget inn. :)
    Nok kraft i PC. Nok hukommelse til å spille fra minne. (SSD/8TB disk/16GB RAM som et minimum)
    God DAC. Fleksibel. Skifte mellom PCM (alle formater) + DSD (All formater)
    Nok kraft i Reciever/Amp til å drive høytalere.
    Gode nok høytalere.

    "All work and no play makes Jack a dull boy"
    Chapter 10 of Karl Marx's Capital: Critique of Political Economy (Volume one), from 1867
    I tillegg selvsagt fra Stanley Kubrick's The Shining (1980).
    Har du rippet SACD selv?
     

    fiske

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    14.12.2010
    Innlegg
    70
    Antall liker
    23
    Nei. Men jeg fikk mine SACDer rippet av en venn i UK. Flere år siden nå.
    Ripping kan du gjøre enten med en PS3 eller nå med f.ex en Oppo 103/105.
    Da får man ut en ISO fil og kan deretter ekstrahere til DFF eller DSF. Jeg har valgt DSF pågrunn av mulighet for tagging.
    Fungerer helt utmerket.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.460
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er spent på hvordan Kii three, som må betegnes som et "måleanlegg" vil låte i stuen min kontra Monitor audio pl 200 + devialet 120.
    Kii three måler paddeflatt fra 20hz-20khz (+-0.5db) mens pl 200 er en relativt standard taler med litt heving i bassområdet og litt heving i øverste diskant.

    Dersom jeg klarer å integrere kii skikkelig i rommet med bruk av målinger via rew, litt knoting med de innebygde justeringsmulighetene i kii og eventuelt litt hjelp av dirac ved behov, så skal det være mulig å få til et noenlunde akseptabelt eksemplar av et enkelt (men avansert) måleanlegg i en vanlig stue.

    Jeg bestilte Kii uhørt basert på målinger, omtaler og troverdige forklaringer (og ikke minst latterlig bra service og tålmodighet fra kii audio norge) fra høyttaler-produsenter om hvorfor målinger er essensielle, så det vil kvalifisere meg som en god representant for de som velger med grafer istedenfor øret.

    Utfra de lærdes uttalelser vil jeg oppleve et objektivitets-produkt som kii som en klar forbedring over det jeg har nå. Prisklassen er lik nåværende oppsett, så det blir spennende.

    Noen som vil ymte frempå med spådommer om dette blir suksess eller fiasko?
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.407
    Antall liker
    4.073
    Torget vurderinger
    0
    Jeg er spent på hvordan Kii three, som må betegnes som et "måleanlegg" vil låte i stuen min kontra Monitor audio pl 200 + devialet 120.
    Kii three måler paddeflatt fra 20hz-20khz (+-0.5db) mens pl 200 er en relativt standard taler med litt heving i bassområdet og litt heving i øverste diskant.

    Dersom jeg klarer å integrere kii skikkelig i rommet med bruk av målinger via rew, litt knoting med de innebygde justeringsmulighetene i kii og eventuelt litt hjelp av dirac ved behov, så skal det være mulig å få til et noenlunde akseptabelt eksemplar av et enkelt (men avansert) måleanlegg i en vanlig stue.

    Jeg bestilte Kii uhørt basert på målinger, omtaler og troverdige forklaringer (og ikke minst latterlig bra service og tålmodighet fra kii audio norge) fra høyttaler-produsenter om hvorfor målinger er essensielle, så det vil kvalifisere meg som en god representant for de som velger med grafer istedenfor øret.

    Utfra de lærdes uttalelser vil jeg oppleve et objektivitets-produkt som kii som en klar forbedring over det jeg har nå. Prisklassen er lik nåværende oppsett, så det blir spennende.

    Noen som vil ymte frempå med spådommer om dette blir suksess eller fiasko?
    Er det mulig å komme for å høre når anlegget er pakket ut og satt opp?

    ;-)

    PS: Beklager den fremfusende formen, men dette er teknologi og produksjonsmiljø jeg synes er spennende! :)
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.460
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Selvsagt, alle interesserte er hjertelig velkomne for å lytte når den tid kommer! Holder til i Bergen, så blir et stykke for din del?
     

    The Gunner

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    10.186
    Antall liker
    18.539
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Jeg er spent på hvordan Kii three, som må betegnes som et "måleanlegg" vil låte i stuen min kontra Monitor audio pl 200 + devialet 120.
    Kii three måler paddeflatt fra 20hz-20khz (+-0.5db) mens pl 200 er en relativt standard taler med litt heving i bassområdet og litt heving i øverste diskant.

    Dersom jeg klarer å integrere kii skikkelig i rommet med bruk av målinger via rew, litt knoting med de innebygde justeringsmulighetene i kii og eventuelt litt hjelp av dirac ved behov, så skal det være mulig å få til et noenlunde akseptabelt eksemplar av et enkelt (men avansert) måleanlegg i en vanlig stue.

    Jeg bestilte Kii uhørt basert på målinger, omtaler og troverdige forklaringer (og ikke minst latterlig bra service og tålmodighet fra kii audio norge) fra høyttaler-produsenter om hvorfor målinger er essensielle, så det vil kvalifisere meg som en god representant for de som velger med grafer istedenfor øret.

    Utfra de lærdes uttalelser vil jeg oppleve et objektivitets-produkt som kii som en klar forbedring over det jeg har nå. Prisklassen er lik nåværende oppsett, så det blir spennende.

    Noen som vil ymte frempå med spådommer om dette blir suksess eller fiasko?
    Spennende! Har vært nysgjerrig på dette produktet selv (startet tom en tråd om Three:rolleyes:). Syretesten er langtidsbruket, dvs hvor lenge man klarer å leve med produktet, altså noe helt annet enn å sette på gode innspillinger og "WOW'er!" i noen mnd. før det havner på brukten.

    Men at du allerede har bestilt produktet vitner jo om en stor forventningsbias, så sjansen for suksess er relativt stor, iaf kortsiktig.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.595
    Sted
    Stavanger
    Det virket ikke akkurat som at denne høyttaleren tok Fidelity sine utskremte med storm under Horten messen, slik jeg tolket det ihvertfall. Personlig synes jeg den virker interessant.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.460
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Spennende! Har vært nysgjerrig på dette produktet selv (startet tom en tråd om Three:rolleyes:). Syretesten er langtidsbruket, dvs hvor lenge man klarer å leve med produktet, altså noe helt annet enn å sette på gode innspillinger og "WOW'er!" i noen mnd. før det havner på brukten.

    Men at du allerede har bestilt produktet vitner jo om en stor forventningsbias, så sjansen for suksess er relativt stor, iaf kortsiktig.
    Ja, syretesten er langt mer vesentlig enn wow-faktor. Akkurat dette vil bli satt på prøve da anlegget også skal fungere som tv, film og spill-høyttalere.

    Jeg er forøvrig en skeptisk faen av natur, så jeg starter alltid kritisk og mildner etterhvert som tiden går. Blant annet avviste jeg Olympica 1 og 2 innen få minutter grunnet elendig lyd selv om jeg hadde aldri så lyst å like dem. Denne gangen aner jeg ikke hva jeg skal forvente, så jeg er mest nysgjerrig på hvordan jeg kommer til å få dem til å fungere i rommet og om cardiode-spredningen har noe for seg.

    Det virket ikke akkurat som at denne høyttaleren tok Fidelity sine utskremte med storm under Horten messen, slik jeg tolket det ihvertfall. Personlig synes jeg den virker interessant.
    Fikk med meg dette, men tenker ikke meget på det. Det er vel sjelden man får sokkene blåst av seg av store lydopplevelser på messer i dårlige hotellrom?
    Et gjennomtenkt produkt med gode objektive kvaliteter skal få omtanken dem fortjener med en objektiv og systematisk fremgangsmåte for å få dem til å yte sitt beste under forutsetningene som er.

    Men i objektivitetens navn skal jeg også fjerne min håpløse stue fra ligningen og ta dem med til andre lokaler for å høre hva som bor i dem. Er vi heldige kan sikkert flere herfra være involvert i noe slikt når den tid kommer. (Lang leveringstid i øyeblikket).
     

    Artanis

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.07.2016
    Innlegg
    223
    Antall liker
    127
    Jeg undrer over hvor i prosessen man skal slutte å måle for å få det beste resultatet. Har trådstarter noen tanker om det?

    Elementene, delefilterkomponenter og kasseressonanser måles for eksempelvis i produksjonsprosessen. Går skillet mellom produsent og forbruker? I så fall hvorfor.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.460
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg undrer over hvor i prosessen man skal slutte å måle for å få det beste resultatet. Har trådstarter noen tanker om det?

    Elementene, delefilterkomponenter og kasseressonanser måles for eksempelvis i produksjonsprosessen. Går skillet mellom produsent og forbruker? I så fall hvorfor.
    Glimrende spørsmål.

    Uten å vite hva andre tenker antar jeg at de som argumenterer for subjektiv lytting over objektiv måling mener at produsentene som måler seg frem til et godt utgangspunkt og lar lyttetester bestemme siste rest angående delevalg og lydsignatur er de produsentene som låter best.
    Og at de samme mener at man kommer lenger med å ta ting inn i hus for subjektiv lytting for å finne produkter som produserer en lyd man liker.

    Jeg ser på ingen måte noe galt i denne fremgangsmåten, man kommer jo i nærheten av mål til slutt. Men denne fremgangsmåten er særdeles lite effektiv og veldig tidkrevende. For å ikke snakke om kostbar.

    Ser man på det hele med objektive øyne så ser man jo at folk flest foretrekker en spesifikk lydkurve og at man foretrekker minst mulig artifakter/forvrenging fra både elektronikk og høyttalere, så en mye enklere fremgangsmåte er å bruke det som utgangspunkt fremfor tilfeldige komponenter til test.

    Når jeg ser resultatene av tester under kontrollerte forhold som helt klart viser det jeg nevnte ovenfor, så står jeg igjen med en logisk slutning som tilsier at de som argumenterer for subjektiv lytting egentlig kompenserer for svakheter i lytterommet med svakheter/styrker i komponenter. Det er jo to veier mot samme mål, gitt at kontrollerte tester faktisk er representativt for folk flest.

    (Likevel skal det noteres blant objektivistene at subjektive lyttetester ofte har vist at målingene ikke alltid er grundige/gode nok og trenger bedre målinger/forståelse/målemetoder/høyere sensitivitet for å dokumentere hva som er årsaken til lytte inntrykkene, så man kan ikke med et godt objektivt grunnlag bare anta at målingene man har er et endelig og definitivt svar på hvorfor.)
     

    Ketil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Innlegg
    2.318
    Antall liker
    891
    Jeg undrer over hvor i prosessen man skal slutte å måle for å få det beste resultatet. Har trådstarter noen tanker om det?

    Elementene, delefilterkomponenter og kasseressonanser måles for eksempelvis i produksjonsprosessen. Går skillet mellom produsent og forbruker? I så fall hvorfor.
    Interessant spørsmål. Jeg vil vel svare med å si at dette i stor grad handler om i hvilken grad produsent legger til rette for at forbruker kan videreføre de målinger som er nedlagt i utviklingen av Hifi utstyr.

    Jeg synes denne artikkelen i Lyd og Bilde illustrerer ganske godt hvilke muligheter tradisjonell Hifi legger til rette for vs en produsent (Trinnov) som innser at målinger utført under utvikling av et produkt bare er halve veien til sluttresultatet. For ordens skyld kan jeg nevne at jeg ikke bruker tradisjonell forforsterker da jeg ikke ser nytten den har i et klassisk Hifi anlegg uten analoge kilder.

    I et analogt anlegg

    Så langt har Amethyst kun blitt brukt som en heldigital prosessor. Hva så når den settes inn i et mer konvensjonelt stereoanlegg? Inn på teppet med mine egne Gallo Acoustics Nucleus Reference 3.5 (60.000 kr). Effektforsterkeren er den 80.000 kroner dyre referansen Hegel H30, og forforsterkeren Hegel P30(40.000 kr) brukes til å sammenligne sammen med digitalkonverteren HD12(7.000 kr). En rimelig konverter, men veldig god til prisen.

    Som kombinert forforsterker og DAC gir Trinnov Amethyst et veldig nøytralt inntrykk. Musikken har flott klarhet i mellomtoneområdet, kvinnevokaler låter åpent og skiller seg godt ut fra musikken. Gallo-høyttalerne, som låter aller best fra mellomtoneområdet og oppover, bevarer sin klang.

    Med Hegel HD12 og P30 får musikken noe mer varme og fylde, og et bedre inntrykk av dybde utover mot horisonten. Det låter vel å bra med Amethyst, men som ren forforsterker er det vanskelig å forsvare den høye prisen.

    Kjør korreksjon, og pipen får en ganske annen lyd. Også denne gang strammer bassen seg opp og får frem snerten i basstromma mye bedre, og gir dermed mer dansefot av hiphop og techno. I tillegg trekkes lydbildet opp i høyden, instrumenter henger mer i luften, med en meget nøyaktig plassering i landskapet. Dette klarer ikke den minimalistiske Hegel-forforsterkeren å henge med på. All musikk låter bedre med Amethyst.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.912
    Antall liker
    8.298
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Å sammenligne to forskjellige måter å bygge et anlegg på. Skal man teste dette alene, så mener jeg rommene må være identiske. Da har man et likt utgangspunkt som man jobber utifra. Da vil man se forskjell på de ulike tankene isolert sett.
    Dette
    vil ha noko for seg. Kva om vi tok sikte på å bruke to tilnærma like hotellrom på neste Horten-messe til å køyre ei samanlikning? Dei to ulike aktørane burde få god tid tli å trimme rom/utstyr, og likevel vert det vanskeleg. Ikkje perfekt samanlikningsgrunnlag, all den tid romma ikkje er spesielt ideelle, og litt for små. Men gjennomførbart, vil eg tru....?
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Å sammenligne to forskjellige måter å bygge et anlegg på. Skal man teste dette alene, så mener jeg rommene må være identiske. Da har man et likt utgangspunkt som man jobber utifra. Da vil man se forskjell på de ulike tankene isolert sett.
    Dette
    vil ha noko for seg. Kva om vi tok sikte på å bruke to tilnærma like hotellrom på neste Horten-messe til å køyre ei samanlikning? Dei to ulike aktørane burde få god tid tli å trimme rom/utstyr, og likevel vert det vanskeleg. Ikkje perfekt samanlikningsgrunnlag, all den tid romma ikkje er spesielt ideelle, og litt for små. Men gjennomførbart, vil eg tru....?
    Små og vanskelig hotellrom finner jeg ganske uinteressante. Ikke sikkert høyttalerne går gjennom døren heller. Dessuten er det langt å frakte mye produkter. Forslaget mitt står med større og bedre lokaler i Bergen. Men igjen, andre må gjerne gjøre noe i Horten eller andre steder.
     

    Medlem-

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.09.2012
    Innlegg
    922
    Antall liker
    827
    Sted
    Bergen
    Det vi mennesker ikke klarer å se,men skal føle eller høre,kan vi umulig bli enige om.Det blir bare synsing sånn er det bare.
     

    Ketil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Innlegg
    2.318
    Antall liker
    891
    Dersom Orso og bergensmiljøet var i stand til å få til ei messe der, ville det vore svært interessant. Bergen har ikkje hatt hifimesse på lang tid.....
    Det er jo en del forhandlere i Bergens området så det kunne vært på sin plass. Vi har jo de to litt mainstream forhandlerne i form av av Hifi Klubben og Soundgarden. Og så Musik Magasinet som profilerer seg mer mot utøvende musikere. I tillegg feinschmeckeren Renaissance Audio og nykommeren Duet Audio. Og ikke å glemme Lyd og Akustikk med vår kjære Orso.

    Personlig er jeg litt tilhenger av at man prøver å sikte seg inn mot forskjellige tema på en slik messe, og ikke bare slenger opp noen tilfeldige anlegg her og der. Jeg tenker det egentlig er mye å ta tak i slik sett. Et tema kunne jo nettopp være det som har vært oppe i denne tråden; klassiske oppsett vs oppsett med digital signalbehandling. F.eks bruke en Trinnov preamp og vise virkningen med og uten DSP. I tillegg ha et rom med fullt fokus på akustikk, høyttalere og DSP. Kandidaten for å sett opp et slikt rom er jo selvfølgelig nevnte Orso. Man kunne også bruke kompetansen til Lyd og Akustikk til å forbehandle alle rommene til messen, da med tilhørende reklame for nevnte firma i form av noe "Dette rommet er akustikkbehandlet av..." for å lage en vinn-vinn for begge parter.

    Andre tema kunne være trenden med vinyl, rørforsterkere og høyttalere med høy følsomhet for å vise en helt annen tilnærming. Hvis man er litt kreativ er det mye man kan gripe tak i for å skape interesse.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Joda. Tanker om messe i Bergen har jeg hatt en god stund. Vi må prøve å få noe slikt til.

    Noen tanker om når på året det passer best?
     

    Vidar Øierås

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.01.2003
    Innlegg
    3.202
    Antall liker
    341
    Jeg mener det er viktig å starte med målinger, og få systemet til å formidle informasjon så "riktig" som mulig først.
    Deretter kan det være nødvendig å justere klangbalanse etter lytterens eget ønske. DSP er jo selvsagt en VELDIG enkel og forutsigbar måte å justere klangbalanse på.

    Jeg mener at kommersielle hifi-komponenter først og fremst blir bygget etter målinger. Det er som oftest flaut og lite tillitsvekkende å selge kostbart utstyr som ikke er konstruert riktig - og ikke gjør det bra på målinger. For det bør være en viss standard på produktene, og den må nesten bestemmes objektivt for å være gyldig for folk flest.

    Vidar
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.912
    Antall liker
    8.298
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Det meste skjer i mai, så det er både ei god og dårleg tidsperiode.

    Det kunne kanskje vere ein god ide å lokalisere messa til ein skule, og ikkje eit hotell? Dersom ein baserte seg på klasserom, ville det vere tilgang på mange rom i ca 60 m2-området. Litt mykje vindaugs- og andre harde flater burde ein kunne jobbe rundt, og relativt rimeleg husleige. Ulempa er at skular normalt er opptekne i vekesvis. Men det er også haust- og vinterferiar som kunne vere attraktive tispunkt. Typisk veke 40 og 8. +-
    Berre ein ide...
     
    A

    ANM

    Gjest
    Hvordan er været vestafjells i de tidsperiodene Arve? Husk at for å krysse fjellet bør det være mer en hifi som trekker. Flott for oss med kjærlighetslivet i orden og kunne gjøre en helg av det...
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Det meste skjer i mai, så det er både ei god og dårleg tidsperiode.

    Det kunne kanskje vere ein god ide å lokalisere messa til ein skule, og ikkje eit hotell? Dersom ein baserte seg på klasserom, ville det vere tilgang på mange rom i ca 60 m2-området. Litt mykje vindaugs- og andre harde flater burde ein kunne jobbe rundt, og relativt rimeleg husleige. Ulempa er at skular normalt er opptekne i vekesvis. Men det er også haust- og vinterferiar som kunne vere attraktive tispunkt. Typisk veke 40 og 8. +-
    Berre ein ide...
    Jeg har allerede tilgang til skole. Det er både fordeler og ulemper med å bruke denne skolen til messe. Fordeler er at det blir nesten ingen utgifter og det er bra størrelse på rommene. At mange av rommene har like dimensjon kan også være positivt.

    Ulemper er at det ligger noe usentralt til (Fyllingsdalen), alarmen går på så tidlig som kl. 17.00 på lørdag (jeg ser for meg en helg) og usikker på om vi får tilgang til internett. Rommene må også ryddes og tømmes for stoler og pulter, men det har vel mindre betydning.

    Skal sjekke hvordan lokalene er på Radisson Blu Royal hotell i sentrum og priser.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.912
    Antall liker
    8.298
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Hvordan er været vestafjells i de tidsperiodene Arve? Husk at for å krysse fjellet bør det være mer en hifi som trekker. Flott for oss med kjærlighetslivet i orden og kunne gjøre en helg av det...
    Haustferie er typisk betre enn vinterferie når det skal køyrast bil. Eg har køyrt til Hortenmessa fleire gonger - dei fleste på sommardekk.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.460
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Husk at det er en uke forskjell på høst og vinterferie fra Østlandet til Vestlandet.
     

    Artanis

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.07.2016
    Innlegg
    223
    Antall liker
    127
    Jeg undrer over hvor i prosessen man skal slutte å måle for å få det beste resultatet. Har trådstarter noen tanker om det?

    Elementene, delefilterkomponenter og kasseressonanser måles for eksempelvis i produksjonsprosessen. Går skillet mellom produsent og forbruker? I så fall hvorfor.
    Glimrende spørsmål.

    Uten å vite hva andre tenker antar jeg at de som argumenterer for subjektiv lytting over objektiv måling mener at produsentene som måler seg frem til et godt utgangspunkt og lar lyttetester bestemme siste rest angående delevalg og lydsignatur er de produsentene som låter best.
    Og at de samme mener at man kommer lenger med å ta ting inn i hus for subjektiv lytting for å finne produkter som produserer en lyd man liker.

    Jeg ser på ingen måte noe galt i denne fremgangsmåten, man kommer jo i nærheten av mål til slutt. Men denne fremgangsmåten er særdeles lite effektiv og veldig tidkrevende. For å ikke snakke om kostbar.

    Ser man på det hele med objektive øyne så ser man jo at folk flest foretrekker en spesifikk lydkurve og at man foretrekker minst mulig artifakter/forvrenging fra både elektronikk og høyttalere, så en mye enklere fremgangsmåte er å bruke det som utgangspunkt fremfor tilfeldige komponenter til test.

    Når jeg ser resultatene av tester under kontrollerte forhold som helt klart viser det jeg nevnte ovenfor, så står jeg igjen med en logisk slutning som tilsier at de som argumenterer for subjektiv lytting egentlig kompenserer for svakheter i lytterommet med svakheter/styrker i komponenter. Det er jo to veier mot samme mål, gitt at kontrollerte tester faktisk er representativt for folk flest.

    (Likevel skal det noteres blant objektivistene at subjektive lyttetester ofte har vist at målingene ikke alltid er grundige/gode nok og trenger bedre målinger/forståelse/målemetoder/høyere sensitivitet for å dokumentere hva som er årsaken til lytte inntrykkene, så man kan ikke med et godt objektivt grunnlag bare anta at målingene man har er et endelig og definitivt svar på hvorfor.)
    Gode poeng. Et element man kan reflektere over er antallet målinger som må til får å gi et absolutt kvalitativt bilde av et lydbilde. Et annet er valgets kval mellom enkeltmålinger i en kalibreringprosess. Valg som i sluttenden påvirker resultatet.
     

    Ketil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Innlegg
    2.318
    Antall liker
    891
    I et måleanlegg vil et hovedfokus være å minimere rommets bidrag til den lyd som når lytterens ører, med andre ord nulle ut rommet. Mest mulig direktelyd er et ideal, med andre ord mye det samme som man oppnår med et par hodetelefoner. Betyr dette at et måleanlegg i større grad enn et anlegg av den klassiske sorten vil ha "hodetelefonlyd"? Og er egentlig hodetelefonlyd naturlig?

    Hvis man f.eks sitter i et lokale og lytter til et kammerorkester, er det da direktelyd fra utøverne som danner inntrykket hos den individuelle lytter? Vil det ikke isteden være den måten rommet samspiller med lyden fra de enkelte utøvere som danner inntrykket av naturlig lyd hos den enkelte lytter? Nå vil jo et slikt lokale forhåpentligvis være akustisk behandlet i større eller mindre grad, men likevel vil jeg si at det er et samspill mellom rom og utøver som er utgangspunktet for hva lytteren har som referanse til naturlig lyd.

    På samme måte ved avspilling i et rom hjemme; vil ikke rommets samspill med anleggets lyd være det som en lytter vil oppfatte som naturlig? Oppnår man egentlig naturlig lyd ved å nulle ut rommet?
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    I et måleanlegg vil et hovedfokus være å minimere rommets bidrag til den lyd som når lytterens ører, med andre ord nulle ut rommet. Mest mulig direktelyd er et ideal, med andre ord mye det samme som man oppnår med et par hodetelefoner. Betyr dette at et måleanlegg i større grad enn et anlegg av den klassiske sorten vil ha "hodetelefonlyd"? Og er egentlig hodetelefonlyd naturlig?

    Hvis man f.eks sitter i et lokale og lytter til et kammerorkester, er det da direktelyd fra utøverne som danner inntrykket hos den individuelle lytter? Vil det ikke isteden være den måten rommet samspiller med lyden fra de enkelte utøvere som danner inntrykket av naturlig lyd hos den enkelte lytter? Nå vil jo et slikt lokale forhåpentligvis være akustisk behandlet i større eller mindre grad, men likevel vil jeg si at det er et samspill mellom rom og utøver som er utgangspunktet for hva lytteren har som referanse til naturlig lyd.

    På samme måte ved avspilling i et rom hjemme; vil ikke rommets samspill med anleggets lyd være det som en lytter vil oppfatte som naturlig? Oppnår man egentlig naturlig lyd ved å nulle ut rommet?
    Det er flere ulike måter å behandle et rom på. Det kanskje mest populære metoden er LEDE/RFZ. Det innebærer at tidlige refleksjoner i et mindre er minimert. Og at sene refleksjoner er diffusert. Refleksjonene som skal diffuseres bør ideelt sett komme såpass sent at man kan høre signalet fra opptaket og opptaksrommet.

    Kombinasjonen av minimering av tidlige refleksjoner og diffusjon av sene refleksjoner vil gjøre det både låter svært presist med stor klarhet og kombinert med et store og utstrakt lydbilde som omringer en. Dette er også lik lyden er i gode konsertsaler. Og nettopp det er et mål å oppnå. I det beste konsertsalene så kommer den reflekterte/diffuserte lyden først ifra sideveggene etter 20 ms. Med andre ord har du ikke tidlige refleksjoner i en konsertsal. Du har bare sent ankommende lateralt bidrag og det er det man også prøver å oppnå med LEDE/RFZ.

    Dette kan ikke sammenlignes med hodetelefoner i det hele tatt. Det er svært forskjellig fra det. Med hodetelefoner har man ingen spatial informasjon, altså det at det låter stort og utstrakt. Gjør man rommet derimot veldig dødt med bare demping, så kan det nok sies å være mer likt hodetelefoner. Men det er ingenting som tyder på at vi foretrekker døde rom uten noe bidrag. Tvert imot, jo mer man klarer å diffusere energien, samtidig med at det kommer tilstrekkelig sent, jo bedre er det.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Eller man kan si det på denne måten:
    Med LEDE/RFZ prinsippet så "nuller" man kun ut den delen som ikke eksisterer i opptaksrommene/konsertene.

    Det finnes selvsagt andre fremgangsmåter og tanker å behandle et rom på. En annen metode er å bare bruke diffusjon overalt. Det gir enda mer omkringende og større lyd, men samtidig vil dette gå utover klarhet, tydelig og lokalisering sammenlignet med andre metoden og lydbilde blir bokstavelig talt mer diffust. Veldig mye diffusjon kan også gjøre et rom ganske dødt, siden alle diffusorer også demper en del.
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    I et måleanlegg vil et hovedfokus være å minimere rommets bidrag til den lyd som når lytterens ører, med andre ord nulle ut rommet. Mest mulig direktelyd er et ideal, med andre ord mye det samme som man oppnår med et par hodetelefoner. Betyr dette at et måleanlegg i større grad enn et anlegg av den klassiske sorten vil ha "hodetelefonlyd"? Og er egentlig hodetelefonlyd naturlig?

    Hvis man f.eks sitter i et lokale og lytter til et kammerorkester, er det da direktelyd fra utøverne som danner inntrykket hos den individuelle lytter? Vil det ikke isteden være den måten rommet samspiller med lyden fra de enkelte utøvere som danner inntrykket av naturlig lyd hos den enkelte lytter? Nå vil jo et slikt lokale forhåpentligvis være akustisk behandlet i større eller mindre grad, men likevel vil jeg si at det er et samspill mellom rom og utøver som er utgangspunktet for hva lytteren har som referanse til naturlig lyd.

    På samme måte ved avspilling i et rom hjemme; vil ikke rommets samspill med anleggets lyd være det som en lytter vil oppfatte som naturlig? Oppnår man egentlig naturlig lyd ved å nulle ut rommet?
    Du kan se litt på den linken jeg la ut i tråden "Mitt anlegg" Der er det mye bra info og selvfølgelig noe småpirk som ikke stemmer helt ;)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn