Diverse Måleanlegg vs det klassiske audiofile; finnes det noen vinner?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.396
    Antall liker
    4.058
    Torget vurderinger
    0
    REDD FOR FORANDRING, ELLER FORANDRING FRYDER?

    En del hobbymiljøer preges nok av nostalgi. Og da blir fokus på emosjonell verdi og ikke kvalitativ verdi.

    Jeg føler meg sikker på at en del kunne vært gjort med lyden hos noen og hver. Selv har jeg både objektive målinger og mine egen, subjektive hørsel som tilsier at bassen hjemme hos meg er ufullstendig. Ved å gå målrettet til verks - i retning målemiljøer - ser man at det finnes målrettede løsninger. Sjekk blant annet følgende tråd (les gjerne hele!), hvor både Orso og Kvålsvoll deltar med sin innsikt (som slett ikke står tilbake fra den input som kommer fra andre, kompetente GS-medlemmer):

    https://www.gearslutz.com/board/stu...ore-bass-trapping-even-out-freq-response.html

    I dette eksemplet ser vi at kompetente målemiljøer har "løst" deler av bassproblemet ved å bruke flere subber i stedet for å nøye seg med høyttalerens egen eller én enkeltstående sub. Løsningen er spesielt relevant for hjemmemiljøer hvor man ikke kan optimalisere romakustikken helt etter læreboken. En del av innspillene som kommer ut av slike diskusjoner, er av en helt annen art enn de innspillene som kommer fra ivrige entusiaster med skepsis til målinger.

    Her er for øvrig to rett-på-sak-innspill som tar for seg utfordringene med lavfrekvente lyder:

    1) https://drive.google.com/file/d/0BxgUOGOB5HbfR0JTRF9XZjkyUms/view?pli=1
    2) https://drive.google.com/file/d/0BxgUOGOB5HbfNkh6LUtHX09aTzA/view

    Merk for øvrig at det å sette opp et bassystem blir mye enklere når man bruker målinger og en datamaskin. Geddes skriver bl.a. følgende:

    "Basically the complex summation of the mains and all the subs is not something that can be readily predicted except by a massive calculation in a computer.It would be impossible for a human to do such a calculation in their head, for example".

    Poenget mitt med dette innlegget er å illustrere hvordan min erfaring med et spesifikt problem har vært. Ved å søke til ressurser som tilhører "målemiljøet", får man konkrete, generelle innspill som fungerer som en praktisk veiviser for å løse en velkjent utfordring. Jeg er ikke så sikker på om det hadde vært like lett å få konkrete, veldokumenterte løsningsforslag fra "klassiske audiofile"; jeg tror innspillene fra den kanten ville vært entusiastiske, velmenende, men de ville sprikt i alle retninger - og innspillene hadde ikke vært belagt med fakta eller fagartikler om problemstillingen (eksempelvis virker det som om en del entusiaster har for vane å stable bassdriverne i høyden, i stedet for å spre dem rundt i rommet slik som f.eks. Geddes foreslår).

    Merk at vi ikke diskuterer om målemiljøet eller klassiske audiofile er hyggelige folk eller ei; det er sikkert både gretne gubber og glade lakser i begge miljøer. Men skal du ha løst et lydproblem - det vil si at du er mer opptatt av hifi enn fetisj - så kommer du ikke utenom målemiljøet. Uten målemiljøet hadde vi aldri kommet til voksalderen. Siden har magnetiske bånd blitt avløst av digitale opptaks- og avspillingsverktøy. Det er målemiljøene som bringer verden fremover. Forandring fryder!

    :)
     
    Sist redigert:

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.592
    Sted
    Stavanger
    "Basically the complex summation of the mains and all the subs is not something that can be readily predicted except by a massive calculation in a computer.It would be impossible for a human to do such a calculation in their head, for example".
    Jeg har prøvd å gjøre denne eksersisen ved hjelp av måling og utregning og i begge tilfeller så ble resultatet laaangt fra optimalt, rent lyttemessig. Så jeg måtte lytte meg frem og tror jeg traff ganske bra, også ut fra hva andre synes. Utelukker selvsagt ikke at jeg kan ha gjort feil siden det lyttemessige og målemessige avvek såpass. Ved lytting så ble resultatet fra teori alt for hot fra subbene, spesielt når sinustoner ble brukt i oppsettet og musikk ble deretter lyttet på. Hvis jeg derimot brukte 'øre-settingen' og deretter målte, så målte det ikke så aller verst ved musikkavspilling. Har også orientert om problemstillingen i en annen tråd.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.396
    Antall liker
    4.058
    Torget vurderinger
    0
    "Basically the complex summation of the mains and all the subs is not something that can be readily predicted except by a massive calculation in a computer.It would be impossible for a human to do such a calculation in their head, for example".
    Jeg har prøvd å gjøre denne eksersisen ved hjelp av måling og utregning og i begge tilfeller så ble resultatet laaangt fra optimalt, rent lyttemessig. Så jeg måtte lytte meg frem og tror jeg traff ganske bra, også ut fra hva andre synes. Utelukker selvsagt ikke at jeg kan ha gjort feil siden det lyttemessige og målemessige avvek såpass. Ved lytting så ble resultatet fra teori alt for hot fra subbene, spesielt når sinustoner ble brukt i oppsettet og musikk ble deretter lyttet på. Hvis jeg derimot brukte 'øre-settingen' og deretter målte, så målte det ikke så aller verst ved musikkavspilling. Har også orientert om problemstillingen i en annen tråd.
    Distinctive - The Human Supercomputer...

    ;-)
     
    A

    ANM

    Gjest
    Erfart noe lignende, men måling av rommet har gitt meg langt bedre forståelse og gjør det lettere å forutse resultater ved posisjoneringer og dempingstiltak.

    Jeg føler ennå ikke at jeg har funnet den 100% optimale plasseringen, men inntil videre...
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.604
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Hva har du gjort for å bringe din lytteopplevelse videre svart-hvitt? Lese seg til god lyd er litt døvt, men du har sikkert en utvikling å fortelle om? Eller predikerer du at alt som skal til for full-frekvent gjengivelse og lytteglede dekkes av et par små aktive monitorer?
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.396
    Antall liker
    4.058
    Torget vurderinger
    0
    Erfart noe lignende, men måling av rommet har gitt meg langt bedre forståelse og gjør det lettere å forutse resultater ved posisjoneringer og dempingstiltak.

    Jeg føler ennå ikke at jeg har funnet den 100% optimale plasseringen, men inntil videre...
    Med to høyttalere er det nok litt enklere å ta ting på øyemål og gjøre manuelle småjusteringer enn når man sjonglerer med seks enheter; to høyttalere og fire subber, som Geddes beskriver (fremgikk ikke av sitatet ovenfor).

    Synes for øvrig dette Geddes-sitatet er artig (min utheving):

    "After several more studies along these same lines, I came to conclude that the more someone claimed to be a “golden ear” the less likely it was that they actually were. Today, I simply do not accept any subjective opinions about sound quality (including my own) unless they were obtained under very rigorous testing protocols – which is an extremely small volume of data. For the most part I have found that most audio dogma and folklore is simply incorrect. Audio is like a religion, most aspects of its fundamental beliefs are accepted on faith and most supporting rational is constructed in such a way as to be untestable. You can neither prove or disprove what someone claims to like or dislike any more than you can prove or disprove the existence of God. Believe me, faith is a very powerful thing – in audio as well as politics and religion".

    Kilde: An Interview with Dr. Earl Geddes of GedLee LLC - Dagogo | A Unique Audiophile Experience
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.592
    Sted
    Stavanger
    Men hvis smaken avviker fra teoretisk resultat - tvinger man seg til å like lydbildet fordi 'det er nok rett', eller justerer man seg inn?
    Ingen får meg til å tro at det målemessige alltid sammenfaller med lytteinntrykkene.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.396
    Antall liker
    4.058
    Torget vurderinger
    0
    Hva har du gjort for å bringe din lytteopplevelse videre svart-hvitt? Lese seg til god lyd er litt døvt, men du har sikkert en utvikling å fortelle om? Eller predikerer du at alt som skal til for full-frekvent gjengivelse og lytteglede dekkes av et par små aktive monitorer?
    Jeg vet* (dvs. ikke tror) at det lavfrekvente partiet er problematisk.

    Derfor vurderer jeg et par slike: 7360A SAM™ Studio Subwoofer | Genelec.com

    En annen Genelec-bruker med 8351a har hatt stor glede av å legge to 7360a-subber til oppsettet sitt.

    Men de er jo stygge som juling...


    *Jeg er fornøyd med lyden slik den er - og da er det jo ikke så mye vits i å skifte ut noe - men jeg vet den kan bli bedre og jeg vet hva utfordringen i oppsettet er. Det er derfor jeg har sett på innspill som har med bass å gjøre. Merk for øvrig at det er forskjell på å tro og vite i lydsammenheng; jeg vet at kabler ikke vil hjelpe noe som helst, mens to subber vil kunne gi et hørbart løft. For øvrig er det akustikken som er det største problemet, men den er det som kjent vanskeligere å gjøre noe drastisk med.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS
    A

    ANM

    Gjest
    Kan det være at vi som individer avviker fra det gjennomsnittlige "riktige" og at det du oppfatter som teoretisk ukorrekt faktisk stemmer i forhold til din fysiologi og behov?
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.604
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Fremholder fortsatt det å gå på mange konserter, høre ulike oppsett, lære av andre som har feilet før som faktorer som lett overgår enhver bok ;)
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.396
    Antall liker
    4.058
    Torget vurderinger
    0
    Kan det være at vi som individer avviker fra det gjennomsnittlige "riktige" og at det du oppfatter som teoretisk ukorrekt faktisk stemmer i forhold til din fysiologi og behov?
    Ja, hvorfor ikke.

    Men jeg minner om det faktum at 14 av 15 (tror jeg det var) av Stereophiles anbefalte høyttalere (på et tidspunkt) også hadde best frekvensrespons. En del produsenter jobber derfor ut fra antakelsen om at "det korrekte" også er det folk flest liker best. Men vi kan aldri argumentere mot en persons smak; den er hellig og derfor kan McDonald's være bedre enn Bagatelle og mors kjøttkaker.

    En ting til slutt: Vi bør kanskje være klare på å skille mellom lyden isolert sett og affeksjonsverdien for øvrig? "Alle" ser jo at en platespiller er kul og at utstyr fra ARC og McIntosh er fett. Og slike ting påvirker det psykoakustiske, i alle fall en stund - inntil man finner ut at man vil ha noe nytt fordi det kanskje var noe som manglet i lydbildet likevel...
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.691
    Antall liker
    3.330
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Fremholder fortsatt det å gå på mange konserter, høre ulike oppsett, lære av andre som har feilet før som faktorer som lett overgår enhver bok ;)
    Det sier kun noe om din foretrukne måte å lære på, for andre vil preferansene være annerledes - uten at det ene er mer riktig enn det andre.
     
    A

    ANM

    Gjest
    Kan det være at vi som individer avviker fra det gjennomsnittlige "riktige" og at det du oppfatter som teoretisk ukorrekt faktisk stemmer i forhold til din fysiologi og behov?
    Ja, hvorfor ikke.

    Men jeg minner om det faktum at 14 av 15 (tror jeg det var) av Stereophiles anbefalte høyttalere (på et tidspunkt) også hadde best frekvensrespons. En del produsenter jobber derfor ut fra antakelsen om at "det korrekte" også er det folk flest liker best. Men vi kan aldri argumentere mot en persons smak; den er hellig og derfor kan McDonald's være bedre enn Bagatelle og mors kjøttkaker.

    En ting til slutt: Vi bør kanskje være klare på å skille mellom lyden isolert sett og affeksjonsverdien for øvrig? "Alle" ser jo at en platespiller er kul og at utstyr fra ARC og McIntosh er fett. Og slike ting påvirker det psykoakustiske, i alle fall en stund - inntil man finner ut at man vil ha noe nytt fordi det kanskje var noe som manglet i lydbildet likevel...
    Nei, nei, nei!

    Du blander og misforstår! Ting er både enklere og vanskeligere enn bildet du forsøker tegne opp.

    Faen Svart-Hvitt, du minner meg om Folke Nilsson! Men kan du egentlig smøre din egen mat?!
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.604
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Fremholder fortsatt det å gå på mange konserter, høre ulike oppsett, lære av andre som har feilet før som faktorer som lett overgår enhver bok ;)
    Det sier kun noe om din foretrukne måte å lære på, for andre vil preferansene være annerledes - uten at det ene er mer riktig enn det andre.
    Helt riktig. Derav kan det heller ikke gis noen fasit for hvordan en skal finne egne preferanser.
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Fremholder fortsatt det å gå på mange konserter, høre ulike oppsett, lære av andre som har feilet før som faktorer som lett overgår enhver bok ;)
    Er det ikke da en viss fare for at man blir "låst" i en fast referanse, aka "konsertlyd"? Jeg skriver litt ut fra egen erfaring. For mange år siden var jeg på en konsert i Oslo Konserthus, hvor OFO og Mariss Jansons var på scenen sammen med en verdenskjent fiolinist jeg har glemt navnet på. De fremførte en kjent fiolinkonsert jeg heller ikke kan huske hva het.

    På den tiden hadde jeg et kostbart anlegg hjemme, og da jeg reiste hjem etter endt konsert, grep jeg meg i tenke "hva pokker er det jeg driver med?" Er det, eller bør det være, et mål i seg å oppnå tilnærmet konsertlyd hjemme? Skal man heller ikke søke etter den lyden man trives best med hjemme? Bør ikke hjemmelyden prioriteres fremfor konsertlyden? Man tilbringer vel mer tid ved hjemmeanlegget enn i konsertsalen?

    Og slikt tenkte jeg etter en konsert i Oslo Konserthus, som jo ikke svømmer i positive omtaler av lyd og akustikk. :confused:
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.396
    Antall liker
    4.058
    Torget vurderinger
    0
    Kan det være at vi som individer avviker fra det gjennomsnittlige "riktige" og at det du oppfatter som teoretisk ukorrekt faktisk stemmer i forhold til din fysiologi og behov?
    Ja, hvorfor ikke.

    Men jeg minner om det faktum at 14 av 15 (tror jeg det var) av Stereophiles anbefalte høyttalere (på et tidspunkt) også hadde best frekvensrespons. En del produsenter jobber derfor ut fra antakelsen om at "det korrekte" også er det folk flest liker best. Men vi kan aldri argumentere mot en persons smak; den er hellig og derfor kan McDonald's være bedre enn Bagatelle og mors kjøttkaker.

    En ting til slutt: Vi bør kanskje være klare på å skille mellom lyden isolert sett og affeksjonsverdien for øvrig? "Alle" ser jo at en platespiller er kul og at utstyr fra ARC og McIntosh er fett. Og slike ting påvirker det psykoakustiske, i alle fall en stund - inntil man finner ut at man vil ha noe nytt fordi det kanskje var noe som manglet i lydbildet likevel...
    Nei, nei, nei!

    Du blander og misforstår! Ting er både enklere og vanskeligere enn bildet du forsøker tegne opp.

    Faen Svart-Hvitt, du minner meg om Folke Nilsson! Men kan du egentlig smøre din egen mat?!
    Hva blander og misforstår jeg?
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.604
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Fremholder fortsatt det å gå på mange konserter, høre ulike oppsett, lære av andre som har feilet før som faktorer som lett overgår enhver bok ;)
    Er det ikke da en viss fare for at man blir "låst" i en fast referanse, aka "konsertlyd"? Jeg skriver litt ut fra egen erfaring. For mange år siden var jeg på en konsert i Oslo Konserthus, hvor OFO og Mariss Jansons var på scenen sammen med en verdenskjent fiolinist jeg har glemt navnet på.

    På den tiden hadde jeg et kostbart anlegg hjemme, og da jeg reiste hjem etter endt konsert, grep jeg meg i tenke "hva pokker er det jeg driver med?" Er det, eller bør det være, et mål i seg å oppnå tilnærmet konsertlyd hjemme? Skal man heller ikke søke etter den lyden man trives best med hjemme? Bør ikke hjemmelyden prioriteres fremfor konsertlyden? Man tilbringer vel mer tid ved hjemmeanlegget enn i konsertsalen?

    Og slikt tenkte jeg etter en konsert i Oslo Konserthus, som jo ikke svømmer i positive omtaler av lyd og akustikk. :confused:


    En skaper gjerne den virkeligheten en tror mest på hjemmebane. På tross av Geddes, Toole og andre "smartinger". Og konserter er så mye. Akustisk, utendørs, smått og stort. Mye variasjon. For egen del blir jeg dritlei ganske kjapt med utøvere på 1,20 og nivå så lavt at en fint kan holde en samtale i gang. Vi er heldigvis forskjellige :)
     
    A

    ANM

    Gjest
    Hva blander og misforstår jeg?
    Sukk! Orker ikke delta i dine sosiologiske studier akkurat nå. Jeg vet nøyaktig hvorfor jeg valgte utstyret jeg eier og hvofor mine høyttalere står som de gjør. Om du mener jeg gjorde det for status, så kan jeg leve med det. Mye som kan tolkes som status. Være dyrevenn, bruke sykkelhjelm, glutenfri kost, kildesortere, gå til jobben, doneré til veldedighet som julegave, invitere ensomme, mindfulness, birken, ferie i Kongo, være panseksuell, ha ME....the list goes on
     
    • Liker
    Reaksjoner: JK

    Ketil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Innlegg
    2.318
    Antall liker
    889
    I hvilken grad kan man si at et anlegg satt opp for å etterjusteres med DSP og akustikktiltak er avhengig av gode måleresultater i utgangspunktet? Tanken min er da er at et nøytralt og transparent utgangspunkt er basisen som en videre justering med nevnte tiltak er avhengig av. Men kan man også si det på den måten at et slikt utgangspunkt er avhengig av nevnte tiltak for å låte bra? Er dette også litt av årsaken til at nøytralt ofte oppfattes som synonymt med kjedelig av mange? Og er dette videre årsaken til at mange produsenter farger lyden fra produktene sine som en måte å omgå romproblemer som man vet i 99 % av tilfellene ikke vil bli korrigert av bruker med DSP/akustikktiltak?

    Kan det tenkes at de produsenter som i stor grad følger filosofien omkring nøytralt/transparent med best mulige måleresultater, i fremtiden også i større grad vil begynne å konsentrere seg om DSP? På samme måte som man ser at mange produsenter av Hifi har begynt å inkorporere DAC/strømming i sine produkter, vil DSP også bli inkorporert som en natulig del? Og vil man på den andre siden se en større segregering i markedet hvor tradisjonelle produsenter vil konsentrere seg om subjektiv voicing av produktene? Eksemplifisert gjennom filosofien til Leben:

    When Hyodo San designs an amplifier he aims for a naturally musical sound that allows a listener to become immersed in the music. During the voicing process Hyodo San chooses what he thinks are the most musical parts combination for the design, but as a reality check he has as many ordinary music-loving listeners as possible listen to the design and provide their feedback for final voicing. Hyodo San said, "I design my products for real people, the unspecified music lovers."

    The result of Hyodo San's approach is that Leben audio products enjoy a reputation for playing music that engages the listener in a natural and effortless way, being harmonically rich, timbrally correct, rhythmically and melodically adept, transparent, having a tight and tuneful bass response, and a very wide bandwidth.
    Eller til darTZeel:

    I was floored by the CTH-8550's quality, performance, and convenience. It is a dream component. Unfortunately, dreaming is about as close as this humble scribe can come to owning one.
    Referat fra måling i samme test:

    "Disappointing" is the word I would use overall to describe the darTZeel's measurements.
    Er testerens divergerende mening relativt til målinger et uttrykk for at enkelte produsenter greier å finne parametrene som gir en god lytteopplevelse uavhengig av målinger, eller er den et uttrykk for forventningsbias hos testeren sett i forhold til testsubjektets pris og fremtoning?
     
    Sist redigert:

    nait$

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Innlegg
    953
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    Men hvis smaken avviker fra teoretisk resultat - tvinger man seg til å like lydbildet fordi 'det er nok rett', eller justerer man seg inn?
    Ingen får meg til å tro at det målemessige alltid sammenfaller med lytteinntrykkene.
    Ved måling så identifiserer man problemområdene som man har i frekvensresponsen og tidsdomene. Man ser etter dip'er og peak'er og agerer ut fra det slik at man får en jevnest mulig respons.

    dipandpeak.jpg


    Slik at responsen blir omtrent som bildet under, men noen vil kanskje oppleve den som blodfattig med tynn og spinkel lyd avhengig av smak/preferanser og fartstid.

    flat.jpg


    Så da justerer man seg inn. Noen liker en gradvis heving fra topp til bånn.

    gradvis.jpg


    Andre liker en festkul osv.

    bump.jpg


    Det de 3 eksemplene har til felles er jevn respons altså uten store dip'er og peak'er, men vil låte forskjellig.

    Det som er rett er hva du selv synes låter best, selv når man måler :)
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.396
    Antall liker
    4.058
    Torget vurderinger
    0
    Hva blander og misforstår jeg?
    Sukk! Orker ikke delta i dine sosiologiske studier akkurat nå. Jeg vet nøyaktig hvorfor jeg valgte utstyret jeg eier og hvofor mine høyttalere står som de gjør. Om du mener jeg gjorde det for status, så kan jeg leve med det. Mye som kan tolkes som status. Være dyrevenn, bruke sykkelhjelm, glutenfri kost, kildesortere, gå til jobben, doneré til veldedighet som julegave, invitere ensomme, mindfulness, birken, ferie i Kongo, være panseksuell, ha ME....the list goes on
    Sorry ANM. Det var ikke meningen å provosere. Og her hadde jeg ikke primært deg i tankene. Men også du har snakket om "eierglede" som en betydelig del av hifihobbyen; eierglede har ikke nødvendigvis med (målbar) lyd å gjøre, ikke sant? Men eierglede kan utløse psykoakustiske reaksjoner.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.396
    Antall liker
    4.058
    Torget vurderinger
    0
    Er testerens divergerende mening relativt til målinger et uttrykk for at enkelte produsenter greier å finne parametrene som gir en god lytteopplevelse uavhengig av målinger, eller er den et uttrykk for forventningsbias hos testeren sett i forhold til testsubjektets pris og fremtoning?
    Ketil, merk at en test kan være feilspesifisert. Måleekspertene krangler så busta fyker om hvilke målinger som er best, noe som betyr at det ikke finnes en sannhet mht. målinger! Frustrerende, ikke sant? Selv de mest skolerte er uenige, hvilket betyr at minst én av de to ekspertene som krangler tar feil...

    Det vanligste er å måle frekvensresponsen. Det har blitt så vanlig at man kan snakke om at "hvis alt du har er en hammer, vil alt se ut som en spiker".

    Bl.a. Orso har som kjent påpekt at man derfor glemmer hele tidsproblematikken.

    John Watkinson tar opp denne formen for problemer i sin siste artikkel fra desember i år (https://www.thebroadcastbridge.com/...part-3-the-frequency-domain-and-human-hearing), jf. figuren nedenfor som er hentet fra artikkelen.

    Han påpeker at en veldig dyr høyttaler - som skårer høyt på alt, unntatt én ting - vil falle gjennom fordi det er helheten som teller for en realistisk opplevelse, og ikke om høyttaleren skårer høyt på f.eks. fire av fem kriterier.

    Frekvensresponsen er et viktig kriterium - kanskje det aller viktigste - men helheten er likevel viktigere enn det viktigste kriteriet.

    Dvs. at en billig høyttaler som er god på helheten vil høres bedre ut enn en høyttaler med ekstreme verdier på alle kriterier unntatt på ett, hvor den dyre faller gjennom. Interessant tanke, ikke sant? Og har du ikke opplevd nettopp dette?

    Ser du poenget?


    Til slutt litt om mine egne erfaringer: Jeg har flere ganger hørt meget dyre høyttalere, og så var det som om noe manglet. Jeg tror Watkinson-figuren treffer spikeren på hodet for å kaste lys over mine egne erfaringer. Og jeg tror det var noe med timing som manglet, timing eller problemer med kryssoverfrekvensene. Dvs. noe annet enn frekvensresponsen.
    Loudspeakers-part3-diagram-2.jpg
     
    Sist redigert:

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.157
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Lytteglede er den eneste riktige kjærligheten til hifi for meg, så da gir jeg litt blaffen i eierglede og denslags som i verste fall kan sperre for lyttegleden. Og den har jeg oppnådd i mange år allerede, i forskjellige oppsett. Og mest av alt nå. Lytteglede, ikke eierglede. :rolleyes:
     

    Ketil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Innlegg
    2.318
    Antall liker
    889
    Er testerens divergerende mening relativt til målinger et uttrykk for at enkelte produsenter greier å finne parametrene som gir en god lytteopplevelse uavhengig av målinger, eller er den et uttrykk for forventningsbias hos testeren sett i forhold til testsubjektets pris og fremtoning?
    Ketil, merk at en test kan være feilspesifisert. Måleekspertene krangler så busta fyker om hvilke målinger som er best, noe som betyr at det ikke finnes en sannhet mht. målinger! Frustrerende, ikke sant? Selv de mest skolerte er uenige, hvilket betyr at minst én av de to ekspertene som krangler tar feil...

    Det vanligste er å måle frekvensresponsen. Det har blitt så vanlig at man kan snakke om at "hvis alt du har er en hammer, vil alt se ut som en spiker".

    Bl.a. Orso har som kjent påpekt at man derfor glemmer hele tidsproblematikken.

    John Watkinson tar opp denne formen for problemer i sin siste artikkel fra desember i år (https://www.thebroadcastbridge.com/...part-3-the-frequency-domain-and-human-hearing), jf. figuren nedenfor som er hentet fra artikkelen.

    Han påpeker at en veldig dyr høyttaler - som skårer høyt på alt, unntatt én ting - vil falle gjennom fordi det er helheten som teller for en realistisk opplevelse, og ikke om høyttaleren skårer høyt på f.eks. fire av fem kriterier.

    Frekvensresponsen er et viktig kriterium - kanskje det aller viktigste - men helheten er likevel viktigere enn det viktigste kriteriet.

    Dvs. at en billig høyttaler som er god på helheten vil høres bedre ut enn en høyttaler med ekstreme verdier på alle kriterier unntatt på ett, hvor den dyre faller gjennom. Interessant tanke, ikke sant? Og har du ikke opplevd nettopp dette?

    Ser du poenget?


    Til slutt litt om mine egne erfaringer: Jeg har flere ganger hørt meget dyre høyttalere, og så var det som om noe manglet. Jeg tror Watkinson-figuren treffer spikeren på hodet for å kaste lys over mine egne erfaringer. Og jeg tror det var noe med timing som manglet, timing eller problemer med kryssoverfrekvensene. Dvs. noe annet enn frekvensresponsen.
    Vis vedlegget 418197
    Jo forsåvidt, men nevnte darTZeel er altså en forsterker og ikke høyttaler. Er egentlig uenigheten angående målinger av forsterkere så stor? Det jeg kan tenke meg er viktigheten av zero feedback vs med feedback. De fleste forsterkere konstrueres med feedback siden zero feedback vil gi mye forvrengning. Et zero feedback design krever også svært høy kvalitet på komponentene i forsterkeren. Jeg mener både Hegel og EC har løst problemet ved å bruke local zero feedback internt i forsterkeren mellom hver modul. Nevnte darTZeel er vel global zero feedback, muligens derfor den måler såpass dårlig. Klasse D løser vel også feedback problemet på sin måte.
     

    Ketil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Innlegg
    2.318
    Antall liker
    889
    Lytteglede er den eneste riktige kjærligheten til hifi for meg, så da gir jeg litt blaffen i eierglede og denslags som i verste fall kan sperre for lyttegleden. Og den har jeg oppnådd i mange år allerede, i forskjellige oppsett. Og mest av alt nå. Lytteglede, ikke eierglede. :rolleyes:
    Enig i dette. Litt fascinerende å sitte på bussen og lytte til mine nye Sony MDR-1000X med overføring trådløst over bluetooth i mp3 kvalitet, og oppleve at de i en del sammenhenger overgår anlegg til flerfoldige 100 tusen.
     

    Midas

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    07.01.2015
    Innlegg
    1.061
    Antall liker
    772
    Sted
    Stavangerområdet
    Jeg anser meg selv som en subjektiv objektivist innen lyd og egentlig midt i mellom de ytterpunktene som drøftes her i denne tråden. Det ultimale målet med lydgjengivelse er å gjengi lyd konsistent, og det krever at man jobber til en viss grad objektivt. Man har en referanse og tilstreber denne referansen. Her er målinger et nøkkelverktøy for å kunne komme frem mot et slikt ideal.

    Men målinger er null verd i seg selv. Vi har ikke enda funnet hvordan vi kan uttrykke god lyd i grafs form. Derfor er det subjektive lytteinntrykket viktigst og trumfer de objektive metodene. Det kan måle så bra som det bare vil, men det hjelper ikke hvis det låter dårlig. Musikk er en følselse, en opplevelse. Rette grafer er ikke en premiss for godfot.

    Men målinger kan være et ypperlig verktøy for å finne ut hvorfor ting ikke låter bra. Kanskje det er høyttalerenen som er litt kraftig på en frekvens, eller rommet som har en uheldig samvirkning med høyttaleren, og her kommer verktøyene til hjelp.

    Jeg jobber derfor tett med målinger og med verktøyer for å gjøre lydmessige kompensasjoner, men jeg lar alltid mitt subjektive inntrykk ha siste stemme. Finjusteringer gjør jeg stort sett subjektivt. Men denne subjektive faktoren gjør vil da gjøre at lyden trekkes i en retning av hva jeg oppfatter og mener er riktig. Er det da riktig for alle andre? Jeg tror ikke nødvendigvis det.

    Og her er man inne på et godt poeng som @Distictive, @Steinar_Lund har pekt på. Hva er egentlig god lyd? I teksten over har jeg markert en del ord med grønt som alle peker på synsing. Alt dette tror jeg koker ned til ulike idealer og oppfatninger om hva lydgjengivelse skal være. Det er nok her man finner de store ulikhetene i de ulike "lydgrupperingene" (hifi, pro, studio, kino, osv.). Prioriteringer som @Distinctive kalte det. @nait$ eksemplifiserer over at til og med de objektive kurveformene kan være ulike. Så jeg er slett ikke sikker at man kan definere en objektiv rettesnor for hva god lyd skal være. Min mening er at et anlegg skal gjengi alle typer musikk bra. (<-- grønn, pun intended).
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.592
    Sted
    Stavanger
    Det vi gjorde var å bruke et par dager på å måle, lytte, kutte et halvt turn på en spole, parallellkoble kondiser, mm. - men alt foregikk i det analoge domene oppi mine eksterne delefilter. Altså, kun passiv tilordning.
    Stort sett så ble de fleste dips og peaks korrigert temmelig greit, innenfor det som var mulig.
    Som sagt, da jeg prøvde en aktiv Lyngdorf så gikk jeg tom for headroom og det låt ikke 'pent', med pustelyder, ol. *

    *Jeg spiste ikke fisk før i voksen alder, da jeg fikk et bein i halsen som barn ;)
     
    • Liker
    Reaksjoner: JK

    Ketil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Innlegg
    2.318
    Antall liker
    889
    Det vi gjorde var å bruke et par dager på å måle, lytte, kutte et halvt turn på en spole, parallellkoble kondiser, mm. - men alt foregikk i det analoge domene oppi mine eksterne delefilter. Altså, kun passiv tilordning.
    Stort sett så ble de fleste dips og peaks korrigert temmelig greit, innenfor det som var mulig.
    Som sagt, da jeg prøvde en aktiv Lyngdorf så gikk jeg tom for headroom og det låt ikke 'pent', med pustelyder, ol. *

    *Jeg spiste ikke fisk før i voksen alder, da jeg fikk et bein i halsen som barn ;)
    Hadde du hjelp av produsent til å tilpasse passivt delefilter til rom?
     

    Ketil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Innlegg
    2.318
    Antall liker
    889
    Jeg anser meg selv som en subjektiv objektivist innen lyd og egentlig midt i mellom de ytterpunktene som drøftes her i denne tråden. Det ultimale målet med lydgjengivelse er å gjengi lyd konsistent, og det krever at man jobber til en viss grad objektivt. Man har en referanse og tilstreber denne referansen. Her er målinger et nøkkelverktøy for å kunne komme frem mot et slikt ideal.

    Men målinger er null verd i seg selv. Vi har ikke enda funnet hvordan vi kan uttrykke god lyd i grafs form. Derfor er det subjektive lytteinntrykket viktigst og trumfer de objektive metodene. Det kan måle så bra som det bare vil, men det hjelper ikke hvis det låter dårlig. Musikk er en følselse, en opplevelse. Rette grafer er ikke en premiss for godfot.

    Men målinger kan være et ypperlig verktøy for å finne ut hvorfor ting ikke låter bra. Kanskje det er høyttalerenen som er litt kraftig på en frekvens, eller rommet som har en uheldig samvirkning med høyttaleren, og her kommer verktøyene til hjelp.

    Jeg jobber derfor tett med målinger og med verktøyer for å gjøre lydmessige kompensasjoner, men jeg lar alltid mitt subjektive inntrykk ha siste stemme. Finjusteringer gjør jeg stort sett subjektivt. Men denne subjektive faktoren gjør vil da gjøre at lyden trekkes i en retning av hva jeg oppfatter og mener er riktig. Er det da riktig for alle andre? Jeg tror ikke nødvendigvis det.

    Og her er man inne på et godt poeng som @Distictive, @Steinar_Lund har pekt på. Hva er egentlig god lyd? I teksten over har jeg markert en del ord med grønt som alle peker på synsing. Alt dette tror jeg koker ned til ulike idealer og oppfatninger om hva lydgjengivelse skal være. Det er nok her man finner de store ulikhetene i de ulike "lydgrupperingene" (hifi, pro, studio, kino, osv.). Prioriteringer som @Distinctive kalte det. @nait$ eksemplifiserer over at til og med de objektive kurveformene kan være ulike. Så jeg er slett ikke sikker at man kan definere en objektiv rettesnor for hva god lyd skal være. Min mening er at et anlegg skal gjengi alle typer musikk bra. (<-- grønn, pun intended).
    Jeg oppfatter det her som om du relavitiserer god lyd i henhold til en gitt frekvenskurve, eksemplifisert ved nait$ sine kurveformer. Noen foretrekker kurven slik og andre slik. Jeg tenker dette bare er en del av svaret. For min del vil jeg kunne si at god lyd er renest mulig lyd, med færrest mulig komponenter i veien. På sett og vis uavhengig av frekvenskurve. Andre bevandret innen akustikk og DSP vil ha sine foretrukne fremføringsmåter ut fra teorier innen nevnte fagområder.

    Problemet til syvende og sist slik jeg tenker, er at vi befinner oss litt for mye på hver vår tue uten kjennskap til andres idealer for lyd.
     
    A

    ANM

    Gjest
    Lytteglede er den eneste riktige kjærligheten til hifi for meg, så da gir jeg litt blaffen i eierglede og denslags som i verste fall kan sperre for lyttegleden. Og den har jeg oppnådd i mange år allerede, i forskjellige oppsett. Og mest av alt nå. Lytteglede, ikke eierglede. :rolleyes:
    Enig i dette. Litt fascinerende å sitte på bussen og lytte til mine nye Sony MDR-1000X med overføring trådløst over bluetooth i mp3 kvalitet, og oppleve at de i en del sammenhenger overgår anlegg til flerfoldige 100 tusen.
    Hadde du spart inn litt på kabler og annet tøv, hadde det ikke blitt så dyrt vettu. Kunne du nøti musikken på bussen med god samvittighet....hmm kanskje du til og med kunne hatt råd til bil, sluppet å ta bussen. Tre fluer i en smekk det!
     

    Ketil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Innlegg
    2.318
    Antall liker
    889
    Lytteglede er den eneste riktige kjærligheten til hifi for meg, så da gir jeg litt blaffen i eierglede og denslags som i verste fall kan sperre for lyttegleden. Og den har jeg oppnådd i mange år allerede, i forskjellige oppsett. Og mest av alt nå. Lytteglede, ikke eierglede. :rolleyes:
    Enig i dette. Litt fascinerende å sitte på bussen og lytte til mine nye Sony MDR-1000X med overføring trådløst over bluetooth i mp3 kvalitet, og oppleve at de i en del sammenhenger overgår anlegg til flerfoldige 100 tusen.
    Hadde du spart inn litt på kabler og annet tøv, hadde det ikke blitt så dyrt vettu. Kunne du nøti musikken på bussen med god samvittighet....hmm kanskje du til og med kunne hatt råd til bil, sluppet å ta bussen. Tre fluer i en smekk det!
    Ahh, endelig en mann som kjenner mine innerste behov...
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.592
    Sted
    Stavanger
    Det vi gjorde var å bruke et par dager på å måle, lytte, kutte et halvt turn på en spole, parallellkoble kondiser, mm. - men alt foregikk i det analoge domene oppi mine eksterne delefilter. Altså, kun passiv tilordning.
    Stort sett så ble de fleste dips og peaks korrigert temmelig greit, innenfor det som var mulig.
    Som sagt, da jeg prøvde en aktiv Lyngdorf så gikk jeg tom for headroom og det låt ikke 'pent', med pustelyder, ol. *

    *Jeg spiste ikke fisk før i voksen alder, da jeg fikk et bein i halsen som barn ;)
    Hadde du hjelp av produsent til å tilpasse passivt delefilter til rom?
    Ja, det stemmer.
    Vi satt her en ukes tid midt på sommeren i kortbuksen begge to da det var hekkans varmt.
    Det er ikke hver dag produsenten følger opp på denne måten, ville jeg tro.
     

    Vedlegg

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.396
    Antall liker
    4.058
    Torget vurderinger
    0
    Jeg anser meg selv som en subjektiv objektivist innen lyd og egentlig midt i mellom de ytterpunktene som drøftes her i denne tråden. Det ultimale målet med lydgjengivelse er å gjengi lyd konsistent, og det krever at man jobber til en viss grad objektivt. Man har en referanse og tilstreber denne referansen. Her er målinger et nøkkelverktøy for å kunne komme frem mot et slikt ideal.

    Men målinger er null verd i seg selv. Vi har ikke enda funnet hvordan vi kan uttrykke god lyd i grafs form. Derfor er det subjektive lytteinntrykket viktigst og trumfer de objektive metodene. Det kan måle så bra som det bare vil, men det hjelper ikke hvis det låter dårlig. Musikk er en følselse, en opplevelse. Rette grafer er ikke en premiss for godfot.

    Men målinger kan være et ypperlig verktøy for å finne ut hvorfor ting ikke låter bra. Kanskje det er høyttalerenen som er litt kraftig på en frekvens, eller rommet som har en uheldig samvirkning med høyttaleren, og her kommer verktøyene til hjelp.

    Jeg jobber derfor tett med målinger og med verktøyer for å gjøre lydmessige kompensasjoner, men jeg lar alltid mitt subjektive inntrykk ha siste stemme. Finjusteringer gjør jeg stort sett subjektivt. Men denne subjektive faktoren gjør vil da gjøre at lyden trekkes i en retning av hva jeg oppfatter og mener er riktig. Er det da riktig for alle andre? Jeg tror ikke nødvendigvis det.

    Og her er man inne på et godt poeng som @Distictive, @Steinar_Lund har pekt på. Hva er egentlig god lyd? I teksten over har jeg markert en del ord med grønt som alle peker på synsing. Alt dette tror jeg koker ned til ulike idealer og oppfatninger om hva lydgjengivelse skal være. Det er nok her man finner de store ulikhetene i de ulike "lydgrupperingene" (hifi, pro, studio, kino, osv.). Prioriteringer som @Distinctive kalte det. @nait$ eksemplifiserer over at til og med de objektive kurveformene kan være ulike. Så jeg er slett ikke sikker at man kan definere en objektiv rettesnor for hva god lyd skal være. Min mening er at et anlegg skal gjengi alle typer musikk bra. (<-- grønn, pun intended).
    Jeg oppfatter det her som om du relavitiserer god lyd i henhold til en gitt frekvenskurve, eksemplifisert ved nait$ sine kurveformer. Noen foretrekker kurven slik og andre slik. Jeg tenker dette bare er en del av svaret. For min del vil jeg kunne si at god lyd er renest mulig lyd, med færrest mulig komponenter i veien. På sett og vis uavhengig av frekvenskurve. Andre bevandret innen akustikk og DSP vil ha sine foretrukne fremføringsmåter ut fra teorier innen nevnte fagområder.

    Problemet til syvende og sist slik jeg tenker, er at vi befinner oss litt for mye på hver vår tue uten kjennskap til andres idealer for lyd.
    OM KURVER I "HIFI"

    Her er en mye brukt kurve, smiley:

    https://en.wikipedia.org/wiki/Smiley_face_curve

    En del utstyr har visstnok denne innebygget.
     

    Ketil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Innlegg
    2.318
    Antall liker
    889
    Det vi gjorde var å bruke et par dager på å måle, lytte, kutte et halvt turn på en spole, parallellkoble kondiser, mm. - men alt foregikk i det analoge domene oppi mine eksterne delefilter. Altså, kun passiv tilordning.
    Stort sett så ble de fleste dips og peaks korrigert temmelig greit, innenfor det som var mulig.
    Som sagt, da jeg prøvde en aktiv Lyngdorf så gikk jeg tom for headroom og det låt ikke 'pent', med pustelyder, ol. *

    *Jeg spiste ikke fisk før i voksen alder, da jeg fikk et bein i halsen som barn ;)
    Hadde du hjelp av produsent til å tilpasse passivt delefilter til rom?
    Ja, det stemmer.
    Vi satt her en ukes tid midt på sommeren i kortbuksen begge to da det var hekkans varmt.
    Det er ikke hver dag produsenten følger opp på denne måten, ville jeg tro.
    Interessant, et slags alternativ til elektronisk tilpasning av aktivt delefilter. Jeg vil tro dette ikke er veldig vanlig, men det har kanskje noen fordeler fremfor den elektroniske varianten rent lydmessig? Man kan ha en tilpasning til rom, men gjennom den klassisk varianten å sette opp et anlegg uten bruk av DSP.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.592
    Sted
    Stavanger
    Er ikke så overbevist om at itereringer som bunner i rombidrag bidrar så mye at alt må tas på nytt ved plassering i et annet rom.
    Grunnen er begrenset spredning under nærfeltslytting, bla. (mikrofon normalt plassert i sweetspot). Når det er sagt så har rommet selvsagt en innvirkning, da rommet man måler i jo er 'kassen' til wooferne.
     
    Sist redigert:

    Ketil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Innlegg
    2.318
    Antall liker
    889
    Er ikke så overbevist om at itereringer som bunner i rombidrag bidrar så mye at alt må tas på nytt ved plassering i et annet rom.
    Grunnen er begrenset spredning under nærfeltslytting, bla. (mikrofon normalt plassert i sweetspot). Når det er sagt så har rommet selvsagt en innvirkning, da rommet man måler i jo er 'kassen' til wooferne.
    Her vil du nok møte motstand ifra DSP gjengen ;) Men du kan nok ha et poeng ved nærfeltslytting, i den grad dette kan defineres til å ha minimale rombidrag. Men dess kortere lytteavstand, dess færre rombidrag skulle man tro ut fra sunn fornuft.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.592
    Sted
    Stavanger
    Er ikke så overbevist om at itereringer som bunner i rombidrag bidrar så mye at alt må tas på nytt ved plassering i et annet rom.
    Grunnen er begrenset spredning under nærfeltslytting, bla. (mikrofon normalt plassert i sweetspot). Når det er sagt så har rommet selvsagt en innvirkning, da rommet man måler i jo er 'kassen' til wooferne.
    Her vil du nok møte motstand ifra DSP gjengen ;) Men du kan nok ha et poeng ved nærfeltslytting, i den grad dette kan defineres til å ha minimale rombidrag. Men dess kortere lytteavstand, dess færre rombidrag skulle man tro ut fra sunn fornuft.
    Filosofien er jo også slakke filtre som overlapper og da er jeg usikker på hvor effektiv en DSP er. DSP må vel uansett komme veldig sent i kjeden hvis den skal favne alt.
    Jeg biamper woofere og ribbon tweeter og subber har egen plateamp m/PEQ, så det blir en del kanaler å holde styr på....
    Skal jeg digitalisere en ekstra gang for deretter gå analogt igjen, med de 'konsekvensene' det måtte medføre?
    Jeg bruker flere digitale kilder.
     
    Sist redigert:

    Midas

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    07.01.2015
    Innlegg
    1.061
    Antall liker
    772
    Sted
    Stavangerområdet
    Hadde du hjelp av produsent til å tilpasse passivt delefilter til rom?
    Ja, det stemmer.
    Vi satt her en ukes tid midt på sommeren i kortbuksen begge to da det var hekkans varmt.
    Det er ikke hver dag produsenten følger opp på denne måten, ville jeg tro.
    Interessant, et slags alternativ til elektronisk tilpasning av aktivt delefilter. Jeg vil tro dette ikke er veldig vanlig, men det har kanskje noen fordeler fremfor den elektroniske varianten rent lydmessig? Man kan ha en tilpasning til rom, men gjennom den klassisk varianten å sette opp et anlegg uten bruk av DSP.
    Ligger ikke mye av nøkkelsen i at man har gjort seg god flid med arbeidet her? Kudos forøvrig!

    Hvis man ser forbi diskusjonen om DSP vs. analog signalbehandling (som passivt delefilter er) og lar flammekrigen ligge et øyeblikk: Tar man utgangspunkt i at alt som kan gjøres analogt også kan gjøres digitalt, hvem i dag tar seg egentlig arbeidet med å tweake og tune digitale parametre med slik nøysomhet og tolmodighet? Veldig få er jeg redd. Jeg tror det er litt sånn, "la oss slå på denne digitale boksen, og så skal det bare virke". Derfor tror jeg også mange har fått litt feil inntrykk av hva man kan få til i den digitale sfæren og glemmer at mye av dette krever arbeid og nøysomhet uansett hvilken form man velger.
     

    Ketil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Innlegg
    2.318
    Antall liker
    889
    Hadde du hjelp av produsent til å tilpasse passivt delefilter til rom?
    Ja, det stemmer.
    Vi satt her en ukes tid midt på sommeren i kortbuksen begge to da det var hekkans varmt.
    Det er ikke hver dag produsenten følger opp på denne måten, ville jeg tro.
    Interessant, et slags alternativ til elektronisk tilpasning av aktivt delefilter. Jeg vil tro dette ikke er veldig vanlig, men det har kanskje noen fordeler fremfor den elektroniske varianten rent lydmessig? Man kan ha en tilpasning til rom, men gjennom den klassisk varianten å sette opp et anlegg uten bruk av DSP.
    Ligger ikke mye av nøkkelsen i at man har gjort seg god flid med arbeidet her? Kudos forøvrig!

    Hvis man ser forbi diskusjonen om DSP vs. analog signalbehandling (som passivt delefilter er) og lar flammekrigen ligge et øyeblikk: Tar man utgangspunkt i at alt som kan gjøres analogt også kan gjøres digitalt, hvem i dag tar seg egentlig arbeidet med å tweake og tune digitale parametre med slik nøysomhet og tolmodighet? Veldig få er jeg redd. Jeg tror det er litt sånn, "la oss slå på denne digitale boksen, og så skal det bare virke". Derfor tror jeg også mange har fått litt feil inntrykk av hva man kan få til i den digitale sfæren og glemmer at mye av dette krever arbeid og nøysomhet uansett hvilken form man velger.
    Og så kan man spørre hvor mange vanlige forbrukere, enda til entusiaster, som er villige til å gjøre denne jobben. Det tredje alternativet tenker jeg da er å utvikle et system som i større eller mindre grad er immun mot rombidrag. Jeg tror det er denne inngangen til markedet blant annet Bruno Putzeys har sett i utviklingen av Kii Three. Utvikle et komplett anlegg hvor man bare trenger å koble til en bærbar pc, hvor samtidig uheldige rombidrag blir minimert.

    De fleste forbrukere som kjøper inn elektronikk, enten det er lyd eller bilde eller noe annet, vil i størst mulig ha noe som er "set up and forget". For mye komplisert oppsett og for mange faller fra.
     

    hakan666

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.07.2016
    Innlegg
    156
    Antall liker
    55
    har hørt "måleanlegg" , og det imponerer lite.
    jeg må rom refleksjon for at det skal svinge, rom korreksjon er bannlyst...
    har hatt Tact RCS 2.0 / 2.2x /minidsp / og ?hva heter de alle?
    har prøvd det meste, kommer alltid tilbake til det analoge, gjerne med EQ
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn